بهداشت
إِنَّ اللّهَ
تَعالى جَميلٌ يُحِبُّ الجَمالَ، سَخىٌّ يُحِبُّ السَّخاءَ،
نَظيفٌ يُحِبُّ النَّظافَةَ؛
خداوند زيباست و زيبايى را دوست دارد، بخشنده است و بخشش را دوست
دارد، پاكيزه است و پاكيزگى را دوست دارد.
نهج
الفصاحه ص293 ، ح 690
حدیث (2)
رسول اكرم
صلی الله علیه و آله و سلم :
تَنَظَّفوا بِكُلِّ مَا استَطَعتُم فَإِنَّ اللّهَ تَعالى
بَنَى السلامَ عَلَى النَّظافَةِ وَ لَن يَدخُلَ الجَنَّةَ إِلاّكُلُّ
نَظيفٍ؛
خودتان را با هر وسيله اى كه مى توانيد پاكيزه كنيد، زيرا كه خداى
متعال اسلام را برپايه پاكيزگى بنا كرده است و هرگز به بهشت نمى رود، مگر كسى كه
پاكيزه باشد.
نهج الفصاحه ص391، ح 1182
حدیث (3)
امام على
علیه السلام :
اَلنَّظيفُ مِنَ
الثِّيابِ يُذهِبُ الهَمَّ وَ الحُزنَ و َهُوَ طَهورٌ لِلصَّلاةِ؛
لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مىكند و باعث پاكيزگى نماز است.
كافى(ط-الاسلامیه)
ج6، ص444، ح14
حدیث (4)
رسول اكرم
صلی الله علیه و آله و سلم :
طَهِّرُوا هَذِهِ الْأَجْسَادَ
طَهَّرَكُمُ اللَّهُ فَلَيْسَ مِنْ عَبْدٍ يَبِيتُ طَاهِراً إِلَّا
بَاتَ مَعَهُ مَلَكٌ فِي شِعَارِهِ لَا يَنْقَلِبُ سَاعَةً مِنْ
لَيْلٍ يَسْأَلُ اللَّهَ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ الدُّنْيَا وَ
الْآخِرَةِ إِلَّا أَعْطَاهُ إِيَّاه
این بدنها را پاكيزه كنيد، خداوند پاكيزه تان كند، زيرا هيچ
بنده اى نيست كه شب با بدنى پاكيزه بخوابد مگر اينكه فرشته
اى با وى
مى خوابد و هيچ لحظه اى از شب از اين پهلو به آن پهلو نمى شود،
از خدا چیزی از امور دنیا و آخرت می خواهد مگر اعطا کندبه او
مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج1، ص 297 ، ح662
حدیث (5)
رسول اكرم
صلی الله علیه و آله و سلم :
تَخَلَّلوا، فَاِنَّهُ يُنَقِّى الفَمَ وَ مَصلَحَةٌ لِلِّثَةِ؛
خلال كنيد، چرا كه دهان را تميز مى كند و مايه سلامت لثه است.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 376، ح
5
حدیث (6)
رسول اكرم
صلی الله علیه و آله و سلم :
لَا يُطَوِّلَنَّ أَحَدُكُمْ
شَارِبَهُ وَ لَا شَعْرَ إِبْطَيْهِ وَ لَا عَانَتِهِ فَإِنَّ
الشَّيْطَانَ يَتَّخِذُهَا مَخْبَأً يَسْتَتِرُ بِهَا
كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند
نكند؛ چرا كه شيطان (ميكروب) اين نقاط را پناهگاه خود قرار داده، و زير موها پنهان
مى شود.
وسائل الشيعه ج2، ص115 ، ح1655
حدیث (7)
امام باقر
علیه السلام :
شَكَتِ الكَعبَةُ اِلَى اللّهِ ما تَلقى مِن اَنفاسِ
المُشرِكينَ، فَاَوحَى اللّهُ اِلَيها: اَن قَرّى يا كَعبَةُ، فَاِنّى
اُبدِلُكَ بِهِم قَوما يَتَخَلَّلونَ بِقُضبانِ الشَّجَرِ. فَلَمّا بَعَثَ
اللّهُ مُحَمَّدا
صلی الله علیه و آله و سلم اَوحى اِلَيهِ مَعَ جَبرَئيلَ بِالسِّواكِ
وَ الخِلالِ؛
كعبه از زجرى كه از بوى بد نفسهاى
مشركين مى كشيد، به درگاه خداوند شكايت نمود، خداوند به آن وحى كرد، تو را مژده باد
كه بجاى اينان كسانى را جايگزين مى كنم كه با شاخه هاى درخت خلال مى كنند. هنگامى
كه خداوند حضرت محمد
صلی الله علیه و آله و سلم را مبعوث فرمود، توسط جبرئيل سفارش مسواك
و خلال كردن را به او وحى كرد.
