تحقیق در مورد خودرو
خودرو
ریشه لغوی
خودرو
یک کلمه فارسی است و به وسایلی اتلاق میگردد که بدون ارتباط با وسیله
دیگر و به کمک نیروی ماشینی خود ، قادر به حرکت باشد. این کلمه ترجمه کلمه
اتومبیل است که در زبان ما معادل سازی شده است. (اتومبیل = خود سیار)
دید کلی
اصولا برای تمام وسایلی که
دارای منبع قدرت باشند و به خودی خود بتوانند حرکت کنند، میتوان کلمه
خودرو را بکار برد. لیکن کاربرد این کلمه در زبان ما دارای محدوده مشخصی
است که معمولا به وسایل متحرکی گفته میشود که همگی دارای حرکت بوده و با
زمین در تماس هستند. بنابراین به وسایلی مثل قطار ، کشتی و هواپیما خودرو
گفته نمیشود. نمونه های بارز خودرو عبارتند از
ماشینهای سواری ، کامیونها و موتور سیکلتها.
تاریخچه
اولین وسیله نقلیه (خودرو) در
کشور انگلستان ساخته شد که به کمک نیروی بخار کار میکرد. این وسیله
دارای یک موتور بزرگ بخار بود که برای تولید توان به مقادیر زیادی آب و
ذغال سنگ نیاز داشت و جهت استفاده از آن به چند خدمه نیاز بود.
پیشرفت و توسعه خودروها به شکل امروزی در
واقع از زمانی آغاز شد که دیملر و بنز موفق شدند از یک موتور احتراقی برای
حرکت وسیله نقلیه استفاده کنند. در این موتورها از سوزاندن یک ماده قابل
اشتعال مثل الکل و یا مشتقات نفت برای تولید توان استفاده میشود.
سیر تحولی و رشد
تاریخچه
تکامل خودروها بسیار پرشیب و فراز و مفصل است، لیکن در ادامه ، تنها چندی
از مقاطع بسیار مهم و تحولات اساسی ایجاد شده در این زمینه را بصورت مختصر
میآوریم.
*سال ۱۸۷۶ میلادی: ساخت موتور چهارزمانه توسط اتو و لانگن
• سال ۱۸۸۳ میلادی: ساخت موتور کاربوراتوردار با دور زیاد توسط دیملر
• سال ۱۸۸۴میلادی: ساخت اولین موتور سیکلت با قدرت ۲/۱ اسب بخار توسط دیلمر
• سال ۱۸۸۶ میلادی:ساخت اتومبیل سه چرخه با دستگاه اشتعال برقی توسط بنز و دیلمر
• سال ۱۸۹۳ میلادی: ساخت کاربراتور انژکتوری توسط مایباخ
• سال ۱۸۹۷ میلادی: ساخت موتور دیزل توسط ردولف دیزل
• سال ۱۹۰۰ میلادی: طراحی ساختمان کلی اتومبیل به نحوی که امروزه هم رایج است
• سال ۱۹۲۴ میلادی : ساخت یک اتومبیل با استفاده از موتور دیزل توسط کارخانه بنز
• سال ۱۹۵۷ میلادی : ساخت موتور وانکل
انواع وسایل نقلیه موتوری
*اتومبیل ها : شامل اتومبیل های سواری و وانت
o اتومبیل های حمل و نقل و اتوبوسهای کوچک با وزن کمتر از ۵/۳ تن
o (وسایل نقلیه باری (کامیونها
o اتوبوسهای بزرگ با بیش از ۵/۳ تن وزن
• تراکتورها : شامل تراکتورهای یدک کش با سرعت کمتر از ۲۰ کیلومتر در ساعت
• بارکش های شهری با سرعت بیش از ۲۰ کیلومتر بر ساعت
• یدک کش های چرخ زنجیری
•
موتور سیکلت ها : که بر اساس حجم موتور آنها تقسیم بندی میشوند مثل:
موتورسیکلت های با حجم ۵۰ و ۱۰۰ و ۱۲۵ و ۲۵۰ و ۷۵۰ و ۱۰۰۰ سی سی
ساختمان اتومبیل ها
هر اتومبیل را می توان به سه بخش کلی تقسیم کرد که عبارتند از:
• شاسی:
به تمام گروه ساختمانی و تمام سیستمهایی گفته میشود که برای حرکت اتومبیل لازم است. <
• اتاق:
اتاق محل قرارگیری بار یا مسافر است که پس از ساخت بر روی شاسی نصب می گردد.
• سیستم برقی:
این
سیستم در تمام اتومبیل ها وجود دارد. وظایف مختلفی را مثل کمک کردن به
حرکت اتومبیل و یا فراهم آوردن آسایش سرنشین را انجام می دهد.
