جامع ترین و کاملترین مبحث در رابطه با موتور خودرو
موتورهای استرلینگ چگونه کار می کنند؟
موتور
استرلینگ یک موتورحرارتی است که اختلاف زیادی با موتورهای احتراق
داخلی در اتومبیل دارد که در سال 1816 توسط رابرت استرلینگ اختراع
شد. موتور استرلینگ قابلیت بازدهی بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی و
دیزلی دارد.
اما امروزه موتورهای
استرلنگ فقط در برخی کاربرد های خاص مانند زیر دریاییها یا
ژنراتورهای کمکی در قایق ها که عملکرد بی صدا مهم است استفاده می
شود. اگر چه موتورهای استرلینگ به تولید انبوه نرسید اما برخی
اختراعات پرقدرت با این موتور کار می کند.
موتورهای استرلنگ از چرخه استرلنگ استفاده می کند که مشابه چرخه های استفاده شده در موتورهای احتراق داخلی نیست.
·
گاز استفاده شده در داخل موتورهای استرلنگ هیچ وقت موتور را ترک
نمی کند و مانند موتورهای دیزل و بنزینی سوپاپ دود که گازهای پر
فشار را تخلیه می کند و محفظه احتراق وجود ندارد .به همین علت
موتورهای استرلنگ بسیار بی صدا هستند .
·
چرخه استرلینگ از یک منبع حراتی خارجی که می تواند هر چیزی از
بنزین و انرژی خورشیدی تا حرارت ناشی از پوسیدگی گیاهان باشد
استفاده کند و هیچ احتراقی داخل سیلندرهای موتور رخ نمی دهد .
معناى حجم موتور چيست؟
زمانى كه پيستون
از بالا به پايين در سيلندر حركت مى كندمقدار معيني از هوا را مى
مكد.مقدار هوايى كه مكيده مى شود به مقدار فضاى بالاى پيستون و نيز
مقدار جابه جايى پيستون از بالا به پايين بستگى دارد.
اگر قطر پيستون 4
اينچ(10.16 سانتي متر) باشد و ميزان جابه جايى پيستون در سيلندر نيز
4 اينچ باشد در نتيجه اين پيستون در موتور ميتواند بمكد:
حجم سيلندر=ارتفاع*3.14*{2^(شعاع)} cm^3) ) 823.3 =10.16*3.14*{2^(5.08)} اگر موتور شما 4 سيلندر باشد در نتيجه :4*823.3=3292.1 cm^3 ا 3.292 ليتر حجم دارد.
كارخانه جات خودرو سازى
رقم فوق را گرد مى كنند و مى گويند كه موتور شما 3.3 ليتر حجم دارد
كه بدين معنى است كه اين موتور خاص 3.3 ليتر حجم دارد.
اگر ميل لنگ متصل به اين موتور را دو دور بچرخانيد 4 پيستون مجموعا 3.3 ليتر هوا و سوخت را استنشاق مى كنند.
خوب,
چرا بايد اين حجم را بدانيم؟ و چرا پشت خيلى از خودروها برچسبى
شامل حجم موتور زده شده است؟حجم يك موتور مى تواند بيشترين قدرتى كه
موتور توليد مى كند را برآورد كند.ميدانيم كه بنزين با هم مخلوط
مى شود ودر موتور مشتعل مى شود.اين اشتعال زمانى بخوبى رخ ميدهد كه
احتراق سالمى روى دهد و احتراق كامل و بدون نقص زمانى رخ مى دهد كه
درصد كمى بنزين با هوا مخلوط شود.اگر مقدار زيادى بنزين با مقدار
كمى هوا مخلوط شود احتراق ناقص روى ميدهد. ويا روي نميدهد(به علت
كمبود اكسيژن).
نسبت مقدار هوا به بنزين
15 به 1 است يعني 15 واحد هوا با 1 واحد بنزين مخلوط مى شود.حجم
موتور بيشترين مقدار سوختى كه موتور مصرف مى كند را اطلاع مى دهد
واين نيز مى تواند كنترل كند بيشترين قدرتي را كه موتور توليد مى
كند. البته ممكن است يك موتور 10 ليترى كه كارايى بدى دارد و نيز
يك موتور 1 ليترى كه كارايى خوبى دارد هر دو داراى يك اسب بخار
يكسان باشند.اگرچه كه موتور 10 ليترى 10 برابر موتور 1 ليترى حجم
دارد.طبق يك قانون عمومى يك موتور 10 ليترى بايد 10 برابر نيروى
بيشتر نسبت به موتور 1 ليترى توليد كند.اگر ساير شرايط بدون تغيير بمانند.
چرخه استرلینگ:
قاعده اصلی کار موتور
استرلنگ این است که مقداری گاز داخل موتور محفوظ شده است .چرخه
استرلینگ شامل یک سری رویداد است که فشار گاز داخل موتور را تغییر
می دهد و سبب ایجاد کار می شود . چند خاصیت مهم گاز وجود دارد که
برای عملکرد موتورهای استرلنگ مهم است :
·
اگر مقداری گاز محبوس در یک حجم ثابت از فضا داشته باشید و شما به
آن گاز حرارت بدهید , فشار گاز افزایش خواهد یافت .
·
اگر مقداری گاز محبوس داشته باشید و آن را فشرده کنید (حجم آن را
در فضا کاهش دهید ) ، دمای آن گاز افزایش خواهد یافت .
اجازه دهید به هر کدام از مراحل سیکل استرلینگ ، هنگامی که به موتور ساده شده استرلینگ نگاه می کنیم برویم .
موتور ساده شده ما از دو
سیلندر استفاده می کند. یک سیلندر به وسیله ی یک منبع خارجی گرما،
گرم می شود (مثل آتش) ودیگری به وسیله ی یک منبع سرد خارجی ، سرد می
شود (مثل یخ ).محفظه گاز دو سیلندر به هم متصلند ، وپیستون ها به
طور مکانیکی به وسیله ی یک اتصال که چگونگی حرکت انها را معین می
کند به یکدیگر متصلند .
دو پیستون در انیمیشن بالا تمام مراحل سیکل را انجام می دهند .
سیکل استرلینگ 4 مرحله دارد :
1- حرارت به گاز داخل
سیلندر گرم منتقل می شود (چپ) و سبب ایجاد فشار می شود این فشار
پیستون را مجبور می کند تا به سمت پایین حرکت کند و این قسمتی از
سیکل استرلینگ است که کار انجام می دهد .
2- هنگامی که پیستون
راست به طرف پایین حرکت میکند پیستون چپ بالا می آید .این جابجایی
گاز داغ را به داخل سیلندر سرد می راند ، که به سرعت گاز داخل منبع
سرد را ، سرد می کند و فشار آن کاهش می یا بد .این عمل فشرده کردن
گاز را در قسمت بعدی سیکل ساده تر می کند .
3- پیستون داخل سیلندر
سرد (راست) شروع به فشرده کردن گاز می کند و گرمای تولید شده توسط
این متراکم سازی به وسیله ی منبع سرد حذف می شود .
4- هنگامی که پیستون چپ
پایین می رود پیستون سمت راست بالا می آید .این عمل گاز را به داخل
سیلندر گرم می راند ،که به سرعت گرم شده و فشار ایجاد می کند .در
این هنگام سیکل تکرار می شود .
