تست رغبت سنج هالند

تیپ های شخصیتی پرسشنامه رغبت سنج تحصیلی شغلی هالند

تیپ های شخصیتی پرسشنامه رغبت سنج تحصیلی شغلی هالند

بالاترین نمره تیپ شخصیتی را نشان میدهد که شش تیپ به شرح ذیل می‌باشند.

1-2- واقعگرا/ اهل کار

علاقمند به کار با وسایل و ماشینها و بی علاقه به فعالیتهای آموزشی و درمانی

1-1-2- صفات شخصیتی

اهل عمل، خودمحور، صرفه جو، سرسخت، مصر، غیراجتماعی

2-1-2- مشاغل مناسب

مشاغل فنی، کشاورزی و بعضی از مشاغل خدماتی

2-2- مسئله حل کن/ جستجوگر

علاقمند به پژوهش و کارهای علمی در زمینه های ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی بی علاقه به فعالیتهای متهورانه

1-2-2- صفات شخصیتی

کنجکاو، دقیق، تحلیل گر، پیچیده، کناره گیر، منتقد، خوددار

2-2-2- مشاغل مناسب

مشاغل علمی و پژوهشی، پزشکی و برخی از مشاغل مهندسی

3-2- ترغیب کننده/ متهور

علاقمند به فعالیتهای رهبری، مدیریت، سیاسی و کسب درآمد اقتصادی و بی علاقه به امور پژوهشی

1-3-2- صفات شخصیتی

ماجراجو، باانرژی، مطمئن به خود، هیجان طلب، سلطه جو

2-3-2- مشاغل مناسب

مشاغل مدیریت، تجارت و فروشندگی

4-2- امدادگر/اجتماعی

علاقمند به امور آموزشی و درمانی و بی علاقه به امور فنی و ماشینی

1-4-2- صفات شخصیتی

اهل همکاری، معاشرتی، صبور، مسئول، صمیمی، امدادگر¼

2-4-2- مشاغل مناسب

مشاغل مربوط به تعلیم و تربیت، رفاه اجتماعی و موضوعات اخلاقی

5-2- خلاق/ هنری

علاقمند به فعالیتهای پیچیده، ابتکاری و هنری، بی علاقه به کارهای قراردادی

1-5-2- صفات شخصیتی

عاطفی، ابرازگر، خیالپرداز، شهودی، آرمانگرا، مستقل

2-5-2- مشاغل مناسب

مشاغل هنر، موسیقی، ادبیات، بازیگری، مترجمی

6-2- سازمان دهنده/ متعارف

علاقمند به امور دفتری، تنظیم اطلاعات نوشتاری و پردازش داده ها و بی علاقه به امور بی نظم و هنری

1-6-2- صفات شخصیتی

محتاط، مطیع، منظم، صرفه جو، دوراندیش، وظیفه شناس

2-6-2- مشاغل مناسب

مشاغل اداری و منشیگری، حسابداری، بایگانی

نکته:

پیشنهاد میگردد از این پرسشنامه درخصوص افراد زیر 16 سال استفاده گردد و در خصوص افراد بزرگتر از پرسشنامه MBTI استفاده گردد.

 

3- انجام آزمون

 

نام و نام خانوادگی :سن : 
میزان تحصیلات :رشته تحصیلی دانشگاهی :
پرسشنامه حاضر به
منظور ارزیابی رغبت ها و علائق شما در زمینه تحصیلی و شغلی تهیه و طراحی
شده است. در این پرسشنامه فهرستی از فعالیتها، تجربه ها، مشاغل و خود سنجی
ها آورده شده است تارغبت ها و تجربه های شما را مشخص نماید. درهر بخش
توضیحات لازم برای پاسخگویی داده شده است. لطفا این توضیحات را با دقت
بخوانید و پرسشنامه را با گذاردن عدد 1 در مقایل پرسش مورد نطر تکمیل
نمایید.

