حدیث هایی از امام حسین (علیه السّلام)
حضرت امام حسین (علیه السّلام) فرمودند:
- خواسته های مردم از شما، از نعمت پروردگار است. بنابراین از آنها ملول و ناراحت نشوید.
منبع : بحارالانوار٬جلد١۵.
- مرگ در راه رسیدن به عزت٬ حیات جاویدان است٬ و زندگی با ذلت چیزی جز مرگ بدون [آثار] حیات نیست.
منبع : احقاق الحق ١١/۶٠١
- هر کس خداوند متعال را با صداقت و خلوص٬ عبادت و پرستش نماید٬ خدای
متعال او را به بهترین آرزوهایش می رساند و امور زندگی اش را تامین می
نماید.
منبع : البحار ۶٨/١٨٣
- در هر شهری سخنوری توانا بر منبرش دارند و همه ی سرزمین اسلام بدون
دفاع زیر پایشان افتاده و دستشان بر انجام هر کاری در تمام آن سرزمین ها
باز است و مردم برده وار بدون داشتن کمترین قدرت دفاع تحت فرمان آنایند
.برخی زورگو و کینه ورزند و بر ناتوان سخت می تازند و برخی فرمانروایی
هستند که به خدا و قیامت اعتقادی ندارند.
منبع : تحف العقول ٢٣٧
- شگفتا! و چرا در شگفت نباشم که زمین در تصرّف مردی دغلباز و ستمکار و
مالیات بگیری نابکار است که هیچ مهر و ترحمی بر مومنان ندارد؛ پس خدا در
این کشمکشی که ما داریم داوری خواهد کرد و به حکم خود در این مشاجره قضاوت
خواهد نمود.
منبع : تحف العقول ٢٣٧
- از حضرت امام حسین (علیه السّلام) سؤال شد : فضیلت و کمال انسان در
چیست ؟ در پاسخ فرمودند: در اختیار گرفتن زبان و بذل احسان. سؤال شد : نقص
انسان در چیست؟ فرمود پرداختن به چیز هایی بیهوده.
منبع : مستدرک الوسائل ٩/٢۴
- هر که دوست دارد مرگش به تأخیر افتد و روزی اش افزایش یابد٬ صله رحم به جای آورد.
منبع : البحار ٢٣/٩١
- خدایا! چنان ترسان خودت کن که گویا می بینمت، و به پرهیزگاری از خویش
خوشبختم گردان، و به واسطه ی نافرمانی ات بدبختم مکن، و در سرنوشت خود خیر
برایم مقدّم کن ، و مقدّرات را برایم مبارک گردان، تا چنان نباشم که تعجیل
آنچه را تو به تأخیر انداخته ای بخواهم، و نه تأخیر آنچه را تو پیش انداخته
ای.
منبع : دعاء عرفه،مفاتیح الجنان
آئین استوار
- مردی به حضرت حسین (علیه السّلام) گفت : بنشینید تا با هم در موضوع دین
مناظره و بحث کنیم ، حضرت فرمودند: من به دین خود بینا هستم و هدایت الهی
بر من آشکار است ، اگر شما از دین بی اطّلاع اید خود در طلب آن بروید و
بیاموزید. سپس فرمودند: مرا با مِراء و خصوصمیت چکار؟ این شیطان است که در
ضمیر آدمی وسوسه می کند و می گوید با مردم در امر دین مناظره کن و بحث نما
تا درباره ات گمان ناتوانی و نادانی نبرند.
منبع : مستدرک ،جلد 2،ص98
تحیة و سلام
- · مردی با حسین بن علی (علیه السّلام) برخورد و
در اولین کلام از حضرت احوال پرسی کرد و از خداوند برای آن جناب عافیت
خواست. آن حضرت در جواب فرمودند : سلام قبل از سخن گفتن است خدایت عافیت
دهد. بعد فرمودند: به کسی اجازه ی سخن ندهید تا سلام کند.
منبع : مستدرک جلد2 ص68
سنت گذاران
- حضرت امام حسین (علیه السّلام) از نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و
سلّم) حدیث کرده که فرموده اند:هر کس سیره و روش خوبی را در جامعه بنیان
نهد اجر آن سیره و اجر کسانیکه تا قیامت به آن سیره عمل می کنند برای او
خواهد بود بدون آن که از اجرعاملین به آن چیزی کاسته شود.
منبع : تحف العقول ، ص243
انگیزه های عبادت
- حضرت امام حسین (علیه السّلام) فرموده اند: گروهی خدا را با انگیزه ی
نیل به پاداش و دست یافتن به نعمت های نامحدودش بندگی می کنند ،این قسم
عبادت،شایسته سوداگران سود جو است. بعضی خداوند را از ترس عذاب عظیمش می
پرستند،این قسم عبادت نیز درخور بردگان زرخرید است، کسانی هستند که خداوند
را بمنظور شکرگزاری وانجام یک وظیفه انسان پرستش می نمایند ،این عبادت
احرار وآزادگان است وچنین عبادتی افضل و برتر از تمام عبادات است.
منبع:تحف العقول ،صفحه246
حدیث هایی از پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلّم)
حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند:
- برترین شما،نیکوترین شما از نظر اخلاق است؛ آنان که خود را آماده خدمت
کرده و همنشین نوازند؛ با مردم انس می گیرند و مردم با آنان انس می گیرند.
منبع : اصول کافی،ج٢/ص١٠٢، حدیث١۶.
- آفرین بر مردمی که جهاد کوچکتر را به پایان بردند وجهاد اکبر بر عهده ی
آنان باقی مانده است. پرسیدند :« ای رسول خدا ! جهاد اکبر کدام است؟»
فرمود:«جهاد با نفس.»
منبع : بحارالانوار،ج۶٧/ص۶۵،حدیث ٧
- آن کس که سکوت کند، نجات می یابد.
منبع : کنزالعُمّال،ج٣ /ص٣۵١ ، حدیث۶٨٩٠.
- کسی که غیبت را می شنود، یکی از دو غیبت کننده است.
منبع : مستدرک الوسائل،چاپ رحلی ج ٢ / ص١٠٨.
- ای اباذر! هیچ کس از پرهیزکاران محسوب نمی شود مگر آنکه نفس خود را
محاسبه کند، سخت تر از حسابرسی شریک از شریک خود، تا در نتیجه ی این محاسبه
بداند که خوردنی ها و نوشیدنی ها و پوشیدنی هایش از کجاست.
آیا از حلال[ بدست آورده] است یا از حرام؟ [سپس فرمود:] ای
اباذر! کسی که [به قوانین ومقررات الهی اعتنا نکند و]پروا نداشته باشد که
از چه راهی مال کسب می کند، خدا هم باک ندارد از چه راهی او را وارد جهنّم
می کند.
منبع : وسائل الشیعه،ج ١١ /ص٣٧٩، حدیث٣.