طرز کار خودرو
خودروهای امروزی جهت
تولید قدرت از سوخت های فسیلی استفاده میکنند. این خودروها همگی دارای
موتورهای درونسوز میباشند که با سو زاندن بنزین ، گازوئیل و یا گاز طبیعی
انرژی ذخیره شده در این سوختها را به شکل انرژی جنبشی قابل استفاده در
میآورند. (این کار در موتور خودرو انجام میشود)
توان تولید شده در موتور خودرو به واسطه
سیستم انتقال نیرو از موتور خودرو به چرخهای آن منتقل میشود . در واقع
چرخهای خودرو عامل ارتباط خودرو با زمین و به وجود آورنده حرکت خودرو
میباشد . آنگاه حرکت تولید شده به وسیله انسان ، یا برای جابجایی و یا
برای کشیدن وسیله دیگری مورد استفاده قرار می گیرد.
کاربرد خودرو
کاربرد خودروها در
زندگی امروزه بشر بسیار متنوع و بسیار گسترده است بطوری که اگر خودرو ها را
از زندگی روزمره حذف کنیم شاید تمدن بشری دیگر به شکل کنونی وجود نداشته
باشد. عمده فعالیت خودروها در زمینه های زیر است:
• حمل و نقل:
واژه حمل و نقل خود گویای
فعالیت انجام شده توسط خودرو ها میباشد. چرا که قسمت اعظم مواد و اشیاء
موجود در پیرامون ما برای قابل استفاده و قابل دسترس شدن به حمل و انتقال
از مکان اولیه خود نیازمند هستند. البته جابجا شدن انسانها نیز خود بخش
وسیعی از حمل و نقل را شامل میشود.
• تولید توان کشی:
کاربرد دیگر
خودروها در تولید توان کشی است که در بخشهایی مثل کشاورزی و یا صنعت و یا
خدمات مورد استفاده قرار میگیرد. این کاربرد میتواند در قالب یک تراکتور
کشاورزی یا یک لیفت تراک و یدک کش و یا یک ماشین راهسازی جلوه گر شود.
سخن دکتر شریعتی در مورد قرآن
قرآن ! من شرمنده توام
قرآن ! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام که هر وقت در کوچه
مان آوازت بلند میشود
همه از هم میپرسند ” چه کس مرده است؟ ” چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا
ترا برای مردگان ما نازل کرده است .
قرآن ! من شرمنده توام اگر ترا از یک نسخه عملی به یک افسانه موزه نشین
مبدل کرده ام .
یکی ذوق میکند که ترا بر روی برنج نوشته،یکی ذوق میکند که ترا فرش کرده
،یکی ذوق میکند
که ترابا طلا نوشته ،یکی به خود میبالد که ترا در کوچک ترین قطع ممکن
منتشر کرده و …
آیا واقعا خدا ترا فرستاده تا موزه سازی کنیم ؟
قرآن! من شرمنده توام اگر حتی آنان که ترا می خوانند و ترا می شنوند
،آنچنان به پایت
می نشینند که خلایق به پای موسیقی های روزمره می نشینند .. اگر چند آیه از ترا به
یک نفس بخوانند مستمعین فریاد میزنند ” احسنت …! ” گویی مسابقه نفس است …
قرآن ! من شرمنده توام اگر به یک فستیوال مبدل شده ای حفظ کردن تو با
شماره صفحه ،
خواندن تو آز آخر به اول ،یک معرفت است یا یک رکورد گیری؟ ای کاش آنان
که ترا حفظ کرده اند ،
حفظ کنی ، تا این چنین ترا اسباب مسابقات هوش نکنند .
خوشا به حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو .
آنانکه وقتی ترا می خوانند چنان حظ می کنند ،گویی که قرآن همین الان به ایشان
نازل شده است. آنچه ما باقرآن کرده ایم تنها بخشی از اسلام است که به صلیب
جهالت کشیدیم
قرآن ! من شرمنده توام اگر ترا از یک نسخه عملی به یک افسانه موزه نشین
مبدل کرده ام .
یکی ذوق میکند که ترا بر روی برنج نوشته،یکی ذوق میکند که ترا فرش کرده
،یکی ذوق میکند
که ترابا طلا نوشته ،یکی به خود میبالد که ترا در کوچک ترین قطع ممکن
منتشر کرده و …
آیا واقعا خدا ترا فرستاده تا موزه سازی کنیم ؟
قرآن! من شرمنده توام اگر حتی آنان که ترا می خوانند و ترا می شنوند
،آنچنان به پایت
می نشینند که خلایق به پای موسیقی های روزمره می نشینند .. اگر چند آیه از ترا به
یک نفس بخوانند مستمعین فریاد میزنند ” احسنت …! ” گویی مسابقه نفس است …
قرآن ! من شرمنده توام اگر به یک فستیوال مبدل شده ای حفظ کردن تو با
شماره صفحه ،
خواندن تو آز آخر به اول ،یک معرفت است یا یک رکورد گیری؟ ای کاش آنان
که ترا حفظ کرده اند ،
حفظ کنی ، تا این چنین ترا اسباب مسابقات هوش نکنند .
خوشا به حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو .
آنانکه وقتی ترا می خوانند چنان حظ می کنند ،گویی که قرآن همین الان به ایشان
نازل شده است. آنچه ما باقرآن کرده ایم تنها بخشی از اسلام است که به صلیب
جهالت کشیدیم