حکم کندن موی بدن مرد

حکم تراشیدن ریش و موهای بدن چیست؟

تنها تراشیدن موهای صورت (ریش) با تیغ یا با ماشین ها ی ته زن، به گونه ای
که دیگران بگویند که در صورت او ریش نیست، بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

 

البته تراشیدن قسمتی از ریش هم در حکم تراشیدن همه ی ریش است[1].[2]

 

لذا تراشیدن موهای گونه و گلو و پشت گردن که به آن ریش گفته نمی شود و همچنین موهای زیر بغل و …، با وسایل یاد شده، اشکال ندارد.

 

لازم به تذکر است که اسلام به پاکیزگی توجه ویژه ای کرده است و به تراشیدن موهای زاید بدن، تاکید ورزیده است.

 

در ذیل توجه شما را به این توصیه های بهداشتی جلب می کنیم:

 

1- تراشیدن موی سر و یا نگه داری آن، همراه با شست و شو و شانه، مستحب است.[3]

 

2- تراشیدن موی شارب یا بالای لب[4] ، موی بینی[5] و موی زیر بغل[6]، مستحب است.

 

3- تراشیدن موی میان دو پا و پشت زهار، نشانه ایمان به ذات حق تعالی و قیامت است و از سنت رسول اسلام (ص) است.[7]

 

4- تراشیدن موهای قسمت های دیگر بدن، باعث پاکی و دیگر خاصیت های جسمانی و
روانی است و نگه داشتن آن ها باعث ضررهای جسمانی و روانی است.[8] [9]

 

5- پوشیدن شرتی که مانند مایو است اشکالی ندارد. البته بر مرد واجب است که
عورت (شرمگاه) خود را در برابر نامحرم بپوشاند و اگر حتی با مایو این پوشش
تحقق پذیرد، کفایت می کند.

 



حکم کندن موهای بدن

اگر زمین محل دستشویی برای انتفاع در جهت سرویس بهداشتی (توالت) وقف
نشده باشد می توان آن را به مسجد ملحق کرد اما اگر برای انتفاع در جهت
سرویس توالت وقف شده باشد نمی توان آن را به مسجد تبدیل کرد ولی نماز در آن
اشکالی ندارد.

مرحوم حضرت آیة الله العظمی گلپایگانی (ره) در پاسخ
به این سۆال که:”در اثر توسعه مسجد، توالت سابق آن در حیاط مسجد واقع
گردیده که فعلا معدوم و زمین آن موزائیک کارى و تمیز شده بعضى از مۆمنین در
نماز خواندن روى چنین زمینى که سابقا جاى توالت بوده احتیاط مى‏کنند متمنى
است حکم آن را بیان فرمائید.” فرموده اند: ” در فرض سۆال که زمین مزبور
براى انتفاع در جهت مخصوص بوده آن را جزء صحن مسجد قرار دادن که منافى با
آن جهت است جائز نبوده و حکم مسجد را ندارد و لکن نماز خواندن در آن مکان
مانع ندارد. ‏” (مجمع المسائل (للگلپایگانی)، ج‏1، ص 157)

بله اگر
تنها زیر زمین را برای استفاده توالت و دستشویی معین کرده اند می توان در
طبقه با لای آن مسجد ساخت یا آن را به مسجد ملحق کرد. (مجمع المسائل
(للگلپایگانی)، ج‏1، ص138،س 45″….. اگر زمین مذکور را بقصد مسجدیّت وقف
نکرده باشند، یا قصد مسجدیّت طبقه زیر را نکرده باشند و فقط طبقه روى زیر
زمین را که به قسمت زنانه اضافه شده مسجد قرار داده‏اند، جائز است در زیر
زمین که مسجد نیست چاه فاضل آب حفر نمایند و توالت بسازند…..”)

همچنین
محلی را که با وقف صحیح شرعى شده به عنوان حسینیه ساخته شده است، نمى‏توان
در مسجد ادغام کرد و از آن به عنوان مسجد استفاده نمود. مقام
معظم رهبری در پاسخ سۆالی در این زمینه فرموده اند:” اگر حسینیه، به عنوان
حسینیه، وقف صحیح شرعى شده، تبدیل آن به مسجد جایز نیست و هم چنین ضمیمه
کردن آن به مسجد به عنوان مسجد هم جایز نیست
.” (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص: 518)

بنابراین جاهایی که بدون وقف صحیح شرعی از آنها استفاده های دیگری مثل حسینیه یا دستشویی می شود را می توان به مسجد تبدیل کرد.

اما اینکه چگونه یک زمین یا ساختمان حکم مسجد را پیدا می کند باید گفت این به دو صورت ممکن است:

خواندن صیغه وقف مثل این که مالک آن بگوید این مکان یا ساختمان را مسجد قرار دادم .

2ـ عملی مثل خواندن دو رکعت نماز در مکان به قصد این که آنجا را مسجد قرار دهد و دلالت بر آن کند کافى است.
(تحریر الوسیله ج 2 ص 62؛ حضرت آیة الله العظمی بهجت(ره) در این زمینه
فرموده اند: ” در قرار دادن مکانى به عنوان مسجد، صیغه وقف لازم نیست بلکه
هر عملى مثل خواندن دو رکعت نماز که دلالت بر آن کند کافى است. (توضیح
المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص: 502، مسأله 742،مجمع المسائل
(للگلپایگانی)، ج‏1، ص139،س 48″ به این که در زمین مذکور بعنوان مسجد نماز
خوانده شود و نیز اگر زمین را وقف مسجد کرده باشند و تحویل مسلمین داده و
آنان به عنوان مسجد بودن دیوار اطراف آن را بنا کنند مسجد شدن آن بعید
نیست.”)

سوال:
آیا کندن موهای واژن جایز است در صورتی که استفاده از تیغ باعث خارش و
سوزش شدید می شود اگر این کار توسط یک خانم دیگر صورت بگیرد چه حکمی دارد؟

از
بین بردن موهای زائد، مثل موهای زائد بر اندام تناسلی و زیر بغل مسأله ای
بهداشتی و از نظر اسلام مستحب است و به آن سفارش شده )الکافی، ج 6، ص 505،
تحریر الاحکام الشرعیه علی مذاهب الامامیه ج 1 ص 8 به بعد

اما واجب نیست، و از بین بردن و نبردن آن ها ضرری به صحت نماز و روزه و سایر وظایف و تکالیف شرعیه نمی زند.

شما
می توانید برای ازاله موهای زاید از برخی پودر های بهداشتی نیز استفاده
کنید، در هر صورت این کار جایز است  و اگر موجب ضرر و زیان نشود اشکالی
ندارد.

اما دیدن عورت (واژن) زن برای زنان دیگر جایز نیست هر یک از
مرد و زن مى‏توانند به اعضاء و جوارح مماثل خودشان نظر کنند به این که مرد
به مرد نگاه کند و زن به زن، مگر عورت که نظر به او حرام است، پس این که در
این زمانه متداول است که زنها از یکدیگر پرهیز نمى‏کنند و در حمامها(ی
عمومی) لنگ نمى‏بندند به خیال این که عیبى ندارد درست نیست و حرام است‏.
نک: امام خمینی،نجاة العباد،ص 362  بنابراین کسی نمی تواند این عمل را برای
شما انجام دهد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top