وظایف بازرگانی

شرح وظايف مدير بازرگاني- وظايف مديريت بازرگاني

شرح وظايف مدير بازرگاني، وظايف مديريت بازرگاني

 

شرايط عمومي

داشتن
مدرک تحصيلي حداقل کارشناسي مناسب مي باشد. طبيعتا مناسب ترين تحصيلات
براي اين سمت مديريت بازرگاني مي باشد اما مدارک تحصيلي مديريتي ديگر مانند
مديريت، مديريت صنعتي، مديريت اجرايي MBA ، مهندسي صنايع و غيره نيز درصورت داشتن سابقه کاري در اين پست مناسب مي باشند.

رشته
هاي فني مرتبط با زمينه فعاليت سازمان و صنعتي که شرکت در آن حضور دارد
مانند مهندسي مکانيک، مهندسي برق و متالورژي به شرط دارا بودن دانش تئوريک و
مهارت هاي اجرايي مديريت بازرگاني نيز امکانپذير مي باشد.

حداقل
سابقه مورد نياز جهت انتخاب مدير واحد بازرگاني براي يک سازمان بين هفت تا
ده سال مي باشد که البته اين زمان و اين سابقه کار با توجه به سازمان و
شرايط آن متفاوت مي باشد.

 

مهارت ها و توانايي ها

اين جمله اي بديهي است اما بايد گفته شود که مدير بازرگاني
بايستي توانايي مديريت واحد بازرگاني يک سازمان را داشته باشد. جهت انجام
صحيح و کارآمد اين وظيفه مهم، او بايستي با اصول مديريت، مديريت مالي،
مديريت بازرگاني، تحقيق بازار، بازاريابي و ديگر روش هاي و تکنيک هاي
مديريتي آشنا بوده و حتي به اين روش ها مسلط نيز باشد.

از
تکنولوژي و قابليت هاي فني شرکت، راهکارهاي علمي و نوين مديريت شناخت کافي
داشته باشد و توانائي بالا در برنامه ريزي، سازماندهي، هدايت، هماهنگي،
تصميم گيري و کنترل فعاليت هاي مختلف واحد بازرگاني همسو با سياست گذاريها و
اهداف خرد و کلان شرکت از ويژگي هاي بايسته او باشد.

داشتن آگاهي کافي در مورد سيستم هاي بازاريابي،
تکنيک هاي فروش و روش هاي تأمين، تدارکات و خريد، مسائل مربوط به عقد
قراردادهاي فروش و خريد و نکات حقوقي آن ها، قوانين تجارت و همچنين ديگر
قوانين مرتبط براي متصدي پست مديريت بازرگاني ضروري مي باشد.

 

ديگر موارد عبارت اند از:

– آشنايي کامل با اصول مديريت وسرپرستي افراد

– آشنايي کامل با مسائل مربوط به فروش داخلي وخارجي

– توانايي تهيه گزارش هاي متنوع در مورد حوزه امور فروش شرکت

– توانايي شناسايي بازارهاي موجود و جديد صادراتي از طريق بررسي و مطالعه بازارهاي جهاني

– داشتن قوه ابتکار و خلاقيت و طراحي راه حل هاي نوآورانه در مواجهه با مسائل تجربه نشده و جديد

– توانايي کار با کامپيوتر

– توانايي ايجاد ارتباط با نهادها و دستگاه هاي دولتي و موسسات خصوصي در جهت پيشبرد امور

– آشنايي با اينترنت

– آشنايي با تجارت الکترونيک

– آشنائي کامل با مقررات و قوانين مربوط به امور تجارت

– توانائي تماس و ارتباط با قسمت ها و واحدهاي مختلف در شرکت و سازمان هاي خارج از شرکت جهت انجام وظايف جاري

– توانائي تهيه گزارشات و آمارهاي مرتبط با مديريت

– آشنائي کامل با زبان انگليسي در زمينه امور تجاري و بازرگاني

 

اختيارات :

– امضاء قراردادها، چک ها و اسناد بهادار و اوراق تعهدآور و مکاتبات خارجي شرکت در صورت تفويض از سوي مديرعامل از جمله اختيارات مدير بازرگاني مي باشد.

– مصاحبه و استخدام نيروهاي واحد بازرگاني، ارزيابي عملکرد آن ها، انجام تشويق و تنبيه پرسنل از ديگر اختيارات مدير بازرگاني مي باشد.

 

مسئوليت ها و وظايف :

مدير بازرگاني بايستي گزارش هاي دوره اي از عملکرد سازمان را در بخش فروش تهيه و ارائه نمايد. وي بايد در خصوص سياست هاي کلان شرکت، اهداف تجاري سازمان و برنامه هاي استراتژيک
در بخش فروش را از مديريت عامل دريافت کرده و جهت تبديل آنها به پروژه هاي
اجرايي و برنامه هايعملياتي براي اجرا و دستيابي به اهداف تعيين شده، کوشش
لازم را بنمايد.

