معرفی رشته مدیریت بازرگانی
مقدمه:
مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش های
مدیریت شرکت های تجاری است زمانی یک شرکت می تواند بین خود مشتریان و
خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته
باشد . فردی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده می گیرد در
جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصول محصول یا خدمات یک شرکت تلاش می
کند و به طور طبیعی مدیر بازرگانی
فردی است که نقش اساسی در سود و زیان شرکتها دارد . دوره کارشناسی مدیریت
بازرگانی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره
آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها، موسسه ها و
شرکتهای دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی با وظایف و هدفهای گوناگون در
سطوح کارشناسی می باشد.
هدف رشته:
هدف از این رشته عبارت است از : آشنایی
دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی ، افزایش مهارت و توانایی
دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت ، جمع آوری و تجزیه و تحلیل
اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل ، ارزیابی راه حلهای مختلف در مورد هر
مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصممیمات متخذه .
صنعت و بازار کار:
فارغ التحصیلان این رشته با آگاهی و
شناختی که از ساخت سازمان، تئوریهای مدیریت و سازماندهی و تکنیکهای مختلف
تصمیم گیری دارند قدرت حل مشکلات را پیدا می کنند و همچنین علاوه بر دانش
نظری با کاربردهای این رشته نیز آشنا می شوند. فارغ التحصیلان مدیریت
بازرگانی می توانند در مؤسسات بازرگانی، امور دفتری مانند: تدارکات، اداره امور کارگزینی، امور مالی، بازاریابی مشغول به کار شوند.
دانشگاه ها:
اين گرايش از قديمي ترين گرايش هاي مديريت
است که کار خود را در سال 1333 به موجب عقد قرارداد بين دانشگاه تهران و
دانشگاه کاليفرنياي جنوبي به منظور تربيت مديران براي اداره سازمانهاي
دولتي و خصوصي ،در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاري گروهي از اساتيد
آمريکايي آغاز کرد، سپس اين رشته در مقاطع و گرایش های مختلف و در
دانشگاههاي گوناگون کشور گسترش يافته و همينک در غالب دانشگاههاي دولتي،
آزاد و پيام نور ارائه مي گردد.
درس های رشته:
ردیف | نام درس |
1 | آمار و کاربرد آن در مدیریت 2 |
2 | آمار و کاربرد آن در مدیریت 1 |
3 | اصول حسابداری 1 |
4 | اصول حسابداری 2 |
5 | اقتصاد خرد |
6 | اقتصاد کلان |
7 | بازاریابی بین المللی |
8 | بازاریابی و مدیریت بازار |
9 | بازرگانی بین المللی |
10 | بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان |
11 | پول و ارز و بانکداری |
12 | تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم |
13 | تحقیق در عملیات 1 |
14 | تحقیق در عملیات 2 |
15 | تحقیقات بازاریابی |
16 | توسعه اقتصادی و برنامه ریزی |
17 | حسابداری صنعتی 1 |
18 | حسابرسی 1 |
19 | حقوق اساسی |
20 | حقوق بازرگانی |
21 | حقوق بازرگانی بین الملل |
22 | روابط صنعتی |
23 | روان شناسی کار |
24 | روش تحقیق در مدیریت |
25 | ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت 1 |
26 | ریاضیات و کاربرد ان در مدیریت 2 |
27 | زبان تخصصی 1 و 2 |
28 | زبان تخصصی 3 و 4 |
29 | سازمان های پولی و مالی بین المللی |
30 | سمینار در مسائل بازاریابی |
31 | سمینار در مسائل مالی |
32 | سیاست پولی و مالی |
33 | سیستم های خرید، انبارداری و توزیع |
34 | سیستمهای اطلاعاتی مدیریت |
35 | مبانی سازمان و مدیریت |
36 | مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن |
37 | مدیریت استراتژیک |
38 | مدیریت تولید |
39 | مدیریت رفتار سازمانی |
40 | مدیریت مالی 1 |
41 | مدیریت مالی 2 |
42 | مدیریت منابع انسانی |
43 | کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت |
گرايشهاي مختلف:
اين رشته داراي گرايشهاي مختلفي می باشد
که عبارتند از : بازاريابي ، سياستگذاري (استراتژيک) ، بازاريابي بين الملل
، تحول سازمان ی ، مالي ،بیمه، بازرگانی بین الملل و …
واحدهاي درسي در دانشگاه:
جمع تعداد واحدهاي درسي اين رشته 32 واحد
بوده و 4 واحد از آن مربوط به پايان نامه مي باشد. تمامي درسهاي اين گرايش
دو واحدي بوده و دانشجو بايد 14 درس دانشگاهي را بگذراند. از مجموع درسهاي
اين رشته 4 واحد درس مديريت پيشرفته، 4 واحد تحليل آماري و تحقيق در عمليات
و مابقي آن دروس اختصاصي اين رشته در زمينه آشنايي با تجارت و کسب و کار، مباحث استراتژيک سازماني و مديريت بازار مي باشند.
