المپیادهای علمی بسیج (موسسه علمی آموزشی رزمندگان اسلام )
موسسه
خدمات علمی و آموزشی رزمندگان اسلام از ابتدای تاسیس تاکنون سعی فراوان
داشته و دارد تا در جهت تحقق تدابیر و فرامین مقام معظم رهبری، با عنایت
به سابقه و نقش تار یخی دانش آموزان در بالندگی و شکوفایی انقلاب اسلامی و
نیز دفاع از مرزهای دینی و ملی در دوران جنگ تحمیلی، زمینه رشد و شکوفایی
این آینده سازان کشور عزیزمان را که دارای استعدادهای سرشاری هستند، با
بسترسازی مناسب فراهم آورد.
لذا
در کنار ارائه خدماتی چون تاسیس و راه اندازی مجتمع ها و مدارس معراج
اندیشه، برگزاری آزمون های متنوع علمی در قالب کنکور آزمایشی و آزمونهای
پیشرفت تحصیلی و نیز تالیف و نشرکتب کمک درسی و به ویژه تاسیس باشگاه دانش
پژوهان بسیج ، بحمدالله توانسته است از سال 79 تاکنون با برگزاری آزمونهای
المپیادهای علمی بسیج و همچنین با برگزاری بیست و پنج دوره آمادگی
المپیادهای علمی زمینه موفقیت دانش آموزان را درکسب بیش از 688 مدال طلا،
نقره و برنز کشوری و همچنین بیش از 131 مدال طلا ، نقره و برنز جهانی را
فراهم آورد. (در مجموع 819 مدال کشوری و جهانی)
عملکرد باشگاه دانش پژوهان بسیج در المپیاد کشوری و جهانی
سال |
المپياد کشوري |
المپياد جهاني |
||||
طلا |
نقره |
برنز |
طلا |
نقره |
برنز |
|
81-80 |
9 |
2 |
14 |
2 |
3 |
1 |
82-81 |
10 |
22 |
13 |
3 |
3 |
1 |
83-82 |
21 |
23 |
17 |
2 |
9 |
1 |
84-83 |
20 |
27 |
14 |
5 |
7 |
0 |
85-84 |
26 |
25 |
10 |
2 |
8 |
3 |
86-85 |
22 |
28 |
17 |
3 |
6 |
0 |
87-86 |
21 |
24 |
34 |
2 |
7 |
9 |
88-87 |
21 |
23 |
17 |
3 |
12 |
3 |
89-88 |
10 |
15 |
10 |
0 |
6 |
5 |
90-89 |
19 |
39 |
29 |
1 |
5 |
3 |
91-90 |
12 |
17 |
20 |
1 |
5 |
3 |
92-91 |
14 |
19 |
24 |
3 |
4 |
0 |
جمع کل |
205 |
264 |
219 |
27 |
75 |
29 |
688 |
131 |
در
تداوم این برنامه ها باشگاه دانش پژوهان بسیج در نظر دارد برنامه ای
منسجم به همراه تقویم آموزشی به دانش پژوهان عزیز ارائه دهد.