محاسن ج 2، ص 558،
ح 924
حدیث (8)
رسول اكرم
صلی الله علیه و آله و سلم :
غَسلُ اِلاناءِ وَ طَهارَةُ الفِناءِ يورِثانِ الغِنى؛
شستن ظرفها و پاكيزگى حياط مايه
غناست.
نهج الفصاحه
ص 584 ، ح 2031
حدیث (9)
امام باقر
علیه السلام :
اِنَّما قُصَّ الظفارُ، لاِنَّها مَقيلُ الشَّيطانِ وَ
مِنهُ يَكونُ النِّسيانُ؛
كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و
فراموشى مى آورد.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 490، ح
6
حدیث (10) رسول اكرم
صلی الله علیه و آله و سلم :
اِنَّ مِن حَقِ الضَّيفِ اَن يُكرَم وَ اَن يُعِدَّ لَهُ
الخِلال؛
از حقوق ميهمان است كه ميزبان او را احترام كند و برايش خلال دندان
فراهم نمايد.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 285، ح
3
حدیث (11) امام على
علیه السلام :
نِعمَ البَيتُ الحَمّامُ تَذكُرُ فيهِ النّارَ وَ يَذهَبُ
بِالدَّرَنِ؛
چه خوب جايگاهى است حمّام، يادآور دوزخ است و چرك را از ميان
مى برد.
من لايحضره الفقيه
ج 1، ص 115، ح 237
حدیث (12) امام رضا
علیه السلام :
و مَنِ اغتَسَلَ مِنَ الماءِ الَّذى قَدِ اغتُسِلَ فيهِ
فَاَصابَهُ الجُذامُ فَلا يَلومَنَّ اِلاّ نَفسَهُ؛
هر كس با آبى غسل كند كه پيشتر در آن غسل شده است و به جذام مبتلا
شود، كسى را جز خود سرزنش نكند.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 503، ح
38
حدیث (13) امام صادق
علیه السلام :
اَلحِنّاءُ يَذهَبُ بالسَّهَكِ وَ يَزيدُ فى ماءِ الوَجهِ وَ
يُطَيِّبُ النَّكهَةَ وَ يُحَسِّنُ الوَلَدَ؛
حنا، بوى بد
(عرق) را از بين مى برد، چهره را شاداب، دهان را
خوشبو و فرزند را زيبا مى كند.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 484، ح
5
حدیث (14)
امام صادق عليه السلام :
إِنَّ اللَّهَ (تَعَالَى)
يُحِبُّ الْجَمَالَ وَ التَّجْمِيلَ، وَ يَكْرَهُ الْبُؤْسَ وَ
التَّبَاؤُسَ، فَإِنَّ اللَّهَ (عَزَّ وَ جَلَّ) إِذَا
أَنْعَمَ عَلَى عَبْدٍ نِعْمَةً أَحَبَّ أَنْ يَرَى عَلَيْهِ
أَثَرَهَا.قِيلَ: وَ كَيْفَ ذَلِكَ قَالَ: يُنَظِّفُ ثَوْبَهُ،
وَ يُطَيِّبُ رِيحَهُ، وَ يُجَصِّصُ دَارَهُ، وَ يَكْنُسُ
أَفْنِيَتَهُ، حَتَّى إِنَّ السِّرَاجَ قَبْلَ مَغِيبِ
الشَّمْسِ يَنْفِي الْفَقْرَ، وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ
خداوند زيبايى و خودآرايى را دوست دارد و از
فقر و تظاهر به فقر بيزار است. هرگاه خداوند به بنده اى نعمتى
بدهد، دوست دارد اثر آن را در او ببيند. عرض شد: چگونه؟ فرمودند:
لباس تميز بپوشد، خود را خوشبو كند، خانه اش را گچكارى كند، جلوى
در حياط خود را جارو كند، حتى روشن كردن چراغ قبل از غروب خورشيد
فقر را مى برد و روزى را زياد مى كند.
