نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد مجموعه هنرهای ساخت و معماری (کد 1361) (سراسری)
دروس امتحانی آزمون کارشناسی ارشد هنر ساخت و معماری
آزمون كارشناسي ارشد رشته مجموعه هنر ساخت و معماری شامل 7 عنوان درسي است كه به شرح زير ميباشد:
« زبان عمومي و تخصصي »
شمار
سؤالات اين درس در آزمون سراسري 30 سؤال است و ضريب آن براي تمام
گرايشها 2 ميباشد. تسلط نسبي به لغات و مطالب گرامري در حد دوره
كارشناسي و آشنايي كامل با لغات و اصطلاحات تخصصي اين رشته در گرايشهاي
گوناگون براي پاسخ گويي به تستهاي اين درس كاملاً ضروري است. اساتيد
دانشگاهها با توجه به سليقه خود از جزوات و كتابهاي خاصي استفاده
ميكنند. مطالعه كتابها و جزوات مدرسان شريف ميتواند به دانشجويان در
رسيدن به تسلط كافي در اين درس ياري برساند. مطالعه كتاب 504 لغت ضروري در
زبان انگليسي براي آمادگي هرچه بهتر توصيه ميشود.
« ايستايي و فن ساختمان »
تعداد
تست های طرح شده از اين درس در آزمون سراسري 30 سؤال است، ضريب آن براي دو
گرايش تكنولوژي معماري و انرژي معماري 3 و براي گرايش مديريت پروژه و
ساخت 2 ميباشد. مطالعه كتابهاي تأليفي دكتر محمود گلابچي براي پاسخگويي
به سؤالات اين درس در آزمون کارشناسی ارشد از اهميت بالايي برخوردار است.
« مديريت كارگاهي »
تعداد سؤالات مطرح شده از اين درس در آزمون سراسري 25 سؤال است،دانشجوياني
كه قصد ادامه تحصيل در دو گرايش تكنولوژي معماري و انرژي معماري را دارند
نيازي نيست به سؤالات اين درس پاسخ دهند، در حالي كه اين درس براي گرايش
مديريت پروژه و ساخت از ضريب بالايي برخوردار است (ضريب 4). مطالعه
كتابهاي تأليفي دكتر محمود گلابچي براي پاسخگويي به سؤالات اين درس در
آزمون کارشناسی ارشد از اهميت بالايي برخوردار است.
« مواد و مصالح »
تعداد
سؤالات مطرح شده از اين درس در آزمون سراسري 25 سؤال است، اين درس فقط
براي گرايش مديريت پروژه و ساخت ميباشد و ضريب 2 دارد و در ساير گرايشها
ضريب آن صفر است. از آنجا كه منبع مشخص و جامعي براي اين درس وجود ندارد،
انتشارات مدرسان شريف لازم ديد تا با تأليف كتابي در اين زمينه دانشجويان
را در يادگيري بهتر اين درس ياري رساند. در كتاب مدرسان شريف تأليف مهندس
علي افراسيابي سعي بر آن است تا داوطلب در كوتاهترين زمان ممكن خود را
براي كنكور كارشناسي ارشد آماده نمايد. این كتاب شامل شرح مطالب، نكته و
مثال با پاسخ واقعاً تشريحي است، يكي از نقاط قوت اين كتاب وجود آزمون در
انتهاي فصول جهت ارزيابي ميزان يادگيري داوطلب، ميباشد. سؤالات آزمونهاي
آزاد و سراسري از سال 69 تا 94 با پاسخهاي تشريحي، دانشجويان را براي
پاسخگويي به تستهاي اين درس به تسلط كامل ميرساند.
اين درس به بررسي مصالح مختلف و رفتار آنها ميپردازد و تكنولوژيهاي مرتبط با مصالح مورد نظر بررسي ميگردد.
« سيستمهاي ساختماني در معماري »
تعداد سؤالاتمطرح
شده از اين درس در آزمون سراسري 25 سؤال است. اين درس فقط براي آزمون
گرايش تكنولوژي معماري است و به دليل ضريب بالايي كه دارد از اهميت زيادي
برخوردار است (ضريب 4). مطالعه كتابهاي تأليفي دكتر محمود گلابچي و دكتر
كتايون تقي زاده براي پاسخگويي به سؤالات اين درس در آزمون کارشناسی ارشد
از اهميت بالايي برخوردار است.
اين
درس انواع روشهاي نوين ساخت ساختمان را مورد بررسي قرار داده و به
تكنولوژيهاي مرتبط با سيستمهاي معماري ميپردازد، همچنين به مباحث انرژي
پرداخته و اصول كاهش مصرف انرژي در ساختمان، انواع منابع تجديدپذير و
رابطه بين محيط بيرون و درون ساختمان را بررسي ميكند.
« طراحي فني و اجزاء ساختمان »
تعداد سؤالات مطرح شده از اين درس در آزمون سراسري 25 سؤال است. اين درس از دروس مشترك دو گرايش تكنولوژي
معماري و انرژي معماري است و ضريب 3 دارد. سؤالات اين درس از ميان منابع
متعددي طراحي ميشوند. مطالعه كتابهاي تأليفي دكتر محمود گلابچي و دكتر
كتايون تقي زاده براي پاسخگويي به سؤالات اين درس در آزمون ارشد از اهميت
بالايي برخوردار است.
