افزایش حقوق براساس رتبه بندی
کلیات طرح رتبهبندی معلمان در دولت بررسی شد
رتبهبندی معلمان در چهار گروه برای افزایش حقوق
خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: کلیات طرح
رتبهبندی معلمان در دولت بررسی شد و بر این اساس فرهنگیان در چهار رتبه
طبقهبندی میشوند که رتبه نخست ۷۰ درصد آنها را شامل میشود.
علیرضا منادی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتوگو با خبرنگار
اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که آیا طرح رتبهبندی معلمان
از سوی دولت به مجلس ارائه شده است؟ ظهار داشت: بررسی طرح رتبهبندی
معلمان در کمیسیون اجتماعی دولت تصویب و دیروز نیز در هیئت دولت بررسی و
مقرر شد در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری بررسی شده و
برای اجرا ابلاغ شود و دیگر به مجلس ارائه نشود.
وی افزود: افزایش ارتقای کیفیت معیشت و آموزش و پژوهش معلمان اهداف
اصلی طرح رتبهبندی است و در قالب این طرح فرهنگیان به چهار گروه
تقسیمبندی میشوند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: رتبه نخست در طرح
رتبهبندی معلمان شامل ۷۰ درصد آنها میشود که مواردی همچون ۵ سال سابقه
معلمی و گذراندن دورههای آموزشی از شروط آن است، فرهنگیانی که در رتبه
نخست ساماندهی شوند، به میزان حقوق دریافتی آنها ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان
اضافه میشود. رتبههای بعدی شامل رتبههای دو، سه و چهار است که فرهنگیان
با توجه به مدرک تحصیلی، سابقه کار و سوابق پژوهشی همچون تهیه مقاله و
تالیف کتاب در این گروهها دسته بندی میشوند.
منادی ادامه داد: رتبه چهار بالاترین سطح در طرح رتبهبندی معلمان است و
افرادی که در این رتبه ساماندهی شوند، تا سه برابر فوقالعاده شغل را
دریافت خواهند کرد و حقوق آنها به ۴ میلیون تومان در ماه خواهد رسید.
وی بیان کرد: یکی از درخواستهای ما این است که در طرح رتبهبندی
تمهیداتی فراهم شود که طی دورههای ضمن خدمت به عنوان امتیاز برای معلمان
محسوب شود.
به گزارش تسنیم، سیدمحمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر
آموزش و پرورش نیز طی هفته جاری از پایان بررسی طرح رتبهبندی معلمان در
کمیسیون اجتماعی دولت خبر داد و گفت: در این طرح، فرهنگیان بر اساس تجربه،
مدرک تحصیلی و تلاش در حوزههای علمی، پژوهشی و حرفهای امتیازاتی را کسب
میکنند و بر این اساس فوقالعاده شغل آنها متناسب با امتیازات کسب شده
افزایش پیدا خواهد کرد.
وی افزود: امیدواریم در روزهای باقیمانده سال ۹۳ طرح رتبهبندی معلمان
برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شود و از مهر ۹۴ مرحله
عملیاتی آن آغاز شود. افزایش حقوق ناشی از اجرای طرح رتبهبندی معلمان ۱۰۰
یا ۱۵۰ هزار تومانی که اعلام میشود، نیست بلکه فردی که موفق به کسب رتبه
یک شود که شرایط آن نیز بسیار ساده است ۷۰ درصد فوقالعاده شغل آن افزایش
مییابد.
بطحایی ادامه داد: معلمان درخواست دارند که حقوق آنها همانند کارکنان
سایر وزارتخانهها شود و در قانون خدمات کشوری شرایط و ضوابطی وجود دارد که
کارکنان آموزش و پرورش میتوانند مانند کارکنان سایر وزارتخانهها از آن
استفاده کنند اما تفاوت میان کارکنان آموزشوپرورش با کارکنان دولت به دلیل
این است که کارمندان سایر نهادها به دلیل برخی قوانین خاص از امتیازاتی
بحهرهمند میشوند که منجر به افزایش دریافتی آنها میشود در حقیقت در
دستگاههایی که منابع آنها اجازه میدهد، خدمات رفاهی بیشتری ارائه میشود و
کمک هزینه رفاهی بیشتری به کارکنان خود ارائه میکنند.
