نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد مجموعه معماری (کد 1352) (سراسری)
دروس امتحاني آزمون كارشناسي ارشد رشته معماري
« زبان عمومي و تخصصي »
تعداد
سئوالات اين درس در آزمون 30 سئوال ميباشد. همانطور كه از نام درس
پيداست، تعدادي از سئوالات اين درس زبان عمومي و تعدادي از آنها نيز مربوط
به اصطلاحات و متون تخصصي مهندسي معماري ميباشد. بدون ترديد اگر
دانشجويان در درس زبان حداقلهايي را داشته باشند مطالعه و سرمايهگذاري در
اين درس ميتواند منطقي باشد. معمولاً منبع درس زبان تخصصي در اكثر
رشتهها در دانشگاههاي مختلف فرق ميكند و اساتيد اين درس به صورت
سليقهاي منابع و يا جزوات مورد نظر خود را به دانشجويان معرفي ميكنند.
خواندن كتابهاي زبان عمومي و همچنين زبان تخصصي موسسه مدرسان شريف براي
رسيدن به تسلط در اين درس كفايت ميكند. در كتاب زبان عمومي مطالب گرامري و
يك سري لغات و اصطلاحات عمومي و همچنين تستهاي عمومي رشتههاي مختلف
گنجانده شده و داوطلبان حتي در صورت فراموشي درس زبان ميتوانند خود را به
سطح مطلوبي با استفاده از اين كتاب برسانند. در كتاب زبان تخصصي موسسه
مدرسان شريف علاوه بر بررسي و ارايه پاسخ تشريحي و ترجمه تستهاي كنكورهاي
كارشناسي ارشد سالهاي قبل (از سال 94 ـ 75) لغات، اصطلاحات و متون رايج
در رشته مهندسي معماري به همراه ترجمه آنها گنجانده شده و ضمن آموزش و
ترجمه متون مختلف، تستهاي چهارگزينهاي تأليفي براي آشنايي هرچه بيشتر
داوطلبان آزمون كارشناسي ارشد با سئوالات درس زبان تخصصي اين رشته آورده
شده است. در ضمن در اين كتاب سئوالات و پاسخهاي تشريحي سه رشتهي مجموعه
هنرهاي ساخت و معماري، برنامهريزي شهري و همچنين رشتهي طراحي شهري نيز
در كتاب گنجانده شده است.
« دروس فني ساختمان »
(تنظيم شرايط محيطي ، ايستايي، شناخت مواد، عناصر و جزئيات، تأسیسات)
همانطور
كه ملاحظه مي كنيد اين درس خود شامل 4 عنوان درسي مي باشد (البته در
دفترچه اصلي كنكور دو درس تنظيم شرايط محيطي و تأسيسات از يكديگر مجزا
نوشته شده، ولي انتشارات مدرسان شريف اين دو درس را در غالب يك عنوان درسي
به بازار ارائه كرده است). تعداد تست های اين دروس 30 سئوال و ضريب آن
براي گرايشهاي مهندسي معماري، مطالعات معماري ايران، بازسازي پس از سانحه
و معماري داخلي (3)، براي گرايش مهندسي معماري اسلامي (2) و ضريب آن براي
گرايش معماري منظر (1)، ميباشد.
« تنظيم شرايط محيطي و تأسيسات »
تعداد
سئوالات اين درس در آزمون كارشناسي ارشد 8 سئوال است. منابع مهم اين درس
كتاب راهنماي طراحي اقليمي و كتاب اقليم و معماري تأليف مرتضي كسمايي، دو
كتاب بررسي اقليمي ابنيه سنتي و راهنماي طراحي اقليمي تأليف دكتر وحيد
قباديان و كتاب تأسيسات ساختمان تأليف مجتبي نائينيان ميباشد. همانطور كه
ملاحظه مي شود، منابع اين درس متفاوت مي باشد و بعضاً مباحث در منابع
مختلف تكراري است.
