بیوگرافی ایوب آقاخانی + تصاویر ایوب آقاخانی

بیوگرافی ایوب آقاخانی

بیوگرافی ایوب آقاخانی,ایوب آقاخانی

ایوب آقاخانی (زاده ۱ آبان ۱۳۵۴ در تبریز) نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر ایرانی است.

نام اصلی : ایوب آقاخانی

زمینه فعالیت : نمایشنامه نویس و کارگردان

ملیت : ایرانی

تولد : ۱ آبان ۱۳۵۴

تبریز

سال‌های فعالیت : ۱۳۷۴ تا کنون

مدرک تحصیلی : کارشناس نمایش با گرایش ادبیات نمایشی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ۱۳۷۸ و کارشناس ارشد نمایش با گرایش ادبیات نمایشی از دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس ۱۳۸۱.

 

بیوگرافی ایوب آقاخانی,ایوب آقاخانی

سمت های اداری

    مسئول تئاتر حرفه ای شورای نظارت و ارزشیابی مرکزهنرهای نمایشی – از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶.

    مدیر پروژه چهارفصل تئاتر ایران – از ۱۳۸۷ تا کنون.

    مؤسس و سرپرست گروه تئاتر پوشه – از ۱۳۷۴ تا کنون.

    دبیر شورای انتخاب آثار مجموعه تئاترشهر – ۱۳۸۶.

    عضو شورای طرح و برنامه مراکز استان های معاونت صدا جمهوری اسلامی ایران – از ۱۳۸۷ تا کنون.

    مدیر بخش رادیوییِ دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران – از ۱۳۸۷ تا کنون.

    داوری در جشنواره های مختلف و متعدّد تئاتر(نظیر جشنواره های منطقه ای، جشنواره های استانی، جشنواره های دانشجوئی و دانشگاهی، جشنواره های نمایشنامه خوانی، جشنواره تئاتر فجر و…) و نمایش رادیوئی – از ۱۳۷۹ تا کنون.

    دبیر نخستین دوره جشنواره نمایشهای کوتاه رادیوییِ «انتخاب»-۱۳۸۸.

    داور جشنواره دانشگاه آمریکایی بیروت (جشنواره برنامه های رادیویی آسیا و اقیانوسیه) – ۲۰۰۹.

تئاتر

    نگارش، کارگردانی و بازی در نمایش «علّت» – خانه کوچک نمایش – ۱۳۷۵.

    نگارش نمایشنامه «کوه و پرنده» به کارگردانی سهیلا فلّاح پور – فرهنگسرای شفق -۱۳۷۷.

    نگارش و کارگردانی نمایش «خزه» – تالار مولوی -۱۳۷۷.

    بازنویسی و کارگردانی نمایش «مرگ در می‌زند» نوشته وودی آلن – فرهنگسرای ابن سینا – ۱۳۷۷.

    بازیگر و مشاور کارگردان نمایش «پاییز» به کارگردانی نادر برهانی مرند – تئاتر شهر – ۱۳۸۱.

    ترجمه نمایشنامه «مونی و کاروان‌هایش» نوشته پیتر ترسون به کارگردانی نادر برهانی مرند – تئاترشهر-۱۳۸۱.

    بازی و کارگردانی نمایش «گلن گری گلن راس» نوشته دیوید ممت – تئاترشهر-۱۳۸۱.

    نگارش نمایشنامه «دوئتی کوتاه برای پائیز» به کارگردانی جواد پیشگر – تئاترشهر -۱۳۸۱.

    دراماتورژ و دستیارکارگردان در نمایش «چیستا» به کارگردانی نادربرهانی مرند – تئاترشهر -۱۳۸۲.

    دراماتورژ و دستیارکارگردان در نمایش «تیغ کهنه» به کارگردانی نادربرهانی مرند – تئاترشهر -۱۳۸۳.

    نگارش و کارگردانی نمایش «روزهای زرد» – تئاترشهر – ۱۳۸۳.

