ارشد علوم انسانی

آشنایی با رشته های کارشناسی ارشد – مجموعه علوم انسانی

مقدمه:

 زبان فارسي سند هويت و مهمترين پشتوانه فرهنگي جامعه ماست ،
آثارادبي فارسي سرمايه‌هاي معنوي و يكي از مهمترين مظاهر هنري ايرانيان
است.

زبان فارسي به عنوان يكي از شاخه‌هاي علوم انساني داراي
جايگاهي خاص در آموزش و پرورش عالي است. شرط اول موفقيت در اين رشته داشتن
شوق و علاقه است.

زبان و ادبیات فارسي شامل زبان‌شناسي، دستور زبان، اصول نگارش
و ويرايش و ادبيات شامل سبك‌شناسي، نقد ادبي، انواع ادبي، تاريخ ادبيات،
بديع، معاني، بيان، عروض و نيز متون نظم و نثر کلاسيک مي‌شود.

داوطلبان براي ورود به دوره‌هاي كارشناسي ارشد زبان و ادبیات
فارسی ، بايد آگاه باشند كه با توجه به شمار بسيارشرکت­کنندگان ، آزمون
ورودی جنبه رقابتی شديدي دارد و پاسخ درست يا نادرست به هر پرسش مي‌تواند
رتبه‌ي داوطلب را به نحو قابل ملاحظه و تعيين كننده‌اي تغيير دهد.

معرفی گرایش ها :

رشته زبان و ادبيات فارسي در مقطع كارشناسي ارشد شامل دو گرایش    زبان و ادبيات فارسي و    ادبيات مقاومت می باشد .

دانشجويان در گرایش ” زبان و ادبيات فارسي” در مقطع كارشناسي
ارشد با نظم و نثر فارسي، تاريخ ادبيات و هم‌چنين نظم و نثر عربي بيش از
پيش آشنا مي‌شوند.

گرایش  “ادبيات مقاومت “مدت زمان كوتاهي است كه به جمع
رشته‌هاي دانشگاهي اضافه شده است و تنها در دانشگاه شهيد باهنر كرمان تدريس
مي‌شود. اين رشته به شيوه‌اي تخصصي، دانشجويان را با ادبيات پايداري (يا
همان مقاومت) آشنا مي‌كند. در واقع دانشجويان در طول تحصيل خود بيشتر با
ادبيات هشت‌ساله دفاع مقدس ايران و هم‌چنين با ادبيات پايداري کشورهايي چون
فلسطين، لبنان، سوريه، افغانستان، عراق، بوسني و هرزگوين ، امريکاي لاتين و
ديگر ملل آشنا خواهند شد.

زمینه های اشتغال :

متاسفانه رشته‌هاي علوم انساني در ايران چندان مورد توجه قرار
نگرفته‌اند،به همين دليل نيز فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي علوم انساني پس از
پايان تحصيلات‌شان، نسبت به فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي ديگر امكان كم‌تري
براي كار در رشته‌ي تحصيلي‌شان دارند. با اين حال اگر يك دانشجوي زبان و
 ادبيات فارسي بخواهد در رشته‌ي تحصيلي‌اش كار كند مي‌تواند مسئوليتهاي
مختلفي را در بخشهاي فرهنگي و اجرايي جامعه عهده‌دار شوند، از ‌جمله : خدمت
در كسوت مقدس معلمي در مراكز آموزشي، قبول مسئوليت در مراكزي همچون
بخشداري، فرمانداري، شهرداري، استانداري به عنوان كارشناس فرهنگي يا در
صورت داشتن شرايط لازم در سمت بخشدار ، فرماندار و … ، نويسنده ، ويراستار
،‌فعاليت‌ در صدا و سيما (مركز توليد) – چاپ و نشر ، ثبت احوال و اسناد،
اشتغال در كتابخانه‌هاي عمومي و خصوصي- اشتغال در مراكز تحقيقاتي و پژوهشي و

مجموعه علوم جغرافیا

کد (1102)

مقدمه:

دانستن جغرافيا در مفهوم علمي عبارت از شناخت محيط طبيعي و
انساني در پهنه زمين است كه مناسبات و روابط في مابين انسان ومحيط را در
تبيين پديده هاي مكاني مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار مي دهد تا بر مبناي
اين شناخت و طبقه بندي علمي آن توانايي انسان را در بهبود شرايط محيط
تكامل بخشد.

معرفی برخی از گرایش ها

جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری

 یكی از پدیده‌های مهم و عمومی جهان امروز، افزایش نقاط شهری و
توسعه شدید و روزافزون فیزیكی شهرها است. این در حالی است كه در محدوده
شهرها، شدیدترین و گسترده‌ترین دخالتها و تغییر شكلهای انسانی در محیطهای
طبیعی مشاهده می‌شود. به طوری كه منجر به آلودگی آبی، صوتی ، هوایی ،
زیست‌محیطی، اجتماعی و در نتیجه بروز انواع خطرات برای انسان شده است. در
واقع شهرها از یك سو نشانه رشد و پیشرفت و زندگی نوین هستند و از سوی دیگر
به دلیل بی‌مبالاتی انسانها در معرض شدیدترین خطرات طبیعی قرار دارند. به
همین دلیل امروزه نیاز شهرها به دست‌اندركاران برنامه‌ریزی شهری
اجتناب‌ناپذیر است، متخصصانی از علوم اقتصاد، جامعه‌شناسی، جمعیت‌شناسی،
آمار، عمران، سازه و جغرافیا كه می‌توانند با مشاركت یكدیگر وضعیت شهر را
سروسامان دهند. در میان این دسته از متخصصان، فارغ‌التحصیلان جغرافیا و
برنامه‌ریزی شهری به عنوان متخصصانی كه از علوم مختلف از جمله اقتصاد،
جامعه‌شناسی، كشاورزی، زیست و جمعیت سررشته دارند، می‌توانند وظیفه مدیریت
برنامه‌ریزی شهری را بر عهده بگیرند.

گرایش جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری تلاش می‌كند تا با توجه به
عوامل انسانی و طبیعی موجود در هر شهر، برای مسائل جمعیتی، اقتصادی، زیست
محیطی آن برنامه‌ای بیندیشد تا مطابق این برنامه مهندسین معمار، عمران ،
سازه و تاسیسات ، بخشهای مختلف شهر را طراحی كرده و یا مشكلات شهر را حل
نمایند.

جغرافیای سیاسی- نظامی

بسیاری از انسانها دوست دارند كه اراده خود را بر دیگران
تحمیل كنند و برای رسیدن به این هدف از دو راه كمك می‌گیرند، یكی سیاست و
دیگری جنگ. البته با یك نگاه به تاریخ متوجه می‌شویم كه بشر بیشتر اوقات
برای رسیدن به این هدف، كوتاهترین راه یعنی جنگ را انتخاب كرده و برای
تامین امنیت، حفظ وطن و دفع دشمن به جنگ پرداخته است. این همان چیزی است كه
باعث پیدایش جغرافیای سیاسی- نظامی شده است. چرا كه این رشته از جغرافیا
به بررسی نقش عوامل جغرافیایی در سرنوشت جنگ‌ها می‌پردازد. عواملی مثل
وضعیت ارتفاعات، آب و هوا و یا وضعیت كشورهای همسایه كه می‌تواند نقش
بسزایی در سرنوشت یك جنگ و در نتیجه در وضعیت سیاسی یك كشور داشته باشد. به
همین دلیل تمام سرداران بزرگ دنیا مثل ناپلئون و مائوتسه تونگ كه بعدها
رهبران سیاسی جهان شدند، موفقیت‌های خود را ناشی از درك جغرافیای نظامی
دانسته‌اند و باز به همین دلیل بزرگترین بخش پنتاگون
(وزارت دفاع آمریكا) ، بخش مطالعات جغرافیای نظامی آن است و بالاخره براساس
اصول جغرافیای نظامی بود كه عراق هنگام تجاوز به كشورمان، ابتدا مرزهای
محدب را اشغال كرد، چرا كه مرزهای محدب نقش چشم كشور را دارند.

