جملات آموزشی در تربیت کودک

جملات مهم در تربیت کودک

با کودکان چگونه رفتار کنیم؟ اگر این جملات را به کودکتان بگوید رفتار او برعکس می شود و …

۱) خـودت تـصـمـیم بگیر:
کودک و دوستش در
اتاق مشغول بازی هستند. سر و صدای آنها باعث اذیت و آزار شماست، بهتر است
بگویید: “بچه ها تصمیم بگیرید یا بی سر و صدا بازی کنید، یا از اتاق خارج
شوید.” اگر بعد از ۵ دقیقه هنوز سر و صدا ادامه داشت، بگویید: “خوب می بینم
تصمیم گرفتید که از اتاق بیرون بروید.” این جمله، شما را از داشتن نقش
منفی نجات می دهد، زیرا آنها می دانند این تصمیم آنها بوده که منجر به این
نتیجه شده است. به این ترتیب کودک مسئول عمل خودش است.

۲) من تو را دوست دارم ولی این کار تو را نمی پسندم:
اگر
می خواهید لفظی را به کودک بیاموزید، کار خوب و بد را برایش مشخص کنید. به
او بیاموزید ما کار خوب و کار بد داریم ، نه بچه خوب و بچه بد. هدف از وضع
قوانین، آموزش رفتارهای مناسب است نه تنبیه کودک. اگر چه به رفتار ناپسند
او اعتراض می کنید ولی محبت خود را به او قطع نمی کنید.

۳) از تو می خواهم مشکل مرا حل کنی:
اگر کودک کاری
را انجام می دهد که باعث رنجش شماست، به او بگویید که دچار مشکل شده اید.
مثلا ً به او بگویید: “صدای بلند تلویزیون باعث می شود دچار سردرد شوم” و
ازاو بخواهید در حل مشکل به شما کمک کند. در این صورت او که خود را دشمن
شما نمی بیند خود را موظف می داند کاری انجام ندهد که برای شما مشکل آفرین
باشد. اگر به رضایت خاطر شما اهمیت دهد، رفتار بد را خاتمه خواهد داد.

۴) احساس تو را درک می کنم:
وقتی کودک عصبانی است
جملاتی را به کار می برد تا دیگران را متوجه احساس خود کند. مثلا ً می
گوید: “از تو متنفرم” یا “خیلی بدی.” این تنها جملاتی است که همه ذهن او را
پرکرده. شما می توانید به او کمک کنید تا جمله مناسب را به کار ببرد.

۵) “آیا دوستت چیزی گفته که واقعیت ندارد و تو عصبانی شده ای؟:
” افراد متفاوت، نـیازهای متفاوتی دارند. اغلب کودکان در اعتراض به والدین
می گویند: “عدالت را رعایت کنید و منصف باشید” و این جملات زمانی مطرح می
شوند که کودک می خواهد وسیله خاصی برایش تهیه شود؛ صرفاً به این دلیل که
برای برادرش تهیه شده است. باید به کودکان بیاموزیم “انصاف و عدالت این است
که هر فرد، هر چه را نیاز دارد تهیه کند. اگر شما به عینک نیاز داری و
خواهرت به کفش، هر کدام وسایل مورد نیاز خود را خریداری خواهید کرد و این
است اجرای عدالت. گمان نمی کنم زمانی که خواهر شما به عفونت گوش مبتلاست و
آنتی بیوتیک مصرف می کند لازم باشد شما هم آنتی بیوتیک مصرف کنی”!

● ۷ جمله ناخوشایند برای کودکان

 

۱) مناسب سن خودت رفتار کن!
گاه والدین به رفتار
کودک انتقاد می کنند، زیرا آن رفتار تأثیر بدی بر بزرگترها داشته است. در
صورتی که رفتار کودک، نشان دهنده احساس درونی اوست و والدین وظیفه دارند
احساس کودک را درک کنند. کودک ۶ ساله ای که نمی داند چه می خواهد و گریه می
کند ، یا کودک ۴ساله ای که از محدود شدن در صندلی اتومبیل ناراحت است و
گریه می کند ، هر دو متناسب سنشان عمل می کنند؛ اگر چه ما انتظار داریم
رفتار آنها ما را آزار ندهد. به جای اینکه به کودک بگویید “مناسب سن خودت
عمل کن” بگویید: “به نظر می رسد خیلی عصبانی هستی”، “می دانم وقتی چنین
اتفاقی برایت افتاده بسیار ناراحت شده ای” این جملات به کودک آرامش می دهد و
شرایط را قابل تحمل خواهد کرد.