انتشارات
مدرسان شريف براي اين درس كتاب تنظيم شرايط محيطي و تاسسيات خود را به
بازار كتاب ارائه كرده است. در اين كتاب رئوس اصلي مطالب كه در كنكور
كارشناسي ارشد سراسري و آزاد، مورد نظر طراحان مي باشد مورد بررسي قرار
گرفته است. بررسي عوامل موثر در تنظيم شرايط محيطي، تأثير اقليم و محيط بر
انسان، تأثير عوامل اقليمي در ساختمانسازي، مشخصات اقليمي مناطق مختلف،
تاسيسات حرارتي و برودتي، تاسيسات الكتريكي و روشنايي، صوت و اكوستيك از
رئوس اصلي اين كتاب هستند. در اين كتاب تمامي تستهاي آزمونهاي كاردانی به
كارشناسی (از سال 75 تا 94) و كارشناسي به كارشناسي ارشد (از سال 81 تا
94) به صورت كاملاً طبقهبندي شده با پاسخ تشريحي گنجانده شده است. هر فصل
شامل درسنامه كامل و مفيدي ميباشد كه مباحث با ارايه تستهاي تأليفي در
لابهلاي متون آموزش داده شده است. در ضمن در اين كتاب تمامي سئوالات و
پاسخهاي تشريحي دانشگاه دولتي در رشتهي مجموعه هنرهاي ساخت و معماري
گنجانده شده است كه اين موضوع باعث آشنايي با تستهاي بيشتري ميشود. با
توجه به وجود خلاء يك كتاب خوب در بازار، مطالعهي اين كتاب ميتواند تمام
نيازهاي داوطلبان را براي آزمون برآورده سازد.
« ايستايي »
از
30 سئوال دروس فني ساختمان 14 سئوال به درس ايستايي اختصاص دارد. منابع
مهم اين درس دو كتاب ترجمه شده توسط آقاي دكتر محمود گلابچي به نامهاي درك
رفتار سازهها و سازه در معماري تأليف سالوادوري ماريو، ايستايي تأليف
مريام، استاتيك تأليف شيلز ترجمه غلامرضا قرهداغي و مقاومت مصالح تأليف
بيروجانسون ترجمه هدايت موتابي ميباشند و بيشتر مباحث رفتارشناسي سازه و
انواع سازهها در معماري در كتاب آقاي دكتر گلابچي مورد مطالعه قرار
ميگيرد براي اين درس نيز انتشارات مدرسان شريف كتابي با در نظر گرفتن دو
مبحث فوق آماده و به چاپ رسانده است. در اين كتاب با بررسي كتابهاي مرجع
تمام مباحث دستهبندي شده و با مثالهاي متعدد و ارايه تصوير از سازهها
سعي شده تمام مفاهيم به داوطلب آموزش داده شود. در تستهاي استاتيك و
مقاومت داوطلبان نياز به اطلاعات در زمينه بردارها، نيروها و فيزيك دارند
كه در كتاب مدرسان شريف اين مباحث يادآوري شده است. تمامي تستهاي
آزمونهاي دانشگاه دولتي و آزاد در سالهاي گذشته به طور كامل در اين كتاب
گنجانده شده است تا داوطلب از هر حيث آماده روبهرو شدن با تستهاي مختلف
باشد. با توجه به استقبال داوطلبان، اين كتاب در ميان دانشجويان معماري
جايگاه ويژهاي پيدا كرده است.
« شناخت مواد »
تعداد
سئوالات اين درس در آزمون دانشگاه دولتي 4 سئوال ميباشد منابع مهم اين
درس كتاب مصالح ساختماني تأليف احمد حامي و كتاب مصالح ساختماني تأليف سام
فروتني ميباشند. مطالعهي مبحث پنجم مقررات ملي ساختمان (مصالح و
فرآوردههاي ساختماني) نيز ميتواند مفيد باشد. براي اين درس نيز انتشارات
مدرسان شريف كتابي بسيار كامل و مفيد به بازار كتاب ايران عرضه كرده است.