- بی تردید مخوف ترین چیزی که از آن بر شما بیمناکم،شرک اصغر است.
پرسیدند:«ای رسول خدا ! شرک اصغر کدام است؟» فرمود:« ریا. خداوند عزوجل در
روز رستاخیز هنگامی که جزای عمل بندگانش را می دهد،[به ریاکاران] می گوید:
بروید نزد آنان که برایشان ریا می کردید و ببنید آیا پاداش اعمال خود را
نزد آنان می یابید؟»
منبع : عُدّۃ الدّاعی٬ص٢٢٨
- و اما ریا کار چهار نشانه دارد:
1- هنگامی که کسی نزد اوست به عبادت خدا حریص است.
2- در تنهایی تنبل وبی حال است.
3- در همه ی امورش به دنبال ستایش دیگران است.
4- با تمامی توان در نیکوکارکردن ظاهرش می کوشد.
منبع : تحف العقول٬ چاپ جامعه مدرسین٬ ص٢٢
- کسانی که در دنیا مردم را مسخره می کردند[در روز قیامت] دری از بهشت به
روی آنان می گشایند و به او می گویند:«بیا! بیا!» او با سختی و ناراحتی به
پیش می آید و همین که [نزدیک] می آید، در به روی او بسته می شود. سپس در
دیگری به روی او باز می شود وگفته می شود :«بیا! بیا!»[این بار نیز] او با
اندوه وسختی حرکت می کند وهمین که [نزدیک] می آید آن در به روی او بسته می
شود وهمین طور این کار تکرار میشود تا جایی که در را به روی او می گشایند،
می گویند:«بیا! بیا!» و او نمی رود.
منبع : جامع السادات٬ ج٢/ ص٢٩٨.
- کسی که به مؤمنی خیانت کند از ما نیست.
منبع : وسائل الشیعه٬ ج۶/ ص٢٢۶٬ حدیث٣.
- صبر بر سه گونه است: صبر هنگام مصیبت، صبر بر طاعت وصبر از گناه ومعصیت.
منبع : کنزالعُمّال٬ ج٣/ ص ١١٣٬ حدیث ۵٧٣٧
- آن کس که به خدا و روز جزا ایمان دارد، پس باید به وعده خود وفا کند.
منبع : اصول کافی٬ ج ٢ / ص٣۶۴٬ حدیث٢.
- کسی که در هر صبحگاه به امور مسلمین همّت نگمارد و در اندیشه ی کارهای
آنان نباشد از آنها نیست وکسی که بشنود مردی فریاد می زند:«ای مسلمان ها
بدادم برسید» و جواب او را ندهد مسلمان نیست.
منبع : اصول کافی٬ ج٢/ص١۶۴٬ حدیث۵.
- مردم عائله و جیره خواران خداوندند و محبوب ترین آن ها نزد خدا کسی است که سودش به عائله ی خدا برسد و خانواده ای را خوشحال کند.
منبع : اصول کافی٬ ج٢/ص١۶۴٬ حدیث۵.
- ای فرزندان عبدالمطلب شما که نمی توانید با اموال خود به همه ی مردم گشایش دهید پس با چهره ی باز و رویی خوش با آن ها برخورد کنید.
منبع : اصول کافی٬ ج٢/ص١٠٣ ٬حدیث١.
- برترین صدقه،اصلاح میان مردم است.
منبع : کنزالعُمّال٬ ج٣/ ص۵٨ ٬ حدیث ۵۴٨٣.
- هر کس شادمان می شود از اینکه روزی اش گشاده شود و اجلش به تاخیر بیفتد،پس باید صلهٴ رحم کند.
منبع : خصال٬ چاپ جامعه مدرسین٬ص٣٢.
- کسی که به عیادت بیمار می رود همیشه در دریای رحمت الهی راه می رود، تا بنشیند وآنگاه که [نزد بیمار نشست]،غرق در رحمت خدا می گردد .
منبع : المجازات النبویّۃ ٬چاپ مطبعه آداب کاظمین٬سال١٣٢٨ ھ .ق٬ص ٢۴۵ .
- · محبوب ترین خانه نزد خداوند، آن خانه ای است که در آن کودک یتیمی با عزت واحترام زندگی کند.
منبع : کنزالعُمّال٬ ج٣/ ص١٧۴ ٬ حدیث۶٠٢١ .
- کسی که صبح کند و بفکر گره گشایی دیگر مسلمین نباشد، مسلمان حقیقی نیست.
منبع : اصول کافی
- بهترین مردم کسی است که بیشتر به مردم سود برساند.
منبع : مواعظ الوردیه
- کسیکه از دسترنج مشروع خود زندگی کند در قیامت با پیغمبران محشور خواهد شد.
منبع : بحارالانوار٬ جلد٢٣.
- هر چیزی مرکبی دارد و مرکب آدمی عقل است.
منبع : بحار (ج١ص٢٣)
- دروغگو، دروغ نمی گوید مگر به سبب حقارتی که در نفس خود احساس میکند.
منبع : مستدرک (ج٢ص١٠٠)
- رمضان، رمضان نامیده شد، چون گناهان را می سوزاند.
منبع : کنز العمال.
- شهید هفتاد نفر از بستگان خود را شفاعت می کند.
منبع : کنزالعمال(ج۴ص۴٠١)
- از ما نیست هر که با مسلمانی نیرنگ کند.
منبع : اصول کافی(ج٢ص٢٣٧)
- هر کس دخترم فاطمه(علیه السّلام) را دوست داشته باشد در بهشت با من همراه خواهد بود.
منبع : بحارالانوار ،ج٢٨،ص١١۶
- ابوذر می گوید:از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) شنیدم که
فرمود: خداوند بعضی از برادران شما را زیر دست شما قرار داده است، هر کس
برادر وهمنوعش را زیر دست دارد باید از آنچه خود می خورد به او بخوراند، و
از آنچه می پوشد به او هم بپوشاند، و هیچ وقت کاری که خارج از قدرت اوست به
او نسپارد و اگر کار دشواری را به او سپرد او را کمک کند.
منبع : البحار ٧۴/١۴١
- چه نیکو فرزندانی هستند دختران پرده نشین.هر که یکی از آنها داشته
باشد خدای آن دختر را سپری از [در افتادن وی] در آتش قرار دهد و هر که دو
تن از آنها داشته باشد خدای به[ برکت] آن دو وی را به بهشت داخل کند و اگر
سه تن از این دخترکان یا سه تن خواهر همچون ایشان [وی را] باشند، از جهاد
پرداخت زکات معاف خواهد بود.
منبع : مکارم الاخلاق٢١٩
- اگر ترس از سختگیری بر امتم نبود، به آنها دستور می دادم که با هر نمازی مسواک زنند.
منبع : الکافی ٣/٢٢
- هرگاه مردم امر به معروف ونهی از منکر را ترک نمایند، و از نیکان
خاندان من پیروی نکنند، خداوند بدان ایشان را بر آنان مسلط گرداند. در این
هنگام خوبان ایشان دعا کنند ولی دعایشان مستجاب نمی شود.