۲) شوخی کردم:
دست انداختن کودک اگر چه ظاهراً
شرایط را شاد می کند ولی در واقع به شدت مخرب است. هنگامی که کودک عصبانی
است، خندیدن به او باعث می شود احساس بدتری پیدا کند. شما به عنوان والدین
کودک وظیفه دارید او را حمایت کنید نه اینکه باعث اذیت و آزار او شوید. اگر
چنین منظوری ندارید هنگامی که کودک ناراحت است شاد نباشید.

۳) چـرا مـثـل … نـیستی؟
با مقایسه کـودکـان،
آنـهـا احـسـاس مـی کـنـنـد در مرتبه پایین تری قرار گرفته اند و این راه
مناسبی برای وا داشتن آنها به فعالیت نیست. زمانی که کودک خود را پایین تر
از دیگری احساس کند ، روحیه خود را می بازد و دست از فعالیت خواهد کشید.
شما باید ضعف و قوت کودکان را بپذیرید و آنها را بر اصلاح رفتار خودشان
تشویق کنید.

۴) ندو و گرنه می افتی!
علی رغم تمام توجه شما به
محافظت از کودک، به کار بردن این نوع جملات باعث می شود کودک بیفتد، زیرا
به او القا می کنید منتظرید که او به زمین بخورد و این برای کودکی که تلاش
می کند مستقل باشد بسیار مضر است. بهتر است در این موارد بگویید: “قبل از
دویدن از محکم بودن بند کفش هایت مطمئن باش.” در این صورت شما در مورد
اشکال کفش صحبت کرده اید نه ناتوانی کودک.

۵) چی بهت گفتم؟
چرا سوالی را می پرسید که خودتان
جواب را می دانید؟ انتظار دارید کودک چه پاسخی بدهد؟ وقتی می پرسید: لباست
را کجا پرتاب کردی؟ لبخندی موذیانه می زند و می گذرد. اگر از رفتار او
رنجیده اید بگویید: “من متاسفم که مجبورم برای بار سوم تکرار کنم که لباست
را روی چوب لباسی آویزان کن.”

۶) به تو قول می دهم که … :
به کودکان باید نه وعده داد و نه وعده از آنها گرفت. روابط ما با فرزندانمان باید بر اساس اعتماد و اطمینان باشد.

وقتی پدر و یا مادر برای تأیید گفته خود مجبور است وعده بدهد، یعنی دارد
اقرار می کند که “وعده داده نشده اش” اعتبار ندارد و قابل اعتماد نیست.
وعده ها باعث می شوند که توقعات غیرواقعی در کودکان به وجود بیاید. وقتی به
کودک وعده داده می شودکه او رابه باغ وحش ببرند، او آن وعده را یک تعهد به
حساب می آورد و فکر می کند که براساس این تعهد، در روز موعود نه باران
خواهد بارید، نه اتومبیل عیب و ایرادی پیداخواهد کرد و نه خود او مریض
خواهد شد.

از طرفی نباید از کودکان وعده گرفت که درآینده رفتاری خوب داشته باشند
یا رفتار بدشان را اصلاح کنند. وقتی کودک وعده ای ناخواسته می دهد، وعده ای
که متعلق به خود او نیست، در واقع چکی بانکی می کشد که در آن بانک اصلاً
حساب ندارد. ما نباید مشوق و محرک این قبیل اعمال فریب آمیز باشیم.

۷) آخر چند بار باید یک چیز را تکرار کنم؟
پدر یا
مادری که در استفاده از سخنان نیشدار و طعنه آمیز استعداد ذاتی دارد، خطر و
تهدیدی جدی برای سلامت روانی کودک به حساب می آید. این پدر یا مادر
جادوگری است که از واژه ها استفاده می کند و با بیان این واژه ها، مانعی در
برابر ایجاد ارتباط موثر برقرار می کند و مانع از پدید آمدن رابطه ای مثبت
بین پدرومادر با کودک می شود. ” آخر چند بار باید یک چیز را تکرار کنم ؟
مگر تو کری ؟ پس چرا گوشت به من نیست؟ …”

این پدرو مادرها شاید ندانند که سخنان طعنه آمیز و کنایه دار جملاتی
هستند که برخوردی متقابل طلب می کنند. این پدر و یا مادر آگاه نیست که با
این اظهار نظرهای توهین آمیز، کودک را تحریک کرده و ذهن او را از نقشه های
خیالی انتقام، پر می سازد ودر نتیجه باعث مسدود شدن راه ارتباطی بین خود او
و کودکش می شود.