آينده شغلي:
فارغ التحصيلان اين رشته با تسلط به مباحث
مربوط به بازار، مباحث تدوين استراتژيهاي سازماني، شناخت مشتريان و نحوه
ارتباط با آنها، شناخت فرايندهاي فروش، بازاريابي و خدمات به مشتريان زمينه
لازم جهت استخدام در واحدهاي بازرگاني سازمانها را داشته و نسبت به ساير
گرايش هاي مديريت با توجه به نبود رشته اي جايگزين از بازار کار مناسبي
برخوردارند. ضمن اينکه دانشجويان اين رشته با توجه به شناخت کافي از کسب و
کار و نحوه ايجاد تجارت موفق شانس زيادي براي موفقيت در حيطه کار آفريني و
تشکيل کسب و کارجديد دارند.
بازار کار:
فارغ
التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای
بازرگانی ، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت
انجام وظیفه نمایند . انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات
کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند .
علاوه بر این ، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و
تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است ، مشغول بکار
شوند .
رابطه ی پختن غذا با تکامل انسان
پختن و آماده کردن غذا موجب تحول چشمگیر در تکامل انسان شده است.
این نظریه جدید پژوهشگران حاکی از آن
است که اگر پختن را نیاموخته بودیم، نه تنها هنوز شبیه به شامپانزه بودیم،
بلکه مثل آنها باید بخش اعظم روزمان را صرف جویدن می کردیم.
در این نظریه آمده است: اگر به خاطر
غذای پخته نبود، یک فرد معمولی باید روزانه حدود پنج کیلوگرم مواد خام مصرف
می کرد تا کالری لازم برای بقا را جذب کند. این مدت یعنی شش ساعت در روز
را صرف جویدن کنیم.
این یک نظر پذیرفته شده است که با ورود گوشت قرمز به رژیم غذایی اجداد انسان ، مغز آنها رشد کرد و هوششان افزایش یافت.
گوشت قرمز نه تنها باعث بزرگ شدن مغز اجداد انسان شد
، بلکه همچنین به نیاز آنها در صرف کردن تمام وقتشان برای جستجوی غذا برای
حفظ انرژی پایان داد.در نتیجه فرصتی برای ایجاد ساختارهای اجتماعی پدید
آمد.
پروفسور ریچارد رنگام از دانشگاه هاروارد معتقد است که مساله فقط به روی آوردن به گوشت قرمز به عنوان یک ماده غذایی مربوط نمی شود.
به نظر او آنچه باعث ایجاد یک تحول عمیق در تکامل انسان شده بیشتر شیوه آماده کردن غذا بوده تا تغییر عناصر رژیم غذایی.
وی معتقد است که پختن بالاترین نقش را در افزایش کیفیت غذا در کل تاریخ حیات ایفا کرده است.
به گفته این پژوهشگر اجداد انسان به احتمال زیاد غذا را به اشتباه داخل آتش انداختند. بعد متوجه شدند که خوشمزه شده است و این اتفاق مسیر کاملا تازه ای را رقم زد.”
