ایه های تمدن سراب

المپیادهای علمی بسیج (موسسه علمی آموزشی رزمندگان اسلام )

موسسه
خدمات علمی و آموزشی رزمندگان اسلام از ابتدای تاسیس تاکنون سعی فراوان
داشته و دارد تا در جهت تحقق  تدابیر و فرامین مقام معظم رهبری، با عنایت
به سابقه و نقش تار یخی دانش ­آموزان در بالندگی و شکوفایی انقلاب اسلامی و
نیز دفاع از مرزهای دینی و ملی در دوران جنگ تحمیلی، زمینه رشد و شکوفایی
این آینده­ سازان کشور عزیزمان را که دارای استعدادهای سرشاری هستند، با
بستر­سازی مناسب فراهم آورد.

لذا
در کنار ارائه خدماتی چون تاسیس و راه اندازی مجتمع­ ها و مدارس معراج
اندیشه، برگزاری آزمون های متنوع علمی در قالب کنکور آزمایشی و آزمونهای
پیشرفت تحصیلی و نیز تالیف و نشرکتب کمک درسی و به ویژه تاسیس باشگاه دانش
پژوهان بسیج ، بحمدالله توانسته است از سال 79 تاکنون با برگزاری آزمون­های
المپیادهای علمی بسیج و همچنین با برگزاری بیست و پنج دوره آمادگی
المپیادهای علمی زمینه موفقیت دانش­ آموزان را درکسب بیش از 688 مدال طلا،
نقره و برنز کشوری و همچنین بیش از 131 مدال طلا ، نقره و برنز جهانی را
فراهم آورد. (در مجموع 819 مدال کشوری و جهانی)

 

عملکرد باشگاه دانش پژوهان بسیج در المپیاد کشوری و جهانی

سال

المپياد کشوري

المپياد جهاني

طلا

نقره

برنز

طلا

نقره

برنز

81-80

9

2

14

2

3

1

82-81

10

22

13

3

3

1

83-82

21

23

17

2

9

1

84-83

20

27

14

5

7

0

85-84

26

25

10

2

8

3

86-85

22

28

17

3

6

0

87-86

21

24

34

2

7

9

88-87

21

23

17

3

12

3

89-88

10

15

10

0

6

5

90-89

19

39

29

1

5

3

91-90

12

17

20

1

5

3

92-91

14

19

24

3

4

0

جمع کل

205

264

219

27

75

29

688

131

 

در
تداوم این برنامه ­ها باشگاه دانش­ پژوهان بسیج در نظر دارد برنامه­ ای
منسجم به همراه تقویم آموزشی به دانش­ پژوهان عزیز ارائه دهد.

فهرست:

1-     مقدمه (آشنایی با المپیاد های کشوری)

2-    برنامه­ های کلی باشگاه دانش ­پژوهان بسیج (موسسه علمی رزمندگان اسلام)

        2-1 – همایش آشنایی با المپیاد و استعدادسنجی

                   1-2-1- هدف                                     2-2-1- اقدامات محتوایی                               3-2-1- نتیجه­ گیری

            2-2- آزمون

                        1-2-2- آزمون­های آمادگی                       2-2-2- آزمون­های شبیه ­ساز مرحله اول و دوم

           3-2- مشاوره

                        1-3-2- حضوری                                2-3-2- غیر حضوری

           4-2- دوره آموزشی

                        1-4-2- دوره تابستان                           2-4-2- دوره نوروز

           5-2- دوره جمع­بندی و رفع اشکال

                        1-5-2- کلاس­ جمع­بندی مرحله اول            2-5-2- کلاس رفع اشکال و حل مساله قبل از مرحله دوم

 

1 – همایش

الف ) هدف از برگزاری همایش :

1-     معرفی و شناساندن المپیاد و مزایای آن به دانش ­آموزان

2-    معرفی برنامه های باشگاه دانش­ پژوهان بسیج به مسئولین، مدیران و معلمان

3-    شناسایی افراد مستعد و علاقمند به رشته­ های المپیادی

4-    جذب افراد با استعداد برای شرکت در فعالیت­های موسسه

5-    استعدادسنجی از طریق برگزاری آزمون سنجشی تشخیصی

ب ) اقدامات محتوایی:

1-     دعوت از مدیران و معلمان مدارس

2-    حضور مدال­ آوران جهانی و کشوری جهت مشاوره به دانش­ آموزان

3-    برگزاری آزمون سنجشی تشخیصی

4-    پاسخگویی به سوالات دانش­ آموزان توسط مدال­ آوران

 

آزمون سنجشی تشخیصی :

این
آزمون به هیچ وجه رسمیت آزمون­های آزمایشی و پیشرفتی موسسه را ندارد و
برای شرکت در آن نیازی به مطالعه هیچ منبعی نیست و دانش­آموزان با اطلاعات
حال حاضر خود در آن شرکت می­کنند.

این
آزمون شامل سوال­های از همه ­رشته­ هاست و شرکت­ کنندگان می­توانند در مدت
زمانی که به آن­ها داده ­می­شود، به هر تعداد سوال از هر رشته پاسخ دهند و
نیز این آزمون به صورت رایگان و با هدف هدایت علاقمندان و دانش­ آموزان
مستعد از طرف موسسه علمی رزمندگان برگزار می­شود.

الف ) اعلام نتیجه آزمون:

بعد
از تصحیح اوراق آزمون در دفتر مر کزی ، بر اساس نمره­ای که دانش­ آموز در
هر یک از رشته­ های پاسخ داده کسب می­کند، مشاوره و راهنمایی خاصی در جهت
انتخاب رشته­ ی المپیادی به ایشان داده می­شود تا با ذهنی آگاه­تر وارد
مسیر المپیاد می­شود.
                                                                                                             

ب ) زمان­بندی همایش:

با
توجه به اتمام امتحانات دانش ­آموزان در خراداد ماه، جذب و دعوت از دانش­
آموزان ، مدیران و معلمان در اوایل  خرداد انجام شده و تا اواسط مرداد ماه
بهترین زمان برگزاری همایش­ ها است.

 

2 – آزمـون

آزمون
وسیله‌ای برای تصمیم‌گیری بهتر در مراحل مختلف مطالعه، تدریس و شناساندن
هدف‌های تدریس به دانش‌آموزان است. آزمون راهی برای بهبود و اصلاح روش
مطالعه است و افزون بر آن تجزیه و تحلیل و نتایج آزمون به دانش­­آموز  فرصت
می‌دهد که درصدد اصلاح و بهبود روش مطالعه خود برآید و آن را با نیازها و
استعدادهای خود هماهنگ سازد.

معــرفی:

تمامی
آزمون­های المپياد علمي بسيج در هفت رشته­­ی رياضي، فيزيک، شيمي، زيست
شناسي ، کامپیوتر ، نجوم و ادبي، در سطح  سه پايه­ي اول ، دوم و سوم
دبيرستان به دو صورت آزمون­های آمادگی و آزمون­های شبیه­ساز به طور هماهنگ .
هم­زمان در سراسر کشور ، برگزار خواهد شد.لازم به­ذکر است به نفرات اول تا
سوم هر رشته در آزمون شبیه­ساز مرحله اول در هر پایه مدال طلا ، نقره و
برنز المپیادهای علمی بسیج به همراه هدایایی ارزنده تعلق می­گیرد.

 

1-2-    آزمون­های آمادگی

 

الف) هدف:

1-     آشنایی ابتدایی دانش­پژوهان با سطح سوالات المپیاد

2-     ارزیابی عملکرد دانش ­آموز طی دوره تابستانه

3-     سنجش علمی دانش ­آموزان و پی بردن به نقاط ضعف و قوت

4-     ارتقای سطح دانش­ آموزان

ب ) اقدامات محتوایی:

1-     طراحی سوالات در قالب المپیادهای اصلی

2-     طراحی سوالات توسط اساتید المپیادی مدال­آور

3-     طراحی سوالات براساس پایه تحصیلی دانش­آموزان

4-     برگزاری هم­زمان در سراسر کشور

5-     زمان برگزاری آزمون­ها بر اساس رشته­ها تقسیم­بندی شده و در دو نوبت صبح و عصر همان­روز برگزار می­گردد.

