خواص عرق کاسنی و عوارض آن برای مردان و زنان

یکی از گیاهان معروف در طب سنتی کاسنی است که عرقی که از آن تهیه می‌کنند خواص درمانی بسیاری دارد و به همین دلیل در ایران کمتر خانه‌ای را می‌توان پیدا کرد که عرق کاسنی نداشته باشد. یکی از نکات جالب در ارتباط با گیاهی که عرق کاسنی را از آن می‌گیرند، رشد آسان آن در اغلب انواع آب‌وهوا است؛ ینابراین کشت آن بسیار ساده است، به‌طوری که می‌توان گیاه آن را که در اطراف جاده رشد کرده نیز پیدا کرد.

طبع عرق کاسنی سرد است و می تواند هنگام گرم شدن دمای بدن را متعادل کند.

هرچه عرق کاسنی تلخ تر باشد فواید عرق کاسنی بیشتر است و در التیام امراض کبدی موثرتر است.

 

ارزش غذایی کاسنی
کاسنی دارای ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی مانند روی، منیزیوم، منگنز، کلسیم، اسید فولیک، پتاسیم و ویتامین های E، C، B6، A و K است که سبب بهبود وضعیت سلامت بدن می شود.

بهترین زمان برای نوشیدن عرق کاسنی صبح ناشتا قبل از صبحانه است که نوشیدن آنها به همراه آب می تواند سبب افزایش دریافت مواد مغذی از گیاه کاسنی شود. خواص کاسنی بسیار زیاد است که در زیر به چند مورد آن اشاره میکنیم.

 

1. حواص عرق کاسنی برای لاغری
خوردن کاسنی برای لاغری و کاهش وزن نیز بسیار مفید است و به دلیل دارا بودن نوعی اسید آمینه می تواند اشتها را سرکوب و از پرخوری درفرد بکاهد. نوشیدن یک الی دولیوان عرق کاسنی می تواند در طول روز برای تنظیم وزن مفید باشد.

همچنین این ماده می تواند درد ورم مفاصل و حتی درد زایمان در زنان را کاهش دهد و مانند یک داروی ضد التهابی از درد و تورم مفاصل و عضلات بکاهد، البته مصرف عرق کاسنی در طول دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا می تواند سب خونریزی و حتی سقط جنین ناگهانی در مادر شود، زنان شیرده نیز بهتر است از این عرق در طول دوران شیردهی استفاده نکنند زیرا تحقیقات نشان داده است که ترکیبات عرق کاسنی در شیر مادر وجود داشته و می تواند وارد بدن نوزاد شود.

این ماده یک داروی بسیار مفید برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و حتی ابتلا به بیماری سرطان است. تحقیقات در این خصوص نشان داده است که مصرف عرق کاسنی به میزان یک الی دولیوان همراه با آب درطول روز می تواند از بروز تومورهای بدخیم سرطان سینه و سرطان روده بزرگ دربانوان جلوگیری کند.

 

2. خواص عرق کاسنی برای مردان

فواید عرق کاسنی بسیار زیاد است و به‌جز خواص خاص آن برای خانم‌ها، سایر خواص عرق کاسنی برای مردان و زنان، هر دو، تاثیر دارد. به همین دلیل همه افراد می‌توانند از این عرق گیاهی پرخاصیت استفاده کنند. به دلیل بالاتز بودن احتمال سکته‌های قلبی در آقایان، از خواص عرق کاسنی برای مردان می‌توان به افزایش سلامت قلب اشاره کرد که با کاهش کلسترول بد در خون، از رسوب آن در رگ‌ها و درنتیجه ایجاد سکته، جلوگیری می‌کند و این به دلیل وجود انولین در عرق کاسنی است. همچنین وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی همچون فنل‌های گیاهی، از آریتمی قلب و ایجاد لخته و ترومبوز جلوگیری می‌کند که در نتیجه‌ی آن، از بروز سکته قلبی پیشگیری می‌شود.

 

خرید ارزان پک دوتایی گلاب ممتاز و عرق کاسنی( ارسال رایگان) - [با تخفیف]

 

3. خواص عرق کاسنی برای زنان
یکی از مهم‌ترین فواید عرق کاسنی، بهبود چربی و گرمای کبد است که در طب سنتی نیز به آن اشاره شده و کاسنی را به‌عنوان یک عرق گیاهی با طبع خنک می‌شناسند. بسیاری از خواص عرق کاسنی برای زنان به دلیل فواید آن در بهبود عملکرد کبد است. با بهبود عملکرد کبد که یکی از اعضای مهم در تولید هورمون‌های بدن است، ارتباط عرق کاسنی و قاعدگی اثبات می‌شود. عرق کاسنی می‌تواند به تنظیم هورمون‌ها کمک کند و درنتیجه در تنظیم سیکل‌های ماهانه خانم‌ها اهمیت داشته باشد.