 

 

جدیدترین و مطمئن ترین روش درمان


اختلال بیش فعالی کم توجهی کودکان و بزرگسالان


alumina-adhd2.jpg

 

 

امروزه
نوروفیدبک به عنوان یکی از مؤثرترین روشهای درمانی و جایگزین دارو های
شیمیایی در کودکان دچار بیش فعالی یا همان ADHD شناخته شده است. هدف از
درمان بوسیله این روش این است که به کودک بیاموزیم چطور می تواند رفتارهای
مغزش را تغییر دهدو در نهایت عملکردهای مربوط به بیش فعالی را از بین ببرد.

این به این معنی است که کودک شما می تواند به مغز خود بیاموزد که بیش فعال نباشد!

بیوفیدبک
مانند آینه ای است که عملکرد مغزمان را که به طور عادی ما از آن آگاه
نیستیم ، به نمایش در می آورد و به ما می آموزد تا اطلاعاتی راجع به وضعیت
بیولوژیک مغز خود بدست بیاوریم و از این اطلاعات جهت کنترل ارادی فعالیت
های مغزمان استفاده کنیم.

نوروفیدبک
نوعی بیوفیدبک است که می تواند جهت آموزش کودکان دچارADHD جهت تغییر
رفتارشان استفاده شود. به این صورت که دستگاه اطلاعات الکتریکی مغز کودک و
امواج مغزی او را ثبت می کند و  با ثبت امواج و تقویت امواج مثبت و مفید،
نوروفیدبک انجام می شود و کودک می آمزد که چطور می تواند بیشتر توجه و
تمرکز داشته باشد.

حال این امواج مغزی که در نوروفیدبک روی آنها کار می شود، چه هستند و چگونه کار می کنند؟

هر فرد نرمال 4 دسته موج مغزی دارد که عبارتند از:

 

statistic02.jpg

موج آلفا در زمان آرامش و relaxation فعالیت بسزایی دارد.

موج بتا سریع ترین موج مغزی است و در مواقع توجه و تمرکز فعالیت زیادی دارد. موجی به نام SMR نیز وجود دارد که زیرمجموعه ای از موج بتا است و زمانی که فرد برای انجام یک فعالیت کاملاً فوکوسکرده فعال است.

موج تتا در زمانی که فرد در حال به خواب رفتن است و یا افکار پوچ و بی هدفی دارد فعال است .

موج دلتا کندترین موج مغز است و در هنگام خواب عمیق فعال ترین موج است.

وقتی
یک کودک نرمال تلاش می کند مطلبی بخواند یا روی موضوعی تمرکز کند، امواج
بتا در مغزش افزایش می یابد، اما در کودکان بیش فعال، این اتفاق نمی افتد و
به جای افزایش موج بتا، موج تتا در مغزشان افزایش می یابد (موج افکار پوچ)
، و این به این معنی است که این کودکان نمی توانند به اندازه کودکان دیگر
تمرکز کنند.


آیا نوروفیدبک به راستی روش مؤثری است؟

وقتی
کودک بیش فعال نیاز به توجه دارد، به جای افزایش موج بتا در مغزش، موج
تتای او بالا می رود و در دستگاه EEG بالا بودن موج تتا نسبت به بتای او
ثبت می شود. در جلسات نوروفیدبک درمانی، به کودک می آموزیم که چگونه موج
بتای خود را بالا بیاورد. معمولاً بعد از 30 جلسه درمان، کودک کاملاً می
آموزد که چطور امواج مغز خود را کنترل کند . علاوه بر بهبود توجه و تمرکز
در کودکان، علائم دیگر بیش فعالی نیز در کودک کمرنگ می شوند. این بهبودی، قابل مقایسه با زمانی است که کودک در حال مصرف روزانه  4 قرص ریتالین است.

در
کودک تحت درمان با دارو، با پایان نیمه عمر دارو در بدن، علائم برمی گردد
اما زمانی که کودک می آموزد که چطور امواج مغز خود را کنترل کند، علائم
خاموش می شوند و این بهبودی دائمی است ، و بدان معنی است
که وقتی جلسات درمانی کامل شد، کودک شما فردی نرمال خواهد بود و این نکته
وجه تفاوت نوروفیدبک با سایر روش های درمانی است.


