بازیهای بچه 7ماهه

بازی بدون اسباب بازی با بچه های ۴ تا ۸ ماهه

بازی بدون اسباب بازی با بچه های ۴ تا ۸ ماهه

 

هفته های قبل راجع به بازی با بچه?های ۱
تا ۴ ماهه صحبت کردیم و این هفته می خواهیم از بازی هایی حرف بزنیم که
بدون استفاده از اسباب بازی خاص در شیرخواران ۴ تا ۸ ماهه توصیه می شود:..

 

۱)
یک اسباب بازی صدادار را در کنار یا پشت شیرخوار به صدا درآورید یا چند
نخود را داخل یک بطری پلاستیکی بریزید و آن را تکان دهید تا کودک به صدای
آن توجه کند و به دنبال صدا بگردد.

 

۲) یک قاشق به دست او بدهید و اجازه دهید آن را به سمت دهان ببرد و در دهان بگذارد یا بیندازد.

 

۳)
در حالی که کف اتاق نشسته اید، شیرخوار را به حالت نشسته بغل کرده و
قفسه سینه و پاهای او را برای جلوگیری از سقوط حمایت کنید. این کار به او
در یادگیری نشستن کمک می کند.

 

۴) بدن
کودک را با اشیای مختلف مانند حوله، دستمال کاغذی و کیسه پلاستیکی مالش
دهید و درباره زبری، نرمی، لیز بودن آنها با او صحبت کنید. استفاده از
لوسیون ها و روغن هایی مانند روغن بادام یا زیتون برای ماساژ نیز مفیدند.

 

۵)
اجازه دهید خودش را در یک آینه ببیند. در گهواره یک آینه نصب کنید تا
بتواند خودش را در آن ببیند. در حالی که تصویر هر دوی شما در آینه است،
با او صحبت کنید.

 

۶)
قاشق ها و فنجان های مختلف را در کنار هم به یک نخ ببندید و با تکان دادن
نخ، کودک را تشویق کنید که او نیز آنها را به صدا در آورد.

 

۷)
با صدا درآوردن با او بازی کنید. صداهایی را که درمی آورد تکرار و تقلید
کنید. صورتتان را مقابل صورت او بگذارید و اجازه دهید صدا درآوردن شما را
ببیند و ذوق کند

.

۸) یک بطری پلاستیک با در محکم را که داخل آن نخود ریخته اید، به دستش بدهید تا تکان دهد و صدا تولید کند.

 

۹) به هر دست او یک جغجغه با صدای متفاوت بدهید و دقت کنید آیا از صدای خاصی خوشش می آید یا نه؟

 

۱۰) او را به شکم بخوابانید و جلویش اسباب بازی های صدادار بگذارید و کمک کنید به آنها برسد.

 

۱۱)
یک جعبه دستمال کاغذی را از رشته هایی از کاغذ سفید پرکنید، او از درآوردن
آنها لذت می برد. توجه کنید که استفاده از روزنامه های رنگی به دلیل
خطرسمی بودن، توصیه نمی شود.

 

۱۲) یک اسباب بازی را از تختخواب وی آویزان کنید به طوری که دستش به آن برسد و بتواند تکانش دهد. بعد از مدتی اسباب بازی را عوض کنید.

 

۱۳)
اطراف شیرخوار را با بالش یا هر چیز دیگری که مانع از افتادن وی می شود،
بپوشانید و یک توپ بزرگ یا بادکنک را جلوی او به بالا و پایین و چپ و راست
حرکت دهید. کمک کنید با چشم هایش آن را تعقیب کند.

 

۱۴) در حالی که به پشت خوابیده است، یک
اسباب بازی را طوری که ببیند، در کنارش تکان دهید و کمک کنید تا به سمت
اسباب بازی برگردد و آن را بگیرد.

 

۱۵) با گرفتن دست هایتان جلوی صورت خود، با او دالی بازی کنید. با دست یا دستمال جلوی صورتش را بگیرید و با او بازی کنید تا بخندد.

 

۱۶) او را داخل صندلی یا محافظی که از آن
سقوط نمی کند (روروک نباشد) قرار دهید و بگذارید شما را هنگام انجام
کارهای روزمره ببیند. در حال کار کردن با او صحبت کنید و توضیح دهید دارید
چه کار می کنید.

 

۱۷) شیرخوار را در بغل بگیرید به طوری که
صورت او به سمت صورت شما باشد. برایش شعرهایی مانند «لالالالا گل خوبم»
بخوانید و تکانش دهید. او را به کف زدن تشویق کنید.

