ثواب داشتن دختر برگرفته شده از http://ahlolbait.blog.ir
کسانى که بر
این باورند که در اسلام به زن و حقوق زن، بها داده نشده است با این گونه روایات چه
مى کنند؟! روایاتى که آدمى را به داشتن دختر پاکدامن، مباهى و سرافراز مى سازند.
مایه خوش
یمنی و خوبى زن
رسول خدا (صلّى
اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «از خوش یمنی و خوبى زن است که اوّلین
فرزندش دختر باشد.»[1]
دختران
حسناتند، و پسران نعمات
ابان بن تغلب از امام
صادق (علیه السّلام) روایت کرده است که فرمود: دختران حسناتند، و
پسران نعمت؛ و حسنات موجب ثواب و اجر و پاداشند ولى نعمت موجب بازخواست مىشود.[2]
دختر
مایه نزول برکت و رحمت و زیارت فرشتگان
رسول خدا (صلّى
اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «خانهاى نیست که در آن دختران باشند
مگر اینکه هر روز بر آن خانه دوازده برکت و رحمت از آسمان نازل مىشود و زیارت
فرشتگان از این خانه قطع نمىگردد و فرشتهها براى پدرشان هر روز و شب عبادت یکسال
را مىنویسند.»[3]
یاری
دختر دار تا روز قیامت
روایت شده است که از یکى از دو امام باقر یا
صادق (علیهما السّلام) فرمودند: هر گاه مردى داراى دخترى شود، خداوند
فرشتهاى را بر او فرود مىآورد تا بال خود را بر سر و سینه آن دختر کشیده گوید:
این موجود ناتوانى است که از ضعف آفریده شده است، و کسى که بر او انفاق کند و
هزینه او را بر عهده بگیرد تا روز قیامت یارى خواهد شد.[4]
دختر
ریحانه خوش بو
روایت شده است که
رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) را به میلاد حضرت
فاطمه (علیها سلام) بشارت دادند، آن حضرت به چهره اصحابش نگاهى
انداخت، و چون آنان را اندوهگین دید فرمود: «شما را چه شده است؟! (فاطمه من)
ریحانهاى است که او را مىبویم، و روزى او با خدا است.»[5]
امیرالمومنین على (علیه
السّلام) فرمود: «هر گاه مژده ولادت دختر، به رسول خدا (صلّى
اللَّه علیه و آله و سلّم) داده مىشد، آن حضرت مىفرمود: شاخه گل
خوشبویى است، و روزى او هم به عهده خداوند متعال است.
دختر
دلسوز والدین
امام صادق (علیه
السّلام) فرمود: «حضرت ابراهیم(علیه السّلام) از پروردگارش خواست
که دخترى به او دهد که بعد از مرگش بر او گریه و ندبه کند».
دختر داشتن برابر با
برکت، یارى خداوند و ثواب دختر داشتن بیشتر ازهزار حجّ و هزار جهاد و هزار شتر و
یا گاو که هدیه مکّه کند و هزار مهمانى دادن
رسول خدا صل(صلّى
اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «هر کس یک دختر دارد خداوند او را کمک
مىکند و یارى مىنماید و برکت مىدهد و او را مىآمرزد.»[7] در حدیث
دیگری فرمودند: «هر کس یک دختر دارد براى او بهتر از هزار حجّ و هزار جهاد و هزار
شتر و یا گاو که هدیه مکّه کند و هزار مهمانى دادن است.»
