استاندارد سازي مراكز اسقاط و بازيافت، رويكرد ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت است
سرپرست
ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت درجمع مديران مراكز اسقاط و بازيافت كشور،
با تاكيد بر استاندارد سازي مراكز اسقاط و بازيافت، استاندارد سازي اين
مراكز را از رويكرد هاي جدي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت اعلام كرد.
سيد
علي حسيني به تلاش اين ستاد در جهت هموار نمودن راه، جهت فعاليت مراكز و
هدف گذاري اسقاط 400 هزار دستگاه خودرو در سال جاري خبر داد و افزود: با
توجه به ظرفيت و پتانسيل موجود در موسسه مهاب جهت رسيدن به اهداف مشترك
مراكز اسقاط و ستاد، بر حمايت و پشتيباني ستاد و بخش دولتي از اين ظرفيت ها
تاكيد مي نمايم.
حسيني
به صدور مجوز براي مراكز جديد اسقاط و بازيافت در سطح كشور اشاره كرد و
اظهار داشت: صدور مجوز مراكز جديد با رعايت سقف مشخص و با درنظر گرفتن
تعداد اسقاط مورد نياز براي هرسال صورت مي گيرد.
در
ادامه اين جلسه، سيد وحيد سعادت، ضمن تاكيد بر دستور العمل جديد فعاليت
مراكز اسقاط و بازيافت كشور گفت: دستورالعمل جديد فعاليت مراكز اسقاط و
بازيافت كه اخيرا از سوي ستاد ابلاغ شده است , ملاك عمل جهت نظارت بر
فعاليت مراكز اسقاط خواهد بود.
سرپرست
معاونت نوسازي ناوگان، ضمن تشكر از همكاري بسيار مناسب كليه تشكلهاي مرتبط
با صنف اسقاط و بازيافت, بر اجراي دقيق مفاد دستورالعمل ذكر شده تاكيد
نمود و افزود: آغاز طرح خروج خودروهاي تاكسي فرسوده با همكاري شركت ايران
خودرو در آينده نزديك آغاز مي شود و از نكات مثبت اين طرح مي توان به
عملياتي شدن طرح كليد به كليد براي مالكين تاكسي هاي فرسوده اشاره نمود.
خاطر
نشان مي گردد؛ مجمع موسسه هماهنگي مراكز اسقاط و بازيافت خودروي مهاب با
حضور بيش از 60 درصد از سهامداران در هتل المپيك برگزار گرديد.
زنگنه: قیمت بنزین افزایش پیدا نمیکند
وزیر نفت با تاکید بر این که اصلا بحثی برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد
گفت که سهمیههای موجود تا پایان شهریور معتبر است، وشایعاتی از این دست که
دوباره نرخها افزایش پیدا میکند درست نیست و این حرفها مصداق بارز تشویش
افکارعمومی است.
به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه در حاشیه افتتاح نمایشگاه
دستاوردهای شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در مجلس به سوالی در
خصوص دلیل افزایش قیمت بنزین پاسخ داد.
وی در مورد این که آیا افزایش نرخ بنزین برای اجرای فاز سوم هدفمندی و یا
تامین کسری بودجه بوده است گفت: افزایش بنزین به دلیل هیچ کدام از این
مواردی که مطرح کردید نیست، طبق قانون دولت موظف بود که تا پایان برنامه
پنجم که امسال سال پایانی آن هستیم قیمتها را به حدود 90 درصد فوب خلیج
فارس برساند که در هیچ موردی این کار صورت نگرفته بود.
وی افزود: جدای از در آمد برای هدفمندی ما برای بهینه سازی مصرف، نیاز به
متعادل کردن قیمتها داریم تا بتوان بسیاری از مشکلات مصرف بی رویه را حل
کنیم، کاری که امسال کردیم تاکید بر آن بود تا جایی که میشود قیمتها را
تک نرخی کنیم.