در اين كتاب مباحث كاملاً طبقهبندي شدهاند و تمام مباحث از جزء به كل
آموزش داده شده و در ضمن متون درسي، تستهاي تأليفي گنجانده شده است تا
داوطلبان کارشناسی ارشد معماری با انواع تستهاي اين درس آشنا شوند. در
پايان هر فصل تمامي تستهاي كنكورهاي كارشناسي ارشد رشته معماري از سال 75
تا 94 با پاسخ تشريحي ارايه شده است و پس از آن يك سري نمونه تست براي
تمرين بيشتر داوطلبان گنجانده شده است يكي ديگر از نقاط قوت اين كتاب
آوردن سئوالات و پاسخهاي تشريحي رشته هنرهاي ساخت و معماري مربوط به
دانشگاه دولتي در كتاب است. مطالعهي اين كتاب تمام نياز داوطلبان را براي
تسلط كامل بر تستهاي مختلف آن، برآورده ميكند و ديگر لازم نيست داوطلب
كتاب ديگري را مطالعه كند.
« عناصر و جزئيات »
تعداد
تست های اين درس 4 سئوال ميباشد. از حيث مباحث اين درس كمي وسيعتر از
درس شناخت مواد و مصالح ميباشد. منابع مهم اين درس كتاب اجزاء ساختمان
تأليف سياوش كباري و اجزاء ساختمان دكتر جليل شاهي، مبحث 8 مقررات ملي
سازمان (دفتر تدوين مقررات ملي ساختمان) ميباشند. براي اين درس نيز
انتشارات مدرسان شريف كتابي بسيار موفق روانه بازار كتاب كرده كه از هر حيث
پاسخگوي نياز داوطلبان در اين رشته ميباشد. ارايه تمام متون آموزشي،
ترسيم اشكال و دياگرامهاي سازههاي مختلف، گنجاندن تستهاي تأليفي در
لابهلاي متون آموزشي، پاسخ تشريحي به تمام تستهاي 15 سال اخير اين درس در
آزمونهاي كارشناسي ارشد دانشگاه دولتي بررسي سئوالات دانشگاه آزاد و
آوردن پاسخ تشريحي براي آنها، ارايه تستهاي خودسنجي به صورت كاملاً
طبقهبندي شده با پاسخ كليدي، پاسخ به تستهاي آخرين آزمون برگزار شده در
سال 94 از مشخصات اين كتاب بسيار ويژه ميباشد.
« دروس تاريخ و مباني نظري »
(تاريخ معماري جهان، معماري معاصر، معماري اسلامي، مباني نظري معماري)
تعداد
سئوالات اين درس در آزمون دانشگاه دولتي رشته معماری 30 سئوال و ضريب آن
براي تمام گرايشها (2) ميباشد. منابع مهم اين دروس دو كتاب معماري
اسلامي و كتاب سبكشناسي استاد كريم پيرنيا، كتاب فضا، زمان و معماري
ترجمهي منوچهر مزيني، كتاب آشنايي با تاريخ معماري و شهرسازي ايران
(سمينارهاي بم) كتاب مباني و مفاهيم معماري معاصر غرب تأليف دكتر وحيد
قباديان، كتاب آشنايي با معماري جهان تأليف ابراهيم زارعي، كتاب تاريخ هنر
معماري ايران در دوران اسلامي تأليف يوسف كياني است. همانطور كه ملاحظه
ميكنيد منابع اين درس بسيار وسيع و پراكنده هستند و بسياري در خواندن
آنها دچار سردرگمي ميشوند. به همين دليل نياز به يك كتاب واحد احساس
ميشد به همين منظور انتشارات مدرسان شريف كتابي جامع و مفيد به جامعهي
معماري كشور ارايه كرده است. در اين كتاب با الهام از تمام كتابهاي فوق
با دستهبندي مناسب تمام مباحث به طور منظم و قابل فهم آموزش داده
شدهاند. در اين كتاب سعي شده هر جا كه لازم است، تستهاي متفاوت ارايه
شده تا داوطلب با گونههاي مختلف مسائل چهار گزينهاي آشنا شود. استفاده
از شكلها و تصاوير مربوط به اين درس، در تمام فصول مختلف انجام شده است.