 كسی نمی‌تواند سیاست را بدون ملاحظات جنگ و جنگ را بدون توجه
به مفاهیم سیاسی بررسی كند، چون جنگ به عنوان یك راهكار سیاسی می‌تواند
وضعیت نظام یك كشور را پیش‌بینی كند.

جغرافیای طبیعی

جغرافیای طبیعی علمی است كه محیط طبیعی و تاثیر عوامل و عناصر
محیطی بر زندگی و فعالیت انسان را مطالعه می‌كند. این علم در مقطع
كارشناسی دارای دو گرایش ژئومورفولوژی و آب و هواشناسی است.

زمینه های اشتغال:

فارغ التحصيل جغرافيا مي تواند به عنوان محقق در سازمان
برنامه وبودجه ، بنياد مسكن انقلاب اسلامي ، بنياد مستضعفان و جانبازان ،
سازمان جغرافيايي نيرو هاي مسلح ، سازمان محيط زيست، شهرداري ها و
وزارتخانه هاي آموزش و پرورش ، مسكن و شهر سازي ،كشور ، كشاورزي ، جهاد
سازندگي ، معادن و فلزات ، دفاع و نفت مشغول به كار شود ، همچنين مي تواند
در بخش بازار يابي كارخانجات كشور فعاليت بكند . به عبارت ديگر در اكثر
كشورهاي جهان افرادي كه در صنعت توريست كار مي كنند فارغ التحصيل جغرافياي
شهري هستند.فارغ التحصيلان جغرافياي نظامي مي توانند به راحتي جذب
سازمانهاي انتظامي و سياسي شوند

 سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی

کد(1103)

مقدمه:سنجش از دور يکي از گرايش هاي کارشناسي ارشد نقشه
برداري مي باشد که در سال هاي اخير توجه دانشجويان نقشه برداري را به خود
جلب کرده است. همچنين دانشجويان رشته هاي مهندسي عمران؛ مهندسي برق؛ مهندسي
محيط زيست؛ کامپيوتر؛ رياضي و فيزيک نيز مي توانند در اين رشته ادامه
تحصيل دهند.   سنجش از دور در بسياري از زمينه هاي علمي و تحقيقاتي
كاربردهاي گسترده اي دارد. از جمله كاربردهاي فن سنجش از دور مي توان به
استفاده از آن در زمين شناسي، آب شناسي، معدن، شيلات، كارتوگرافي، جغرافيا،
مطالعات زيست شناسي، مطالعات زيست محيطي، سيستم هاي اطلاعات جغرافيايي،
هواشناسي، كشاورزي، جنگلداري، توسعه اراضي و به طوركلي مديريت منابع زميني و
غيره اشاره كرد.   سنجش از دورمي تواند تغييرات دوره اي پديده هاي سطح
زمين را نشان دهد و در مواردي چون بررسي تغيير مسير رودخانه ها، تغيير حد و
مرز پيكره هاي آبي چون درياچه ها، درياها و اقيانوسها، تغيير مورفولوژي
سطح زمين و غيره بسيار كارساز است. افزون بر اين يك سيستم سنجش از دور با
توجه به اين كه بر اساس ثبت تغييرات واختلافهاي بازتابش الكترومغناطيسي از
پديده هاي مختلف كار مي كند، ميتواند حد و مرز پديده هاي  زميني اعم از مرز
انواع خاكها، سنگها، گياهان، محصولات كشاورزي گوناگون و … را مشخص كند.
سنجش از دور در پيش بيني وضع هوا و اندازه گيري ميزان خسارت ناشي ازبلاياي
طبيعي،كشف آلودگي آبها و لكه هاي نفتي در سطح دريا، اكتشافات معدني نيز
كاربرد دارد. بدون شك استفاده از اين فن در مطالعات اكتشافي و منابع طبيعي و
ساير موارد پيش گفته نه تنها سرعت انجام مطالعات را بيشتر مي كند،بلكه از
نظر دقت و هزينه و نيروي انساني نيز بسيار با صرفه تر است.
اصول سنجش از دور؛اخذ؛ ذخيره سازي؛بازيابي؛ مديريت و پردازش اطلاعات جمع آوري شده توسط سيستم هاي هوايي-ماهواره اي
و غيره و استخراج و تفسير اطلاعات کمي و کيفي در پروژه ها و زمينه هاي
مختلف عمراني- زيست محيطي و …سنجش از دورمي تواند تغييرات دوره اي پديده
هاي سطح زمين را نشان دهد و در مواردي چون بررسي تغيير مسير رودخانه ها،
تغيير حد و مرز پيکره هاي آبي چون درياچه ها، درياها و اقيانوسها، تغيير
مورفولوژي سطح زمين و غيره بسيار کارساز است. افزون بر اين يک سيستم سنجش
از دور با توجه به اين که بر اساس ثبت تغييرات واختلافهاي بازتابش
الکترومغناطيسي از پديده هاي مختلف کار مي کند، ميتواند حد و مرز پديده هاي
زميني اعم از مرز انواع خاکها، سنگها، گياهان، محصولات کشاورزي گوناگون و …
را مشخص کند. سنجش از دور در پيش بيني وضع هوا و اندازه گيري ميزان خسارت
ناشي ازبلاياي طبيعي،کشف آلودگي آبها و لکه هاي نفتي در سطح دريا، اکتشافات
معدني نيز کاربرد دارد. بدون شک استفاده از اين فن در مطالعات اکتشافي و
منابع طبيعي و ساير موارد پيش گفته نه تنها سرعت انجام مطالعات را بيشتر مي
کند،بلکه از نظر دقت و هزينه و نيروي انساني نيز بسيار با صرفه تر
است.زمینه های اشتغال
بازار کار رشته سنجش از دور در سازمان نقشه برداري، مرکز سنجش از دور
ايران، سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني کشور، وزارت کشاورزي، جهاد
سازندگي ، مرکز اقيانوس شناسي، سازمان هواشناسي، وزارت دفاع، سازمان محيط
زيست، وزارت مسکن و شهرسازي ، وزارت نفت، صنايع هوا و فضا و … مي باشد. و
از توانایی های فارغ التحصیلان این رشته می توان به موارد زیر اشاره
کرد:هدايت و اداره پروژه هاي زيربنايي کشور در زمينه هاي مختلف سنجش از دور
– ايجاد و انتقال و گسترش دانش و تکنولوژي سيستم هاي سنجش از دور
تهيه نقشه هاي پوششي و ساير اطلاعات منابع زمين با استفاده از داده هاي
سنجش از دور و تکنيک هاي پردازش تصاوير رقومي – تکميل هيئت علمي دانشگاه ها

زبان و ادبیات عرب

کد(1104)

مقدمه :

