کارشناسی ارشد جامعه شناسی
جامعهشناسی دانش
بررسی جامعه است. این رشته علمی به بررسی جوامع بشری، برهمکنشهای آنها،
و فرایندهایی که جوامع را در وضعیت جاریشان نگاه داشته یا تغییر میدهد،
میپردازد.
هدف از رشته کارشناسی ارشدجامعه شناسی پرداختن به تجزیه
جامعه به بخشهای تشکیل دهندهاش مانند انجمنها، نهادها، گروههای
همجنس، همنژاد یا همسن، و بررسی نحوه برهمکنش فعال این اجزاء با همدیگر
است. علاوه بر اینها، این علم موضوعاتی مانندطبقه اجتماعی، قشربندی، جنبش
اجتماعی، تغییرات اجتماعی و بی نظمیهایی مانند جرم، انحراف، و انقلاب را
مورد تحقیق قرار میدهد.
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی (سرفصل) کارشناسی ارشدجامعه شناسی و تعداد واحدها، دانشگاه های دارای رشته کارشناسی ارشدجامعه شناسی،
معرفی سایر رشته های ارشد و دکتری علوم اجتماعی (به منظور ادامه تحصیل در
مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار رشته کارشناسی ارشدجامعه شناسی ارایه می شود.
برنامه درسی (سر فصل) کارشناسی ارشد جامعه شناسی و تعداد واحدها :
تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اجباری و اختیاری : 28 واحد
پایان نامه : 4 واحد
دانلود آخرین نسخه برنامه درسی (سرفصل) کارشناسی ارشدجامعه شناسی
و تعداد واحدها ( 253KB)
دانشگاه هایی که در رشته ارشد جامعه شناسی پذیرش دانشجو دارند
بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 94
دانشگاه اصفهان |
دانشگاه الزهرا |
دانشگاه آیت الله بروجردی |
دانشگاه تبریز |
دانشگاه بوعلی سینا |
دانشگاه رازی |
دانشگاه تربیت مدرس |
دانشگاه تهران |
دانشگاه خوارزمی |
دانشگاه شیراز |
دانشگاه شاهد |
دانشگاه شهید باهنر |
دانشگاه شهید چمران |
دانشگاه مازندران |
دانشگاه علامه طباطبایی |
دانشگاه کردستان |
دانشگاه گیلان |
دانشگاه یزد |
دانشگاه یاسوج |
دانشگاه غیر انتفاعی باقر العلوم |
سایر رشته های ارشد علوم اجتماعی (بر اساس دفترچه کنکور ارشد 94)
رشته های دکترای علوم اجتماعی (بر اساس دفترچه کنکور دکترا 93) :
-
جامعه شناسی گرایش گروههای اجتماعی
-
جامعه شناسی گرایش اقتصادی و توسعه
-
جامعه شناسی گرایش فرهنگی
-
جامعه شناسی گرایش مسائل اجتماعی ایران
-
جامعه شناسی سیاسی
-
جامعه شناسی گرایش توسعه روستایی
-
جمعیت شناسی
-
مددکاری اجتماعی
فرصت های شغلی و بازارکار کارشناسی ارشدجامعه شناسی
مشاغل زیر به طور مستقیم با رشته کارشناسی ارشدجامعه شناسی ارتباط دارند و دانش آموختگان در صورت فعالیت در این مشاغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد :
پژوهشگر راهنمای گردشگری کارمند آژانس مسافرتی باستان شناس استاد دانشگاه
همچنین
مشاغل زیر، ظرفیت جذب افراد مختلف از تخصص های گوناگون را دارا می باشند.
در این مشاغل، هر فرد علاوه بر تسلط بر مهارت های مربوط به آن شغل، لازم
است به فراخور صنعت و نوع کسب و کاری که در آن مشغول به کار است، دارای
دانش تخصصی مربوطه نیز باشد:
کارشناس / مدیر آموزش مدیر روابط عمومی مدیر انتشارات کارگزار بیمه نویسنده سردبیر
مجری رادیو / تلویزیون روزنامه نگار / خبرنگار
معرفی رشته مهندسی هوافضا در مقطع کارشناسی ارشد
صنایع هوافضا در دنیا یکی از پیشروترین زمینههای تحقیقاتی است و همواره موجبات ترقی و جهش در سایر رشتههای علوم و مهندسی
را فراهم ساخته و در این راستا بودجههای عظیم نظامی و غیرنظامی را به خود
اختصاص داده است، موضوعاتی از قبیل طراحی و ساخت هلیکوپتر، هواپیمای
بدون سرنشین، بدون موتور، عمود پرواز و یا جنگنده از یک طرف و ساخت
پایگاههای فضایی، مسافرت به کرات دیگر و جنگ ستارگان از طرف دیگر جامعیت و
حساسیت این رشته را بیش از پیش روشن میسازد. مهندسی هوافضا مجموعهای از علوم و تواناییهای علمی و عملی در زمینه تحلیل، طراحی و ساخت وسایل پرنده نظیر هواپیماها، چرخبالها، گلایدرها، موشکها و ماهوارهها است. به طور کلی مهندسی هوا فضا علمی است که در آن از همه علوم از جمله متالوژی ، کامپیوتر و الکترونیک استفاده میشود.