منبع : تحف العقول ۵١
- نزدیک ترین مردم به درجه ی پیامبری، عالمان و مجاهدان اند. چون عالمان
مردم را به آنچه پیامبران آورده اند رهنمون می شوند و مجاهدان برای حفظ
آنچه پیامبران آورده اند با شمشیرهایشان جهاد می کنند.
منبع : المحجه البیضاء١/١۴
- ای علی از چهار چیز پیش از رسیدن چهار چیز استفاده کن : از جوانی قبل
از پیری، از تندرستی قبل از بیماری، از توانگری قبل از تهیدستی، و از زندگی
قبل از مرگ.
منبع : مکارم الاخلاق۵٠۵
- خداوند متعال فرمود: در روز رستاخیز من خود مدعی سه کس هستم: کسی که به
نام من پیمان سپرد سپس پیمان شکند، کسی که یک فرد آزاد را بفروشد و بهای
فروش او را بخورد و کسی که کارگری را اجیر کند و کاملا از او کار بکشد، اما
مزدش را نپردازد.
منبع : کنز العمال ١۶/٣۶
- خداوند را سه حکمت است که هر کس آنها را حرمت نگه بدارد خداوند امر دین
و دنیای او را نگه بدارد، و هر کس آنها را نگه ندارد خداوند هیچ چیز را
برای او نگه ندارد: حرمت اسلام، حرمت من، و حرمت خویشانم.
منبع : الخصال ١/١۴۶
- چرا عده ای بستگان و خویشاوندان مرا می آزارند؟! بدانید که هر کس
بستگان وخویشاوندان مرا بیازارد در حقیقت مرا آزار داده است وهر کس مرا
آزار دهد خداوند عزّوجلّ را آزار داده است.
منبع : البحار٢٧/٢٢۵
- اگر روزی بر من بیاید که در آن روز بر دانش خود نیفزایم که به خدای تعالی نزدیکم گرداند طلوع خورشید آن روز بر من مبارک مباد.
منبع : کنز العمال ١٠/١٣۶
- مؤذن تا جایی که صدایش می رسد ونگاهش کار می کند به همان اندازه
آمرزیده می شود٬ و هر خشک و تری [جملات] او را تصدیق می کند و به تعداد هر
نفری که با اذان او نماز بگذارد٬ حسنه ای برایش منظور می شود.
منبع : البحار ٨۴/١٠۴
- هر گاه فرمانروایان شما خوبان شما٬ و ثروتمندان شما٬ بخشندگان شما و
امرتان با مشورت در میان شما باشد٬ پس روی زمین برای شما بهتر است از دل
خاک.
منبع : تحف العقول ٣۶
- هیچ کار بدی را اندک مشمارید اگرچه در چشمتان کوچک بیاید٬ و کار نیک را
زیاد نشمارید هر چند در چشم شما زیاد آید؛ زیرا با استغفار دیگر گناه
کبیره ای نیست؛ و در صورت اصرار [بر
گناه صغیره] آن گناه دیگر صغیره نیست.
منبع : أمالی الصدوق ٣۵٢
- هرکس امر به معروف ونهی از منکر کند٬ او جانشین خدا در زمین و جانشین پیامبر اوست.
منبع : مستدرک الوسائل ٢/٣۵٨
- خداوند به بندگان چیزی بهتر از عقل تقسیم نکرد٬ پس خواب عاقل بهتر از
شب زنده داری جاهل و افطار عاقل بهتر از روزه گرفتن جاهل و ماندن عاقل
بهتر از مسافرت جاهل می باشد و خداوند٬ رسول و پیامبری را مبعوث نفرمود مگر
آنکه عقل او کامل گردد.
منبع : البحار ١/٩۶
- خوشا مردی که فقیه در دین باشد٬ اگر دیگران به وی محتاج شوند به آنان نفع رساند و اگر محتاج نباشند نفعش به خودش می رسد.
منبع : البحار١/٢١۶
- آیا شما را خبر ندهم از مردمانی که نه پیامبرند و نه شهید اما در روز
قیامت پیامبران و شهیدان به مقام ومنزلت آنان نزد خداوند غبطه می
خورند؟عرض کردند: آنان کیستند ای پیامبر خدا؟فرمود: کسانی که موجب محبوبیت
بندگان خدا نزد خدا و محبوبیت خدا نزد بندگانش می شوند و در جامعه به اندرز
و خیر خواهی می پردازند. عرض کردم: این خدا را محبوب بندگانش می گرداند
اما چگونه بندگان خدا را محبوب خدا می گرداند ؟ فرمود: آنان را به چیزی که
خدا دوست دارد امر و از چیزی که خدا نفرت دارد نهی شان می کنند و هر گاه
اطاعتشان کردند محبوب خداوند عزّوجلّ واقع می شوند.
منبع : کنز العمال ٣/۶٨۵
- خوشا به حال سبقت جویندگان به سوی سایه عرش٬ عرض شد: اینان چه کسانی
هستند٬ ای رسول خدا؟ فرمود: کسانی که حق را بشنوند بپذیرند٬ و هرگاه حق را
از آنان طلب کنند بذل می کنند٬ و درباره مردم همانگونه داوری می کنند که
نسبت به خویش٬ اینانند سبقت جویندگان به سوی سایه عرش.
منبع : البحار۶٩/۴٠٣
- دانش را پیش از در گذشت دانشمندان بنویسید؛ زیرا با مرگ دانشمندان٬ دانش [آنان] نیز از بین می رود.
منبع : کنزالعمال ١٠/١۴۴
- روایت شده جوانی از انصار با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم)
نماز جماعت می گزارد٬ در حالی که کارهای زشت را مرتکب می شد. حال این جوان
به رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) گفته شد٬ حضرت فرمود: بی شک روزی
نمازش او را از این کارهای زشت باز می دارد. پس مدتی نگذشت که سرانجام جوان
توبه کرد.
منبع : البحار ٨٢/١٩٨
- پشیمان ترین وپر حسرت ترین دوزخیان فردی است که بنده ای را به سوی خدا
فراخواند و او را اجابت کند و بپذیرد و خدای را فرمان برد. پس خداوند او را
به بهشت برد٬ و مرد دعوتگر را٬ از بهر ترک عمل به عملش و پیروی از هوس
وآرزوی دراز٬ به آتش افکند.
منبع : الکافی ١/۴۴
- بهترین مردم کسی است که خود را وقف راه خدا کند٬ با دشمنان خدا نبرد کند و در این نبرد٬ خواهان مرگ یا کشته شدن باشد.
