آب بندی چیست

اصول آب بندی خودرو

حالا دلیل اب بندی چیست ؟

قطعات مکانیکال خودرو از جمله پیستون، رینگ ها و سایر نقاط از
نقطه نظر میکروسکوپی کاملا ریز هستند. این قطعات باید با کارکرد آرام همراه
با روغن کاری مناسب هماهنگ و یکپارچه شوند. به دلیل غیر همجنس بودن قطعات
یک خودرو مخصوصا خودروهای ما، لازم است این قطعات کاملا با هم آداپته شده و
هماهنگ شوند.

با توجه به وجود انواع واشر، بلبرینگ، کاسه نمد و پک بودن کل
موتور که ضریب انبساط طولی و حجمی گوناگون دارند در اوایل کارکرد موتور
بایستی با دور پایین آب بندی کرد.

آب بندی فقط مختص موتور نمی باشد و قطعات گیربکس نیز از حساسیت
بالایی برخوردار هستند. با توجه به تماس متال به متال در گیربکس و یاتاقان
های موجود در سایر قطعات متحرک، آب بندی لازم و ضروری است.

در خودروهای معتبر خارجی قطعات قبل از نصب کاملاً با هم هماهنگ
شده و اصطلاحاً جداگانه آب بندی می شوند و سپس در کنار هم قرار می گیرند.
از ابتدا راننده می تواند به راحتی و با سرعت و شرایط دلخواه رانندگی کند
ولی اینجا اکثر خودروها با قطعات نو و آب بندی نشده تحویل می شوند.

 چون بحث ما تعمیر خودرو هست و ما تولید کننده خودرو نیستیم در
اینجا فقط راجع به آب بندی بعد از تعمیر صحبت می کنیم. در آب بندی بعد از
تعمیر چون اکثر قطعات خودرو مثل گیربکس و دیفرانسیل قبلا آب بندی شده و در
تعمیرات ما عوض نمی شود، نیاز نیست دنده ها آب بندی شود. فقط بعد از تعمیر
پنج ساعت خودرو باید درجا کار کند و گاهی در این پنج ساعت باید گاز داد و
روی جک چرخها را به حرکت در آورد و … که به تعمیرگاه مربوط است.

چیزی که به راننده مربوط است این است که در هزار و پانصد کیلومتر
اول با سرعت ثابت حرکت نکند. به موتور فشار نیاورد. ابتدا با دور موتور دو
دنده را تغییر دهد و بعد از پانصد کیلومتر می تواند با دور موتور سه دنده
را عوض کند و بعد از پانصد کیلومتر دور موتور چهار را تجربه می کنیم.

بعد از هزار و پانصد کیلومتر به مرور سرعت را بالا برده و سعی می
کنیم برای مدتی سرعت صد و بیست، سپس صد و چهل و سپس صد و شصت و هفتاد را
تجربه کنیم. این کار برای اینکه خودرو شتاب و سرعت لازمه را پیدا کند لازم
است. 

روغن خودرو حتما بعد از هزار و پانصد کیلومتر باید عوض شود. که
این کار معمولا توسط تعمیرگاه انجام می شود. از لحظه ای که خودرو را از
تعمیرکار تحویل می گیرید تا هزار و پانصد کیلومتر دائم روغن و آب را چک
کنید. چون موتور تازه تعمیر است ممکن است به دلائل متعدد آب کم کند و یا
روغن کم کند. لازم است دقیق مراقب این موارد باشید.

بعد از هزار و پانصد کیلومتر تمام موتور و متعلقات باید آچار کشی
شود. یعنی تمام پیچ ها، مهره ها، واشرها و … باید توسط مکانیک خودرو چک
شود.



آب بندی بتن

فزودنی کاهش دهنده نفوذپذیری و
آب بند کننده بتن که علاوه بر ایجاد روانی و افزایش مقاومت ، باعث انسداد
کاپیلارهای بتن از نفوذ آب می گردد.

 افزودنی آب بندی یا آب بند کننده بتن مناسب برای استفاده در بتن ریزی مخازن ، استخر ها ، ملات ها و …

کاربرد آب بند کننده بتن

آب بند کننده بتن ،  جهت آب بند
نمودن بتن های فونداسیون ، منابع آب ، استخرها ، ساخت لوله های بتنی ،
کانالهای آب و گالری بسیار مناسب می باشند. آب بند کننده بتن ،را می توان
در مراحل تولید بتن و یا در محل بتن ریزی به بتن آماده
اضافه نمود و کافیست به مدت 2 دقیقه با بتن مخلوط گردد..ضروریست در هنگام
تولید بتن نسبت آب به سیمان به دقت کنترل شده و از 40 درصد تجاور ننماید ،
در غیر این صورت آب اضافی موجود باعث ایجاد تخلخل و در نتیجه نشت آب می
گردد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top