در پايان هر فصل، تستهاي طبقهبندي شده از سال 75 تا 94 با پاسخ تشريحي
آنها گنجانده شده است و پس از آن يك سري تست تكميلي براي داوطلبان برتر
در نظر گرفته شده تا از حيث فراواني تست هيچ دغدغهاي نداشته باشند.
مطالعهي اين كتاب خوب به تمام داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد معماری
پيشنهاد ميشود.
« درك عمومي معماري »
تعداد
تست های اين درس در آزمون كارشناسي ارشد معماری دانشگاه دولتي 20 سئوال
ميباشد. براي گرايشهاي «مهندسي معماري»، معماری داخلی، «معماري داخلي» و
«مطالعات معماري ايران» ضريب اين درس (3)، براي گرايش مهندسي معماري
اسلامي ضريب (2) و براي گرايش معماري منظر ضريب آن (1) است. منابع مهم اين
درس كتابهاي عناصر معماري از صورت تا مكان ترجمهي فرزين فردانش،
زيباشناسي معماري يورگ گودتر، كتاب فرم فضا، نظم معماري ترجمهي زهره
قرهگوزلو، كتاب ريشهها و گرايشهاي نظريه معماري تأليف دكتر محمد منصور
فلامكي، كتاب پرسپكتيو ترجمه هرمز معزز میباشند. مباحث اين درس بسيار
تئوريك و بر پايهي مفاهيم محض معماري بنا شدهاند. كتابهاي فوق از نقطه
نظر اينكه اكثراً ترجمه هستند، مشكلات خاص خود را براي استفادهي داوطلبان
در آزمون ارشد دارند. انتشارات مدرسان شريف براي اين درس نيز كتاب خود را
به بازار ايران ارايه كرده است. در اين كتاب مطابق ديگر كتب اين مركز تمام
كتاب به فصلهاي گوناگون تقسيم شده و هر فصل به لحاظ ساختاري به سه بخش
تفكيك شده است. در بخش اول درس و مطالب لازم به همراه مثالهاي چهار
گزينهاي آورده شده است. در بخش دوم تمامي تستهاي كنكورهاي ارشد گذشته به
صورت كاملاً طبقهبندي شده مربوط به آن فصل با پاسخ تشريحي آورده شده و
معماری پس از آن بخش سوم كه اختصاص به تستهاي خودسنجي دارد، قرار داده شده
است كه اين بخش معمولاً ويژه داوطلبان خواهان دانشگاههاي برتر و يا
داوطلباني است كه از زمان كافي براي مطالعه برخوردار هستند.
« درك عمومي معماري منظر »
تعداد
سئوالات اين درس در آزمون دانشگاه دولتي 20 سئوال و ضريب آن براي گرايش
معماري منظر (3) و براي ساير گرايشها (1) ميباشد. از نظر اهميت جزء پر
اهميتترين دروس براي گرايش معماري منظر ميباشد و براي ساير گرايشها،
اهميت آن كم ميباشد. منابع مهم اين درس كتاب باغهاي ايران، مؤلف غلامرضا
نعيما، كتاب باغ ايراني بازتابي از بهشت، به همت سازمان ميراث فرهنگي،
كتاب اصول طراحي فضاي سبز در محيطهاي مسكوني به كوشش مركز تحقيقات مسكن،
كتاب باغ ايراني استاد كريم پيرنيا، كتاب باغ ايراني حكمت كهن منظر جديد
(موزه هنرهاي معاصر) كتاب باغهاي ايراني و كوشكهاي آن تأليف دونالدويلبر
ميباشند. همان طور كه ملاحظه ميكنيد، منابع مهم اين درس در مقطع
کارشناسی ارشد نيز همچون درس تاريخ و مباني معماري بسيار وسيع و پراكنده
ميباشد. در اين درس نيز انتشارات مدرسان شريف كتابي مناسب و مفيد به
بازار كتاب ايران ارايه كرده است. در اين كتاب سعي شده عكسها و شكلهاي
مختلف از مراجع مختلف جمعآوري شود و مطالب مربوطه در كنار آنها آموزش
داده شود. در كتاب مدرسان شريف تستهاي متفاوت براي تقويت قدرت تفكيك
داوطلبان در مواجهه با سئوالات ارايه شده است. تمامي تستهاي دانشگاههاي
دولتي و آزاد در 10 سال گذشته با پاسخ تشريحي در اين كتاب گنجانده شده
است. ارايه پاسخ تشريحي به آخرين آزمون برگزار شده (بهمن 93) از ديگر نقاط
قوت اين كتاب است.
