انتخاب بین گوشی هوشمند یا تبلت: سه شیوه ای که معمولا خریداران اتخاذ می کنند.
با این که هم گوشی های هوشمند و
هم تبلت ها به دلیل قابل حمل بودنشان وسایل موبایلی به حساب می آیند رویکرد
خریداران نسبت به آنها متفاوت است. در واقع انتظار و تجربه ی آنها از تبلت
و گوشی هوشمند متفاوت است.
با بررسی ویژگی ها ، عملکردها و نیازهای وابسته به شرایط می بینیم که تفاوت
های زیادی بین رویکرد کاربر نسبت به گوشی هوشمند و تبلت وجود دارد. این
تفاوت ها می توانند روشنگر راه تولید کنندگان باشند تا بفهمند کاربران چه
زمانی و کجا از تبلت یا گوشی هوشمند خود استفاده می کنند و در واقع برای
رفع چه نیازهای خاصی این محصولات را خریداری می کنند.
مشتریان ، تبلت را بر گوشی هوشمند ترجیح می دهند یا برعکس؟
طبق گزارش comScore’s Mobile Future برابر 37 درصد زمانی که در رسانه های
دیجیتال سپری می شود توسط وسایل موبایلی صرف می شود در حالیکه سهم
کامپیوترها 67 درصد است. با اینکه کامپیوتر ها هنوز هم نقش بسیار مهمی در
زندگی دیجیتال انسان ها دارند ولی تمایل کاربران به وسایل قابل حمل و
موبایلی به تدریج رو به افزایش است. در نتیجه مشتریان بر اساس نیازهایشان
یا گوشی هوشمند را انتخاب می کنند یا تبلت ها را.
اما امروزه بسیاری از مبارزات موبایل بر اساس این فرضیه ارزیابی می شوند
که تبلیغات مرتبط با این وسایل باید در درون خودشان اتفاق بیافتند. با این
وجود تنها 22 درصد کاربران تبلت یا گوشی هوشمند ، خرید اینترنتی خود از
طریق این وسایل را تکمیل می کنند. در نتیجه بدون دنبال کردن تمایل کاربران
به تعویض وسایل خود نمی توان تاثیر کامل وسایل موبایلی را بررسی کرد.
در واقع قسمت اعظم کارهای مربوط به خرید اینترنتی به جای تبلت یا گوشی
هوشمند با کامپیوتر انجام می شود. در تحقیق جدیدی که توسط Telmetrics، xAd و
Nielsen انجام شده نشان می دهد که تنها 26 درصد از جستجوهایی که توسط تبلت
انجام شده اند به خرید اینترنتی از طریق کامپیوتر انجامیده اند. این عدد
برای گوشی های هوشمند 9 درصد است. این کشف تمامی جنبه های این بازار از
ساخت تبلیغات گرفته تا تعیین استراتژی دستیابی به هدف را تحت تاثیر قرار
داده است.
برای مثال اگر یک خرده فروش متوجه شود که مشتریانش بیشتر به صورت شخصی
برای خرید می آیند باید استراتژی دستیبابی به هدف خود را بر اساس رابطه ی
چهره به چهره با مشتریان تعیین کند. چنین فروشنده ای نمی تواند روی ایجاد
شبکه های بزرگ برای دستیبابی به هدف فکر کند. ساخت تبلیغات برای این
فروشنده هم باید مبتنی بر همکاری با دیگر فروشگاه های فیزیکی مرتبط با این
زمینه ، تخفیف یا نحوه باز پس گیری برای مدت محدود باشد.
با در نظر گرفتن تمایل مشتریان به تعویض وسایل موبایلی می توانید در
استراتژی ها و ساخت تبلیغات تغییراتی ساده اما قدرتمند اعمال کنید و منتظر
نتایج مثبت آنها باشید.
کاربران تبلت به مکان اهمیت می دهند
یکی از بزرگترین تفاوت های گوشی های هوشمند و تبلت ها اندازه ی آنها است.