    نگارش نمایشنامه «ماه پیشونی» به کارگردانی آزاده انصاری – تئاترشهر -۱۳۸۴.

    مشاورکارگردان و برنامه ریز در نمایش «تهران زیر بال فرشتگان» به کارگردانی نادربرهانی مرند – تئاترشهر -۱۳۸۴.

    بازی در نمایش «خون» به کارگردانی افسانه ماهیان – تالارمولوی -۱۳۸۴.

    نگارش و کارگردانی نمایش «زمین مقّدّس» – تئاترشهر -۱۳۸۵.

    نگارش نمایشنامه «رؤیاهای رام نشده» به کارگردانی سیاوش تهمورث – تالار سنگلج – ۱۳۸۶.

    بازی در نمایش «مرغابی وحشی» به کارگردانی نادربرهانی مرند – تئاترشهر – ۱۳۸۶.

    نگارش نمایشنامه «امپراطور و آنجلو» به کارگردانی امیر دژاکام – تئاترشهر – ۱۳۸۶.

    بازی و تنظیم متن در نمایش «هملت» (رادیو-تئاتر) به کارگردانی صدرالدّین شجره (بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، یک هفته به صورت سریال) – خانه هنرمندان – ۱۳۸۶.

    نگارش نمایشنامه «رودکی، جادوگر واژگان سبز» به کارگردانی علی پویان – تالار وحدت – ۷و۱۳۸۶.

    نگارش نمایشنامه «آسمان و زمین» به کارگردانی امیر دژاکام – اجرا در ده استان کشور – ۱۳۸۷.

    نگارش و کارگردانی نمایش «فصل خون» – تئاترشهر – ۱۳۸۷.

    بازنویسی، کارگردانی و بازی در نمایش «کودک مدفون» (رادیو-تئاتر) – خانه هنرمندان -۱۳۸۷.

    بازی (صدا) در نمایش “متابولیک” به نویسندگی و کارگردانی آتیلا پسیانی – تئاتر شهر – ۱۳۸۷.

    کارگردانی و بازی در نمایش «مصاحبه» (رادیو- تئاتر)- خانه هنرمندان – ۱۳۸۷.

    بازی در نمایش «کابوسهای یک پیرمرد بازنشستهٔ خائن ترسو» به نویسندگی و کارگردانی نادر برهانی مرند – تئاتر شهر – ۱۳۸۷.

    بازی در نمایش «یک سو از هزارتوی این شهر بی در و پیکر» به کارگردانی مرضیه ازگلی – تئاتر شهر،۱۳۸۷.

    بازی در نمایش «حلقه بازی» به کارگردانی پریسا مقتدی – تئاتر شهر،۱۳۸۷.

    دراماتورژی در نمایش «رویاهای خلیج فارس» به کارگردانی امیر دژاکام- نئاتر شهر – ۱۳۸۸.

    نویسندگی و بازی در نمایش «تمام صبح‌های زمین» به کارگردانی حسین مسافر آستانه – تماشاخانه ایرانشهر -۱۳۸۸.

    دراماتورژی در نمایش «باران» کارگردانی امیر دژاکام – فرهنگ سرای نیاوران – ۱۳۸۸.

    بازنویسی، کارگردانی و بازی در نمایش «پزشک نازنین» (رادیو-تئاتر)- خانه هنرمندان -۱۳۸۸.

    بازی در نمایش «در مه بخوان» به کارگردانی حسین کیانی – فرهنگسرای بهمن- ۱۳۳۸.

    نویسندگی و کارگردانی نمایش «مرثیه‌ای برای یک سبک وزن» – تئاتر شهر – ۱۳۸۸.

    بازی در نمایش «لبخند باشکوه آقای گیل» به کارگردانی محمد امیر یار احمدی- فرهنگسرای بهمن – ۱۳۸۸.

    بازی در نمایش «هاملت با سالاد فصل» به کارگردانی هادی مرزبان – تالار سنگلج – ۱۳۸۸.

