۶ جمله در مورد عکاسی از عکاسان مشهور که هر عکاسی باید بداند
شما با خواندن این شش جملهی عالی، در این مطلب لنزک، میتوانید از عکاسان
مشهور و اسطورههای عکاسی راهنمایی بگیرید و آموزههای آنها را در
حرفهتان به کار گیرید.
از ۱۷۵ سال پیش که عکاسی به وجود آمد، نابغههای بسیاری عکس میگرفتند و
این نابغهها جملات هوشمندانهی بسیاری را از خود به جا گذاشتهاند.
در واقع برخی از این عکاسان، همچون Ansel Adams و Henri Cartier Bresson
به نظریات و اصول عکاسی پرداختهاند و در این زمینه صاحب نام بودهاند.
برخی از عکاسان دیگر از عکس برای ابراز ایدههایشان استفاده میکردند و
شاید تا امروز نیز برخی از کارهایشان در چشمان ما رازآلود به نظر بیاید.
در هر صورت، بهترین جملات در هر مقولهای آنهایی هستند که به امروز ما
الهام ببخشند. با توجه به این اصل ما میخواهیم شش تا از بهترین جملات
عکاسی که شنیدهایم را به اشتراک بگذاریم و به شما بگوییم که چگونه از این
جملات در عکاسی استفاده نمایید.
نقل قول شمارهی ۱ از عکاس: رابرت کاپا – Robert Capa
جمله: «اگر عکستان خوب نشده پس به اندازه کافی به سوژه نزدیک نشدهاید»
این یعنی چه
اگر شما به سوژه نزدیکتر شوید عکسهای شارپتری خواهید داشت و چینش
المانها در کادر بهتر صورت میگیرد. با پر کردن کادر یا با انجام برش
(کراپ) نزدیکتر به سوژه، فضاهای مرده حذف شده و عکس پر محتواتری را ثبت
خواهید کرد.
البته نباید آنقدری به سوژه نزدیک شوید که خودتان را در خطر بیاندازید.
متاسفانه کاپا که عکاس جنگ بود در شورش Viet Minh سال ۱۹۵۴ در ویتنام بیش
از حد به میدان مین نزدیک شد و همان جا درگذشت.
چطور آن را به کار گیرید
به جای استفاده از لنزی با فاصلهی کانونی بلند یا تله فوتو، از لنزی
استاندارد با فاصلهی کانونی ثابت استفاده کنید. به این صورت مجبورید به
سوژه نزدیکتر شوید و از اینرو تصویر بهتری از آن خواهید داشت.
حتی بهتر از آن، لنزهای ۵۰میلیمتری و ۸۵میلیمتری معمولا ماکسیمم
دیافراگم بازی داشته که کاربرد بسیاری خوبی برای عکاسی در نور کم یا برای
محو کردن پس زمینه دارند و چون به بزرگنمایی نیازی نیست در عین حال از
اعوجاج اپتیکال تصویر نیز جلوگیری میشود.
نقل قول شمارهی ۲ از عکاس : آنسل آدامز – Asnel Adams
جمله: «۱۲ عکس قابل قبول در یک سال برداشت خوبی است»
این یعنی چه
آنسل به نوشتارهایشان در زمینهی هنر و علم عکاسی منظره مشهور است، ولی
اگر نظریاتش در مورد بخش بندی به نظرتان گیج کننده است به همین یک جملهاش
فکر کنید.
امروزه و در این عصر دیجیتال که شما میتوانید صدها عکس را به سادگی از
صحنهای ثبت کنید ممکن است خیلی راحت با تعداد پایین بینندگانتان دلسرد
شوید. حتی عکاسان بی نظیری همچون آنسل آدامز نیز برای موفقیت در کارهایشان
نیاز به تلاش بسیاری داشتند.
چطور آن را به کار بگیرید
به ویژه در مورد عکاسی منظره بیش از کمیت بر کیفیت کارتان توجه نمایید.
نقطهی خوبی را پیدا کرده و در طلوع یا غروب آفتاب که نور خوبی فضا را فرا
میگیرد عکسی را ثبت کنید و اگر لازم بود در زمانهای مختلف روز یا حتی سال
به آن سر بزنید تا بهترین نورپردازی ممکن در آن محل را ثبت نمایید.
شاید مجبور شوید بارها به یک منطقه سر بزنید تا بتوانید بهترین عکس ممکن
را ثبت کنید. سعی کنید با استفاده از دیافراگمی بسته، سه پایه و قفل کردن
آیینه عکسهایتان تا حد امکان شارپ باشند.