منبع :مستدرک الوسائل ١١/١٧
- رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) در پاسخ ام سلمه فرمود: هرگاه
مادر کودکش را شیر دهد ثواب هر بار که کودک پستان مادرش را می مکد با ثواب
آزاد کردن بنده ای از نسل اسماعیل (علیه السّلام) برابری می کند؛ و چون از
شیر دادن کودکش فارغ شود فرشته ای به پهلوی او می زند و می گوید : اینک
اعمالت را از نو آغاز کن که گنهانت آمرزیده شد.
منبع : البحار ١٠۴/١٠٧
- در ماه رجب زیاد استغفار کنید و از خدا نسبت به گذشته خود عفو و بخشایش
بطلبید٬ و در باقیمانده ی عمر از خداوند بخواهید که شما را از گناه نگه
دارد.
منبع : البحار ٩٧/٣٩
- مهرورزی مؤمن با مؤمن برای رضای خدا از بزرگترین شاخه های ایمان است٬
هر کس دوستی و دشمنی و بخشش و دریغش همه در راه کسب رضای خدا باشد از
برگزیدگان است.
منبع : تحف العقول ۴٨
- حسین از من است و من از حسینم. هر که حسین را دوست بدارد خداوند دوستش دارد. حسین یکی از اَسباط است.
منبع : البحار ۴٣/٢۶١
- فردا پرچم را به کسی خواهم سپرد که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و
رسول هم او را دوست می دارند. او باز نمی گردد مگر آنکه خداوند به دست او
پیروزی به ارمغان می آورد. هنگامی که صبح شد٬حضرت(صلی الله علیه و آله و
سلّم) فرمود: علی را به سوی من بخوانید.
منبع : البحار ٢١/٢۶
- ای ابوذر! آدمی از پرهیزگاران نباشد مگر آنگاه که از نفس خود حساب بکشد
سخت تر و دقیق تر از حساب کشیدن شریک از شریکش٬ تا بداند که از کجا می
خورد و از کجا می نوشد و از کجا می پوشد٬ آیا آنها را از راه حلال به دست
می آورد یا از حرام؟ ای ابوذر! کسی که اهمیتی ندهد از چه راه ثروت بدست می
آورد خداوند هم اهمیتی ندهد که از چه راهی او را به برزخ درآورد.
منبع : وسائل الشیعه ١١/٣٧٩
- ای ابوذر!نشست یک ساعته در گفتگوی علمی نزد خداوند پسندیده تر از هزار
شب عبادت است که هر شب هزار رکعت نماز گزارده شود٬ ونشست یک ساعته در
گفتگوی علمی نزد خداوند از هزار جنگ در راه خدا و خواندن همه ی قرآن٬
پسندیده تر است.
منبع : البحار ١/٢٠٣
- بی گمان پایان کارهایتان باید برآوردن نیازمندیهای برادرانتان و احسان
به آنان در حد توان باشد٬ وگرنه هیچ عملی از شما پذیرفته نیست٬ پس به
بردرانتان عطوفت و مهربانی کنید تا به ما بپیوندند.
منبع : البحار ٧۵/٣٧٩
- خدای تعالی به وجود جوان عبادت پیشه بر فرشتگان می نازد و می فرماید: بنگرید این بنده ی مرا!به خاطر من از شهوت دست کشیده است.
منبع : کنزالعمال١۵/٧٢۶
- کسی که خرید و فروش می کند باید از پنج کار دوری جوید وگرنه نباید خرید
و فروش کند: ربا٬ سوگند٬ پوشاندن عیب کالا٬ تعریف و تبلیغ در هنگام فروش و
بدگویی از کالا در هنگام خرید آن.
منبع : البحار ١٠٣٩۵
- امت من تا زمانی که یکدیگر را دوست بدارند٬ امانت را[ به صاحبش] باز
گردانند٬ از حرام دوری کنند٬ میهمان را گرامی دارند٬ نماز بگزارند و زکات
بپردازند٬ پیوسته در خیر و خوبی خواهند بود.
منبع : البحار ۶٩/٣٩۴
- · در آخر الزمان بلایی سخت از حاکم سلطه گر
امتم بدیشان وارد شود تا جایی که زمین برایشان تنگ گردد پس خداوند مردی از
خاندانم را برانگیزد که زمین را آنگونه که از ستم و بیدادگری آکنده شده
بود٬ از عدالت ودادگری بیاکند. ساکنان زمین و آسمان از او خشنود گردند و
زمین هیچ بذری اندوخته نخواهد داشت مگر آنکه بیرونش دهد و آسمان آبی نخواهد
داشت مگر آنکه بباردش.
منبع : الدر المنثور ۶/۵٨
- بهترین فرد امت من کسی است که جوانی خود را در طاعت خدا گذراند و نفس
خود را از خوشی های دنیا باز دارد و به آخرت دل بندد. همانا پاداش خداوند
به او بالاترین درجات بهشت است.
منبع : تنبیه الخواطر ٢/١٢٣
- به عزیزی که خوار گشته٬ و توانگری که تهیدست شده ٬و دانشمندی که در روزگار نادانان تباه گردیده است٬ مهربانی کنید.
منبع : البحار ٧۴/۴٠۵
- خداوند دوست دارد هرگاه بنده ی مومنش نرد برادر خود می رود خویشتن را برای رفتن پیش او آماده و آراسته گرداند.
منبع : البحار ٧٩/٣٠٧
- بهترین افراد امت من آنانند که هرگاه نسبت به آنان بی خردی شود٬ تحمل
نمایند٬ و چون در حق آنان جرم و ستمی شود گذشت کنند و هرگاه آزار واذیت
شوند شکیبایی ورزند.
منبع : تنبیه الخواطر ٢/١٢٣
- ما مأموریم که با مردم به اندازه ی فهم و خردهایشان سخن گوییم.
منبع : کنزالعمال ١٠/٢۴٢
- به تحقیق که ماه رمضان فراروی شماست٬ و آن ماهی مبارک است که خداوند
روزه ی آن را بر شما واجب نموده است. در این ماه درهای بهشت گشوده می شود و
شیطان را به غل [و زنجیر] می کشند و در آن٬ شب قدر است که برتر از هزار
ماه است٬ و محروم آنکه [از فیوضات آن شب] محروم ماند.
منبع : تهذیب الاحکام ۴/١۵٢
- چهار کس اند که من در روز رستاخیز شفاعت آنان کنم: آن که فرزندان مرا
گرامی دارد٬ و آنکه نیاز های آنان را برآورد و آنکه برای برآوردن نیازهای
آنان به هنگام درماندگی در کارهایشان بکوشد و کسی که آنان را با دل و زبانش
دوست بدارد.
منبع : البحار ٢٧/٧٨
- شخص روزه دار در عبادت است گرچه در رختخوابش باشد، مادامی که غیبت مسلمانی نکند.
منبع : البحار ٧٧/١۵٠
- هر کس برادر گرسنه ی خود را غذا دهد خداوند او را از خوراکهای پاکیزه ی
بهشت بخوراند٬ و هرکس برادر تشنه ی خود را سیراب کند خداوند او را از شراب
ناب مهره شده[ بهشت] بنوشاند٬ و هرکس خدمتکاری برای برادر خود قرار دهد٬
خداوند از پسرکان جاودان [بهشتی] به خدمت او گمارد و وی را در کنار دوستان
پاک خود جای دهد.