    بازی در نمایش «مرغابی وحشی» به کارگردانی نادر برهانی مرند-تئاتر شهر/جشنواره ایبسن از منظری جدید (بنگلادش-داکا)- ۱۳۸۸.

    بازی در نمایش «شبی که راشل از خانه رفت» به کارگردانی پریسا مقتدی – تالار مولوی – ۱۳۸۹.

    بازی در نمایش «روال عادی» به کارگردانی دکتر محمدرضا خاکی، تئاتر شهر-۱۳۸۹.

    نویسندگی نمایش «آواز از دورترین کرانهٔ مه آلود زمین» به کارگردانی دکتر شهرام گیل آبادی، تئاتر شهر- ۱۳۸۹.

    نویسندگی و کارگردانی و بازیگری در نمایش «کسوف»، تئاتر شهر – ۱۳۸۹.

    بازی در نمایش «فاوست» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی، تئاتر شهر – ۱۳۸۹-۱۳۹۰.

    نویسندگی نمایشنامه ماه بر ترک اسب پیر.

    نویسندگی نمایشنامه مومیاالحی شماسی.

    نویسندگی نمایشنامه زکریای رازی.

    بازی در نمایش “نویسنده مرده است” به کارگردانی آرش عباسی- تالار سایه- ۱۳۹۱.

    نویسندگی و کارگردانی “رؤیاهای رام نشده” – تماشاخانه سنگلج – بهمن و اسفند ۱۳۹۱

سینما و تلویزیون

    نگارش سریال «دانی و من» به کارگردانی علی عبدالعلی زاده، شبکه تهران، ۱۳۷۸ .

    بازی در سریال «زیرگذر» به کارگردانی محمد عمرانی، شبکه تهران، ۱۳۸۱ .

    بازی در ویدئوآرت «عشق نامه» به کارگردانی فرشته مردانه-۱۳۸۳ .

    بازی در تله تئاتر «آهسته با گل سرخ» به کارگردانی میکائیل شهرستانی -شبکه ۴-۱۳۸۳ .

    نگارش سریال «توی گوش سالمم زمزمه کن!» به کارگردانی محمد رحمانیان، شبکه ۱، ۱۳۸۵ .

    نگارش سریال «مسافرخانه سعادت» به کارگردانی محمّد رحمانیان-شبکه ۱-۷و۱۳۸۶ .

    بازی در فیلم کوتاه «بیمار» به کارگردانی حسین مهکام -۱۳۸۷ .

    بازی در تله فیلم «شب تلخ (حق السکوت) » به کارگردانی سیّداحمد سیّدپایداری-شبکه ۱-۱۳۸۷ .

    نگارش فیلمنامه و تهیه ی فیلم کوتاه «رکوئیم برای روز سوم» به کارگردانی فاطمه جوکار – ۱۳۸۷ .

    نگارش فیلمنامه (تله فیلم) «کت تنگ» به کارگردانی آرمین و آبتین حشمتی– ۱۳۸۹ .

    بازی در فیلم «ترم زمستانی» به کارگردانی رضا بهشتی- ۱۳۸۹ .

    نویسندگی و سرپرستی تیم نویسندگان در سریال «برج عاج» به کارگردانی جمشید بهمنی- شبکه ۴- ۱۳۹۰.

آثار چاپ شده

    نمایشنامه «دوئتی کوتاه برای پائیز»-انتشارات سنا-۱۳۸۰.

    نمایشنامه «گیلگمش»- انتشارات سنا-۱۳۸۰.

    داستان «تفاوت‌های داستانی همگون درباره دو مرد ناهمگون»-فصلنامه شرق بنفشه-۱۳۸۱.

    نمایشنامه «کاپوچینوی ایرلندی»-انتشارات نیلبرگ-۱۳۸۲.

    نمایشنامه «ماه و مه»-انتشارات نیلبرگ-۱۳۸۲.

    ترجمه فیلمنامه «باجّه تلفن» با مشارکت لادن سیّدکنعانی، نوشته لری کوهن – انتشارات سنا-۱۳۸۳.