دختران
باقیات الصالحات
پیامبر (صلّى
اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «خداوند رحمت نماید بر پدر چند دختر، دختران،
با برکت و دوست داشتنى هستند و پسران، بشارت دهنده و شاد کننده هستند و دختران
باقیات الصالحات[9]
هستند.»[10]
سرپرستی
دختران برابر با مانع ورود به جهنم ،وجوب بهشت و باغهاى بهشتى
پیامبر خدا (صلّى
اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمودند:«هر کس از سه دختر سرپرستى کند سه باغ
از باغهاى بهشتى به او داده مىشود که هر باغى از دنیا و آنچه در دنیاست بزرگتر
است.»[11] در حدیث
دیگری فرمودند: «کسى که سه دختر دارد و بر رنج و سختى و راحتى آنان شکیبا باشد
اینان در روز قیامت مانعى (از جهنّم) براى او خواهند بود.»[12] در حدیث
دیگری فرمودند: «هر کس خرجى سه دختر یا سه خواهرش را بدهد بهشت بر او واجب است » پرسیدند:
اى رسول خدا! خرج دو نفر را نیز؟، فرمود بله و دو نفر گفتند: اى رسول خدا! و یک
نفر؟، فرمود: و یک نفر. و حضرت (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: هر کس
سه دختر و سه خواهر را سرپرستى کند و بر جاى دادن ایشان صبر کند تا آنکه شوهر کنند
یا آنکه بمیرند و در قبر جاى کنند من و او همانند این دو انگشت (به انگشت شهادت و
وسط اشاره کرد) در بهشت جاى داریم عرض کردم: اى رسول خدا! و دو تا؟، فرمود: و دو
تا عرضه داشتم: و یکى، فرمود و یکى». [13]
امام صادق علیه
السّلام) فرمود: «هر کس دو دختر و یا دو خواهر و یا دو عمّه و یا دو خاله را
تکفّل کند ما او را از آتش باز مىگیریم.»[14]
دختران
با حجاب و عفیف ، بهترین فرزندان
رسول خدا (صلّى
اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «دختران پشت پرده (با حجاب و عفیف)
بهترین فرزندان هستند. هر کس که یک دختر دارد خداوند دخترش را مانعى از آتش برایش
قرار مىدهد و هر کس که دو دختر دارد خداوند او را به واسطه آن دو دختر به بهشت
مىبرد و هر کس سه دختر دارد و یا به اندازه آن خواهر دارد خداوند جهاد و صدقه
دادن را از او بر مىدارد.»[15]
برخورد
معصومین(علیهم السّلام) با جاهلیت
برای مردى دخترى
متولد شد حضرت امام صادق (علیه السّلام) او را در حال خشم دید
به او فرمود: اگر خداى تعالى به تو وحى مىکرد که من براى تو اختیار کنم یا خودت
براى خودت اختیار کنى تو در جواب حق سبحانه چه مىگفتى؟جواب داد من مىگفتم:
پروردگارا! تو براى من اختیار کن! حضرت
علیه السلام فرمود: خداى تعالى براى تو اختیار کرد سپس فرمود بجاى پسرى که عالم[16] همراه موسى او را کشت در این
گفتار حق سبحان: فَأَرَدْنا أَنْ یُبْدِلَهُما رَبُّهُما خَیْراً مِنْهُ زَکاةً وَ
أَقْرَبَ رُحْماً ما خواستیم که پروردگارشان فرزندى بهتر و صالحتر و رحیمتر به آن
پدر و مادر دهد[17] خداى تعالى دخترى به آن پدر و مادر داد که از آن
دختر هفتاد پیامبر بوجود آمد.[18]
مردى به خدمت رسول
خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) شرفیاب شد و به مردى
که نزد آن حضرت نشسته بود گفت که:خداوند فرزند
دخترى به تو عطا کرده است به محض شنیدن این خبر، چهره آن مرد درهم رفت! رسول خدا (صلّى
اللَّه علیه و آله و سلّم) از او پرسید: تو را چه پیش آمده است؟! عرض
کرد: خیر است! حضرت فرمود: تعریف کن که چه شده است؟ عرض کرد: از خانه که بیرون آمدم
همسرم در حال زایمان بود، اینک به من خبر دادند که او دخترى زائیده است! رسول خدا (صلّى
اللَّه علیه و آله و سلّم) (که گویى از تغییر حال آن مرد به خاطر دختر
دار شدن در شگفت شده بود) به آن مرد فرمود: زمین است که سنگینى او را تحمل مىکند،
و آسمان است که بر او سایه مىافکند، و روزى او با خداست، و او به منزله گل
خوشبویى است که تو آن را مىبویى؛ سپس رو به اصحاب کرده فرمود: کسى که داراى دخترى