وی اظهار داشت: برای درک اینکه بدن ما
چطور و چه زمانی تغییر کرد، باید با بررسی فسیل ها نگاه دقیقتری به آنچه
اجداد ما می خوردند بیندازیم.”
قدیمی ترین جد ما “آسترالوپیتکوس” بود که به میمون شباهت داشت.
این موجود دارای شکمی بزرگ حاوی یک روده خیلی بزرگ بود که برای هضم مواد سفت گیاهی به دندان های بزرگ و پختی نیاز داشت که برای آسیا کردن و خرد کردن گیاهان سفت به کار می رفت.
با این حال آسترالوپیتکوس زندگی درختی
را ترک کرد و وارد ساوانای آفریقا شد و شروع به خوردن حیواناتی که آنجا می
چریدند، کرد. همین تغییر محل سکونت، سبک زندگی و رژیم غذایی بود که باعث
تغییرات عمده در آناتومی انسان شد.
خوردن گوشت ارتباط
نزدیکی به تحولی تکاملی در حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار سال قبل دارد که به
پیدایش هومو هابیلیس با دندان های تیزتر و مغزی ۳۰ درصد بزرگتر منجر شد.
با این حال مهمترین تحول یک میلیون و
۸۰۰ هزار سال قبل زمانی که هومو ارکتوس – اولین جد “واقعا انسان” ما – پا
به عرصه گذاشت روی داد.
هومو ارکتوس دارای مغزی حتی بزرگتر و آرواره ها و دندان های کوچکتر بود.
بدن ارکتوس نیز چیزی شبیه به ما بود.
بازوهای کوتاهتر و پاهای بلندتر ظاهر شد و شکمی که مخصوص هضم گیاهان بود از
میان رفت، یعنی ارکتوس نه تنها می توانست سرپا بایستد بلکه می توانست روی
دو پا بدود.او باهوشتر و سریعتر بود و به گفته رنگام پختن غذا را آموخته
بود.
پژوهشگران می گویند: “پختن شکم ما را کوچکتر کرد. وقتی غذایمان را پختیم، نیازی به شکم بزرگ نداشتیم.”
به گفته آنها شکم از نظر انرژی پرهزینه است . افرادی که با شکم کوچک به دنیا می آمدند می توانستند انرژی شان را ذخیره کنند، بچه های بیشتری داشته باشند و بهتر بقا یابند.
پروفسور پیتر ویلر از دانشگاه جان
مورس لیورپول و همکارش، لسلی ایلو، فکر می کنند همین تغییر در سیستم گوارشی
ما بود که امکان بزرگتر شدن مغزمان را فراهم کرد.
پختن، سلول های غذا را می شکند به طوری که برای آزاد شدن مواد مغذی مورد نیاز بدن، معده باید کار کمتری انجام دهد.
به گفته ویلر این تحول “باعث آزاد شدن
انرژی شد که سوخت مورد نیاز مغز بزرگتر را فراهم کرد. افزایش اندازه مغز،
با کوچک شدن شکم رابطه دارد.”
جالب اینکه ویلر و ایلو دریافتند که کاهش اندازه دستگاه گوارشی دقیقا به اندازه افزایش اندازه مغز یعنی ۲۰ درصد بود.
پروفسور استفان سیکور در دانشگاه
آلاباما دریافت که غذای پخته نه تنها انرژی بیشتری در بدن آزاد می کند،
بلکه بدن هم انرژی کمتری صرف هضم آن می کند.
پختن غذا اصولا یک نوع هضم پیشاپیش است که مصرف انرژی را از شکم به مغز منتقل کرده است.
به گفته ویلر و رنگام و همکارانشان، این تصادفی نیست که انسان – باهوشترین موجود زمین – تنها گونه ای است که پخت و پز می کند.
معرفی منابع کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (بازاریابی، بازرگانی بین الملل، مدیریت مالی) دوره های فراگیر پیام نور
معرفی رشته تحصیلی نمایش
معرفی رشته تحصیلی نمایش
“آهاي! سلام. با شماها هستم!”اين عبارت
ساده كه عنوان يك نمايشنامه آمريكايي اثر “ويليام سارويان” ميباشد، علت
وجودي تئاتر را توجيه ميكند. چرا كه تئاتر توسط افرادي در جهان آفريده شده
كه نميتوانند در مقابل نياز به سلام گفتن مقاومت كنند.
