نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی مکانیک (کد 1267) (سراسری)
در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه سراسری از 6 تیتر درسی که اکثر آنها خود به چند درس تقسیم میشوند، سئوال مطرح میشود. دروس آزمون کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک بصورت زیر می باشد:
« زبان عمومی و تخصصی»
تعداد سئوالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد
30 سئوال میباشد. همانطور که از نام درس پیداست، تعدادی از سئوالات این
درس زبان عمومی و تعدادی از آنها نیز مربوط به اصطلاحات و متون تخصصی
مهندسی مکانیک میباشد. این درس برای گرایشهای 1 و 2 و 3 و 8 ضریب (1)،
برای گرایشهای 5، 6 و 7 ضریب (2) و برای گرایشهای 4 و 9 ضریب (3) دارد.
بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان حداقلهایی را داشته باشند مطالعه و
سرمایهگذاری در این درس میتواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبان
تخصصی در اکثر رشتهها در دانشگاههای مختلف فرق میکند و اساتید این درس
به صورت سلیقهای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی
میکنند. خواندن کتابهای زبان عمومی و همچنین زبان تخصصی موسسه مدرسان
شریف برای رسیدن به تسلط در این درس کفایت میکند. در کتاب زبان عمومی
مطالب گرامری و یک سری لغات و اصطلاحات عمومی و همچنین تستهای عمومی
رشتههای مختلف گنجانده شده و داوطلبان حتی در صورت فراموشی درس زبان
میتوانند خود را به سطح مطلوبی با استفاده از این کتاب برسانند. در کتاب
زبان تخصصی موسسه مدرسان شریف علاوه بر بررسی و ارایه پاسخ تشریحی و ترجمه
تستهای آزمون کارشناسی ارشد سالهای قبل (از سال 94 ـ 75) لغات، اصطلاحات
و متون رایج در رشته مهندسی مکانیک به همراه ترجمه آنها گنجانده شده و
ضمن آموزش و ترجمه متون مختلف، تستهای چهارگزینهای تألیفی برای آشنایی
هرچه بیشتر داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد با سئوالات درس زبان تخصصی این
رشته آورده شده است.
« ریاضیات »
تعداد
سئوالات درس ریاضیات در آزمون کارشناسی ارشد سال 92, 20 سئوال بوده که خود
این درس به چهار درس ریاضیات عمومی 1، ریاضیات عمومی 2، معادلات
دیفرانسیل و ریاضی مهندسی تفکیک میشود. برای گرایشهای 1 تا 3 و 8 و 9
ضریب (2)، برای گرایشهای 5، 6 و 7 ضریب (3) و برای گرایش 4 ضریب آن (4)
میباشد. در چند سال اخیر، معمولاً 5 سئوال از درس ریاضی عمومی 1، 5 سئوال
از درس ریاضی عمومی 2، 5 سئوال از درس معادلات دیفرانسیل و 5 سئوال از
درس ریاضی مهندسی مطرح شده است و به نظر نمیرسد این روند در سالهای
آینده تغییر زیادی داشته باشد. کتابهای توماس، آدامز، لیت هولد، مارون،
دمیدوویچ و سیلورمن از منابع مهم دروس ریاضی عمومی 1و2، کتابهای سیمونز و
بویس از منابع مهم درس معادلات دیفرانسیل و کتاب کرویت سیک مهمترین مرجع
تدریس درس ریاضی مهندسی میباشند. هرچند در اکثر دانشگاهها خیلی از
اساتید کتابهای تألیفی خود را نیز به عنوان منبع معرفی میکنند.
کتابهای
ریاضی عمومی 1، ریاضی عمومی 2، معادلات دیفرانسیل و ریاضی مهندسی موسسه
مدرسان شریف که فرمت نگارش آنها تقریباً نزدیک به هم میباشد از بهترین
منابع این چهار درس در سراسر کشور شناخته شده است و بدون تردید اگر
دانشجویی این کتابها را مطالعه کند، دیگر نیازی نیست حتی به مرجع دیگری
جهت تمرین بیشتر مراجعه کند. آموزش تمام مطالب درسی با متنی ساده و روان،
گنجاندن مثالها و تستهای چهارگزینهای فراوان با پاسخهای تشریحی در ضمن
آموزش درس، طبقهبندی مطالب و آوردن تمامی تستهای کنکورهای کارشناسی ارشد
10 سال اخیر اکثر رشتههای فنی و مهندسی و گروه علوم پایه به صورت
طبقهبندی شده در پایان هر فصل با پاسخهای کاملاً تشریحی، قرار دادن
تستهای تکمیلی با پاسخ کلیدی برای داوطلبان آزمون جهت تمرین بیشتر، حل
کامل سئوالات آزمون سراسری 1394 ، ارایه آزمونهای خودسنجی در پایان کتاب
در سه سطح A و B و C برای آمادگی در هفتههای آخر نزدیک آزمون، ارایه
روشهای تستی برای حل تستها و … از جمله مشخصات این کتابها میباشد.
کتاب
ریاضی عمومی 1 موسسه مدرسان شریف شامل 2800 پرسش چهارگزینهای، 2090
مسئله حل شده با پاسخ تشریحی و 710 مسئله با پاسخ کلیدی میباشد.
کتاب ریاضی عمومی 2 شامل 1720 پرسش چهارگزینهای شامل 1370 مسئله حل شده با پاسخ تشریحی و 350 مسئله با پاسخ کلیدی میباشد.
کتاب معادلات دیفرانسیل شامل 1970 پرسش چهار گزینهای شامل 1525 مسئله حل شده با پاسخ تشریحی و 445 سؤال با پاسخ کلیدی میباشد.
کتاب ریاضی مهندسی شامل 1300 پرسش چهار گزینهای شامل 1000 مسئله حل شده با پاسخ تشریحی و 300 مسئله با پاسخ کلیدی میباشد.
مطالعه
این کتابها به عنوان کتابهایی کامل و جامع و خلاصه که مورد تایید اکثر
اساتید دانشگاههای کشور میباشد، اکیداً توصیه میشود. کسب درصد بالا با
مطالعه این کتابها با توجه به اظهارنظر قبولیهای سالهای گذشته به راحتی
ممکن است.
« دروس حرارت و سیالات »
این
دروس خود به سه درس مکانیک سیالات، ترمودینامیک و انتقال حرارت تفکیک
میشود. که مجموعاً از آنها 20 سئوال درآزمون کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
مطرح میشود. دارای ضریب 3 برای گرایشهای تبدیل انرژی، مهندسی پزشکی،
سیستم محرکه خودرو، ضریب (2) برای گرایشهای طراحی کاربردی، مکاترونیک و
سازه بدنه خودرو و دارای ضریب (1) برای گرایشهای ساخت و تولید و طراحی
سیستمهای تعلیق ترمز و فرمان میباشد.
مکانیک سیالات
تعداد سئوالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد
حدوداً 7 سئوال میباشد. منابع مهم این درس در دانشگاههای مختلف کتابهای
سیالات فاکس، سیالات ایروینگ اچ شیمز و استریتر، وایلی ترجمه مهندس
علیرضا انتظاری، فرانک ام وایت ترجمه کریم موسوی نسب و مکانیک سیالات
تألیف مجید ملکی میباشند، که هر کدام از آنها در بخشهایی کامل و در
برخی فصول دارای ضعف هستند. کتاب مکانیک سیالات موسسه مدرسان شریف به قلم
توانای آقای دکتر علیرضا افتخاری نوشته شده است که تجربهای 40 ساله در
زمینه تدریس، پژوهش و تألیف در این درس را به عنوان عضو برجسته هیئت علمی
دانشگاه تهران با خود یدک میکشند. در این کتاب با اشاره به مطالب مقدماتی
و بنیادی این درس، سعی شده هر دانشجویی با هر سطح علمی به سطح مطلوب در
این درس برسد. اشاره به تعاریف و فرمولهای مهم، حل 1430 تست در کتاب،
بررسی و ارایه پاسخ تشریحی سئوالات مهندسی مکانیک و عمران و مهندسی شیمی
از سال 1375 تا 1394 در کتاب از دلایلی است که این کتاب را به عنوان یک
کتاب منحصر به فرد در این زمینه تبدیل کرده است.
ترمودینامیک
تعداد سؤالات این درس در آزمون حدود 7 سؤال می باشد. از مهمترین دروس برای
گرایشهای تبدیل انرژی، مهندسی پزشکی و سیستم محرکه خودرو میباشد، منابع
مهم این درس در دانشگاهها کتابهای ترمودینامیک تألیف سنجل، ترمودینامیک
تألیف ون وایلن میباشند که بیشتر کتابهایی مبتنی بر تفهیم و تشریح
مطالب درسی میباشند و به زعم بسیاری غیر از مورد ترمودینامیک تألیف سنجل
بقیه به لحاظ حل مسئله دچار فقر هستند و این موضوع اصلاً مطلوب داوطلبان
آزمون کارشناسی ارشد نیست.
