چطور روشنایی تلویزیون را تنظیم کنیم؟
چطور روشنایی تلویزیون را تنظیم کنیم؟
در برخی مواقع، با تنظیم کردن
اصولی روشنایی و کنتراست تلویزیون ها میتوانیم تصاویر بهتری مشاهده کنیم
راهنمای تنظیم کردن کنتراست و تنظیم کردن روشنایی تلویزیون
کالیبره یا تنظیم کردن هر وسیله ای برای افزایش دقت آن امری ضروری است.
اگر وسیلهی مورد نظر تلویزیون یا مانیتور باشد، تنظیم کردن کاری مشکل و
گیج کننده میشود.
اغلب افراد اطلاعات درستی در مورد نحوهی تنظیم روشنایی، کنتراست، شدت
رنگ، رنگ و تیزی تصویر ندارند و به همین علت ویدیوها، تصاویر و بازیها را
با کیفیت اصلی خود مشاهده نمیکنند. جنبهی دیگر مسأله این است که
فروشندگان شدت رنگ و روشنایی تلویزیون ها را طوری تنظیم میکنند که شخص
تصور کند کیفیت آنها فوقالعاده است در حالیکه برخی مدلها تنظیمات پیش فرض
واقعیتری دارند وبه نظر میرسد که کیفیتشان پایینتر است. در این مقاله
میخواهیم با نحوهی کالیبره کردن و مفهوم تنظیمات اصلی نمایشگر آشنا شویم.
کنتراست یا Contrast
اولین تنظیم مورد بحث کنتراست است که مهمترین عامل تأثیرگذار روی کیفیت
تصویر میباشند. سادهترین تعریف کنتراست به این صورت است: نسبت روشنایی
روشن ترین نقطهی تصویر به تیره ترین نقطهی آن را کنتراست میگویند. مقدار
کنتراست در تلویزین ها و مانیتورها، تعیینکنندهی شدت روشنایی روشنترین
بخشهای تصویر است.
اما نحوهی تنظیم کنتراست چگونه است؟ اگر کنتراست را بیش از حد بالا
ببریم، برخی جزئیات تصویر خصوصاً در نواحی روشن از بین میرود چرا که
روشنایی نقاط مجاور به حدی زیاد میشود که تفاوت روشن ترین نقاط و نقاط
مجاور قابل تشخیص به وسیلهی چشم نیست.
برای تنظیم هر یک از پارامترها باید یک یا چند تصویر مناسب پیدا کرد. برای
کنتراست انتخاب تصویری که دارای نقاط روشن در پس زمینهی روشن باشد، ضروری
است. بنابراین ابرهای سفید در آسمان روشن را به عنوان سوژه انتخاب
میکنیم. کنتراست را از حالت معمولی یا حتی پایین به تدریج افزایش میدهیم
تا جایی که نقاط روشن تصویر جزئیات خود را از دست بدهند. در این حالت
کنتراست کمی زیاد است، کمی به عقب برمیگردیم و آن را کاهش میدهیم تا
جزئیات دوباره دیده شوند. این حالت بهترین حالت ممکن است و کنتراست کالیبره
شده است.توصیه میکنیم که روی چند تصویر مختلف همین عمل را انجام دهید تا بهترین نتیجه حاصل شود.
رنگ یا Color
شدت رنگ را با تُن رنگ یا در واقع سردی و گرمی آن اشتباه نگیرید. معمولاً
تلویزین ها در مورد شدت رنگ در حالت پیشفرض از عدد 50 درصد در حالت استفاده
میکنند. اگر شدت رنگ را کم کنیم، رنگها از بین میروند و تصویر سیاه و
سفید میشود. اگر آن را بیش از حد زیاد کنیم، رنگ طبیعی صورت به نارنجی و
حتی قرمز میزند
روشنایی یا Brightness
این پارامتر شدت روشنایی نقاط تیرهی تصویر را مشخص میکند. اگر مقدار آن بیش از حد باشد، رنگ سیاه به خاکستری تبدیل میشود.
برای تنظیم شدت روشنایی باید تصویری تیره انتخاب کرد. به عنوان مثال
صحنهی تاریکی از یک فیلم اکشن. روشنایی را کم میکنیم تا همه چیز نسبتاً
تیره شود و سپس آن را مجدداً زیاد میکنیم تا جایی که نقاط واقعاً تیرهی
تصویر رنگ سیاه خود را حفظ کنند و نه بیشتر.