آنچه خوانديد بخشي از سخنان “ريچارد برتن”
بازيگر بزرگ تئاتر و سينماي كشور انگلستان، در معرفي ماهيت هنر تئاتر است.
هنري كه امروزه ضرورت حفظ و حراست از آن بيش از هر زمان ديگر احساس
ميشود. چرا كه در قرن بيست و يكم ايجاد ارتباط، مهمترين عامل در زندگي
است و تئاتر كه مجموعهاي از تمام هنرهاي بشري از جمله نقاشي، موسيقي، شعر و
ادبيات است؛ ژرفترين راه براي برقراري ارتباط فرهنگي، اجتماعي و سياسي با
ديگري است. به همين دليل امروزه ما كمتر جامعهاي را در دنيا ميتوانيم
تصور كنيم كه داراي شكلي از هنر نمايش نباشد.
البته براي
رسيدن به يك تئاتر واقعي كه بتواند وسيلهاي براي ارتباط باشد، بايد از
آموختههاي ديگران بهره گرفت و سپس خود آفريد؛ يعني يك تئاتر خوب بيش از
وسايل تكنيكي وامكانات، نيازمند دانش تئاتر است. چون وقتي دانش
تئاتر محور كار باشد، خلاقيتهاي هنري و فني، جاي خالي بسياري از عوامل
ديگر را جبران ميكند و چه بسا عامل ابداع نيز ميگردد.
ولي يك هنرمند بدون شعور تئاتري اگر تمام
امكانات نمايشي را نيز در اختيار داشته باشد، باز يك پايش لنگ است.از
همينرو امروزه رشته نمايش به عنوان يكي از رشتههاي مهم هنري در
دانشگاهها و مراكز آموزش عالي تدريس ميشود اين رشته در مقطع كارشناسي
داراي 5 گرايش ادبيات نمايشي، كارگرداني، بازيگري، صحنهآرايي و
نمايش عروسكي است.
گرايش ادبيات نمايشي:
هر
متن نمايش علاوه بر هدفي كه متن به خاطر دستيافتن به آن به
رشته تحرير درميآيد، متكي و پايدار بر سه عامل اساسي شخص بازيگر،
عمل و بيان است كه در تركيب با يكديگر نمايشنامه را ايجاد ميكند. در
گرايش نمايشنامهنويسي، دانشجو ميآموزد كه چگونه يك نمايشنامه را
براي اجرا بر روي صحنه بنويسد؛ يعني چگونه خود را جاي يك يك افراد
نمايش گذاشته و شخصيت آنها را به درستي خلق كند و با ايجاد گرههاي
نمايشي و بازكردن آنها، نمايش را از اول تا آخر به جلو ببرد.
درسهاي اين رشته در طول تحصيل :
دروس مشترك در گرايشهاي مختلف نمايش :
تاريخ
نمايش، جامعهشناسي، آشنايي با ادبيات كهن ايران و جهان، آشنايي
با هنرهاي تجسمي، اصول و مباني ارتباطات، آشنايي با هنر در تاريخ،
آشنايي با ادبيات معاصر ايران و جهان، فرهنگ عامه و تمثيلشناسي،
تاريخ فلسفه، آشنايي با تعزيه، مباني دكور و صحنهآرايي، مباني
نمايشنامهنويسي، مباني بازيگري، مباني نمايش عروسكي، روش تحقيق و
تدوين پاياننامه، نمايش در ايران.
دروس تخصصي گرايش ادبيات نمايشي:
آشنايي
با متون فارسينمايشي ، تاريخ ادبيات نمايشي ، اصول و فنون
نمايشنامهنويسي، داستاننويسي، سبكهاي ادبي جهان، نقد در نمايش ،
شخصيتشناسي، ديدن و تحليل نمايش، آشنايي با فيلمنامهنويسي،
نمايشنامهنويسي راديو و تلويزيون، پاياننامه.