موسسه
مدرسان شریف کتاب ترمودینامیک را چند سالی است روانه بازار کرده که در هر
سال با ایجاد تغییرات کلی در آن، کتابی کامل جهت استفاده و آمادگی
داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد میباشد. در این کتاب ضمن آموزش مطالب به
صورت خلاصه و مفید، با تلفیق تستها و پاسخهای تشریحی 1 سال اخیر
رشتههای مکانیک و مهندسی شیمی و همچنین با آوردن تستها و مسائل تألیفی،
سعی شده مشکلات دیگر کتابها پوشانده شده و دانشجو به یک منبع خوب و کامل
از این درس دسترسی داشته باشد.
انتقال حرارت
تعداد
سؤالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد حدود 6 سؤال است. از منابع مهم این
درس در دانشگاههای مختلف به کتابهای انتقال حرارت تألیف اینکروپرا،
انتقال حرارت تألیف هولمن میتوان اشاره کرد. موسسه مدرسان شریف برای این
درس کتابی کامل و جامع شامل آموزش خلاصه درس، حل مسئله و پرسشهای چهار
گزینهای در متن درس، بررسی و ارایه پاسخ تشریحی سئوالات کنکورهای گذشته
در رشتههای مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی و مهندسی پلیمر، ارایه تستهای
تکمیلی در پایان هر فصل جهت خودسنجی و تمرین بیشتر دانشجویان روانه بازار
کرده است. این کتاب با بررسی 1020 پرسش چهار گزینه ای شامل 920 سوال با
پاسخ تشریحی و 100 سوال با پاسخ کلیدی در زمره کتابهای خوب در این زمینه
قرار دارد و اگر داوطلبان به طور دقیق این کتاب را مطالعه کنند دیگر نیازی
به مراجعه به منابع دیگر نخواهند داشت.
« دروس جامدات »
این
درس خود به سه درس استاتیک، مقاومت مصالح و طراحی اجزاء تفکیک میشود، که
در آزمون کارشناسی ارشد 20 سئوال از این درس مطرح میشود. ضرایب آنها
برای گرایش طراحی کاربردی، سیستمهای تعلیق، ترمز و فرمان و سیستم محرکه
خودرو و مدیریت صنایع چاپ (3)، ضریب این دروس برای گرایش سازه بدنه خودرو و
مهندسی پزشکی (4) و برای گرایشهای ساخت و تولید، تبدیل انرژی و
مکاترونیک (2) میباشد.
استاتیک
تعداد
سئوالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد در حدود 7 سئوال میباشد. این
درس از جمله دروسی میباشد که دانشجویان رشته مکانیک در سالهای اولیه
تحصیل آن را یاد میگیرند، تسلط به جبر بردارها، آشنایی با مثلثات و
مفاهیم فیزیک و قوانین نیوتن از جمله نکاتی است که در این درس باید مد نظر
قرار گیرد. همچنین اکثر سئوالات این درس مبتنی بر شکل میباشد. منابع مهم
این درس کتابهای استاتیک جانستون، استاتیک مریام و استاتیک (شیمز)
میباشند. این درس مباحثی نظیر روابط تعادل هیدرواستاتیک، خرپاها، تیرها،
کابلها و زنجیرها، اصطکاک، خواص سطوح و کار مجازی را مورد بررسی قرار
میدهد. کمی تمرین و تسلط نسبی به فرمولها و روبهرو شدن با مسائل متنوع
میتواند داوطلب را آماده پاسخگویی به تستهای آزمون ارشد بکند. انتشارات
مدرسان شریف به همین منظور کتابی جامع و کامل به قلم مهندس خلیلی به چاپ
رسانده است. در این کتاب ضمن آموزش و ارایه فرمولهای لازم، به تمامی
تستهای دورههای گذشته پاسخ تشریحی داده شده است و با تستهای تألیفی که
مولف ضمن آموزش درس از آنها استفاده کرده این کتاب در حدود 420 تست
چهارگزینهای را به مخاطب عرضه کرده است.
مقاومت مصالح
تعداد
سئوالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد معمولاً 6 سئوال میباشد. مطالب
این درس در مورد تنش، کرنش، بارگذاری، پیچش، خمش، برش، خیزتیرها، روشهای
انرژی و ستونها میباشد. تسلط کامل به مفاهیم و روابط برداری، آشنایی
نسبی با دروس ریاضی عمومی و معادلات دیفرانسیل برای ورود به مطالعه این
درس کاملاً ضروری میباشد. منابع مهم این درس در دانشگاههای معتبر
کتابهای بیرجانسون، ایگور پوپوف (ترجمه شاپور طاحونی)، کتاب مقاومت مصالح
تیمو شینکو و کتاب مقاومت مصالح دکتر حجتا… عادلی میباشند.
موسسه
مدرسان شریف کتاب مقاومت مصالح به قلم دکتر مجتبی کبیریان را به بازار
عرضه کرده است و در ویرایش جدید آن تغییراتی متناسب با سئوالات اخیر نیز
لحاظ شده است. قرار دادن 1715 تست، شامل 1585 سئوال با پاسخ تشریحی و
130تست با پاسخ کلیدی در این کتاب از نکات قابل توجه این کتاب میباشد.
تمامی سئوالات آزمونهای کارشناسی ارشد رشتهی مهندسی مکانیک دانشگاههای
سراسری و آزاد از سال 1375 تا کنون با پاسخ تشریحی، حل سئوالات آزمونهای
10 سال اخیر مقاومت مصالح رشتههای دیگر مانند عمران، هوا و فضا، کشاورزی و
معدن (که بعضاً دیده شده سئوالی عیناً از سئوالات سالهای قبل این
رشتهها در آزمون رشته مهندسی مکانیک طرح شده است) از دیگر مزایای این
کتاب بسیار خوب میباشد. حل آخرین سئوالات آزمون سراسری 1394 در پایان این
کتاب به عنوان امتیازی دیگر برای این اثر محسوب میشود و به جرات میتوان
گفت در صورت اختصاص دادن وقت کافی برای مطالعه این کتاب دانشجویان
بتوانند به درصدهای خوبی برای قبولی در این درس برسند.
طراحی اجزاء
تعداد
سئوالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد حدوداً 7 سئوال میباشد. منابع
مهم این درس کتابهای طراحی اجزای شیگلی، کتاب طراحی اجزاء تألیف جوزف
ادوارد تیسلگی و همچنین اصول طراحی ماشین تألیف پ ـ آرلف میباشند.
همانطور که از نام این درس پیداست مطالب آن راجعبه طراحی انواع قطعات و
اجزای مکانیکی میباشد. طراحی دینامیکی اجزاء، طراحی پیچها و پینها،
طراحی جوشها، فنرها، یاتاقانها و روانکاری چرخدندهها، محورها، کلاچ و
ترمز از جمله مباحثی هستند که در این درس مورد بررسی قرار میگیرند. موسسه
مدرسان شریف برای این درس نیز کتابی را به چاپ رسانده است که با استقبال
خوبی از سوی داوطلبان آزمون ارشد روبهرو شده است. در این کتاب تمامی مباحث
طبقهبندی شدهاند و در آموزش این مطالب به دلیل اینکه در سئوالات این
درس نمودار و شکل وجود دارد، سعی شده با ترسیم دقیق اشکال دانشجو آماده
رویارویی با تست آزمون شود، وجود مثالهای متعدد ضمن آموزش درس، پاسخ
تشریحی به سئوالات این درس از سال 1375 تا 1394 و تستهای خودسنجی در پایان
هر فصل از مشخصات این کتاب میباشد. روی هم رفته در این کتاب 540 پرسش
چهار گزینهای گنجانده شده است.
«دینامیک و ارتعاشات»
این
عنوان به چهار درس تفکیک میشود که عبارتند از: دینامیک، ارتعاشات،
دینامیک ماشین و کنترل، ضرایب آنها برای گرایشهای طراحی کاربردی و تبدیل
انرژی (2)، برای گرایشهای بیومکانیک، سازه بدنه خودرو و مکاترونیک (3)،
برای گرایش طراحی سیستمهای تعلیقی، ترمز و فرمان (4) و برای گرایش ساخت و
تولید (1) میباشد.
دینامیک
تعداد
سئوالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد در حدود 5 سئوال میباشد. منبع
مهم این درس کتاب دینامیک تالیف مریام میباشد. به دلیل پیچیدگی در بعضی
مفاهیم و مسائل و عدم ارایه مطالب تستی در کتاب فوق داوطلبان آزمون ارشد
با کمی مشکل در تست زنی مواجه هستند. آقای دکتر کبیریان با تجربهای بالا
در تدریس این درس در دانشگاهها و کلاسهای کنکور با زحمتی فراوان کتابی
خلاصه و مفید برای داوطلبان آماده کرده است. در این کتاب با جمعآوری 660
پرسش چهارگزینه ای شامل 600 سوال با پاسخ تشریحی و 60 سوال با پاسخ کلیدی،
ضمن آموزش ساده و روان مطالب، سعی شده داوطلبان آزمون ارشد با هر نوع
سئوال در این زمینه آشنا شوند.