« تنظيم شرايط محيطي و تأسيسات ساختمان »
شمار سؤالات اين درس در آزمون سراسري 25 سؤال است. اين درس فقط از منابع آزمون گرايش انرژي معماري است و به دليل ضريب بالايي كه دارد از اهميت زيادي برخوردار است (ضريب 4).
مطالعه كتابهاي تأليفي دكتر وحيد قباديان و آقاي مرتضي كسمايي را به داوطلبين توصيه ميكنيم.
ضرایب دانشگاه سراسری کارشناسی ارشد مجموعه هنرهای ساخت و معماری براساس دفترچه آزمون سال 94
عناوین دروس امتحانی: 1- زبان عمومی و تخصصی، 2-
ایستایی و فن ساختمان، 3- مدیریت کارگاهی، 4- مواد و مصالح، 5- سیستم های
ساختمانی در معماری، 6- طراحی فنی و اجزاء ساختمان، 7- تنظیم شرایط محیطی و
تأسیسات ساختمان.
رشته | گرایش | ضرایب دروس امتحانی به ترتیب دروس (از راست به چپ) |
||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||
1) مدیریت پروژه و ساخت | – | 2 | 2 | 4 | 2 | 0 | 0 | 0 |
2) فناوری معماری | 1) بیونیک | 2 | 3 | 0 | 0 | 4 | 3 | 0 |
2) دیجیتال | 2 | 3 | 0 | 0 | 4 | 3 | 0 | |
3) انرژی معماری | – | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 | 4 |
توجه: کلیه دانشجویان دوره کارشناسی ارشد پیوسته رشته معماری که حداقل
واحد درسی را گذرانیده باشند، در صورت تمایل می توانند در این مجموعه رشته
شرکت نمایند.
درباره دانشــــــگاه » چشم انداز و اهداف
اهداف:
ماموریت اصلی دانشگاه آزاد اسلامی پیشبرد و گسترش دانش مهارت و پرورش
افراد خلاق و متفکر در زمینه های مختلف علم و فناوری در سایه ارتقای کیفیت
زندگی دانشگاهی است. همچنین بر عهده خود می داند تا با افزایش کیفیت خدمات
آموزشی و پژوهشی خود، پاسخگویی مناسب به انتظارات آموزشی و پژوهشی مختلف
جامعه و ذی نفعان خود باشد. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک مرکز علمی
معتبر و عظیم در سطح کشور و منطقه ماموریت دارد به ارتقاء سطح رفاه و رشد و
توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه و نیز تولید و انتشار علم کمک کند.
همچنین ماموریت دارد تا بنا بر ارزشهای زیر بنایی خود در حفظ هویتهای
معنوی و اسلامی بکوشد و با ایجاد و پایبندی و به رقابت علمی سالم با سیستم
ها و نهادهای آموزشی و تحقیقاتی و ارایه برنامه های درسی متناسب با عصر
اطلاعات به پر کردن شکاف رو به گسترش بین فناوری جدید و نسل جدید همت
گمارد.
چشم انداز (Vision)
دانشگاهی کار آفرین و موثر در رشد و توسعه اقتصادی کشور، برتر در ارائه
خدمات آموزشی و پوهشی به اقشار مختلف جامعه، پیشتاز در تولید علم، نظریه و
اندیشه در سطح آسیای جنوب غربی، مجهز به مراکز پوهشی پیشرفته بر اساس
استانداردهای بین المللی، پاسخگو به انتظارات جدید جامعه و شناخته شده در
مجامع معتبر بین المللی که دانش آموختگان آن، جامعه انسانی آینده را خواهند
ساخت.
پاسخگویی به نیاز های جامعه و ایجاد رضایت مندی از جمله نتایج برنامه ریزی
و عملکردی خوب یک مجموعه دانشگاهی است که اساساً بستر توسعه سیاسی ،
اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه پویا تلقی می شود. عمده شاخصهای
توسعه را باید در میزان توسعه دانش فنی و صدور دستاوردها و رفع نیازهای
جامعه دانست و از این رهگذر الزاماً باید در سالم سازی تفکر اجتماعی اقدام
کرد.
با توجه به عدم پایداری نسبی اقتصادی ، کاهش نرخ جمعیت و افزایش جدی رقابت
در عرصه آموزش عالی ، تحقیقات و فناوری با استفاده از تکنولوژی نوین
آموزشی و پژوهشی ضرورت دستیابی به موفقیت های ممتاز و برتر در سطح واحدهای
منطقه امری است اجتناب ناپذیر از این رو چشم انداز دانشگاه برگرفته از
ماموریت ها و اهدافی است که یکی از اهداف ویژه آن کسب شایستگی ممتاز (Distinctive Competencies)
در بعضی از تخصص ها در گروههای آموزشی می باشد که بسته به ظرفیت های
بالقوه یک واحد دانشگاهی در برنامه جامع آموزشی و پژوهشی آن واحد گروه
تحقیق مورد نظر بعنوان شایستگی ممتاز بتواند واجد مزیت رقابتی گردد که ضمن
جلب مشتاقان به تحصیل و تحقیق و تأمین بخش عمده ای از هزینه های مالی
دستاورد آن بقاء و توسعه واحد دانشگاهی و انجام رسالت اصلی مبنی بر نخبه
پروری ، تولید علم و اشاعه آن ، پاسخگویی به نیازها و حل مسائل جامعه خواهد
بود.
چشم انداز دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان شامل : توسعه برنامه مدار، افزایش کیفیت و بهبود مستمر و رضایت مندی مشتریان می باشد.