موتوراسترلنگ فقط در طول
مرحله اول سیکل نیرو تولید می کند . در این جا دو روش برای افزایش
قدرت خروجی از سیکل استر لیتگ وجود دارد :
·
افزایش قدرت خروجی در مرحله اول : در مرحله اول سیکل، فشار
گاز گرم، پیستونی که کار انجام می دهد را می راند ، افزایش فشار در طول این
قسمت از سیکل قدرت خروجی موتور را افزایش می دهد .یک راه افزایش
فشار، افزایش دمای گاز است . هنگامی که ما بعدا به دو پیستون موتور
استرلنگ در این مقاله نگاه کنیم خواهیم دید که چگونه یک وسیله که
ریجناتور نامیده می شود قدرت خروجی موتور را به وسیله ی حرارت ذخیره
شده ی لحظه ای بهبود می بخشد .
·
کاهش قدرت استفاده شده در مرحله 3 :در مرحله سوم سیکل ،
پیستون روی گاز کار انجام می دهد و از قسمتی ازکار ایجاد شده در مرحله اول
استفاده می کند . کاهش فشار در طول این مرحله از سیکل، می تواند
قدرت استفاده شده در این مرحله را کاهش دهد (و به طور موثر قدرت
خروجی افزایش می یابد ). یک راه کاهش فشار سرد کردن گاز در دمای
پایین تر است .
__________________
نوع جابجا شونده موتور استرلینگ :به جای
داشتن دو پیستون ،نوع جابه جا شونده یک پیستون دارد که جابه جا می
شود .جابه جا کننده برای کنترل موقعی که مخزن گاز گرم و یا موقعی که
سرد است به کار می رود .این نوع موتور استرلینگ اغلب به صورت
نمایشی در کلاس درس استفاده می شود .شما حتی می توانید قطعات آنرا
برای سر هم کردن بخرید .
این موتور حتی با استفاده از حرارت کف دستتان می تواند حرکت کند . به
عبارتی حرکت موتور بالا مستلزم یک اختلاف دما بین بالا و پایین
سیلندر بزرگ است . در این مورد ، اختلاف بین دمای دستتان و هوای
اطراف آن برای چرخش موتور کافی است .
در شکل بالا شما دو موقعیت را می توانید ببنید :
1- پیستون قدرت :که
پیستون کوچکتر در بالای موتور است و به طور محکم محفوظ شده است وبه
علت انبساط گاز داخل موتور بالا می آید .
2- جابه جا کننده :که
پیستون بزرگ در تصویر است .این پیستون در داخل سیلندر بسیار آزاد
است بنابراین هوا به سادکی بین قسمت گرم و سرد موتور هنگامی که
پیستون بالا و پایین می رود می تواند حرکت کند .
جابه جا کننده بالا و پایین می رود تا گاز داخل موتور گرم و سرد شود .دو موقعیت برای این حالت وجود دارد :
·
هنگامی که جابه جاکننده نزدیک بالای سیلندر بزرگ است بیشتر گاز
داخل موتور توسط منبع گرم ، گرم و منبسط شده است و فشار ایجاد شده
درداخل موتور، نیروی بالا برندگی پیستون را ایجاد می کند .
·
هنگامی که جابه جاکننده نزدیک کف سیلندر بزرگ است بیشتر گاز داخل
موتور سرد و متراکم شده است که سبب افت فشار می شود و پایین آمدن
پیستون قدرت را ساده تر می کند و گاز فشرده می شود .
موتور مکررا گاز گرم وسرد می کند و از گاز منبسط و منقبض شده انرژی دریافت می کند .
موتور استرلینگ دو پیستونه: در
این موتور ،سیلندر به وسیله ی مشعل خارجی گرم می شود . سیلندر سرد
با جریان هوا سرد شده و در آن بالا و پایین می رود تا به فرایند
سرد شدن کمک کند . میل رابط هر پیستون به یک دیسک کوچک متصل است که
در حال چرخیدن به یک فلایویل بزرگ متصل است و هنگامی که نیرویی توسط
موتور تولید نمی شود باعث تداوم حرکت پیستون می شود .
مشعل دائما انتهای سیلندر را گرم می کند
1- در قسمت اول سیکل ،
فشار تولید می شود و پیستون را به حرکت به سمت چپ مجبور می کند و
کار صورت می گیرد . پیستون سرد چون در موقعیتی است که در حرکت خود
تغییر جهت خواهد داد تقریبا ساکن باقی می ماند .
2- در مرحله بعدی ، هر
دو پیستون حرکت می کنند ،پیستون گرم به سمت راست و پیستون سرد به
سمت بالا حرکت می کند . این عمل گاز را بیشتر به سمت رجیناتور و
پیستون سرد حرکت می دهد .رجیناتور وسیله ای است که به طور
موقت حرارت را می تواند ذخیره کند و از شبکه سیمی که گاز گرم از
بین آن عبور می کند ساخته شده است .سطح بزرگ شبکه سیمی، حرارت را
جذب می کند وآن را به آرامی به محیط سرد می دهد .
3- پیستون در سیلندر سرد
شروع به متراکم کردن گاز می کند .گرمای ایجاد شده توسط این تراکم
به واسطه ی سطح سرد از بین می رود .
4- در آخرین مرحله سیکل
هر دو پیستون حرکت می کنند ، هنگامی که پیستون گرم به سمت چپ حرکت
می کند پیستون سرد به سمت پایین حرکت می کند .
این عمل گاز اطراف
رجیناتور (جایی که در طول سیکل قبلی گرما را ذخیره کرده بود ) را به
داخل سیلندرگرم می راند .در این لحظه سیکل دوباره تکرار می شود.
چرا موتورهای استرلینگ متداول نیستند؟
دو ویژگی وجود دارد که
ساخت موتورهای استرلینگ را برای استفاده در بسیاری از کاربردها
مانند بسیاری از ماشین ها و کامیون ها غیر عملی می کند .
به دلیل اینکه منبع
حرارت در خارج است برای موتور مقداری طول می کشد تا به تغییرات
گرمایی داخل سیلندر عکس العمل نشان دهد. برای انتقال حرارت بین
دیواره های سیلندر و گاز داخل موتور زمانی صرف می شود . این بدین
معناست که :
· موتورقبل از اینکه کار مفید را ایجاد کند به مقدارزمانی نیاز دارد تا گرم شود .
· موتور نیروی خروجی اش را نمی تواند به سرعت تغییر دهد .
این نقایص باعث شده است
که این موتور با موتورهای احتراق داخلی اتومبیل جایگزین نشود. هر
چند که وجود موتور استرلینگی که به ماشین هیبریدی نیرو می دهد امکان
پذیر است .