ارتعاشات
تعداد
سئوالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد 5 سئوال میباشد. از این درس به
غیر از رشته مکانیک، برای رشته مهندسی هواوفضا نیز سئوال طرح میشود. منبع
مهم این درس در دانشگاهها کتاب ارتعاشات تالیف تامسون میباشد. بیشتر
سئوالات این درس مبتنی بر فرمول و محاسبات میباشند و تسلط بر فرمولها و
دقت در محاسبات نقش مهمی در موفقیت این درس دارد. حجم این درس خیلی بالا
نیست و در چهار فصل جمعبندی میشود. انتشارات مدرسان شریف برای این درس
نیز کتابی خلاصه و مفید به چاپ رسانده است. در این کتاب علاوه بر بررسی و
ارایه پاسخ تشریحی سئوالات رشته مکانیک از سال 1370 تا 1394، سئوالات رشته
هوا و فضا نیز در کتاب گنجانده شده است. ارایه فرمولها و طبقهبندی مطالب
از دیگر مشخصات این کتاب میباشد.
دینامیک ماشین
از این درس در آزمون کارشناسی ارشد 5 سئوال مطرح میشود و منبع مهم این
درس کتاب دینامیک تالیف مارتین میباشد، که کتاب نسبتاً مناسبی در این
زمینه است. مفاهیم این درس به قوانین و روابط مکانیکی حاکم در ماشینها
اشاره میکند. تقریباً تمامی تستهای این درس مبتنی بر شکل و محاسبه هستند
و البته فهمیدن مطالب تئوری نیز نقش مهمی در پاسخگویی به تستهای این درس
دارد. انتشارات مدرسان شریف برای این منظور کتابی را زیر چاپ دارد که با
آموزش ساده و روان تمامی مطالب و جمعآوری تستهای 20 سال اخیر آزمونهای
گذشته، ضمن ارائه پاسخ تشریحی به این سئوالات، تستها و مثالهای متنوعی
را نیز از مراجع جدید و معتبر دنیا در کتاب گنجانده است. مطالعه کتاب
داوطلب را از مراجعه به هر کتاب دیگری بینیاز میکند.
کنترل
از این درس در آزمون کارشناسی ارشد معمولاً 5 سئوال مطرح میشود.
کتابهای اوگاتا، درف، بنجامینکو از منابع معروف دانشگاهی این درس هستند و
هر کدام در فصولی خاص مطالب را خوب توضیح دادهاند، ولی به دلیل ترجمه
بودن تمام این کتابها، مشکلاتی در آنها دیده میشود. کتاب کنترل خطی
دکتر هومن سجادیان استاد دانشگاه خواجهنصیر، عصارهای مفید از کتابهای
فوق است که با اضافه کردن تعداد زیادی تست حل شده و آموزش مطالب با زبانی
سادهتر میباشد که توسط مدرسان شریف به چاپ رسیده است. در این کتاب
علاوه بر بررسی و پاسخ تشریحی رشته مکانیک، سئوالات کنترل خطی دیگر
رشتهها مانند برق و هوافضا در کتاب گنجانده شده است (بعضاً دیده میشود
از سئوالات سالهای گذشته رشته برق در آزمونهای رشته مکانیک استفاده
میشود).
« مجموعه دروس تخصصی ساخت و تولید »
این
مجموعه شامل 8 درس میباشد که مجموعاً از آنها 20 تست در آزمون کارشناسی
ارشد مهندسی مکانیک مطرح میشود. ضریب آنها برای گرایش ساخت و تولید (4)،
برای گرایش بیومکانیک و مدیریت صنایع چاپ (3)، برای گرایش مکاترونیک (2) و
برای سایر گرایشها صفر میباشد. این دروس به شرح زیر هستند:
ماشین ابزار
همانطور که از نام این درس پیداست، مطالب آن مربوط به قطعات، تجهیزات و
ساختمان کلی ماشینها (ماشینهای فرزکاری، تراشکاری و …) میباشد.
معمولاً 4 سئوال هر ساله از این درس درآزمون کارشناسی ارشد مطرح میشود که
بیشتر آنها مبتنی بر مفاهیم تئوری و برخی بر پایه اشکال و نمودارها
هستند. منبع مهم این درس، کتاب توانایی ماشینکاری تألیف محمدرضازاد فرد
میباشد. انتشارات مدرسان شریف با توجه به نبودن مرجعی مناسب کتاب ماشین
ابزار خود را زیر چاپ دارد. که در این کتاب ضمن آموزش و ارایه خلاصه درس و
ترسیم نمودارها و شکلهای مختلف، تمامی تستهای کنکورهای سراسری و آزاد
دورههای گذشته به همراه پاسخ تشریحی گنجانده شده است. مطالعه این کتاب
میتواند داوطلبان آزمون ارشد را به سطح آمادگی خوبی در این درس برساند.
قالب پرس
از این درس معمولاً 2 سئوال در آزمون مطرح میشود و مطالب آن بیشتر در
مورد قالبها، قابلیت کشش ورق، عملیات برش، قالبهای برش،انواع پرسها و
مواد مورد استفاده در ساخت قالبها و پرسها میباشد. منبع مهم این درس
جزوه طراحی قالبهای پرس دانشگاه امیرکبیر دکتر ملایی است. انتشارات
مدرسان شریف در این راستا کتاب قالب پرس را به بازار عرضه کرده است در این
کتاب با نمایش اشکال مختلف، آموزش و دستهبندی مطالب مختلف با ارایه
مثالهای مختلف در ضمن درس سعی شده داوطلبان به سطح مطلوبی در این درس
برسند. تمامی تستهای 15 سال اخیر با پاسخ تشریحی در کتاب قالب پرس
انتشارات مدرسان شریف آورده شده است.
علم مواد (متالوژی و عملیات حرارتی)
تعداد سئوالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد معمولاً 4 سئوال میباشد
مطالب آن در مورد شناخت مواد، خواص مکانیکی مواد آلیاژها، فلزات، عملیات
حرارتی، خوردگی و مواد غیرفلزی میباشد. معمولاً دو یا سه سئوال آن از
مطالب حفظ کردنی و دو یا یک سئوال آن از تستهایی که دارای محاسبه کمی
هستند، مطرح میشود. منابع مهم این درس کتابهای اصول علم مواد تألیف حسین
تویسرکانی، اصول و کاربرد عملیات حرارتی تألیف دکتر گلعذار میباشند.
انتشارات مدرسان شریف کتابی را در این زمینه آماده چاپ دارد، که ضمن خلاصه
کردن منابع فوق، با طرح تستهای تألیفی سعی بر آشنا کردن داوطلبان با نوع
طرح این سئوالات کرده است. در این کتاب سئوالات و پاسخهای تشریحی تمامی
تستهای سراسری و آزاد چند سال اخیر گنجانده شده است.
ماشینهای کنترل عددی
از این درس در آزمون کارشناسی ارشد معمولاً 2 سئوال مطرح میشود. منابع
مهم این درس کتابهای ماشینهای کنترل عددی تألیف محسن لطفی، برنامهنویسی
ماشینهای کنترل عددی کامپیوتری تألیف مهندس روحا… پناهی جزوه CNC
دانشگاه تبریز دکتر شبگرد هستند. معرفی سیستمهای کنترل عددی، اجزای اصلی
ماشینهای کنترل عددی، اصول برنامهنویسی در ماشینهای تراش و فرز CNC ،
از رئوس مطالب این کتاب میباشد. درست است که فقط 2 سئوال از این درس در
آزمون مطرح میشود ولی به همین نسبت نیز مطالب آن کم حجمتر و سادهتر نسبت
به سایر دروس میباشد.
موسسه
مدرسان شریف به صورت کاملاً خلاصه مجموعهای را در این درس جمعآوری کرده
است که مشتمل بر خلاصه درس، ارایه مثالهای تستی ضمن درس، بررسی و پاسخ
تشریحی تستهای 15 سال اخیر کنکور میباشد.
اندازهگیری
از این درس نیز در آزمون کارشناسی ارشد معمولاً 2 سئوال مطرح میشود و
همانطور که از نام آن پیداست مطالب آن مربوط به وسایل اندازهگیریهای
مختلف میباشد. منابع مهم این درس جزوه اندازهگیری دکتر امیر عبداللـه و
جزوه دکتر مهران محبوب خواه میباشند. این درس نیز همانند ماشینهای کنترل
عددی حجم مطالب کم و ساده ای دارد. برای این درس انتشارات مدرسان شریف
کتاب مفیدی را آماده چاپ کرده است.
تولید مخصوص
از این درس در آزمون کارشناسی ارشد معمولاً 2 سئوال مطرح میشود، منبع
این درس جزوه تولید مخصوص دانشگاه امیرکبیر دکتر امیرعبداللـه و کتاب
روشهای ماشینکاری مدرن ترجمه فرزاد بیغال میباشد.