گرايش كارگرداني:
در
قديم كارگردان تنها مراقب بود كه “وحدت نمايش” حفظ شود اما امروزه
كارگردان مسؤوليت “معني” آن را نيز برعهده دارد. كار هنري كارگردان
را ميتوان به دو مرحله تقسيم كرد. نخستين بخش تهيه و تدارك و
مشتمل بر انتخاب متن، تجزيه و تحليل آن و انتخاب بازيگر است و بخش
دوم كار عملي با بازيگران؛ يعني فرآيند تمرين ميباشد.
دروس تخصصي گرايش كارگرداني:
كارگرداني،
تحليل نمايشنامه، نمايش ايمائي، امكانات صحنه، موسيقي صحنه،
موسيقي در نمايش، شيوههاي نمايش در ايران، سبكها و شيوههاي اجرا،
ماسك و گريم، دكور، اصول كارگرداني نمايش راديوئي، ديدن و تحليل
نمايش، اجراي كارگاهي نمايشهاي ايران، تركيب در صحنه، اصول
كارگرداني نمايش تلويزيوني، پاياننامه.
گرايش بازيگري:
بازيگري در مفهوم حرفهاي آن، كشف حقيقت بي هيچ ابهامي در گفتار نويسنده و انتقال اين كشف به تماشاگر است.
در واقع بازيگر، يعني كسي كه با صداقت تمام به آنچه بر روي صحنه
ميگذرد، ايمان داشته باشد و با تمام وجود نقش خود را بر روي صحنه
تجربه كرده و در واقع بر روي صحنه زندگي كند.بايد گفت كه هنر بازيگري
در طول تاريخ پيشرفت قابل توجهي داشته و روشها و تكنيكهاي مختلفي در اين
هنر ايجاد شده است. در نتيجه امروزه تحصيل آكادميك بازيگري ضروري است.
دروس تخصصي گرايش بازيگري:
امكانات
صحنه، نمايش ايمائي، تحليل نمايشنامه، بدن، بيان، شيوههاي نمايش
در ايران، ماسك و گريم، سبكها و شيوههاي اجرا، شخصيتشناسي، تربيت
حس، بازيگري، اجراي كارگاههاي نمايشهاي ايراني، بازيگري سينما،
ديدن و تحليل نمايش، بازيگري راديو و تلويزيون، پاياننامه.
گرايش صحنهآرايي:
يك
صحنهآرا با توجه به امكانات سالن و دستگاههاي مكانيكي موجود،
فضاي كلي نمايش را ايجاد ميكند و به همين دليل طراح نور، طراح
لباس و چهرهپرداز زير نظر وي فعاليت ميكنند. همچنين يك صحنهآرا
تلاش ميكند تا به سادهترين وجه، حسهاي موجود در نمايش را به
ياري دكور ايجاد نمايد چون حتي يك رنگ نامناسب در صحنه، ميتواند
فضا را مخدوش كند.
دروس تخصصي گرايش صحنهآرايي :
طراحي
و نقاشي، نقشهكشي، شناخت مواد، آشنايي با فضاهاي سنتي ايران،
آشنايي با طراحي و دوخت لباس، تاريخ تحولات دكور، امكانات صحنه،
كارگاه رنگ، پرسپكتيو در صحنه، نور در صحنه، تاريخ لباس در غرب و
ايران، ماسك و گريم، شيوههاي نمايش در ايران، ديدن و تحليل
نمايش، كارگاه دكور و صحنهآرايي، اجراي كارگاهي نمايشهاي ايراني،
طراحي صحنه نمايش عروسكي، آشنايي با صحنه سينمائي و تلويزيوني،
صوت، پاياننامه.
گرايش نمايش عروسكي:
نمايش
عروسكي يكي از قديميترين شيوههاي نمايش است كه در دورانهاي گذشته
هنگامي كه ظاهراً سرگرميهاي كمي وجود داشت، جوانان و پيران از هر طبقه
اجتماعي شيفته آن بودند چون با آن كه عروسكها بيجان هستند، نمايش عروسكي
نزديكتر از هر شكل نمايشي با تماشاگر رابطه برقرار ميكند و عروسكگردان
با مهارت بسيار، نظريات اخلاقي، سياسي واجتماعي خود را از طريق نمايش بازگو
ميكند.