مىشود، گرفتار است، و کسى که دو دختر دارد، باید به فریادش رسید، و کسى که سه
دختر داشته باشد از جهاد و هر کار دشوار دیگرى معاف است، و کسى که داراى چهار دختر
باشد، پس اى بندگان خدا به کمک او بشتابید،[19] و اى بندگان خدا به او وام
دهید، و اى بندگان خدا به او رحم کنید.[20]
راوى گوید: «در مدینه
ازدواج کردم. امام صادق علیه السلام از من پرسیدند: ازدواجت چگونه بود؟ در پاسخ
عرض کردم: همه خوبىهایى که از یک زن مىتوان دید در همسرم دیدم ولى او به من
خیانت کرد. امام فرمود: چه خیانتى؟ گفتم: دختر زاییده است!!!!!!. امام فرمود: گویا
دختر را خوش ندارى؟ خداوند عز و جل مىفرماید: «شما نمىدانید
پدران (و مادران) و فرزندانتان، کدام یک براى شما سودمندترند.»[21]
رأفت و رحمت خدا
بر زنان بیش از مردان است
ثواب خوشحال کردن
دختران
پیامبر خدا (صلّى
اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «رأفت و رحمت خدا بر زنان بیش از مردان
است و مردى نیست که زنى از محارم خویش را شاد سازد مگر اینکه خداوند در قیامت وى
را شادمان خواهد کرد.»[22]
پیامبر (صلّى
اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «هر کس که وارد بازار شود و تحفهاى
(هدیهاى) بخرد و آن را براى افراد تحت کفالتش ببرد او به سان کسى است که صدقهاى
براى مردمى نیازمند ببرد و باید که پیش از پسران به دختران آغاز کند چون هر کس
دخترش را شاد سازد گویا که فردى از فرزندان اسماعیل را آزاد ساخته است و هر کس چشم
پسرى را روشن و شاد سازد گویا که از ترس خدا گریسته و هر کس از ترس خدا بگرید
خداوند او را به بهشت نعیم وارد سازد.»[23]
لزوم خدمت رسانی به خانواده شهدا
برداشتهایی از بیانات امام خمینی (ره)
ملت شریف ایران میداند که نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی مرهون
فداکاری قشرهای مختلف ملت است … که در صف اول باید شهدای انقلاب- رحمة
الله علیهم- و کسانی که در این راه معلول و آسیب دیده شدهاند، محسوب داشت.
لهذا باید رسیدگی کامل به خاندان شهدا و آسیب دیدگان و معلولین در این
راه، چه در حال انقلاب و چه قبل و بعد از آن به نحو احسن و با مراعات
احترام آنان بشود.
لهذا لازم است سازمانی به سرپرستی جنابعالی و هیأتی از معتمدین و آگاه و
آشنا بدین گونه امور، برای این مقصد مهم تأسیس شود که با اجرای مفید آن،
ملت و دولت انقلابی، دین خود را در مقابل این گروه فداکار در راه انقلاب
اسلامی ادا نمایند، شورای انقلاب موظف است برای این شروع مهم، بودجه کافی
تصویب نماید و در اجرای آن سرعت عمل به خرج دهد و دولت و متصدیان امور،
موظف هستند مواد زیر را مورد تصویب و اجرای سریع قرار دهند:
1- اولویت فرهنگی: یعنی در مدارس و دانشگاه با تسهیلات مقتضی وارد شوند.
2- اولویت اقتصادی: یعنی مسکن، زمین، وسائل زندگی و سایر مایحتاج زندگی برای آنان تهیه گردد.
3- اولویت در استخدام: یعنی خانوادهی شهدا و معلولین در استخدام دولت
اولویت داشته و آنان که قدرت خدمت دارند به استخدام دولت درآیند.
4- کارت مجانی برای سوار شدن آنان در اتوبوسهای دولتی داخل شهرها تهیه گردد.
5- کارت نیمه بها برای استفاده از وسائل نقلیه بین شهری مثل قطار و هواپیما و غیره.
6- تشکیل دفترچه مخصوصی برای قدرت خرید از تعاونیهای دولتی.
7- بیمه درمانی و استفاده از کارت ویژه خرید دارو.
8- قرار دادن حقوق رسمی برای معلولین که قدرت کار ندارند و خانواده شهدا بالنسبه به افراد آن خانواده.
9- ایجاد برنامههایی در رادیو به عنوان معلولین و خانواده شهدا.
10- سازمان موظف است بدون فوت وقت، معلولین و آسیب دیدگانی که احتیاج به
معالجه دارند تحت علاج قرار دهد و در صورتی که با تصدیق طبیب لازم است
برای معالجه به خارج کشور بروند، اسباب مسافرت و مخارج معالجه آنان را
فراهم نماید.