هیدرولیک و نیوماتیک
از این درس در آزمون کارشناسی ارشد معمولاً 2 سئوال مطرح میشود، منابع
مهم این درس هیدرولیک صنعتی تألیف احمدرضا مدینه، جزوات هیدرولیک و
نیوماتیک تألیف فستو میباشند.
مدیریت تولید
از این درس در آزمون کارشناسی ارشد معمولاً 2 سئوال مطرح میشود، منابع
مهم این درس کتاب برنامهریزی تولید تألیف احمد ماکوئی، جزوه دانشگاه
تبریز دکتر قنبری و جزوه درسی دانشگاه امیرکبیر میباشند.
ضرایب و گرایش های مجموعه مهندسی مکانیک (آزمون سراسری) براساس دفترچه آزمون سال 94
عناوین دروس امتحانی: 1- زبان عمومی و تخصصی، 2-
ریاضیات (ریاضی عمومی 1و2، معادلات دیفرانسیل، ریاضی مهندسی)، 3- حرارت و
سیالات (ترمودینامیک، مکانیک سیالات، انتقال حرارت)، 4- جامدات (استاتیک،
مقاومت مصالح، طراحی اجزاء)، 5- دینامیک و ارتعاشات (دینامیک، ارتعاشات،
دینامیک ماشین، کنترل)، 6- ساخت و تولید (ماشین ابزار، قالب پرس، علم مواد،
ماشین های کنترل عددی، اندازه گیری، تولید مخصوص، هیدرولیک و نیوماتیک،
مدیریت تولید).
رشته | گرایش | ضرایب دروس امتحانی به ترتیب دروس (از راست به چپ) |
|||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||
1) ساخت و تولید | – | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 4 |
2) طراحی کاربردی | – | 1 | 2 | 2 | 3 | 2 | 0 |
3) تبدیل انرژی | – | 1 | 2 | 3 | 2 | 2 | 0 |
4) مهندسی پزشکی | بیومکانیک | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 |
5) سیستم محرکه خودرو | – | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 0 |
6) طراحی سیستم های دینامیکی خودرو | – | 2 | 3 | 1 | 3 | 4 | 0 |
7) سازه بدنه خودرو | – | 2 | 3 | 2 | 4 | 3 | 0 |
8) مکاترونیک | – | 1 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 |
متقاضیان گرایش 4 به جای دروس 5 و 6 فوق می توانند دروس 5 و 6 فوق می
توانند دروس (مبانی بیومکانیک 1و2 و دروس پایه پزشکی شامل فیزیولوژی و
آناتومی و فیزیک پزشکی) را انتخاب نمایند.
چگونه رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد مکانیک شدم؟
رشته مکانیک یکی از
محبوبترین، پرمتقاضیترین و در عین حال به گفته برخی از همین متقاضیان یکی
از سختترین رشتههای فنی ـ مهندسی به شمار میرود. این بار به سراغ رتبه
یک این رشته رفتهایم تا از او درباره این رشته، گرایشهایش و چگونگی
مطالعه برای آزمون ارشد بپرسیم.
حسین مرادیان
کارشناسیاش را در دانشگاه صنعتی شریف گذارنده و بعد از آن با کسب رتبه یک
آزمون ارشد 90 گرایش طراحی کاربردی رشته مکانیک در همان دانشگاه مشغول به
تحصیل است. اگر شما امسال داوطلب ورود به این رشته هستید، این گفتوگو را
از دست ندهید.
مکانیک پرطرفدار است
مکانیک یکی از رشته
های فنی مهندسی است که معمولا به همراه رشته برق و عمران جزو پرطرفدارترین
رشته هاست. این رشته با صنعت های مختلف، مانند خودروسازی، هواپیما و هر
صنعتی که نیاز به طراحی قطعات صنعتی دارد، مرتبط است.
گرایشهای رشته مکانیک
مهمترین گرایش های
این رشته در مقطع کارشناسی شامل طراحی جامدات، سیالات و ساخت و تولید است؛
که گرایشهای جدیدی مانند مکاترونیک نیز به تازگی به آن اضافه شده است.
در کارشناسی ارشد هم
نزدیک به هشت گرایش وجود دارد که معروفترین آن ها طراحی کاربردی، تبدیل
انرژی و ساخت و تولید است. گرایش های دیگری مانند بیومکانیک و مهندسی پزشکی
هم جزو این رشته هستند.
دانشگاه شریف از
معدود دانشگاه هایی است که در دوره لیسانس گرایشی ندارد و من هم گرایشی در
این مقطع نداشتم. ولی گرایش من در دوره کارشناسی ارشد طراحی کاربردی است که
این گرایش خود شامل طراحی صنعتی، کنترل و دینامیک ارتعاشات می باشد.
هوا و فضا به مکانیک نزدیک است
داوطلب های زیادی را
دیده ام که از رشته های علوم پایه به مکانیک تغییر رشته داده اند. ولی از
لحاظ تطابق درس ها بخواهیم در نظر بگیریم، تنها بچه های هوا و فضا هستند که
درسهایشان تطابق نسبتا خوبی با مکانیک دارد. معمولا داوطلب هایی که از
رشته های دیگر قصد ورود به مکانیک را دارند، شاید نتوانند خیلی نتیجه خوبی
بگیرند؛ چون به هر حال درس هایی که در مکانیک است شاید خیلی تطابقی با دروس
آن ها در مقطع کارشناسی نداشته باشد و کارشان سخت باشد.
از تابستان شروع کردم
معمولا بچه ها از
تابستان شروع میکنند؛ برخی از اول تابستان و برخی از اواخر آن. من از
اواسط تابستان شروع کردم. شروع به مطالعه برای هر فرد متفاوت است. بعضیها
از ترم 6 خواندن را شروع می کنند و هنوز واحدهایی را دارند که باید
بگذرانند. این عده وقت شان کمتر و کارشان سخت تر است. برای همین باید زودتر
شروع کنند.
یکی سری دوستان هم
هستند که در پاییز وقت بیشتری دارند، این ها اگر دیرتر هم شروع کنند مشکلی
برای شان پیش نمی آید. اما در مجموع بهتر است در تابستان تا حدی درس ها را
پیش برد.
درس های این رشته
درس های این رشته
عبارتند از زبان ـ شامل 15 سوال تخصصی و 15 سوال عمومی ـ ، ریاضیات ـ شامل 4
درس ریاضی عمومی 1 و 2 و معادلات و ریاضی مهندسی ـ ، سیالات ـ شامل
ایرودینامیک، سیالات و انتقال حرارت ـ ، جامدات ـ شامل 3 درس استاتیک،
مقاومت مصالح و طراحی اجزا ـ ، دینامیک ـ شامل 4 درس دینامیک، دینامیک
ماشین، ارتعاشات و کنترل ـ میباشد. اینها درس هایی است که برای گرایش
طراحی کاربردی تبدیل انرژی دارای ضریب است.
در کلاس موسسات شرکت نکردم
من در هیچ کلاسی
شرکت نکردم اما در آزمون های آزمایشی دو موسسه شرکت کردم. میزان اثردهی
کلاس ها به موارد مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال رفت و آمد، حین کلاس و
خستگی بعد از آن وقت زیادی را میگیرد. زمانی که برای آماده سازی داوطلب ها
وجود دارد محدود است و باید به خوبی مدیریت شود.
به داوطلبانی که در
سطح مناسبی قرار دارند شرکت در این کلاس ها را توصیه نمی کنم، ولی دوستانی
که با خواندن کتاب ها نمی توانند خودشان را به مواردی که در کنکور طرح می
شود برسانند، یا اینکه درسی را هنوز در دانشگاه پاس نکرده اند ـ به خصوص
کسانی که تغییر گرایش می دهند ـ کلاس می تواند برای شان مفید باشد.
آزمون های آزمایشی مفید هستند
در مجموع اعتقاد
دارم شرکت کردن در آزمون های آزمایشی می تواند به داوطلبان کمک کند. از یک
طرف تمرین مدیریت زمان جلسه آزمون است و از طرف دیگر می توان به یک
استراتژی مشخص در جواب دادن به سوالات و ترتیب پاسخگویی
رسید. همچنین هر چند این آزمون ها جامعه آماری بالایی ندارند، ولی تا حدود
می تواند بازخوردی از رتبهای که می خواهید در کنکور کسب کنید به شما
بدهد. نکته آخر هم رفع اشکالی است که با این آزمون ها انجام می شود. چون
سطح سوال این آزمون ها با آزمون اصلی در سطح تناسب خوبی قرار دارند، با رفع
اشکال کردن خود آن آزمون ها می توانید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید.
البته سوالات آزمون
های آزمایشی لزوما از نظر کیفی با آزمون اصلی در یک سطح نیستند. یعنی ممکن
است سوالات سخت تر و یا حتی ساده تر باشد. اما طبیعتا نکاتی که در این
آزمون ها طرح می شود، همان نکاتی است که در آزمون ارشد طرح می شود.