داوطلبان ورود به رشته زبان و ادبيات عرب براي موفقيت و
ادامه تحصيل در اين رشته علاوه بر علاقمندي نسبت به زبان عربي و درك و فهم
مفاهيم قرآن و حديث بايد در زمينه درسهاي عربي و ادبيات فارسي از پايه قوي
برخوردار بوده و رغبت به فراگيري مضامين درسهاي تخصصي مربوط به اين رشته را
داشته باشند.داوطلب ورود به رشته زبان و ادبيات عرب بايد با حوصله و
پشتكار و دقت‌نظر كافي در متون عربي و صرف وقت زياد براي مطالعه عميق در
دروسهاي اصلي و تخصصي و پايه باشد.اين رشته گرايش‌ خاصي در دوره كارشناسي
ارشد و دكترا نداردو  فقط همان رشته زبان و ادبيات عربي در دوره تحصيلات
تكميلي ادامه پيدا مي‌كند. ولي هر دانشجو مي‌تواند با توجه به علاقه و
تواناييهاي خود در يك زمينه تخصصي ادبيات عربي مهارت بيشتري بدست
آورد. زمینه اشتغالی :فارغ‌التحصيلان اين رشته در مراكز متعدد و متنوعي
مي‌توانند به كار مشغول شوند از قبيل آموزش و پرورش به عنوان معلم عربي
وزارت‌خانه‌ها و سفارت‌خانه‌هاي كشورهاي عربي به عنوان مترجم و رايزن
فرهنگي و در سازمان حج و زيارت دانشگاهها و روزنامه‌ و مجلات و در مراكز
آموزشي و فرهنگي به عنوان محقق و پژوهشگر و مدرس.و نیز  باتوجه به اينكه
فارغ‌التحصيلان دوره‌هاي كارشناسي ارشد و دكترا از توانايي بيشتري نسبت به
فارغ‌التحصيلان دوره كارشناسي برخوردارند و با توجه به مطالعات بيشتر
مي‌توانند در زمينه‌هاي تخصصي‌تري فعاليت نمايند. لذا در موسسه‌هاي محلهاي
جذب دانشجويان كارشناسي و نيز در سازمان‌هاي مختلف مسئوليت‌هاي بالاتر و
مهمتر علمي و پژوهشي را مي‌توانند عهده‌دار شوند براي مثال مي‌توانند در
دانشگاهها به عنوان اعضاي هيات علمي پذيرفته شوند و كارهاي اجرايي را
برعهده گيرند. همچنين در مراكز تحقيقاتي و انتشاراتي به عنوان محقق و مترجم
همچنين در وزارت ارشاد و امور خارجه به عنوان رايزن فرهنگي سفارتخانه‌هاي
جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي عربي مشغول به كار شوند.


مجموعه علوم اقتصادی

کد(1105)

مقدمه :

در دانشگاه ،اقتصاد را اينگونه تعريف مي‌كنند: علم تخصيص
منابع محدود براي نيازهاي نامحدود.آنچه باعث شده است اين علم جزء علوم
انساني قرار بگیرد، سروكار داشتن با رفتار اقتصادي انسان‌هاست. رشته اقتصاد
از آن جهت دارای اهمیت می باشد که سرنوشت يك كشور در زمينه‌هاي مختلف
اجتماعي،‌ علمي، تكنولوژي و صنعتي و نيز رفاه آحاد جامعه در گرو چگونگي
وضعيت اقتصاد است،با استفاده از اين دانش ، روند رشد اقتصادي یک  كشور رقم
خورده و به طور كلي سرنوشت حال و آينده جامعه تعيين مي‌شود. معرفی گرایش ها
: مجموعه  علوم اقتصادي در دوره‌ي كارشناسي ارشد داراي 4 گرايش به شرح زیر
می باشد   :1-علوم اقتصادي2-توسعه اقتصادي و برنامه‌ريزي3-برنامه‌ريزي
سيستم‌هاي اقتصادي4- اقتصاد انرژي علوم اقتصادي:گرایش علوم اقتصادی یا
اقتصاد محض ،بر روي تئوري هاي اقتصادي تاکید دارد  . دانش آموختگان اين
گرايش يک ديد کلي و کاملا نظري نسبت به علم اقتصاد پيدا مي‌کنند و به اين
ترتيب زمينه مناسب جهت ورود به تخصص‌هاي مورد علاقه خود را کسب خواهند
كرد. اقتصاد انرژي :دانش آموختگان اقتصاد انرژي جهت تامين نيروي انساني
مورد نياز وزارت نفت (نفت، گازوپتروشيمي) توانمندي‌هاي زير را به دست
مي‌آورند:تجزيه و تحليل موضوعات مختلف اقتصاد انرژي از قبيل ساختار بازار،
هيدروکربورهاي نفتي و مشتقات آن و ساير انرژي‌ها، قيمت -گذاري، صرفه جويي،
جانشيني ، بازاريابي و بازرگاني بين المللي انواع مختلف انرژي. شناخت
تحولات سياسي سازمان‌ها و مجامع بين المللي مربوط به انرژي‌هاي مختلف، بهره
گيري از شناخت کلي مراکز مصرف، اهداف و طرز عمل مجامع بين المللي در امر
توسعه و بازاريابي نفت و فرآورده‌هاي نفتي و توليدات پتروشيمي، برنامه‌ريزي
توليد و مصرف انرژي در بخش‌هاي مختلف اقتصادي، برنامه‌ريزي کلان درباره‌ي
توليد و مصرف انرژي و تعيين خط و مشي و برنامه‌ريزي دراز مدت در سطح کشور،
آشنايي با تکنولوژي‌هاي موجود در جهان و بهره‌گيري از آن در زمينه‌ي توليد،
پالايش، توزيع، مصرف وبازاريابي انرژي.برنامه‌ريزي سيستم‌هاي اقتصادي:هدف
از برگزاري دوره كارشناسي ارشد اين رشته،‌ تربيت كارشناساني است كه بتوانند
با بهره‌گيري از دانش اقتصاد، مسائل و مشكلات پيچيده اقتصادي را در سطوح
كلان و بخشي و نيز سازمان‌هاي بزرگ اقتصادي تجزيه و تحليل كرده‌ و
راه‌حل‌ها و سياست‌هاي مؤثر و متناسب را ارائه نمايند. فارغ‌التحصيلان اين
دوره با بهره‌گيري از تسلط بر دانش اقتصاد  قادر خواهند بود:‌به عنوان مدير
و كارشناس ارشد، در تنظيم سياست‌هاي اقتصادي مشاركت نموده و براي مشكلات
اقتصادي كشور در سطوح مختلف تصميم‌گيري كرده، ارائه طريق مي‌كنند.،به عنوان
محقق به پژوهش و كسب اطلاعات مورد نياز پرداخته و با تجزيه و تحليل آن نقش
مؤثري در تصميم‌گيري سياستگذاران خواهندداشت.به سازمان‌هاي اقتصادي و
اجتماعي و مراكز تصميم‌گيري اقتصادي خدمات مشاوره‌اي و مطالعاتي ارائه
مي‌كنند.توسعه اقتصادي و برنامه‌ريزي:سر فصل‌هاي اصلي كه در اقتصاد توسعه
به آن پرداخته مي‌شود عبارتند از: مطالعه و بررسي تجارب كشورهاي پيشرفته در
مسير توسعه يافتگي، بررسي علل توسعه نيافتگي كشور‌هاي در حال توسعه، ارائه
راهكارهاي مناسب جهت پيشرفت كشورهاي در حال توسعه در مسير توسعه يافتگي.
از آنجايي‌كه ما در كشوري زندگي مي‌كنيم كه در زمره كشورهاي در حال توسعه
طبقه‌بندي شده است، فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند نقش بسزايي از طريق
ارائه راهكارهاي مناسب در جهت توسعه يافتگي كشور داشته باشند.زمینه های
اشتغال : هدف از برگزاري دوره كارشناسي ارشد علوم اقتصادي، تربيت
كارشناساني است كه بتوانند با بهره‌گيري از دانش اقتصاد، مسائل و مشكلات
پيچيده اقتصادي را در سطوح كلان و بخشي و نيز سازمان‌هاي بزرگ اقتصادي
تجزيه و تحليل كرده و راه‌حل‌ها و سياست‌هاي موثر و متناسب را ارائه
دهند.فارغ‌التحصيلان دوره‌ي كارشناسي ارشد علوم اقتصادي قادرخواهند بود تا
با بهره‌گيري كارآمد از دانش اقتصادي و با شناخت شرايط، محدويت‌ها ‌و
مشكلات ساختاري اقتصاد ايران، در يك نگرش سيستماتيك به پديده‌ها به تجزيه و
تحليل معضلات سيستم‌هاي بزرگ و پيچيده اقتصادي بپردازد. از طرف ديگر اين
دوره توانمندي‌هاي لازم براي انجام تحقيقات و مطالعات راهگشا در راستاي حل
مسائل اقتصادي كشور در حوزه‌ي فعاليت‌هاي سازمان‌هاي صنعتي، دستگاه‌هاي
اجرايي و مراكز برنامه‌ريزي و سياست‌گذاران را فراهم مي‌كند.متاسفانه رشته
اقتصاد در جامعه ما جايگاه خود را پيدا نكرده است؛ و كارشناسان اقتصاد نيز
در جاي مناسب خود قرار نگرفته‌اند و فقط فارغ‌التحصيلان علاقه‌مند و مشتاق
كه در دوران دانشجويي مهارتهاي لازم را كسب كرده‌اند، مي‌توانند بازار كاري
مرتبط با رشته تحصيلي خويش پيدا كنند و در سازمانهايي مثل وزارت اقتصاد و
دارايي، وزارت بازرگاني و سازمان برنامه و بودجه فعاليت نموده يا در
بانك‌ها به عنوان ارزياب و در بخش‌ خصوصي به عنوان مدير اقتصادي توليد و
كارشناس اقتصادي كار كنند.

