پرستاري دندانپزشكي
پرستاری دندانپزشکی
دیباچه: هدف رشته پرستاری دندانپزشکی آموزش بهداشت دهان و دندان است تا از
بیماریهای دهان و دندان پیشگیری شود. دانشجویان این رشته علاوه بر کسب
اطلاعات پایه درباره کلیه دروس دندانپزشکی، اطلاعات نظری و عملی درباره
نحوه مسواک زدن، اصول بهداشت دهان ودندان، فلوراید تراپی و جرمگیری به
دست میآورند. فارغالتحصیلان میتوانند در کارهای ساده لابراتواری
دندانپزشکی،خدمات دندانپزشکی در حین کار، بهداشت کاری دندانها، شرکت در
گروههای پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان، قبول مسؤولیت امور اداری
مراکز دندانپزشکی و پذیرش بیماری، همکاری موثری داشته باشند.
درسهای این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه:
بیوشیمی، بافتشناسی عمومی و اختصاصی، تشریح سر و گردن، میکروبشناسی و ایمنی دندان، فیزیولوژی، کالبدشناسی و مرفولوژی دندان.
دروس اصلی:
آسیبشناسی عمومی و اختصاصی، مواد دندانی، بیماریهای دهان و تشخیص، کمکهای اولیه، بهداشت دهان و تغذیه، فارماکولوژی، بهداشت عمومی.
دروس تخصصی:
ترمیمی پیشگیری، پروتزهای متحرک و ثابت، اندو، رادیوگرافی. اطفال و
پیشگیری، جراحی فک و دهان، پریو، ارتودنسی، پاراکلینیک بهداشت دهان
(لابراتوار فانتو)، کارآموزی.منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی
سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی
سازمان سنجش
اول دبيرستانيها،تنوع رشتههاي دانشگاهي علوم تجربي بالاست
از مهمترين دغدغههاي دانشآموزان پايه اول، انتخاب رشتهي تحصيلي پس از اتمام سال اول دبيرستان است.
دانش
آموزان با انتخاب رشته، مسير تحصيلي خود را انتخاب ميکنند و به تحصيلات
خود در اين مقطع ادامه ميدهند. رشته تحصيلي اگر درست و صحيح انتخاب شود
ميتواند زمينهي دانش و توانايي را تعيين کند.
رشته علوم تجربي
براي
موفقيت در اين رشته قوي بودن در درسهاي علوم تجربي دورهي راهنمايي و
علوم زيستي، رياضي و شيمي دبيرستان از اهميت خاصي برخوردار است.
دانش آموزاني که به ساختمان بدن موجودات زنده علاقهمند هستند و از مطالعهي طبيعت
( گياه، جانوران و محيط زيست) لذت ميبرند، ميتوانند در اين رشته موفقيت به دست بياورند.
يادگيري
مطالب زيست شناسي نياز به حافظه قوي دارد يعني دانش آموز بايد بتواند
بسياري از موضوعات دانش زيست شناسي را در ذهن تجسم نمايد و به خاطر بسپارد.
همچنين
افرادي که علاقه زيادي به کارهاي آزمايشگاهي دارند و تواناييهاي لازم را
در اين خصوص دارا هستند از کساني محسوب ميشوند که ميتوانند موفقيتهايي
در اين رشته به دست بياورند.
از نظر تنوع رشتههاي دانشگاهي گروه علوم تجربي بعد از رياضي و فيزيک در رتبه دوم قرار دارد.
نکته
جالب توجه آنجاست که اکثر افرادي که اين رشته را انتخاب ميکنند به پزشکي
علاقهمند هستند، اما بايد توجه داشت که ظرفيت دانشگاهها در اين زمينه
محدود است.
طبقهبندي رشتههاي دانشگاهي تجربي:
گروه اول: خانوادهي پزشکي و پيراپزشکي
اتاق عمل– اعضاء مصنوعي- بهداشت محيط-بهداشت حرفهاي-بيناييسنجي–پرستاري دندانپزشکي–پرستاري–تکنسين پروتزهايدنداني– پزشکي- راديو لوژي-داروسازي– دامپزشکي- دندانپزشکي-شنوايي شناسي– علوم آزمايشگاهي- علوم تغذيه-فيزيوتراپي–کارداني فوريتهايپزشکي– کاردرماني- گفتاردرماني-مامايي–مدارکپزشکي–مددکاري اجتماعي–راديوتراپي
بسياري از فارغ التحصيلان دانشگاهي اين گروه در مراکز درماني و بهداشتي مشغول به کار مي شوند.
گروه دوم : خانوادهي بيوتکنولوژي
ژنتيک – ميکروبيولوژي – بيوشيمي – بيوفيزيک – سلولي و مولکولي
رشته
بيوتکنولوژي، يک رشته جديد است و بيشک مدتي زمان خواهد برد تا فارغ
التحصيلان آن، جايگاه واقعي خويش را پيدا کنند اما اين به معناي آن نيست که
موقعيت شغلي براي فارغ التحصيلان اين رشته مهيا نميباشد. زمينهي کار
بيوتکنولوژي در داخل کشور مساعد است .
فارغ التحصيلان اين رشته ميتوانند به عنوان نيروي انساني متخصص براي مديريت مياني وهدايت امور فني خطوط توليد، مزارع و آزمايشگاهها مشغول به فعاليت شوند.