اولویت را به زبان ندهید!
زبان برای گرایش های
اصلی مکانیک که علاقمندان زیادی هم دارد، ضریب یک دارد. با توجه به وقت
محدود و سوالات بالا، اکثر بچه های مکانیک این درس را کنار می گذارند و یا
زمان خیلی کمی به آن اختصاص می دهند. مثلا من با اینکه توانستم رتبه یک را
کسب کنم، درصد زبانم سه یا پنج درصد بود!
به بچه هایی که سطح
زبانشان خوب نیست حتی برای دوان آماده سازی هم توصیه می شود وقتی زیادی
برای زبان صرف نکنند. ولی دوستانی که در سایر درس ها هم ضعف دارند و در
جلسه آزمون وقت اضافی می آورند، بهتر است وقتی را هم به سوالات زبان اختصاص
دهند. با توجه به این که تعداد بسیار زیادی از بچه ها این درس را نمی
زنند، اگر شما یک درصد خوبی در درس زبان داشته باشید، می تواند تراز خوبی
به شما بدهد. اما باید توجه کرد اولویت با بقیه درسهاست.
این درس ها تاثیرگذارند
مهمترین درسها برای
گرایش طراحی کاربردی، جامدات و برای گرایش تبدیل انرژی، حرارت و سیالات
است. ولی در کل می توان گفت بچه ها در درس سیالات در تمامی گرایش ها ـ با
توجه به این که به نسبت سطح سوالات آن مفهومیتر و کم تر نیاز به محاسبات
دارد و نیاز به صرف زمان کمتری هم هست ـ نتیجه میگیرند.
از رتبه برترهای سال قبل مشاوره گرفتم
من در همان موسسه
هایی که برای آزمون ثبت نام کرده بودم، مشاور هم داشتم؛ ولی بیشتر سعی می
کردم از رتبه برترهای سال قبل که در دانشگاه حضور داشتند استفاده کنم و
توانستم مطالب مفیدی از آن ها یاد بگیرم. طبیعتا خودم هم سعی کردم این
تجربیات را به بقیه منتقل کنم. در این بین سعی می کردم مطالب مشاوره ای
مانند نحوه مطالعه و … را هم از سایت ها بگیرم و با دید باز به سمت کنکور
بروم.
معمولا داوطلبان با رتبه های زیر 500 می توانند در دانشگاه های خیلی خوب تهران ـ روزانه و یا شبانه ـ قبول شوند
مطالعه؛ روزی 4 درس، هر درس 2 ساعت
از ابتدا سعی کردم
زمان مطالعه ام را به صورت پلکانی افزایش دهم. با توجه به این که مهرماه
نیز کلاس های دانشگاهیام شروع می شد، سعی می کردم در تابستان، 60 – 70
درصد مطالب را حداقل یک بار مطالعه کنم. معمولا روزهایی که وقتم آزاد بود
سعی می کردم سه چهار درس را بخوانم و برای هر درس هم حداکثر 2 ساعت زمان
بگذارم. طبیعتا از دور دوم هم که شروع کردم به خواندن مطالب، سعی کردم
خلاصه نویسی، مرور مطالب قبلی و تست زنی را هم داشته باشم.
چون هر روز فرصت
مطالعه نداشتم، در تابستان سعی کردم هر هفته به صورت میانگین 40 ساعت
مطالعه داشته باشم. بعد از تابستان هم تا مدتی مانده به کنکور سعی میکردم
روزانه حدود 7 تا 8 ساعت مطالعه کنم.
استراحت کافی، بازدهی بالا
من روزانه هشت ساعت
زمان برای مطالعه داشتم. دو نوبت مطالعه را به صبح اختصاص میدادم و ظهرها
حتما استراحت داشتم. سعیام این بود که بیشتر از زمانهای مفید استفاده
کنم. صبحها و بعد ظهرها زمان مفیدی برای مطالعه هستند. معمولا دو سه ساعت
بین روز استراحت داشتم و بین هر نوبت مطالعه هم سعی میکردم حدود نیم ساعت
استراحت کنم.
آزمون های آزمایشی من نیز هر دو هفته یک بار برگزاری می شد و سعی می کردم بعد از هر آزمون، حداقل یک روز را استراحت کنم.
آزمون آزاد متفاوت است
آزمون ارشد رشته
مکانیک دانشگاه های سراسری و آزاد کاملا متفاوت هستند. تقریبا توزیع سوالات
از مطالب مختلف در آزمون سراسری نسبت خوبی دارد و سعی می کنند تمام مطالب
پوشش داده شود. منتها در آزمون آزاد این طور نیست و حتی میتوان آن را
غیراستاندارد نامید. ممکن است در هر آزمون یک مبحث خاص برجسته شود و تمرکز
سوالات روی یک مبحث خاص باشد. از طرفی کیفیت سوالات هم ممکن است خیلی سخت و
یا خیلی ساده باشد.
سراغ تست رشتههای دیگر رفتم
از کتاب های تست هم
استفاده کردم. اما من معمولا سراغ تست های تالیفی نمی روم و سعی می کردم از
تست آزمونهای سال های گذشته استفاده کنم. ولی چون تعداد سوالات آزمون
مکانیک هم محدود بود، سعی می کردم از تست درس هایی که در رشته های دیگر نیز
مشترک بودند استفاده کنم. مثلا شما اگر سوالات درس ریاضی آزمون امسال را
ببینید، متوجه می شوید بالای 60 درصد سوالات در آزمون رشته های دیگر در سال
های گذشته تکرار شده است.
قبولی در دانشگاههای تهران با رتبه زیر 500
معمولا داوطلبان با
رتبه های زیر 500 می توانند در دانشگاه های خیلی خوب تهران ـ روزانه و یا
شبانه ـ قبول شوند. البته برای گرایش ساخت و تولید باید رتبه زیر 200 و 300
داشت. تا رتبه 2000 هم احتمال قبولی برای دانشگاه های شهرستان ـ چه روزانه
و چه شبانه ـ وجود دارد.
بازار کار امیدوار کننده است
بازار کار این رشته
تا حدی وابسته به صنعت کشور است. تقریبا همیشه هم برای کسانی که سطح علمی
خوبی دارند، کار وجود دارد. منتها برای سایر داوطلبان، بسته به وضعیت صنعت
کشور می تواند متفاوت باشد. در حال حاضر هم وضعیت نسبت به قبل بهتر شده و
امیدوار کننده است.
چگونه برای کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی درس بخوانیم؟
روانشناسی
علمی نوپا در ایران به شمار میروند، اما در سالهای اخیر توانسته به
خوبی جای خود را میان مردم باز کند. همین امر به علاوهی جذابیتهایی که در
درون روانشناسی وجود دارد، باعث شده عدهی زیادی به ادامهی تحصیل در این
رشته علاقهمند شوند.
به سراغ دکتر
علیرضا محمدی رفتهایم تا از او دربارهی رشتهی روانشناسی و آمادگی برای
آزمون این رشته در مقطع کارشناسی ارشد بپرسیم. او در کنکور ارشد روانشناسی
سال 79 رتبهی 2 را کسب کرده و دکترایش را نیز در دانشگاه تهران گذرانده
است.
دکتر محمدی درسهای روانشناسی رشد، عمومی، تربیتی، آسیبشناسی روانی و علمالنفس را تدریس میکند.
روانشناسی جای خودش را باز کرده است
روانشناسی حدود 10
سال است که در ایران جدیتر گرفته میشود. شاید این جدی گرفته شدن از زمانی
شروع شد که به روانشناسها نیز همانند پزشکان که نظام پزشکی دارند، شماره
نظام روانشناسی تعلق گرفت. از این به بعد بود که علم روانشناسی جای خود را
بین مردم باز کرد.
جا باز کردن این
رشته به نحوی بود که امروز شما در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، افراد زیادی
را میبینید که رشتهی مقطع قبلیشان مرتبط نیست. حدود 70 درصد کسانی که
در کلاسهای آمادگی کنکور شرکت می کنند رشته غیرمرتبط دارند.
این یعنی خیلیها
متوجه شدهاند روانشناسی فضای خوبی برای کار کردن دارد. اولین نکته این است
که فهمیده اند روانشناسی برای شناخت خودشان، خانواده شان، فرزن16دشان،
اطرافیانشان و … به درد می خورد.
روانشناسی درآمدزاست
دومین نکته که
اتفاقا در ایران هم خوب جا افتاده ، درآمدزایی است. امروز در سه بخش
روانشناس ها مشغول هستند؛ یک بخش تدریس در دانشگاه ها و موسسات است. بخش
دیگری نیز در حوزه مشاوره های فردی و مرکزهای روانشناسی مشغول هستند. بخشی
هم کارگاهها تخصصی و مهارتی را برگزار میکنند.