امالى
(طوسى) ص 275،
ح 526
حدیث (15) رسول اكرم
صلی الله علیه و آله و سلم :
نِعمَ السِّواكُ الزَّيتونُ مِن شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ، يُطَيِّبُ
الفَمَ وَ يَذهَبُ بِالحَفَرِ، وَ هُوَ سِواكى وَ سِواكُ النبياءِ قَبلى؛
چه خوب مسواكى است زيتون! از درختى پر خير و بركت كه دهان را خوشبو
مىكند و جِرم دندان را از ميان مىبرد. اين مسواك من و پيامبران پيش از من است.
مكارم الاخلاق ص 49
{شبیه این حدیث در مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج1 ، ص 369
، ح885 }
حدیث (16) رسول اكرم
صلی الله علیه و آله و سلم :
مَنِ اتَّخَذَ شَعرا فَليُحسِن وَلايَتَهُ، اَو لِيَجُزَّهُ؛
هر كس مو مى گذارد، آن را خوب نگه دارد وگرنه كوتاهش كند.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 485، ح
2 – من لا یحضر الفقیه ج1 ، ص129 ، ح326
حدیث (17)
امام رضا عليه السلام :
عَلَيكَ بِالاِثمِدِ فَاِنَّهُ يَجلُو البَصَرَ وَ يُنبِتُ
الشفارَ وَ يُطَيِّبُ النَّكهَةَ وَ يَزيدُ فِى الباه؛
سرمه سياه بِكشيد، چرا كه ديده را جلا مى دهد، مژه ها را
مى روياند، دهان را خوشبو مى كند و بر توان جنسى مى افزايد.
مكارم الاخلاق ص 46
حدیث (18) امام على
علیه السلام :
نَظِّفوا بُيوتَكُم مِن حَوكِ العَنكَبوتِ، فَاِنَّ تَركَهُ
فِى البَيتِ يورِثُ الفَقرَ؛
خانه هاى خود را از تار عنكبوت پاك كنيد، زيرا باقى گذاشتن آن در
خانه، فقر مى آورد.
وسائل الشيعه
ج5، ص322، ح6674
حدیث (19) رسول اكرم
صلی الله علیه و آله و سلم :
لا تُبَيَّتُوا القُمامَةَ فى بُيوتِكُم وَ اَخرِجوها نَهارا،
فَاِنَّها مَقعَدُ الشَّيطانِ؛
زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون
از خانه منتقل كنيد، زيرا زباله نشيمنگاه شيطان است.
من لا يحضره الفقيه
ج 4، ص 5 ، ح 4968
حدیث (20)
امام صادق عليه السلام :
اِنَّ لِكُلِّ ثَمَرَةٍ سَمّا فَاِذا اَتَيتُم بِها
فَمَسّوها بِالماءِ أو اَغمِسوها فِى الماءِ؛
هر ميوه اى سمّى دارد، هرگاه ميوه به دستتان رسيد، آن را با آب
بشوييد و يا در آب فرو بريد.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 350، ح
4
حدیث (21) امام صادق
علیه السلام :
اَبصَرَ رسول اللّه
صلی الله علیه و آله و سلم رَجُلاً شَعثا شَعرُ
رَأسِهِ وَ سَخَةً ثيابُهُ، سَيِّئَةً حالُهُ فَقال رسول اللّه
صلی الله علیه و آله و سلم : مِن الدّينِ المُتعَةُ وَ اِظهارُ النِّعمَةِ؛
پيامبر خدا
صلی الله علیه و آله و سلم مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و
جامه اى چركين و سر و وضع نامرتّبى داشت، فرمودند: بهره بردن از نعمتهاى خدا و
آشكار ساختن نعمت جزء دين است.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 439، ح
5
حدیث (22) امام باقر
علیه السلام :
كَنسُ البُيوتِ يَنفِى
الفَقرَ؛
جارو كردن اتاقها فقر را
از بين مى برد.
وسايل الشيعه ج
5 ،
ص 317، ح 6658
حدیث (23) امام صادق
علیه السلام :
غَسلُ الناءِ وَ كَسحُ الفِناءِ، مَجلَبَةٌ لِلرِّزقِ؛
شستن ظرف و جارو زدن جلو در منزل، باعث جلب روزى مى شود.