وزیر نفت با بیان این که سال گذشته قیمت بنزین سه نرخی بود گفت: اوایل سال
گذشته بنزین 400 تومانی داشتیم و بنزین 700 تومانی اضافه شد اواسط سال
بنزین 400 تومانی را به 700 تومانی در کارتها تبدیل کردیم، بدین شکل که هر
لیتر بنزین 400 تومانی به دو سهمیه بنزین 700 تومانی تبدیل شد، امسال
بنزین را تک نرخی کردیم و با این رویه سهمیهها برداشته شد.
زنگنه با بیان این که سال گذشته متوسط نرخ مصرفی بنزین 800 تومان بود گفت:
تقریبا 30 درصد از بنزین کشور با نرخ هزار تومان فروخته میشود، در زمان
سهمیه بندی فسادهای زیادی وجود داشت، درست است که عموم مردم به سلامت زندگی
میکنند اما عدهای با کارها و فضاهایی که ما درست کردیم در درونشان شیطان
رخنه کرد و باعث انجام فسادهایی شد، درهمان دوران بسیاری از جایگاهداران
به دلیل همین سهمیهی 700 تومانی و نرخ بنزین آزاد هزار تومانی به زندان
افتادند.
وزیر نفت اضافه کرد: در میانه سال گذشته 5 میلیون کارت خودرو با حمایت
ستاد سوخت سوزانده شد، کارتهای خودروهایی که در خانه بودند تنها بنزینشان
فروخته و یا مصرف میشد، ماشین و یا موتور سیکلتهایی که در پارکینگها
توقیف بودند اما ازکارت سوختشان استفاده میشد و یا ماشینهایی که سهمیهی
روزانه حمل و نقل عمومی داشتند اما درخانه پارک بودند و سهمیههایشان به
فروش میرفت اکنون با تک نرخی شدن بنزین همه باید کار کنند.
وی با بیان این که نرخ CNG افزایش پیدا نکرده است گفت: با توجه به عدم
افزایش نرخ CNG مصرف، این روزها بالا رفته است و نباید فکر شود که با تک
نرخی شدن بنزین مصرف بالا میرود. شاید افراد با خود بگویند که اگر
بنزینشان را تا شهریور ماه مصرف نکنند سوزانده میشود و بهتر است هر چه
سریعتر برای مصرف سوختشان تلاش کنند، همه تلاش میکنند دو و نیم مییلیارد
لیتر سهمیه را به مصرف برسانند که این تقریبا 25 تا 30 درصد مصرف بیشتر
نیست، بنابراین اگر به صورت عادی نیز بنزین استفاده شود سهمیهها مصرف
خواهد شد.
به گزارش ایسنا، زنگنه با بیان این که در گازوئیل نیز چند نرخ داشتیم گفت:
نرخهای جداگانهای برای مصرف گازوئیل در کشاورزی و صنعت و غیره وجود داشت
که همه را 300 تومان کردیم البته سهمیه در آنجا باید وجود داشته باشد و
نمیتوانیم سهمیه را برداریم. چون یکی از کانالهایی است که اگر به آن
نپردازیم قاچاق و سوخت صورت میگیرد. آنجا ترکیبات خوبی داریم تا سوخت
خودروها را بر پایهی پیمایششان تشخیص دهیم. این کار شروع شده و در مرحله
تکمیل است و تا اواسط سال دیگر باید دستگاههای روی کامیونها و خودروهای
نفت و گاز سوز گذاشته شود تا میزان پیمایششان اندازه گیری شود این کار
پیچیدهای نیست و تکنولوژیاش وجود دارد.
زنگنه با بیان اینکه در گاز مایع نیز تک نرخی اعمال شده است گفت: نرخهای
210 و 650 تومان در گاز مایع برای مصرف خودروها و کپسولهای بزرگ و صنایع
بزرگ داشتیم که همه را از 210 تومان به 230 تومان تبدیل کرده و قیمت نفت
سفید را بالا نبردیم چون مصرف روستاها بود. ما میخواستیم بیش از هر چیزی
فساد را از این قضیه برداریم.