مجموعه تربیت بدنی و علوم ورزشی

کد (1106)

مقدمه :
اين رشته دانش جديدي است كه در اوايل قرن بيستم به دنيا
معرفي شد اما در طول يكصد سال اخير با رشد و توسعه قابل ملاحظه اي روبرو
بوده است. بديهي است اگر چنين سرعتي با تخصصي شدن همراه نباشد از بداعت و
تازگي دور خواهد شد.رفتار حركتي شاخه ای است مركب از رشد و تكامل حركتي و
يادگيري حركتي كه به تفصيل مراحل رشد انسان و فرايند يادگيري مورد بررسي
قرار مي دهد.آسيب شناسي ورزشي ضمن تشريح قسمتهاي مختلف بدن به شناخت
آسيبهاي ناشي از ورزش و حركات ناصحيح (راه رفتن،نشستن و…) و نحوه درمان و
اصلاح آنها مي پردازند. معرفی گرایشهای: مجموعه تربیت بدنی شامل 6 گرایش
است .1-تربیت بدنی و علوم ورزشی2- فیزیولوژی ورزشی3- بیومکانیک ورزشی4-
رفتار حرکتی5- حرکات اصلاحی و آسیب شناسی6- مدیریت ورزشیمديريت ورزشي نيز
نحوه مديريت و طرز اجراي مسابقات را در بر مي گيرد.شرايط آناتومي بدن و
چگونگي بكارگيري تغذيه مفيدتر، قبل،بعد و حين ورزش درفيزيولوژي ورزش مورد
بررسي و تشريح قرار  مي گيرد.بيو مكانيك ورزشي، فيزيك حركت را شامل مي شود
ودر نهايت گرایش تربيت بدني عمومي است كه در دل خود تمام شاخه هاي تربيت
بدني را در سطح متوسط دارا می باشد.

مجموعه تاریخ

کد (1107)

مقدمه:

هدف تربيت كارشناساني است كه بر احوال و سرگذشت اقوام و ملل
جهان بر اساس شناخت اسناد و مدارك تاريخي آگاهي علمي داشته باشند . علم
تاريخ، يكي از شاخه هاي پر اهميت علوم انساني محسوب مي شود كه از ديرباز
مورد نظر بسياري از صاحبان انديشه بوده است. امروزه آموزش تاريخ علاوه بر
اينكه به مفهوم آگاهي بخشيدن به احوال و سرگذشت اقوام و ملتهاي جهان بر
اساس مدارك و اسناد به كار مي رود مي تواند انگيزه اي براي جستجو و كاوش
باشد. بدیهی است كه تاريخ هر ملت شناسنامه آن ملت است و ملت بدون
تاريخ،ملتي بي هويت محسوب مي شود. ايران كشوري باستاني است كه سهم چشمگيري
در ايجاد تمدن جهاني داشته است بنابراين شناخت سرخطهاي اين حركتهاوتلاش
گذشتگان،امري ضروري است و مي تواند انگيزه حركتهاي تكاملي آينده
باشد. زمینه های اشتغال:  عمده ترين مراكز جلب فارغ التحصيلان اين رشته
وزارت امور خارجه ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، سازمان موزه ها ومراكز
اسناد علمي، راديو و تلویزيون، روزنامه ها ، مجلات ،مراكز طبع و نشر كتاب و
مانند آنها و دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي( براي فارغ التحصيلان دوره
هاي تحصيلي تكميلي ) است.  علوم انساني در مقايسه با علوم تجربي و علوم
پايه كاربرد كمتري دارد. به همين دليل فارغ التحصيلان آن كمتر مي توانند در
مؤسسات خصوصي فعاليت كنند و در زمينه بازرگاني به كمك آنان بشتابند ، اما
رشته تاريخ كمتر با اين مقوله ها سر كار دارند . بنابراين متخصصان رشته
تاريخ در سطح كارشناسي ارشد و دكتري اغلب جذب مراكز آموزشي و همچنين
صداوسيما، وزارت امور خارجه ، وزارت ارشاد و سازمانهاي فرهنگي مي گردد.فارغ
التحصيلان دوره كارشناسي ارشد تاريخ توانائيهاي با لقوه فراواني دارند كه
مي توان از آنها به عنوان مشاور در بسياري از مشاغل  و ادارات استفاده كرد .

مجموعه علوم اجتماعی

کد رشته (  1108  )

مقدمه:

هدف‌ پژوهشگري‌ اجتماعي‌ ساختن‌ انسان‌ جامعه‌شناس‌ است‌.
انساني‌ كه‌ بتواند با مطالعات‌ دقيق‌ نظري‌ و عملي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ محقق‌،
سطح‌ آگاهي‌هاي‌ اجتماعي‌ را بالا برده‌ و‌ پاسخگوي‌ نياز مراكز آموزشي‌،
پژوهشي‌ و خدماتي‌ باشد؛ يعني‌ نتايج‌ تحقيقات‌ او به‌ ما بگويد كه‌ چگونه‌
مي‌توان‌ از بحران‌هاي‌ اجتماعي‌ عبور كرد و به‌ آرامش‌ و رفاه‌ رسيد.
درس‌هاي‌ پژوهشگري اجتماعي‌ داراي‌ سه‌ شاخه‌ است‌. در يك‌ شاخه‌ مهارت‌ در
عمليات‌ تحقيقي‌ آموزش‌ داده‌ مي‌شود، شاخه‌ ديگر مباني‌ جامعه‌شناسي‌
است‌ كه‌ پايه‌هاي‌ علم‌ جامعه‌شناسي‌ را از نظر مفهومي‌ معرفي‌ مي‌كند و
شاخه‌ سوم‌ نيز مباحث‌ جمعيت‌شناسي‌ است‌ كه‌ از درس‌ مباني‌ جمعيت‌شناسي‌
شروع‌ مي‌شود و به‌ تحليل‌ جمعيت‌، تحليل‌ حركت‌هاي‌ جمعيتي‌ و كاربردهاي‌
جمعيت‌شناسي‌ در مباحث‌ اجتماعي‌ و اقتصادي‌ ختم‌ مي‌گردد.
توانايي‌هاي‌ لازم‌ :
دانشجوي‌ اين‌ گرايش‌ بايد به‌ تحقيق‌هاي‌ نظري‌ و عملي‌ علاقه‌مند باشد؛
يعني از يك سو نظريه‌هاي‌ اجتماعي‌ را مطالعه‌ كرده‌ و آنها را مورد نقد و
تحليل‌ قرار دهد و از سوي‌ ديگر بين‌ مردم‌ جامعه‌ رفته‌ و به‌ تحقيق‌هاي‌
ميداني‌ علاقه‌مند باشد. دانش‌ و بينش‌ رياضي‌ در اين‌ گرايش‌ بسيار مهم‌
است‌؛ چون‌ دقيق‌ فكر كردن‌ و دقيق‌ انديشيدن‌ در پژوهشگري‌ اجتماعي‌ اهميت
بسياري دارد.
زمینه های اشتغال:
در حال‌ حاضر پژوهش‌هاي‌ اجتماعي‌ رواج‌ و گسترش‌ پيدا كرده‌ است‌ و نه‌
تنها بخش‌هاي‌ دولتي‌ موظف‌ به‌ انجام‌ تحقيقات‌ اجتماعي‌ هستند بلكه‌
بخش‌هاي‌ خصوصي‌ نيز به‌ تحقيقات‌ اجتماعي‌ روي‌ آورده‌اند. به‌ همين‌
دليل‌ به‌ جرأت‌ مي‌توان‌ گفت‌ كه‌ امروزه‌ يك‌ دانشجوي‌ باسواد اين‌
گرايش‌ كه‌ داراي‌ مهارت‌ پژوهشي‌ باشد، هرگز مشكل‌ اشتغال‌ نخواهد داشت‌.

مجموعه زبان شناسی

کد(1110)

مقدمه:
زبان­شناسی علم مطالعه تمامی جنبه­های زبان بشر است. از
میان بیش از ۶۰۰۰ زبان دنیا، بیشتر آن‌ها هرگز به درستی توصیف، مطالعه و
حتی نوشته نشده­اند. بسیاری از این زبان‌ها در ۵۰ سال آینده از روی کره
خاکی محو خواهند شد. مستندسازی این زبان‌ها به دلایلی بسیاری اهمیت دارد،
که یکی از آن‌ها اشتیاق بشر برای پاسخ به یک پرسش اساسی است: چرا و از چه
جهاتی زبان‌های دنیا با هم شباهت دارند؟ چرا و از چه جهاتی آن‌ها با هم
متفاوتند؟زبان‌شناسی بررسی می­کند که چگونه زبان‌ها این امکان را فراروی
گویشوران قرار می‌دهند تا عقاید و احساساتشان را به یکدیگر منتقل کنند؛ چه
طور سبک‌ها و گونه­های مختلف زبانی پدید می­آیند و چه طور مردم آن‌ها را در
ارتباطات روزمره خود به کار می­گیرند؛حال چه در موقعیتی غیررسمی و چه در
بافتی رسمی.مردم دارای دانشِ زبانی عظیم، پیچیده و بسیار سازمان­یافته­ای
هستند؛با این وجود، تقریباً تمامی این دانش به صورت ناخودآگاه است. این
همان دانشی است که به کار می­گیریم تا افکار خود را به زنجیر کلام د‌رکشیم و
آنچه دیگران به ما می­گویند را دریابیم.این همه را با آنچنان سرعتی انجام
می­دهیم که به ندرت پیش می­آید .این همه، زمانی توجه ما را به خود جلب
خواهد کرد که درصدد یادگیری زبانی دیگر برآییم، یا با کودکانی برخورد کنیم
که در سن فراگیری زبان مادریشان هستند، یا افرادی را ببینیم که دچار اختلال
زبانی شده­اند.تلاش زبان­شناسان نیز در راستای پی‌بردن و صورت­بندی این
دانش ناخودآگاه زبانی است؛چگونه اهل زبان این دانش را به کار می‌گیرند و
چگونه در کودکی، خود آن را اکتساب کردند؟برخی از زبان­شناسان از طریق
مشاهده و توصیف ساختِ زبان(دستور زبان)به این امر مبادرت می­ورزند.برخی
دیگر بررسی خود را به مسائلی از قبیل یادگیری زبان در کودکان، اشتباه‌های
لُپی(که ناخودآگاه صورت می­گیرند)و اختلالات زبانی کودکان یا سالخوردگان
معطوف می­کنند.برخی زبان­شناسان به مطالعه جنبه اجتماعی زبان
می­پردازند.آن‌ها این مطالعه را به روش‌های مختلف انجام می‌دهند، از قبیل
مشاهده و توصیف مکالمات حضوری یا تلفنی، بررسی روایت شفاهی داستان و
مکالمات بین پزشک و بیمار و همچنین از طُرُق دیگری که زبان برای تعاملات
اجتماعی به کار گرفته می­شود.این گروه از زبان‌شناسان همچنین در تلاشند تا
پی ببرند به اینکه چه طور مردم زبان را با حرکات در می­آمیزند تا
بدین‌وسیله منظور خود را به دیگران برسانند(اشارات مختلف با دست و نظیر
این‌ها).زبان­شناسان تأثیر مقولات زبانی را بر تفکر و رفتار روزمره
انسان‌ها مورد بررسی قرار می­دهند و نیز به این پرسش می­پردازند که آیا
گویشوران زبان‌های مختلف از اندیشیدنِ به غایت متفاوت نیز
برخوردارند.همچنین به ویژگی‌های فیزیکی امواج صوتی نیز می­پردازند و نیز به
اینکه ذهن افراد در هنگام خواندن یا شنیدن چیزی چگونه عمل می­کند.
زبان­شناسان از دانشی که گویشوران جهت پردازش گفتارِ خود از آن بهره­مند
می­شوند برای نوشتن برنامه­های رایانه­ای پردازش زبان استفاده
می­کنند.علاوه بر این،تحلیل‌های معنایی را نیز در این راستا به کار
می­گیرند تا برنامه­هایی را خلق کنند که کارهایی از قبیل جستجوی اینترنتی،
ترجمه ماشینی و پرسش و پاسخ را انجام می­دهند.زبان­شناسان برای زبان‌هایی
که تا به حال هرگز نوشته نشده­اند، نظام نگارش(الفبا)و فرهنگ واژگان تهیه
می­کنند و دستور ذهنی و ناخودآگاه گویشوران را ترسیم و صورت­بندی می­نمایند
تا کتاب‌های درسی آموزش زبان را بر اساس آنها تهیه و تدوین کنند.آن‌ها می
کوشند تا تأثیرات سواد را بر جوامع مختلف بسنجند و مشاهده کنند جوامع مختلف
نسبت به بی­سوادی چه رویکردهایی دارند؛ تا از این رهگذر به راه­حل‌هایی
بیاندیشند(البته اگر راه حلی باشد)که بتوان آن‌ها را در مورد افراد بی­سواد
یک جامعه به کار بست.همچنین به بازسازی زبان‌هایی می­پردازند که متعلق به
پیش از تاریخ بوده­اند و صدها بلکه هزاران سال پیش به کلی تبارشان برافتاد و
خاموش شدند. این گروه از زبان‌شناسان با بررسی در زبان‌های خاموشِ عهد
باستان به نظامی پی می­برند که تحول زبان‌های باستان را به هزاران زبان
امروزی بشر میسر نموده است.در یک کوته­ گویی و ساده­گویی می­توان گفت علم
زبان­شناسی مسائل ذیل را مورد مطالعه و بررسی قرار می­دهد:· ساخت و تاریخ
زبان‌ها؛· معنایی که در پس کاربرد زبان نهفته است؛· چه طور زبان‌های دنیا
به هم مربوطند؛· کودکان چگونه زبان را فرا می­گیرند؛· هنگامی که مردم سخن
می­گویند در واقع چه اتفاقی دارد می­افتد؛· چه ویژگی­هایی در بین همه
زبان‌های انسان‌ها مشترک است؛· چرا زبان‌ها با هم متفاوتند؛· کاربرد و
استفاده زبان در ادبیات، رسانه­ها و گروه‌های اجتماعی متعدد چگونه است؛· در
صورت آسیب دیدن مغز در اثر سکته یا مصدومیت چه بر سر قوه نطق می­آید؛· آیا
رایانه­ها قادر به فهم و استفاده از زبانِ انسان خواهند شد؛و بسیاری مسائل
دیگر.* گرایش‌ها و ابعاد مختلف این رشته در کارشناسی ارشددرحال حاضر مقطع
کارشناسی این رشته وجود ندارد، اما با صحبت‌های انجام گرفته توسط مسئولین
قرار است در آینده نزدیک، این رشته در مقطع کارشناسی هم به وجود آید. در
مقطع کارشناسی ارشد این رشته دو گرایش دارد: ۱- زبان‌شناسی‌ همگانی ۲-
آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان. البته این دو گرایش دروس مشابه
زیادی دارند، با این تفاوت که زبان شناسی با گرایش آمو
زش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان تخصصی‌تر به مقوله زبان‌فارسی می‌پردازد
و با نگاهی به کتب تاریخی به پیشینه تاریخی زبان می‌پردازد و مسائل حوزه
آموزش را نیز مطرح می‌سازد
زمینه‌های اشتغال:فارغ
التحصیلان بسته به حوزه‌ی زبانشناسی که در آن کار و مطالعه کرده و
پایان‌نامه و مقاله نوشته‌اند دارای تخصص در هر یک از رشته‌های نحو، صرف،
منظورشناسی، آواشناسی، واجشناسی، جامعه شناسی زبان و سایر رشته‌های مربوطه
پیدا خواهند کرد. فارغ التحصیلان گرایش آموزش فارسی به غیر فارسی زبانان
(آزفا) همانطور که از اسمش پیداست می‌توانند در آموزش فارسی به غیر فارسی
زبانان صاحب تخصص شوند. بسته به حوزه‌ی فعالیت دوران تحصیل و اشتغال
می‌توانند به عنوان استاد دانشگاه، پژوهشگر زبانی و مستند‌ساز زبانی (که
خود نوعی پژوهشگر است)، اشتغال در فرهنگستان زبان فارسی, شرکتهای تبلیغاتی
برای تنظیم شعار، کار در نشریات مختلف به عنوان ویراستار و مشاور و …
همچنین کار در کلینیکهای گفتار درمانی و … مشغول فعالیت شوند. در حوزه‌ی
تبلیغات و نام‌گذاری برای دستگاه‌ها و محصولات تازه ابداع شده و هر
زمینه‌ای که به نحوی با دانش زبان‌شناختی ارتباط پیدا کند یا با جنبه‌های
زبان‌شناختی در ارتباط باشد نیز می‌توانند فعالیت کنند.