    ترجمه فیلمنامه «مخمل آبی» نوشته دیوید لینچ-انتشارات سنا-۱۳۸۳.

    نمایشنامه «زمین مقدّس»-انتشارات سنا-۱۳۸۴.

    نمایشنامه «روزهای زرد»-انتشارات سنا-۱۳۸۴.

    پژوهش «اصول درام نویسی برای رادیو»-انتشارات نمایش-۱۳۸۷.

    نمایشنامهٔ «تمام صبح‌های زمین» – انتشارات نمایش-۱۳۸۷.

    نمایشنامه «فصل خون»- انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس -۱۳۸۷.

    نمایشنامهٔ «رویاهای رام نشده» – انتشارات نمایش-۱۳۸۸.

    نمایشنامهٔ «امپراطور و آنجلو» – انتشارات نمایش-۱۳۸۸.

    نمایشنامهٔ «ماه بر ترک اسب پیر» – انتشارات نمایش-۱۳۸۸.

    نمایشنامهٔ «نام همهٔ مصلوبان عیسی است» – انتشارات نمایش-۱۳۸۹.

    نمایشنامهٔ «جنوب از شمال غربی» – انتشارات بهرنگی-۱۳۹۰.

    مجموعه نمایشنامهٔ «عصر امروز» – انتشارات موغام-۱۳۹۱.

جوایز

    جایزه بازیگری برای بازی در نمایش «مرگ مرده» به کارگردانی احمد ایمانی-۱۳۶۷.

    جایزه بازیگری و نویسندگی برای نمایش «تابلوی دوّم»-جشنواره سراسری تئاتر دانشجویان کشور-۱۳۷۱.

    جایزه نویسندگی برای نگارش نمایشنامه «روزهای زرد»-بخش نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر سوره-۱۳۷۴.

    جایزه نویسندگی برای نگارش نمایشنامه «آنجا، پشت در»-جشنواره مراکز تربیت معلم-۱۳۷۵.

    جایزه نویسندگی برای نگارش نمایشنامه «دریا و دایره»-جشنواره منطقه ای-۱۳۷۶.

    جایزه نویسندگی برای نگارش نمایشنامه «گیلگمش»-جشنواره استانی-۱۳۷۷.

    جایزه نویسندگی برای نگارش نمایشنامه «ماه و مه»-جشنواره استانی و منطقه ای-۱۳۷۸.

    جایزه نویسندگی برای نگارش نمایشنامه «کاپوچینوی ایرلندی»-جشنواره استانی-۱۳۷۹.

    جایزه نویسندگی برای نگارش نمایشنامه «مُحاق»-جشنواره استانی و منطقه ای-۱۳۸۰.

    جایزه نویسندگی برای نگارش نمایشنامه رادیوئی «روزهای زرد»-جشنواره بین المللی برنامه های رادیوئی-۱۳۸۲.

    جایزه نویسندگی برای نگارش نمایشنامه رادیوئی «میزری»-جشنواره بین المللی برنامه های رادیوئی-۱۳۸۴.

    جایزه نویسندگی برتر اورژینال برای نگارش نمایشنامه «امپراطور و آنجلو»-جشنواره بین المللی تئاتر فجر-۱۳۸۶.

    جایزه نویسندگی برای نگارش نمایشنامه رادیوئی «سه گانه صلح»(جنگ و صلح)-جشنواره بین المللی برنامه های رادیوئی-۱۳۸۷.

    جایزه کارگردانی برای کارگردانی «مصاحبه»- دومین رپرتوار رادیو- تئاتر مرکز هنرهای نمایشی صدا – ۱۳۸۷.

    جایزه اثر برگزیده ادبیات نمایشی سال، به خاطر نمایشنامه «روزهای زرد»(نسخه سریال رادیویی)-۱۳۸۸.

مصاحبه ها و اخبار ایوب آقاخانی:

مولانای «بازار عاشقان» هستم/ تمرینی در حضور تماشاگر

 

ایوب آقاخانی با اشاره به اینکه در نمایش «بازار عاشقان» در نقش مولانا ایفای نقش می کند عنوان کرد این اثر نمایشی به صورت تمرین اجرا به صحنه خواهد رفت.