بعید است که کاربری بدون گوشی هوشمند خود از خانه بیرون بیاید ، کاربران
به این وسایل اطمینان دارند و می دانند در صورت نیاز هر کجا که باشند می
توانند به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند. با این حال معمولا
کاربران از تبلت در خانه یا محل کار استفاده می کنند. این محدودیت مکانی
استفاده از تبلت ، باعث تفاوت در هدف کاربر می شود. کاربر بسته به انتظارش
از بعد فاصله ، هدف خود را از استفاده از وسایل موبایلی تعیین می کند.
اکثر کاربران گوشی های هوشمند بعد فاصله را در نظر می گیرند ، جای تعجب
هم ندارد زیرا این وسایل طوری طراحی شده اند که همواره همراه و در دسترس
کاربر باشند. ولی از آنجا که کاربران تبلت بیشتر از آن برای جستجوی اطلاعات
، مرور صفحات وب و … استفاده می کنند بیشتر از فاصله به مکان اهمیت می
دهند. 45 درصد کاربران تبلت تنها 8 کیلومتر از مکان فعلی شان فاصله می
گیرند. این تفاوت بین فاصله و مکان در ذهن کاربر نکته ای است که باید در
تبلیغات مربوط به این محصولات مد نظر قرار گیرد.
حدود 50 درصد افراد از گوشی هوشمند خود برای یافتن کسب و کارهای محلی یا
پیدا کردن آدرس استفاده می کنند در حالیکه 20 درصد دیگر از گوشی خود برای
پیداکردن شماره تلفن های مربوط به کسب و کار استفاده می کنند. در مورد تبلت
ها باید گفت که اکثر افراد از آنها برای جستجوی اطلاعات بدون محدودیت
مکانی استفاده می کنند. کاربران در این جستجوها به دنبال مقایسه ی قیمت ها،
نقد و بررسی ها هستند. البته این به این معنا نیست که مکان در فعالیت
کاربران تبلت بی تاثیر و بی ربط است. کاربران تبلت نیز گاها برای پیدا کردن
اطلاعات مربوط به رستوران ها ، اتفاقات مهم محلی یا شماره تلفن کسب و
کارهای مختلف جستجو می کنند. با این حال فوریت مکان فیزیکی برای کاربران
تبلت چندان حائز اهمیت نیست. مکان فیزیکی یک عامل محیطی است که باید از
زمان ساخت تبلیغات تا تعیین استراتژی های دستیبابی به هدف در نظر گرفته شود
بعضی اوقات گوشی های هوشمند و تبلت در واقع یکی هستند.
از آنجا که کاربران بیشتر گوشی های هوشمند را با خود به همه جا می برند و
از طریق آنها به تلویزیون ، کامپیوتر و غیره دسترسی پیدا می کنند تفاوت
قائل شدن و مرزکشی بین تبلت و گوشی هوشمند دشوار شده است.
تبلت ها به دلیل ابعادشان قابلیت مانور بالاتری دارند ، نام تجاری نیز در
انتخاب تبلت حائز اهمیت است با این حال تمرکز گوشی های هوشمند روی کارایی
برنامه های مسیریاب محلی و برنامه های مشابه است.
در مجموع استفاده از تبلت و گوشی های هوشمند برای دسترسی به این دسته از ویژگی ها مشابه است.
برنامه ها و وب سایت هایی که نام تجاری دارند بسیار محبوب هستند در همین حال موتورهای جستجو نیز اهمیت زیادی دارند.
به این ترتیب یکی از بزرگترین راز تفاوت های موجود بین تبلت و گوشی
هوشمند از بین می رود. برای بسیاری از مدیرات تبلیغاتی و مدیران نام تجاری
این به معنای چرخش و تغییر تمرکز افکار مشتریان است.
این موضوع دوباره سوال “برنامه بهتر است یا مرورگر؟” را مطرح می کند.
