تعمیرات ماشین

درجه حرارت بالای موتور و رابطه ان با کاهش مصرف سوخت

ذهنیتی از موتور پیکان و موتورهای قدیمی وجود دارد که اگر
دمای موتور از 80 درجه سانتیگراد بالاتر رود برای موتور خطر جدی دارد و
باید این دما کاهش یابد.این ذهنیت باعث شده رانندامروزیگان نیز برای خودروهای خود(از
سمند و پژو به بالا) در فصل گرما واستفاده از کولر و به تبع بالارفتن سریع دمای
موتور به بالای 90 درجه متوسل به انجام راههائی برای کاهش این دما گردند.
متاسفانه تعمیرکاران نیز به مضرات ان توجه نمی نمایند وبا
انجام روشهائی نظیر حذف ترموسات از مدار سیستم خنک کاری؛اضافه کردن یک سنسور به
رادیاتور جهت فعال نمودن فن های خنک کننده در دماهای 75 درجه و یا یکسره کردن دور
فن ها جهت دور بالا؛سری کردن یک مقاومت نزدیک به 100 اهم با سنسور سیستم خنک کننده
تا فن ها در حدود 10 درجه پایین تر فعال گردند باعث می گردنند موتور در دمای پایین
مشغول بکار گردد و غافل از اینکه این روشها نه تنها هیچگونه سودی برای موتور ندارد
بلکه باعث صدمه جدی به موتور در درازمدت و مصرف سوخت با لا می گردد.
خودروهای امروزی اصطلاحا به خودروهای گرما دوست معروف
هستند.موتور انها با توجه به طراحی و الیاژ خاص بکار رفته به راحتی توانائی تحمل
دماهای بالای 100 درجه رادارند.
هدف از این طراحی علاوه بر جلوگیری از سائیدگی سیلندر و
بالا بردن توان موتور باعث کم شده مصرف سوخت بطور قابل ملاحضه می گردد.در دمای
یالا خام سوزی سوخت به حداقل ممکن خود می رسد.
ECU
های نصب شده دراین خودروها در دمای بالا
به دلیل احتراق کامل سوخت به انژکتورها فرمان پاشش سوخت کمتر را می دهد.

دمای موتور(C)

سائیدگی
موتور(
MM)

مصرف سوخت(L/H)

توان(KW)

4

0.2

14.3

19.4

38

0.051

13.2

20.3

60

0.025

12.1

21.3

70

0.013

11

21.6

82

0.008

10.6

22

 

 

 

 

منبع جدول ذکر شده:کتاب توان موتور و
تراکتور تالیف کارول اپی گورینگ

لذا توصیه می
شود برای این خودروها بر اساس درجه نشاندهنده درجه حرارت اب توجه نماید که تا دمای
110 درجه موتور در دمای عادی خود فعال است.

جالب اینجاست
در این خودروها تا دمای 85 درجه ترموسات هنوز بسته مانده و بعد از این دماست که
ترموسات شروع به باز شدن می کند.

تا دمای حدود 90 فن ها خاموش هستند و بعد از این دماست که
فن ها با دور پایین شروع بکار می کنند.و تا دمای نزدیک 105 درجه موتور با دور فن
پایین خنک می گردد. از دمای مابین 100 تا 120 درجه موتور یا دور فن بالا خنک می
گردد و بعد از این دماست که کلیه هشدار های سیستم ایمنی فعال می گردنند و لامپ
STOP روشن
می گردد.

 در زمانهائی که از کولر استفاده می کنید دور فن
بالا زودتر فعال می گردد. در این حالت فشار گاز کولر تعیین کننده دور فن بالاست.


گرم کردن شدید موتور و راههای کاهش صدمات به موتور در صورت اتفاق ان

خودروی سمندی را دیدم که به دلیل گرم کردن شدید موتور در جاده متوقف وتقاضای اب می کرد.

موضوع را که جویا شدم;
به دلیل پرتاب سنگ از عقب یک کمپرسی شن کش و برخورد ان با رادیاتور باعث
سوراخ شدن و نشتی اب از رادیاتور شده بود. راننده می گفت که از عقب کمپرسی
سنگ زیادی خارج می شد و چند تائی از انها با بدنه وشیشه ماشین برخورد
کردند.در ابتدا دما روی حالت نرمال و90درجه سانتیگراد بود ولی دیدم که به
ارامی دمای موتور در حال افزایش است.توجهی نکردم تا اینکه دما به بالای
120درجه رسید.

خودرو
را متوقف کردم و با بالازدن کاپوت و بازدید از موتور متوجه شدم که
رادیاتور نشت پیدا کرده است. وبرای خنک کردن ان بلافاصله موتور را خاموش
ومقداری که اب همراه داشتم به موتور پاشیدم تا زودتر خنک شود.