منبع : البحار ٧٧/١٩٢
- یاد خداوند عزوجل عبادت است٬ یاد من هم عبادت است٬ یاد علی هم عبادت است٬ و یاد امامان از نسل او نیز عبادت است.
منبع : الاختصاص ٢۴۴
- هر که برعهده گیرد حاجتی از حوائج دنیوی کوری را٬ و به دنبال آن رود تا
خداوند حاجت را به دست او بر آورد٬ خداوند تبرئه نامه ای از نفاق و براتی
از آتش به او می فرماید [و نیز] هفتاد حوائج دنیای او را برآورد و پیوسته
در رحمت خداوندی باشد تا برگردد.
منبع : من لا یحضره الفقیه ۴/١۶
- بدانید که همه ی شما سرپرست و رعیت دار هستید و همگان درباره ی رعیت و
زیر دستان خود بازخواست می شوید. فرمانروا٬ زیر دست مردم است و نسبت به
رعیت خود باز خواست می شود؛ مرد٬ سرپرست خانواده ی خویش است و درباره ی
آنها باید پاسخگو باشد؛ و زن٬ سرپرست خانه و فرزندان شوهر خود است و
درباره ی آنها باید پاسخ دهد.
منبع : صحیح مسلم ٣/١۴٢٩
- بنده٬ هر چه در عبادت ضعیف باشد٬ با اخلاق نیک خود٬ در آخرت به درجات بزرگ و منزلهای والا دست می یابد.
منبع : المحجه البیضاء ۵/٩٣
- زیرک ترین شما کسی است که بیشتر از دیگران به یاد مرگ باشد٬ و دوراندیش ترین شما آماده ترین شما برای آن است.
منبع : البحار ٧٧/١٧۶
- برتری عالم بر عابد همچون برتری من بر کمترین شماست. و خداوند عزّوجلّ
و فرشتگان او و اهل آسمانها و زمینها – حتی مورچه در لانه اش و حتی ماهی –
دریا بر کسی که به مردم خوبی می آموزد درود می فرستد.
منبع: کنزالعمال ١٠/١۴۵
- شش چیز را برای من به عهده گیرید٬ من برای شما بهشت را به عهده می
گیرم: هرگاه سخن گفتید دروغ مگویید٬ هرگاه وعده دادید خلف وعده نکنید٬
هرگاه امین تان دانستند خیانت نورزید٬ چشمتان را [از حرام ]فرو بندید٬
شهوت خویش را حفظ کنید و دست و زبان خود را نگه دارید.
منبع : امالی الصدوق ٨٢
- هان! مباد که ترس از مردم مانع از آن شود که مردی حقی را که می داند،
بر زبان آورد. بدانید که برترین جهاد سخن حق گفتن در برابر سلطان ستم پیشه
است.
منبع : کنزالعمال ١۵/٩٢٣
- هرکه در جستجوی رشته ای از دانش برآید تا با آن خود یا آیندگان را اصلاح نماید٬ خداوند به شمار ریگهای ریگستان برایش پاداش نویسد.
منبع : کنزالعمال ١٠/١۶١
- دلی که در آن چیزی از حکمت نباشد٬ مانند خانه ای مخروبه است٬ پس دانش
بیاموزید و بیاموزانید و ژرفنگر وپژوهشگر باشید و نادان نمیرید٬ زیرا
خداوند عذر نادانی را نمی پذیرد.
منبع : کنزالعمال ١٠/١۴٧
- رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: هر که
خداوند متعال به او نعمتی ارزانی دارد باید خداوند متعال را حمد و ستایش
گوید و هر که گمان برد روزی اش به تاخیر افتاده از خداوند آمرزش بخواهد و
هر که امری وی را اندوهگین سازد بگوید : لا حَولَ ولاقُوَّهَ الاّ بالله.
منبع : عیون اخبار الرضا 2/46
- ستمگر را سه نشانه است زیر دست خود را از طریق زور مقهور می کند. فرا
دست خود از طریق نافرمانی به ستوه می آورد و پشتیبان ستمگران است.
منبع : البحار ٧٧/۶۴
- شایسته ترین مردم کسی است که در پی اصلاح مردم باشد٬ و بهترین مردم کسی است که مردم از او نفع و بهره برند.
منبع : البحار ٧٧/١١٢
- در بهشت اتاق هایی است که بیرون آنها از درونشان دیده می شود و درونشان
از بیرونشان. در این اتاقها کسانی از امت من ساکن می شوند که نیکو سخن
بگویند٬ اطعام کنند، سلام را رواج دهند٬ به روزه گرفتن ادامه دهند و شب
هنگام که مردم خفته اند٬ آنان نماز بگزارند.
منبع : الکافی ٢/١۶۵
- شما را از این پس فرمانروایانی خواهد بود…که تا زشتی های آنان را نیک
نشمرید و دروغ آنها را تصدیق نکنید از شما خرسند نخواهند شد… پس اگر
تجاوز کردند٬ آنکه بر دفع این تجاوز کشته شود شهید است.
منبع : کنزالعمال ۶/۶٧
- در میان واپسین امتم مهدی ظهور می کند. خداوند به او باران عطا می کند٬
زمین گیاهش را بر می رویاند بیت المال را برابر تقسیم می کند٬ دامها و
چارپایان زیاد میشوند و امت سربلند و بزرگ می شود.
منبع : کنزالعمال ١۴/٢٧٣
- اگر خورشید را در دست راست من قرار دهند و ماه را در دست چپم٬ از این
سخن(دعوت اسلام) دست بر ندارم تا آن را به انجام رسانم یا در راه آن کشته
شوم.
منبع :المناقب ١/۵٨
- اگر برادر مسلمانت عیبی از تو بداند و به آن تو را سرزنش کند٬ تو به
واسطه ی عیب و گناهی که از او می دانی سرزنشش مکن تا برای تو پاداش باشد و
بر او گناه.
منبع : تحف العقول ٣٢٠
- هیچ چیزی با چیزی جمع نشد که برتر از جمع شدن بردباری با دانش باشد.
منبع : الخصال ۴
- هنگامی که بنده از بستر خواب گوارایش در حالی که هنوز چشمانش خواب آلود
است بر می خیزد٬ تا پروردگار عزّوجلّ را با نماز شبش خشنود سازد٬ خداوند
به این بنده بر فرشتگان خود مباهات کند و فرماید: آیا بنده ی مرا نمی بیند
که از خواب نازش برخاسته برای نمازی که من بر او واجب نکرده ام ؟!گواه
باشید که من او را بخشودم.