ضرایب و گرایش های مجموعه معماری براساس دفترچه آزمون سال 94
عناوین دروس امتحانی: 1- زبان عمومی و تخصصی، 2- دروس
فنی ساختمان (تنظیم شرایط محیطی، ایستایی، شناخت مواد، عناصر و جزئیات،
تأسیسات)، 3- دروس تاریخ و مبانی نظری (تاریخ معماری جهان، معماری معاصر،
معماری اسلامی، مبانی نظری معماری)، 4- درک عمومی معماری، 5- درک عمومی
معماری منظر، 6- تاریخ شهر در ایران، 7- مبانی بازسازی پس از سانحه (گونه
شناسی و طراحی اسکان موقت و دائم، واژگان و تعاریف بلایا و سوانح، مدیریت و
برنامه ریزی بازسازی و مدیریت بحران)، 8- پروژه عملی طراحی (اسکیس
معماری)، 9- پروژه عملی طراحی (اسکیس معماری منظر)، 10- پروژه تشریحی
مطالعات فرهنگ و معماری ایران، 11- پروژه عملی طراحی (اسکیس معماری داخلی).
رشته | گرایش | ضرایب دروس امتحانی به ترتیب دروس (از راست به چپ) |
||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | ||
1) مهندسی معماری | – | 2 | 3 | 2 | 3 | 1 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 |
2) معماری منظر | – | 2 | 1 | 2 | 1 | 3 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 |
3) مهندسی معماری اسلامی | – | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 |
4) مطالعات معماری ایران | – | 2 | 1 | 4 | 3 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 |
5) بازسازی پس از سانحه | – | 3 | 3 | 1 | 1 | 0 | 0 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 |
6) معماری داخلی | – | 2 | 3 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 |
توجه: در کلیه رشته های مجموعه معماری، آزمون به صورت تستی و تشریحی
برگزار می گردد که پس از تصحیح اوراق تستی، از داوطلبانی که با توجه به
نمره اکتسابی، مجاز به انتخاب رشته می باشند، آزمون تشریحی به عمل خواهد
آمد.
کارشناسی ارشد معماری
*معرفي رشته مهندسي معماري
پيشينه معماري
ايران به حدود ۱۰۰۰ سال پيش از اسلام ميرسد و پس از ظهور اين دين نيز
تاکنون شاهد بيش از ۱۴۰۰ سال معماري ايراني- اسلامي هستيم. از قديمالايام معماري ايران داراي دو نظام کلي آموزش بوده است. يکي از اين دو، نظام آموزش سنتي معماري
است، که ريشه در قرون و اعصار دارد و انتقال اطلاعات و مفاهيم در ان
بهصورت سينه به سينه، مديدي و مدادي انجام پذيرفته است و نظام دوم، با
ظهور مدارس معماري در ايران و تحت عنوان نظام آموزشي آکادميک و کلاسيک بوجود آمده است. اهميت بازشناسي آموزش معماري در کشور نيز آنجا بيشتر جلوه مينمايد، که غالباً در مقام مقايسه معماري و معماران معاصر با معماري و معلمان گذشته بر ميآييم. اين در حالي است که معمار معاصر را محصول آموزش دانشکدههاي معماري امروزي و معمار گذشته را حاصل آموزش سنتي معماري ميپنداريم.