البته تنظیم روشنایی مشکل است و باید به دقت آن را انجام دهید. شاید با یک
تصویر خاص هم نتوان نتیجهی مطلوبی گرفت. سعی کنید تصاویری را انتخاب کنید
که قالب آنها تیره باشد و قسمتهای روشن نیز آنها وجود داشته باشد. اغلب
فیلم های سینمایی تصاویر تاریک مناسب این کار را در خود دارند.
چطور روشنایی تلویزیون را تنظیم کنیم؟
برای تنظیم کردن رنگ هم میبایست در ابتدا یک تصویر مناسب انتخاب کنید که
این بار تصویری شامل چهرهی یک انسان مناسب است. شدت رنگ را کم و زیاد کنید
تا جایی که رنگ صورت شخص به نظر طبیعی برسد
.
تن یا گرمی و سردی رنگ،Color Temprature یا Color Tone
منظور از تن رنگ، گرمی و سردی آن است. معمولاً از دو واژهی سرد Cool و گرم یا Warm برای
مشخص کردن تن آبی یا قرمز تصویر استفاده میشود. وقتی تن تصویر آبی باشد،
میتوان هالهای آبی رنگ را در تمام تصویر مشاهده کرد، وقتی تن رنگ قرمز
باشد نیز هالهای قرمز رنگ در تصویر دیده میشود. اما توجه کنید که تن رنگ
سرد و یا گرم هر دو به نظر خوب میرسند، بیشتر تلویزین ها در حالت پیشفرض
تن رنگ طبیعی یا استاندارد، Natural یا Standard دارند.
برای تنظیم تن رنگ هم از تصویر چهره استفاده میکنیم که در حالت عادی کمی
نارنجی است. اگر تن رنگ سرد یا استاندارد را اعمال کردید و هالهی مایل به
آبی در چهره دیدید، احتمالاً باید گزینهی سوم یعنی تن گرم را انتخاب کنید.
توجه کنید که آبی بودن تصویر به خاطر بازتاب نور آبی رنگ محیط نباشد و یا
قرمزی بیش از حد چهره به خاطر نور مایل به قرمزی که از محیط تابیده شده
نباشد.
تیزی یا Sharpness
این پارامتر شدت تیزی لبههای تصویر را مشخص میکند. اگر تیزی را کم کنیم،
تصویر مات میشود و برخی جزئیات مثل چین صورت از بین میروند، اگر آن را
بیش از حد زیاد کنیم نیز در کنار لبههای تصویر روشنایی غیر عادی دیده
میشود.
برای تنظیم تیزی یا شارپنس هم می توان از تصاویر قبل استفاده کرد بطور
مثال تصویر چهرهی یک شخص مناسب است. در این حالت سعی می کنیم تیزی را کم
کنیم، طوری که جزئیاتی مثل چین صورت از بین برود. سپس آن را به تدریج
افزایش میدهیم تا جایی که جزئیات تصویر کمکم نمایان شوند. این حالت مقدار
بهینهی تیزی میباشد.
نگاهي به تاريخچه تلويزيون ها و فناوري UHD
نگاهي به تاريخچه تلويزيون ها و فناوري UHD
تلویزیون های UHD چیست ؟ چه
عاملی باعث ساخت تلویزیون های HD و تلویزیون های UHD شد؟ نگاهی جامع و
مختصر به تاریخچه تلویزیون های UHD و سیر ساخت تلویزیون هایHD
درست مانند زماني که تلويزيون هاي سهبعدي وارد بازار شدند، امروزه تب و تاب تلويزيون هاي UHD يا همان Ultra High Definition هم در حال افزايش است. فارغ از همه موارد گفته شده در مورد تلويزيون هاي UHD در
اين مطلب قصد نداريم به معايب و مزاياي اين گونه از تلويزيون ها
بپردازيم، بلکه هدف اصلي ما، پرداختن به تاريخچه و اتفاقاتي است که در اين
مدت به وقوع پيوسته است که نتيجه نهايي آن ارائه تلويزيون هاي UHD با
دقت و کيفيتي بالاتر است. خوب پس اگر دوست داريد بيشتر در مورد تاريخچه
اين نوع تلويزيون ها و این فناوري بدانيد با ما همراه باشيد.