__________________چرا در زمان استارت موتور مي چرخد اما روشن نمي شود؟
khodroinfo
براي چرخش و روشن شدن موتور خودرو ما به سه فاكتور اصلي و مهم نيازمنديم كه
آنها شامل تراكم ، سوخت و جرقه است درصورت نبود هريك از اينها ما با مشكل
روشن نشدن موتور روبرو ميشويم
تراكم با چرخش ميل لنگ و
حركت خطي پيستون ايجاد ميشود ، اگر در اين بين براي تسمه تايم مشكلي ايجاد
شده باشد مثل پاره شدن ويا عدم هماهنگي با ميل لنگ باعث از دست دادن تراكم
ميشود
سيستم توزيع سوخت شامل
پمپ بنزين، انژكتورها ، رگلاتور فشار، فيلتر سوخت و خط فشار است . اگر
موتور اصلا روشن نشد و در صورت روشن شدن دچار واماندگي و بد كاركردن است
يكي از علت ها ميتواند كم بودن فشار سوخت ويا اصلا نبود فشار در سيستم باشد
كه متعاقبا بايد تمام اجزاي سيستم را بازرسي كنيد
سيستم جرقه رساني كه از
قسمتهايي مانند شمع ها، وايرها ، سنسور زاويه ميل بادامك ويا ميل لنگ ،
كويل جرقه ، مدولاتور جرقه، سنسور ضربه و واحد كنترل الكترونيكي تشكيل شده
است و كار مهم فراهم آوردن جرقه در محفظه احتراق را انجام ميدهد كه درصورت
جرقه اشتباه و درزمان نامناسب موتور بسيار بد كار خواهد كرد
در زير به راه هاي دقيق تر و مرحله به مرحله عيب يابي سه بخش تراكم ، جرقه و سوخت ميپردازم
مرحله اول : هر گاه در سيستم
برق برايتان مشكلي پيش آمد ابتدا به سراغ فيوزهاي جعبه فيوز برويد كه
معمولا در زير كاپوت و يا داشبورد است بعضي از خودروهاي داراي مركز
الكترونيكي ديگري مثل بي اس آي در پژو 206 هستند كه بايد از سالم بودن آنها
قبل از انجام مراحل ديگر اطمينان حاصل نمود.
مرحله دوم : اگر فيوز ها و سيم
كشي سالم بودند سعي كنيد با دستگاه عيب ياب مثل دياگ عيب را پيدا كنيد
امكان دارد خطايي از سوي يكي از سنسور هاي موقعيت ميل بادامك يا موقعيت ميل
لنگ و يا سنسور ضربه در دستگاه مشاهده كنيد كه احتمال خرابي آنها را مي
دهد .اين نكته را در نظر داشته باشد كه دستگاههاي عيب ياب گاهي همه عيب ها
را نميتوانند تشخص دهند مانند خرابي پمپ بنزين كه هيج اتصالي با سيستم عيب
ياب ندارد و درصورت خرابي نميتوان آنرا با دستگاه پيدا كرد
مرحله سوم : حال كه هنوز عيب
پيدا نشده است بايد به سراغ كمپرس موتور رفت براي اينكار شمع ها را در
بياوريد و كمپرسنج را روي يكي از سيلندر ها قرار بدهيد بگذاريد موتور حدود 5
ثانيه بچرخد حال بايد كمپرس سنج عددي حدود 125 تا 160پي اس آي را نشان دهد
البته اين عدد در موتورهاي مختلف متفاوت است ، در صورت كم بودن ويا نبودن
كمپرس ميتوان احتمال داد كه ممكن است تسمه تايم يا شل است ويا به خوبي در
جاي خودقرارنگرفته باشد، فراموش نكنيد كه در اين عيب اصلا موتور روشن هم
نميشود ، براي اطمينان از عملكرد ميل بادامك و تسمه تايم ميتوان قاب كنار
تسمه را باز كرد ويا درب سرريز موتور را باز كرده و از چرخش ميل قبادامك
مطمئن شد اگر ميل بادامك را نتوانستيد ببينيد درب سوپاپ را هم ميتوان باز
كرد و از آنجا چرخش ميل بادامك را چك كرد
مرحله چهارم : اگر همچنان عيب
مشخص نشد بايد خروجي سيستم جرقه را تست كرد سيستم جرق ميتواند انواع مختلفي
داشته باشد اما قواعد كلي درهمه آنها مشترك است ، وظيفه سيستم جرقه انتقال
و افرايش ولتاژ از 12 ولت باتري به چند ده هزار ولت است كه با توجه به
تكنولوژي و ساختار موتور و توان خودرو متفاوت است .
در شكل روبرو قسمتهاي مختلف سيستم جرقه را كه بايد مورد بازرسي قراربگيرند را ملاحظه ميكنيد.
بعضي از موتورهاي جديد تر مانند خودروي تندر 90 داراي سيستم جرقه اي هستند
كه هر شمعي به طور جداگانه براي خود يك كويل مجزا دارد در بعضي خودروهاي
ديگر هم مانند
پژو 405 با دو كويل همه شمع ها تغذيه ميشوند براي تست كويل ها ميتوان از تست اهمي ويا تست با چراغ تست آنها را آزمايش نمود
براي مثال براي تست كويل هاي پژو 206 موتور با حجم 1400
بايد : در دماي 20 درجه سانتي گراد حداقل دماي سيم پيچ ثانويه 21 كيلو اهم ،
مقاومت نرمال 21.5 كيلواهم و حداكثرمقاومت 22 كيلو اهم باشد
مرحله پنجم : تست فشار سوخت
مورد ديگري است كه بايد بازديد شود براي اينكار بايد در مسير سوخت يك فشار
سنج ببنديم در سيستم هاي قديمي انژكتوري مانند دوو ريسر كه داراي يك تك
انژكتور و دريچه گاز بود فشار سوخت بايد بين 13 تا 17 پي اس آي باشد و براي
سيستم هاي انژكتوري نسل جديد مانند پژو 405 كه بصورت چندتايي است فشار
سوخت بايد بين 40 تا 55 پي اس آي باشد اگر شايد نبودن و يا افت فشار در
سيستم بوديد پمپ بنزين ، فيوز هاي پمپ را بازيد كنيد گاهي ممكن است كه
فيلتر گرفته باشد مسئله ديگر درمورد سوئيچ اينرسي است كه در بعضي از خودرو
هاي وجود دارد و در هنگام تصادف و ضربه عمل نموده و مسير سوخترساني را قطع
ميكند و شما ميتوانيد با زدن ضربه كوچك دوباره آنرا آزاد كنيد
مرحله ششم : اگر درصورت انجام تمام اين تست ها هنوز موتور روشن نشد سيستم
خروجي گاز هاي را چك كنيد زيرا ممكن است يكي از اجزاي سيستم موجب انسداد
مسيرگازهاي خروجي شده باشد و موجب عدم تشكيل احتراق در سيلندر شود
دلايل بد كاركردن موتور چيست ؟
khodroinfo
يك موتور خوب از نظر كاركردن
موتوري است كه بسيار نرم كاركند، باتوليد كمترين آلودگي بيشترين توان و
قدرت را به ما بدهد در ضمن مصرف سوخت مناسبي هم داشته باشد و آخرين مورد
اينكه هم درحالت دور آرام و هم در دورهاي بالاتر با صداي معمولي و نرمي
كاركند در صورت ايجاد اشكال در موتور و از بين رفتن يكي از اين پارامترها
مي توان گفت كه موتور بد كارميكند و يا حتي تك كار ميكند.
قبل از هر چيز بايد اين را
بدانيم كه آيا موتور فقط در دور آرام و سلو بد كار ميكند و يا اينكه در
سرعت و يا حالت هاي ديگر هم دچار بد كاركردن است؟ براي مثال اگر در دور
آرام موتور بد كار كند ميتونه عيب از استپر موتور باشه و يا اجزاي ديگري كه
در دور بالا دخالتي در كاركرد موتور ندارد حالا اگه موتور ماشينتون هميشه
يعني چه در حالت سلو و چه در دور بالا بد كار ميكنه نكات زير ميتوانند در
عيب يابي به شما كمك كنند
مرحله اول : در اول كار مثل هميشه بايد از سالم بودن
فيوز ها و سيم هاي انتقال برق به ادوات موتور مطمئن چون فقط كافي كه فيوز
يكي از رله هاي سيستم سوخت يا جرقه قطع بشه كه باعث از كار افتادن و يا افت
جريان در مدار برقي خواهد شد .حتي ممكنه شما موتور را براي شستشو به
كارواش برده باشيد و به كانكتورها ويا فيوز ها آب رسيده باشد به هر حال اگر
از سالم بودنشان مطمئن شديد و همچنان عيب برطرف نشد به مرحله بعدي بريد.