 

۱۸) شیرخوار دوست دارد اشیا را کف اتاق
بیندازد. با او «برو بیارش» بازی بکنید و دوباره شیء را به دستش بدهید. می
توانید اسباب بازی را داخل یک جعبه کاغذی خالی مانند دستمال کاغذی
بیندازید.

 

۱۹) وقتی توانایی غلتیدن روی شکم را
پیدا کرد، جلویش بروید و با او «بیا منو بگیر» بازی کنید تا تشویق شود غلت
بزند یا به جلو بخزد.

 

۲۰) جلوی صورت کودک لبخند بزنید، لپ
هایتان را پر از باد و چشم هایتان را درشت کنید، زبانتان را درآورید. به
ادا در آوردن کودک توجه و او را تشویق کنید.



بازی برای افزایش هوش و خلاقیت از ۶ تا ۹ ماهگی

بازی اول : بخوان و بگو

تحقیقات
نشان می دهد : هر چه کودک زود تر با آهنگ کلمات آشنا شود ، زود تر شروع به
حرف زدن می کند .آن دسته از بچه هایی که مدام کلمه های مختلف را از زبان
اطرافیان شان میشنوند ،تا سه سالگی دیگر تقریبا در حرف زدن مهارت کامل پیدا
می کنند .از آن طرف ،بچه هایی که والدین و اطرافیان شان زیاد با آنها صحبت
نمیکنند ،معمولا با زحمت حرف زدن را یاد می گیرند .

_محققان دانشگاه کنستانتز آلمان دریافته اند «قرار گرفتن در معرض موسیقی »،مدار های عصبی را در مغز به جریان می اندازند .

نوع بازی :

*چند تا از ترانه های مورد علاقه تان را انتخاب کنید و آنها را برای کودکتان بخوانید.

*هر ترانه ای که بخوانید، کودک شما از شنیدن کلمه های آن لذت می برد.مهم نیست که معنی آنها را نمی فهمد.

*اگر در شعری که میخوانید کلمه ای هست که فکر می کنید کوچولویتان معنی آن را می فهمد ،آن کلمه را بلند تر از بقیه بخوانید .

*فقط
به شعر خواندن اکتفا نکنید. سعی کنید همان کلمه ها را به شیوه های مختلفی
ادا کنید ،مثلا به صورت در گوشی ،آهسته ،بلند یا حتی جیغ .

*فرقی نمی کند کلمه ها را با لحن آهنگین برایش بخوانید یا با لحن معمولی .در هر حال ،ریتم شعر به رشد مغز کودک شما کمک میکند.

بازی دوم : نخود فرنگی و هویج

تحقیقات
نشان می دهد : انجام بعضی از بازی هایی به هماهنگی بین دست و چشم نیاز
دارد. وقتی کودک در حین بازی به طور همزمان از دست ها و چشم هایش استفاده
می کند ،فعالیت سلول های عصبی درون مغزش افزایش میابد و اتصالات عصبی
بیشتری شکل می گیرد.

_بچه
ها از غذا خوردن با دست هایشان لذن می برند. در حقیقت این کار قدم مهی
برای تقویت مهارت های حرکتی کوچک است.وقتی بچه ها خودشان غذا را بر میدارند
و توی دهانشان می گذارند، احساس قدرت می کنند و فکر می کنند بر اوضاع
 مسلط اند .این مسائله باعث می شود که احساس فوق العاده خوبی پیدا کنند.

نوع بازی :

*مقداری نخود فرنگی و هویج پخته را جلوی کودکتان روی میز بگذارید .

*شعر زیر را با آهنگ برایش بخوانید :

«نخود و هویج ،       نخود و هویج ،

ایناها اینجاس ،        ایناها اینجاس.

بذار تو دهن ،          بذار تو دهن.

به ، به ، به ،          خوشمزه س.

به ، به ، به ،          به ، به ، به .»

*وقتی که نخود ها و هویج ها را با انگشت هایش گرفت، دستش را به طرف دهانش ببرید .ممکن است کودکتان بخواهد به شما هم غذا بدهد !

بازی سوم : بازی با آینه

تحقیقات
نشان می دهد : از آنجایی که نورون های بینایی خیلی زود شروع به شکل گرفتن
میکنند ، باید شرایطی فراهم کرد که کودکان در ماه های ابتدایی زندگی تجربه
های بینایی مختلفی را پشت سر بگذارند.