در حال حاضر نمايش عروسكي رونق گذشته
را ندارد و در بسياري از كشورها تنها شيوهاي از تئاتر كودك و نوجوان
قلمداد ميشود. حتي اگر ما نيز آن را شيوهاي از تئاتر كودك و نوجوان
قلمداد كنيم، بايد براي پاسخگويي به خيل عظيم كودكان و نوجوانان
كشورمان به آموزش اين شيوه از نمايش بپردازيم تا دانشجويان رشته
تئاتر ضمن آشنايي با ساخت و كار انواع عروسكها از جمله عروسك نخي،
ميلهاي، دستكشي و سايهاي و همچنين آموزش فن صدا بتوانند در اين
زمينه مهارتهاي لازم را كسب كنند.
دروس تخصصي گرايش نمايش عروسكي:
كارگاه
نمايش عروسكي، طراحي و نقاشي، فن بيان، نمايشنامهنويسي عروسكي،
موسيقي در نمايش، شناخت مواد، تاريخ نمايش عروسكي، آشنايي با
فضاهاي سنتي، موسيقي در نمايش عروسكي، ماسك و گريم، شيوههاي
نمايش در ايران، كارگرداني نمايش عروسكي، طراحي صحنه نمايش
عروسكي، آشنايي با ادبيات كودكان، ديدن و تحليل نمايش عروسكي،
بازيگري نمايش عروسكي، كودك و نمايش، پاياننامه.
تواناييهاي لازم :
هنر
تئاتر يك هنر جمعي است؛ يعني يك هنرمند تئاتر نميتواند به تنهايي
فعاليت كند به همين دليل بايد فردي انعطافپذير بوده و توانايي كار
گروهي را داشته باشد. همچنين لازم است فردي خلاق و نوآور باشد.
يك بازيگر بايد علاوه بر صداي رسا و بدون تنش و لرزش و آمادگي
جسماني خوب، انديشهاي پويا و حسي قوي داشته باشد تا بتواند فضاي
ذهني نمايش را تصور كرده و بازسازي كند. دانشجوي ادبيات نمايشي نيز
بايد قلم خوبي داشته و اطلاعات عميقي در مورد اقتصاد، روانشناسي،
جامعهشناسي، فرهنگ و ادبيات ايران و جهان داشته باشد و همچنين صبور
و با حوصله باشد چون نوشتن يك نمايشنامه روزها و حتي ماهها طول
ميكشد.
موقعيت شغلي در ايران :
هنر تئاتر كه
به تعبيري همزاد انسان است، برجستگي و اهميت خاصي دارد. چون نماد
ارزشمندي از شعائر، جشنها، سوگها، فرهنگ و انديشه يك جامعه است.
به همين دليل بايد به آموزش و گسترش اين هنر اهتمام ورزيد.
يعني نبايد سالنهاي تئاتر ما به چند
سالن در شهر تهران محدود شود و نبايد فارغالتحصيلان رشته تئاتر بيكار
بوده يا شغلي بيارتباط با تحصيلات دانشگاهيشان داشته باشند. اما
متأسفانه در عمل بسياري از فارغالتحصيلان اين رشته جذب بازار كار
نميشوند و با اين كه در چند سال اخير شاهد رشد قابل توجه هنر تئاتر
بودهايم، اما هنوز اين هنر به توجه بيشتر مالي و معنوي نيازمند است.
البته در حال حاضر نيز يك فارغالتحصيل مستعد اين رشته كه خلاقيت و
دانش لازم را داشته باشد، هيچ وقت بيكار نخواهد ماند و حتي به جاي
اين كه او به دنبال كار باشد، ديگران به دنبال او خواهند بود و
ميتواند در مراكز دولتي مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان
تبليغات اسلامي يا صداوسيما مشغول شود يا در گروههاي آزاد هنري
فعاليت اجرايي داشته باشد.