آیا این روش علمی است؟ روش نوروفیدبک از حدود 4 سال پیش توسط اداره غذا و داروی آمریکا ( معتبرترین سازمان جهانی پزشکی) جهت درمان بیش فعالی ،کم توجهی مورد تایید قرار گرفته است.

مقاله نوروفیدبک  در درمان کودکان بیش فعال و مقایسه آن با درمان دارویی (ریتالین) :

http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/5791387V1107.pdf


آیا نوروفیدبک محدودیت و عوارضی نیز دارد؟

در
مورد عوارض احتمالی جانبی این روش در 30 سال گذشته مطالعات بسیاری انجام
شده و خوشبختانه هیچگونه عارضه جانبی برای این روش درمانی ذکر نشده است،
این در حالی است که درمورد داروهای شیمیایی مثل ریتالین لیست بلند بالایی
از عوارض گزارش شده است(برای مشاهده عوارض ریتالین اینجا کلیک کنید)


آیا در آمریکا و سایر کشورهای پیشرفته از نوروفیدبک در درمان کودکان بیش فعال کم توجه استفاده می شود؟

در آمریکا  بیش از 1000 مرکز نوروفیدبک وجود دارد
که این رقم در 5 سال گذشته از کمتر از 100 مرکز به این تعداد رسیده که این
موضوع خود حاکی از میزان اهمیت و محبوبیت این روش درمانی در کشورهای
پیشرفته می باشد .


متاسفانه
تنها مشکل این روش این است که نوروفیدبک و بیوفیدبک به دلیل هزینه نسبتا
زیاد نسبت به دارو درمانی حتی در کشورهای پیشرفته ، فقط توسط قشر مرفه
جامعه استفاده می شود، و عملا بخش زیادی از جامعه به دلیل مشکلات مالی از
این درمان محرومند و خانواده ها مجبورندسالها مصرف  داروهای شیمیایی را
برای کودکان بیش فعال خود تحمل کنند! و با وجود اگاهی از عوارض این داروها
چاره ای جز پذیرش نداشته باشند!  لذا ما
در مرکز نوروفیدبک آلومینا سعی کردیم با کم کردن هزینه نوروفیدبک (تا 10
برابر کمتر از هزینه متعارف در دنیا و چندین برابر کمتر از هزینه متعارف در
ایران) ،امکان استفاده از آن را برای کلیه اقشار فراهم نمائیم.

هدف
ما سلامتی فرزندان این سرزمین است،پس اگر حتی هزینه های فعلی درمان را نیز
نمی توانید بپردازید اصلا نگران نباشید،در این مورد می توانید با کادر
درمان گفتگو کنید و در صورت تایید این موضوع و نیاز کودک شما به
نوروفیدبک،حتما تخفیف جداگانه ای برای شما در نظر گرفته خواهد شد.

نکته
ای که باید به آن توجه شود این است که برای ادامه جلسات نوروفیدبک، کودک
باید انگیزه داشته باشد و اگر کودک در سن مناسبی نباشد، خسته می شود و
انگیزه ادامه درمان را نخواهد داشت. اگر سن کودک خیلی پایین باشد، نمی
تواند همکاری مناسبی داشته باشد و در سنین بالا نیز  مغز دیگر توانایی
یادگیری و تغییر را تا حدودی از دست می دهد لذا بهترین سن توصیه شده برای
این درمان حداقل سن 5 سال و حداکثر سن 35 سال می باشد.

در
مرکز نوروفیدبک آلومینا خدمات درمانی بوسیله روش نوروفیدبک  در کودکان بیش
فعال انجام می شود و شما می توانید با پر کردن فرم تشکیل پرونده و سپس
انجام جلسات درمانی، از این درمان جهت بهبود بیش فعالی کودکتان بهره ببرید.


doc4c52401581123466605111.jpg

 

جزئیات برنامه درمانی کودکان بیش فعال/کم توجه و اختلالات یادگیری در مرکز نوروفیدبکآلومینا:

 

نکته
مهم : هر جلسه از دو قسمت درمانی و آموزشی تشکیل شده است که قسمت درمانی
شامل کار با دستگاه نوروفیدبک می باشد که حدود 40 دقیقه طول می کشدو قسمت
آموزشی شامل سر فصلهایی می باشد که در زیر به صورت کلی در مورد هر جلسه ذکر
شده است