* نکته: دانش­ آموزان می­توانند در دو رشته هم­زمان شرکت نمایند.

ج ) زمان­بندی:

دو مرحله آزمون آمادگی قبل از
برگزاری آزمون مرحله اول باشگاه دانش­پژوهان جواب برگزار خواهد شد که اولین
آزمون آن آبان ماه و دومین آزمون آن دی ماه برگزار می­گردد.

 

2-2-آزمون­های شبیه ­ساز

 

الف) هــدف:

1-      آزمون شبیه ­ساز در دو
نوبت قبل از مرحله اول و قبل از مرحله دوم  جهت آمادگی هرچه بیش­تر دانش­
آموز جهت شرکت در المپیاد مرحله اول و دوم  طراحی شده

2-     سنجش نهایی دانش­ آموزان و پی بردن به نقاط ضعف و قوت

3-     قرار گرفتن در شرایطی مشابه شرایط آزمون اصلی

4-    اصلی ترین کارکرد آزمون­های شبیه­ ساز ، مقایسه با وضعیت مطلوب است (تعریف نقطه­ ای به­ عنوان وضعیت مطلوب: در آزمون­های شبیه­ ساز موفقیت در آزمون اصلی وضعیت مطلوب محسوب می­شود.)

 ب) اقدامـات محـتوایی:

1-     طراحی آزمون­های  توسط اساتید المپیادی مدال­ آور

2-     سطح­ بندی سوالات براساس استانداردهای هر مرحله

3-     منابعی که در طراحی سوالات
مورد استفاده قرار گرفته همگی از منابع و سرفصل­های المپیاد کشوری آن مرحله
بر اساس آخرین تغییرات خواهد بود.

4-     برگزاری هم­زمان در سراسر کشور

5-     زمان برگزاری آزمون­ها بر اساس رشته ها تقسیم­ بندی شده و در دو نوبت صبح و عصر همان­ روز برگزار می­ گردد.

* نکته: دانش ­آموزان می­ توانند در دو رشته هم­زمان شرکت نمایند.

* توجه:
به دانش­ آموزان رتبه اول تا سوم هر رشته در هر پایه در آزمون شبیه­ ساز
مرحله اول، مدال طلا، نقره و برنز به­ همراه جوایزی نفیس تعلق می­گیرد.

ج ) زمــان­ـبـندی:

آزمون شبیه­ ساز مرحله اول اواسط
بهمن ماه و شبیه­ ساز مرحله دوم بعد از اعلام زمان دقیق آزمون مرحله دوم در
اردیبهشت ماه برگزار می­گردد.

 

3 – مشاوره

ارتقاء
سطح باشگاه دانش­پژوهان بسیج ، جز با ارتقاء سطح ارکان اصلی آن میسر
نیست.مدیران و مشاوران هر موسسه ، از ارکان اصلی آن به شمار می روند. در
طول سال تحصیلی امکان ارتباط مستقیم با مشاوران مجموعه ، به منظور انتقال
تجربیات را خواهند داشت. استفاده از دانسته‌ها و تجارب يك مشاور باعث
مي‌شود دانش‌پژوه بتواند شرايط را تحت كنترل خود درآورده و با اين روش بر
غول شكست و نااميدي به راحتي غلبه نمايد.

الف) هـدف:

1-     یک مشاور در گام اول می کوشد تا هدف دانش ­پژوه را از ورود به المپیاد برای او شفاف­سازی کند.

2-     مشاور با ایجاد انگیزه، در ذهن دانش­ پژوه نظم ایجاد می­کند.

3-     یک مشاور نکات کاربردی مورد نیاز دانش­ پژوه را در اختیار او قرار می­دهد.

4-     مشاور دانش­ پژوه را در انتخاب رشته المپیادی که می­تواند در آن موفق­ تر باشد یاری می­نماید.

ب ) اقدامات اجرایی:

1-     مشاوره به دو صورت حضوری و غیر حضوری انجام می­گیرد.