گرايشها و ابعاد مختلف اين رشته درکارشناسي ارشد
رشته معماري در مقطع کارشناسي ارشد داراي گرايشهاي معماري-معماري، معماري-منظر، تکنولوژي معماري، معماري-انرژي، معماري-مرمت بناها و بافتهاي تاريخي و معماري-مديريت پروژه و ساخت است.
معماري-معماري
در اين گرايش در مقطع کارشناسي ارشد،
دانشجويان کارشناسي که با مباني طراحي و درک فضا و نحوهي تلفيق جنبه هنري
طراحي پروژههاي مختلف، با مسائل فني آشنا شده و چند پروژه طراحي
کردهاند، حال در مقطع ارشد به صورت حرفهاي نحوهي برخورد و کاربرد مباني
نظري را در پروژههاي مختلف، تجربه ميکنند.
تواناييهاي لازم براي ادامه تحصيل در اين رشته
معماري رشتهاي به قدمت تمدن بشري است و در قرن اخير در دانشکدههاي هنر سراسر دنيا آموزش معماري
صورتي نو بهخود گرفته است. معماري رشتهاي مابين هنر و فن است و تأکيد بر
قسمت هنري يا قسمت فني آن در دانشکدههاي مختلف متفاوت است. دانشجوي معماري
بايد در کنار داشتن تجسم قوي و سليقهي هنري، از درکي عميق از ايستايي و
هندسه نيز برخوردار باشد. در کنار آن آشنايي با علوم اجتماعي، فلسفه، تاريخ
و……… نيز براي دانشجويان در ادامه تحصيل مورد نياز است. دانشجويان بايد در
خلق فضاهاي مطلوب با توجه به ويژگيهاي هر پروژه مهارت کافي داشته باشند و
توانايي ارائه و به تصوير کشيدن اين فضاهاي ذهني را کسب کرده باشند که اين
خود درک عميقي از فضاي سه بعدي و پرسپکتيو را طلب ميکند. در مقطع کارشناسي ارشد،
مباني نظري و نحوه استفاده و طراحي بر اساس مباني نظري و فلسفي مورد تأکيد
قرار ميگيرد. لذا از فارغالتحصيلان اين مقطع انتظار ميرود تا مباني
نظري آموخته شده را به خوبي در حرفه و محيط کار به مرحله اجرا بگذارند.
چه کساني براي ادامه تحصيل در اين رشته اقدام نکنند.
ورود به دورهي کارشناسي ارشد معماري به کساني که مدرک کارشناسي آنها غير از معماري است توصيه نميشود چراکه در دوره ارشد با فرض توانايي بالاي دانشجويان به طراحي معماري و درک فضا، بيشتر به کار بردن مباني و مفاهيم معماري (که فرد پيش از اين آموخته) مورد تاکيد قرار ميگيرد.
زمينههاي اشتغال
نياز
به فارغالتحصيلان معماري-معماري در سطح کشور از کارفرمايان خصوصي در
پروژههاي کوچک و بزرگ تا کارفرمايان دولتي (فرمانداريها، استانداريها،
شهرداري، وزارتخانهها) در پروژههاي عظيم متغيير است. اگرچه در سالهاي
اخير شاهد افزايش چشمگير ظرفيت پذيرش دانشجويان معماري
و ايجاد اين رشته در دانشگاههاي مختلف بودهايم اما نياز شديد کشور در
بخش ساخت و ساز و کمبود ساختمانهاي مختلف به ويژه بناهاي مسکوني، بازار
اين رشته را پر رونق کردهاست.