تلويزيون هاي UHD يا همان UHDTV در مجموع شامل دو گروه 4k UHD يا 8k UHD ميشود که هر دو از فرمتهاي ويديوي ديجيتال که توسط لابراتورهاي NHK Science & Technology Research ارائه و مورد تاييد ITU يا International Communication Union قرار گرفته است، پشتيباني ميکند.
درست در 17 اکتبر سال 2012 بود که CEA عبارت UHD يا همان Ultra High Definition را
براي صفحه نمايش هايي با حداقل نسبت تصوير 16 به 9 و يک ورودي تصوير
ديجيتال معرفي کرد که قادر بودند تصاوير ويديوي را با حداقل دقت 2160×3840
پيکسل نمايش دهند. در کشور ژاپن تلويزيون هاي 8k UHD به نام Super Hi-Vision معروف است چون در اين کشور تلويزيون هاي HD به نام Hi-Vision شناخته ميشوند و به همين دليل در نسل جديد عبارت Super به ابتداي آن اضافه شده است.
بسياري از شرکت ها در سال 2012 و در نمايشگاه CES 2012 از عبارت 4k براي تلويزيون هاي UHD استفاده ميکردند اما در سال 2013 اين شرکت ها عبارت 4k را برداشته و تنها روي عبارت UHD در
محصولات جديد خود تاکيد کردند تا همانگونه که در بالا بدان اشاره شد
محصولات ارائه شده در استاندارد و پلتفرم تاييد شده قرار بگيرد.
مشخصات فني
– 4K UHDTV: اين دسته از تلويزيون ها از حداکثر دقت 2160×3840 پيکسل (حدود 8.3 مگاپيکسل) پشتيباني ميکند که در مجموع چهار برابر دقت يک تلويزيون Full HD با دقت 1080×1920 پيکسل خواهد بود.
– 8K UHDTV: اين سري از تلويزيون ها از حداکثر دقت 4320×7680 پيکسل (33.2 مگاپيکسل) پشتيباني ميکنند. اين دقت 16 برابر يک تلويزيون Full HD امروزي است که اين موضوع باعث شده است ميزان جزييات تصاوير در اين استاندارد به فناوري IMAX با نگاتيو 15/70 ميليمتر نزديکتر شود.
اما نکته جالب در اين ميان است که NHK مدافع اين موضوع است که مانند Super Hi-Vision فرمت تلويزيون 8K UHD با 22.2 کانال صوتي ارائه شود تا تاثيرگذاري بيشتري روي کاربر داشته باشد
البته اين تمام ماجرا نيست و براساس اطلاعات ارائه شده ميزان محدوده نمايش رنگها و ميزان فريم در تلويزيونهاي UHD ارتقاء چشمگيري داشته است. طبق اطلاعات ارائه شده اين سري از تلويزيون ها از محدوده رنگي Rec.2020 پشتيباني ميکند که در اين حالت رنگهايي نمايش داده خواهد شد که هرگز نميتوانيد ان را در محدوده رنگي Rec. 709 مورد استفاده در تلويزيون هاي HD ببينيد.
اين نوع از محدوده رنگي تقريبا 75.8 درصد از محدوده رنگي CIE 1931 است که در دستگاههاي مانند سينماي ديجيتال اين محدوده به 53.6 درصد، Adobe RGB به 51 درصد و محدوده رنگي Rec. 709 به 35.9 درصد ميرسد. همچنين در همين استاندارد (Rec. 709) سازندگان قادر هستند به ميزان فريم 120 فريم در ثانيه در بالاترين دقت دست پيدا کنند.
تقويم تاريخ UHD
از سال 2006 تا 2013
دوم نوامبر 2006:
NHK با استفاده از شبکه کابل نوريي که بيش از 260 کيلومتر بود، توانست به استفاده از فناوري DWDM و کسب سرعت 24 گيگابيت در ثانيه تصاوير UHD را به صورت زنده به نمايش بگذارد.