 

سؤال اول: فعالیتها – رو به روی هر یک از فعالیتها ی زیر که مایل و علاقمند به انجام آنها هستید، یک علامت بزنید.
سوال اول
 1نصب وسایل الکترونیکی 
 2تعمیر اتومبیل 
 3ساختن اشیا چوبی 
 4راندن کامیون و تراکتور 
و5استفاده از ابزار ماشینی یا فلزی 
 6تغییر ابتکاری موتور اتومبیل و موتورسیکلت 
 7گذراندن دوره کارگاه 
 8گذراندن دوره طراحی مکانیکی 
 9گذراندن دوره درودگری ( کارهای چوبی ) 
 10گذراندن دوره خیاطی 
 11گذراندن دوره اتو مکانیکی 
   0
   
  
  
  
 1نامه نگاری با دوستان 
 2شرکت در برنامههای مذهبی 
 3عضویت در انجمن ها و مراکز فرهنگی و اجتماعی 
 4کمک به حل مشکلات شخصی دیگران 
الف5مراقبت از کودکان 
 6شرکت در میهمانیها ومراسم جشن و سرور 
 7بیان مطالب شنیدنی و لطیفه در جمع دوستان 
 8مطالعه کتابهای روانشناسی 
 9حضور در جلسات و سمینارها 
 10شرکت در کلاسهای ورزشی 
 11پیدا کردن دوستان و افراد جدید 
 1خواندن کتابها یا مجلات علمی 
 2کار در آزمایشگاه 
 3کار برروی یک پروژه علمی 
 4ساختن مدلهایی از هواپیما ( ماکت ) 
ج5کار با وسایل و مواد شیمیایی 
 6مطالعه آزاد درباره موضوعات خاص 
 7حل معماهای ریاضی و شطرنج 
 8گذراندن دوره فیزیک 
 9گذراندن دوره شیمی 
 10گذراندن دوره هندسه یا مثلثات 
 11گذراندن دوره زیست شناسی 
   0
 1تاثیر گذاشتن روی دیگران 
 2فروشندگی اجناس 
 3بحث درباره مسائل سیاسی 
 4کار کردن در مغازه یا فروشگاه شخصی 
م5شرکت فعال در سمینارها 
 6سخنرانی 
 7خدمت به عنوان مدیر یک گروه 
 8سرپرستی و نظارت بر کار دیگران 
 9ملاقات با شخصیت های مهم 
 10رهبری یک گروه برای رسیدن به هدف 
 11مشارکت در فعالیتهای سیاسی 
   0
 1طراحی، ترسیم، نقاشی 
 2بازیگری تئاتر یا سینما 
 3طراحی داخل ساختمان یا دکوراسیون 
 4نوازندگی در گروه موسیقی و سرود 
ه5نوازندگی یکی از آلات موسیقی 
 6رفتن به برنامههای اجرای موسیقی 
 7خواندن داستانهای معروف 
 8نقاشی از روی مدل یا عکس 
 9نقد نمایشنامه 
 10خواندن شعر یا سرودن شعر 
 11گذراندن دوره هنری 
   0
 1دقت در تمیز نگهداشتن کتابها و لوازم التحریر خود 
 2ماشین نویسی اوراق یا نامه ها برای خود ودیگران 
 3حسابداری 
 4کار باانواع ماشینهای اداری ( حساب، کامپیوتر و غیره ) 
ق5ثبت و نگهداری اسناد هزینهها و درآمد 
 6گذراندن دوره ماشین نویسی 
 7گذراندن دوره بازرگانی 
 8گذراندن دوره دفترداری 
 9گذراندن دوره حسابداری مالی 
 10بایگانی نامه ها، گزارشها، سوابق و غیره 
 11نوشتن نامه های اداری و رسمی 
   0

 

 