ضمناً متذکر میشود که اگر سازمان در موارد مرقومه به اشکالی برخورد نمود
و یا از طرف بعضی متصدیان اهمالی شد، این جانب را مطلع نمایند تا در رفع
آن به طور مقتضی عمل نمایم.(1)
در وضع فعلی کشور، که قوای مسلح ایران در مرزها با خلوص نیت و قلب سرشار
از محبت به اسلام و کشور اسلامی به جنگ دفاعی با دشمنان اسلام- که در رأس
آنها امریکاست- به پا خاستهاند، و در زمانی که امثال صدام تبهکار به پیروی
از شیطان بزرگ به کشور اسلامی ما هجوم آورده است و قوای مسلح ایران با
فداکاری بی نظیر از کشور قرآن دفاع مینماید، بر همه ملت خصوصاً علمای
اعلام لازم است از بازماندگان شهیدان اسلام دیدن نموده، و با عواطف اسلامی
خود در خدمت آنان کوشا باشند و از کمکهای معنوی و عواطف روحی دریغ ننمایند.
این جانب مراتب احترام خود را تقدیم بازماندگان محترم شهیدانی که در راه
هدف الهی خود را فدا و دین خود را در پیشگاه ربوبیت ادا نمودهاند، تقدیم
مینمایم؛ و از خداوند متعال رحمت واسعه برای شهدا و عزت و سلامت برای
بازماندگان عزیز مسألت مینمایم، و مراتب شکرگزاری خود را تقدیم میکنم.
(2)
ارزش هر خدمتی، موافق ارزش آن کسی است که برایش خدمت میکنیم، هرکس هر
خدمتی در راه خدا برای خلق خدا بکند این ارزش دارد. لکن ارزشها مختلف هستند
به ارزش آنهایی که برای آنها خدمت میکنیم. همه بنیادهایی که برای خدا در
راه اسلام به کشور خودشان خدمت میکنند، و همه اشخاصی که برای اعتلای کلمه
اسلام خدمت
می کنند، همه آنها پیش خدای تبارک و تعالی ارزش دارد و مورد عنایت حق
تعالی- انشاءالله- خواهند شد. لکن ارزش بنیاد شهید، خدمت به شهید و خدمت به
بازماندگان شهید و خدمت به آنهایی که در راه اسلام برای فداکاری حاضر شدند
لکن معلول شدند و عضوی از اعضای خودشان را از دست دادند یا جراحاتی بر
آنها وارد شده است، ارزش این خدمت که برای شهدای اسلام و برای فداکاران
اسلام انجام میگیرد شاید از سایر ارزشها بیشتر باشد.(3)
بنیاد شهید از همه بنیادها افضل است برای این که شهید از همه افراد افضل
است. خدمت در بنیاد شهید در رأس خدمتها هست. همه خدمت میکنند و همه برای
خدا و برای همه فضل است و برای همه ارزش هست در بارگاه الهی. همه
خدمتگزارهایی که خدمت میکنند. آنهایی که خدمت میکنند برای جنگزدهها
آنها هم خدمتشان برای فداکاران است. این جنگزدهها که الآن در ایران هستند
و در خارج از وطنشان هستند راجع به اینها هم هرکسی خدمت بکند خدمت به
فداکاران است، لکن خدمت به شهید ارزشش بیشتر از همه خدمتهاست.(4)
معلولی که جان خودش را در دست گرفته و تقدیم کرده است لکن موفق نشده است
به شهادت، آن هم فداکاری خودش را کرده است. شما که خدمت به شهید میکنید و
بنیاد شما که بنیاد شهید است، قدر این بنیاد را بدانید و قدر این خدمت را
بدانید. برای کم کسی این طور مطلبی که برای شهید گفته شده است برای کم کسی
هست. آنها را قرین انبیا قرار دادهاند. خدمت شما به آنها خدمت به نبی اکرم
است. خدمت به انبیاست. بدانید که شما در راه شهید دارید خدمت میکنید. و
بنیاد شما بنیاد شهید است. و شهید، افضل است. شهادت از همه چیزها [افضل
است] و باز در روایتی است که هر خوبی بالاتر از او هم خوبی هست تا برسد به
قتل در راه خدا: شهادت در راه خدا. بالاتر از او دیگر خوبی در کار نیست. و
معلوم [است] نکتهاش برای این که، کسی که همه چیزش را برای خدا تقدیم کرده
است و حیات که بالاترین سرمایه است برای او در این عالم تقدیم کرده است.