البته تنها عرق کاسنی و قاعدگی با هم در ارتباط نیستند؛ بلکه افرادی که به دلیل گرم شدن کبد، به جوش صورت و آکنه مبتلا شده‌اند، نه‌تنها به کمک طبع خنک عرق کاسنی به کاهش جوش صورت کمک می‌کنند؛ بلکه می‌توانند از خاصیت کاهش التهاب عرق کاسنی برای جوش نیز استفاده کنند. خاصیت عرق کاسنی برای جوش به‌قدری زیاد است که از آن در تهیه ماسک‌های خانگی نیز استفاده می‌کنند.

 

4. خواص عرق کاسنی برای دیابت
گیاهی کاسنی، به ویژه ریشه گیاه کاسنی، حاوی ماده‌ای به نام اینولین است. اینولین با تحریک تولید هورمون‌های کنترل کننده قند خون (به صورت غیر مستقیم) نظیر انسولین، نقش مهمی در پیش‌گیری و کنترل دیابت ایفا می‌کند. همچنین تانن‌های موجود در این گیاه باعث مهار فعالیت چربی سازی در سلول‌های چربی می‌شوند. طبق دیگر تحقیقات، مصرف عصاره گیاه کاسنی با برداشت زیادتر گلوکز از خون، باعث کنترل قند خون می‌شود.

 

5. خواص عرق کاسنی برای محافظت از قلب
تحقیقات ثابت کرده اند که اینولین موجود در عرق کاسنی سبب کاهش سطح کلسترول LDL یا همان کلسترول بد خون می‌شود. همانطور که می‌دانید این نوع کلسترول سبب بروز تصلب شرائین می شود و در بروز حمله قلبی و سکته مغزی نیز تاثیرگذار است. ترکیبات فنُل گیاهی موجود در عرق کاسنی از آنتی اکسیدان ها بوده و سبب کاهش شانس ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود.

 

6. خواص عرق کاسنی برای برطرف کردن اضطراب

کاسنی دارای خصوصیات آرام بخشی است که تصور می‌شود اضطراب را کاهش و ذهن را تسکین می‌دهد؛ در نتیجه استرس و اثرات خطرناک آن بر بدن کم می‌شود. گزارشی در سال ۲۰۱۶ بر اساس ارتباط بین تغذیه و سلامت روان نشان داد که از عصاره ریشه کاسنی به دلیل کیفیت آرام بخشی می‌تواند به عنوان یک خواب آور نیز استفاده شود و بسیار سالم‌تر از بسیاری از داروهای خواب آور مرسوم در بازار است. تسکین استرس و اضطراب همچنین می‌تواند به کاهش احتمال بیماری قلبی، اختلالات هورمونی، بی‌خوابی، کاهش شناختی و پیری زودرس کمک کند.

 

عوارض جانبی عرق کاسنی

استفاده از عرق کاسنی برای سلامتی شما فواید زیادی دارد اما نباید بیش از حد آن را مصرف کنید. اگر باردار هستید احتمال تحریک خون ریزی و سقط جنین وجود دارد. زنان در حین شیردهی نباید کاسنی مصرف کنند زیرا در مورد انتقال ترکیبات آن از مادر به کودک از طریق شیر مادر تحقیقات کمی انجام شده است. این گیاه ارتباط نزدیکی با گل محمدی، گل همیشه بهار و گل مروارید دارد؛ بنابراین واکنش‌های آلرژیک غیرمعمول نیستند. خصوصاً اگر قبلاً به این گونه ها حساسیت داشته باشید. اگر سنگ کیسه صفرا دارید، کاسنی زیاد می‌تواند این مشکل را تشدید کند؛ بنابراین اگر در گذشته دچار مشکل کیسه صفرا شده اید حتما با پزشک خود صحبت کنید. در این مقاله درباره فواید عرق کاسنی صحبت کردیم. یکی از راه‌های خوب برای استفاده بردن از خواص عرق کاسنی ریختن آن در قهوه است. از طعم عرق کاسنی در قهوه خود مطمئنا لذت خواهید برد. به یا داشته باشید که اصل تعادل را در مصرف همه مواد غذایی رعایت کنید تا دچار عوارض جانبی آن نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top