دلیل استفاده از آمپلی فایر چیست؟ (راهنمایی تقویت سیستم صوتی اتومبیل)
بعد از اینکه هدیونیت (پخش) و بلندگوهایی را که خواسته های شما را در
سیستم صوتی اتومبیل تان تامین می کند ، مورد انتخاب واقع شد ، با توجه به
انتخاب نوع بلندگو ، بسته به توان مصرفی مورد نیاز باید در نظر داشته باشید
که آیا نیازمند به آمپلی فایر خواهید بود یا خیر؟
به همین دلیل می خواهیم ببینیم که اصلا دلیل استفاده از آمپلی فایر چیست و باعث چه تغییری در سیستم صوتی یک اتومبیل می شود؟….
بعد از اینکه هدیونیت (پخش) و بلندگوهایی را که خواسته های شما را در
سیستم صوتی اتومبیلتان تامین می کند ، مورد انتخاب واقع شد ، با توجه به
انتخاب نوع بلندگو ، بسته به توان مصرفی مورد نیاز باید در نظر داشته باشید
که آیا نیازمند به آمپلی فایر خواهید بود یا خیر؟
به همین دلیل می خواهیم ببینیم که اصلا دلیل استفاده از آمپلی فایر چیست
و باعث چه تغییری در سیستم صوتی یک اتومبیل می شود؟ قبل از اینکه به این
سوال پاسخ دهیم ابتدا به سراغ مسیر تولید و ایجاد صدا می رویم. وقتی
هدیونیت (پخش) اطلاعات روی CD ، DVD ، USB و یا غیره را بازخوانی می کند ،
این اطلاعات بعد از طی مراحلی از سیگنال دیجیتال به سیگنال آنالوگ تبدیل
شده و به سمت پردازشگرهای صوتی هدایت می شود در این قسمت پردازشگرهای صوتی
نظیر اکولایزرها ، فیلترینگ ها و … روی این سیگنال ضعیف انجام می شود بعد
از آن وارد آمپلی فایر داخلی هدیونیت خواهد شد.
در آنجا توسط یک چیپ ست یا همان IC یک تقویت ابتدایی روی آن صورت می
گیرد و بعد از آن به سوی خروجی های RCA فرستاده می شود. مقدار تقویت شدگی
این سیگنال به اندازه توان خروجی که بر روی هدیونیت درج شده مثلا ۴×۵۰ وات
است.
حالا اگر بلندگوهای انتخابی شما ۳۰۰ وات باشد در حداکثر ولوم هدیونیت می
توانید یک ششم ظرفیت بلندگوها را به کار گیرید و همیشه با یک مشکل بزرگ
مواجه خواهید بود که صدای خروجی سیستم صوتی اتومبیل تان در ولوم پایین
مطلوب و با کیفیت است و هر چه حجم صدا بالاتر برود به همان نسبت صدا به هم
ریخته تر و گوش خراش تر می شود. برای اینکه توان خروجی هدیونیت را با توان
ورودی بلندگوها نزدیک تر کنیم باید از آمپلی فایرهای خارجی (اکسترنال)
استفاده کنیم.
برای انتخاب آمپلی فایر مورد نظر باید چند مولفه را در نظر داشت. اولین
مولفه مارک یا برند آن است که بر طبق آن باید ببینید کدام برند با هدیونیت و
بلندگوهای شما هماهنگ است تا بتوان بهترین گزینه را برای سیستم صوتی
اتومبیلتان انتخاب نمود که البته بسته به برندهای مختلف قیمت های متفاوتی
را هم در برخواهد داشت.
مولفه بعدی تعداد کانال های آمپلی فایر است که انتخاب آن بسته به تعداد
بلندگوها و یا ساب ووفر دارد. آمپلی فایرهای موجود در بازار ۲ ، ۴ و یا ۶
کاناله هستند.
به عنوان مثال برای یک جفت باند باید از یک آمپلی فایر دو کاناله و برای
دو جفت باند و یا یک جفت باند و یک ساب ووفر می توان از یک آمپلی فایر ۴
کاناله استفاده کرد. همچنین اگر دو جفت باند و یک ساب ووفر داشته باشیم می
توانیم از یک آمپلی فایر ۶ کاناله بهره ببریم.