فهرست:
1- مقدمه (آشنایی با المپیاد های کشوری)
2- برنامه های کلی باشگاه دانش پژوهان بسیج (موسسه علمی رزمندگان اسلام)
2-1 – همایش آشنایی با المپیاد و استعدادسنجی
1-2-1- هدف 2-2-1- اقدامات محتوایی 3-2-1- نتیجه گیری
2-2- آزمون
1-2-2- آزمونهای آمادگی 2-2-2- آزمونهای شبیه ساز مرحله اول و دوم
3-2- مشاوره
1-3-2- حضوری 2-3-2- غیر حضوری
4-2- دوره آموزشی
1-4-2- دوره تابستان 2-4-2- دوره نوروز
5-2- دوره جمعبندی و رفع اشکال
1-5-2- کلاس جمعبندی مرحله اول 2-5-2- کلاس رفع اشکال و حل مساله قبل از مرحله دوم
1 – همایش
الف ) هدف از برگزاری همایش :
1- معرفی و شناساندن المپیاد و مزایای آن به دانش آموزان
2- معرفی برنامه های باشگاه دانش پژوهان بسیج به مسئولین، مدیران و معلمان
3- شناسایی افراد مستعد و علاقمند به رشته های المپیادی
4- جذب افراد با استعداد برای شرکت در فعالیتهای موسسه
5- استعدادسنجی از طریق برگزاری آزمون سنجشی تشخیصی
ب ) اقدامات محتوایی:
1- دعوت از مدیران و معلمان مدارس
2- حضور مدال آوران جهانی و کشوری جهت مشاوره به دانش آموزان
3- برگزاری آزمون سنجشی تشخیصی
4- پاسخگویی به سوالات دانش آموزان توسط مدال آوران
آزمون سنجشی تشخیصی :
این
آزمون به هیچ وجه رسمیت آزمونهای آزمایشی و پیشرفتی موسسه را ندارد و
برای شرکت در آن نیازی به مطالعه هیچ منبعی نیست و دانشآموزان با اطلاعات
حال حاضر خود در آن شرکت میکنند.
این
آزمون شامل سوالهای از همه رشته هاست و شرکت کنندگان میتوانند در مدت
زمانی که به آنها داده میشود، به هر تعداد سوال از هر رشته پاسخ دهند و
نیز این آزمون به صورت رایگان و با هدف هدایت علاقمندان و دانش آموزان
مستعد از طرف موسسه علمی رزمندگان برگزار میشود.
الف ) اعلام نتیجه آزمون:
بعد
از تصحیح اوراق آزمون در دفتر مر کزی ، بر اساس نمرهای که دانش آموز در
هر یک از رشته های پاسخ داده کسب میکند، مشاوره و راهنمایی خاصی در جهت
انتخاب رشته ی المپیادی به ایشان داده میشود تا با ذهنی آگاهتر وارد
مسیر المپیاد میشود.
ب ) زمانبندی همایش:
با
توجه به اتمام امتحانات دانش آموزان در خراداد ماه، جذب و دعوت از دانش
آموزان ، مدیران و معلمان در اوایل خرداد انجام شده و تا اواسط مرداد ماه
بهترین زمان برگزاری همایش ها است.
2 – آزمـون
آزمون
وسیلهای برای تصمیمگیری بهتر در مراحل مختلف مطالعه، تدریس و شناساندن
هدفهای تدریس به دانشآموزان است. آزمون راهی برای بهبود و اصلاح روش
مطالعه است و افزون بر آن تجزیه و تحلیل و نتایج آزمون به دانشآموز فرصت
میدهد که درصدد اصلاح و بهبود روش مطالعه خود برآید و آن را با نیازها و
استعدادهای خود هماهنگ سازد.
معــرفی:
تمامی
آزمونهای المپياد علمي بسيج در هفت رشتهی رياضي، فيزيک، شيمي، زيست
شناسي ، کامپیوتر ، نجوم و ادبي، در سطح سه پايهي اول ، دوم و سوم
دبيرستان به دو صورت آزمونهای آمادگی و آزمونهای شبیهساز به طور هماهنگ .
همزمان در سراسر کشور ، برگزار خواهد شد.لازم بهذکر است به نفرات اول تا
سوم هر رشته در آزمون شبیهساز مرحله اول در هر پایه مدال طلا ، نقره و
برنز المپیادهای علمی بسیج به همراه هدایایی ارزنده تعلق میگیرد.