منبع : البحار ٨٧/١۵۶
- قیامت بر پا نمی شود تا زمانی که زمین از ستم و دشمنی آکنده شود٬ آن
گاه مردی از خاندان من قیام کند و زمین را ٬همچنان که از ظلم و جور آکنده
شده٬ از عدل و داد پر کند.
منبع : کنز العمال ١۴/٢٧١
- هر گاه امت من به دنیا بها دهد٬ شکوه اسلام از آن گرفته شود؛ و هرگاه
امر به معروف و نهی از منکر را واگذارد٬ از برکت وحی محروم گردد.
منبع : کنزالعمال٣/١٨٣
- ویران کننده خوشیها را فراوان یاد کنید.عرض شد:ای رسول خدا! ویران
کننده ی خوشیها چیست؟ فرمود:مرگ؛ زیرک ترین مردم مومنان کسی است که مرگ را
بیشتر یاد کند و برای آن آماده تر باشد.
منبع : البحار٨٢/١۶٧
- دوستی من و دوستی خاندان من در هفت جا که وحشت وهراس آنها بس بزرگ است
سودمند خواهد بود: موقع مرگ٬ در قبر هنگام زنده شدن [مردگان]٬ هنگام خواندن
نامه اعمال٬ هنگام حسابرسی٬ هنگام سنجش اعمال و هنگام عبور از پل صراط.
منبع : الخصال٣۶٠
- ای عمار هرگاه دیدی که علی در یک راه می رود و دیگر مردمان همه به راهی
دیگر تو با علی همراه شو: زیرا که او هرگز تو را به گمراهی نمی افکند و از
راه راست برونت نمی برد.
منبع : البحار٣٨/٣
- هر یک از شما هرگاه داخل خانه ی خود شد٬ باید سلام کند؛ زیرا سلام موجب نزول برکت و انس با فرشتگان خواهد شد.
منبع : البحار ٧۶/٧
- هرکه نهالی در زمین بکارد٬ خداوند به میزان ثمر و منافعی که از آن درخت عائد می شود٬ در نامه ی عمل او اجر و ثواب ثبت می کند.
منبع : نهج الفصاحه ۵۵٣
- ای ابا الحسن! خداوند آرامگاه تو و آرامگاه فرزندانت را قطعه ای از
قطعات بهشت و پهنه ای از پهنه های آن قرار داده و خداوند دلهای بندگان
برگزیده ی خود را مشتاق شما ساخته است و از این رو٬ به قصد تقرّب به خدا و
انگیزه عشق به رسول او٬ با تحمل سختی و رنج آرمگاههای شما را آباد می کنند و
آنها را بسیار زیارت می کنند. ای علی! هم اینانند که از شفاعت من
برخوردارند و بر حوض من (کوثر) وارد می شوند و فردا در بهشت زائران من
هستند.
منبع : البحار ١٠٠/١٢١
- هرکس حدیثی را نقل کند که تفسیرش را نه خود او می داند و نه آن کس که
حدیث را برایش نقل کرده است٬ آن حدیث شاید مایه ی فتنه و گمراهی او و کسی
شود که آن را برایش نقل کرده است.
منبع : منزلاعمال ١٠/٢۴٢
- همانگونه که خداوند درباره ی دارایی بنده از او سوال می کند٬ درباره ی
مقام و موقعیتش نیز سوال می نماید و می فرماید: بنده ی من !من به تو مقام و
موقعیت روزی کردم. آیا به وسیله ی آن ستمدیده ای را یاری رساندی یا
فریادخواه غمزده ای را کمک کردی؟
منبع : مستدرکالوسائل ١٢/۴٢٩
- هر کس مواد غذایی بخرد و برای اینکه آن را به مسلمانان گران بفروشد چهل
روز انبار کند٬ و پس از چهل روز آن را بفروشد و همه ی درآمد آن را هم صدقه
بدهد کفاره ی گناه او هم نخواهد شد.
منبع : آمالی الطوسی ۶٧۶
- فرزندم! از خواندن قرآن غافل مباش؛ زیرا که قرآن دل را زنده می کند و از فحشا و زشتکاری و ستم و گناه باز می دارد.
منبع : کنزاعمال ٢/٢٩١
- حسن از من است و من از اویم. هر که او را دوست بدارد٬ خداوند دوستش دارد.
منبع : البحار ۴٣/٣٠۶
- کسی از امت من چهل حدیث را که در امور دین به آن نیازمند است حفظ کند خداوند روز قیامت او را در صف فقها و دانشمندان بر می انگیزد.
منبع : بحارالانوار /ج٢/ص١۵٣
- کربلا پاکترین بقعه روى زمین و از نظر احترام بزرگترین بقعهها است والحق که کربلا از بساط هاى بهشت است.
منبع : بحارالانوار، ج 98، ص 115/ کامل الزیارات، ص 264.
- پسرم حسین در سرزمینى به خاک سپرده مىشود که به آن کربلا گویند، زمین
ممتازى که همواره گنبد اسلام بوده است، چنانکه خدا یاران مؤمن حضرت نوح را
در همانجا از طوفان نجات داد.
منبع : کامل الزیارات، ص269، باب 88، ح 8 .
- هر کس ازدواج برایش مقدور نبود، بسیار روزه بگیرد؛ زیرا که روزه از نیروی شهوت می کاهد.
منبع : مستدرک الوسائل، ج2، ص531.
- محبوب ترین آفریده ها نزد خداوند، جوان نورس و خوش سیمایی است که جوانی
و زیبایی خود را در راه خدا و فرمانبری او خرج کند. این کسی است که خداوند
به او بر فرشتگان فخر می کند و می گوید: این به راستی بنده من است.
منبع : محمدی ری شهری، میزان الحکمه، دار الحدیث، 1416 ق، ج5، ص 9.
ارزش دانشمند ودانش
- اطاعت از فرمان الهی و پرستش ذات اقدس او بر اثر علم است ، خیر دنیا و
آخرت در پرتو علم بدست می آید، و شرّ دنیا و آخرت از جهل و نادانی دامنگیر
انسان میشود.
منبع : بحار ،جلد1،ص64
علم و عمل
- مردان عالم و درس خوانده دوقسمند : اوّل عالمی که به علم خود عمل می
کند ، برای او نجات و رستگاری است، و دیگر عالمی که عملاً از دانش خود
پیروی نمی نمایند، او در هلاکت و بدبختی است.
منبع : لئالی اللخبار ص192
- ای اباذر، در قیامت بدترین مردم نزد پروردگار عالمی است که در جهان از
دانش خود عملاً استفاده نکرده و از آن پیروی ننموده است. و در حدیث دیگر
فرمود:
منبع : لئالی اللخبار ص192
- شدیدترین عذاب در قیامت برای عالمی است که بعلمش عمل ننموده و دانشش، او را بهره مند نکرده است.