جلسه 1
: مصاحبه با والدین وشناخت انتظارات آنها از جلسات درمان وکودک ،40 دقیقه
نوروفیدبک ،معرفی کتاب چگونه به کودکان بیش فعال/کم توجه کمک کنیم؟ به
عنوان کتاب کاردرمنزل ومعرفی کتاب درسنامه به والدین برای آشنایی وبرخورد
صحیح با این کودکان

جلسه 2 : 40 دقیقه نوروفیدبک ، مرور جلسه قبل ، آموزش حل مساله

جلسه3 : 40 دقیقه نوروفیدبک ، مرور جلسه قبل، توضیح دوباره روش حل مساله با ذکر مثال و تهیه طرح، تهیه کتاب … و خواندن راز 1

جلسه 4: 40 دقیقه نوروفیدبک ، توضیح در مورد طرح خواسته شده، تعریف کردن راز 1 گربه ها توسط کودک ومطالعه راز ،تکنیک حافظه(تصویر) در منزل

جلسه 5:
40 دقیقه نوروفیدبک ، ارایه طرح جدید، تعریف راز 2، بررسی تکالیف کتاب،
کار در منزل(راز 3 ، پازل ،تکرار تکنیک حافظه با همان تعداد تصویر)

جلسه 6
: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی تکالیف جلسه قبل،ارایه فایل ریلکسیشن و توضیح
در مورد آن،کار در منزل(راز 4 ،کتاب کار،نوشتن طرح،گوش دادن به فایل قبل
از خواب و هر شب)

جلسه7: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی جلسه قبل، کار در منزل(بیان مشکل در غالب نقاشی،راز5،تکنیک حافظه با 8 تصویر)

جلسه8:
40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی جلسه قبل، کار منزل(کتاب کار،راز6 ،نوشتن یک
طرح و بیان یک مشکل در مدرسه در غالب نقاشی،تکنیک حافظه با تصویر)

جلسه9:
40 دقیقه نوروفیدبک ،برسی جلسه قبل، کار در منزل(راز 7 وتمرین درباره راز
1و2 ،کتاب کار،خواندن داستان مورد علاقه کودک و نوشتن نکات مهم آن توسط وی،
ارایه طرح جدید ونوشتن برنامه های روزانه)

جلسه10:
40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی جلسه قبل، کار در منزل(راز 8 وتمرین 1و2و3
،کتاب کار،انجام پازل با قطعات بیشتر،تکنیک حافظه با شمارش اعداد  )

جلسه11:
40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی جلسه قبل،ارایه فایل توجه و تمرکز،کار در
منزل(راز9 وتمرین راز1و2و3و4 ،ارایه طرح،خواندن یک داستان کوتاه و آوردن
کتاب همراه خود در جلسه بعدی،تکنیک حافظه با شمارش اعداد معکوس)

جلسه 12:
40 دقیقه نوروفیدبک ،تعریف راز 9 وقصه درمانی،کار در منزل(تهیه برنامه
توسط والدین با توجه به عدم انجام کارهادر گذشته وبررسی آن توسط خود
کودک،ادامه تکنیک حافظه)

جلسه13:
40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی جلسه قبل،آموزش بازی ایکس…،کار درمنزل(ارایه
طرح یک مشکل جدید در محیط خارج از منزل وارایه راه حل در غالب نقاشی)

جلسه 14:
40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی جلسه قبل،انجام بازی ایکس-اُ ،کار در
منزل(پازل،بازی نخ وسوزن از گلدونه ها،شمارش اعداد معکوس و افزایش تعداد
اعداد)

جلسه15:
40 دقیقه نوروفیدبک ،قصه درمانی،بررسی جلسه قبل،کار در منزل(بازی
ایکس…،بازی … با ارایه یک طرح مشخص روی آن با توجه به علاقه کودک)

جلسه16: 40 دقیقه نوروفیدبک ،تمرین راز 5و6و7 ،بررسی جلسه قبل ،کار در منزل(ارایه طرح جدید،تکنیک حافظه با کلمات)

جلسه17:
40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی تفاوت ها در طرح های مختلف ،کار درمنزل(بازی
ایکس ….پازل،خواندن داستان وبررسی نکات مهم،تکرارتکنیک حافظه با…)