1-2- آزمونهای آمادگی
الف) هدف:
1- آشنایی ابتدایی دانشپژوهان با سطح سوالات المپیاد
2- ارزیابی عملکرد دانش آموز طی دوره تابستانه
3- سنجش علمی دانش آموزان و پی بردن به نقاط ضعف و قوت
4- ارتقای سطح دانش آموزان
ب ) اقدامات محتوایی:
1- طراحی سوالات در قالب المپیادهای اصلی
2- طراحی سوالات توسط اساتید المپیادی مدالآور
3- طراحی سوالات براساس پایه تحصیلی دانشآموزان
4- برگزاری همزمان در سراسر کشور
5- زمان برگزاری آزمونها بر اساس رشتهها تقسیمبندی شده و در دو نوبت صبح و عصر همانروز برگزار میگردد.
* نکته: دانش آموزان میتوانند در دو رشته همزمان شرکت نمایند.
ج ) زمانبندی:
دو مرحله آزمون آمادگی قبل از
برگزاری آزمون مرحله اول باشگاه دانشپژوهان جواب برگزار خواهد شد که اولین
آزمون آن آبان ماه و دومین آزمون آن دی ماه برگزار میگردد.
2-2-آزمونهای شبیه ساز
الف) هــدف:
1- آزمون شبیه ساز در دو
نوبت قبل از مرحله اول و قبل از مرحله دوم جهت آمادگی هرچه بیشتر دانش
آموز جهت شرکت در المپیاد مرحله اول و دوم طراحی شده
2- سنجش نهایی دانش آموزان و پی بردن به نقاط ضعف و قوت
3- قرار گرفتن در شرایطی مشابه شرایط آزمون اصلی
4- اصلی ترین کارکرد آزمونهای شبیه ساز ، مقایسه با وضعیت مطلوب است (تعریف نقطه ای به عنوان وضعیت مطلوب: در آزمونهای شبیه ساز موفقیت در آزمون اصلی وضعیت مطلوب محسوب میشود.)
ب) اقدامـات محـتوایی:
1- طراحی آزمونهای توسط اساتید المپیادی مدال آور
2- سطح بندی سوالات براساس استانداردهای هر مرحله
3- منابعی که در طراحی سوالات
مورد استفاده قرار گرفته همگی از منابع و سرفصلهای المپیاد کشوری آن مرحله
بر اساس آخرین تغییرات خواهد بود.
4- برگزاری همزمان در سراسر کشور
5- زمان برگزاری آزمونها بر اساس رشته ها تقسیم بندی شده و در دو نوبت صبح و عصر همان روز برگزار می گردد.
* نکته: دانش آموزان می توانند در دو رشته همزمان شرکت نمایند.
* توجه:
به دانش آموزان رتبه اول تا سوم هر رشته در هر پایه در آزمون شبیه ساز
مرحله اول، مدال طلا، نقره و برنز به همراه جوایزی نفیس تعلق میگیرد.
ج ) زمــانـبـندی:
آزمون شبیه ساز مرحله اول اواسط
بهمن ماه و شبیه ساز مرحله دوم بعد از اعلام زمان دقیق آزمون مرحله دوم در
اردیبهشت ماه برگزار میگردد.
3 – مشاوره
ارتقاء
سطح باشگاه دانشپژوهان بسیج ، جز با ارتقاء سطح ارکان اصلی آن میسر
نیست.مدیران و مشاوران هر موسسه ، از ارکان اصلی آن به شمار می روند. در
طول سال تحصیلی امکان ارتباط مستقیم با مشاوران مجموعه ، به منظور انتقال
تجربیات را خواهند داشت. استفاده از دانستهها و تجارب يك مشاور باعث
ميشود دانشپژوه بتواند شرايط را تحت كنترل خود درآورده و با اين روش بر
غول شكست و نااميدي به راحتي غلبه نمايد.
الف) هـدف:
1- یک مشاور در گام اول می کوشد تا هدف دانش پژوه را از ورود به المپیاد برای او شفافسازی کند.
2- مشاور با ایجاد انگیزه، در ذهن دانش پژوه نظم ایجاد میکند.