31 دسامبر سال 2006:
NHK توانست تصاوير ويديوي نمايش ساليانه موسيقي ژاپن را که به خاطر سال نو در توکيو برگزار ميشود را با استفاده از فناوري Over IP به يک صفحه نمايش 450 اينچي در اوزاکا انتقال دهد. در اين روش NHK از
فرمت کدگذاري خود براي انتقال اطلاعات استفاده کرده بود. در اين روش
فشردهسازي حجم فايلهاي تصويري از 24 گيگابيت در ثانيه به 180-600 مگابيت
در ثانيه و صوتي از 28 مگابيت در ثانيه به 7- 28 مگابيت در ثانيه کاهش
مييافت. نکته جالب در اين ميان اين بود که بعد از کدگشايي حجم فايل 20
دقيقه از آن به 4 ترابايت ميرسد.
مي 2007:
NHK يک انتقالدهنده (کابل) را معرفي کرد که امکان انتقال سيگنال UHD با دقت 4320×7680 پيکسل و سرعت 60 فريم و ميزان فشردهسازي تا 250 مگابيت در ثانيه با فرمت Mpeg 2 را داشت. يکي از محدوديت هاي اين انتقال دهنده یا همان کابل ، اندازه محدود آن بود که به کمتر از 2 متر ميرسيد.
در سال 2008:
Aptina Imaging يک سنسور جديد CMOS را به طور خاص براي پروژه تلويزيون هاي UHD شرکت NHK ارائه کرد.
9 مي سال 2011:
NHK با همکاري Sharp صفحه نمايش LCD سايز
85 اينچي را با قابليت نمايش تصاويري با دقت 4320×7680 پيکسل و عمق رنگ 10
بيت در هر پيکسل معرفي کرد. اين محصول اولين صفحه نمايش هماهنگ با
استاندارد Super Hi-Vision بود که تا آن زمان ارائه شده بود.
سال 2012
23 فوريه 2012:
NHK با همکاري دانشگاه Shizuoka اقدام به ساخت اولين سنسور8k دنيا با قابليت ضبط ويديو با سرعت 120 فريم در ثانيه کرد.
اوريل 2012:
NHK با همکاري پاناسونيک اولين صفحه نمايش 145
اينچي را با دقت 4320×7680 و ميانگين 60 فريم در ثانيه معرفي کرد. همچنين
در اين ماه چهار شبکه تلويزيوني اصلي کره جنوبي اعلام کردند که انتقال
تصاوير 66 کانال تلويزيوني را در سئول با استاندارد UHD شروع کردهاند.
مي 2012:
NHK سيستم تصويربرداري UHD خود که با همکاري دانشگاه Shizuoka توسعه داد را معرفي کرد. اين سيستم فيلم برداري قادر بود تصاويري را با کيفيت UHD،
سرعت 120 فريم و ميزان عمق رنگ 12 بيت ضبط کند. با ارائه اين سيستم تصوير
برداري امکان ارائه تصاوير ويديويي با کيفيت و بدون محوشدگي در دقت بسيار
بالا فراهم شد. در زمان المپيک تابستاني سال 2012 در انگستان از فرمت UHD توسط شبکه تلويزيوني BBC براي
نمايش بازيهاي المپيک استفاده شده بود. در اين حالت صفحه نمايشهاي
عريضي با ارتفاع 15 متر در لندن و ديگر شهرها نصب شده بود که بازيهاي
المپيک را با فرمت UHD نمايش ميداد.
31 مي 2012:
سوني اولين ديتاپروژکتور 4k UHD خود را با نام VPL-VW100ES معرفي کرد. اين ديتا پروژکتور قابليت پشتيباني از فناوري سه بعدي با استفاده از عينک هاي شاتر فعال (Active Shutter Glasses) را داشت و اولین بار با قيمت 24999 دلار به بازار ارائه شد.
22 اگوست 2012:
ال جي اولين تلويزيون UHD سه بعدي دنيا را با استفاده از سيستم 4k UHD به بازار ارائه کرد.
18 اکتبر 2012:
CEA اعلام کرد براساس نظرسنجي انجام شده اصطلاح UHD براي
صفحه نمايش هايي با حداقل دقت 8 مگاپيکسل به کار ميرود (در اين حالت
حداقل دقت افقي 2160 پيکسل و حداقل دقت عمودي 3840 پيکسل است)
23 اکتبر 2012:
شرکت Ortus کوچکترين پنل LCD دنيا
را با سايز 9.6 اينچ و دقت 2160×3840 پيکسل و ميزان تراکم پيکسلي 458
پيکسل در اينچ معرفي کرد. اين صفحه نمايش در وسايل پزشکي و وسايل
تصويربرداري حرفهاي استفاده شد.