علوم و قرآن و حدیث

کد(1111)

 مقدمه

 “از رسول خدا(ص) سخنی صادر می‌شد که دارای دو معنی بود.
سخنی که به چیز و وقت معینی اختصاص داشته و سخنی که همه چیز و همه وقت را
شامل بود پس کسی که نمی‌دانست خدا و رسول او از آن سخن چه خواسته‌اند، آن
را می‌شنید و از روی جهل، بر خلاف واقع و بر ضد آنچه قصد شده معنی و توجیه
می‌نمود. پس این سبب‌ها باعث اختلاف مردم و پریشان ماندن آنان در روایتشان
است.””خلاصه خطبه ۲۰۱ نهج‌البلاغه” خطبه ۲۰۱ نهج‌البلاغه بیانگر آن است که
هرچند حدیث در کنار قرآن یکی از دو مصدر دین‌شناسی است اما چون همانند قرآن
از تغییر و تحریف مصون نیست،‌برای ورود به آن باید به دانشی تخصصی به نام
علم‌الحدیث مجهز بود. دانش مهم و ارزشمندی که امروزه در رشته علوم حدیث
آموزش داده می‌شود. رشته‌ علوم‌ حدیث‌ از سه‌ منظر کلی‌ به‌ حدیث‌
می‌پردازد که‌ این‌ سه‌ منظر عبارتند از: ۱ـ تاریخ‌ و مصطلحات‌ که‌ در آن‌
تاریخ‌ تطور، تحول‌ و پیدایش‌ علم‌الحدیث‌ از دیدگاه‌ اهل‌ تشیع‌ و اهل‌
تسنن‌ بررسی‌ می‌شود. همچنین‌ معنا و مفهوم‌ و اصطلاحات‌ علم‌ حدیث‌،
آموخته‌ می‌شود. ۲ـ علم‌الرجال‌، که‌ به‌ بررسی‌ زندگی‌ راویان‌ حدیث‌
می‌پردازد. برای‌ مثال‌ اگر یک‌ حدیث‌ پنج‌ راوی‌ داشته‌ است‌، زندگی‌ هر
یک‌ از راویان‌ بررسی‌ می‌شود که‌ آیا راویان‌ فوق‌ ویژگی‌های‌ لازم‌ را
برای‌ نقل‌ حدیث‌ داشته‌اند؟ آیا راستگو و ضابط‌ بوده‌اند یا اینکه‌
فراموشکار بوده‌ و در حفظ‌ و نقل‌ حدیث‌ با تساهل‌ و تسامح‌ برخورد
می‌کرده‌اند؟ ۳ ـ فقه‌الحدیث‌ که‌ به‌ فهم‌ محتوای‌ احادیث‌ می‌پردازد عربی
و علوم معارف اسلامی در این رشته اهمیت ویژه‌ای دارد و دانشجویان باید در
این دروس توانمند و کارآمد باشند. همچنین لازم است به مطالعه و تحقیق
علاقه‌مند بوده و مشتاق فهم دین و فهم اسلام باشند. رشته‌ علوم‌ حدیث‌ از
جمله‌ رشته‌هایی‌ است‌ که‌ در آزمون‌ سراسری‌ از بین‌ داوطلبان‌ هر سه‌
گروه‌ آزمایشی‌ ریاضی‌ و فنی‌، علوم‌ تجربی‌ و علوم‌ انسانی‌ دانشجو
می‌پذیرد.