جلسه 18: 40 دقیقه نوروفیدبک ،قصه درمانی ،کاردرمنزل (خواندن مجله …،ماز …،تکنیک حافظه با 7 کلمه )

جلسه 19: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بازی سنجش تمرکز ،راز 8و9 ،کار در منزل(نقاشی جلسه درمانی از نظر کودک ،ماز،پازل،تکنیک حافظه با 7)

جلسه20: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بازی ایکس…،بررسی جلسه قبل

از
جلسه 20 به بعد  در صورت نیاز به ادامه نوروفیدبک ، با توجه به پیشرفت
کودک ،سن کودک و میزان همکاری خانواده روش های درمانی متفاوتی در مورد هر
کودک به صورت جداگانه در نظر گرفته خواهد شد.

 


مرکز خدمات نوروفیدبک آلومینا

تاسیس :1388

با سابقه 2 سال درمان نوروفیدبک و بیوفیدبک و درمان صدها کودک بیش فعال /کم توجه با روش نوروفیدبک توسط تیم درمانگر متشکل از متخصص مغز و اعصاب، پزشک متبحر در زمینه نوروفیدبک و چندین روانشناس مجرب در خدمت شما مراجعین محترم می باشد.


آدرس: تهران خیابان دکتر شریعتی. بالاتر از  تقاطع ظفر، مرکز نوروفیدبک آلومینا ( پذیرش با وقت قبلی)


شماره تماس :

02122852784

ساعات پاسخگویی : همه روزه از ساعت 9 صبح تا  7 شب


جملاتی پیرامون تعلیم و تربیت

1- در طبیعت و اخلاق انسانی هیچ ضعف وانحرافی نیست که با تعلیم مناسب اصلاح نشود.

 

2- دلهایی که روی آن کلمه تقوی و محبت نوشته شده به هر جایی که بخواهند پرواز می کنند و کائنات در مقابل آنها سرتعظیم فرود می آورند.

 

3- از دانش آموزی که فکر روشن دارد، ناامید مشو.

 

4- اطفال بیشتر به دستور و سرمشق محتاجند تا انتقاد و عیبجویی.

 

5- استاد پرورنده ی روان است و پدر و مادر پروش دهنده جان.

 

6- تعلیم بزرگترین هدیه ای است که مردم نیکوکار می توانند به گدایان و بینوایان بدهند.

 

7- آن که از دست روزگار به خشم می آید هر چه آموخته بیهوده بوده است.

 

8- آینده ی کودکان بسته به تربیت آنهاست.

 

9- قرض پدر و مادر به فرزندان علم و ثروت نیست، تربیت و اخلاق است.

 

10- آموزش و پرورش بدون تجربه بی فایده است.

 

11- بهترین زمان برای تربیت اراده ، ایام جوانی است.

 

12- استعداد چیزی است
که در جوانی پیدا می شود، اگر آن را تربیت کردید و درصدد تقویت آن بر آمدید
مانند بذری که در مزرعه خوب کاشته شده باشد، محصول خواهد داد و اگر آن را
به حال خود گذاشتید و آن را تربیت نکردید مانند تخمی که در زمین شوره زار
افتاده باشد ، از بین می رود و محصول نمی دهد.

 

13- اساس آموزش و پرورش ساختن ماشین نیست، بلکه ساختن انسان است.

 

14- اگر امروز حتی یک کلمه از دیروز بیشتر بدانید مسلماً شخص دیگری هستید.

 

15- آموزش و پرورش
البته مهم است ، ولی زندگی کردن خیلی از آن مهمتر است . بنابراین هدف آموزش
و پرورش صحیح باید در مرحله اول بهبودی وضع زندگی باشد.

 

16- تربیت ، علم زندگی و هنر خوب زیستن است.

 

17- اگر به بچه کمی محبت نشان بدهید، وی صد چندان به شما مهر خواهد ورزید.

 

18- فکر ساخته ی تعلیم و تربیتی است که تا امروزه گرفته ایم ، برای فکر بهتر باید از فردا تعلیم و تربیت بهتری بگیریم .

 

19- اگر بزرگان ، خویش را خوب تربیت کنند ، کودکان خوب بزرگ می شوند.

 

20- تعلیم و تربیت علم است و معلمی هنر .

 

21- اگر در خانواده ، با محبت محاکمه شویم در جامعه با خفت مجازات نمی شویم .