به طور دستی فوکوس را بر صحنه انجام دهید و با استفاده از Live View و هیستوگرام شارپ بودن و نوردهی عکس را بررسی کنید.
نقل قول شمارهی ۳ از عکاس: دان مک کالین Don McCullin
جمله: «عکاسی برای من به معنای نگاه کردن نیست و من آن را حس کردن
میدانم. اگر نتوانید آنچه که میبینید را حس کنید، هرگز بینندگان از دیدن
عکستان حس نخواهند داشت.»
این یعنی چه
ثبت احساسات در عکاسی به معنای عاطفی یا رمانتیک بودن عکس شما نیست بلکه
به معنای داخل کردن سلایق و درکتان از سوژه یا هم حسیتان با آن در عکس
است. همچنین ثبت احساسات میتواند به معنای نشان دادن حس و حال سوژه یا
خودتان در آن روز باشد.
عکس مشهور McCullin از سربازی در جنگ Hue سال ۱۹۶۸، که به هزاران
کیلومتر دورتر خیره شده ، بهتر از هر عکسی میتواند تاثیر و داستان جنگ را
برای شما نقل کند.
چطور آن را به کار گیرید
این امر به حسی که شما میخواهید انتقال دهید بستگی دارد ولی به یاد
داشته باشید که نورپردازی روشن حس مثبت و زنده بودن و از طرف دیگر تاریک
بودن عکس چه به صورت طبیعی چه به صورت مصنوعی حس غم انگیز یا حتی ترسناکی
به بیننده انتقال میدهد.
سعی کنید حس سوژهی عکستان را نیز ثبت کنید. برای اینکار آنها را ترقیب
کنید تا خودشان باشند و یا اینکه با دقت بر چشمانشان فوکوس نمایید. البته
اینکار در حرف خیلی آسان است، ولی همانطور که گفتم نیازمند هم حسی با سوژه
میباشد.
نشانه رفتن و عکس گرفتن کافی نیست، شما باید قبل از هرکاری خود را با حس
و حال سوژه یکی کنید، آنها را بشناسید و درک و فهم خود را از وضعیتشان
نشان دهید. مطمئن باشید حتی لبخندتان به یک غریبه میتواند تاثیر بسیاری بر
عکس شما داشته باشد.
نقل قول شمارهی ۴ از عکاس: رانکین – Rankin
جمله: «گاها پیش میآید که مردم کار شما را انقلابی بنامند ولی شما
باید به انقلابی بودن ادامه دهید. من نمیتوانم در تمام زندگیم به عکاسی از
ستارهها بپردازم. شما باید تغییر کنید، باید به مسیرتان ادامه دهید و
باید به دنبال چیزهایی جدید و غیرمعمول بگردید.»
این یعنی چه
عکاسان امروزه در مقایسه با پیشکسوتان این حرفه که غالبا از رنگها در
عکسهایشان استفاده میکردند بیشتر به گرفتن عکسهای سیاه و سفید یا گنگ
علاقه دارند ولی شنیدن حرفهای Rankin که شاید یکی از بهترین عکاسان
بریتانیا بعد ازMartin Parr باشد خالی از لطف نیست.
حق کاملا با اوست. اگر او همیشه به عکاسی از مدلها و ستارهها ادامه میداد تاکنون به تاریخ پیوسته بود.
در عوض Rankin به پیشرفت ادامه داد و امروزه در ردهی افرادی چون David
Bailey قرار گرفته و افراد زیادی برای عکاسی از او دعوت میکنند.
چطور آن را به کار گیرید
تا جایی که می شود خود را محدود به یک ژانر عکاسی نکنید. اگر تاکنون فقط
عکاسی منظره انجام دادهاید، مقداری از زمان خود را به عکاسی خیابانی
اختصاص دهید و یا اینکه گرفتن پرترهها یا عکسهای ماکرو را امتحان کنید.
یا حتی به طور آزمایشی به عکاسی در یک عروسی بپردازید.
حتی اگر در آخر باز به ژانر مورد علاقهتان باز گردید با امتحان کردن
چیزهای جدید مهارتهای جدیدی نیز کسب میکنید و این اعتماد به نفس شما را
افزایش میدهد و مطمئن باشید این موضوع در عکسهای شما تاثیر خواهد داشت.
نقل قول شماره ۵ از عکاس: آنری کارتیه برسون -Henri Cartier Bresson
جمله: «عکاسی برای من مانند یک جرقهی ناگهانی است که از چشمی تیزبین نشات میگیرد و لحظه و جاودانگی آن را ثبت مینماید.»