متاسفانه این اقدام نه تنها سودی ندارد بلکه باعث صدمه شدید به موتور خواهد شدو در واقع باعث گیرپاژ موتور خواهدشد.

در
گرمای بالا به دلیل اینکه قطعات در بیشترین انبساط خود هستند سرد کردن
سریع نه تنها سودی ندارد بلکه انقباض سریع انها باعث چسبیدن رینگها به
پیستون شده و ادامه حرکت باعث خراشهای زیادی بر روی بلوکه موتور خواهد
شد.از طرفی سرد وگرم شدید پیستون نیز باعث ترک خوردگی بر روی سطح پیستون
خواهد شد.تاب برداشتن سرسیلندر و ایجاد ترک در بلوکه نیز به ان اضافه
میگردد.یعنی یک تعمیر موتور اساسی با هزینه ائی بیش از پانصد هزار تومان.

 

پیشنهاد:

در
مواقعی که موتور خیلی گرم شده و هیچ اب خنک کننده ای نیز همراه ندارید
بلافاصله خودرو را دریک موقیعت مناسب متوقف نموده و کاپوت را بالا زده و هر
سی ثانیه موتور را چند ثانیه روشن کنید و بعد خاموش نمائید. این کار را
چندین مرتبه ادامه دهید تا موتور به دمای محیط اطراف خود برسد.در این حالت
از چسبیدن رینگها و صدمات دیگر که ذکر شد جلوگیری خواهد شد. البته باید به
فکر تعویض یک واشر سر سیلندر  به دلیل بالابودن دمای زیاد موتور که اولین خسارت ان واشر سرسیلندر است باشید البته د ر صورت وارد شده اب به روغن  موتور و یا بالعکس ورود روغن به اب رادیاتور این کار باید انجام شود.

در
صورتیکه اب همراه دارید وقصد اضافه کردن به رادیاتور را دارید باید دقت
بسیار زیادی انجام شود.لازم است خودرو را روشن کرده تا حرکت و پمپاژ واتر
پمپ اب را به سمت بلوکه موتور هدایت کرده و از ایجاد فشار زیادی در
رادیاتور خودداری نماید.برای باز کردن درب رادیاتور میباید دقت لازم صورت
پذیرد.پیشنهاد میگرددبا یک لوله و یا هر وسیله دیگر باز کردن ان را به
ارامی و از فاصله حداقل یک متری انجام دهید تا در صورت وجود فشار زیاد در
رادیاتور اب بسیارگرم ان به سر وصورت شما نپاشد که بسیار خطرناک است.پس از
بازکردن در رادیاتور به ارامی اب را در چند مرحله به ان اضافه می کنیم و
دور موتور را بالا برده تا اب سریعا گردش پیداکرده و دمای موتور را پایین
بیاورد. وپس از خنک شدن موتور ان را خاموش کرده و به فکر سایر اقدامات بعدی
نطیر انتقال به تعمیرگاه مجاز و رفع نشتی باشید.در خودروهای امروزی به
دلیل مدار بسته بودن انها لازم است هواگیری از سیستم خنک کاری انجام پذیرد.
در غیر این صورت موتور با گرم کردن مجدد مواجه خواهد شد.

 

چند نکته:

1.    توصیه
میگردد در مواقعی که قصد کارواش خودروی خود را دارید حتما به موتور اجازه
دهید به دمای نرمال خود رسیده و سپس نسبت به شستشوی خودرو اقدام نمائید.

2.       همیشه بالا رفتن غیر عادی  امپر حرارت موتور را جدی بگیرید.

3.    بالا رفتن خیلی سریع امپر درجه حرات می تواند به دلیل گیرکردن ترموسات; خرابی واتر پمپ و یا تخلیه خیلی سریع اب رادیاتور به دلیل باز شدن جنتهای رادیاتور و یا نشتی شدید از رادیاتورباشد.

4.    بالا رفتن ارام اما مدام امپر درجه حرارت نیز به دلیل کمبود اب رادیاتور ;نشتی کم اب از رادیاتور و یا جنتها و مسیرهای هدایت اب رادیاتور است.

5.    از
سالم بودن درب رادیاتور مطمئن باشید چون خرابی ان باعث خروج اب در مواقعی
که اب به دمای بالا می رسد میشود و مرتبا سیستم نیاز به رفع کسری اب خواهد
داشت.که در دراز مدت باعث ایجاد رسوبات در جداره رادیاتور و بلوکه موتور می
شود که باعث گرم کردن دائمی موتور خواهد شد و تنها راه باقیمانده ان تعویض
رادیاتور و یا بازکردن ترموسات است. که باعث ایجاد مشکلات بعدی خواهد
شد.البته شویندهائی در بازار وجود دارد که کار شستشو  را انجام می دهندکه متاسفانه باعث مشکلات دیگری می شوند که سعی خواهد شد در یک پست جداگانه به ان پرداخته شود.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top