2-     مشاوره غیر حضوری از طریق تماس تلفنی و ارسال ایمیل صورت می­پذیرد.

3-     هر دانش ­آموز بر اساس رشته ­ی انتخابی خود 2 یا 3 مشاور خواهد داشت.

ج) زمــان­بندی:

هر
دانش ­آموز 5 نوبت مشاوره توسط مشاوران مدال­ آور خواهند داشت، اولین
مشاوره به­ صورت دسته­ جمعی در جلسه­ ی همایش آشنایی با المپیاد بوده و 4
مرحله باقی مانده هر یک به ترتیب:

اولین مشاوره در آبان ماه، دومین مشاوره: آذر ماه، سومین مشاوره بهمن ماه قبل از برگزاری آزمون مرحله اول و چهارمین مشاوره اردیبهشت ماه قبل از آزمون مرحله دوم خواهد بود.

* توجه: درصورت نیاز دانش ­آموز به مشاوره تعداد دفعات قابل تغییر خواهد بود.

 

4 – دوره آموزشی

برگزاری
دوره­ های آموزشی به دو صورت دوره تابستانه و دوره نوروز جهت تحقق شاخص­
های آموزشی و آماده کردن دانش ­پژوهان جهت شرکت در آزمون­ المپیاد بوده و
مطالب ارائه شده در این دوره ­ها آمادگی هرچه بیش­تر و بهتر دانش­ آموزان
را فراهم می ­آورد.

1-4- دوره متمرکز تابستان :

الف) هـدف :

1-     تقویت بنیه­ ی علمی دانش ­آموزان

2-     بسترسازی مناسب برای مطالعه بیش­تر و هدفمند.

ب) اقدامات محتوایی:

1-     برگزاری کلاس­های تخصصی با حضور اساتید برجسته که خود از مدال­ آوران کشوری و جهانی هستند. ­

2-     برگزاری کلاس­ها به­ صورت شبانه ­روزی

3-     امکان استفاده دانش­ آموزان از خوابگاه وجود دارد.

4-     مطالب ارائه شده در تابستان مطابق سرفصل­های آزمون مرحله اول المپیاد است.

5-     ارائه جدیدترین کتب و جزوات المپیادی در طول دوره توسط اساتید

6-      برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی، مذهبی و ورزشی.

7-     ارائه برنامه های مشاوره حضوری علاوه بر جلسات مشاوره موجود در برنامه در زمینه مباحث المپیادی توسط مدال­ آوران .

 ج ) زمـان­بندی:

این
دوره­ ی آموزشی هرساله در اوایل شهریور ماه به مدت یک هفته به­ دو صورت
متمرکز در استان تهران و غیر متمرکز در سایر استان­ها برگزار می­شود.

 

2-4- دوره نوروز:

الف) هـدف:

1-     تکمیل اطلاعات علمی دانش ­آموزان پذیرفته شده در آزمون مرحله اول المپیاد جهت موفقیت در آزمون مرحله دوم

2-     ارائه­ ی مطالب و سرفصل­های مورد نیاز جهت شرکت در آزمون مرحله دوم

3-     کسب رتبه ­های برتر کشوری از بین دانش­ آموزان شرکت کننده در برنامه ­های باشگاه

               ب ) اقدامات محتوایی:

1-     برگزاری کلاس های تخصصی با حضور اساتید برجسته که خود از مدال­ آوران کشوری و جهانی هستند. ­

2-     این دوره مختص دانش ­پژوهان پذیرفته شده در آزمون مرحله اول المپیاد می­باشد

3-     دانش ­آموزان در این دوره با مباحث پیشرفته ­تر جهت شرکت در آزمون مرحله دوم آماده می­شوند .

4-     ارائه جدیدترین کتب و جزوات المپیادی توسط اساتید

5-       برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی ، مذهبی و ورزشی.

6-      ارائه برنامه های مشاوره در جهت موفقیت در آزمون مرحله دوم  .

