مقایسه نیسان قشقایی و سوزوکی ویتارا
در این مقایسه قصد داریم تا دو خودرو شاسی بلند ژاپنی را که در کشورمان
حضور دارند با هم مقایسه نماییم. این رقابت بین دو خودرو سوزوکی گراند
ویتارا با موتور 4 سیلندر 2000 سی سی با توان 135 اسب بخار و نیسان قشقایی
با موتور مشابه و توان 140 اسب بخار صورت پذیرفته است.
خودرو نیسان جزو برندهای جدید نیسان به حساب آمده و نام آن نیز با الهام
از سختکوشی و قدرت و توان بالای ایل بزرگ قشقایی ایران، برگزیده شده است.
پشت فرمان قشقایی که فعلا نیاز بازار آن از طريق واردات تامین و چندی دیگر
به جمع مونتاژیهای پارس خودرو خواهد پیوست، ميتوان تا 180 کیلومتر در
ساعت پدال گاز را فشرد و در عرض 13.2 ثانیه به شتاب 100 کیلومتر رسید، این
در شرایطی است که سوزوکی ویتارا در عرض 13.6 ثانیه به شتاب 100 کیلومتر دست
یافته و با آن ميتوان سرعت 175 کیلومتر در ساعت را تجربه کرد.
اما نگاهی به میزان مصرف سوخت این دو خودرو بیندازیم.
قشقایی با وجود آنکه هم حجم با ویتاراست، اما در سیکل ترکیبی حدود یک لیتر
بیش از هم وطن خود بنزین ميسوزاند، به نحوی که مصرف سوخت ترکیبی آن 9.9
لیتر در هر 100 کیلومتر است و ویتارا در همین سیکل 9.1 لیتر بنزین ميبلعد.
هر دو محصول استاندارد یورو 4 را در آلایندگی پاس کرده و 16 سوپاپه و چهار سیلندر محسوب ميشوند.
از جمله امکانات ایمنی و رفاهی ویتارا و قشقایی باید به سیستم ترمز ضد قفل
(ABS) ، ایربگ (کیسه هوا) و همچنین تعبیه مواد ضربه گیر در بدنه این دو
محصول اشاره کرد.
قشقایی در مدل وارداتی خود با قیمتی بین 42 تا 43 میلیون تومان روانه بازار
خواهد شد و ویتارا نیز هماکنون 36 میلیون تومان در مدل دندهای و 40
میلیون تومان در نوع اتومات خود قیمت دارد.
یک تفاوت بسیار مهم بین قشقایی و ویتارا این است که نماینده سوزوکی با وجود
حجم موتور دو هزار سی سی خود، به دلیل مونتاژ در کشور از بنزین سهمیهای
برخوردار است، اما قشقایی به لحاظ آنکه وارداتی به حساب ميآید، فعلا بنزین
یارانه ای به آن تعلق نخواهد گرفت. این محصول البته در صورتی که پارس
خودرو آن را مونتاژ کند، کارت سوختش شارژ خواهد شد.
هاچ بک اروپایی: سوزوکی سِلِریو [ویدئو]
آیا خودروی مفهومی A:Wind سوزوکی که سال گذشته در نمایشگاه بین المللی خودروی تایلند معرفی شد را به یاد دارید؟ آن
مدل مفهومی اکنون به سوزوکی سلریو تبدیل شده که برای نخستین با در
نمایشگاه خودروی دهلی نو تحت عنوان ماروتی سوزوکی سلریو معرفی شد.
Suzuki Celerio
این خودرو که پس از سوزوکی آلتو عرضه شده است، یک خودروی مینی در سطح
جهانی است که برای نخستین بار در نمایشگاه بینالمللی خودروی ژنو 2014 (4
تا 16 مارس) به بازار خودروی اروپا معرفی خواهد شد.
سوزوکی میگوید این خودرو دارای فضای داخلی فوق العاده جا داری به عنوان یک
خودروی مینی داشته و تولید کربن دی اکسید کم آن با قوانین زیست محیطی
اروپا سازگاری دارد. هیچ اطلاعات دیگری در مورد نسخهی ویژهی اروپایی این
خودرو منتشر نشده است.
ماروتی سوزوکی سلریو که در هندوستان معرفی شد 3600 میلی متر طول، 1600 میلی
متر عرض و 1560 میلی متر ارتفاع داشته و وزن آن بین 810 تا 830 کیلوگرم
میباشد. حجم صندوق عقب آن برابر با 235 لیتر است.
Suzuki Celerio
همانند مدل مفهومی و سوزوکی آلتوی فعلی، سلریو دارای یک موتور سه سیلندر
1 لیتری میباشد که 67 اسب بخار نیرو و 90 نیوتن بر متر گشتاور تولید
مینماید. با داشتن یک گیربکس نیمه اتوماتیک، سلریو مصرفی معادل 4.3 لیتر
در هر 100 کیلومتر در تست مصرف سوخت ARAI (موسسهی تحقیقات اتومبیل
هندوستان) بهدست آورد. در هندوستان، این خودرو همراه با یک گیربکس پنج
دندهی دستی اختیاری نیز عرضه میشود.
Suzuki A:Wind concept
تولید سلریو (که در زبان اسپرانتو به معنی کرفس است) از سال جاری در
کشور تایلند آغاز شده و در بسیاری از کشورهای دنیا فروخته خواهد شد.