* گرایشها و ابعاد مختلف این رشته در کارشناسی ارشد
این رشته پنج گرایش دارد:
۱)آیرودینامیک ، ۲) جلوبرندگی، ۳) مکانیک پرواز ،۴) سازههای هوافضایی، ۵) سوانح هوایی و صلاحیتهایپروازی
«آیرودینامیک»
به مطالعه و بررسی جریان هوا، محاسبه نیروها و گشتاورهای ناشی از آن بر
روی جسم پرنده میپردازد و مهندس هوا فضا با فراگیری این علم به تحلیل
جریانهای پیچیده در اطراف اجسام پرنده پرداخته و با به دست آوردن نیروهای
آئرودینامیکی امکان بررسی پایداری و طراحی سازه را فراهم میکند.
«جلوبرندگی» به مطالعه و بررسی سیستمهای جلوبرنده اعم از موتورهای پیستونی ، توربینی ، راکتها و نحوه تولید نیروی رانش در آنها میپردازد.
«مکانیک
پرواز» به مطالعه و بررسی رفتار و حرکات جسم پرنده با استفاده از اطلاعات
آئرودینامیکی ، هندسی و وزنی میپردازد و در واقع علم مکانیک پرواز از
«عملکرد» تشکیل میشود و «عملکرد» به بررسی برد، مسافت نشست و برخاست،
مداومت پروازی در سرعتهای مختلف و پایداری و کنترل وسایل پرنده میپردازد.
«سازههای هوافضایی» به مطالعه و بررسی سازههای هواپیما
و دیگر وسایل پرنده میپردازد و هدف آن طراحی سازههایی است که علاوه بر
استحکام کافی در برابر بارهای آئرودینامیکی و سایر بارهای استاتیکی وارد بر
وسایل پرنده، حداقل وزن ممکن را نیز داشته باشند.
* زمینههای اشتغال
همانطور که پیش از این گفتیم هدف اصلی صنعت هوافضا طراحی و ساخت وسایل پرنده است، در نتیجه فارغالتحصیلان مهندسی هوافضا میتوانند در صنایع و موسسات تحقیقاتی هواپیمایی ، موشکی و ماهواره فعالیت بکنند و همچنین در کلیه موسسات و سازمانهایی که به نحوی از وسایل پرنده استفاده میکنند، به عنوان کارشناس
تحقیق در عملیات و تعمیر و نگهداری خدمت کنند. اما علاوه بر اشتغال در
مراکز فوق، یک مهندس هوافضا با تسلط بر علوم آئرودینامیک، طراحی سازه و
روشهای طراحی توربو ماشینها توانایی کار در شاخههای متعددی از مهندسی و پروژههای خارج از حیطه صنایع هوافضایی را نیز دارد.
کاربرد زمینههای مطالعاتی یک مهندس هوافضا تنها به طراحی هواپیما و وسایل پرنده محدود نمیشود. برای مثال آئرودینامیک خودروهااز برخی جهات شباهت زیادی به آئرودینامیک هواپیما دارد و امروزه در اغلب صنایع خودروسازی با استفاده از تونل باد و علم آئرودینامیک ، خودروهای
کم مصرفتری میسازند. فرایند سیستمهای کنترل صنعتی نیز با فرایندهای
طراحی کنترل در وسایل پرنده بر یک مبنا است و همچنین سازه اتومبیل و کشتی
مشترکات زیادی با سازه یک هواپیما
دارد و بالاخره توربینهای گاز یک نیروگاه یا ایستگاه پمپ گاز همانند یک
موتور جت تحلیل و طراحی میگردند. در نتیجه یک مهندس هوافضا علاوه بر
شرکتهای هوایی در نیروگاهها، صنایع نفت و گاز و صنایع خودروسازی فرصتهای شغلی خوبی دارد.