مرحله دوم : سعي كنيد با استفاده
از دستگاه عيب ياب اي سي يو موتور را اسكن كنيد تا اگر خطايي وجود داشت
مثل خطاي كويل جرقه ويا يكي از سنسور ها اون را برطرف كنيد گاهي دستگاه عيب
ياب خطاهاي خاصي را مانند خرابي يكي از سنسور ها اعلام ميكند كه ميتواند
بسيار كمك كننده باشد اما گاهي ايراد باز هم برطرف نميشود
مرحله سوم : نوبت به مسير
ورودي هواي موتور يعني منيفولد ، لوله ها جانبي، دريچه گاز و ادوات آن
ميرسه اين امكان وجود داره كه به دليل عدم هوارساني به محفظه احتراق موتور
دجار بد كاركردن شده باشد به موتور گاز بدهيد وبدنبال صدا در موتور باشد
گاهي وجود يك نشتي ويا خوردگي و اتصال نا مناسب بين هواي زير موتور و سوپاپ
هوا ميتونه صدايي مانند فف و كه در حقيقت صداي مكش است ايجاد كنه مهم تر
از همه اينكه فيلتر هوا را هم نبايد فراموش كرد
در شكل روبرو نقاطي كه ممكن است دچار مشكل در هوارساني به موتور شوند را ملاحظه ميكنيد
مرحله
چهارم : شمع ها ميتونند اطلاعات با ارزشي را از درون محفظه احتراق به ما
بدهند زيرا واكنش هاي شيميايي صورت گرفته برروي شمع ها اثر ميكنند و آثاري
را به جا ميگذارند براي مثال اگرموتوري غني كار بكند و سوخت زيادي به محفظه
ارسال بشود شمع و الكترود آن رنگ سياه يا خاكستري به خود ميگرد و يا اگر
همه شمع ها سفيد و بدون اثري باشند نشاندهنده ي رقيق كار كردن موتور است با
بازكردن و چك كردن وايرها از نظر مقاومت و چيني شمع ها از نظر شكستگي
ميتوانيم از عدم وجود مشكل در سيستم برق رساني مطمئن شويم حالا بايد
كويل ها را نيز كه افزايش دهنده برق هستند بازديد كنيم گاهي ممكن است برق
توليد شود اما كم باشد و انرژي مورد نياز را براي غلبه بر مقاومت هواي
فشرده مرحله تراكم را نداشته باشد براي اين كه از سالم بودن كويل مطمئن
شويم راحتترين كار عوض كردن آن با يك قطعه نو است اما راه اصولي تر آن تست
اهمي و با كمك اهم مترو يا چراغ تست مخصوص است بهتر است موتور اتومبیل را «درجا» گرم نکنید
گرم كردن صبحگاهي موتور خودرو به صورت درجا، يكي از باورهاي
نادرست اكثر رانندگان و حتي مكانيكهاي با تجربه در كشور است.این کار از
آن جهت اشتباه است که استفاده از چنين روشي براي گرم كردن، سبب فرسايش شديد
موتور و خرابي زودرس آن ميشود. درجا كار كردن موتور براي خودرويي كه
دستكم 4 ساعت خاموش بوده، فرسودگي مكانيكي را به بار ميآورد. وقتي موتور
خودرو، درجا كار ميكند، باعث توليد نوعي كربن ميشود و كربن حاصله نيز،
قطعات موتور را به سرعت فرسوده ميكند. همچنين به دليل جريان نيافتن روغن،
قطعات داخل موتور بر اثر تماس با هم، شروع به سايش ميكنند.
موتور خودرويي كه درجا كار ميكند، 50 درصد بيشتر وقت ميبرد تا گرم شود و
این دیرتر گرم شدن، خرابی موتور را در پی دارد. موتوري كه به جاي 5 دقيقه،
در مدت زماني برابر 10 دقيقه گرم شود، دو برابر مقدار معمول، گازهاي سمي
توليد ميكند و موتوري كه به جاي گرم شدن از طريق حركت آرام، يعني به جاي 5
دقيقه؛ 10 دقيقه كار كند، عمرش تا 30 درصد كوتاهتر خواهد شد. در دفترچه
راهنماي روشهاي استفاده صحيح از خودروهاي شركتهاي بزرگ خودروسازي دنيا،
جدا تذكر داده شده است كه خودرو را فورا پس از روشن كردن موتور، به حركت
درآوريدگرم كردن صبحگاهي موتور خودرو به صورت درجا، يكي از باورهاي نادرست اكثر رانندگان و حتي مكانيكهاي با تجربه در كشور است.
این کار از آن جهت اشتباه است که استفاده از چنين روشي براي گرم كردن، سبب فرسايش شديد موتور و خرابي زودرس آن ميشود.
درجا كار كردن موتور براي خودرويي كه دستكم 4 ساعت خاموش بوده، فرسودگي مكانيكي را به بار ميآورد.
وقتي موتور خودرو، درجا كار ميكند، باعث توليد نوعي كربن ميشود و كربن حاصله نيز، قطعات موتور را به سرعت فرسوده ميكند.
همچنين به دليل جريان نيافتن روغن، قطعات داخل موتور بر اثر تماس با هم، شروع به سايش ميكنند.
موتور خودرويي كه درجا كار ميكند، 50 درصد بيشتر وقت ميبرد تا گرم شود و
این دیرتر گرم شدن، خرابی موتور را در پی دارد. موتوري كه به جاي 5 دقيقه،
در مدت زماني برابر 10 دقيقه گرم شود، دو برابر مقدار معمول، گازهاي سمي
توليد ميكند و موتوري كه به جاي گرم شدن از طريق حركت آرام، يعني به جاي 5
دقيقه؛ 10 دقيقه كار كند، عمرش تا 30 درصد كوتاهتر خواهد شد.
در دفترچه راهنماي روشهاي استفاده صحيح از خودروهاي شركتهاي بزرگ
خودروسازي دنيا، جدا تذكر داده شده است كه خودرو را فورا پس از روشن كردن
موتور، به حركت درآوريد.