اگر برنامه داشته باشید خوب است ولی کاربران شما دوست دارند بتوانند شما
را در اینترنت نیز پیدا کنند. بنابراین شک نکنید که کاربران تمایل دارند وب
سایت نام تجاری شما را در اینترنت ببینند. در واقع فرض اینکه مشتریان شما
علاقه ای به برنامه ی شما یا وب سایت نام تجاری شما ندارند باعث می شود که
تصویر نام تجاری شما در ذهن آنها مخدوش شود و به آغوش باز رقبایتان پناه
ببرند. این تصور ذهن 40 درصد از مشتریان تان را از شما بر می گرداند.
بیاد داشته باشید که بازار موبایل هر لحظه در حال تغییر است و دوام وبقای
شما در این بازار کاملا به استراتژی هایی بستگی دارد که اتخاذ می کنید.
نتیجه گیری
قابل حمل بودن و سادگی کار با وسیله جز دلایل اصلی انتخاب خریداران هستند
با این وجود نیاز خریدار و توقعی که از وسیله دارد نیز بسیار حائز اهمیت
است. کاربر بسته به نوع نیازش در موقعیت های مختلف از تبلت یا گوشی هوشمند
استفاده می کند و همین انتخاب اساس فعالیت های مرتبط با خرید را در بازار
شکل می دهد.
مشتریان وسایل موبایلی به شما می گویند که چه چیزی را به چه شکلی از شما
می خواهند. با تشخیص فعالیت کاربر در طول مسیرش برای انتخاب بین تبلت یا
گوشی هوشمند می توانید به شیوه ی بهتری مشتریان خود را درگیر فعالیت تجاری
خود کنید و راهنمای آنها در طول این مسیر باشید. در صورت انجام چنین کاری
نتایج آن را به زودی خواهید دید.
IFA 2105: معرفی اسمارتفونهای ایسر Liquid Z530 و Z530S
شرکت ایسر
در کنار طیف وسیع دیوایسهای کامپیوتری معرفی شده در IFA 2015
اسمارتفونهای خود را نیز از یاد نبرده و مدلهای متعددی را در رده میانی و
پایین بازار به معرض نمایش گذاشت. از جمله این مدلها میتوان به دوگانه Liquid Z530 و Liquid Z530S اشاره کرد که پس از دو مدل Z630 و Z630S از بالاترین مشخصات در لیست جدید تولیدات ایسر برخوردارند.
هر دو مدل Z530 و Z530S از طراحی مشابه محصولات اخیر ایسر برخوردار بوده
و در اینجا نیز با پرهیز از خطوط صاف و مستقیم و استفاده نکردن از زوایای
تند 90 درجهای در کنارهها، حالتی خوشایند و کلاسیک برای این مدل ایجاد
شده است. با نگاهی گذرا به طراحی Liquid Z530 از نقش پر رنگ دایره در شکل
ظاهری این گوشی به روشنی میتوان سخن گفت. اجزای متعددی در جلو و پشت
دستگاه به صورت دایره در نظر گرفتهاند که به جز موارد معمول و متداولی مثل
لنزهای دوربین و فلش LED این ترکیب به اسپیکر تماس در بالای صفحهنمایش و
اسپیکر اصلی دستگاه در بخش پشتی گوشی نیز تسری پیدا کرده است. اسپیکر اصلی
در بخش پشتی با طراحی دایرهشکل و رینگ متمایز کنندهای در پیرامون آن در
نگاه اول همچون یک سنسور اثر انگشت در یک گوشی پیشرفته به نظر میرسد و
اسپیکر تماس نیز ممکن است در نگاه اول با لنز یک دوربین سلفی قدرتمند و خاص
اشتباه گرفته شود.