این یعنی چه
Cartier Bresson نوشتههای بسیاری دارد و به راحتی میتوانید جملات او
را پیدا کنید، ولی در این جمله خلاصهای از نظریهی «لحظهی قاطع»
(decisive moment) او قرار گرفته است.
شهرت او به مرحله بندی نکردن عکسهایش است بنابراین نبوغ او در
تواناییاش در دیدن فرصتهای عکاسی قرار دارد. او سریعاً بهترین نقطه را
پیدا کرده و لحظهای فانی را در چینشی عالی ثبت مینماید.
او هرگز بدون دوربین Lecia خود جایی نمیرود و اگر شما نیز به عکاسی خیابانی علاقه دارید باید همیشه آن را همراهتان داشته باشید.
چطور آن را به کار گیرید
اگر لنزها و دوربین اصلیتان خیلی بزرگ هستند، دوربینی کوچکتر و قابل حملتری خریداری کنید. حال حواستان به سوژههای بالقوه باشد.
بعد از مشاهدهی سوژه برای عکاسی باید سریعاً در مورد چگونگی گرفتن عکس
تصمیم گیری کنید. به عبارت دیگر باید فکر کنید میخواهید چه المانهایی را
در کادر داشته باشید و یا اینکه دوست دارید چینش آنها در چهار گوشهی کادر
به چه صورتی باشد.
شما باید دقیقا در مورد محلی که ایستادهاید فکر کنید و تا جایی که
میتوانید، مانند Cartier Bresson، به اطراف صحنه بروید و زوایای مختلف آن
را ثبت نمایید.
اگر با چیز چشمگیری مواجه شدید باید بی درنگ عکسی از آن را ثبت نمایید،
بنابراین دوربین خود را برای عکاسی آماده کنید. برای نمونه آن را بر مد
اولویت دیافراگم و بر ایزوی ۴۰۰ قرار دهید. با این تنظیمات تنها چیزی که
میماند محتوا و صحنه آرایی عکستان است.
نقل قول شمارهی ۶ از عکاس: آلفرد اشتایگلیتس – Alfred Steiglitz
جمله: «هر کجا که نور باشد شما میتوانید عکسی بگیرید»
این یعنی چه
این جملهی کوتاه موضوعات بسیاری را به ما میآموزد. از عکاسان هنری
گرفته تا عکاسان استخدامی برای عروسی همگی بر این عقیدهاند که برای گرفتن
عکس خوب تنها به نور خوب نیاز است.
البته نور خوب همیشه به معنای ساعت طلایی عکاسی نیست و یک عکاس مجرب حتی
در روزهای بارانی و یا ظهر روزی آفتابی نیز میتواند عکسهای خوبی را ثبت
کند ولی استفادهی بهینه از نور موجود و عکاسی بر اساس وضعیت نوری فضا امری
کلیدی برای رسیدن به نتایج خوب است.
چطور آن را به کار گیرید
صبحگاه برای عکاسی دست به کار شوید تا بهترین بهره را از نور ببرید. اگر
تصمیم دارید در میانهی روز به عکاسی بپردازید از یک فلاش مکمل یا رفلکتور
برای کاهش سایههای شدید عکس استفاده کنید و سوژهی خود را به سایه ببرید و
یا اینکه رو به سمت نور عکس بگیرید.
اگر از فلاش متصل به دوربین استفاده میکنید، قدرت آن را کاهش دهید تا
بتوانید حداکثر استفاده را از فلاش مکمل ببرید و عکستان غیر طبیعی به نظر
نرسد.
اگر در فضای بسته عکس میگیرید از یک دیفیوزر (Diffuser یا پخش کننده
نور( برای کاهش قدرت نور استفاده کنید. همچنین شما میتوانید نور را به یک
دیوار سفید یا کم رنگ و یا حتی سقف بتابانید تا از تشکیل سایههای زشت
حاصله از نور فلاش جلوگیری کنید.
به لطف حساسیت بالای دوربینهای امروزی به نور کم، شما میتوانید حتی در
محیطهای کم نور نیز عکسهای خوبی را ثبت کنید. بعد از غروب آفتاب یا شب
هنگام عکاسی را امتحان کنید تا ببینید چه نتایجی بدست میآورید.
۱۰ نکته حرفهای قابل استفاده در تمامی شاخه های عکاسی
فرقی نمیکند به چه نوع عکاسی میپردازید، شما میتوانید از این ده نکتهی
حرفهای در این مطلب لنزک برای پیشرفتتان در هر زمینه عکاسی از جمله پرتره،
اشیای بی جان یا حتی منظره استفاده کنید.