ایوب آقاخانی که در این دوره از جشنواره تئاتر فجر با سه نمایش «اروند خون»، «تکه های سنگین سرب» و «بازار عاشقان» در مقام نویسنده، کارگردان و بازیگر حضور دارد در این باره به خبرنگار مهر گفت: نمایش های «اروند خون» و «تکه های سنگین سرب» پیش از این اجرای عمومی داشته اند اما نمایش «بازار عاشقان» به کارگردانی هادی مرزبان تولید جشنواره است و در بخش مهمان این دوره به صحنه خواهد رفت.

وی افزود: خوشبختانه در اجرای جشنواره نمایش «تکه های سنگین سرب» سالن نمایش ما نسبت به اجرای عمومی تغییری نکرده است به همین جهت تلاش کردیم که در جشنواره یکی از بهترین اجراهایمان را به لحاظ کیفی به مخاطب ارایه دهیم. چون این نمایش در بخش مسابقه بین الملل نیز حضور دارد سعی شده ترجمه خوبی از کار آماده شود تا مخاطب غیر ایرانی نیز شاهد اجرای جذابی باشد.

کنار هم بودن و سنجیدن آثار ایرانی و خارجی اتفاق غلطی نیست

آقاخانی درباره رقابت در بخش بین الملل جشنواره عنوان کرد: به دلیل تمرین، موفق به دیدن نمایش های این بخش نشدم در نتیجه زیاد به کیفیت آثار مشرف نیستم و اگر قضاوتی بکنم عادلانه و عاقلانه نخواهد بود. اما معتقدم در کنار هم بودن و سنجیدن آثار ایرانی و خارجی اتفاق غلطی نیست. اگر واقع بینانه نگاه کنیم به این نتیجه می رسیم که نمایش های ایرانی از آثار خارجی عقب تر نیستند و حتی گاهی جلوتر از آنها هم حرکت می کنند. نمایش های ایرانی کیفیت قابل قبولی در استانداردهای جهانی دارند این حرف من را کسانی که سابقه حضور در فستیوال های خارجی را داشتند می توانند ثابت کنند.

این کارگردان تئاتر متذکر شد: تئاتر ایران در هر فستیوال جهانی که شرکت کرده مورد توجه قرار گرفته است. زمانی که هنرمندان ما اثری داستان‌گو را به صحنه می برند این امر به اثبات می رسد که داستان‌گوهای بهتری نسبت به هنرمندان خارجی هستند اما در مورد آثاری که بر پایه فرم استوار است آنها ید طولانی دارند و از لحاظ فنی و تکنیکی بر ما برتری دارند. فرصت حضور آثار ایرانی و خارجی در کنار یکدیگر این فرصت را به تئاتر ایران می دهد تا خودش را به هنرمندان خارجی نشان دهد.

بازی در نقش مولانا

کارگردان «روزهای زرد» درباره حضور در نمایش «بازار عاشقان» توضیح داد: روزهای پایانی اجرای نمایش «سه گانه پاریسی» هادی مرزبان و همسرشان فرزانه کابلی به دیدن نمایش آمدند و بعد از اجرا از من دعوت کردند که در نمایش «بازار عاشقان» در نقش مولانا حضور داشته باشم چون با بازیگر این نقش به دلایلی به توافق نرسیده بودند. به دلیل بزرگواری آقای مرزبان و همکاری های قبلی که وی داشتم علی رغم زمان اندک برای آماده سازی جشنواره پذیرفتم در این نمایش بازی کنم.

آقاخانی یادآور شد: این اجرا در واقع یک تمرین اجراخواهد بود و یک اجرای کامل نیست چون ایده های اجرایی مرزبان به ماشینری تالار وحدت متکی است و چون اجرای جشنواره در سالن اصلی تئاتر شهر خواهد بود و این سالن امکانات کافی برای این اجرا ندارد، قرار است به جای اجرای کامل یک تمرین اجرا داشته باشیم. فرهاد قائمیان در «بازار عاشقان» در نقش شمس حضور خواهد داشت. ایرج راد، فرزانه کابلی و شهرام عبدلی دیگر بازیگران اصلی نمایش هستند که در کنار ۷۰ نفر دیگر به ایفای نقش می پردازند.

وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: نمایش «اروند خون» نیز با حداکثر ظرفیت گروه به صحنه رفت و با استقبال مخاطبان نیز روبرو شد. البته مشکلاتی برای اجرا دکور داشتیم چون قرار بود همان دکوری که در فرهنگسرای بهمن داشتیم در ایرانشهر نیز مورد استفاده قرار گیرد که همین امر باعث بروز سختی هایی شد. چند سالی بود که به این پررنگی در جشنواره حضور نداشتم و البته دو نمایش «تکه های سنگین سرب» و «اروندخون» قبلا اجرای عمومی داشته اند اما این اتفاق فرصتی شد تا حضورم در جشنواره جبران کننده سال های قبل باشد. بسیار خوشحالم که هر سه کار در بخش رقابتی جشنواره حضور دارند.

نمایش «بازار عاشقان» به کارگردانی هادی مرزبان شنبه و یکشنبه ۱۰ و ۱۱ بهمن ماه ساعت ۲۰ در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه می رود.

«اروند خون» رونمایی می‌شود/ روایتی از غواصان کربلای ۴

سومین اثر از تریلوژی ایوب آقاخانی درباره دفاع مقدس با عنوان «اروند خون» در فرهنگسرای بهمن رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «اروند خون»، سومین نمایشنامه از سه‌گانه جنگ ایوب آقاخانی است که بر اساس مستندات جنگ نوشته شده است. اولین نمایش از این مجموعه «کابوس نیمه شب اذر» درباره زندگی شهید کشوری است و دومین نمایشنامه «تکه های سنگین سرب» است که به بیان بخش‌هایی از زندگی شهید چمران می پردازد.

نمایشنامه اروند خون که با نگاهی متفاوت و زیبا به روایت عملیات کربلای چهار و ۱۷۵ شهید غواص می پردازد، سومین اثر از این تریلوژی است که به تازگی منتشر شده است.

نگارش اروند خون بر اساس موقعیت رخ داده درکربلای چهار و با محوریت چهار شخصیت نمادین و یک شخصیت تخیلی صورت گرفته است.

قلم نویسنده، شاعرانگی را لحن بیان تصاویر تراژیک و دراماتیک اثر قرار داده و این ویژگی، اثر را در نوع خود منحصر به فرد کرده است.

سه گانه جنگ ایوب آقا خانی در قالب دو کتاب پیاده در مه و اروند خون توسط نشر سیراف و با قیمت ۱۰ هزار تومان به چاپ رسیده است.

آقاخانی  در ابتدای این نمایشنامه عنوان داشته که متنش را به افرادی تقدیم کرده که بی‌آنکه بدانند به گوشه‌هایی از این نوشته رنگ و بو داده‌اند. وی  مهدی قلی رضایی، علیرضا دلیریان و رضا امیرخانی را  از جمله این افراد معرفی کرده است.

مراسم رونمایی از کتاب اروند خون همزمان با اجرای اثر در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن، روز یک شنبه ۱۵ اذر ماه ساعت ۳۰/۵ دقیقه  برگزار می شود

مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مراسم رونمایی از نمایشنامه «اروند خون» نوشته ایوب آقاخانی عنوان کرد که این سازمان وظیفه دارد از تئاتر دفاع مقدس حمایت کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم رونمایی از نمایشنامه «اروند خون» به نویسندگی ایوب آقاخانی همزمان با هشتمین اجرای صحنه‌ای این اثر به تهیه کنندگی حمید نیلی و کارگردانی کوروش زارعی برگزار شد.