البته توصیه می شود اگر از یک جفت باند و یک ساب ووفر استفاده می کنید
بهتر است از ۲ آمپلی فایر مجزا استفاده کنید که آمپلی فایر باندها از ساب
ووفر تفکیک شود به دو علت :
اول اینکه وقتی آمپلی فایر باندها از ساب ووفر جدا باشد می توانید به
صورت مجزا آنها را تنظیم کنید و کیفیت بالاتری را دریافت نمایید. دومین
دلیل آن است که اگر به هر علتی یکی از آمپلی فایرها از کار افتاد کلی سیستم
صوتی از کار نمی افتد و فقط قسمتی از سیستم صوتی اتومبیل تان کار نمی کند
، در واقع یا بلندگوها از کار می افتد یا ساب ووفر.
سومین مولفه که برای انتخاب آن باید دقت داشته بیشتری داشته باشید توان
خروجی آمپلی فایر است که بسته به توان ورودی بلندگوها و یا ساب ووفر باید
انتخاب شود. به عبارت دیگر باید وات بلندگوهای استفاده شده را در نظر گرفت
بعد نسبت به آن ، وات آمپلی فایر را انتخاب نمود. اگر به این نکات توجه
کنید مطمئن باشید بیشترین بازدهی را می توانید از بلندگوهای سیستم صوتی
اتومبیل تان دریافت کنید.
آخرین نکته ای که باید به آن اشاره شود تنظیم گین (Gain) آمپلی فایر
است. گین در واقع تنظیم ولوم صدا بر روی آمپلی فایر نیست بلکه مقدار ولتاژ
ورودی آمپلی فایر است که این ولتاژ باید با ولتاژ خروجی هدیونیت هماهنگ
باشد تا بتوان صدای واضح و تمیزی را دریافت نمود. تنظیم گین مراحل و
محاسبات خاص خودش را دارد که باید توسط افراد متخصص و مجرب انجام شود.
اگر گین آمپلی فایر بالاتر از حد استاندارد باشد باعث می شود به
بلندگوها و یا ساب ووفر آسیب جدی وارد کند به همین دلیل این قسمت را به
افراد خبره واگذارکنید تا باعث خسارت مالی برایتان نشود.
صرفه جویی در مصرف جوهر پرینتر تنها با تغییر فونت!
اخیرا مقاله ای در ژورنال معتبر Emerging Investigators به چاپ
رسیده که نشان میدهد شرکتهای بزرگ و سازمانهای دولتی میتوانند تنها با
یک تغییر بسیار ساده، میلیونها دلار در مصرف جوهر پرینترهای مورد استفاده
خود صرفه جویی کنند.
بر اساس تحقیقی که یک نوجوان ۱۴ ساله انجام داده، شرکتها میتوانند با
استفاده از فونتی نظیر Garamond به جای Times New Roman تا ۳۰% در مصرف
جوهر پرینتر صرفه جویی کنند. این نوجوان با جمع آوری کاغذ های پرینت شده
مدرسه خود، میزان جوهر به کار رفته در فونتهای مختلف را با دقت بسیار
زیادی مقایسه کرد. در نهایت او به این نتیجه رسید که منطقه ای که مدرسهاش
در آن واقع شده، تنها با استفاده از فونتی نظیر Garamond میتواند حدود ۲۴%
از مصرف جوهر پرینترهای خود بکاهد و به زبانی دیگر حدود ۲۱۰۰۰ دلار در سال
صرفه جویی اقتصادی کند.
به پیشنهاد مسئولین ژورنال Emerging Investigators، این نوجوان به مطالعه
خود گسترش بیشتری داد و دریافت که دولت فدرال ایالات متحده با تغییر همه
فونتهای خود به Garamond میتواند سالانه تا ۱۳۶ میلیون دلار صرفه جویی
کند. اگر بخشهای اداری ایالتهای مختلف آمریکا به این کمپین بپیوندند، ۲۳۴
میلیون دلار دیگر نیز بی جهت از جیب دولت خارج نخواهد شد. آیا به نظر شما
این آمار و ارقام به اندازه کافی قانع کننده نیستند؟