جامع ترین و کاملترین مبحث در رابطه با موتور خودرو
موتور اتومبيل
متعلقات موتور اتومبيل
1- پیستون موتور : پیستون قطعه استوانه شکلی است که در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشت
دارد و زمانهای موتو ر را به وجود می اورد ضمنا نیروهای تراکمی و انبساط ناشی از احتراق را
تحمل می کند
2– شاتون موتور :شاتون موتور اهرمی است که به پیستون موتور و میل لنگ متصل بوده , باعث
تبدیل شدن نیروی خطی پیستون به نیروی چرخشی میل لنگ می گردد
3-سیلندر موتور :استوانه ای است تو خالی که از بالا به وسیله سرسیلندر مسدود شده و از
طرف پایین با حرکت پیستون حجم ان مرتبا تغییر می کند
4– میل لنگ موتو ر میل لنگ یا محور موتور میله ای است که کار انجام شده در روی پیستون را به
صورت گشتاور و دور دریافت نموده قدرت را به سیستم انتقال قدرت ارسال می کند
5– شمع موتور شمع موتور وسیله ای است متشک از دو الکترود و بدنه سرامیکی که بر اثر ولتاژ
زیاد ایجاد شده و به وسیله کویل در زمان مناسب طراحی شده ایجاد جرقه می نماید و مخلوط
متراکم شده سوخت را منفجر می کند
6-سوپاپ موتور قطعه فلزی است قارچی شکل که در روی دریچه های ورودی و خروجی سرسیلندر
قرار گرفته است و در زمانهای کار موتور با باز و بسته شدن خود نقش متفاوتی را ایفا می کند
7- سرسیلندر موتور سرسیلندر قطعه ای است که به عنوان درپوش در بالای بدنه سیلندر بسته
می شود تا محفظه احتراق را به وجود اورد معمولا در روی سرسیلندر جای شمع و جای سوپاپ و
غیره قرار دارد
8– راهنمای سوپاپ یا گیت موتور استوانه ای که سوپاپ در ان حرکت کرده , به علت داشتن لقی
مجاز, حرکت سوپاپ را کنترل می کند
9-مجاری اب موتور محفظه های عبور اب در اطراف سیلندر و سرسیلندر می باشد که اب در ان
گردش کرده , گرمای بیش از اندازه موتور را به رادیاتور انتقال می دهد
10 – مانتیفولد موتور لوله های انتقال دهنده ای است که سوخت را به موتور وارد یا دودهای حاصل
از احتراق را به فضای ازاد هدایت می کند
11- تایپیت موتور استوانه ای است که در زیر ساق سوپاپ و یا میل تایپیت قرار دارد و سوپاپ را از
محل نشست خود بلند می کند و حرکت خود را از بادامک میل سوپاپ می گیرد
12- میل سوپاپ موتور محوری است که حرکت خود را از میل لنگ می گیرد و دارای بادامکهای است
که به تایپیت حرکت رفت و برگشتی میدهد به علاوه استوانه خارج از مرکزی دارد که پمپ بنزین را
به کار می اندازد و نیز دارای دندانه محرک اویل پمپ و دلکو می باشد
13– فلایویل یا چرخ طیار موتور قطعه نسبتا سنگینی است که به انتها میل لنگ بسته شده که جهت
ذخیره انرژی تولید شده در موتور و بازپس دهی ان در زمان مورد نیاز به کار می رود
14-بادامک موتور قطعه ای است بادام شکل که در روی محور میل سوپاپ ساخته شده و حرکت
دورانی محور را به حرکت خطی قطعه دیگری که با ان درگیر است میسر می کند
15- فنر سوپاپ موتور وسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را می بندد
16 – اسبک موتور وسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را باز می کند
17 – کاربراتور موتور کاربراتور دستگاهی است که در ان سوخت موتور با نسبت معینی و در شرایط
مختلف کارکرد موتور اماده می شود
18 – دلکو موتور دستگاهی است که برق فشار قوی را در زمان لازم بین شمعها تقسیم می کند
19– ***** روغن موتور وسیله ای است که ناخالصیهای شناور در روغن را جذب می کند
20-پمپ روغن دستگاهی است که روغن را با فشار معین به قسمتهای محرک موتور می رساند
21- موتور استارت دستگاه الکتریکی است که برای راه اندازی موتور به کار می رود
22- میله اندازه گیر روغن موتور وسیله ای است که سطح روغن را در کارتل به وسیله ان مشاهده
می کنند
23 – وایرهای فشار قوی در موتور وسایلی هستند که برق فشار قوی را از دلکو به سر شمعها
می رسانند
24 – دینام موتور دستگاهی است که بنزین را از باک به کاربراتور انتقال می دهد
25-پمپ بنزین موتور دستگاهی است که بنزین را از باک به کاربراتور انتقال می دهد
26- ترموستات موتور دستگاهی است که در مدار خروجی اب موتور قرار گرفته , درجه حرارت
اب موتور را کنترل و در حد معینی ثابت نگاه می دارد
27- واتر پمپ موتور دستگاهی است که اب را بین موتور و رادیاتور به گردش در می اورد
28 – پروانه موتور قطعه ای است که هوای محیط خارج را از لابلای پره های رادیاتور مکیده , اب
را خنک می کند
طرز کار موتور(چهار عمل اصلی در موتور)
چرخه کار موتور
اعمال یا رویدادهایی که در موتور شمع دار انجام می شود به چهار بخش یا حرکت پیستون
تقسیم میشود این حرکتها عبارتند از مکش تراکم انبساط و تخلیه هر حرکت از نقطه مرگ بالایی
به پایینی است در موتورهای چهار زمانه یک چرخه کامل از رویداد ها در سیلندر مستلزم دو
دور چرخش کامل میل لنگ است
زمان مکش : در حین حرکت مکش در موتور شمع دار سوپاپ بنزین (هوا) باز می شود و پیستون
به طرف پایین حرکت میکند در نتیجه در بالای پیستون خلا جزئی ایجاد می شود فشار جو مخلوط هوا
سوخت را از طریق دریچه بنزین به درون سیلندر سرازیر میکند وقتی پیستون از نقطه مرگ
پایینی میگذرد سوپاپ بنزین بسته می شود در نتیجه بخش بالایی سیلندر درزبندی می شود
زمان تراکم :پس از عبور پیستون از نقطه مرگ پایینی حرکت رو به بالای ان اغاز می شود و هر
دو سوپاپ بسته می شوند پیستونی که بسمت بالا می رود مخلوط هوا – سوخت را متراکم
می کند وان را به فضای کوچکتری بین سطح بالایی پیستون و سرسیلندر محدود می سازد این
فضا را محفظه احتراق می نامند در موتورهای شمع دار معمولا مخلوط هوا وسوخت چنان متراکم
می شود که حجم ان به یک هشتم حجم اولیه یا کمتر برسد میزان تراکم مخلوط هوا و سوخت
را نسبت تراکم می نامند نسبت تراکم بین حجم اولیه به نسبت مخلوط ثانویه را نسبت تراکم گویند
اگر حجم مخلوط پس از تراکم به یک هشتم حجم اولیه برسد ان گاه نسبت تراکم 8 به 1 خواهد شد
زمان انبساط :وقتی در پایان حرکت تراکم پیستون به نقطه مرگ بالایی می رسد شمع جرقه
می زندگرمای حاصل از جرقه شمع مخلوط هوا – سوخت متراکم را مشتعل می سازد این مخلوط
به سرعت میسوزد و دمای زیادی تا حدود 2500 درجه سانتیگراد تولید می شود و همین افزایش
فشار پیستون راپایین می راند شاتون این نیرو را به میل لنگ انتقال می دهد و میل لنگ میچرخد
تا چرخهای خودرو را بچرخاند
زمان تخلیه: وقتی در حرکت انبساط پیستون به نقطه مرگ پایینی نزذیک می شود سوپاپ دود باز
میشود پیستون پس از عبور از نقطه مرگ پایینی دوباره بالا می رود گازهای حاصل از احتراق از
دریچه دود خارج می شوند وقتی پیستون به نقطه مرگ بالای نزدیک می شود سوپاپ بنزین باز
می شود وقتی پیستون از نقطه مرگ بالایی می گذرد و حرکت به طرف پایین را اغاز میکند
سوپاپ دود بسته می شود و حرکت مکش دیگری اغاز می شود و کل چرخه – مکش-تراکم –
انبساط و تخلیه تکرار می شود تا وفتی موتور روشن است این اعمال همه سیلندر ها تکرار
می شوند
طرز کار موتور خودرو
آیا تا به حال کاپوت ماشین را
باز کرده اید و از چیز هایی که در داخل آن وجود دارد متعجب شده
اید؟موتور ماشین می تواند شبیه یک سیستم بزرگ گیج کننده از فلزات،لوله ها
و سیم ها باشد.