_نگاه
کردن در آینه برای کودک خیلی لذت بخش است و باعث می شود که او از زاویه ی
دیگری با خودش آشنا شود. به نظر می رسد هر چه کودک چیز های بیشتری می بیند
،بیشتر تمایل به دیدن پیدا می کند .

نوع بازی :

*می توانید در حین نگاه کردن در آینه کار های زیر را همراه با کودکتان انجام دهید.

  • لبخند بزنید .
  • اعضای مختلف بدنتان را تکان دهید .
  • شکلک در آورید و صداهای خنده دار از خودتان درآورید.
  • با لب هایتان صداهای مختلفی در آورید مثلا سوت بزنید یا فوت کنید .
  • صدای حیوانات مختلفی در آورید.
  • بدنتان را به چپ و راست حرکت دهید .

بازی چهارم : اسباب بازی ات کجا رفت؟

تحقیقات
نشان می دهد : تحقیقی در دانشگاه آلاباما نشان داد انجام بازی هایی مثل
خانه سازی یا تیله بازی و نیز بازی های قدیمی مثل دالی موشه ،توانایی های
ادراکی ،جنبشی و گفتاری کودک را تقویت می کند .

_این بازی تمرکز و دقت کودکتان را افزایش می دهد .

نوع بازی :

*همراه با کودکتان روی زمین بنشینید .

اسباب
بازی کوچکی را در دست بگیرید و درباره ی آن شروع به حرف زدن کنید .ت نشان
می دهد : تحقیقی در دانشگاه آلاباما نشان داد انجام بازی هایی مثل خانه
سازی یا تیله بازی و نیز بازی های قدیمی مثل دالی موشه ،توانایی های ادراکی
،جنبشی و گفتاری کودک را تقویت می کند .

_این بازی تمرکز و دقت کودکتان را افزایش می دهد .

نوع بازی :

*همراه با کودکتان روی زمین بنشینید .

اسباب بازی کوچکی را در دست بگیرید و درباره ی آن شروع به حرف زدن کنید .

*اسباب بازی را از دید کودکتان دور کنید ،مثلا آن را پشتتان پنهان کنید یا توی جیبتان بگذارید.

از کودکتان بپرسید :«اسباب بازی ات کجا رفت؟».

*اسباب بازی را دوباره جلوی صورتش بگیرید و بگویید : «دالی موشه،ایناهاش!»

*به بازی ادامه دهید و هر بار جای اسباب بازی را عوض کنید.

بازی پنجم : دالی موشه با عروسک

تحقیقات
نشان می دهد : هر بار که یک نوع بازی دالی موشه با کودک انجام می شود
،هزاران اتصال جدید بین سلول های مغزی او شک می گیرد یا اتصالات قبلی
پایدار تر می شود .این اتصالات در بقیه عمر کودک ثابت باقی می ماند.ایجاد
چنین اتصالاتی در سال های بعد به مراتب دشوار تر است .

_بچه ها عاشق تماشا کردن و بازی کردن با عروسک هستند .

نوع بازی :

*عروسکی را به کودکتان نشان دهید و بعد آن را پشت سرتان پنهان کنید .

*بعد عروسک را دوباره جلوی صورت کودکتان بگیرید و بگویید :«دالی…!(اسم کودک را بگویید )»

*حالا دوباره آن را پشتتان پنهان کنید .

*این کار را ادامه بدهید تا زمانی که کودکتان کم کم حدس بزند عروسکش چه موقع ظاهر می شود .

*بعد عروسک را از جاهای مختلف ظاهر کنید ،مثلا از بالای سر خودتان یا بالای سر کودکتان.

همیشه با گفتن عبارت «دالی…»عروسک را جلوی صورت او بیاورید (البته خیلی به صورتش نزدیک نکنید).

*عروسک را به کودکتان بدهید و ببینید آیا از شما تقلید می کند یا نه.

بازی ششم : من اینجام!

تحقیقات
نشان می دهد : بازی های” دالی موشه ” به کودکان می آموزد چیزهایی که
ناپدید شده اند دوباره بر می گردند. درک این مسیله باعث می شود که اعتماد
کودک به والدین و اطرافیانش بیشتر شود. داشتن یک رابطه ی محکم و عمیق با
کودک به او کمک می کند در آینده تنش های معمول زندگی را بهتر تحمل کند.

– کودکان خردسال همه نوع بازی دالی موشه را دوست دارند.

نوع بازی :

* کودکتان را روی زمین بنشانید.

* حوله ای را بردارید و ان را روی سر و صورتتان بیندازید.