خصال ص 54، ح 73
– مکارم الاخلاق ص 127
حدیث (24) امام رضا
علیه السلام :
مِن اَخلاقِ الانبياءِ التَّنَظُّفُ؛
پاكيزگى از اخلاق پيامبران است.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 5، ص 567، ح
50
حدیث (25)
امام على
علیه السلام :
تَنَظَّفوا بِالماءِ مِنَ النَّتنِ الرِّيحِ الَّذى يُتَأَذّى
بِهِ وَ تَعَهَّدوا اَنفُسَكُم، فَاِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ
يُبغِضُ مِن عِبادِهِ القاذورَةَ الَّذى يَتَاَنَّفُ بِهِ مَن
جَلَسَ اِلَيهِ؛
خودتان را با آب، از بوى بدى كه ديگران را آزار مى دهد، پاك كنيد و
اين كار را پيوسته انجام دهيد؛چرا كه خداوند، از بنده آلوده اى كه
هر كس با او بنشيند، بينى اش را از [بوى بد] وى مى گيرد، نفرت
دارد.
خصال ص 620
حدیث (26) رسول اكرم
صلی الله علیه و آله و سلم :
لا تُؤووا التُّرابَ خَلفَ البابِ، فَاِنَّهُ مأوَى الشَّيطانِ؛
زباله را پشت در (حياط) جمع نكنيد، زيرا كه لانه شيطان مى شود.
محاسن ص 624،
ح 79
حدیث (27) رسول اكرم
صلی الله علیه و آله و سلم :
ما لى اَراكُم تَدخُلونَ عَلَىَّ قُلحَا مُرغا؟ ما لَكُم
لا تَستاكونَ؟
شما را چه شده است وقتى بر من وارد مى شويد، مى بينمتان كه
دندانهايتان جرم گرفته و زرد و موهايتان ژوليده است. چرا مسواك نمى زنيد.
محاسن ص 561،
ح 943
حدیث (28)
امام صادق عليه السلام :
خُذ مِن شارِبـِكَ وَ اَظفارِكَ فى كُلِّ جُمُعَةٍ فَاِن لَم
يَكُن فيها شَىْءٌ فَحُكَّها لا يُصيبُكَ جُنونٌ وَ لا جُذامٌ وَ لا بَرَصٌ؛
در هر جمعه، اندكى از سبيل و ناخنهاى خود را بگير، و اگر هم چيزى
وجود نداشته باشد، آن را (كمى) بساى، [كه در اين صورت] ديوانگى، جذام و پيسى به تو
نمى رسد.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 490، ح
3
حدیث (29) رسول اكرم
صلی الله علیه و آله و سلم :
اَلوُضوءُ قَبلَ الطَّعامِ يَنفِى الفَقرَ، وَ بَعدَهُ يَنفِى الهَمَّ وَ يُصَحِّحُ
البَصَرَ؛
شستن دست قبل از غذا، فقر را و پس از غذا، غم و اندوه را
برطرف مى كند و به چشم سلامتى مى بخشد.
مكارم الاخلاق ص
139
حدیث (30)
رسول اكرم
صلی الله علیه و آله و سلم :
لِيُبالِغ اَحَدُكُم فِى المَضمَضَةِ وَ ا لستِنشاقِ،
فَاِنَّهُ غُفرانٌ لَكُم وَ مَنفَرَةٌ لِلشَّيطانِ؛
سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه
اين كار، مايه آمرزش شما و گريزِ شيطان است.
ثواب الاعمال
و عقاب الاعمال ص 19 {شبیه این حدیث در الجعفریات ص16 }
حدیث (31) رسول اكرم
صلی الله علیه و آله و سلم :
بَيتُ الشَّياطينِ مِن بُيوتِكُم بَيتُ العَنكَبوتِ؛
خانه هاى عنكبوتى كه در اتاقهاى شماست، لانه شياطين است.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 532، ح
11
حدیث (32) امام على
علیه السلام :
لا يَدلُكَنَّ رِجلَيهِ بِالخَزَفِ، فَاِنَّهُ يورِثُ
الجُذامَ؛
مبادا كسى (در حمام) پاى خود را سفال (سنگ پا) بكشد، زيرا اين كار
جذام مى آورد.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 500، ح
19
حدیث (33)
امام صادق عليه السلام :
غَسلُ الرَّأسِ بِالخَطمىِّ اَمانٌ مِنَ الصُّداعِ وَ بَراءَةٌ
مِنَ الفَقرِ وَ طَهورٌ لِلرَّأسِ مِنَ الحَزاز؛
شستن سر با خطمى، مايه ايمنى از سر درد، بركنار ماندن از فقر و
پاكيزگى سر از شوره است.