Photo courtesy DaimlerChrysler
Jeep® Grand Cherokee Engine
شما ممکن است بخواهید که از
روی کنجکاوی بدانید که آنجا چه می گذرد. یا شما یک ماشین جدید بخرید، و
چیز هایی شبیه ” 3لیتر(6سیلندر)”و “دو سر سیلندر” و” تنظیم دریچه های
پاشش سوخت” را شنیده باشید. معنی همه آنها چیست؟
اگر شما در مورد این طور
مسائل متعجب شده اید،پس این مقاله را بخوانید.ما در باره ایده اساسی یک
موتور بحث خواهیم کرد وسپس به جزئیات چگونگی اتصال قطعات به یکدیگر وارد
می شویم،چه اشتباهاتی می تواند رخ دهد و چگونه عملکرد موتور افزایش می
یابد.
هدف از یک موتور بنزینی تبدیل
بنزین به حرکت است. بنابرین خودروی شما می تواند حرکت کند. به درستی
ساده ترین راه برای ایجاد حرکت، مشتعل ساختن بنزین در داخل موتور است.
بنابراین موتور ماشین یک موتور احتراق داخلی است. یعنی احتراق به صورت
داخلی اتفاق می افتد.
دو نکته قابل توجه :
– انواع مختلف موتور های احتراق داخلی موجود است. موتورهای دیزلی یک نوع از آنها و موتورهای توربینی- گازی نوع دیگری است. شما همچنین مقالات موتورهای HEMI، موتور های وانکل و موتورهای دو زمانه را خوانده اید. هر یک از آنها مزایا و معایبی دارند.
– موتورهای دیگری از قبیل موتور های احتراق خارجی نیز وجود دارد. موتور بخار
در قطارهای قدیمی و قایق های قدیمی بهترین مثال از یک موتور احتراق
خارجی است. سوختهایی از قبیل زغال سنگ،چوب،روغن و… در یک موتور بخار در
بیرون از آن میسوزند و بخار تولید می کنند و بخار در داخل موتور ایجاد
حرکت می کند. موتورهای احتراق داخلی نسبت به موتورهای احتراق خارجی پر
بازده هستند.(سوخت کمتری در هر مایل مصرف می کنند) به علاوه یک موتور
احتراق داخلی نسبت به موتور احتراق خارجی معادل خود کوچکتر است. این
توضیح می دهد که چرا ما در ماشین های Fordو GM عدم استفاده از موتور بخار را می بینیم.
اجازه دهید به فرایند احتراق داخلی با جزئیات بیشتر در بخش بعدی نگاه کنیم.
احتراق داخلی:
توپ سیب زمینی
از اساس اصلی هر موتور رفت برگشتی احتراق داخلی استفاده می کند. اگر
مقدار اندکی از سوخت با انرژی با لا (مانند بنزین) را در یک فضای کوچک و
بسته مشتعل کنیم، انرژی باور نکردنی از انبساط گازها آزاد می شود. شما می
توانید با استفاده از این انرژی یک سیب زمینی را تا500 فوتی پرتاب کنید.
در این مورد این انرژی تبدیل به حرکت سیب زمینی می شود، البته این انرژی
را می توان برای اهداف مهم تری نیز استفده کرد. به عنوان مثال، اگر
بتوان یک چرخه ایجاد کرد که انفجارات شبیه این را صد بار در دقیقه انجام
دهد و اینکه اگر بتوانید انرژی تولیدی از یک راه مفید مهار کنید چیزی
بدست می آید که ساختار(هسته) موتور ماشین است .
تقریبا همه خودرو ها از یک
سیکل احتراق چهار زمانه ای برای تبدیل بنزین به حرکت استفاده می کنند.
موتورهای چهار زمانه که در سال 1867 اختراع شدند به افتخار نام نیکولاس
اوتو، به چرخه اتو معروف هستند .موتور های چهار زمانه در شکل 1 نشان داده
شده اند. مراحل سیکل اوتو عبارتند از:
· کورس مکش
· کورس تراکم
· کورس احتراق
· کورس تخلیه
شما در این شکل می توانید قطعه ای را ببینید که پیستون نامیده می شود و جایگزین سیب زمینی در توپ سیب زمینی
شده است. پیستون توسط شاتون به میل لنگ وصل شده است، با چرخش میل لنگ
حالت دوباره مسلح شدن توپ را به وجود می آورد. حالت های موجود در سیکل
موتور:
·
وقی پیستون از نقطه مرگبالا شروع به حرکت می کند، سوپاپ ورود باز می
شود و با ادامه حرکت سیلندر پر از مخلوط بنزین و هوا می شود. که به آن
کورس مکش گفته می شود. حتی ریزترین قطره بنزین نیز برای درست کار کردن
احتیاج به مخلوط شدن با هوا دارد.(قسمت1 در شکل)
· سپس پیستون بر می گردد تا این مخلوط سوخت و هوا را متراکم کند. تراکم انفجار را قدرتی تر می کند.(قسمت 2 در شکل)
· وقتی پیستون به نقطه مرگ بالا در این کورس می رسد، شمع
از خود جرقه تولید می کند و سوخت را مشتعل می کند. با منفجر شدن سوخت
موجود در سیلندر پیستون به سمت پایین حرکت می کند. .(قسمت3 در شکل)
·
وقتی پیستون به نقطه مرگ پائین در کورس می رسد، سوپاپهای تخلیه باز و
گازهای خروجی از سیلندر خارج می شوند و به سمت اگزوز می روند.(قسمت4در
شکل)
اکنون موتور آماده انجام سیکل جدید می شود و دو باره مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندر می شود.
توجه کنید حرکتی که در یک
موتور احتراق داخلی تولید می شود یک حرکت دورانی است، در حالی که حرکت
تولید شده توسط توپ سیب زمینی یک حرکت خطی است. در یک موتور حرکت خطی
پیستون توسط میل لنگ به حرکت دورانی تبدیل می شود. حرکت دورانی حرکت
جالبی است، زیرا ما برای به حرکت در آوردن خودرو به حرکت دورانی چرخها نیاز
داریم.
__________________
قسمت های اصلی موتور:
سیلندر قلب موتور است که
پیستون در داخل آن بالا و پائین می رود. در بالا موتور با یک سیلندر
تشریح شد، این نوع موتورها در ماشین های چمنزنی دیده می شود. اما بیشتر
خودروها بیشتر از یک سیلندر دارند (4،6،8 سیلندر) . در یک موتور چند
سیلندره، سیلندر ها معمولا ً در یکی از سه حالت زیر چیده می شوند: خطی، Vشکل (خورجینی) یا تخت که در شکل زیر نشان داده شده است :
شکل2.خطی- سیلندرها در یک خط و در یک ردیف مرتب شده اند(با ارایش خطی).
شکل3.V شکل (خورجینی)- سیلندرها در این حالت در دو ردیف که نسبت به یک دیگر زاویه مشخصی دارند قرار گرفته اند.