* همزمان با برداشتن حوله و نشاندن صورتتان به کودکتان بگویید : ” دالی موشه!”

* این بازی معمولا منجر به خنده کودک می شود و هر چه بیشتر آن را انجام دهید ، جذاب تر و بامزه تر می شود.

* حوله را روی سر کودکتان بیندازید و ببینید آیا آن را برمی دارد یا نه.

* یادتان باشد هر دفعه که حوله را برمی دارید بگویید : “دالی موشه ! “

بازی هفتم : اینجا صدا،آنجا صدا،همه جا صدا

تحقیقات
نشان می دهد : وقتی والدین کودک توی چشم های او نگاه می کنند و با صدای
آهنگین و دلنشین برایش حرف می زنند،قلب کودک تندتر می زند.

– تقویت مهارت های شنیداری کودک به حرف زدن او در آینده کمک خواهد کرد.

نوع بازی :

* کودکتان را در معرض صداهای مختلف قرار دهید.

* کاغذ های مختلفی را مچاله کنید. کاغذ طلق و زرورق صداهای جالبی دارند.

* با دهانتان صداهای مختلفی درآورید و همزمان انگشت های کودکتان را روی لب هایتان بگذارید. می توانید صداهای زیر را در اورید:

  • مثل زنبور وز وز کنید.
  • زیر لب چیزی را زمزمه کنید.
  • لب هایتان را باد کنید بعد هوا را بیرون بدهید.
  • صدای آژیر در آورید.
  • سرفه کنید.
  • وانمود کنید دارید عطسه می کنید.

بازی هشتم : لمس پارچه های مختلف

تحقیقات
نشان می دهد : وقتی بین کودک و اطرافیانش ارتباط عاطفی برقرار می شود ، آن
دسته از سلول های مغزی او که کمک می کنند یاد بگیرد چطور خودش را آرام کند،
تقویت می شوند.

– بازی
هایی با کودکتان انجام دهید که ” هماهنگی ” بین دست ها و چشم هایش را می
طلبد چون این نوع بازی ها اتصالات درون مغز کودکتان را تقویت می کند.

نوع بازی :

* اشیایی را که از جنس های مختلفی تهیه شده اند  آماده کنید،مثلا چیزهای از جنس پشم،پنبه، مخمل یا ساتن.

* همراه با
کودکتان روی زمین بنشینید و یکی از این اشیا را به سمت او دراز کنید و صبر
کنید تا ان را در دست بگیرد. وقتی آن را گرفت، حسابی تشویقش کنید.

* وقتی که
کودکتان به ان شی دست زد، اسم آن را به او بگویید و سپس آن را کف دستش
بگذارید و برایش توصیف کنید که جنسی دارد. مثلا بگویید : ” ببین چه مخمل
نرمی ! “

* او معنی تمام حرف هایتان را نمی فهمد ولی صدای شما را با احساسی که از دست زدن به آن شی تجربه می کند به هم ربط می دهد.

بازی نهم : چیزهای کوچولو

تحقیقات
نشان می دهد : مهارت های حرکتی مربوط به ماهیچه های بزرگ و کوچک جدا از هم
پرورش پیدا می کنند. اگرچه حرکت هایی که به تقویت این مهارت ها کمک می کنند
، در هر دو یکسان است اما برای رشد بهتر باید به هر کدام از آن ها به صورت
جداگانه پرداخت.

– با انجام یک سری بازی ها می توانید مهارت های حرکتی کوچک را در کودکتان تقویت کنید.

نوع بازی :

* اشیا ی
بی خطر مختلفی را در اختیار کودکتان قرار دهید تا با آن ها بازی کند. می
توانید این کار را با پیمانه های مخصوص اندازه گیری، توپ و سایر اسباب بازی
های کوچک شروع کنید.

*شی ای را توی دستش بگذارید و بعد تشویقش کنید آن را رها کند.

* جعبه ای در اختیارش بگذارید تا اسباب بازی های مورد علاقه اش را توی ان بیندازد  و بعد آن ها را از توی آن بیرون بیاورد.

* تشویقش کنید شی ای را به شما بدهد و بعد آن را حتما به او برگردانید.

* ببینید آیا می تواند دو تا شی را همزمان توی یک دستش نگه دارد یا نه( این کار احتمالا کمی برایش دشوار است).

