کلماتی که کودکان باید تا سه سالگی یاد بگیرند

کلماتی که کودکان باید تا 3سالگی یاد بگیرند

به گزارش مشرق به نقل از ایلنا ؛ اين لغات و عبارات كه
شامل اسباب‌بازي‌ها، غذا، ‌حيوانات و البته پدر و مادر، سلام و خداحافظ
بوده، براي شناسايي كودكاني طراحي شده كه ممكن است با مشكلات كلامي در
بزرگسالي روبه‌رو باشند.

كندي در كلام نيز مي‌تواند نشانه‌اي از مشكلات عميق‌تر ناشنوايي تا اوتيسم باشد.

اين كلمات شامل مامان، بابا، بچه، شير، شربت، سلام،
توپ، بله، نه، سگ، گربه، بيني، چشم، موز، بيسكويت، ماشين، داغ، ممنون،
حمام،‌ كفش، كلاه، كتاب، همه رفته‌اند، بيشتر و خداحافظ هستند.

اين 25 كلمه اجباري بخشي از يك ليست بزرگتر 310 كلمه‌اي
هستند كه بايد در گنجينه لغات يك كودك نوپا وجود داشته و بايد در 10 دقيقه
توسط والدين تيك زده شوند.

يك كودك معمولي بايد حدود 150 كلمه از اين پژوهش توسعه زبان را بداند؛ اما تعداد 75 تا 225 كلمه نيز عادي است.

به گفته محققان كه به ارائه اين پژوهش در نشست سالانه
انجمن پيشرفت علوم آمريكا پرداختند، اگر يك كودك تنها قادر به استفاده از
50 كلمه يا كمتر باشد، ‌زنگهاي هشدار بايد به صدا درآيند.

اين 25 كلمه در ميان رايج‌ترين و ابتدايي‌ترين كلماتي قرار دارند كه كودك در آغاز سخن آنها را فرا مي‌گيرد.

پرفسور «لزلي رسكورلا» كه هر دو نسخه اين پژوهش را
طراحي كرده، اظهار كرد: اگر كودكان از بيشتر اين حروف تا دو سالگي استفاده
نكنند، ‌احتمالا جزء گروه كودكاني هستند كه دير به صحبت خواهند افتاد.

بسياري از اين گونه كودكان در آينده با بلوغ ديررس
مواجه بوده و والدين آنها نبايد نگران باشند؛ اما اگر كودكي تا سن دو سال و
نيم با مشكلاتي در اداي كلمات روبرو باشد، والدين بايد از درمانهايي مانند
گفتار درماني كمك بگيرند.

به گفته محققان، تا 20 درصد كودكان دو ساله از همتايان
خود در گفتار عقب هستند. از اين ميان، نيم تا سه چهارم آنها در آينده با
بلوغ ديررس مواجه شده كه كمابيش طي مرور زمان حل خواهد شد؛‌ اما در ساير
موارد، اين كودكان با مشكلات پايدار گفتاري روبه‌رو خواهند بود.

گنجينه لغات كوچك در سن دو سالگي همچنين مي‌تواند نشانه بيماري‌هايي مانند ناشنوايي، اوتيسم و خوانش پريشي باشد.

همچنين به گفته محققان، ‌تلويزيون و فيلم به عنوان
«گفتاري كه بطور اتفاقي شنيده مي‌شوند»، نمي‌توانند جايگزين توجه والدين
شوند. تعامل واقعي با كودك در زمان آغاز صحبت كردن كودك بسيار حياتي است.



۲۵ کلمه‌ای که کودکان باید تا سه سالگی یاد بگیرند!

محققان کالج «برن‌مار» پنسیلوانیا فهرستی از ۲۵ کلمه‌ای که کودکان یک تا
سه سال باید آنها را فرابگیرند، ارائه کردند. این لغات و عبارات که شامل
اسباب‌بازی‌ها، غذا، ‌حیوانات و البته پدر و مادر، سلام و خداحافظ بوده،
برای شناسایی کودکانی طراحی شده که ممکن است با مشکلات کلامی در بزرگسالی
روبه‌رو باشند.

کندی در کلام نیز می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات عمیق‌تر ناشنوایی یا اوتیسم باشد.

این کلمات شامل مامان، بابا، بچه، شیر، شربت، سلام، توپ، بله، نه، سگ،
گربه، بینی، چشم، موز، بیسکویت، ماشین، داغ، ممنون، حمام،‌ کفش، کلاه،
کتاب، همه رفته‌اند، بیشتر و خداحافظ هستند.

این ۲۵ کلمه اجباری بخشی از یک لیست بزرگتر ۳۱۰ کلمه‌ای هستند که باید در
گنجینه لغات یک کودک نوپا وجود داشته و باید در ۱۰ دقیقه توسط والدین تیک
زده شوند.

یک کودک معمولی باید حدود ۱۵۰ کلمه از این پژوهش توسعه زبان را بداند؛ اما تعداد ۷۵ تا ۲۲۵ کلمه نیز عادی است.

به گفته محققان که به ارائه این پژوهش در نشست سالانه انجمن پیشرفت علوم
آمریکا پرداختند، اگر یک کودک تنها قادر به استفاده از ۵۰ کلمه یا کمتر
باشد، ‌زنگهای هشدار باید به صدا درآیند.

این ۲۵ کلمه در میان رایج‌ترین و ابتدایی‌ترین کلماتی قرار دارند که کودک در آغاز سخن آنها را فرا می‌گیرد.

پرفسور «لزلی رسکورلا» که هر دو نسخه این پژوهش را طراحی کرده، اظهار کرد:
اگر کودکان از بیشتر این حروف تا دو سالگی استفاده نکنند، ‌احتمالا جزء
گروه کودکانی هستند که دیر به صحبت خواهند افتاد.

بسیاری از این دسته از کودکان در آینده با بلوغ دیررس مواجه بوده و والدین
آنها نباید نگران باشند؛ اما اگر کودکی تا سن دو سال و نیم با مشکلاتی در
ادای کلمات روبه‌رو باشد، والدین باید از درمان‌هایی مانند گفتاردرمانی کمک
بگیرند.

به گفته محققان، تا ۲۰ درصد کودکان دو ساله از همتایان خود در گفتار عقب
هستند. از این میان، نیم تا سه چهارم آنها در آینده با بلوغ دیررس مواجه
شده که کمابیش طی مرور زمان حل خواهد شد؛‌ اما در سایر موارد، این کودکان
با مشکلات پایدار گفتاری روبه‌رو خواهند بود.

گنجینه لغات کوچک در سن دو سالگی همچنین می‌تواند نشانه بیماری‌هایی مانند ناشنوایی، اوتیسم و خوانش پریشی باشد.

همچنین به گفته محققان، ‌تلویزیون و فیلم به عنوان «گفتاری که به طور
اتفاقی شنیده می‌شوند»، نمی‌توانند جایگزین توجه والدین شوند. تعامل واقعی
با کودک در زمان آغاز صحبت کردن کودک بسیار حیاتی است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top