مدير بازرگاني بايستي روحيه و رويکرد برآوردن خواسته هاي مشتريان و کسب رضايت مشتريان را در سازمان ايجاد کند.

 

شرح وظايف :

– کنترل و نظارت بر نحوه انجام خريدهاي شرکت در چارچوب مقررات و آئين نامه هاي معاملات

– مراجعه و تماس با مؤسسات، ‌شرکت ها و کارخانجات در رابطه با تأمين نيازهاي شرکت

– دريافت و بررسي آمار و اطلاعات ميزان فروش و بررسي علل نوسانات صعودي و نزولي آن و انجام اقدامات مقتضي

– هماهنگي با واحد برنامه ريزي به منظور اطلاع از توان موجود و ‌ظرفيت خالي شرکت جهت توسعه فعاليت هاي بازاريابي، ‌تحويل به موقع قراردادهاي جاري، تدوين برنامه کلان توليد ساليانه

– انتقال اطلاعات قراردادهاي عقد شده به واحدهاي مرتبط

– مذاکره با مشتريان و تأمين کنندگان و تهيه پيش نويس قراردادهاي فروش و خريد و ارائه به مديريت عامل جهت بررسي و تأييد

– حصول اطمينان از کفايت و صحيح بودن اطلاعات خريد براي کليه اقدام درخواستي مانند مواد اوليه،‌ قطعات يدکي و …

– جمع آوري اطلاعات مؤثر و مفيد و ارائه به مديران واحدها جهت الگوبرداري از بهترين ها

– نظارت بر کار افراد تحت مديريت و ارائه رهنمودهاي لازم به آنها

– شرکت در جلسات مديران و شنيدن و دريافت گزارش ها و پاسخگوئي به پرسش ها در رابطه با امور بازرگاني

– ارزيابي کارآئي، خلاقيت و انضباط افراد تحت مديريت و اقدام لازم دراين خصوص

– هماهنگي و همکاري بامديريت تضمين کيفيت درجهت افزايش کيفيت محصولات، تطابق قراردادها و محصولات مربوطه با نيازها، نظرات و الزامات

– تهيه ماشين آلات و تجهيزات مورد نياز سازمان با هماهنگي مديران

شناسايي رقبا در بازارهاي صنعتي داخل و خارج کشور و بازاريابي متناسب جهت محصولات و قطعات جديد

– بازاريابي، تبليغات، معرفي سازمان در بازارهاي صنعتي و تبليغات توانمندي هاي سازمان براي عرضه ي بيشتر محصولات

– ارزيابي پيمانکاران فرعي سازمان و طراحي برنامه هاي مناسب براي ارتقاء آن ها

– دريافت دقيق داده هاي خريد از واحد درخواست کننده جهت تطابق کامل خريد با درخواست ارائه شده

– گزارشي از فعاليت انجام شده به همراه تجزيه و تحليل لازم در پايان هر ماه به مدير عامل

– ارائه سفارشات و زمان درخواست شده از سوي مشتري به واحد توليد و برنامه ريزي توليد و پيگيري ارسال محموله ها در زمان هاي درخواستي

– نظارت بر روند خريد ملزومات، مواد اوليه، لوازم يدکي و مصرفي و ديگر تجهيزات و ابزارآلات

– عقد قراردادها شامل مذاکره با مشتريان و تهيه پيش نويس قرارداد فيمابين، عقدقرارداد و انتقال کليه اطلاعات آن به واحدهاي مرتبط درسازمان، انتقال متمم قرارداد به کارشناس فروش
و لحاظ نمودن آن در قرارداد جاري، اعلام عقد قراداد به کارشناس فروش جهت
ارائه به واحد برنامه ريزي، نظارت بر انجام فعاليت هاي بازنگري قراردادهاي
فروش محصول

– تهيه، تدوين و به روزآوري شرح وظايف پرسنل واحد بازرگاني

– ارزيابي پرسنل در راستاي اجراي صحيح نظام ارزيابي پرسنل

– پيش بيني مراحل گشايش اعتبار،حمل و ترخيص کالا به منظور در نظر گرفتن آن ها در برنامه سفارش کالا

– انجام محاسبات لازم به منظور تعيين ارز مورد نياز خريد کالاهاي خارجي

 

استاندارد آموزشي

حتي در صورتي که مدير بازرگاني
انتخاب و منصوب شده، داراي کليه مهارت هاي مندرج در بالا باشد باز هم نياز
به گذراندن برخي دوره هاي آموزشي را دارد. آموزش ديدن و همچنين يادگيري،
فرآيندي مداوم و پيوسته است.