بازی دهم : گربه موش ،دست بزن به گوش

تحقیقات
نشان می دهد : کودکان باید به چیزهای مختلف دست بزنند و با آن ها آشنا
شوند. این تجربه ها برای “رشد” مغز و سایر قسمت های بدن آن ها ضروری است.
پشت سر گذاشتن چنین تجربه هایی همانقدر حیاتی است که خوردن مواد مغذی و
ویتامین ها.

– کودک شما از واکنش نشان دادن به نوازش دست شما و پاسخ گفتن به صدایتان خیلی لذت می برد.

نوع بازی :

* همین طور که دست کودکتان را در دست گرفته اید،برایش شعر بخوانید و بگذارید به قسمت های مختلف بدن شما دست بزند.

* می توانید شعر زیر را برایش بخوانید:

“سفیدو سیاه،                 دست بزن به پا.

سیب و هلو ،                  دست بزن به مو.

گربه و موش،                   دست بزن به گوش.

گنجشک و کلاغ،             بزن به دماغ. “

* هر بار
که اسم یکی از اعضای بدن را می برید ، دست کودکتان را روی ان عضو بگذارید.
مثلا وقتی می گویید:” سیب و هلو      دست بزن به مو ” ، دست هایش را روی
موهایتان بکشید.

* حالا بازی را برعکس کنید و همین طور که دارید شعر می خوانید به اعضای بدن او دست بزنید.

بازی یازدهم : اسباب بازی های انعطاف پذیر

تحقیقات
نشان می دهد : حرکت دادن عضلات کوچک بدن نوزاد روی رشد بخش هایی از مغز که
با حرکت ان قسمت از اعضای بدن در ارتباط هستند تاثیر مثبت می گذارد.

– وقتی کودک شما شی ای را در دست هایش فشار می دهد در واقع دارد مهارت های حرکتی کوچکش را تقویت می کند.

کودکان از
بازی کردن با اسباب بازی های انعطاف پذیر خیلی خوششان می آید. به نظر می
رسد اسباب بازی های لاستیکی مناسب تر از اسباب بازی های دیگر هستند.

نوع بازی :

* اگر
فشردن اسباب بازی برای کودکتان سخت است ، دستتان را روی دستش بگذارید و با
هم ان را فشار دهید. به محض اینکه کودکتان بازی را یاد بگیرد و بفهمد که
فشار دادن اشیا چه حسی دارد ، خودش به تنهایی این کار را می کند.

* همین طور که دارید اسباب بازی را فشار می دهید می توانید شعر زیر راهم برایش بخوانید :

فشار بده ، فشار بده

عروسکتو فشار بده

فشار بده فشار بده

بالشتو هی فشار بده

زنبورا رو نه، گل ها رو نه

برگار و نه ، درختا رو  نه

عروسکتو فشار بده

فشار بده ،فشار بده

بالشتو هی فشار بده

فشار بده ، فشار بده.

بازی دوازدهم : بای بای کردن

تحقیقات
نشان می دهد : دانشمندان می گویند برقراری ارتباط عاطفی با کودکان مهم ترین
عامل رشد و پرورش آنهاست چون باعث می شود بچه ها سریع تر یاد بگیرند و
احساس بهتری به خودشان پیدا کنند.

نوع بازی :

* دست ها و پاهای کودکتان را برای افراد یا حیوانات خانگی که می شناسید تکان دهید.

* بهترین زمان برای انجام این بازی وقتی است که افرادی واقعا در اتاق باشند.

* شعر زیر را با لحن آهنگینی برایش بخوانید :

” واسه بابا بای بای کن ، بای بای کن،

بای بای بای…  بای بای بای،

به بابا سلام کن، سلام کن، سلام.

حالا بای بای کن ، بای بای کن ، بای بای

بای بای بای … بای بای بای . “

* می توانید دست ها یا پاهایش را برای مامان ، مامان بزرگ ،بابابزرگ ، دوستان و حیوانات خانگی تکان دهید.

روش های زیادی برای تمرین ” دست تکان دادن ” وجود دارد و طولی نمی کشد که کودکتان می تواند بدون کمک شما این کار را انجام دهد.

بازی سیزدهم : بالا بردن

تحقیقات
نشان داده است : در آغوش گرفتن و ابراز محبت کردن به کودک ،مغز او را تحریک
می کند تا هورمون های مهمی را که به رشدش کمک می کند ازاد کند.

– موسیقی و حرکت ، به صورت همزمان ، نیمکره های مغز را تحریک می کنند.