 

22- قبل از آن که کودک را کتک بزنید یقین حاصل کنید که خود سبب خطای او نبوده اید.

 

23- کسی که از ادب و تربیت پدر بهره ندارد روزگار او را تربیت خواهد کرد .

 

24- بهتر است پدر و
مادر را مسبب مسائل و مشکلات خود ندانید . آنها آنچه می دانستند در حق شما
انجام دادند ، ناامیدی شما ناشی از این است که تصور می کردید آنها انسان
های کاملی هستند .

 

25- دشواری های خود را با فرزندانتان در میان بگذارید و آنها را از کوچکی متعهد و مسئول بار بیاورید.

 

26- تعلیم و تربیت باید در جهت انسان سازی باشد نه پرورش انسان نماهای تحصیل کرده .

 

27- بکوشید فرزندانتان را از کودکی با واقعیات آشنا نمایید و یک مرتبه و بی تجربه و ناآگاه در صحنه اجتماع ، آنها را رها نکنید .

 

28- به جای دستوردادن ،
با بچه ها ارتباط قلبی برقرار کنید . خودتان را تا سطح آنها پایین بیاورید
، خود را به جا و در سن آنها تصور کنید ، به آنها گوش کنید و به
احساساتشان احترام بگذارید .

 

29- مربیان باید از
گفتارهای سرزنش آمیز، ترساندن ، تهدید ، رشوه دادن ، مسخره کردن و پندهای
دستوری تا آنجا که ممکن است پرهیز نمایند .

 

30- به بچه ها بیاموزید بین عشق و نومیدی ، عشق را انتخاب کنند ، چون از دست دادن عشق به منزله از دست دادن زندگی  است .

 

31- یادگیری روندی دلخواه و داوطلبانه است .

 

32- بچه ها بیشتر از روی الگو و نمونه های عملی ، مطالب را فرا می گیرند تا از طریق کتاب و قلم .

 

33- با مشاهده ، دیدن ، انتخاب کردن و با تمرین می توان دانش آموخت .

 

34- ما از فرزندان خود
انتظار داریم انسان های مسئول ، متوجه ، متعهد و پرمهری باشند در حالی که
نمونه های صحیحی در اختیار آنها قرار نمی دهیم . کودکان آنچه می بینند یاد
می گیرند و به آن عمل می کنند .

 

35- بچه ها از کودکی باید به ارزش و شخصیت خود پی ببرند و یاد بگیرند که به خود احترام بگذارند.

 

36- به فرزندان خود
بیاموزید که در زندگی فرصت های بی شماری در اختیار دارند . البته هنگامی
این باور را می پذیرند که فرصتی در اختیار آنها گذاشته شود . 

 

37- کوشش کنید حس تعاون و همکاری و احساس مسئولیت را از کودکی در فرزندانتان تقویت کنید.

 

38- بعد از تنبیه کردن بچه ها، آنها را در آغوش بگیرید و نوازششان کنید.

 

39- به بچه ها بگویید که خیلی فوق العاده اند و به آنها اعتماد دارید.

 

40- انسان شدیداً نیازمند به تربیت و اصلاح خویش است ، همان گونه که کشتزار تشنه آب باران است.

 

41- به فرزندان خود هنر و تقوی بیاموزید، چون آنها زنده نگه دارنده ی نام هستند.

 

42- بهترین میراثی که پدران برای فرزندان خود می گذارند، تربیت نیکو است .

 

43- یتیم آن نیست که پدرش مرده باشد ، بلکه آن است که از علم و ادب بی بهره باشد .

 

44- تربیت زیباترین چیزی است که مردان بزرگ ذخیره می کنند.

 

45- کودکان به نمونه و سرمشق بیش از انتقاد نیازمندند.

 

46- نگذارید بچه ها گریه کنند زیرا باران هم غنچه را ضایع می کند.

 

47- آنچه را که فرزند در توان داشته و انجام داده از او بپذیر و از او کارهای طاقت فرسا مخواه.

 

48- وقتی خونسردی خودتان را از دست می دهید – به خصوص در مورد فرزندان– فوراً عذر خواهی کنید.

 

49- یادگرفتن در کودکی مانند نقش روی سنگ ، ثابت و راسخ می ماند.

 

50- دوست آن است که در نبودن انسان ، حق دوستی را رعایت کند .

 

51- غریب کسی است که دوست نداشته باشد .



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top