زمینه های اشتغال:

فارغ‌التحصیل‌ رشته‌ علوم‌ حدیث‌ می‌تواند به‌ عنوان‌ کارشناس‌ علوم‌
اسلامی‌ در دوایر دولتی‌ مشغول‌ به‌ کار شود و چون‌ به‌ زبان‌ انگلیسی‌ نیز
مسلط‌ است‌، می‌تواند به‌ عنوان‌ رایزن‌ فرهنگی‌ ایران‌ در کشورهای‌ دیگر،
مبلغ‌ اسلام‌ و اصول‌ اسلامی‌ گردد و در صورت‌ ادامه‌ تحصیل‌ و کسب‌
مدارج‌ بالاتر به‌ عنوان‌ استاد در دانشگاه‌های‌ داخل‌ یا خارج‌ از کشور
فعالیت‌ نماید، چون‌ در حال‌ حاضر بعضی‌ از دانشگاه‌های‌ خارج‌ از کشور
مثل‌ دانشگاه‌ اردن‌ یا لبنان‌ علاقه‌مند به‌ جذب‌ متخصص‌ علوم‌ حدیث‌
شیعه‌ از کشور ایران‌ هستند. همچنین‌ فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ می‌تواند در
آموزش‌ و پرورش‌ به‌ عنوان‌ دبیر دینی‌، مربی‌ قرآن‌ یا مربی‌ امور
تربیتی‌ فعالیت‌ نماید.

فقه و مبانی حقوق اسلامی

کد (1112)

مقدمه :

گرايش‌ فقه‌ و مباني‌ حقوق‌ اسلامي‌، وظايف‌ و حقوق‌ انسان‌
را از ديدگاه‌ تشريعات‌ الهي‌ بيان‌ مي‌كند، حقوقي‌ كه‌ از روي‌ حكمت‌ و
بر روي‌ محور مصالح‌ خردمندانه‌ است‌ و در زمينه‌ رابطه‌ ميان‌ انسان‌ و
خدا، رابطه‌ انسان‌ها با يكديگر يا وظايف‌ انسان‌ نسبت‌ به‌ خود و طبيعت‌
مي‌باشد. از همين جا مي‌توان متوجه تفاوت ميان رشته فقه و مباني حقوق
اسلامي و رشته حقوق در مفهوم عام آن شد. زيرا رشته حقوق، اصولي را بيان
مي‌كند كه از نظر عقل و عرف بشري، رعايت آنها در زندگي براي ايجاد نظم و
امنيت لازم است. اصولي كه امكان دارد طبق تشخيص عقل، مصلحت موقت اما فوريت
داشته باشد. اما فقه بيانگر مصالحي است كه در تكامل انسان تأثير دارد.
بنابراين از نظر حقوق اسلامي، اصول و قوانين نبايد تنها عامل نظم و امنيت
باشد، بلكه بايد انسان را نيز به كمال برساند. از اين بابت احكام فقهي ممكن
است كه اعتبار جاودانه داشته باشند.
دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ فقه‌ و مباني‌ حقوق‌ اسلامي‌:
فقه‌ ، فقه‌ مقارن‌ ، اصول‌ فقه‌ ، آيات‌ الاحكام‌ ، تاريخ‌ فقه‌ و فقها ،
احاديث‌ فقهي‌ ، حقوق‌ جزاي‌ خصوصي‌ اسلام‌، حقوق‌ بين‌الملل‌ اسلام‌،
آيين‌ دادرسي‌ در اسلام‌ ، حقوق‌ جزاي‌ عمومي‌ اسلامي‌، قواعد فقه‌ مدني‌،
حقوق‌ خانواده‌، كليات‌ حقوق، حقوق‌ تطبيقي‌ هدف از تحصیل رشته فقه و
 مبانی حقوق  اسلامی :
1-تربیت و تامین مربیان و مدرسان متخصص در مسائل حقوق و فقه اسلامی جهت جذب
در دادگستری ودیگر نهادهای مشابه براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی2- تربیت
و تامین محقق در زمینه مطالعات و تحقیقات اسلامی در رشته های قرآن و حدیث،
تاریخ و تمدن اسلامی، حکمت و کلام اسلامی و عرفان و ادیان.3-تامین نیروی
لازم و متخصص برای خدمت در رایزنیها ونمایندگیهای فرهنگی در خارج از کشور
.4-فراهم ساختن امکانات برای ارتقای سطح علمی و فرهنگی کارشناسان و صاحب
منصبان دستگاهها و سازمانهای دولتی در زمینه مطالعات اسلامی.6-افزایش امکان
گزینش مطلوبتر دانشجو برای دوره های دکتری رشته های پنجگانه الهیات7-جذب
داوطلبان مطالعات و تحقیقات اسلامی از کشورهای دیگر جهان8-فراهم کردن زمینه
و امکانات تحصیل علوم ومعارف اسلامی برای علاقمندانی که امکان کسب این
علوم و معارف در حوزه های علمیه برای آنان وجود ندارد.


الهيات و معارف اسلامي – فلسفه و كلام اسلامي

کد ( 1113)

مقدمه :

در تاريخ‌ علم‌ و انديشه،‌ ما براي‌ رسيدن‌ به‌ حقيقت‌ و
آگاهي‌ از راز هستي‌ و آفرينش‌ به‌ دو راه‌ اصلي‌ و اساسي‌ بر مي‌خوريم‌،
راه‌ عقل‌ و راه‌ عشق‌. در تاريخ‌ فلسفه‌ و عرفان‌ اسلامي‌ نيز اين‌ دو
راه‌ وجود دارد و براي‌ كشف‌ حقيقت‌، هر دو روش‌ كشف‌ و شهود و استدلال‌ و
منطق‌ مورد توجه‌ بوده‌ است‌. در اين‌ ميان‌ طرفداران‌ اصالت‌ عقل‌ معتقدند
كه‌ مي‌توان‌ با استدلال‌ و برهان‌ به‌ معرفت‌ و شناخت‌ رسيد و از راز
آفرينش‌ آگاهي‌ يافت‌. اعتقادي‌ كه‌ در گرايش‌ فلسفه‌ و حكمت‌ اسلامي‌ نيز
با آن‌ روبرو مي‌شويم‌ .و در واقع‌ دانشجويان‌ اين‌ گرايش‌ به‌ مطالعه‌ و
پژوهش‌ در اين‌ زمينه‌ مي‌پردازند و نظام‌ آموزشي‌ آنها برپايه‌ مطالعه‌
مكاتب‌ فلسفي‌ مثل‌ مشّاء، اشراق‌ يا ملاصدرا استوار است.
دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ فلسفه‌ و حكمت‌اسلامي:
فلسفه‌ اسلامي‌ ، كلام‌ ، حكمت‌ عملي‌ ، منطق‌ ، تاريخ‌ فلسفه‌ اسلامي‌ ،
تاريخ‌ فلسفه‌ غرب‌ ، متون‌ فلسفي‌ به‌ زبان‌ خارجي‌ ، عرفان‌ .
دانشجویان در طی دوره کارشناسی علاوه بر آشنایی با مباحث بنیادی و اساسی در
زمینه های مختلف علوم اسلامی،به طور نسبی در زمینه فلسفه و حکمت اسلامی و
فلسفه غرب به کسب دانش و تخصص می پردازند. بگونه ای که در پایان این دوره
زمینه لازم برای
ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های فلسفه و حکمت اسلامی، فلسفه تطبیقی و فلسفه مدرسه عالی و
سایر موسسات آموزش عالی فراهم می شود. روشن است که هدف اصلی در تاسیس این
دوره تربیت نیروهای مستعد برای ورود به دوره های تحصیلات تکمیلی با هدف
پژوهشهای تخصصی و اجتهادی می باشد و برنامه ریزی آموزشی بگونه ای که باقی
مقاطع سه گانه آموزش عالی، اهداف مذکور در برنامه تحقیق یابد.