منبع : مجموعه ی ورّام جلد 1 ص220
تعلیم و تعلّم
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) مشاهده کرد که در مسجد، دو
مجلس تشکیل شده است، یکی مجلس علم که در آن از معارف اسلامی بحث میشود و
دیگری مجلس دعا که در آن خدا را میخوانند. رسول اکرم فرمود : این هر دو
مجلس خوب و مورد علاقه ی من است. آن گروه دعا می کنند و این گروه درس می
خوانند و درس میگویند ، ولی گروه علمی برتر و بالاتر از گروه دعا هستند و
من از طرف پروردگار برای تعلیم مردم ، مبعوث شده ام. سپس رسول اکرم (صلی
الله علیه و آله و سلّم) به گروه معلّمین و محصّلین پیوست و با آنان در
مجلس علم نشست.
منبع : بحار ،جلد1،ص64
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) مشاهده کرد که گسترش فتوحات
مسلمین و توسعه ی امور نظامی حکم میکند که بعضی از اصحابش با سلاح های جدید
آشنا شوند و طرز استفاده از آنها را بیاموزند ، بهمین جهت دو نفر از اصحاب
خود را به ((جرش)) که یکی از روستاهای یمن بود فرستاد تا از آنجا وسائل
یادگیری و تعلّم خود را فراهم آورند.
منبع : الاسشلام و الحضار العربیه ، ص103
سواد آموزی
- آنکس که ساعتی به ذلّت علم آموزی تن ندهد در همه ی عمر گرفتار ذلّت و خواری جهل خواهد بود.
منبع : بحار جلد 17 ص46
آغاز خلقت دنیا
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)فرمود: که حضرت موسی در پیشگاه
الهی از آغاز دنیا سوال کرد و گفت چه مدت است که آن را آفریده ای . خداوند
فرمود: از مشکلات علم من می پرسی؟ گفت پروردگارا دوست دارم این حقیقت را
بدانم. فرمود: از آفرینش دنیا صد هزار هزار سال که ده برابر تکرار شود
گذشته است . این عدد همان است که امروز آن را میلیارد می خوانند.
منبع : بحار 14،ص81
حبّ دنیا
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: چه شده است مرا که می
بینم حبّ دنیا بر بسیاری از مردم غلبه کرده و آن چنان شده اند که گویی مرگ
در این عالم برای غیر آنان مقدّر گردیده است و رعایت حق و عدل بر کسان
دیگری واجب شده است. و به طوری از واقع بینی بازمانده اند که وقتی خبر مرگ
پیشینیان را می شنوند در نظرشان همانند مردمانی می آید که به سفر رفته اند و
طولی نمی کشد که باز می گردند.
منبع : سفینه ،جلد1 ،سوق،ص674
بشر دوستی
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)فرمودند:پس از ایمان به خداوند سرآمد تمام اعمال عاقلانه، بشر دوستی و نیکی به همه ی مردم است خواه خوب و درستکار باشند یا فاسق و گناهکار.
منبع : مستدرک 2 ،ص67
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)فرموده اند: مخلوق خداوند
عموماً عیالات خداوند هستند و محبوبترین فرد نزد پروردگار کسی است که به
عیالات خدا نفعی برساند و خانواده ای را شاد نماید.
منبع : کافی 2 ،ص164
محبوبیت در جامعه
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)فرموده اند :دل های مردم با این تمایل فطری آفریده شده است که نیکی کنندگان به خود را دوست داشته باشند و بدکنندگان به خویش را دشمن دارند.
منبع : تحف العقول ،ص37
مشخصات دوست
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)فرموده اند:کسیکه تو به حقوق او توجّه داری ولی او به حق تو توجّه نمی کند رفیق خوبی نخواهد بود و برای مصاحبت شایستگی ندارد.
منبع : تاریخ یعقوبی ،ص66
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)فرموده اند:آدمی
تحت تاثیر رفیق است و عملاً از سیره و روش او پیروی می کند . البته هر یک
از شما باید در انتخاب دوست دقت کند و ببیند با چه کسی طرح رفاقت و دوستی
می ریزد.
منبع : مستدرک2 ،ص62
آئین استوار
- امام باقر (علیه السّلام) از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و
سلّم)حدیث کرده که فرمودند: اسلام دین محکم و قوی خداوند است ، راه مستقیم
آن را با مدارا بپیمائید و تندروی ننمائید.سپس در ذیل
حدیث ، رفتار تند مردم افراط کار را به مسافری تشبیه کرده که در پیمودن راه
، زیاده روی نموده وبه مرکب سواری خود بیش از حد فشار آورده است و در
نتیجه مرکبش از کار افتاده و خودش از پیمودن راه باز مانده و سرانجام به
منزل مقصود نرسیده است .
منبع : کافی 2، ص86
تفقه در دین
- امام صادق (علیه السّلام) از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و
سلّم)حدیث کرده اند که فرموده اند : کسیکه با مال خود به یاری تهیدستان می
رود و با تمام مردم براساس انصاف رفتار می کند او مؤمن واقعی و پیرو حقیقی
مکتب اسلام است.
منبع : نهج البلاغه ، کلمه ی 103
دین و وفای به عهد
- حضرت موسی بن جعفر روایت کرده اند که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و
سلّم) فرمودند: مسلمان نیست آنکس که به عهد و پیمان وفادار نباشد.
منبع : بحار جلد 16ص144
پرهیز از ذلّت
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)فرموده اند : بر هیچ مسلمانی جایز نیست که خود را ذلیل و خوار نماید.
منبع : تاریخ یعقوبی ،ص67
ذلّت بی سوادی
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)فرموده اند : آنکس که ساعتی ،
ذلّت فراگرفتن علم را تحمّل نکند و با حقارت موقّت آن نسازد برای همیشه در
ذلّت نادانی می ماند و یک عمر با خواری جهل به سر خواهد برد.
منبع : بحار ،جلد 1 ،ص57
گفتار و رفتر ذلت آمیز
- موقعیکه رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم) سواره حرکت می کرد
اجازه نمی داد کسی با او پیاده راه برود مگر آنکه او را به ترک خود سوار
کند و اگر پیاده از سوار شدن خودداری می نمود به وی می فرمود شما بیشتر
بروید و در مکان مورد نظر یکدیگر را ملاقات خواهیم کرد.
منبع : بحار ،ص153
اسلام و رویا
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)می فرمودند : خوابها کُنیه ها و
اسمهایی دارند، برای تفسیر و تعبیر رویا باید از آنها به طور صحیح استفاده
کرد.
منبع :بحار جلد 14 ص441
رویای صادقه
- جنبه ی معنوی و الهام روحانی بعضی از خواب ها به قدری مهم است که نبیّ
اکرم درباره ی آنها فرموده اند: رویای صادقه و حقایقی را که از آن الهام می
شود ارزش یک جزء از هفتاد جزءنبوّت دارد!
