رابطه اسباب بازی و شغل آینده کودک
تاثیر اسباب بازی كودكان بر شغل آنها
هر
كسی خاطره ای از اسباب بازی محبوبش دارد. ممكن است این خاطره ساختن ستون
با لگو باشد یا درست كردن قطار، یك عروسك یا یك سرویس وسایل چای خوری، هر
چند بازی با یك وسیله به این معنا نیست كه بچه ها ساختمان ساز، راننده
قطار، خانه دار یا صاحب كافه شده باشند.
اما آیا واقعا اسباب بازی هایی كه كودكان با آن بازی می كنند در انتخاب كارشان تاثیر می گذارند؟ برخی كارشناسان عقیده دارند كه اسباب بازی كودكان
این تاثیرگذاری را دارند. آنها می گویند: «انواع اسباب بازی های مختلف
پیام های متفاوتی در مورد اینكه انجام چه كارهایی برای دختران و پسران
مناسب است به آنها می دهد و اسباب بازی های محتوای آموزشی متفاوتی دارند.
هر دوی این مشخصه ها مهم هستند و بر تحصیل و انتخاب شغل كودكان در آینده تاثیر خواهند داشت.»
اسباب بازی و شغل آینده كودك از دیدگاه خانم فرانسیس
خانم فرانسیس در یك تحقیق به پسران اسباب بازی هایی داد با تركیبی از
فعالیت، ساخت و ساز و ماشین آلات و به دختران عروسك و ابزارهایی داد كه
آنها را تشویق به آرایشگری می كرد. پیامی كه به نظر می رسید پسران از تقسیم
این اسباب بازی ها گرفتند این بود كه آنها باید چیزهایی بسازند و مشكلات
را حل كنند و پیامی كه دختران گرفتند این بود كه باید مراقب بقیه باشند و
مسئولیت تغذیه و پرورش را به عهده بگیرند. او توضیح داد: «اسباب بازی پسرها
بیشتر آموزنده است و دارای اجزایی است كه اطلاع و آموزش بیشتری به پسرها
می دهد، با دستورات تكنیكی و اجزایی كه باید در هم جا بیفتند. در حالی كه
اسباب بازی های دختران بیشتر خلاقیت و قوه تخیل آنها را پرورش می دهد.»
تحقیقات نشان می دهد
كه بیش از 60 درصد بزرگسالانی كه در مشاغلی از جمله طراحی و معماری فعالیت
می كنند خانه سازی با لگوها از بازی های مورد علاقه شان بوده است. بیش از
66 درصد كسانی كه در مشاغل مرتبط با ریاضیات مثل بانكداری یا حسابداری كار
می كنند پازل اسباب بازی مورد علاقه دوران كودكی شان بوده است.
اسباب بازی و شغل آینده كودك از دیدگاه خانم مك آلیستر
خانم مك آلیستر مشاور خانواده و روانشناس می گوید چیزهای خیلی بیشتری از
اسباب بازی ها در آینده و تعیین شغل كودكان تاثیر می گذارند.این تا حدی
سطحی نگری است كه بگوییم به دختران ماشین و كامیون بدهیم تا با آن بازی
كنندو آنها قرار است مهندس شوند. واقعا شواهد واقعی برای اثبات چنین چیزی
وجود ندارد و انتخاب شغل تا زمانی كه برای یك فرد اتفاق می افتد از تجربه
كودكی او فاصله زیادی دارد. محققان عقیده دارند باید كودكان را تشویق كرد
كه كشف كنند، بپرسند، درگیر شوند و با هم كار كنند و همه اینها تاثیر
بیشتری بر آینده شان خواهد گذاشت. دكتر آماندا گامر روانشناس كودك می گوید
باید مطمئن شد كه كودكان به یك برنامه بازی خوب و سالم دسترسی داشته باشند.
«نقش بازی برای كودكان این است كه تا جایی كه می توانیم یك دامنه وسیع از
تجربه ها را در اختیار كودكانمان بگذاریم. مشكل این است كه پدر و مادرها
معمولا آسانترین گزینه ها را انتخاب می كنند ولی آنها باید در اسباب بازی
به دنبال چیزهایی باشند كه توانایی و خلاقیت كودك را افزایش می دهد. باید
در انتخاب اسباب بازی ها سعی شود آن كلیشه های رایج هم شكسته شوند. مثلا
خیلی از پدر و مادرها به پسرانشان اجازه نمی دهند كه عروسك داشته باشند.
مغازه ها هم لازم نیست همه صورتی ها و آبی ها را برای همیشه كنار بگذارند
ولی باید یك سیاست میانه انتخاب كنند.»
خانم گامر می گوید هیچ كودكی با بازی با لگوهاس اختمان سازی زاد نمی گیرد
ولی ممكن است یاد بگیرد چطور آنها را روی هم قرار بدهد تا ستون ها و بدنه
محكمی بسازد. بیشتر بحث اعتماد به نفس و آشنایی است تا مهارت اندوزی.
انتخاب نوع اسباب بازی كودكان
به طور كلی انتخاب نوع اسباب بازی اهمیت زیادی دارد اما پویا بودن محیط
زندگی كودك، تنوع و ایمنی در زندگی او اهمیت بیشتری دارد به این شكل كه هر
چه تنوع رنگی اشیا اطراف كودك و تنوع اصوات بیشتر باشد حواس بیشتری از كودك
تحریك می شود.