ثواب الاعمال
و عقاب الاعمال ص 19
حدیث (34) رسول اكرم
صلی الله علیه و آله و سلم :
مَرَّ اَخى عيسى
علیه السلام بِمَدينَةٍ فَاِذا وُجُوهُهُم صُفرٌ
وَ عُيونُهُم زُرقٌ فَشَكَوا اِلَيهِ ما بِهِم مِنَ العِلَلِ. فَقالَ:
دَواؤُكُم مَعَكُم، اَنتُم اِذا اَكَلتُمُ اللَّحمَ طَبَختُموهُ غَيرَ
مَغسولٍ، وَ لَيسَ يَخرُجُ شَىْءٌ مِنَ الدُّنيا اِلاّ بِجَنابَةٍ. فَغَسَلُوا
بَعدَ ذلِكَ لُحومَهُم فَذَهَبَت اَمراضُهُم ؛
برادرم عيسى، از شهرى عبور كرد و ديد كه مردمش رنگ چهره هايشان زرد و چشم هايشان
كبود است. آنان از بيمارى هايى كه داشتند، نزد وى اظهار ناراحتى كردند. عيسى
علیه السلام گفت: درمانتان همراهتان است. شما هنگامى كه گوشت مى خوريد، آن را
ناشسته مى پزيد، در حالى كه هيچ چيزى بدون نوعى جنابت از دنيا نمى رود. از آن پس،
گوشتهاى مصرفى خود را شستند و در نتيجه بيمارى هايشان از ميان رفت.
قصص الانبياء(راوندی) ص
274، ح 330
۱۱۰ حدیث از پیامبر و امامان درباره مسواک
شاید برایتان جالب باشد که بدانید در حدود 110
حدیث مختلف در خصوص مسواک زدن، در کتب حدیث آمده است. محتوای بیشتر این
احادیث، بر نقش مسواک در حفظ سلامت دهان و دندان و لزوم توجه و استفاده
مردم از آن تاکید می کنند. نکاتی که امروز برای ما کاملا بدیهی به نظر
میرسد، اما برای اقوام عرب در هزار و پانصد سال پیش کاملا آموزشی و مفید
بوده است. این احادیث علی رغم متن ساده، توصیه های مفیدی در خود دارند که
بسیاری از آنها امروزه توسط دندانپزشکان به بیماران توصیه می شوند.
اهمیت مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان
حضرت
محمد(ص) میفرماید: “دندان ها که صاف و زیبا هستند، در اثر جویدن غذا،
آلوده می شوند و کم کم بوی دهان تغییر می یابد و ایجاد فساد در قوای دماغیه
می نماید. وقتی که انسان مسواک نماید، فساد از بین می رود و دندان دوباره
تمیز و پاکیزه می گردد.”
پیامبر(ص) می فرمود: “اگر برای مردم دشوار نبود در هر نماز، مسواک زدن را واجب می کردم.”
پیامبر اکرم(ص) فرموده اند: “جبرئیل همواره مرا به مسواک زدن سفارش میکرد تا جایی که گمان کردم آن را واجب خواهد ساخت.”
رسول الله(ص) فرموده اند: “به مسواک زدن امر شدم آن گونه که ترسیدم بر من فرض گردد.”
امام
حسین(ع) چنین میفرمود: “پدر ما به ما دستور می داد بعد از خلال دندان ها،
سه مرتبه آب را در دهان بگردانیم و دور بریزیم (مضمضه کنیم ). سپس آب را
بیاشامیم.”
پیامبر(ص) فرمود: “مسواک زدن، اقتضای فطرت انسان است.”
توصیه به مسواک زدن
اما رضا(ع) فرمودند: “دو رکعت نماز که بعد از شستن و مسواک نمودن دندان خوانده شود، از هفتاد رکعت نماز بدون مسواک بهتر است.”
امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: “مسواک زدن سبب جلب رضایت و خشنودی خداوند و اجرای سنت پیغمبر است و وسیله خوشبویی دهان و دندان است.”