صفحهنمایش Liquid Z530/Z530S یک نمونه 5 اینچی با وضوح 1280×720 پیکسل بوده که با وجود آنکه نسبت به صفحهنمایش 5.5 اینچی مدل Z630
از ابعاد کوچکتری برخوردار است اما با ثابت ماندن وضوح بین این دو مدل،
تراکم پیکسلی صفحهنمایش ارتقا یافته و اینک به حوالی 294 پیکسل در هر اینچ
میرسد. این فشردگی بیشتر در هنگام نمایش سوژههای کوچک با جزئیات فراوان
کیفیت مناسبی را در اختیار کاربران قرار میدهد. در صفحهنمایش Liquid
Z530/Z530S همانند سری 630 از فناوری Zero Air Gap استفاده شده که در طی آن
با یکپارچه سازی صفحهنمایش و بخش رویی آن، ضمن به حداقل رساندن بازتاب
نور، عملکرد بهتری در محیطهای با روشنایی بیشتر در دسترس قرار میگیرد.
ایسر در توصیف Z530 به عبارت “اسمارتفون ایدهآل برای سلفی” اشاره کرده
است. در این راستا دوربین 8 مگاپیکسلی سلفی بالای صفحهنمایش به گفته شرکت
سازنده از زاویه دید واید 84 درجهای پشتیبانی میکند که بدینترتیب امکان
برداشت تصاویر دستهجمعی با کمک این دوربین با راحتی بیشتری انجام میشود.
دوربین اصلی گوشی نیز همچنان 8 مگاپیکسلی بوده و ظاهرا تفاوتی با دوربین
حاضر در Liquid Z630 ندارد. به وضوح فیلمبرداری در این دوربین در مشخصات
گوشی اشارهای نشده اما با توجه به محدودیتهای سختافزاری تحمیل شده از
سمت پردازنده، این وضوح حداکثر میتواند تا 1080/30p ارتقا پیدا کند.
در ساختار پردازشی Liquid Z530/Z530S از رویه مشابهای همچون خانواده
Z630 استفاده شده است. Z530 در این ساختار با چیپست MediaTek MT6735 حاوی
چهار هسته 1.3 گیگاهرتزی ARM A53 ارائه میشود در حالیکه در Z530S با
ساختار پیشرفتهتری روبرو میشویم و تعداد هستهای پردازشی ARM A53 در
چیپست MediaTek MT6753 به 8 عدد ارتقا پیدا میکند. این رویه در مورد
حافظه RAM و حافظه داخلی نیز ادامه دارد و در حالیکه Z530 با حافظه داخلی 8
گیگابایتی و رم 1 گیگابایتی یا حافظه داخلی 16 گیگابایتی و رم 2 گیگابایتی
ارائه میشود. این دو حافظه در Z530S به ترتیب به 32 گیگابایت و 3
گیگابایت ارتقا پیدا میکند. هر دو مدل از گرافیک مشترک Mali-T720 بهره
میبرند.
با گذر از این موارد سایر مشخصات این دو مدل تفاوتی با یکدیگر ندارند.
از جمله این موارد مشترک باید به اندروید 5.1 لالیپاپ، پشتیبانی از اتصال
LTE Cat.4، بلوتوث نسخه 4.0 و امکان ارائه با دو سیمکارت اشاره کرد.
ابعاد این دو مدل نیز تفاوتی با یکدیگر نداشته و با اندازههای
8.9×70.3×144 میلیمتری در طول، عرض و ضخامت در ردیف 5 اینچیهای نسبتا بزرگ
در کلاس اندروید قرار میگیرند. وزن هر یک از این گوشیها 145 گرم است.
کاهش چشمگیر ظرفیت باتری یکی از تغییرات اصلی Z530 در مقایسه با Z630
است؛ ظرفیت باتری در این مدل از 4,000 میلی آمپر ساعت در Z630 به یک باره
به 2,420 میلی آمپر ساعت رسیده است که مطمئنا در کاهش دوام این باتری
تاثیرگذار خواهد بود.
Acer Liquid Z530 در ماه اکتبر با قیمت پایه 149 یورو در منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا توزیع خواهد شد و در مورد قیمت و زمان توزیع مدل Z530S هنوز اظهارنظر رسمی از سوی ایسر صورت نگرفته است.