مقایسه سوخت بنزین و دیزل، نگاهی به حقایق
یک دیدگاه قدیمی وجود دارد که بیان میدارد موتورهای دیزل پر سروصدا تر،
کندتر و آلودهتر از همتایان بنزینی خود هستند. البته این دیدگاه دیگر
چندان درست نیست.”پمپ سیاه” دیگر منفور نیست و موتورهای دیزل دیگر کند و
خشن نیستند. آیا ما وارد عصر فرمانروایی خودروهای دیزلی میشویم؟!
مزایای موتورهای دیزل
در قدیم گفته میشد که موتورهای دیزلی بسیار پر سروصدا و کند بودند و
همچنین بیشتر از همتایان بنزینی خود به محیطزیست آسیب میرساندند. امروزه
این چنین نظراتی دیگر مورد قبول نیست. موتور دیزل Efficient Dynamics BMW
این موضوع را ثابت میکند.
نسل جدید موتورهای توربوی ساخته شده توسط کارخانههای معتبر خودروسازی
تواناییهای موتورهای دیزل را در برابر موتورهای بنزینی اثبات میکند جایی
که موتورهای دیزل در عملکرد و نرمی و کمصدایی چیزی از بنزینیها کم
ندارند.
موتورهای دیزل قادر به تولید گشتاور بالا در سرعتهای پایین هستند بنابراین
برای مواردی مثل سبقت گرفتن و یا به کسل کردن گزینههای مناسبی میباشند.
عموماً، موتورهای دیزل به طور متوسط 15 تا 20 درصد کمتر از موتورهای
بنزینی مصرف سوخت دارند، همچنین مقدار CO2 تولیدی این موتورها نیز کمتر
است.
چرا موتورهای دیزلی در ابتدا پر سروصدا بودند؟ این مشکل چگونه برطرف شد؟
توسعهی سیستمهای قبل از احتراق یکی از راههای حل این مشکل بود که به
وسیلهی این سیستمها مقادیر کمی از سوخت به داخل محفظه تزریق میشد و سوخت
قبل از اینکه احتراق اولیه رخ دهد مشتعل میشد که این موارد باعث به حداقل
رسیدن کارکرد خشن موتور و صدای ضربه مانندی میشد که قبل از آن همواره در
موتورهای دیزل وجود داشت.
مزایای موتورهای بنزینی
متأسفانه زمان ارزانتر بودن موتورهای دیزل گذشته است. البته دولتها و
کمپانیهای نفتی در حال معرفی هر چه بیشتر مزیت موتورهای دیزلی هستند.
در مورد موتورهای بنزینی باید گفت که این خودروها با استفاده از
موتورهای هیبرید آسیب خیلی کمتری را به محیطزیست وارد میکنند. معرفی
بنزین بدون سولفور در آیندهی نزدیک نیز به هر چه کمتر کردن این آسیب
زیستمحیطی کمک خواهد کرد.
کمپانیهای سازندهی خودروهای اسپرت، خودروهای بنزینی را به موتورهای دیزلی
ترجیح خواهند داد. اما چرا؟! چون موتورهای بنزینی وزن کمتری از موتورهای
دیزلی دارند، موضوعی که در بحث کارایی و عملکرد خودروها بسیار مهم است.
ماهیت “دور آزاد” این خودروها همچنین آنها را برای رانندگی بیشتر جذاب نشان میدهد.
طبق گفتههای کاسترول، بسیاری از رانندگان خودروهای اسپرت نیز غرش
پرطنین موتورهای بنزینی را به موتورهای تقریباً بیصدای دیزلی ترجیح
میدهند. بنابراین انتظار نداشته باشید که به زودی غرش یک فراری دیزلی را
در خیابان بشنوید!
چندین سال قبل،Amedeo Felisa یکی از مدیران اجرایی فراری خاطرنشان ساخته
بود: “دیزل مسیری نیست که ما میخواهیم به طرف آن حرکت کنیم.”