توصیه به استفاده از خلال دندان
پیامبر(ص)
میفرماید: “دندان های خود را خلال کنید، زیرا خلال کردن جزء نظافت است و
نظافت نشانه ی ایمان است و شخص با ایمان داخل بهشت می شود.”
پیامبر
گرامی اسلام برای وادار کردن همه مردم به نظافت دندان و دهان می فرمودند:
“یکی از حقوقی که مهمان به گردن میزبان دارد این است که میزبان برای او چوب
خلال دندان را در وقت غذا خوردن آماده کند.”
توجه اسلام به جزئیات
بهداشتی تا این حد بوده که به ما اجازه نداده با هر چیزی، یا با هر چوبی
خلال کنیم. در یک روایت آمده است که :”خلال کردن با هر چیزی، موجب فقر
است.”
امام رضا(ع ) نیز می گوید: “با چوب درخت انار و شاخه های ریحان خلال نکنید، زیرا این هر دو سبب تحریک رگ جذام می شوند.”
فواید مسواک زدن:
امام صادق(ع ) می فرماید: “مسواک نمودن 12 فایده دارد:
ـ مسواک زدن پیروی از سنت پیامبر است.
ـ دهان را پاک می کند.
ـ سبب ازدیاد نور چشم می شود.
ـ باعث خشنودی خداوند می گردد.
ـ باعث سفید شدن و زیبایی دندان می شود.
ـ از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند.
ـ لثه را محکم می سازد.
ـ اشتها را زیاد می نماید.
ـ بلغم را از بین می برد.
ـ حافظه را تقویت می نماید.
ـ حسنات انسان را در پیشگاه خدا زیاد می کند.
ـ فرشتگان نیز خرسند می شوند.”
روش مسواک زدن
امام رضا(ع) می فرمود: “زیاده روی در مسواک زدن، باعث صدمه به مینای دندان و سست شدن ریشه های آن می شود.”
نقش مواد قندی در تخریب دندان
امام
رضا(ع) می فرمایند: “هر کسی مایل است دندان هایش سالم بماند، شیرینی را
بعد از خوردن مقداری نان مصرف کند، زیرا نان در دهان خمیر می شود و این
خمیر، گودال ها و حفره های مینا را پُر می کند. در این صورت، شیرینی هیچ
گونه تاثیر سوئی بر روی دندان ها نخواهد گذاشت.”
و نیز میفرمایند:
“یکی از هوس های مضری که زیان فوق العاده ای به سلامت و استحکام دندان ها
وارد می سازد، هوس خوردن شیرینی است که راه را بر روی بیماری های دندان می
گشاید.”
خوردن شیرینی ها، امروز در کشورهای متمدن جهان زیاد شده است و یکی از علل عمده امراض دندان است.
جنس مسواک
امام
هشتم(ع) می فرماید: “بهترین چوب برای مسواک، چوب درخت اراک است، زیرا این
چوب، دندان ها را جلا می دهد و دهان را خوشبو می کند و لثه ها را محکم کرده
و نیز از پوسیدگی جلوگیری می نماید؛ و این فواید در صورتی است که مسواک
زدن با اعتدال و میانه روی همراه باشد.”
چوب اراک؛ معادلی برای مسواک و خمیر دندان های امروزی
اعراب
برای مسواک زدن و پاکیزگی دندانها، از چوب درخت اراک استفاده میکردند.
درخت اراک در مناطق بیابانی میروید.اراک شبیه درخت انار است و در تمام مدت
سال سرسبز است. شاخههای آن باریک و گرد و برگ های آن به خاطر وجود ماده
روغنی سبز رنگ، درخشان است، و شیره ای به رنگ زرد مایل به سبز روشن از آن
خارج می شود.
لایه داخلی چوب این درخت از الیاف سلولزی تشکیل شده
است. الیاف بر اساس نظامی دقیق در کنار یکدیگر مرتب شده اند و در کنار هم
کامل ترین مسواک طبیعی را تشکیل می دهند.علاوه بر این، چوب درخت اراک حاوی
مواد مختلفی است که در جلوگیری از پوسیدگی دندان، استحکام بخشیدن به
ساختار دندان، حفظ سلامت دندان و لثه، سفید کردن دندان و خوشبو کردن دهان
کاملا موثر است.