سؤال دوم : تجربه ها – رو به روی هر یک از فعالیتها ی زیر که تاکنون تجربه کرده اید و می‌توانید آنرا انجام دهید، یک علامت بزنید .
سوال دوم
 1از ابزار های برقی کارگاه نجاری مانند اره، ماشین تراش یاماشین سنباده استفاده کرده ام . 
 2کار کردن با ولت متر را می دانم . 
 3می‌توانم کاربراتوررا تنظیم کنم . 
 4با ابزار های برقی مانند : مته، آسیاب، خرد کن و چرخ خیاطی کار کرده ام . 
و5کار جلا زدن و لکه زدایی مبلمان یا کارهای چوبی را می‌توانم انجام دهم . 
 6می‌توانم نقشه ساختمان یا طرح ماشین را بخوانم . 
 7تعمیرات ساده وسایل برقی را می‌توانم انجام دهم . 
 8می‌توانم وسایل چوبی ( صندلی، میز و … ) راتعمیر کنم . 
 9رسم های فنی را می‌توانم بکشم . 
 10می‌توانم تعمیرات ساده تلویزیون را انجام دهم. 
 11تعمیرات ساده لوله کشی را می‌توانم انجام دهم. 
   0
 1می‌توانم بخوبی مطالب را برای دیگران توضیح دهم . 
 2در امور خیریه با جمع آوری کمکهای مردمی شرکت کرده ام . 
 3با دیگران به خوبی کار وتشریک مساعی می کنم . 
 4در سر گرم کردن افراد بزرگتر از خود مهارت دارم . 
الف5می‌توانم میزبان خوبی باشم . 
 6به راحتی می‌توانم به کودکان آموزش دهم . 
 7می‌توانم برای سرگرمی دیگران در یک مهمانی برنامه ریزی کنم. 
 8بخوبی می‌توانم به افراد مضطرب یا دارای مشکل کمک کنم . 
 9داوطلبانه در بیمارستان، کلینیک یا مراکز امداد رسانی ( هلال احمرو … ) کار کرده ام . 
 10برای امور خیریه مربوط به مدرسه یا مسجد می‌توانم برنامه ریزی کنم . 
 11درباره شخصیت افراد به خوبی می‌توانم قضاوت کنم . 
   0
 1طرز کار لامپ خلا ( لوله خالی از هوا ) را می دانم . 
 2می‌توانم سه غذا راکه از لحاظ مواد پروتئینی غنی هستند را نام ببرم . 
 3مفهوم نیمه عمر عنصر رادیواکتیو را می دانم . 
 4می‌توانم جدو ل مندلیف را توضیح دهم . 
ج5می‌توانم از خط کش محاسبه برای ضریب یا تقسیم استفاده کنم . 
 6از میکروسکوپ می‌توانم استفاده کنم . 
 7سه نوع صورت فلکی ستارگان را می‌توانم شناسایی کنم . 
 8چگونگی عملکرد گلبول های سفید خون را می‌توانم توضیح دهم . 
 9فرمول های ساده شیمی را می‌توانم تفسیر کنم . 
 10می دانم که چرا ماهواره ها به زمین نمی افتند . 
 11در سمینار یا مسابقه علمی شرکت کرده ام . 
   0
 1در مدرسه به عنوان نماینده انتخاب شدم . 
 2می‌توانم کار دیگران را سرپرستی کنم . 
 3اشتیاق و انرژی فوق العاده ای در انجام کار ها دارم . 
 4به خوبی می‌توانم مردم را به انجام کار های مورد علاقه خودم وادارم . 
م5در فروشندگی مهارت دارم . 
 6بعنوان نماینده یک گروه در ارائه پیشنهادات ویا شکایات به مقام بالاتر انجام وظیفه کرده ام . 
 7در کار فروشندگی یا رهبری گروه پاداش گرفته ام . 
 8باشگاه، گروه یا دسته ای را سازمان داده ام . 
 9اقدام به ایجاد کسب و کار نموده ام . 
 10می دانم چگونه سر دسته یا نماینده موفقی باشم . 
 11مباحثه گر خوبی هستم . 
   0
 1می‌توانم در نمایشنامه نقشی را بازی کنم . 
 2می‌توانم شعر یا نوشته ای را دکلمه کنم . 
 3می‌توانم در نمایش عروسکی بازی کنم. 
 4می‌توانم افراد را طوری نقاشی کنم که قابل شناسایی باشند . 
ه5می‌توانم نقاشی یا مجسمه سازی کنم . 
 6می‌توانم سفالگری کنم . 
 7طراحی لباس، پوستر یا وسایل چوبی را می‌توانم انجام دهم . 
 8می‌توانم به خوبی شعر بگویم یا داستان بنویسم . 
 9می‌توانم یک آلت موسیقی را بنوازم . 
 10در سرودهای 2 تا 4 نفره می‌توانم شرکت کنم . 
 11می‌توانم یکی ازآلات موسیقی را در یک جمع رسمی بنوازم . 
   0
 1در هر دقیقه می‌توانم چهل کلمه تایپ کنم . 
 2می‌توانم با دستگاه فتوکپی یا ماشین جمع بندی قیمت کالا کار کنم . 
 3می‌توانم تند نویسی کنم . 
 4می‌توانم نامه ها و سایر اوراق را بایگانی کنم . 
ق5در امور اداری کار کرده ام . 
 6می‌توانم زمان بندی مشخصی برای انجام کار هایم داشته باشم . 
 7می‌توانم مقدار زیادی از کار های دفتری رادر مدت کوتاهی انجام دهم . 
 8از ماشین حساب می‌توانم استفاده کنم . 
 9می‌توانم از کامپیوتر استفاده کنم . 
 10می‌توانم بدهیها وطلب ها ( ترازنامه ها ) رادر دفتر کل وارد کنم . 
 11می‌توانم گزارشهای دقیق پرداختها و فروشها را نگهداری و تنظیم کنم . 
   0