وزیر نفت در جمع بندی با بیان این که متوسط نرخ 800 تومانی بنزین به هزار
تومان تبدیل و سهمیه برداشته شد گفت: با این شرایط افراد دیگر درد سر
ندارند و بر اساس نیازشان بنزین مصرف میکنند. دیگر آنقدر عذاب نمیکشند که
سهمیهشان از بین میرود یا خیر. بنده قاطع میگویم که سهمیههای موجود در
کارتها تا پایان شهریور ماه معتبر است. بعضی حرفهایی میزنند که یک ماه
دیگر سهمیه را بر میدارند که این باعث هجوم مردم میشود اصلا این طور نیست
دولت به حرفش پایبند است.
وی افزود: برخی بحثهای دیگری را مطرح میکنند که یکی دو ماه دیگر دوباره
قیمت بنزین افزایش پیدا میکند که این شایعه است و از لحاظ حقوقی نیز قابل
تعقیب میباشد چون مصداق تشویش افکار عمومی است، دولت تصمیماتش را درست
گرفته و طبق قانون بوده است.
به گفته زنگنه خیلی از اجرای قانون عقب هستیم و فقط در بنزین مقداری به
اجرای قانون نزدیک شدهایم که هنوز هم تا رساندن قیمت آن به فوب خلی فارس
فاصله داریم.
زنگنه با بیان این که قیمت CNG همان قیمت قبل است گفت: در اواخر سال گذشته
مقدار قیمت CNG را پایین آوردیم و حتی جایگاهداران را برای ایجاد شرایط
بهتر تشویق کردیم که بتوانیم کار را پیش ببریم.
وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که آیا بااین توضیحات قیمت بنزین افزایش پیدا میکند؟ اصلا بحثی نیست.
قراردادی با اندونزی برای سرمایه گذاری در پارس جنوبی نداشتیم
به گزارش ایسنا، وزیر نفت در ادامه در پاسخ به این پرسش که نتیجه سرمایه
گذاری اندونزی در پارس جنوبی به کجا کشیده است گفت: قراردادی با اندونزی
برای سرمایه گذاری در پارس جنوبی نداشتیم که الان بگوییم نتیجهاش به کجا
رسیده است.
وی در واکنش به این پرسش که آیا قرار نبود سرمایه گذاری صورت بگیرد گفت: نه
چنین چیزی نبوده است، این که در گذشته بوده دیگر تمام شده و تقریبا پارس
جنوبی به طور کامل پروژههایش شکل گرفته و باید پروژههایی که باقی مانده
را تمام کرد، پارس جنوبی دیگر در وضعیتی نیست که برایش دنبال سرمایه گذار
بگردیم. البته ما مشکل تامین منابع مالی داریم. اما دیگر در وضعیتی نیست که
بخواهیم سرمایه گذار جدید داشته باشیم، باید راههای دیگری را پیدا کنیم.
زنگنه ادامه داد: البته اگر تحریمها برداشته شود نیز راه دیگری نداریم جز
آنکه همین مسیر را که تاکنون شروع کرده و به آخرش رساندهایم ادامه دهیم،
البته کمکها و همکاریهای مدیریتی و پشتیبانی، از نظر تامین تجهیزات وجود
دارد.
وزیر نفت در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص ارزیابی از عملکرد شرکت
مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی گفت: در سال 76 که به وزارت نفت آمدم سکوی
ساده یعنی چهارپایهای که عرشهها رویش گذاشته میشد را نمیتوانستیم در
ایران بسازیم و لوله گذاری دریایی نمیتوانستیم داشته باشیم، آن موقع شرکت
صدرا با توان خیلی ضعیفی کار میکرد در حال حاضر به یاری خداوند 4-5 شرکت
خوب در حوزه تاسیسات دریایی داریم که شرکت تاسیسات دریایی از همه پیشتازتر و
جلوتر است.