در زيرفهرست دوره هاي آموزشي ضروري براي متصدي شغل مديريت بازرگاني يک سازمان ارائه خواهدشد:

– برون سپاري

– مديريت خريد

– سيستم سنجش رضايت مشتري

– مديريت برند و برندسازي

قوانين روز واردات و صادرات

– الگوبرداري از بهترين ها

اصول و فنون مذاکره موفق

– آشنائي با محصولات شرکت

مديريت ارتباط با مشتري

روش هاي بازاريابي

روش هاي تحليل بازار

– تبليغات

– اصطلاحات بين المللي بازرگاني – اينکوترمز

– سيستم هاي اطلاعات مديريت

– هوش تجاري

مديريت منابع انساني

مديريت استراتژيک

– اصول مديريت

– مديريت بحران

– روش هاي کاهش هزينه

– برنامه ريزي، مديريت و کنترل پروژه

– کار تيمي

– فنون اداره موثر جلسات

– مديريت بهره وري

– مديريت زنجيره تأمين

– مديريت تکنولوژي

– فن آوري اطلاعات

– تفکر سيستمي

– لجستيک

– هزينه هاي کيفيت

– رويکرد فرآيندي

 



ISBP

ISBP مخفف International Standard Banking Practice یا رویه های استاندارد
بانکداری بین المللی است که برای رسیدگی به مدارک اعتبار اسنادی توسط ICC
در سال 2002 تصویب شد و مورد استقبال گسترده دست اندرکاران اعتبار اسنادی
در سراسر دنیا قرار گرفت. این ضوابط که تحت عنوان ISBP شهرت دارد شامل
فهرست جامع نکته هایی است که بررسی کنندگان اسناد در عملیات روزانه خود به
منظور حصول اطمینان از تطابق اسناد با مقررات اعتبار اسنادی مصوب اتاق
بازرگانی بین المللی (که در آن زمان UCP 500 بود) می توانند به آن مراجعه
کنند. بدین ترتیب فاصله موجود بین اصول اساسی UCP و عملیات روزانه بررسی
کنندگان اسناد، برطرف شد.بازنگری در مقررات و تفسیر های ISBP به منظور تطابق با UCP 600
بازنگری
ISBP به منظور هماهنگی با مقررات جدید، به علت اینکه UCP 600 جایگزین UCP
500 شده است ضروری گردید. اگرچه بخش اعظم نسخه 2002 بدون تغییر باقی ماند
لیکن برخی تغییرات، انجام شد. به طور مشخص مواردی که در UCP 600 منظور شده
است از ISBP حذف گردید. به علاوه تعدیل های نگارشی به منظور جایگزینی UCP
600 با UCP 500، اصلاح تاریخ ها و ایجاد هماهنگی بین متن حاضر و متن UCP
600 به عمل آمد. هرچند پاره ای از این تغییرات جزئی هستند ولی توصیه می شود
که کارشناسان همواره نسخه ی بازنگری شده را در دسترس داشته باشند.

هدف از ISBP
هدف
اصلی از ایجاد ISBP علاوه بر ارائه ی راهکار به کارشناسان، کاهش درصد عدم
پذیرش اسنادی بود که بدوآً با مغایرت ارائه شده بود و شواهد حاکی از آن است
که تا حدودی در نیل به این هدف موفق بوده است. گرچه هنوز عدم پذیرش اسناد
مشکل اساسی در اعتبار اسنادی است ولی تعداد آن سیر نزولی داشته که ناشی از
مؤثر بودن موارد ذکر شده در ISBP است. بنابراین توصیه می گردد تا در مواقعی
که کارشناسان در بررسی اسناد تحت مقررات UCP 600 دچار شک و تردید می گردند
به مفاد این نشریه مراجعه کنند.
از هنگام تصویب رویه های استاندارد
بانکداری بین المللی (ISBP) توسط کمیسیون بانکداری اتاق بازرگانی بین
المللی در سال 2002 نشریه شماره 645 اتاق بازرگانی بین المللی کمک بسیار
گرانهایی برای بانک ها، مؤسسات، کارشناسان حمل و نقل و شرکت های بیمه و
مانند اینها بوده است. شرکت کنندگان در همایش ها و گروه های کاری اتاق
بازرگانی بین المللی اذعان دارند که درصد عدم پذیرش و مردود شناختن اسناد
با توجه به 200 موردی که در رویه های استاندارد بانکداری بین المللی بیان
شده به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

اگرچه نشریه 645 ISBP به
تأیید کمیسیون بانکداری اتاق بازرگانی بین المللی رسیده است ولی مواردی
یافت می شود که ارتباط روشنی با UCP 500 ندارد. با تصویب UCP 600 در اکتبر
2006 لازم گردید تا نسخه ای تجدید نظر شده از رویه های استاندارد بانکداری
بین المللی تهیه شود.