 

 

سؤال سوم : مشاغل
– این فهرست برای بررسی احساسات و نگرش ها ی شما نسبت به مشاغل گوناگون
میپردازد، روبه روی مشاغلی را که به آنها علاقه دارید یا برای شما
خوشایند هستند یک علامت بزنید.
سوال سوم
 1مکانیک هواپیما 
 2متخصص موجودات وحشی وآبزی 
 3مکانیک اتومبیل 
 4نجار 
 5راننده خاک برداری برقی، جرثقیل 
 6نقشه بردار 
و7بازرس ساختمان 
 8مهندس مخابرات 
 9جوشکار 
 10پرورش دهنده گلها و گیاهان 
 11راننده تاکسی سرویس ( آژانس ) 
 12مهندس لوکوموتیو 
 13خیاط 
 14برقکار 
   0
 1جامعه شناس 
 2دبیر دبیرستان 
 3متخصص اصلا ح و تربیت 
 4گفتار درمانگر 
 5مشاور ازدواج 
 6مدیر مدرسه 
الف7سرپرست خوابگاه 
 8روانشناس 
 9دبیر علوم اجتماعی 
 10مدیر امور خیریه 
 11مربی ورزش 
 12مشاور 
 13دستیار امور روانپزشکی 
 14راهنما و مشاور شغلی 
   0
 1متخصص هواشناسی 
 2زیست شناس 
 3ستاره شناس ( منجم ) 
 4تکنسین آزمایشگاه پزشکی 
 5مردم شناس 
 6دامپزشک 
ج7شیمیدان 
 8پژوهشگر ( محقق ) 
 9نویسنده مقالات علمی 
 10سردبیر یک مجله علمی 
 11زمین شناس 
 12گیاه شناس 
 13کارشناس تحقیقات علمی 
 14فیزیکدان 
   0
 1معامله گر، واسطه گر امور تجاری 
 2مامور خرید 
 3مدیر اجرایی آگهی و مسئول تبلیغات 
 4نماینده فروش کارخانه تولیدی 
 5تولیدکننده برنامههای تلویزیونی 
 6مدیر هتل 
م7مدیر شرکتهای بازرگانی 
 8مدیر رستوران 
 9مدیر مراسم وتشریفات 
 10فروشنده 
 11واسطه گر معاملات ملکی یا اتومبیل 
 12مدیر تبلیغات یا مدیر روابط عمومی 
 13مؤسس باشگاه ورزشی 
 14مدیر فروش 
   0
 1شاعر 
 2رهبر ارکستر 
 3موسیقیدان 
 4نویسنده 
 5هنر مند آگهیهای تبلیغاتی 
 6نویصسنده ا دبیات کودکان 
ه7بازیگر سینما یا تئاتر 
 8خبرنگار 
 9صورتگر ( نقاش ) 
 10خواننده سرود 
 11آهنگساز 
 12مجسمه ساز 
 13نمایشنامه نویس 
 14فیلم ساز 
   0
 1دفتر دار 
 2معلم درس ماشین نویسی 
 3مسئول برنامههای بودجه ( ذی حساب ) 
 4حسابدار تحصیل کرده 
 5بازرسی مالی اداری 
 6تند نویس دادگاه 
ق7تحویلدار بانک 
 8کارشناس مالیات 
 9ناظر صورت برداری از موجودی 
 10اپراتور کامپیوتر 
 11ارزیاب هزینهها 
 12کارشناس امور مالی 
 13کارمند امور مالی 
 14بازرس بانک 
   0