منبع : بحار جلد 14 ص435
معبّر و تعبیر رویا
- عبادة بن صامت از رسول گرامی حدیث نموده است : که مقصود از آن بشارت که
در قرآن شریف برای افراد با ایمان و متّقی آمده رویای صالحه و خوبی است که
مؤمن برای خود می بیند یا دیگران برای او. و رویایی این چنین در واقع
کلامی است از خداوند که در حال خواب با بنده ی خود می گوید.
منبع : السماء و العالم،ص 442
روزی ، وسائل معاش
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : خواستن رزق مباح و
گذران کردن از درآمد حلال وظیفه ی واجب هر مرد و زن مسلمان است.
منبع : بحار 23،ص6
شناسایی رفیق
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: روش آدمی بر طبق مذهب و سیره ی دوست صمیمی و رفیق دلبندش خواهد بود.
منبع : وسائل4، ص207
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)فرموده اند : شایسته ترین مردم
برای بدنامی و ننگ اجتماعی کسانی هستند که با بدنامان رفیق می شوند و با
آنان مجالست می نمایند.
منبع : مستدرک 2 ،نامه ی 31
- چهار چیز از سعادت مرد است : رفقای خوب و فرزند نیکو و زن مطیع و اینکه کسبش در بلدش باشد یعنی رفاه اقتصادی.
منبع : وسائل 3 ،ص206
انگیزه حرمت زنا
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: بعد از شرک به
خداوند هیچ گناهی بزرگتر از این نیست که مردی نطفه ی حرام خود را در رحمی
که بر او حلال نیست مستقر کند.
منبع : مستدرک جلد 2 ص567
کیفر قانونی زنا
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)می فرمودند : اگر زنی از
خدمتکاران شما از حریم عفت خارج شد و به زنا آلوده گردید او را سرزنش
ننمایید ، تنها وظیفه ی شما اجرا مجازات قانونی است.
منبع : مجموعه ی ورّام جلد 1 ص57
مردان مسلمان با زنانی که آشکارا و بی پروا زنا می دهد ازدواج
نکنند و همچنین زنان عفیف و مسلمان مردانی را که علناً زنا می کنند به
همسری خود اختیارننمایند مگر آنکه معلوم شود توبه کرده اند و صمیمانه از
اعمال ناشایست و منافی با عفت خویش دست کشیده اند.
منع ازدواج با زناکار
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: غضب شدید و طاقت
فرسای خداوند دامنگیر زن شوهرداری است که چشم های ناپاکش از نگاه های آلوده
و شهوت بار به مردان اجنبی پر شده است. اگر زنی به چنین انحرافی دچارشود
خداوند تمام اعمال خیر و پسندیده اش را به هدر خواهد داد و اگر از نگاه
تجاوز کند و با داشتن شوهر زنا بدهد بر خداست که چنین زن بی پروا و
خیانتکاری را به آتش قهرخویش بسوزاند پس از آنکه در قبر عذابش کرده باشد.
منبع : لئلی الاخبار ص496
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : ای جوان ازدواج
کن و از زنا بپرهیز که زنا ریشه های ایمان را از دلت بر می کند. این
زشتکاران با رفتار ناپسند خویش نه تنها سرمایه های معنوی خود را از دست می
دهند بلکه با اشاعه ی فحشاء و بی عفّتی ، محیط اجتماع را فاسد می کنند و
باعث بدبختی و سیه روزی جامعه ی خود می گردند.
منبع : مکارم الاخلاق ،ص99
جمال طبیعی انسان
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: بر شما باد که با خوب رویان نمکین صورت و مشگین چشم معاشرت نمایید.
منبع : سفینه ((ملح )) ص 546
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : خیر و خوبی را نزد خوب رویان جستجو کنید.
منبع : بحار 15، قسمت 2 ، ص26
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمودند : که حضرت یوسف زیباترین بود ، ولی من از او نمکین ترم.
منبع : سفینه ((ملح )) ص 546
غذا وزیبایی
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند : به زن باردار در
ماهی که در آن وضع حمل می کند خرما بدهید فرزند او بردبار و پرهیزکار خواهد
شد.
منبع : مکارم الاخلاق ص88-86
(به نظر دانشمندان امروز غذاها در زیبایی صورت و توازن اندام و
رنگ مو و چشم و خلاصه در تمام ساختمان کودک تأثیر دارد. اخبار و روایات
اسلامی نیز در گذشته به این نکته توجه کامل داشته و درباره ی استفاده از
غذاها و میوه ها و حبوبات و سبزیجات تعلیم لازم را به پیروان خود داده و به
خصوص در بعضی از روایات از زنان باردار اسم برده و استفاده از آن خوراکی
ها را به آنان توصیه نموده است.)
آراستن و زیبایی
- رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم) درباره ی رنگ کردن مو فرموده اند : خضاب کنید که بر جوانی و زیبایی شما می افزاید.
منبع : مکارم الخلاق ، ص43
تفریحات سالم و شادمانی
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند : مخلوق خداوند
عموماً عیالات خدا هستند و محبوب ترین فرد نزد خداوند کسی است که به عیالات
خدا نفعی برساند و خانواده ای را شاد نماید.
منبع : کافی 2 ، ص164
مسابقه اسب دوانی
- از انس بن مالک سوال شد آیا شما در زمان پیغمبر برای مسابقه شرط بندی
می کردید ؟ جواب داد بلی ، پیغمبر اکرم خود روی اسبی که داشت شرط بندی کرد و
مسابقه را برد و این پیروزی باعث مسرّت و اعجاب آن حضرت شد.
منبع : مستدرک 2 ، ص208
تیر اندازی
- رسول اکرم بر مردمی از انصار که مشغول تیراندازی بودند گذر کرد و
داوطلب شد که در مسابقه ی آن ها شرکت کند، فرمودند: من با گروهی که ابن
اردع در آن است همکاری می کنم . دسته ی مقابل با شنیدن سخن آن حضرت از
تیراندازی دست کشیدند و گفتند گروهی که رسول اکرم در آن تیراندازی کند هرگز
مغلوب نخواهد شد . برای آن که مسابقه تعطیل نشود فرمودند : من با هر دو
گروه همکاری می کنم . مجدداً مسابقه شروع شد و پیغمبر با هر دو دسته
تیراندازی کرد.
منبع : مبسوط ، سبق ورمایه
شنا
شناوری برای جوانان یکی دیگر از ورزش های مفید و ثمربخش و
از تفریحات سالم و نشاط آور است که مورد توجّه پیشوای اسلام قرار گرفته و
پیروان خود را به فراگرفتن آن تشویق کرده است.
- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: به فرزندان خود تیر
اندازی و شنا بیاموزید. شنا عضلات را به حرکت در می آورد ، بدن را به
فعّالیّت وامیدارد، جسم را تقویت می کند و به آدمی نیرو می بخشد. شنا در
ساعات فراغت یکی از وسائل سرگرمی و تفریح و مایه ی شادمانی و مسرّت است. به
علاوه کسی که شنا می داند قادر است در موقع پیش آمد خود را از آب برهاند