3- یک مشاور نکات کاربردی مورد نیاز دانش پژوه را در اختیار او قرار میدهد.
4- مشاور دانش پژوه را در انتخاب رشته المپیادی که میتواند در آن موفق تر باشد یاری مینماید.
ب ) اقدامات اجرایی:
1- مشاوره به دو صورت حضوری و غیر حضوری انجام میگیرد.
2- مشاوره غیر حضوری از طریق تماس تلفنی و ارسال ایمیل صورت میپذیرد.
3- هر دانش آموز بر اساس رشته ی انتخابی خود 2 یا 3 مشاور خواهد داشت.
ج) زمــانبندی:
هر
دانش آموز 5 نوبت مشاوره توسط مشاوران مدال آور خواهند داشت، اولین
مشاوره به صورت دسته جمعی در جلسه ی همایش آشنایی با المپیاد بوده و 4
مرحله باقی مانده هر یک به ترتیب:
اولین مشاوره در آبان ماه، دومین مشاوره: آذر ماه، سومین مشاوره بهمن ماه قبل از برگزاری آزمون مرحله اول و چهارمین مشاوره اردیبهشت ماه قبل از آزمون مرحله دوم خواهد بود.
* توجه: درصورت نیاز دانش آموز به مشاوره تعداد دفعات قابل تغییر خواهد بود.
4 – دوره آموزشی
برگزاری
دوره های آموزشی به دو صورت دوره تابستانه و دوره نوروز جهت تحقق شاخص
های آموزشی و آماده کردن دانش پژوهان جهت شرکت در آزمون المپیاد بوده و
مطالب ارائه شده در این دوره ها آمادگی هرچه بیشتر و بهتر دانش آموزان
را فراهم می آورد.
1-4- دوره متمرکز تابستان :
الف) هـدف :
1- تقویت بنیه ی علمی دانش آموزان
2- بسترسازی مناسب برای مطالعه بیشتر و هدفمند.
ب) اقدامات محتوایی:
1- برگزاری کلاسهای تخصصی با حضور اساتید برجسته که خود از مدال آوران کشوری و جهانی هستند.
2- برگزاری کلاسها به صورت شبانه روزی
3- امکان استفاده دانش آموزان از خوابگاه وجود دارد.
4- مطالب ارائه شده در تابستان مطابق سرفصلهای آزمون مرحله اول المپیاد است.
5- ارائه جدیدترین کتب و جزوات المپیادی در طول دوره توسط اساتید
6- برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی، مذهبی و ورزشی.
7- ارائه برنامه های مشاوره حضوری علاوه بر جلسات مشاوره موجود در برنامه در زمینه مباحث المپیادی توسط مدال آوران .
ج ) زمـانبندی:
این
دوره ی آموزشی هرساله در اوایل شهریور ماه به مدت یک هفته به دو صورت
متمرکز در استان تهران و غیر متمرکز در سایر استانها برگزار میشود.
2-4- دوره نوروز:
الف) هـدف:
1- تکمیل اطلاعات علمی دانش آموزان پذیرفته شده در آزمون مرحله اول المپیاد جهت موفقیت در آزمون مرحله دوم
2- ارائه ی مطالب و سرفصلهای مورد نیاز جهت شرکت در آزمون مرحله دوم
3- کسب رتبه های برتر کشوری از بین دانش آموزان شرکت کننده در برنامه های باشگاه
ب ) اقدامات محتوایی:
1- برگزاری کلاس های تخصصی با حضور اساتید برجسته که خود از مدال آوران کشوری و جهانی هستند.
2- این دوره مختص دانش پژوهان پذیرفته شده در آزمون مرحله اول المپیاد میباشد
3- دانش آموزان در این دوره با مباحث پیشرفته تر جهت شرکت در آزمون مرحله دوم آماده میشوند .
4- ارائه جدیدترین کتب و جزوات المپیادی توسط اساتید
5- برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی ، مذهبی و ورزشی.