 

 

سؤال چهارم : خود
سنجی ها – در جدول زیر توانائیها ( توان بالقوه ) ومهارت های ( توان بالفعل
) خود را در مقایسه با همسالانتان درجه بندی نمائید. سعی نمائید صحیح ترین
برآورد را در مورد خودتان انجام دهید، به کمترین توانایی نمره 1 وبه
بیشترین توانایی نمره 7 بدهید و تا حد امکان از درجه بندی یکسان خود در هر
توانایی بپرهیزید برای پاسخگویی درعددی که به نظر خودتان معرف توانایی شما
میباشد عدد 1 را بنویسید.
سوال چهارم7654321
وتوانا


بعضی عوامل دیگر که به اختلال بدشکلی منجر می‌شوند

: مطالعات
نشان داده‌‌اند که بیشتر افراد با “ابج” با مهار کننده بازجذب سروتونین حال بهتری
پیدا می‌کنند. این مساله نشان می‌دهد که عدم تعادل سروتونین نیز در ایجاد این مساله
دخالت دارد که بخشی از این مساله به مثال بیولوژیکی مربوط می‌شود.

 

 زندگی روزمره
یک فردی که سندروم بدشکلی دارد به چه شکلی است؟

 یک بیمار را در نظر
بگیرید که به نظر زن کاملا جذابی به نظر می‌رسد ، حدود سی ساله ، با پوستی زیبا ،
موی بور ، لاغر و دوست‌داشتنی. اما او فکر میکند که خیلی زشت و مخوف هست. او فکر
میکند که لکه‌های بزرگ وحشتناکی در تمامی سطح پوست او وجود دارد ، و اینکه او
جوشهای بزرگ زشتی دارد ، اینکه موهای او در جهت نادرستی برجسته شده است. اما پوست
اون به شکل منطقی صاف است اگر شما واقعا از نزدیک نگاه کنید شما متوجه می‌شوید که
او یک یا دو جوش در صورتش دارد.

او از مادرش در حدود بین 10 تا 20 بار
می‌پرسد ” من چطور به نظر می‌رسم؟ پوست من چطور به نظر می‌رسد؟” او یک شغل خوب دارد
و آن را نسبتا خوب انجام می‌دهد. اما او تمایل دارد که از افراد دیگر در سر کار
اجتناب کند. او برای خوردن ناهار به کافه تریا نمی‌رود ؛ او از تعامل با همکاران
اجتناب می‌کند که این یک مشکل می‌باشد به خاطر اینکه او نیاز دارد با شکل موثری این
تعاملات را انجام دهد تا اینکه کارش را انجام دهد.