25 اکتبر 2012:
شرکت LG Electronics شروع به فروش اولين تلویزیون خود با پنل Ultra HD با دقت 2160×3480 پيکسل در ايالت متحده کرد. LG 84LM9600 يک تلويزيون 84 اينچي با نور پسزمينه LED است که با قيمت حدود 16999 دلار در بازار خرده فروشي امريکا ارائه ميگردد.
26 اکتبر 2012:
شرکت AU optronics پنل 65 اينچي UHD خود با دقت 2160×3840 پيکسل را که در آن از ماده نيمههادي IGZO استفاده شده بود را معرفي کرد.
3 نوامبر 2012:
سامسونگ تلویزیون 85 اينچ UHD خود را که قرار بود در نمايشگاه CES 2013 به نمايش بگذارد، معرفي کرد.
8 نوامبر 2012:
شارپ مانيتور 32 اينچي UHD حرفهاي خود را با نام PN-K321 را که از پنل IGZO و فناوري نور حاشيهاي LED
پشتيباني ميکرد را معرفي کرد. اين مانيتور از دقت 2160×3840 پيکسل و سرعت
60 فريم در ثانيه پشتيباني ميکرد. البته براي دستيابي به اين ميزان فريم
تصوير بايد از دو رابط HDMI استفاده ميشد و در صورت استفاده از يک رابط ميزان فريم به 30 فريم در ثانيه کاهش مييافت.
29 نوامبر 2012:
سوني پخشکننده 4k UHD خود را که قابليت نمايش فيلم از روي سرورهاي سوني را داشت همراه با تلویزیون XBR-84X900 معرفي کرد. در هارد ديسک سرورهاي سوني تعدادي فيلم و کليپ ويديوي 4k براي مشاهده کاربران در نظر گرفته شده بود (مطمئننا اين ويژگي چندان در ايران کاربرد ندارد!)
30 نوامبر 2012:
شرکت سازنده دوربين هاي سينمايي حرفهاي Red اعلام کرد کاربران ميتواند با پرداخت 1450 دلار دستگاه پخشکننده REDRAY 4K Cinema را که قابليت انتقال تصاوير 4k را به يک تلويزيون 4k و يا چهار تلویزیون Full HD در يک زمان را دارد، پيش خريد کنند.
26 دسامبر 2012:
LG Display اعلام کرد در نمايشگاه CES 2013 سه مدل تلویزیون UHD خود
را سايزهاي 55، 65 و 84 اينچ را به نمايش خواهد گذاشت. اين تلويزيون ها
از دقت 2160×3840 پيکسل پشتيباني ميکنند و مجهز به عينک هاي پلاريزه سه
بعدي (عينک هاي غيرفعال) براي ديدن تصاوير سه بعدي هستند. همچنين اين
شرکت اعلام کرد در اين نمايشگاه مانيتور 30 اينچي خود با دقت 2160×4096
پيکسل را معرفي خواهد کرد.
27 دسامبر 2012:
شرکت Westinghouse Digital چهار مدل تلويزيون UHD خود
را در سايزهاي 50، 55، 65 و 110 اينچ با دقت 2160×3840 پيکسل معرفي کرد
که قرار شد در نيمه اول 2013 به بازار ارائه شود. در همين روز JVC هم تلویزیون UHD سايز 84 اينچي خود را با قيمت زير 20000 دلار معرفي کرد.
سال 2013
3 ژانويه 2013:
ويوسونيک تلویزیون 84 اينچي 4k UHD خود را با قابليت لمسي براي مصارف تجاري معرفي کرد. همچنين اين شرکت صفحهنمايش 32 اينچي 4k UHD خود را در همين روز معرفي کرد. شرکت ويوسونيک نمايشي جذاب از اين محصول در غرفه خود در نمايشگاه CES 2013 داشت.
4 ژانويه 2013:
شرکت LG Electronics سه مدل تلویزیون UHD خود را که به پردازنده Triple XD Engine و قابليت Upscaler Plus مجهز بودند را به طور رسمي معرفي کرد.