وام با کارمزد پایین
معاون وزیر آموزش و پرورش:
وام با کارمزد پایین در اختیار فرهنگیان قرار میگیرد
خبرگزاری تسنیم: معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموز
ش و پرورش گفت: در آینده نزدیک وامهای خوب با کارمزد پایین در اختیار فرهنگیان قرار میگیرد.به گزارش خبرگزاری تسنیم از جهرم ،
سید محمد بطحائی، پیش از ظهر امروز در جمع فرهنگیان شهرستان جهرم، اظهار
کرد: هیچ شک و شبههای وجود ندارد که فردای هر جامعه به فرزندان و کلاس درس
و مدرسه بستگی دارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از جهرم ، سید محمد
بطحائی، پیش از ظهر امروز در جمع فرهنگیان شهرستان جهرم، اظهار کرد: هیچ شک
و شبههای وجود ندارد که فردای هر جامعه به فرزندان و کلاس درس و مدرسه
بستگی دارد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه
کشورهایی که به سمت پیشرفت توسعه رفته و موفق هستند پایه کار خود را از
مدارس شروع کرده و آموزشوپرورش را موردتوجه قراردادند، گفت: اینکه معلم ما
انگیزه کافی ندارد، مدرسه از لحاظ فیزیکی و معلم از لحاظ معیشتی مشکل دارد
و غیره ناشی از فاصلهدار بودن نظام آموزشی ما با کیفیت است.
وی با بیان اینکه چنانچه معلم انگیزه کافی برای کار با کیفیت مطلوب
نداشته و نخواهد یا نتواند وظیفه خود را بهخوبی انجام دهد، فاصله کیفیتی
بیشتر میشود، بیان کرد: چنانچه فضای فیزیکی مناسب نداشته باشیم و برنامه
درسی و نیروی کیفی مطلوب و مناسب در اختیار باشد، نقایص برطرف میشود.
بطحائی با بیان اینکه امروز دولت از حیث منابع درآمدی با مشکل روبهرو
است، خاطرنشان کرد: ساختار دولت به نحوی بهپیش میرود که بیش از ۸۰ درصد
بودجه آن صرف حقوق و مزایای نیروهای انسانی میشود.
وی از جمله اموری که سبب کاهش فعالیت طرحهای عمرانی و زیرساختهای
توسعه میشود را نبود بودجه متناسب با آن دانست و اذعان کرد: امروز نزدیک
به ۹۹ درصد هزینهها در آموزشوپرورش صرف حقوق و مزایای کارکنان میشود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزشوپرورش اضافه کرد: در شرایطی
که ۹۹ درصد از ۲۱ هزار میلیارد تومان بودجه آموزشوپرورش را صرف حقوق و
مزایا میکنیم، بدیهی است که دورههای ضمن خدمت را برگزار، برنامههای
فرهنگی و آموزشی را آنچنانکه توقع است اجرا و مدارس را به امکانات
پیشرفته مجهز کنیم.
وی با بیان اینکه پیامد این معضل چیزی جز ناکارآمد شدن نیروها نیست،
بیان کرد: باید سهم آموزشوپرورش از بودجه عمومی دولت افزایش یابد.
بطحائی گفت: ۱۰ سال پیش آموزشوپرورش ۱۴ درصد از بودجه دولت را به خود
اختصاص داده بود و این بودجه در سالهای گذشته بهمرور کاهش پیدا کرد و سال
۹۲ نیز ۹ درصد و سال ۹۳ بالای ۱۰ درصد رسید.
وی افزود: بودجه سال ۹۴ این وزارت خانه معادل بودجه ۹۳ است و باید تلاش
کرد تا این مهم حداقل به ۱۴ درصد برسد تا بتوانیم فاصلهها را باکیفیت
همراه کنیم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در
آموزشوپرورش اتلاف منابع زیاد است و در این راستا باید بهرهوری را بالا
ببریم، گفت: چنانچه بخواهیم آموزشوپرورش مطلوب را داشته باشیم به ۴۳ هزار
میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم این در حالی است که بودجه امسال ما ۲۱ هزار
میلیارد تومان بوده است.
وی با بیان اینکه درصورتیکه دولت ۲۵ درصد کل اعتبارات را به این نهاد
بدهد ما میتوانیم آموزشوپرورش بدون نقص داشته باشیم، تصریح کرد: این امر
شدنی نیست و همیشه فاصلهها را خواهیم داشت مگر اینکه نگاه بهرهوری داشته
باشیم.
معاون وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه در آینده نزدیک وامهای خوب با
کارمزد پایین در اختیار فرهنگیان قرار میگیرد، گفت: در حال حاضر یکمیلیون
نیروی انسانی در آموزشوپرورش مشغول به کار هستند و با توجه به بازنشستگی
سالانه نیروها و در صورت عدم افزایش آنها میتوانیم کیفیسازی را درروند
مسائل آموزشی و تربیتی افزایش دهیم.پ
وی با بیان اینکه تا ۱۰ سال آینده ۵۰ درصد نیروهای آموزشوپرورش
بازنشسته میشوند، گفت: با اجرای برنامه نظام رتبهبندی میتوانیم کیفیت
آموزشی و افزایش ۵۰ درصدی مزایا را برای فرهنگیان داشته باشیم.
بطحائی با اشاره به فرصت مازاد بر ساعت موظف برخی از نیروهای آموزشوپرورش، کاهش این روند را در افزایش سطح کیفی نیروها مؤثر دانست.