م اکنون کمیته ایرانی ICC کتاب رویه های استاندارد بانکداری بین المللی
(ISBP)بازبینی سال 2007 را که بر اساس UCP 600 است منتشر کرده است . لازم
به تأکید است که متن حاضر تجدید نظر نشریه شماره 645 اتاق بازرگانی بین
المللی است و در موارد ضروری قسمت های ذکر شده در نشریه 645 که در مقررات
UCP 600 ملحوظ گردیده از متن بازنگری شده ISBP حذف شده است. به منظور ایجاد
ارتباط بین ICP و ISBP، در مقدمه UCP 600 بیان شده که در خلال مراحل
بازنگری دقت فراوان و تلاش قابل توجهی در ایجاد رویه های استاندارد
بانکداری بین المللی برای رسیدگی به اسناد اعتبارات اسنادی ISBP معمول
گردید.
این کتاب را می توان یک همراه ضروری برای مقررات متحدالشکل
اعتبارات اسنادی در جهت اتخاذ تصمیم نسبت به هماهنگی اسناد با شرایط
اعتبارات اسنادی دانست. گروه تهیه پیش نویس و کمیسیون بانکداری انتظار
دارند که اجرای موارد ذکر شده در ISBP و بازنگری های آن در دوران نافذ بودن
UCP 600 ادامه یابد. در دوران استفاده از UCP 600 به منظور استفاده بهینه
از مقررات جدید، متن بازنگری شده در ISBP در اختیار می باشد.
رویه های
استاندارد بانکداری بین المللی که در این کتاب آمده در راستای UCP 600 و
نظریه ها و تصمیمات اخذ شده در کمیسیون بانکداری اتاق بازرگانی بین المللی
است. این سند اصلاحیه ای بر UCP 600 نبوده و تنها بیان کننده چگونگی رعایت
UCP 600 توسط کاربران اعتبار اسنادی است. نشریه حاضر و مقررات متحدالشکل
اعتبار اسنادی به صورت یکجا و نه به تنهایی مورد توجه قرار می گیرند. البته
ممکن است قوانین برخی از کشورها روش های اجرایی را به نحوی متفاوت با آنچه
که در اینجا بیان شده تعیین کرده باشد.
پیش بینی تمام شرایط و اسناد
که ممکن است در ارتباط با اعتبارات اسنادی مورد استفاده قرار گیرند یا
تفسیر آنها بر اساس UCP 600 و انعکاس عملکرد آنها در یک نشریه میسر نیست.
اگرچه گروه مسئول تدوین نشریه 645 تلاش کرده اند تا تمام اصطلاحات روزمره و
اسناد مورد استفاده در اعتبارات اسنادی را مورد پوشش قرار دهند.
بازنگری
و به روز کردن این نشریه بر اساس UCP 600 توسط گروه تهیه پیش نویس انجام
شده است. باید توجه داشت که هر شرطی در اعتبار اسنادی که رعایت UCP 600 را
اصلاح یا مستثنی کند می تواند در رویه های استاندارد بانکداری بین المللی
نیز تأثیر بگذارد. بنابراین در بررسی مواردی که در این نشریه تشریح شده
باید به شرایط مورد نظر در اعتبار اسنادی که به صراحت مقررات UCP 600 را
اصلاح یا مستثنی کرده دقت داشت و اصل مذکور در تمام این متن نافذ است. در
نمونه هایی که ارائه شده هدف تشریح مطالب بوده و آن شامل همه موارد
نیست.این متن نشان دهنده رویه های استاندارد بانکداری بین المللی برای همه
طرفهای درگیر در اعتبار اسنادی است. نظر به اینکه مسئولیتها، حقوق و
اختیارات متقاضی بستگی به تعهدات او نسبت به بانک گشاینده، چگونگی اجرای
قرارداد تبعی و طرح به موقع هرگونه اعتراض بر اساس قانون حاکم و نحوه اجرای
آن خواهد داشت لذا متقاضی اعتبار نباید چنین تصور کند که با تکیه بر این
ضوابط می تواند در انجام تعهدات خود نسبت به پوشش بانک گشاینده کوتاهی کند.
استفاده از این متن در شرایط اعتبار نباید توصیه شود زیرا UCP 600 در
برگیرنده رویه های استاندارد بانکداری بین المللی است که در این نشریه
تشریح شده است.
رئوس مطالب این کتاب شامل اصول کلی، بروات و محاسبه
تاریخ سررسید، سیاهه ها، سند حمل برای پوشش حداقل دو روش مختلف حمل،
بارنامه، بارنامه حمل دربست، سند حمل هوایی، اسناد حمل جاده ای، راه آهن یا
آبراه داخلی، اسناد بیمه و پوشش بیمه ای، گواهینامه مبدأ می باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top