6 ژانويه 2013:
توشيبا تلويزيون هاي UHD سري L93000 خود
را در سايزهاي 58، 65 و 84 معرفي کرد و اعلام کرد انتظار ميرود که اين
محصولات در تابستان 2013 ارائه خواهد شود. اين تلویزیون از دقت 2160×3840
پيکسل پشتيباني ميکند و يک پردازنده چهارهستهاي براي پردازش تصوير
ويديوي و يک پردازنده دو هستهاي براي قابليت Upscaling دارد. محصولات جديد توشيبا از فناوري سه بعدي غير فعال، فناوري Clear Scan با نرخ 240 هرتز پشتيباني ميکنند.
7 ژانويه 2013:
شارپ اعلام کرد که مانيتور PN-K321 خود را در ماه فوريه عرضه خواهد کرد. همچنين تلویزیون شصت اينچي UHD شارپ که با نام Sharp Purios شناخته ميشود هم در نيمه سال 2013 عرضه خواهد شد. Purios اولين تلویزیون UHD است که موفق به دريافت تاييد THX 4K Display شده است. در همين روز Vizio تلويزيون هاي UHD سري XVT70 خود را در سه سايز 55، 65 و 70 اينچ معرفي کرد و اعلام کرد که بزودي در بازار عرضه خواهد شد.
علاوه بر اين موارد سوني هم در هفت ژانويه سري X900A خود را در دو سايز 55 و 65 اينچ با قابليت پشتيباني از دقت 2160×3840 پيکسل عرضه کرد. علاوه بر اين موارد در نمايشگاه CES 2013 شرکت هاي سوني و پاناسونيک نمونهاي ازمايشي از تلويزيون هاي UHD OLED خود را در سايز 56 اينچ به نمايش گذاشتند.
در همين روز مدير کولکام خبر داد که با عرضه چيپست Snapdragon 800 دستگاه هاي قابل حمل قادر به پخش تصاوير ويديوي 4k UHD خواهند بود. همچنين در همين روز شرکت Hisense تلويزيون هاي UHD سري XT900 خود را در سايزهاي 65، 84 و 110 اينچ معرفي کرد. علاوه بر همه شرکتها سامسونگ هم تلویزیون هاي UHD سري S9
خود را در سايزهاي 85، 95 و 110 اينچ معرفي کرد. اين محصولات مجهز به
فناوري سه بعدي اکتيو بودن و از فناوري صوتي 2.2 کانال (مانند ال جي) بهره
ميبردند. مدل UN85S9 اين شرکت در کشور کره با قيمت 38000 دلار پيش فروش شد.
8 ژانويه 2013:
در اين روز شرکت Broadcom چيپست BCM7445 خود
را که قابليت کدگذاري فايلهاي ويديويي را با حداکثر دقت 2160×4096 پيکسل
و ميزان 60 فريم در ثانيه داشت را معرفي کرد. اين پردازنده 28 نانومتري
براساس معماري ARM طراحي شده است.
9 ژانويه 2013:
Au optronics اعلام کرد که با ما با همکاري سوني توانستيم پنل 4k UHD OLED خود را بسازيم و در نمايشگاه CES 2013 به
نمايش بگذاريم. اين شرکت سايزهاي 55 و 65 اينچي از اين پنل را به نمايش
گذاشته بود. براساس ادعاي انجام شده اين پنل قادر است 96 درصد از محدوده
رنگي NTSC را پوشش دهد.
14 ژانويه 2013:
مدير انجمن Blu-Ray Disc اعلام کرد که اين مجموعه در سه ماه گذشته سعي کرده با توسعه ديسکهاي نوري Blu-ray، ديسک هاي اختصاصي براي تصاوير ويديوي 4k UHD ارائه کند.
21 فوريه 2013:
سوني کنسول جديد PS4 خود را با قابليت پشتيباني از استاندارد 4k برای تصاوير ويديوي و عکس به بازار ارائه کرد. البته اين کنسول قابليت پردازش بازي در اين دقت را ندارد.
و این پیشرفت تا به امروز ادامه داشته و دارد و سازندگان این تلویزیون ها
در تلاش اند تا با معرفی و پیاده سازی تکنولوژی های جدید در محصولاتشان ،
گوی رقابت را از دیگر سازندگان این عرصه بربایند و سهم بیشتری از بازار را
به محصولاتشان اختصاص دهند.