دیگر از این بِرّ (5) و از این خوبی بالاتر نمیشود باشد. شما خدمت میکنید
به انسانهایی و به کسانی که وابسته هستند به این شهدا و شهدا به آنها
علاقه دارند. و الآن هم شهید هستند نسبت به آنها، و خدمت شما ارزشمندترین
خدمتهاست که تصور میشود، به حساب این طور روایات.(6)
عمده چیزی که هست این است که صادقانه خدمت کنید، خدمت بکنید، گمان نکنید
که شما یک کاری که برای آنها انجام میدهید یک منّتی بر آنها دارید. منت
آنها را بکشید، خدمت بکنید، احترام بکنید از آنها. اینها خانواده شهدا
هستند. و معلولین و خانوادههای معلولین که ارزششان آنقدر است، و ما باید
خدمتگزار به آنها باشیم. هر عملی که انجام میدهیم، هر خدمتی که به آنها
انجام میدهیم عملی است که در پیشگاه خدا مقبول است. و ما باید با کمال
خرسندی منت آنها را بکشیم و خدمت به آنها بکنیم.(7)
مبادا یک وقتی یک کلمه درشتی گفته بشود به این بازماندگان شهدا، یا به
این معلولین. و باز کسانی که عائله معلولیناند، توجه داشته باشید که عملی
را که میکنید خالص و برای خدا باشد. و برای آن کسی که فداکار برای خدا
بوده است، و جانش را در راه خدا اهدا کرده است. شما خدمت به او میکنید و
این خدمت به خداست. همان طوری که ما منت خدای تبارک و تعالی را میکشیم و
عبادت او را میکنیم، منت اوست بر ما. و خدای تبارک و تعالی منت بر ما
گذاشته است و ما را هدایت کرده است، و هر عملی که بکنیم منت بر او نداریم و
او منت بر ما دارد. این خدمت هم خدمت به خدای تبارک و تعالی و مجاهدین در
راه او و شهدای در راه اوست. و ما باید با سر و جان خدمت بکنیم. و ابداً در
نظرمان نیاید که ما یک کاری انجام دادیم. آنها جان خودشان را دادند و شما
قدرتی که دارید، دارید خرج میکنید برای آنها، و من امیدوارم که در راه خدا
که شد؛ ثواب مجاهدین را به شما عنایت بفرماید خدای تبارک وتعالی.(8)
شما خانوادههای شهدا و معلولین و مجروحین نشان دادید که هرگز اجازه
نمیدهید استعمار بر مقدرات این کشور سایه افکند. شما خانوادههای شهدا با
شهادت افتخارآفرینان این مرز و بوم به جهان فهماندید که از همه عزیزان در
راه اسلام خواهید گذشت. شما چشم و چراغ این ملتید، خداوند یارتان باد. شما
با ایثار فرزندان و جوانان و عزیزان خویش به همه نشان دادید که توطئههای
داخلی و خارج نخواهد توانست بر این ملت مصمم پیروز شود.(9)
راهبردهای تصریحی:
1- میبایست از مقام والای خانوادههای شهدا و ایثارگران تجلیل کرد.
2- در همه حال میبایست برخورد با خانوادههای شهدا و ایثارگران توأم با احترام باشد.
3- در همهی خدمات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و درمانی بایستی خانوادهی شهدا و جانبازان و ایثارگران در اولویت باشند.
4- تجلیل و احترام و خدمت به خانوادهی شهدا، جانبازان و آزادگان،
ترویج و نشر ارزشهای والای اسلام و تضمین آینده نظام جمهوری اسلامی است.
نکات استنباطی:
1- حسی قدرشناسی و سپاسگزاری اسلامی اقتضا میکند که انسان همواره ممنون
کسانی باشد که امنیت و آسایش کشور را بر آرامش خود ترجیح دادند.
2- ترویج فرهنگ شهادت و ایثار، بیمه کردن نظام جمهوری اسلامی و ناامید کردن دشمن از ضربه زدن به این نظام است.