 آیا افراد سعی
می‌کنند که از درمان پزشکی یا جراحی برای نقص‌هایی که مورد ملاحظه قرار میدهند
استفاده کنند؟

 مطالعات نشان می‌دهد که نرخی بین 6 تا 15 درصد از افراد
که در جستجوی جراحی پلاستیک هستند “ابج” دارند ؛ از طرف دیگر ، در حدود یک چهارم از
افراد با “ابج” جراحی پلاستیک داشته‌اند. و در حدود 40 درصد از بیمارانی که من
تابحال دیده‌ام درمان مربوط به پوست داشته‌اند.

 درمان هایی که
هم‌اکنون برای درمان اختلال بدشکلی جسمی مورد استفاده قرار می‌گیرند چقدر موثر
هستند؟ آیا به غیر از دارو شامل درمان هم می‌شوند؟

ما خیلی از بیماران
را با دارو درمان می‌کنیم ، بعضی را با درمان و برخی را با هر دو. اگر شما “ابج”
شدید دارید در این حالت مشخصا شما به دارو نیاز داشته و شما شاید همچنین از درمان
سود ببرید. اگر شما “ابج” ملایم‌تر دارید ، شما احتمالا میتواند یکی از این دو روش
را مورد استفاده قرار دهید.

من یک بازبینی بر نتایج پزشکی خود اخیرا داشتم و
به این نگاه می‌کردم که افراد چگونه پیشرفت کرده بودند. نود درصد از افراد تا یک حد
معینی پیشرفت کرده بودند. نشانه این بیماری به شکل کلی در آنها از بین نرفته بود
اما اکثریت افراد با این اختلال می‌توانستند پیشرفت مشخصی را در نشانه‌های بیماری
خود تجربه کنند. خیلی از بیماران فقط با تشخیص این بیماری حال بهتری پیدا می‌کردند.
آنها احساس خیلی راحتی داشتند از اینکه متوجه میشدند افراد دیگری شبیه به آنها
هستند ، اینکه این یک بیماری شناخته شده است و اینکه میتوانند امیدوار باشند برای
اینکه حالشان بهتر شود…..این اختلال درمان می‌شود یا نه؟

در زمینه درمان هم مطالعات هنوز اندک است.
نتایج امیدوار‌کننده با دارودرمانی و درمان شناختی –رفتاری دیده شده است. در روش
آخر سعی بر این است که الگوهای وسواس گونه‌ای مثل بررسی مداوم در آینه یا گرفتن
تایید از دیگران شکسته شود. در مواردی که دوری از اجتماع وجود دارد به بیمار آموزش
داده می‌شود که چگونه با موقعیت‌های اجتماعی مواجه شده و بر اضطراب اجتماعی غلبه
کند.

با این حال به‌نظر می‌رسد تعداد زیادی از مبتلایان هنوز درمان
نشده‌اند چون از ابتلای خود به این اختلال آگاه نیستند….به مبتلا یان چطور کمک کنیم؟

بهترین اقدام اعزام فرد نزد روان‌پزشک
به‌خصوص با تخصص در اختلالات خوردن است. نقش اطرافیان در فرآیند بهبود بسیار پیچیده
است. ممکن است درمانگر از اطرافیان بخواهد که به درخواست بیمار برای تایید مداوم
ظاهر خود پاسخ ندهند.

اما در عین حال به چالش کشیدن مشکل بیمار هم صلاح نیست
(مثلا نباید دائم گفت من مشکلی در موی تو نمی‌بینم) چون با این‌کار دیدگاه بیمار به
کل بی‌اعتبار جلوه می‌کند. اطرافیان باید به او گوش دهند و حمایتش کنند تا از اهداف
درمانی فاصله نگیرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top