6- ارائه برنامه های مشاوره در جهت موفقیت در آزمون مرحله دوم .
ج ) زمــانبندی:
این دوره هر ساله در تعطیلات نوروز به مدت 10 روز به صورت متمرکز در تهران برگزار میگردد.
1
ویژگی های کارنامه ی علمی و گزارشات آزمون
پس
از برگزاری هر آزمون جهت ارزیابی و بررسی میزان پیشرفت تحصیلی دانش
آموزان و همچنین جهت ارتقای برنامه های آموزشی کلاس و مدرسه، گزارش هایی
به شرح ذیل ارائه می گردد.
کارنامه ی علمی دانش آموزان
شامل
تعداد پاسخهای «صحیح، غلط، خالی»، نمره از 20، درصد عملکرد دانش آموزان،
وضعیت، حداکثر درصد، میانگین (درصد و امتیاز)، امتیاز نفر اول و رتبه در
«کلاس، مدرسه، شهر، استان، کشور» به تفکیک هر درس میباشد. در ضمن در قسمتی
از کارنامه، تصویر پاسخبرگ و نمودار وضعیت درسی نیز قابل رؤیت میباشد.
در این کارنامه، همچنین نقاط قوت و ضعف دانش آموز بر اساس مباحث درسی نیز
ارائه می گردد که دانش آموز می تواند نقاط ضعف و قوت خود را در آزمون
ارزیابی نماید. البته پس از برگزاری آزمون مرحله ی دوم به بعد، نمودار
پیشرفت تحصیلی دانش آموز نسبت به مراحل گذشته قابل ارائه می باشد.
گزارش عملکرد دبیر
در
این گزارش، میزان درصد عملکرد دانش آموزان و همچنین رتبه ی تک تک افراد
در کلاس، مدرسه، شهر، استان و کشور جهت دبیران هر درس و کلاس به صورت مجزا
ارائه می گردد. همچنین نقاط ضعف و قوت هر دانش آموز و کل دانش آموزان
آن کلاس قابل ارائه میباشد و معلم میتواند با این گزارش فرد فرد دانش
آموزان و همچنین کل کلاس را مورد ارزیابی قرار دهد.
گزارش عملکرد مدیر
این
گزارش به صورت جامع، چکیدهای از اطلاعات کارنامه ی فردی دانش آموزان هر
مدرسه در هر پایه و رشته از نظر درصد عملکرد و وضعیت دانش آموز در کل
آزمون و همچنین درصد و رتبه بندی هر دانش آموز را به تفکیک هر درس ارائه
مینماید. در این گزارش علاوه بر موارد فوق، رتبه ی هر دانش آموز در
مدرسه، شهر و کشور و همچنین نقاط قوت و ضعف کل مدرسه در آن پایه و رشته نیز
به مدیریت مدرسه ارائه میگردد.
گزارش مقایسه ای مدارس
این
گزارش شامل تعداد دانش آموزان شرکت کننده در هر مدرسه به تفکیک پایه و
رشته ی مورد نظر و همچنین میانگین نمره و رتبه ی مدرسه ی مورد نظر و
همچنین حداکثر و حداقل میانگین نمره ی مدارس شرکت کننده در آزمون میباشد،
که مدیر مدرسه میتواند مدرسه ی خود را در قیاس با دیگر مدارس مورد
ارزیابی قرار دهد.
گزارش توصیفی عملکرد مدرسه
در این گزارش، عملکرد مدرسه بر اساس نمره از 20، درصد و تراز، هم به صورت عددی و هم به صورت نموداری مورد ارزیابی قرار میگیرد.
گزارش لیست نفرات برتر آزمون
به
منظور اطلاع رسانی به مدیران مدارس، پس از برگزاری هر آزمون لیست نفرات
برتر به تفکیک پایه، رشته، استان، شهر و مدرسه جهت هر یک از مدارس تهیه و
ارسال میگردد.