تفاوتها بین نحوه ی کارکرد موتورهای دیزل و بنزینی در چیست؟
طبق گفتههای BMW، موتور دیزلی انرژی شیمیایی موجود را به انرژی مکانیکی
تبدیل میکند. در حالی که موتورهای بنزینی مخلوطی از هوا و سوخت را فشرده
کرده و به وسیلهی شمعها احتراق صورت میگیرد. موتورهای دیزل ابتدا هوای
خالص را فشرده میکنند که منجر به بالا رفتن دمای آن میشود. سپس سوخت
بهطور مستقیم به داخل محفظهی احتراق تزریق میشود و خودش را مشتعل
میسازد. تزریق مستقیم با تکنولوژی ریل مشترک کنترل دقیق فرایند احتراق را
ممکن میسازد(چیزی که در موتورهای دیزل قدیمی وجود نداشت) و حتی با افزایش
فشار باعث سوختن ذرات باقی مانده میشود. تمامی این موارد باعث کاهش سر و
صدا، نرمی سواری خودرو و کاهش آلودگی میشود.
طبق نامگذاری BMW، حرف کوچک “d” در مدلهای مختلف تولیدی نشاندهندهی
“تفاوتی با نتایج بزرگ” است. همهی موتورهای دیزل BMW قدرت خالص و راندمان
سوخت عالی را به شما هدیه میدهد.
جهان واقعی چه میخواهد؟
BMW 530i بنزینی و BMW 530d تقریباً قیمت یکسانی دارند.530i قدرت بیشتری
دارد (258 اسب بخار در برابر 218 اسب بخار مدل 530d) اما گونهی دیزلی یک
مزیت بزرگ دارد و آن گشتاور خوب این مدل است. (369 lb ft در برابر 221 lb
ft مدل بنزینی)
در شرایط رانندگی واقعی، این مدل 530d است که سریعتر و جذابتر است.
علاوه بر این، در مدل 530d میتوانید با هر گالن سوخت،40.9 مایل مسافت را
طی کنید که حدود 8.8 مایل بیشتر از 530i است. به نظر میرسد که در این
مورد، نه تنها سری 5 دیزلی لذتبخش تر است بلکه رانندگی با آن هزینهی
کمتری نیز دارد.
سریعترین خودروی دیزلی در جهان
آلپینا، تیونر خوشنام محصولات BMW،نمونهی تیون شدهی BMW سری 3 را با
نام D3 Bi-Turbo معرفی کرده است. شتاب صفر تا صد این مدل 4.6 ثانیه است و
دارای حداکثر سرعت جالبتوجه 278 km/h است. آلپینا ادعا میکند که
سریعترین خودروی دیزل جهان را ساخته است.
2013 Alpina D3 Bi-Turbo
برخی مفسران پیشنهاد کردهاند که ما در حال ورود به عصر خودروهای دیزلی
هستیم و برخی از تکنولوژیهایی که در موتورهای مدرن توربودیزل استفاده
میشوند در خودروهای بنزینی هم به کار گرفته میشوند. برای مثال، گروه
فولکسواگن موتورهای بنزینی با تزریق مستقیم را توسعه داده است که مصرف
سوخت و آلودگی کمتری دارند.
خودروهای دیزلی جای خود را باز کردهاند. حتی در ایالاتمتحده که
مخالفتهای سرسختانهای با خودروهای دیزلی وجود دارد پیشبینی شده که 10
درصد خودروهای فروخته شده تا سال 2018 از نوع دیزلی باشند.
بحث بر سر جایگزینی خودروهای دیزلی بهجای همتایان بنزینی نیست بلکه مسئله یک انتخاب درست و خوب است.
نکات مهم سلامتی در استفاده از کولرهای آبی
نکات مهم سلامتی در استفاده از کولرهای آبی
هنگام
استفاده از کولرهای آبی، اولین توصیه سلامتی که باید مورد توجه قرار
بگیرد، تعویض سالانه پوشالهای کولر و قرار نگرفتن در معرض باد مستقیم کولر
می باشد.
رطوبت و آلودگی پوشالهای کولر، شرایط مناسبی برای رشد انواع
میکروبها و قارچها است و بسیاری از آلرژی ها و یا سرماخوردگی هایی مداوم
در تابستان به دلیل عدم تعویض سالانه پوشال کولرها می باشد. قارچهایی
مانند آسپرژیلوس میتوانند بیماریزا باشند. البته افراد سالم و عادی
معمولا دچار مشکل نمیشوند، ولی در مورد افرادی که دچار بیماریهای ریوی
هستند این قارچها ممکن است باعث بیماری شوند. از آنجا که پوشال، شرایط
بروز بیماری را فراهم میکند، بهتر است هر سال پوشالها تعویض شوند و در
چند روز ابتدایی استفاده از کولر، در و پنجرهها باز گذاشته شوند.