تخصص فارغالتحصيلان اين رشته
فارغالتحصيلان در رشته معماري در مقطع کارشناسي ارشد
توانايي طراحي پروژههاي مختلف از مقياسهاي متفاوتي نظير مسکوني، تجاري و
فرهنگي تا پروژههاي بزرگ در مقياس شهري چون طراحي فرودگاه، استاديوهاي
ورزشي، برجهاي مسکوني و اداري و … را دارند. به دليل ويژگيهاي مختلفي که
در اين رشته وجود دارد و درگيري آن با موضوعاتي چون جامعهشناسي، فلسفه،
هنرهاي تجسمي و .. فارغالتحصيلان اين رشته به حوزههاي مختلف هنري ديگر
نيز اشراف دارند. در حقيقت مهندس معماري در تيمهاي طراحي پروژههاي معماري
به عنوان عامل ارتباطي تخصصهاي مختلف و هدايت کننده گروه طراحي فعاليت
ميکند و بر جنبههاي مختلف هنري و فني هر پروژه کاملا مسلط است. به همين
دليل اين متخصصان معمار هستند که خالق اصلي بناها و فضاهاي شهرياند. اگرچه
در هر پروژه متخصصان ديگري چون عمران، تاسيسات و … نيز حضور دارند.
کارشناسی ارشد معماری
*معرفي رشته مهندسي معماري
پيشينه معماري
ايران به حدود ۱۰۰۰ سال پيش از اسلام ميرسد و پس از ظهور اين دين نيز
تاکنون شاهد بيش از ۱۴۰۰ سال معماري ايراني- اسلامي هستيم. از قديمالايام معماري ايران داراي دو نظام کلي آموزش بوده است. يکي از اين دو، نظام آموزش سنتي معماري
است، که ريشه در قرون و اعصار دارد و انتقال اطلاعات و مفاهيم در ان
بهصورت سينه به سينه، مديدي و مدادي انجام پذيرفته است و نظام دوم، با
ظهور مدارس معماري در ايران و تحت عنوان نظام آموزشي آکادميک و کلاسيک بوجود آمده است. اهميت بازشناسي آموزش معماري در کشور نيز آنجا بيشتر جلوه مينمايد، که غالباً در مقام مقايسه معماري و معماران معاصر با معماري و معلمان گذشته بر ميآييم. اين در حالي است که معمار معاصر را محصول آموزش دانشکدههاي معماري امروزي و معمار گذشته را حاصل آموزش سنتي معماري ميپنداريم.
گرايشها و ابعاد مختلف اين رشته درکارشناسي ارشد
رشته معماري در مقطع کارشناسي ارشد داراي گرايشهاي معماري-معماري، معماري-منظر، تکنولوژي معماري، معماري-انرژي، معماري-مرمت بناها و بافتهاي تاريخي و معماري-مديريت پروژه و ساخت است.
معماري-معماري
در اين گرايش در مقطع کارشناسي ارشد،
دانشجويان کارشناسي که با مباني طراحي و درک فضا و نحوهي تلفيق جنبه هنري
طراحي پروژههاي مختلف، با مسائل فني آشنا شده و چند پروژه طراحي
کردهاند، حال در مقطع ارشد به صورت حرفهاي نحوهي برخورد و کاربرد مباني
نظري را در پروژههاي مختلف، تجربه ميکنند.
تواناييهاي لازم براي ادامه تحصيل در اين رشته
معماري رشتهاي به قدمت تمدن بشري است و در قرن اخير در دانشکدههاي هنر سراسر دنيا آموزش معماري
صورتي نو بهخود گرفته است. معماري رشتهاي مابين هنر و فن است و تأکيد بر
قسمت هنري يا قسمت فني آن در دانشکدههاي مختلف متفاوت است. دانشجوي معماري
بايد در کنار داشتن تجسم قوي و سليقهي هنري، از درکي عميق از ايستايي و
هندسه نيز برخوردار باشد. در کنار آن آشنايي با علوم اجتماعي، فلسفه، تاريخ
و……… نيز براي دانشجويان در ادامه تحصيل مورد نياز است. دانشجويان بايد در
خلق فضاهاي مطلوب با توجه به ويژگيهاي هر پروژه مهارت کافي داشته باشند و
توانايي ارائه و به تصوير کشيدن اين فضاهاي ذهني را کسب کرده باشند که اين
خود درک عميقي از فضاي سه بعدي و پرسپکتيو را طلب ميکند. در مقطع کارشناسي ارشد،
مباني نظري و نحوه استفاده و طراحي بر اساس مباني نظري و فلسفي مورد تأکيد
قرار ميگيرد. لذا از فارغالتحصيلان اين مقطع انتظار ميرود تا مباني
نظري آموخته شده را به خوبي در حرفه و محيط کار به مرحله اجرا بگذارند.