۱
ساده باشید
سعی کنید تا حد امکان همه چیز را ساده نگه دارید، این یک قانون مهم در
عکاسی است. در استودیو این به معنای استفاده از دو فلاش به جای یک فلاش یا
اضافه کردن المانهای کمتر به صحنه میباشد ولی باید در عکاسی منظره نیز به
این اصل توجه داشته باشید.
تا جایی که میتوانید از پیچیدگیها و صحنههای گیج کننده اجتناب نمایید
و به دنبال صحنهای با مرزهای مشخص و جاگیری مناسب المانها در فضا باشید.
در گذشته که استفاده از دوربینهای قطع بزرگ (Large Format) متداول بود
بسیاری از عکاسان بر این باور بودند که با وارونه یا از کنار مشاهده کردن
عکس میتوانند صحنهی بهتری داشته باشند. چون به این صورت کمتر بر سوژهی
اصلی متمرکز شده و در عوض مجموعهای از اشکال را میبینند که میتوانند
آرایششان را تغییر دهند.
امروزه دوربینها عکس را به صورت دقیق نشان میدهند (حتی اگر دوربین را
وارونه بگیرید) به همین علت شما باید با استفاده از خلاقیت خود عکسها را
در قالب اشکال و الگوهای نوری مشاهده کرده و کمتر به المانها توجه
نمایید.
۲
جزئیات را بررسی نمایید
مستقل از موضوع عکاسی، شما باید تمامی جزئیات صحنه را پیش از گرفتن عکس بررسی نمایید.
برای نمونه اگر قصد عکاسی از مدلی را دارید حتما بررسی کنید موهایش به
خوبی بر صورتش قرار گرفته و زیورآلاتش جا به جا یا گیرههای مویش از جا
بیرون نیامده باشد.
از تغییر دادن چیدمان المانهای تصویرتان نترسید، برای نمونه وقتی برگی
خوش رنگ در پیش زمینه، رو به بالا قرار گرفته باشد خیلی زیباتر به نظر
میرسد.
۳
به لبههای عکس توجه کنید
عکاسانی که دوربینی با منظره یابی برخوردار از میدان دید ۱۰۰% دارند
بهتر میتوانند اینکار را انجام دهند چون آنها پیش از گرفتن عکس می توانند
لبههای کادر عکس خود را ببینند.
اگر منظره یاب دوربینتان تمام میدان دید را پوشش نمیدهند باید
محتاطتر بوده، به خوبی صحنه را بازبینی کرده و المانهایی که در منظره یاب
دیده نمیشوند ولی در عکس ثبت میگردند را پیدا نمایید.
فناوری Live View کاربرد خوبی برای این امر دارد چون صفحه نمایش معمولا
۱۰۰% صحنه را نشان میدهد و از این رو شما قادر به بررسی لبهها خواهید
بود.
۴
عکاسی را در فرمت RAW انجام دهید
بسیاری از عکاسان مبتدی از گرفتن عکس در فرمت RAW واهمه دارند چون آنها
باید پیش از به اشتراک گذاشتن یا پرینت عکسهایشان آنها را ویرایش کنند.
البته این کار دشواری نیست، دوربین شما نرم افزارهایی برای اینکار در خود دارد.
بستههای نرم افزاری ویرایش عکس، همچون Adobe Elements، Lightroom یا
Photoshop نیز میتوانند فایلهای RAW را ویرایش کنند و آنها را به فرمت
JPEG تبدیل کنند.
یکی از مزیتهای فایل RAW این است که آنها حداکثر جزئیات ممکن را ثبت
میکنند تا مثلا اگر بعدا به نظرتان نوردهی مشکلی داشت بتوانید به صورتی
موثرتر روشنایی را تصحیح نمایید.
همچنین در این فرمت شما با کنترل بیشتری میتوانید نویز را کاهش دهید و
به عبارت دیگر شما میتوانید با دقت تصمیم بگیرید برای حذف نویز حاضر به
قربانی چه مقداری از جزئیات هستید.
بعلاوه فایلهای RAW به نسبت فایلهای JPEG دامنهی دینامیک بالاتری
دارند. به عبارت دیگر در این نوع فرمت شما با طیفهای رنگی گستردهتری سر و
کار دارید و احتمالاً تیره شدن نقاط روشن یا به هم ریختن سایهها کمتر
است.