پوشال ها و دریچه های ورود هوای کولر در
طول چند ماهی که از آن استفاده نشده، به شدت پر از گرد و خاک و ذرات معلق
موجود در هوا شده و زمانی که شما کولر را راه می اندازید، تمام این
گردوغبار را به درون منزل تان هدایت می کنید. به همین دلیل توصیه می شود
پوشال های کولر سالیانه تعویض و دریچه های کولر هم تا حد امکان از وجود
گردوغبار هوا پاک کنید.
اگر این چند نکته را رعایت نکنید، به طور
حتم باعث پخش گرد وغبار زیادی در فضای خانه خواهید شد. این گرد و غبار می
توانند مشکلاتی را برای سیستم تنفسی فوقانی و تحتانی، مخصوصا برای بچه ها،
سالمندان یا افراد مبتلا به ناراحتی های تنفسی ایجاد کند.
در ضمن بهتر
است برای پیشگیری از ورود گرد وغبارهای آلرژی زا به درون منزل هنگام راه
اندازی کولر، دریچه های کولر را یک به یک باز کنید و قبل از باز کردن آنها
هم یک دستمال کاملا مرطوب را (در حالی که ماسک مناسبی روی دهان و بینی تان
گذاشته اید) جلوی دهانه خروجی هوای کولر بگیرید تا گردوغبار به جای ورود به
منزل، به آن دستمال مرطوب بچسبند و وارد فضا نشوند.
یکی از راه های پیشگیری از ورود گرد وغبار
بیش از اندازه در طول پاییز و زمستان به درون دریچه های کولر این است که
یک کاور ضخیم مثلا از جنس برزنت، برای کولر تهیه کنید و در طول فصل هایی که
از این وسیله استفاده نمی کنید، کاور را روی آن بکشید.
کولر و سرماخوردگی در تابستان
اگرچه
سرما به تنهایی نمیتواند سرماخوردگی ایجاد کند، اما تغییر دما میتواند
زمینه را برای ایجاد عفونت فراهم کند. به همین خاطر بهتر است برای پیشگیری
از سرماخوردگی، زمانی که از محیط گرم بیرون وارد خانه میشویم، بلافاصله
کولر را روشن نکنیم و یا حداقل در معرض باد مستقیم کولر قرار نگیریم و از
اینقبیل تغییر دماهای ناگهانی پرهیز کنیم.
نکته آخر هم درباره چیلرها و کولرهای گازی
است. از آنجا که میزان رطوبت موجود در این دستگاه ها بسیار کم است، تنها
مشکل مطرح شده در مورد آن ها هم همان مشکلات مربوط به روزهای ابتدایی راه
اندازی شان است، یعنی مصرف کنندگان این خنک کننده ها هم باید شرایط بهداشتی
مناسبی را هنگام راه اندازی آنها در آغاز فصل رعایت کنند تا با کمترین
ورود و پخش گردوخاک به درون منزل مواجه شوند. در نهایت اینکه پایین بودن
میزان رطوبت این دستگاه ها باعث می شود که بحث انتقال قارچ ها به وسیله
آنها چندان مطرح نباشد.
مهم ترین توصیه بهداشتی
همانطور
که گفته شد، بهتر است پوشالها هر سال تعویض شوند، اما اگر به هر دلیلی
نتوانستید پوشالهای کولر را تعویض کنید، بهترین راه برای خلاص شدن از
باکتریهای رشد کرده در پوشالها این است که محلولی شامل ۱۰ درصد پرکلرین و
۹۰ درصد آب درست کنید و در کف کولر بریزید. سپس پمپ آب را روشن کنید تا
پوشالها حسابی با محلول کلرین وآب خیس بخورند. بعد از چند دقیقه پمپ آب را
خاموش کنید و آب کولر را تخلیه کرده، آب تمیز در کفی کولر بریزید و دو
مرتبه پمپ آب را روشن کنید تا پوشالها تمیز شوند.
استفاده از کولرهای
آبی در شرایط آب و هوایی با رطوبت نسبی مناسب (۴۰ تا ۶۰ درصد) قابل توصیه
است. کولر آبی دمای محیط داخلی منزل یا محیط کار را به ۲۶ یا ۲۸ درجه
سانتیگراد میرساند.