چه کساني براي ادامه تحصيل در اين رشته اقدام نکنند.
ورود به دورهي کارشناسي ارشد معماري به کساني که مدرک کارشناسي آنها غير از معماري است توصيه نميشود چراکه در دوره ارشد با فرض توانايي بالاي دانشجويان به طراحي معماري و درک فضا، بيشتر به کار بردن مباني و مفاهيم معماري (که فرد پيش از اين آموخته) مورد تاکيد قرار ميگيرد.
زمينههاي اشتغال
نياز
به فارغالتحصيلان معماري-معماري در سطح کشور از کارفرمايان خصوصي در
پروژههاي کوچک و بزرگ تا کارفرمايان دولتي (فرمانداريها، استانداريها،
شهرداري، وزارتخانهها) در پروژههاي عظيم متغيير است. اگرچه در سالهاي
اخير شاهد افزايش چشمگير ظرفيت پذيرش دانشجويان معماري
و ايجاد اين رشته در دانشگاههاي مختلف بودهايم اما نياز شديد کشور در
بخش ساخت و ساز و کمبود ساختمانهاي مختلف به ويژه بناهاي مسکوني، بازار
اين رشته را پر رونق کردهاست.
تخصص فارغالتحصيلان اين رشته
فارغالتحصيلان در رشته معماري در مقطع کارشناسي ارشد
توانايي طراحي پروژههاي مختلف از مقياسهاي متفاوتي نظير مسکوني، تجاري و
فرهنگي تا پروژههاي بزرگ در مقياس شهري چون طراحي فرودگاه، استاديوهاي
ورزشي، برجهاي مسکوني و اداري و … را دارند. به دليل ويژگيهاي مختلفي که
در اين رشته وجود دارد و درگيري آن با موضوعاتي چون جامعهشناسي، فلسفه،
هنرهاي تجسمي و .. فارغالتحصيلان اين رشته به حوزههاي مختلف هنري ديگر
نيز اشراف دارند. در حقيقت مهندس معماري در تيمهاي طراحي پروژههاي معماري
به عنوان عامل ارتباطي تخصصهاي مختلف و هدايت کننده گروه طراحي فعاليت
ميکند و بر جنبههاي مختلف هنري و فني هر پروژه کاملا مسلط است. به همين
دليل اين متخصصان معمار هستند که خالق اصلي بناها و فضاهاي شهرياند. اگرچه
در هر پروژه متخصصان ديگري چون عمران، تاسيسات و … نيز حضور دارند.
کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک بیوسیستم (کد 1319)
هدف
رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم تأمین و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد به
منظور انجام امور فنی مرتبط با کشاورزی است. این امور شامل طراحی، تولید
ماشینهای کشاورزی، بررسی سازگاری ماشینهای وارداتی و آموزش امور فنی به
تعمیرکاران و حتی صاحبان ماشینهای گوناگون است. هدف اصلی آموزش دانشجویان
فراگیری کامل در مورد قسمتهای مختلف ماشینهای کشاورزی است. با توجه به
تولید، واردات و مونتاژ این ماشینها در کشور دانش آموختگان میبایست
بتوانند در کلیه امور نقش اصلی را ایفا کنند تا از ورود ماشینهای بی
کیفیت به مزارع و سایر عرصههای کشاورزی جلوگیری شود.
این رشته تا پیش از آزمون سال 93 تحت عنوان «مکانیک ماشین های کشاورزی» شناخته می شد، اما از سال 93 به بعد به نام «مهندسی مکانیک بیوسیستم» با سه گرایش طراحی و ساخت، انرژی های تجدیدپذیر، فناوری پس از برداشت تغییر کرد.