رنگ ها، بینایی و اصوات، قدرت شنوایی كودك را تحریك می كنند و هرچه دریافت
كودك از محیط بیشتر باشد و استمرار داشته باتشد بر رشد شناختی و هوشی او
تاثیر بیشتری خواهد گذاشت. درست است كه بخش اصلی رشد هوش و توانایی كودكان
ژنتیكی است اما محیط نیز می تواند باعث تقویت استعدادهای ژنتیكی كودك شود،
بنابراین لازم است اسباب بازی كودكان از نوعی باشد كه آسیبی به كودك نزند.
هر چه سن كودكان كمتر است اسباب بازی كودكان باید نرم تر و هر چه سن او
بیشتر می شود اسباب بازی كودكان می تواند جنس سخت تری داشته باشد.
از نظر جنسیت نیز معمولا كودكان به صورت ژنتیكی به اسباب بازی
متناسب با جنس خود گرایش دارند اما اگر كودكی گرایش به بازی های مخصوص جنس
مخالف داشت، این مسئله نباید از سوی والدین تقویت شود. به عنوان مثال اگر
دختری به اسباب بازی های پسرانه گرایش داشت تقویت این عمل او از سوی والدین
در شكل گیری هویت او در بزرگسالی تاثیر می گذارد اما چنانچه والدین این
عمل فرزند خود را تقویت نكنند قدرت بازسازی مغز كودك به حالت مطلوب خود
بازخواهد گشت.
از آنجا كه بازی یكی از ابزارهای رشد مهارت های حسی، حركتی، هیجانی،
شناختی و اجتماعی كودكان و انسان هاست در نتیجه تنوع در آن باعث پیشرفت
كودك در این مهارت ها می شود و در این خصوص آنچه كه مهم است بازی كودكان با
یكدیگر است تا بازی با اشیاء.
استفاده بیش از حد تبلت و عواقب آن
یکی از علاقهمندیهایی که این روزها
کودکان را درگیر خود کرده است بازیهای رایانهای و داشتن تبلت، ایکس باکس،
پلیاستیشن و سایر بازیهای رایانهای است.
بازی با این گونه وسایل
ساعتها زمان میبرد و ارتباط کودک را با دنیای اطراف قطع میکند و کودک
به گونهای غرق بازی میشود که گذر زمان را حس نمیکند.
ابتدا
والدین از این که فرزندشان توانایی استفاده از لوازم مربوط به فناوری را
دارد خوشحال میشوند و این مساله را به عنوان شاخصی برای باهوش بودن فرزند
خود در نظر میگیرند در صورتی که استفاده زودهنگام کودکان از فناوری
میتواند تبعاتی به همراه داشته باشد که جبرانناپذیر است.
سن
استفاده از تبلت به محیط رشد کودک بستگی دارد و به طور معمول از سه سالگی
به بعد کودک میتواند از این وسایل استفاده کند. برخی والدین به دلیل شاغل
بودن یا نداشتن وقت کافی از تبلت برای خلأ نبودن خودشان استفاده میکنند و
در حقیقت تبلت را جایگزین فعالیتهای واقعی کردهاند.
تمرکز کودکانی که بیش از حد با تبلت بازی میکنند کاهش پیدا میکند
با شرایط جامعه امروزی نمیتوان
کودک را از داشتن تبلت منع کرد، اما والدین میتوانند اجازه استفاده را به
جایزه و امتیاز تبدیل کنند و با محدوده زمانی یک تا حداکثر دو ساعت به
فرزند خود اجازه بازی دهند. انتخاب نوع بازیها نیز بسیار مهم است و باید
از بازیهای آموزشی و متناسب با سن بهره گرفت. همچنین زمانی که تبلت را از
کودک میگیریم باید بازیهای جایگزین جذاب برای او در نظر بگیریم.
استفاده بیش از حد تبلت این عواقب را به دنبال دارد:
ـ
اول از همه کودک به جای تحرک داشتن درگیر این بازیها میشود و فعالیت
بدنی او کمتر میشود. وقتی کودکان با وسایلی مثل تبلت بازی میکنند از
فعالیت باز میمانند در نتیجه هماهنگی بین اندامها خوب شکل نمیگیرد و
دچار مشکلات حسی و حرکتی میشوند.
ـ مشکل دیگر در مورد تبلتها ارزشگذاری کاذب است؛ یعنی بچهها به خاطر داشتن این فناوری به هم پز میدهند و احساس برتری میکنند.
کاهش اعتماد به نفس کودکان، از معایب استفاده بیش از حد از تبلت است
ـ تمرکز کودکانی که بیش از حد با تبلت
بازی میکنند کاهش پیدا میکند و در آینده در زمینه تحصیلی نیز با مشکلات
تمرکزی روبهرو میشوند.
ـ کاهش اعتماد به نفس کودکان، از دیگر
معایب استفاده از تبلت است. کودک باید بتواند به اسباببازی مسلط باشد و
دائم برنده شود تا احساس توانمندی کند و اعتماد به نفسش بالا رود؛ در
بازیهای تبلت و موبایل این اتفاق نمیافتد و کودکان پیاپی دچار شکست
میشوند، در نتیجه اعتماد به نفس آنها پایین میآید و البته لازم به ذکر
است که انتخاب نوع بازیها باید به گونهای باشد که کودک در آن پیروز هم
بشود.
ـ این کودکان در برقراری ارتباط و مهارتهای اجتماعی با همسن
و سالهای خود نیز دچار مشکل میشوند چراکه بیشتر سرگرم تبلت و موبایل
خواهند بود و ارتباطشان با اطراف قطع میشود و نحوه دوستیابی آنها ضعیف
میشود.