همهی گرایشهای روانشناسی
رشته روانشناسی در مقطع ارشد به دو مجموعه تقسیم میشود؛ مجموعه روانشناسی (علوم تربیتی یک) و مجموعه علوم تربیتی 2.
گرایشهای مجموعه روانشناسی شامل روانشناسی عمومی، بالینی، صنعتی سازمانی، خانواده درمانی و بالینی کودک میشود.
داوطلبانی که علاقمند به شرکت در آزمون روانشناسی هستند میتوانند هریک از این گرایشها را انتخاب کنند.
گرایشهای علوم
تربیتی نیز شامل مشاوره، روانشناسی کودکان استثنایی و روانشناسی تربیتی
است. داوطلبان اگر به هریک از این گرایشها علاقمند باشند باید مجموعه علوم
تربیتی 2 را انتخاب کنند.
پذیرایی روانشناسی از دیگر رشتهها
دانشجویان رشتههای
مختلفی به سمت روانشناسی گرایش پیدا میکنند. به عنوان مثال رتبه 11 سال
قبل، کارشناسی برق از دانشگاه شریف و رتبه 4 بالینی از رشته دامپزشکی
بودند. از رشتههای مامایی و پرستاری هم زیاد به روانشناسی تغییر رشته
میدهند. در مجموع از رشته های فنی گرفته تا مدیریت و حسابداری به این رشته
سوق یافتهاند.
اول روانشناسی، بعد پرستاری و مامایی
بچههایی که تجربی،
زیست و پیراپزشکی خوانده باشند شانس بیشتر برای قبولی در کنکور دارند. این
بچهها هم در بحث فیزیولوژی و روانشناسی فیزیولوژی ـ که از منابع اصلی این
درس است ـ قوی هستند و هم درس آمار و روش تحقیق. البته این داوطلبان بعد از
خود بچههای روانشناسی شانس قبولی بالاتری دارند.
اول پیشنهاد میکنم از متون تخصصی سیدمحمدی شروع کنید
پذیرش بالاست
پذیرش در این رشته
بسیار بالاست. دانشگاههای سراسری، پیام نور، آزاد در این رشته پذیرش
دارند. حدود 600 نفر تنها در دانشگاههای سراسری تهران پذیرفته میشوند.
حدود 2500 نفر نیز در دانشگاه آزاد پذیرش می شوند.
از آن طرف دانشجویان روانشناسی با مدرک کارشناسی ارشد می توانند دفتر روانشناسی دایر کنند، که این نیز نکته مهمی است.
این دو درس را به خاطر بسپارید
دو درس ـ چه در
مجموعه روانشناسی و چه مجموعه علوم تربیتی ـ جزو درس های اصلی به شمار
میروند؛ درس زبان تخصصی و درس آمار و روش تحقیق.
معمولا داوطلبان از
پس بقیه درس ها بر می آیند، ولی این 2 درس برایشان مشکل است. به عنوان مثال
امسال دو داوطلب آزمون سراسری بودند که یکی از آن ها میانگین درصدهایش 57
بود و دیگری 50 . داوطلب اولی زبان را 7 درصد زده بود و داوطلب دوم 37
درصد. فرد دوم با این که میانگین درصدهایش پایین تر بود ولی رتبه اش حدود
100 شده بود و فرد اول رتبه اش حدود 300. یعنی درصدهای زبان تاثیر فروانی
در بالابردن احتمال قبولی در آزمون را داراست.
این منابع را بخوانید
اکثر سوالهای درس
آمار و روش تحقیق از کتاب آمار و روش تحقیق از کتاب دکتر علی دلاور طرح
میشود. در درس زبان هم چند کتاب موجود است. اول پیشنهاد میکنم از متون
تخصصی سیدمحمدی شروع کنند. بعد از آن کتاب متون تخصصی از دکتر یاسمن مندی
پیشنهاد میشود. سومین کتاب هم، clinical psychology از دکتر حسین آزاد
است. این سه کتاب جزو. کتابهای پایهای محسوب میشوند. حال اگر داوطلبان
بخواهند حرفهایتر زبان بخوانند و بالای 50 درصد به تستهای زبان پاسخ
دهند، باید کتاب دکتر كيانوش هاشميان را بخوانند. کتاب Discovering
Psychology نیز برای بچههای تخصصی است. این کتابها هم برای ارشد و هم
برای دکترا جزو منابع هستند.
از تابستان شروع کنید
بچه ها باید از
تابستان شروع کنند. باید حداقل 9 ماه وقت بگذارند تا بتوانند جواب بگیرند.
به خصوص زبان و آمار را باید از تابستان شروع کرد. حتی اگر قصد دارند در
تابستان در کلاس های آمادگی کنکور شرک کنند، باید در تابستان زبان و آمار
را کار کنند. بقیه درس ها را از مهرماه هم به صورت منظم شروع کنند جواب
خواهند گرفت.
هیچ درسی را حذف نکنید
داوطلبان این رشته
همهی درسها را باید جدی بگیرند. به عنوان مثال این اشتباه است کسی بخواهد
درس روانشناسی رشد را خوب بخواند و به جای آن درس زبان را کنار بگذارد. 5
درصد درس زبان هم تاثیر زیادی دارد.
روانشناسی بالینی در صدر پرطرفدارها
استقبال از گرایش
بالینی بیشتر است، درحالی که قبولی در این رشته، نسبت به بقیهی رشتهها
خیلی سختتر است. علت هم این است که این رشته، جزو کارهای درمانی و کلینیکی
محسوب میشود. مردم هم برای مشاوره بیشتر به این گروه مراجعه میکنند. بعد
از این رشته هم از روانشناسی عمومی استقبال زیادی میشود.
مشاوره بگیرید
بچهها ممکن است
اسمی از روانشناسی و بعضی گرایشهای آن شنیده باشند؛ ولی ممکن است واقعا
رشتهها را نشناسند. به عنوان مثال ممکن است فردی وارد رشته روانشناسی
بالینی شود و این رشته به دلیل نداشتن اطلاعات کافی نهتنها به وی کمک
نکند، حتی مشکلاتی نیز به وجود بیاورد.
برای همین باید
کسانی که به روانشناسی علاقه دارند، ابتدا با کسی که در این رشته تحصیل
کرده، یا اساتید این رشته صحبت کنند. آن موقع بر اساس علاقهای که دارد
آگاهانه رشتهاش را انتخاب کند.
روزی 4 ساعت
داوطلبها اگر
میخواهند دانشگاه سراسری قبول شوند، باید از تابستان با روزی حداقل 4 ساعت
شرع کنند. اما اگر قصد دارند به دانشگاه آزاد بروند روزی 2 ساعت هم از
الان کافی است. از تابستان روزی چهار ساعت و از مهرماه روزی 7 ساعت مطالعه
کنند.
این چرخهی موفقیت است
در زمان مطالعه برای
کنکور یک چرخه وجود دارد که اگر این چرخه طی شود، باعث موفقیت فرد خواهد
شد. یکگام آن تغذیهی مناسب است. اگر شما تغذیهی مناسب ویژه کنکور داشته
باشید به شما برای طی کردن موفق این چرخه کمک خواهد کرد. گام بعدی خواب و
استراحت است. گام سوم هم نحوهی مرور کردن درسهاست. اگر این چرخه طی شود،
شما قطعا در کنکور موفق خواهید شد.
زمان استاندارد مطالعه، 50 دقیقه مطالعه و 10 دقیقه استراحت است. برخی نیز برای هر 45 دقیقه، 15 دقیقه استراحت در نظر میگیرند.
رمز موفقیت در آزمون روانشناسی اینجاست
رمز موفقیت در کنکور
سه چیز است: اول خواندن درسها را از تابستان شروع کنند؛ دوم، همهی
درسها را جدی بگیرند و سوم اینکه برنامهریزی داشته باشند.
برای برنامهریزی،
ابتدا از کسی که در سالهای گذشته رتبهی خوبی داشته است مشورت بگیرد. سپس
از مشاورهایی که به صورت تخصصی در زمینهی کنکور ارشد کار کردهاند کمک
بگیرد. و سوم خودش براساس مشورتها برنامهریزی کند.
اول منابع، بعد تست
تستها باید از
مهرماه شروع شوند و در تابستان فقط باید منابع اصلی را مطالعه کرد. ضمن
اینکه هم تستهای تالیفی و هم تستهای آزمونهای سال گذشته مفید هستند.
تستهای سال گذشته چارت اصلی سوال سوال را نشان میدهد. یعنی داوطلب
میفهمد در چه قالبی باید درس بخواند.
اما داوطلبها یک
خطا هم همیشه دارند؛ به عنوان مثال خیلی از بچههایی که امسال کنکور دارند،
ذهنشان را روی تستهای سال قبل متمرکز میکنند و فکر میکنند تستهای
امسال هم مثل سال قبل طرح میشوند. اما یکدفعه ممکن است سوالها دقیقا
برعکس سال قبل طرح شوند و این باعث میشود بچهها ضرر کنند.