محمود صلاحی مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری با تاکید بر ضرورت حمایت از تئاتر دفاع مقدس گفت: در چند ماه گذشته جامعه تئاتری سه اثر دینی و ملی را روی صحنه بردند و این حضور نشان دهنده توان جامعه هنری است و ما نیز خود را موظف به حمایت و کمک از این قشر فعال و خوش فکر در عرصه تئاتر می‌دانیم.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: به نظرم «اروند خون» نمایش بسیار خوبی است، به ویژه اینکه بردن ۳ هزار لیتر آب روی سن کار سختی است. خوشبختانه جامعه هنری ما در چند ماه اخیر نشان داده است که آمادگی این را دارد که در عرصه دفاع مقدس آثار خوبی تولید کند، اما آن کسی که مردم را مطلع می‌کند رسانه‌ها هستند که به اعتقاد بنده باید بیش از این چنین نمایش‌هایی را اطلاع رسانی کنند.

وی تصریح کرد: مردم و مسئولان باید بهای بیشتری به تئاتر بدهند. در همین راستا سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تئاتر را خیلی جدی دنبال می‌کند و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حمایت از تئاتر دفاع مقدس را وظیفه خود می داند.

مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: باید برای همه مناسبت‌های ملی و مذهبی برنامه‌‌ای داشته باشیم، رساندن مفاهیم فرهنگی و هنری از طریق نمایش بسیار موثر است. از همین رو باید سالن‌های تئاتر ساخته شود و ظرفیت های نمایشی موجود نیز تجهیز و ترمیم شوند.

صلاحی با اعلام این خبر که پردیس خاوران و صبا از ماه آینده هر یک با پنج سالن افتتاح می‌شود، اظهار کرد: با وزیر ارشاد و معاون هنری وزارت ارشاد هماهنگی داریم تا بتوانیم تئاتر را متحول کنیم، چراکه اگر تئاتر تهران دچار تحول شود، دیگر استان ها نیز به تبعیت از تهران تغییراتی را انجام می‌دهند. نسل امروز باید به جای اینکه درگیر فضای مجازی، موبایل و…. باشد در مراکز فرهنگی هنری هم مخاطب داشته باشد و هم فعالیت کنند. یک سالن هم در فرهنگسرای رسانه داشتیم که قرار است برای تئاتر آماده اش کنند تا هنرمندان و مردم از آن استفاده کنند.

وی تاکید کرد: کشورهای غربی زودتر از ما به بسیاری از مسائل تکنولوژی روز مانند موبایل رسیده‌اند، اما توجه به هنر نمایش را از دستور کار خود خارج نکرده‌اند.

صلاحی با بیان این مطلب که صدا و سیما باید در تبلیغات تئاتر کمک شایسته ای کند، گفت: در چند ماه گذشته جامعه تئاتری سه اثر دینی و ملی بزرگ را روی صحنه آورد که نشان دهنده توان جامعه هنری است و ما نیز خود را موظف به حمایت و کمک از این قشر فعال و خوش فکر می‌دانیم.

کوروش زارعی کارگردان نیز در تایید صحبت‌های صلاحی گفت: یکی از پارامترها و عناصر تئاتر ملی ایران تئاتر دفاع مقدس است. تئاتر جنگ ما خیلی مهجور مانده است، جنگ ما هشت سال طول کشیده و طولانی ترین جنگ دنیا بوده است و بی شک حرف‌های نگفته بسیاری داریم.

صلاحی در پایان صحبت های خود بیان کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قصد دارد در این زمینه محور شود و امیدواریم که دیگر نهادهای متولی نیز در کنار ما قرار گیرند.

نمایش «اروند خون» به نویسندگی ایوب آقاخانی، کارگردانی کوروش زارعی و تهیه کنندگی حمید نیلی از ۸ آذر ماه هر روز ساعت ۱۸:۳۰ در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن روی صحنه رفته است.

در این مراسم علاوه بر محمود صلاحی مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری، شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری، منصور احمدلو رئیس فرهنگسرای بهمن، کیوان نخعی مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی و هنرمندانی چون اصغر همت، ابراهیم شیبانی و… حضور داشتند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top