شکل4.تخت- سیلندرها در این حالت در دو ردیف مخالف همدیگر قرار دارند.
حالت مختلف قرار گرفتن سیلندرها، مزایا و معایب مختلفی دارد که عبارتند
از: نرمی، هزینه ساخت و مشخصات ظاهری.این مزایا و معایب آنها را برای هر
وسیله نقلیه خاصی متناسب می کند.
__________________
اجازه دهید به بعضی از قسمت های موتور با جزئیات بیشتر نگاه کنیم.
شمع
شمع تامین کننده جرقه ای است
که باعث مشتعل شدن مخلوط سوخت و هوا می شود تا احتراق بتواند اتفاق
بیافتد.این جرقه برای بدرستی عمل کردن بقیه قسمت ها باید در زمان درست
صورت گیرد.
سوپاپ ها
سوپاپ های ورودی و خروجی در
زمان مناسبی باز می شوند تا مخلوط سوخت و هوا وارد، و گازهای خروجی تخلیه
شوند.توجه کنید که هر دو سوپاپ در طی کورس تراکم و احتراق بسته می شوند و
محفظه احتراق آب بندی شده ای ایجاد می کنند.
پیستون
پیستون یک قطعه فلزی استوانه ای شکل است که در داخل سیلندر بالا و پائین می رود.
رینگ های پیستون
رینگ های پیستون فاصله بین دیواره بیرونی پیستون و دیواره داخلی سیلندر را آب بندی می کنند.
رینگ ها برای دو هدف زیر مورد استفاده قرار می گیرند:
· ممانعت از نشت مخلوط سوخت و هوا و گاز ها ی خروجی از محفظه احتراق به داخل کارتر طی کورس ترکم و احتراق.
· ممانعت از نشت روغن به محفظه احتراق، که از سوختن و کاهش مقدار آن جلو گیری می کند.
دلیل این که بیشتر خودرو ها روغن سوزی دارند و باید در هر 1000 مایل یک کوارت(quart) روغن اضافه کنیم، این است که موتور آنها کهنه بوده و رینگ ها نمی توانند به مدت طولانی محفظه احتراق را به درستی آب بندی کنند.
شاتون:
شاتون، پیستون را به میل لنگ
وصل می کند. که می تواند هر دو انتهایش بچرخدو با حرکت پیستون تغییر
زاویه دهد و میل لنگ را بچرخاند.
میل لنگ:
میل لنگ حرکت رفت و برگشتی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل می کند.
محفظه روغن(کارتر):
کارتر میل لنگ را احاطه کرده که محتوی مقداری روغن است که در محفظه روغن جمع شده است.
مشکلات موتور :
تصور کنید که شما در صبح یکی
از روزها می خواهید خودرواتان را روشن کنید اما خودرو روشن نشود، اکنون
چه مشکلی می تواند وجود داشته باشد؟ حالا که شما طرز کار یک خودرو را می
شناسید چیز های اساسی را که می تواند مانع حرکت خودرو شود را می دانید.
سه مورد اساسی که ممکن است اتفاق بیفتد:
1. اختلاط بد سوخت
2.کاهش تراکم
3.ضعیف بودن جرقه
علاوه بر این، هزاران چیز کوچک نیز می تواند مشکلاتی را ایجاد کند که این سه مورد مهمترین آنها هستند.
مبنی بر این که بحث ما در
مورد موتور های ساده است، در اینجا ما نگاهی گذرا و سریع به چگونگی تاثیر
این مشکلات بر روی موتور خواهیم داشت.
__________________اختلاط بد سوخت- اختلاط بد سوخت می تواند ناشی از چند مورد زیر باشد:
· کمبود بنزین
· کمبود هوا
·
ممکن است سیستم سوخت رسانی مقدار خیلی بیشتر یا کمتر از حد معمول سوخت را
مخلوط کند، به این معنی که انفجار به درستی اتفاق نیافتد.
· اگر سوخت نا خالصی(مثل آب در باک بنزین)داشته باشد، باعث مشتعل نشدن سوخت می شود.
کمبود تراکم–
ا گر شارژی از مخلوط بنزین و هوا به درستی متراکم نشود، فرایند تراکم آن
طور که باید، انجام نمیشود. کمبود تراکم به دلایل زیر می تواند اتفاق
بیافتد:
· رینگ های پیستون خراب شده باشند(نشت مخلوط سوخت و هوا در مرحله تراکم).
· سوپاپ های ورودی و خروجی آب بندی نباشند، که دوباره باعث نشت مخلوط سوخت و هوا می شود.
· وجود سوراخ در سیلندر
بیشتر سوراخ هایی که در
سیلندر ایجاد می شود در قسمت بالای سیلندر (جایی که سوپاپ ها و شمع قرار
دارند که به سر سیلندر معروف است) قرار دارد که به خود سیلندر متصل است.
عموما ً سیلندر و سر سیلندر با یک واشر که بین این دو فشرده شده، به
همدیگر پیچ شده اند تا یک آب بندی مطمئن تری ایجاد کند. اگر واشر خراب
شده باشد سوراخ های کوچک موجود بین سیلندر و سر سیلندر بزرگتر می شوند و
این سوراخ ها از دلایل نشت هستند.
ضعیف بودن جرقه– جرقه ممکن است به چند دلیل زیر ضعیف یا وجود نداشته باشد:
· اگر شمع یا وایرها پوسیده باشند، جرقه ضعیف خواهد بود.
· اگر وایر قطع یا از بین رفته باشد یا اگر سیستم به درستی کار نکند و جرقه را به وایرها نفرستد، باز جرقه ای نخواهیم داشت.
· اگر جرقه زودتر یا دیر تر از زمان استاندارد در سیکل اتفاق بیافتد (تایمینگ نبودن سیستم جرقه زنی) و سوخت در زمان صحیح مشتعل نشود، این می تواند دلیل بیشتر مشکلات باشد.
مواردی که می توانند ایجاد مشکل کنند. برای مثال:
· اگر باتری از کار افتاده باشد موتور روشن نمی شود.
· اگر یاتاقان های که موجب می شوند که میل لنگ آزادانه بچرخد از کار بیافتد، میل لنگ نمی تواند بچرخد و موتور روشن نمی شود.
· اگر سوپاپها در زمان درستی، یا اصلا ً باز و بسته نشوند و هوا وگاز های خروجی نتوانند وارد و خارج شوند، موتور روشن نمی شود.
· اگر چیزی شبیه سیب زمینی به لوله اگزوز چسبیده باشد و گازهای خروجی نتوانند بیرون بروند موتور روشن نمی شود.
· اگر روغن وجود نداشته باشد پیستون نمی تواند آزادانه در داخل سیلندر بالا و پائین برود، در نتیجه گیر می کند.
در کار کرد صحیح موتور همه این فاکتور ها در یک بازه ای هستند.
می توان دید که در یک موتور
چندین سیستم کمک می کنند تا کار تبدیل سوخت به حرکت انجام شود. در بخش
های بعدی، زیرسیستم های مختلفی که در موتور استفاده می شود را خواهیم
دید.
سیستم سوخت رسانی و محرک سوپاپ های موتور
بیشتر زیر سیستم های موتور از
تکنولوژی مختلفی استفاده می کنند و بهترین تکنولوژی آن است که عملکرد
موتور را بهبود بخشد.اجازه دهید نگاهی به زیرسیستمهای مختلفی که در خودرو
های مدرن استفاده شده اند بیاندازیم. برای این کار از سیستم محرک سوپاپ
ها شروع می کنیم.