دکتری زیست شناسی سلولی و مولکولی (2205)
وضعيت پذيرش دانشجوی دوره دكتری
در سال هاي اخير نشان میدهد كه بسياري از دانشآموختگاني كه صلاحيت علمي
لازم را براي احراز كرسي دكتری در دانشگاهها را داشتهاند، به دليل عدم
وجود یک مرجع مناسب برای یاری ایشان در رسیدن به هدف خود از تحصیل
بازمانده اند.
به
همین دلیل موسسه آموزش عالی مدرسان شریف با توجه به سالها تجربه افتخار
آمیز و رکوردهای بی نظیر در کسب رتبه های یک و تک رقمی و قبولی داوطلبان در
آزمونهای مختلف و همچنین برگزاری کلاسهای آمادگی آزمون ، ارائه بسته های
آموزشی متفاوت و برگزاری آزمونهای آزمایشی شبیه سازی شده مقاطع مختلف بر
آن شده است تا با استعانت از درگاه خداوند متعال و با تکیه بر توان بالای
علمی و آموزشی خود گامی موثر در جهت همراهی داوطلبان آزمون مقطع دکتری
بردارد.
در همین راستا داوطلبان شرکت در آزمون دکترا می توانند از خدمات مدرسان شریف به شرح زیر استفاده نمایند.
توجه: طبق
آخرین تغییرات ارائه شده از سوی سازمان سنجش، آزمون تمامی گرایش ها در سال
95 تحت عنوان رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی با کدرشته 2205 برگزار می
شود. برای مشاهده اطلاعات کامل گرایش های مختلف زیست شناسی سلولی و مولکولی
در سال های گذشته می توانید بر روی نام گرایش در جدول زیر کلیک کنید:
دکتری زیست شناسی – سلولی و مولکولی
دکتری زیست شناسی – ژنتیک مولکولی
دکتری زیست شناسی – میکروبیولوژی
کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات IT (کد 1276)
امروزه در تمام کشورهای دنیا فناوری اطلاعات
با سرعت روز افزونی در حال پیشرفت است، به طوری که در خارج از کشور جزء
پردرآمدترین رشتهها به شمار میآید. درآمد متوسط ماهانه 10.000 دلار موید
این مطلب است. فناوری اطلاعات به اختصار «IT» که مخفف عبارت (Information Technology)
است، رشتهای است که اکثر دروس آن با کامپیوتر یکی است، اطلاعات اندکی از
الکترونیک و مخابرات و اطلاعات کافی از مهندسی نرمافزار میتواند برای یک
مهندس IT سکوی پرتاب در بازار کار باشد. در رشتهی IT، اطلاعات دستهبندی، جمعآوری، پردازش و در صورت نیاز از آنها تحت شبکه و یا به صورت فردی، استفاده میشود.
اطلاعات عمومی در زمینهی مدیریت برای یک مهندس IT لازم است. در نهایت بازار کار خوبی برای این رشته وجود دارد به طوری که اگر تمام مهندسین IT
در حال حاضر وارد بازار کار شوند، بیکار نمیمانند. با نگاهی به مراکز
خرید و فروش، مترو، تجارتهای الکترونیک و حتی سازمانهای کوچک و بزرگ
میتوان به این نتیجه رسید که بازار کار در آینده برای این رشته بسیار روشن
است. البته کشور ما چون در حال توسعه است، فناوری اطلاعات به طور ناقص در
اکثر قسمتها اجرا میشود ولی در نهایت این شرایط تغییر میکند.
کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت
معرفی رشته مدیریت
مدیریت یکی از پرطرفدارترین رشته ها در کنکور کارشناسی ارشد است و گواه این مطلب، شرکت نزدیک به 40000 نفر در آزمون مجموعه مدیریت
در سال گذشته است جذابیت های این رشته و گرایش های متنوع آن توجه بسیاری
از فارغ التحصیلان رشته های دیگر را نیز به خود جلب کرده و باعث ایجاد
رقابت شدید بین داوطلبان شده است.
گرایش های این رشته عبارتند از:
مدیریت مالی: فارغ التحصیلان این رشته قادر به اشتغال در حوزه مدیریت و معاونت امور مالی و حسابرسی شرکت های خصوصی و دولتی خواهند بود.
بازرگانی : فارغ التحصیلان این رشته قادر خواهند بود علاوه بر مدیریت سازمان ها، در امور بازرگانی و بازاریابی به فعالیت بپردازند.
دولتی :
در این گرایش دانشجویان توانایی اداره موسسات دولتی و حتی خصوصی را کسب می
کنند معمولاً حوزه های کاری این گرایش شامل « معاونت منابع انسانی
کارگزینی و اصلاح ساختار سازمانی» می باشد.
صنعتی : زمینه کاری این گرایش در واحدهای صنعتی و تولید قرار دارد و در حوزه های « کنترل کیفیت و مدیریت تولید» مشغول به کار خواهد شد.
مدیریت فناوری اطلاعات: کسب مهارت در زمینه فناوری های اطلاعات و کاربرد آن در امور مدیریت از اهداف این گرایش است.
مدیریت کار آفرینی : یکی از گرایش های جدید مدیریت است که به بحث در مورد ایجاد و تأسیس واحدهای مختلف و اداره موسسات کوچک می پردازد.
معرفی گرایش مدیریت بازرگانی
هدف
هدف
از این رشته عبارت است از آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی،
افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت،
جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی
راه حلهای مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصمیمات متخذه.
تاریخچه
این گرایش از قدیمی ترین گرایش های مدیریت
است که کار خود را در سال 1333 به موجب عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و
دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمانهای
دولتی و خصوصی، در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری گروهی از اساتید
آمریکایی آغاز کرد. سپس این رشته در مقاطع و گرایش های مختلف و در
دانشگاههای گوناگون کشور گسترش یافته و همینک در غالب دانشگاههای دولتی،
آزاد و پیام نور ارائه می گردد.
گرایشهای مختلف
این رشته دارای گرایشهای مختلفی می باشد که عبارتند از: بازاریابی، بازاریابی بین الملل، مدیریت تحول، مالی، بیمه، بازرگانی بین الملل و …
واحدهای درسی در دانشگاه
جمع
تعداد واحدهای درسی این رشته 32 واحد بوده و 4 واحد از آن مربوط به پایان
نامه می باشد. تمامی درسهای این گرایش دو واحدی بوده و دانشجو باید 14 درس
دانشگاهی را بگذراند. از مجموع درسهای این رشته 4 واحد درس مدیریت
پیشرفته، 4 واحد تحلیل آماری و تحقیق در عملیات و مابقی آن دروس اختصاصی
این رشته در زمینه آشنایی با تجارت و کسب و کار، مباحث استراتژیک سازمانی و
مدیریت بازار می باشند.
آینده شغلی
فارغ
التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار، مباحث تدوین
استراتژیهای سازمانی، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آنها، شناخت
فرایندهای فروش، بازاریابی و خدمات به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در
واحدهای بازرگانی سازمانها را داشته و نسبت به سایر گرایش های مدیریت
با توجه به نبود رشته ای جایگزین از بازار کار مناسبی برخوردارند. ضمن
اینکه دانشجویان این رشته با توجه به شناخت کافی از کسب و کار و نحوه ایجاد
تجارت موفق شانس زیادی برای موفقیت در حیطه کارآفرینی و تشکیل کسب و کار
جدید دارند.
فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح
مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و
یا در سمت مشاور مدیریت
انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات
کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند.
علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و
تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار
شوند.
معرفی گرایش مدیریت مالی:
این رشته تا قبل از سال 1381به عنوان یکی از گرایشهای مدیریت
بازرگانی محسوب می شد ولی به لحاظ اهمیت جریانهای مالی سازمانها و تاثیر
این جریانها بر روی موفقیت و سود آوری سازمانها و مباحث جدید سرمایه گذاری و
غیره از سال 1381 به صورت یکی از رشته های کارشناسی ارشد مدیریت درآمد.
گرایشهای مختلف:
این رشته در حال حاضر فاقد گرایش می باشد ولی امکان دارد که درآینده نزدیک به لحاظ تخصصی شدن مباحث آن دارای گرایش شود.
واحدهای درسی در دانشگاه:
جمع
تعداد واحدهای درسی این رشته 32 واحد بوده و 4 واحد از آن مربوط به پایان
نامه می باشد. تمامی درسهای این گرایش دو واحدی است. درسهای این رشته شامل
تئوریهای مدیریت پیشرفته، روش تحقیق، بازارهای پولی و مالی، اقتصاد مدیریت،
بررسی موارد خاص، مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته (1) و (2)، ریاضیات مالی،
تجزیه و تحلیل صورتهای مالی، سازمانهای پولی و مالی، سیمنار در مدیریت
مالی، مدیریت مالی پیشرفته و تحقیق در عملیات و غیره می باشد.