گروه سوم : خانوادهي زيستشناسي
زيستشناسي علوم جانوري – زيستشناسي علوم گياهي – زيستشناسي عمومي- زيستشناسي دريا
فارغ التحصيلان اين رشتهها براي تدريس جذب آموزش و پرورش ميشوند.
گاه براي کارهاي تحقيقاتي يا اداره آزمايشگاهها جذب دانشگاهها ميشوند.
يا در سازمان حفاظت از محيط زيست و سازمانهاي مربوطه به فعاليت ميپردازند.
هم چنين بعضي از فارغ التحصيلان اين رشتهها وارد دنياي پزشکي شده و در زمينه هاي خونشناسي يا انگل شناسي فعاليت مي کنند.
گروه چهارم: خانوادهي شيمي
شيمي محض و شيمي کاربردي
هر
کارخانهاي که داير شود، در بخش کنترل کيفيت کالاهاي ساخته شده نياز به يک
شيميست دارد و يا در تمام صنايع احتياج به فارغالتحصيلان شيمي داريم تا
مواد اوليه را با توجه به استانداردهاي جهاني بررسي کرده و رد يا قبول
بکنند.
علاوه
بر موارد فوق يک شيميست ميتواند در خانه خود با کمترين امکانات کارگاه
کوچکي داير کرده و بعضي از مواد مورد نياز جامعه را توليد کند.
فارغالتحصيلان
اين رشته توانايي تغيير و تبديل بر روي مواد خام را دارند و به ياري همين
توانايي، تعداد زيادي از فارغالتحصيلان اين رشته کارگاهها يا
کارخانههاي شيميايي کوچک يا بزرگ داير کرده و در کار خود نيز موفق
بودهاند.
در
ضمن فارغالتحصيل شيمي ميتواند در کارگاهها و کارخانههاي تهيه مواد
آلي،دارويي،رنگها ، رزينها و تهيه و ترخيص مواد معدني کار بکند.
گروه پنجم : خانواده مهندسي منابع طبيعي
مهندسي شيلات- مهندسي محيط زيست- علوم و صنايع چوب و کاغذ
گروه ششم : خانوادهي مهندسي کشاورزي
مهندسي صنايع غذايي- باغباني- گياه پزشکي- زراعت و اصلاح نباتات
با
توجه به گستردگي منابع طبيعي و منابع جنگلي کشور, فارغ التحصيلان دو
خانوادهي مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي مي توانند در نقاط مختلف ايران جذب
سازمانها و مراکز کاري مربوط شوند. وزارت خانه جهاد کشاورزي , سازمان
جنگلها و مراتع کشور, موسسات تحقيقاتي منابع طبيعي , مراکز دولتي ديگر از
قبيل وزارت «آموزش و پرورش , کشاورزي , فرهنگ وآموزش عالي , شهرداريها
, سازمان پارکها و فضاي سبز, سازمان محيط زيست , طرحهاي جنگلداري خصوصي,
شرکتهاي بهره برداري از جنگلها, نهالستانهاي جنگلي خصوصي و شرکتهاي مشاوره
منابع طبيعي » براي تامين کادر کارشناسي خود نياز به استخدام فارغ
التحصيلان اين رشته دارند و محل جذب آنها به شمار مي آيند .
گروه هفتم : زمينشناسي
فارغالتحصيلان
مقطع کارشناسي رشته زمين شناسي قادرند نقشههاي زمين شناسي،
معدني و جغرافيايي را مطالعه نموده و اطلاعات آن را استخراج نمايند و
با گروههاي اکتشاف معدن، آبيابي و بهره برداري از آبهاي
زيرزميني، همکاري داشته يا در کارهاي صحرايي و کارگاهي مهندسين
ژئوتکنيک و ژئوفيزيک فعاليت داشته باشند و کانونهاي خطر همانند
مناطق زلزلهخيز، آتشفشاني و … را مشخص نمايند. با توجه به
تواناييهايي که فارغالتحصيلان رشته زمينشناسي دارند،
وزارتخانههاي صنايع و معادن، نفت، نيرو، راه، جهاد کشاورزي، علوم و
آموزش و پرورش ، همچنين شرکتها و مؤسساتي مانند ذوبآهن، سازمان
زمين شناسي کشور، شرکتهاي مرتبط با فعاليتهاي سد سازي، آبيابي،
حفر تونل، راهسازي، اکتشافات آب و نفت و معادن، بخشهاي مرتبط با
تهيه نقشههاي زمين شناسي و معدني، آزمايشگاههاي سنگ شناسي و
زمين شناسي و در مجموع، کليه مراکزي که در ارتباط با موضوع زمين
فعاليت ميکنند، ميتوانند زمينههاي اشتغال و فعاليت فارغالتحصيلان
رشته زمين شناسي باشند.
در مقطع کارشناسي دبيري دبيرستان، در دروس زمين شناسي.
کارشناس در سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني.
فعاليتها در آزمايشگاههاي مربوط به بخش خصوصي.
در مقطع کارشناسي ارشد: فعاليت در سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني.
فعاليت در شرکت ملي نفت.
فعاليت در مؤسسه ژئوفيزيک و وزارت مسکن.
فعاليت در مؤسسه زمين شناسي و زلزله.
فعاليت در وزارت کشاورزي و وزارت راه و ترابري.
همچنين امکان کار در مراکز خريد و فروش جواهر به عنوان کارشناس سنگهاي قيمتي براي فارغ التحصيلان اين رشته امکان پذير است