سیستم سوپاپ ها شامل سوپاپ ها
و مکانیسم باز و بسته کننده آنهاست. مکانیسم باز و بسته کننده ، میل
سوپاپ نامیده می شود. میل سوپاپ برجستگی هایی دارد که با حرکت انها
سوپاپ ها بالا و پائین می روند که درشکل 5 نشان داده شده.
Figure 5.the camshaft
بیشتر موتورهای مدرن میل سوپاپ رو
هستند، به این معنی که میل سوپاپ در بالای سوپاپ قرار گرفته همانطور که
در شکل 5 می بینید، بادامک روی شفت سوپاپ ها را مستقیما ً، یا از طریق یک
اتصال کوتاه به راه می اندازد.موتور های قدیمی از میل سوپاپی که در مخزن
روغن که در نزدیکی میل لنگ قرار گرفته استفاده می کنند.میله ها به
بادمکی که زیر تایپت و بالای سوپاپ ها قرار دارد وصل شده است.این موتور
ها قطعات متحرک زیادی دارند و این موجب تاخیر بیشتری بین به کار افتادن
بادامک های سوپاپ و حرکت واکنشی سوپاپ ها می شود.تسمه تایمینگ یا زنجیر
تایمینگ میل لنگ را به میل سوپاپ وصل می کند، بنابراین سوپاپ ها با
پیستون هماهنگ هستند. میل سوپاپ با هر چرخش میل لنگ نیم دور می چرخد.
بیشتر موتورها با عملکرد بالا 4 سوپاپ برای هر سیلندر دارند(2تا برای مکش
و 2تا برای تخلیه) و این آرایش نیازمند دو میل سوپاپ برای هر ردیف از
سیلندرها است. که با آن دوبل میل سوپاپ رو گفته می شود. برای جزئیات بیشتر
به مقاله طرز کار میل سوپاپ ها مراجعه کنید.
سیستم جرقه زنی(شکل 6) شارژر
الکتریکی ولتاژ بالا تولید می کند و آنرا از طریق وایر ها به شمع منتقل
می کند. شارژ ابتدا به سمت دلکو هدایت می شود، که دلکو را می توان به
راحتی در زیر کاپوت ماشین جست. یک سیم از سیستم جرقه زنی وارد دلکو می
شود و 6،4 یا 8 (بسته به تعداد سیلندر ها) سیم از آن خارج می شود. این
سیم ها شارژ الکتریکی را به هر یک از شمع ها منتقل می کنند. موتور طوری
تایمینگ شده است که در هر لحظه فقط در یک سیلندر جرقه ایجاد می شود.این
باعث می شود که موتور به نرمی کار کند. برای جزئیات بیشتر به طرز کار سیستم جرقه زنی مراجعه کنید.
در بخش بعدی چگونگی روشن شدن موتور و سیستم خنک کننده را خواهیم دید.
خنک کننده موتور،مکش هوا و شروع کار سیستم:
سیستم خنک کننده در بیشتر
خودرو ها شامل رادیاتور و واتر پمپ است.آب از طریق منافذی در اطراف
سیلندر عبور می کند و بعد برای خنک شدن دوباره به رادیاتور باز می گردد.
در بعضی خودرو ها (به طور خاص در فولوکس واگن) و همچنین در بیشتر موتور
سیکلت ها و موتور های چمنزنی از سیستم هوا خنک کن به جای سیستم خنک کننده
آبی استفاده می شود. موتور های که از سیستم هوا خنک کن بهره می گیرند،
سبکتر و گرمتر هستند .که عموما ً طول عمر و عملکرد موتور پایین است. برای
جزئیات بیشتر می توانید به طرز کار سیستم خنک کننده موتور مراجعه کنید.
بنابراین اکنون می دانید که
چگونه و چرا موتور خودرویتان خنک می ماند. اما چرا چرخش هوا اهمیت دارد؟
بیشتر خودرو ها به صورت نرمال تهویه می شوند ،به این معنی که جریان هوا
از طریق ***** هوا و مستقیما ً وارد سیلندر می شود.موتور های با عملکرد
بالا از توربو شارژر و سوپر شارژر
استفاده می کنند.به این معنی که برای افزایش عملکرد موتور ،هوا به صورت
فشرده (بنابراین مخلوط سوخت و هوای بیشتری می تواند به صورت فشرده وارد
هریک از سیلندرها شود.) وارد موتور می شود که به میزان این فشار تقویت
کننده می گویند.توربو شارژر
از یک توربین کوچک متصل به لوله خروجی(اگزوز)برای چرخش توربین کمپرسور
استفاده می کند تا توربین کمپرسور جریان هوا را وارد سیلندر کند.توربو
شارژر مستقیما ً به موتور وصل شده تا کمپرسور را بچرخاند.
برای جزئیات بیشتر به طرز کار توربو شارژر مراجعه کنید.
افزایش عملکرد موتور حائز اهمیت است اما در حقیقت وقتی کلید استارت را می چرخانید چه اتفاقی می افتد؟
سیستم استارت شامل یک موتور الکتریکی استارت و یک سلنوئیداست.وقتی
کلید استارت را می چرخانید موتور استارت، موتور را با دور پایین می
چرخاند بنابراین فرایند احتراق شروع می شود.برای راه اندازی یک موتور
سرد یک موتور قدرتمند نیاز است.که استارت موتور بر همه اینها غلبه می
کند:
· تمام اصطکاکهای داخلی ناشی از رینگ های پیستون.
· فشار تراکم در هر سیلندر که در اثر کورس تراکم اتفاق می افتد.
· انرژی مورد نیاز برای باز و بسته کردن سوپاپ ها توسط میل سوپاپ.
· همه چیز های دیگر که مستقیما ً به موتور وصل هستند (یعنی انرژی خود را از موتور می گیرند) مانند واتر پمپ،اویل پمپ و آلترناتور و…
به دلیل
نیاز به انرژی زیاد و این که موتور از سیستم الکتریکی 12 ولت استفاده می
کند باید صدها آمپر برق به استارتر موتور هدایت شود.سلنوئید یک سوئیچ
الکتریکی بزرگ ضروری است که می تواند جریان بالا را هدایت کند.وقتی کلید
استارت را می چرخانید،سلنوئید فعال شده و موتور را به کار می اندازد.
در
بخشهای بعدی به زیر سیستم هایی که برای نگهداری روغن وسوخت و طرز خارج
ساختن گازهای خروجی و آلودگی به کار می روند بحث خواهیم کرد.
سیستم روغن کاری،سوخت رسانی،اگزوز و سیستم الکتریکی:
در سیستم
سوخت رسانی بنزین از باک توسط پمپ مکیده می شود و با هوا مخلوط شده و
بنابراین مقدار صحیحی از مخلوط سوخت و هوا می تواند وارد سیلندرها
شود.تزریق سوخت از سه طریق زیر متداول است: کاربراتور،تزریق از دریچه
سوخت،تزریق مستقیم سوخت.
· کاربراتور وسیله ایست که سوخت را با هوا مخلوط می کند و به داخل موتورمی فرستد.
·
در موتور های انژکتوری مقدار معینی از سوخت به طور جداگانه از بالای
سوپاپ مکش(دریچه تزریق سوخت)یا مستقیما ً(تزریق مستقیم سوخت)به داخل
سیلندر تزریق می شود.
· برای جزئیات بیشتر به طرز کار تزر