آینده شغلی:
فارغ
التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت مالی در حوزه های
مختلفی همچون سرمایه گذاری و بانکداری و بیمه و مدیریت ریسک و مهندسی
مالی(ارایه روشهای نوین مالی) تامین مالی و اعتباری و … می تواند در
پستهای مرتبط سازمانی ازجمله معاونت مالی (در مفهوم جدید آن ) و معاونت
سرمایه گذاری و تامین مالی اعتبارات مالی در بانکها و ارزیابی اقتصادی
پروژه ها و شرکتهای سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادار و غیره مشغول بکار
شوند. این رشته در حال حاضر دارای آینده شغلی بسیار مناسبی می باشد. امکان
ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا وجود دارد.
معرفی گرایش مدیریت دولتی
این
گرایش از رشته مدیریت اولین بار در سال 1333 تحت عنوان علوم اداری در
موسسه علوم اداری زیر نظر دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه
کالیفرنیای جنوبی برگزار شد. در حال حاضر این رشته در اکثر دانشگاههای
کشور تحت عنوان مدیریت دولتی و با گرایشهای مختلف در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس میشود.
هدف
هدف
از این رشته عبارت است از: آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها،
اداره ها و شرکتهای دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با کاربرد روشهای
علمی در مدیریت.
نقش و توانایی
فارغ
التحصیلان می توانند مشاغلی از قبیل کارشناس اداری، امور کارکنان، تشکیلات و
روشها، طبقه بندی مشاغل، حقوق و دستمزد، برنامه ریزی پرسنلی و نظایر آن و
قبول مسئولیت در سمت مدیران سطوح میانی و سرپرستی واحدهای اداری و خدماتی
وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی و شهرداریها را عهده دار شوند.
شرکت کنندگان در این دوره افزون بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت، با کاربردهای این رشته آشنا می شوند.
ضرورت و اهمیت این دوره در آشناسازی مدیران رده های گوناگون با نقش رشته مدیریت
در سازمانها و موارد استفاده این دانش و همچنین تربیت نیروی متخصص بعنوان
رابط میان مدیران و کارمندان اداری و فنی که معمولاً مسئولیت اجرایی و
سرپرستی واحدها را عهده دار می شوند، می باشد.
گرایش ها
این گرایش در سطح کارشناسی ارشد در 5 گرایش ساختار و تشکیلات و روشها، مدیریت
منابع انسانی، سیستم های اطلاعاتی مدیریت، تحول سازمانی و مدیریت مالی
دولتی تدریس می شود. گرایشهای مذکور در 20 واحد درسی مشترک بوده و تفاوت
آنها در 8 واحد درسی است.
دانشگاهها
در
حال حاضر دانشگاههای تهران، تهران (واحد قم)، علامه طباطبایی، شهید بهشتی،
شاهد، ولیعصر رفسنجان و زاهدان در سطح کارشناسی ارشد در این گرایش دانشجو
پذیرش میکنند. همچنین دانشگاه پیام نور در واحدهای تهران، شیراز، رشت،
دلیجان و گرمسار از طریق آزمون سراسری در این گرایش دانشجو می پذیرد.
گرایش مدیریت دولتی در سطح دکترای تخصصی نیز دارای سه گرایش سیاستگذاری (خطمشی گذاری)، رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی میباشد.
آینده شغلی :
این
رشته به دلیل برخورداری از گرایشها و زیرمجموعههای گوناگون دارای بازار
کار وسیع در بخشهای دولتی و خصوصی میباشد. فارغ التحصیلان این رشته در
زمینههای تشکیلات سازمانی، منابع انسانی، سیستمهای اطلاعاتی و دیگر مباحث
مطرح در مدیریت
در سطوح کارشناسی و مدیریتی در بخش خصوصی و دولتی قادر به فعالیت
میباشند، همچنین این فارغ التحصیلان بعنوان مشاور یا مجری در زمینه
سیاستگذاریهای بخش دولتی میتوانند فعالیت کنند.
معرفی گرایش مدیریت صنعتی
هدف از این رشته عبارت است از :
آموزش
نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کارخانه ها، موسسه ها و شرکتهای دولتی و
خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با تئوریهای نوین مدیریت صنعتی
نقش و توانایی :
فارغ
التحصیلان این گرایش می توانند در قسمتهای مدیریت تولید، اداره حفاظت فنی و
قسمت کنترل کیفیت کالا مشغول بکار شوند. ضمنا توانایی فعالیت در امور
مربوط به مدیریت و کنترل پروژه را دارا می باشند.
شرکت کنندگان در این دوره ، علاوه بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت صنعتی ، با زمینه های نوین مدیریت صنعتی و جایگاه آن در عرصه عمل آشنا خواهند شد .
معرفی گرایش مدیریت فناوری اطلاعات
هدف از این رشته عبارت است از : تربیت کادر متخصص جهت ایجاد پایگاه اطلاعات در سازمان که به تصمیم گیری بهتر مدیران منتهی می شود .
دانشگاهها
این
گرایش از رشته مدیریت اولین بار در سال 1380 در دانشگاه علامه طباطبایی
برگزار شد. پس از آن دانشگاه تهران، الزهرا و تربیت مدرس و در سال 1384
دانشگاه شهید بهشتی نیز به جمع سایر دانشگاه های پذیرش کننده اضافه شد. در
سال 1385 دانشگاه زاهدان در این گرایش پذیرش نمود. در حال حاضر علاوه بر
موارد فوق، این گرایش در دانشگاه پیام نور مرکز تهران و همچنین واحد بین
الملل دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز دایر است. همچنین در چندین دانشگاه و
موسسه نیز به صورت مجازی ارائه می گردد.
واحدهای درسی در دانشگاه
دروس پیش نیاز: (6 واحد) شامل: کامپیوتر، آمار، روش تحقیق
دروس
اصلی (24 واحد) شامل: تئوری مدیریت پیشرفته، مدیریت رفتار سازمانی
پیشرفته، تحلیل آماری، سیستمهای اطلاعات مدیریت پیشرفته، مدیریت منابع
اطلاعاتی، تحقیق در عملیات پیشرفته، تحلیل و طراحی سیستمهای ساختار یافته،
سیستمهای مدیریت بانکهای اطلاعاتی، سیستمهای معین تصمیم گیری و خبره، فن
آوری اطلاعات، و پایان نامه
دروس تخصصی شامل 8 واحد با توجه به گرایش :
گرایش نظام کیفیت فراگیر: مدیریت کیفیت فراگیر، مهندسی رویه های اجرایی و ابزار طراحی فرآیند ها، استانداردهای مدیریت کیفیت فراگیر، نقش فناوری اطلاعات در تحقق مدیریت فراگیر
گرایش
مدیریت منابع اطلاعاتی: کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان، مهندسی نرم
افزار به کمک کامپیوتر، روش شناسی ایجاد سیستمهای اطلاعاتی، موارد عملی
سیستمهای اطلاعاتی
گرایش سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته: سیستمهای
خبره، سیستمهای پشتیبانی تصمیم گیری، سیستمهای اطلاعاتی استراتژیک، منطق
فازی و هوش مصنوعی
آینده شغلی
فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت
و منابع انسانی، همچنین با فراگیری مباحث تخصصی و آشنایی با دروس کامپیوتر
و IT، امکان برقراری ارتباط با سطوح عملیاتی و هدایت موسسات تولید کننده
نرم افزار یا واحدهای نرم افزاری از سازمانهای بزرگ را خواهند داشت.
متاسفانه به دلیل نبود تجربه فارغ التحصیلان این رشته در بازار کار، در عمل
به امور کارشناسی در واحدهای تحلیل گری سیستمها یا پشتیبانی از نرم
افزارهای تولید شده گمارده می شوند و امور مدیریتی به آنها سپرده نمی شود.
از آنجا که گرایش نظام کیفیت فراگیر از این رشته دارای دروس تخصصی متفاوت
می باشد لذا این دسته از فارغ التحصیلان علاوه بر موارد فوق، شانس استخدام
در واحدهای مدیریت کیفیت، سیستمها و روشها از سازمانها را نیز خواهند داشت.
معرفی گرایش مدیریت کارآفرینی
مدیریت کارآفرینی عبارت است از مجموعه ای از نظریه ها، فنون و روشهای هدایت اثربخش فعالیتهای کارآفرینی. هدف از اجرای دوره کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز مدیریت فعالیتهای کارآفرینی در بخش خصوصی دولت و بخش عمومی می باشد.
شرکت
کنندگان در این دوره بهتر است دارای تجربه کار عملی در یکی از بخشهای
خصوصی، عمومی و دولتی باشند. دانش آموختگان رشته کارآفرینی بعنوان مدرس،
مدیران موسسات، پژوهشگران و متخصصین مدیریت
کارآفرینی با دانش و مهارت و نگرش کارآفرینی وارد عرصه های اقتصادی –
اجتماعی کشور شده و به تسریع روند توسعه پایدار ملی کمک نمایند.