الهيات و معارف اسلامي – تاریخ و تمدن اسلامی

کد (1114 )

مقدمه:

گرايش‌ تاريخ‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ ملل‌ اسلامي‌، دانشجويان‌ را
با تاريخ‌ و جغرافياي‌ ممالك‌ اسلامي‌ آشنا مي‌كند؛ يعني‌ دانشجويان‌ با
فرهنگ‌، عادات‌ و رسوم‌ مسلمان‌هاي‌ نقاط‌ مختلف‌ جهان‌ از جمله‌
مسلمان‌هاي‌ آسياي‌ جنوب‌ شرقي‌، شمال‌ آفريقا، اروپا و آمريكا آشنا
مي‌شوند. همچنين‌ با تاريخ‌ اسلام‌ از زمان‌ ظهور پيامبر اكرم‌ تا زمان‌
حال‌، تاريخ‌ تشكيلات‌ اسلامي‌ (آشنايي‌ با نظام‌ و تشكيلات‌ دولت‌هاي‌
مسلمان‌ اعم‌ از نظام‌ مالي‌، نظام‌ اداري‌، تشكيلات‌ سياسي‌ و …) تاريخ‌
علوم‌ (علوم‌ عقلي‌ و نقلي‌ كه‌ از اسلام‌، زاده‌ شده‌ است‌) تاريخ‌
ناحيه‌اي‌، تاريخ‌ سال‌ شمار، مآخذ شناسي‌ تاريخي‌ (شناخت‌ منابع‌ و مآخذ
تاريخي(، تاريخ‌ نگاري‌ (آشنايي‌ با شيوه‌هاي‌ تاريخ‌ نگاري‌ در اسلام‌ و
انواع‌ تاريخ‌نگاري‌ اعم‌ از وقايع‌ نامه‌، معاجم‌ الرجال‌، طبقات‌، احوال‌
بلاد، احوال‌ امم‌ و …) تاريخ‌ هنر معماري‌ اسلامي‌ و تاريخ‌ آموزش‌ و
پرورش‌ اسلامي‌ آشنا مي‌گردند.
دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ تاريخ‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ ملل‌ اسلامي‌:
وضع‌ كنوني‌ جهان‌ اسلام‌، تاريخ‌ نگاري‌ در اسلام‌‌، تاريخ‌ هنرهاي‌
اسلامي‌‌، تاريخ‌ اسلام‌ از آغاز خلافت‌ عباسي‌ تا پايان‌ آل‌ بويه‌،
تاريخ‌ اسلام‌ از سلاجقه‌ تا سقوط‌ بغداد، تاريخ‌ اسلام‌ در مصر و شام‌ ،
تاريخ‌ اسلام‌ در مغرب‌ و اندلس‌، كليات‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ اسلامي‌، تاريخ‌
تشكيلات‌ اسلامي‌ ، متون‌ تاريخي‌ ، اسلام‌ در برخورد با غرب‌ و استعمار،
اسلام‌شناسي‌ در غرب‌ ، متون‌ جغرافيایي‌، تاريخ‌ آموزش‌ و پرورش‌ در
اسلام‌ ، جغرافياي‌ تاريخي‌ اسلام‌ ، تاريخ‌ علوم‌ در اسلام‌ ، تاريخ‌
تشيع‌ . زمینه های اشتغالفارغ‌التحصیل‌ گرایش‌ تاریخ‌ و تمدن‌ اسلامی‌ نیز
می‌تواند در وزارت‌ امور خارجه‌ و وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ مشغول‌
به‌ كار گردد و اگر اهل‌ قلم‌ باشد به‌ كارهای‌ پژوهشی‌ و نوشتن‌ كتاب‌های‌
تاریخی‌ روی‌ آورد.

الهيات و معارف اسلامي – عرفان و ادیان اسلامی 

کد ( 1114)

مقدمه:

در گرايش‌ اديان‌ و عرفان‌ دانشجويان‌ با تاريخ‌ ظهور و
گسترش‌ اديان‌ زنده‌ (ادياني‌ كه‌ هنوز پيروان‌ بسياري‌ دارند) آشنا
مي‌شوند و سه‌ بخش‌ اساسي‌ احكام‌ و آداب‌، عقايد و اخلاق‌ را در هر ديني‌
مطالعه‌ مي‌كنند. البته‌ در اين‌ مطالعه‌ شخص‌ پژوهشگر در صدد اثبات‌
حقانيت‌ يا بطلان‌ دين‌ خاصي‌ نيست‌ بلكه‌ در صدد شناسايي‌ و درك‌ مواضع‌
مشترك‌ مي‌باشد. اديان‌ زنده‌اي‌ كه‌ دانشجويان‌ مطالعه‌ مي‌كنند، براساس‌
خاستگاه‌ آنها به‌ سه‌ گروه‌ زير تقسيم‌ مي‌شود: الف‌-اديان‌ خاورميانه‌
كه‌ شامل‌ اديان‌ سامي‌؛ يعني‌ يهوديت‌، مسيحيت‌ و اسلام‌ مي


سن معافیت تحصیلی دانش‌ آموزان

به گزارش پرتال دانشگاهی
به نقل از ایسنا ، سردار ابراهیم کریمی، جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا
در پاسخ به این پرسش که «تاریخ اعزام به خدمت دانش‌آموزان پس از اتمام
تحصیل چه زمانی است؟»، اظهار داشت: در قانون پیش بینی شده است دانش‌آموزانی که قبل از سن 18 سالگی دیپلم دریافت کنند، 6 ماه فرصت برای اعزام به خدمت سربازی دارند.

جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا با اعلام زمان اعزام به خدمت محصلان گفت:
دانش‌آموزانی که سن آنها از بیست سالگی گذر کند، موظفند خود را برای اعزام
به خدمت سربازی معرفی کنند.

وی افزود: دانش‌آموزانی که سن آنها از 18 سال تمام گذشته باشد و سپس موفق به اخذ دیپلم شوند، یکسال فرصت دارند تا دفترچه اعزام به خدمت سربازی دریافت کنند.

سردار
کریمی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه «دانش‌آموزانی که
در مدارس شبانه‌روزی و یا از راه دور تحصیل می‌کنند تا چه زمانی می‌توانند
از معافیت تحصیلی استفاده کنند؟»، خاطرنشان کرد: در قانون آمده است که این افراد تا سن 20 سالگی می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کرده و سپس دیپلم خود را دریافت کنند.

جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا با اشاره به مهلت این سازمان به دانش‌آموزان برای معافیت تحصیلی،
گفت: اگر دانش‌آموزان در خرداد و یا شهریورماه موفق به اخذ دیپلم شوند،
یکبار می‌توانند تا مهر ماه همان سالی که دیپلم گرفته‌اند در کنکور شرکت کنند و یکبار دیگر هم سال آینده آن تا مهر ماه می‌توانند در کنکور شرکت کرده و وضعیت خود را مشخص کنند.

وی
افزود: این نکات و مقررات موضوعاتی است که مشمولان می‌توانند به سایت پلیس
و سازمان وظیفه عمومی ناجا مراجعه کنند و اطلاعات در این خصوص را مطالعه
کنند.

سردار کریمی تصریح کرد: در مجموع آنچه در قانون برای اعزام به خدمت سربازی
محصلان پیش بینی شده است، همان 6 ماه فرصت برای افرادی که 18 سال آنها
تمام نشده و یکسال فرصت برای افرادی که سن آنها از 18 سال تمام گذشته باشد،
است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top