۵
برای نور مناسب عکاسی صبر کنید
برای موفقیت در عکاسی همیشه باید به مناسب بودن نور توجه کنید. و تعریف
«مناسب بودن نور» به سوژهی عکاسی و منظوری که میخواهید با آن انتقال دهید
بستگی دارد.
نور ملایم و خالی از سایه روز میتواند برای عکاسی ماکرو یا اشیای بی
جان مناسب باشد ولی برای عکاسی منظره به نور قویتری نیاز دارید تا بتواند
زنده بودن صحنهی شما را به تصویر بکشد.
البته اگر قصد دارید عکس مونوکروم (تک رنگ) بگیرید هوایی بارانی و طوفانی میتواند حالتی دراماتیک به عکس شما ببخشد.
با اینکه گاها پیش میآید مجبور میشوید برای رسیدن به نور مورد نظرتان
صبر کنید ولی برخی اوقات نیز ماهیت نور در تصمیم گیری انتخاب موضوع عکاسی
شما را یاری میکند.
۶
نزدیکتر شوید
نزدیک شدن به سوژه یکی از مهمترین و اصلیترین درسهایی است که هر عکاسی باید بیاموزد.
بسیاری از عکاسان مبتدی در فاصله خیلی دوری از سوژه عکس میگیرند و این
موجب میشود که فضای خالی بسیاری در جلو و پشت سوژه داشته باشند.
مستقل از سوژهای که دارید شما باید تمام کادر را پر کنید، به صورتی که تمامی بخشهای صحنه مهم به نظر برسند.
المانهای پیش زمینهی عکاسی منظره معمولا از اهمیت بالایی برخوردار
هستند، ولی حتی در ژانرهای دیگری همچون عکاسی از اشیای بی جان، میتوانند
نواحی خالی را پر کرده و چشم بیننده را به عکس معطوف کنند.
المانهای پیش زمینه همچنین کاربرد زیادی در فراهم آوردن درک عمق و مقیاس برای بیننده دارند.
۷
پیش از گرفتن عکس در موردش فکر کنید
گاهاً پیش میآید آنقدر اتفاقی سریع روی میدهد که شما حتی فرصت در
آوردن درب لنزتان را نیز ندارید ولی تا جایی که ممکن است پیش از گرفتن عکس
کمی در موردش فکر کنید.
در مورد مهمترین المانهای صحنه فکر کرده و در مورد منظور و مفهومی که میخواهید با آنها انتقال دهید تصمیم گیری کنید.
همچنین به نوردهی توجه کرده و تصمیم بگیرید که میخواهید حرکت را محو
کنید یا به صورتی منجمد ثبتش نمایید و یا اینکه باید عمق میدان را گسترش
دهید یا خیر.
در صورت امکان در اطراف سوژه بچرخید تا بهترین زاویه برای گرفتن عکس را
پیدا کنید. همچنین چگونگی تابش نور و سازگاریاش با پس زمینه را بررسی
نمایید.
۸
به جای گرفتن عکس پر نور عکسی کم نور بگیرید
استثناهای بسیاری برای این قانون وجود دارد ولی از آنجایی که اگر در
نوردهی اشتباه کرده باشید نقاط روشن قابل بازیابی نیستند کم نور بودن عکس
از روشنایی بیش از حد بهتر است.
نواحی کم نور را میتوانید در ویرایشها روشنتر نمایید ولی توجه داشته
باشید که اینکار نویز عکس شما را افزایش میدهد بنابراین نباید بیش از حد
روشنایی آن را افزایش دهید.
۹
از افزایش حساسیت سنسور یا ایزو نترسید!
در بسیاری از موارد عکسی شارپ با کمی نویز بهتر از عکسی محو بدون نویز است.
اگر مجبورید برای ثبت شارپ سوژه با سرعت شاتری بالا و در وضعیتی کم نور
از آن عکس بگیرید هیچ گزینهی دیگری به جز افزایش حساسیت سنسور ندارید.
اگر به توصیهی ما گوش کنید و عکسهای خود را در فرمت RAW ثبت نمایید
بعدا میتوانید سطح نویز عکس خود را تنظیم و در عین حال جزئیات را حفظ
کنید.
۱۰
تعداد زیادی عکس بگیرید
برای پیشرفت در عکاسی هیچ راهی بهتر از تمرین و تکرار وجود ندارد.
از آزمون و خطا نترسید. شما باید بفهمید چه چیزی نتیجه بخش است و چه
چیزی تاثیر بدی بر عکس میگذارد. همچنین شما با تمرین میتوانید موضوع مورد
علاقهتان برای عکاسی را پیدا کنید.