وی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر از نظر سخت افزار و نرم افزار این
شرکتها دارای توانایی هستند که برای اجرای پروژهها با یکدیگر رقابت
میکنند. شرکتهایی همچون تاسیسات دریایی و صف و ایزوایکو داریم، البته
شرکت صدرا نیز وجود دارد که تا حدود بسیار زیادی به دلیل سیاستهای غلط در
خصوصی سازی و کارهای بعدی آن نابود شد و تا حدود زیادی آسیب دید. تمامی این
شرکتها در زمینهی تاسیسات دریایی کار میکنند و شرکتهای خوبی هم هستند.
وی با بیان این که در حال حاضر در کشور سکوها، عرشههای رو و لوله گذاری
دریایی ساخته میشود گفت: فکر نمیکنم کشوری در منطقه بتواند در این زمینه
با ما رقابت کند. مثلا درسال گذشته همزمان سه سکوی فاز 12 در دریا، دو سکوی
فاز 15 و 16 و دو سکوی فازهای 17 و 18 در مدار راه اندازی شدند که این در
تاریخ صنعت ایران بیسابقه است، در جهان هم معدود کشوری را میتوان پیدا
کرد که 7 عرشه را همزمان در حال راهاندازی داشته باشند.امسال هم تعهدات
زیادی این شرکتها دارند.
وی ادامه داد:انشاء الله بتوانیم این شرکتها را پشتیبانی کنیم تا
کارهایشان را انجام دهند و وظیفهی برداشت از میادین مشترک را به خوبی
انجام دهند که رهبری و مجلس و ملت نسبت به آن حساس هستند.
وزیر نفت همچنین به پرسشی در مورد جزییات فروش روزانه 500 هزار بشکه نفت به روسیه پاسخ نداد.
شرکتهای نفتی بزرگ اروپایی برای حضور در بازار ایران علاقمندند
به گزارش ایسنا، وزیر نفت در ادامه در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد جزییات
دیدارش با مدیران نفتی در حاشیه اجلاس اوپک گفت: با مدیران نفتی بزرگ
شرکتهای اروپایی ملاقات داشتم. آنها به بازگشت و حضور فعال مجدد در بازار
ایران ابراز علاقمندی نشان دادند.
وی ادامه داد: برای آنها توضیح دادم که بازار ایران بعد ازتحریم به کلی
متفاوت با قبل از تحریم شده است در این مدت ظرفیتهای بزرگی در داخل کشور
ایجاد شده و توانمندیهایمان بالا رفته است و باید آنها این ملاحظات را در
کارهایشان داشته باشند.
زنگنه در عین حال گفت: مدل جدید قراردادهایمان را برایشان توضیح داده شد که
جذابیتهای بیشتری دارد آنها همه برای حضور در بازار ایران اعلام آمادگی
کردهاند خیلیهایشان در حد مذاکره پای کار بودند و یک سری اطلاعات گرفته و
تعادل نظر داشتند اما همه میگویند کار رسمی را بعد از برداشتن رسمی
تحریمها انجام میدهند.
وزیر نفت همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدامات این وزارتخانه برای
افزایش فروش نفت گفت: وزارت نفت تمام تلاشش را برای افزایش فروش نفت انجام
داده است، در یک سال و نیم گذشته صادرات نفت افزایش پیدا کرده، منتها از
من نخواهید که بیشتر از این توضیح دهم. چون اگر بیشتر از این بگویم بدان
معناست اطلاعات را به دست کسانی میدهم که میخواهند دایره تحریم را
تنگتر کنند.
زنگنه همچنین در مورد میزان پایبندی طرف غربی به تعهداتش در توافق ژنو و
مذاکرات در حد تسهیل فروش نفت گفت: چیزی در مذاکرات ژنو برای تسهیل فروش
نفت نداشتیم که بخواهیم توضیح دهیم طرف غربی به آن عمل کرده است یا خیر؟