              ج ) زمــانبندی:

                  این دوره هر ساله در تعطیلات نوروز به مدت 10 روز به­ صورت متمرکز در تهران برگزار می­گردد.

 

          1

ویژگی­ های کارنامه ­ی علمی و گزارشات آزمون



پس
از برگزاری هر آزمون جهت ارزیابی و بررسی میزان پیشرفت تحصیلی دانش­
آموزان و همچنین جهت ارتقای برنامه­ های آموزشی کلاس و مدرسه، گزارش­ هایی
به شرح ذیل ارائه می­ گردد.



 



enlightened کارنامه­ ی علمی دانش­ آموزان



شامل
تعداد پاسخ­های «صحیح، غلط، خالی»، نمره از 20، درصد عملکرد دانش­ آموزان،
وضعیت، حداکثر درصد، میانگین (درصد و امتیاز)، امتیاز نفر اول و رتبه در
«کلاس، مدرسه، شهر، استان، کشور» به تفکیک هر درس می­باشد. در ضمن در قسمتی
از کارنامه، تصویر پاسخ­برگ و نمودار وضعیت درسی نیز قابل رؤیت می­باشد.
در این کارنامه، همچنین نقاط قوت و ضعف دانش­ آموز بر اساس مباحث درسی نیز
ارائه می­ گردد که دانش­ آموز می­ تواند نقاط ضعف و قوت خود را در آزمون
ارزیابی نماید. البته پس از برگزاری آزمون مرحله­ ی دوم به بعد، نمودار
پیشرفت تحصیلی دانش­ آموز نسبت به مراحل گذشته قابل ارائه می­ باشد.



 



enlightened گزارش عملکرد دبیر



در
این گزارش، میزان درصد عملکرد دانش­ آموزان و همچنین رتبه­ ی تک­ تک افراد
در کلاس، مدرسه، شهر، استان و کشور جهت دبیران هر درس و کلاس به صورت مجزا
ارائه می­ گردد. همچنین نقاط ضعف و قوت هر دانش­ آموز و کل دانش­ آموزان
آن کلاس قابل ارائه می­باشد و معلم می­تواند با این گزارش فرد فرد دانش­
آموزان و همچنین کل کلاس را مورد ارزیابی قرار دهد.



 



enlightened گزارش عملکرد مدیر



این
گزارش به صورت جامع، چکیده­ای از اطلاعات کارنامه­ ی فردی دانش­ آموزان هر
مدرسه در هر پایه و رشته از نظر درصد عملکرد و وضعیت دانش­ آموز در کل
آزمون و همچنین درصد و رتبه­ بندی هر دانش­ آموز را به تفکیک هر درس ارائه
می­نماید. در این گزارش علاوه بر موارد فوق، رتبه­ ی هر دانش­ آموز در
مدرسه، شهر و کشور و همچنین نقاط قوت و ضعف کل مدرسه در آن پایه و رشته نیز
به مدیریت مدرسه ارائه می­گردد.



 



enlightened گزارش مقایسه ­ای مدارس



این
گزارش شامل تعداد دانش­ آموزان شرکت کننده در هر مدرسه به تفکیک پایه و
رشته­ ی مورد نظر و همچنین میانگین نمره و رتبه­ ی مدرسه­ ی مورد نظر و
همچنین حداکثر و حداقل میانگین نمره­ ی مدارس شرکت کننده در آزمون می­باشد،
که مدیر مدرسه می­تواند مدرسه­ ی خود را در قیاس با دیگر مدارس مورد
ارزیابی قرار دهد.



 



enlightened گزارش توصیفی عملکرد مدرسه



در این گزارش، عملکرد مدرسه بر اساس نمره از 20، درصد و تراز، هم به صورت عددی و هم به صورت نموداری مورد ارزیابی قرار می­گیرد.



 



enlightened گزارش لیست نفرات برتر آزمون



به
منظور اطلاع ­رسانی به مدیران مدارس، پس از برگزاری هر آزمون لیست نفرات
برتر به تفکیک پایه، رشته، استان، شهر و مدرسه جهت هر یک از مدارس تهیه و
ارسال می­گردد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top