نوع بازی :

* کودکتان را در آغوش بگیرید و دور اتاق بگردانید و همزمان شعر زیر را با لحن آهنگینی برایش بخوانید :

” دور یه باغ چارگوشه

گربه دوید دنبال موشه.

گربه می گه بازی چه خوبه

می پره بالا پیش نی نی جون.

(به جای ” نی نی جون ” می توانید اسم کودکتان را بگویید.)

* وقتی به کلمه ” بالا ” رسیدید کودکتان را به هوا بلند کنید و سپس او را پایین بیاورید و ببوسید.

بازی چهاردهم : دستت بهش می رسه ؟

تحقیقات
نشان می دهد : مغز کودکان اتصالات عصبی و ماهیچه ای لازم برای سینه خیز
رفتن و بلند شدن را ایجاد می کند. البته سرعت شکل گیری این اتصالات در بچه
های مختلف متفاوت است. هیچ راه فراری نیست ! کودک شما به زودی شروع به بالا
رفتن از هر چیزی می کند که سر راهش باشد. پس چرا به کمکش نیایید و ماهیچه
های حرکتی بزرگ او را تقویت نکنید !

نوع بازی :

* چند تا کوسن و بالش بردارید و ان ها را روی زمین روی هم بچینید.

* کودکتان را جلوی بالش ها بنشانید. مطمین باشید به او خیلی خوش خواهد گذشت چون طولی نمی کشد که سعی می کند از آن ها بالا برود!

* یکی از اسباب بازی های مورد علاقه اش را بردارید و آن را بالای بالش ها قرار دهید. این کار ، او را حتی بیشتر هم وسوسه می کند.

بازی پانزدهم : کلید

تحقیقات نشان می دهد : انجام بازی هایی که ماهیچه های کوچک کودک را به کار می گیرد،باعث افزایش رشد مغز او می شود.

– این بازی روش بسیار خوبی برای تقویت مهارت های حرکتی کوچک در کودکان است.

کلید ها
اسباب بازی محبوب کودکان هستند چون صدا می دهند و راحت می شود ان ها را در
دست گرفت. در ضمن بچه ها دوست دارند انها را زمین بیندازند.

نوع بازی :

* کلید ها را در دست بگیرید و به کودکتان بگویید : ” با سه شماره کلیدا رو می اندازیم زمین. یک ،دو ، سه! “

* کلیدها را روی زمین بیندازید و مطمین شوید کودک افتادن انها را دیده است.

* حالا دوباره کلیدها را از روی زمین بردارید و آنها را در دست او بگذارید و جمله را تکرار کنید.

* انگشت هایش را باز کنید تا کلیدها از دستش رها شوند و روی زمین بیفتند.

* بعد از چند بار ، کودک شما بازی را یاد می گیرد و مطمینا از آن خوشش می آید.

بازی شانزدهم : شعر خواندن

تحقیقات نشان می دهد : آواز خواندن ، بچه ها را با الگوهای گفتاری و مهارت های حسی – حرکتی آشنا می کند.

– هر چه کودک شما کلمه های بیشتری بشنود، بخش های گفتاری مغزش بیشتر رشد می کند.

” گفتگوهای ” آهنگین ، شالوده یادگیری زبان در کودکان هستند.

نوع بازی :

* درباره کارهایی که در طول آن روز انجام داده اید با زبان شعر برای کودکتان حرف بزنید.

* مثلا درباره از خواب بیدار شدن، لباس پوشیدن، صبحانه خوردن ، رانندگی کردن و چیزهای دیگر صحبت کنید.

* همچنین می توانید درباره افراد دیگری که در زندگی کودک شما هستند،با او حرف بزنید.

  • درباره پدر بزرگ و مادربزرگش برایش بخوانید. مثلا بگویید :” مامان بزرگ یک دنیا دوستت دارد ،اون لپای خوشگلتو بوس می کنه “.
  • درباره خواهرها و برادرهایش حرف بزنید : ” خواهرت (اسم خواهرش را بگویید) دوستت دارد،دوستت داره،دوستت داره.”
  • راجع به حیوانات خانگی تان حرف بزنید.

بازی هفدهم : صدا از کجا می اید ؟

تحقیقات نشان می دهد : شنیدن مداوم موسیقی قدرت استدلال کودک را در آینده بالا می برد،به خصوص در زمینه مفاهیم مکانی و زمانی.

– انجام
بازی هایی که قدرت شنیدن و درک صداها را در کودک شما بالا می برد ، باعث
افزایش اتصالات مغزی او می شود. این درک و اگاهی چیزی است که با گذر زمان و
کسب تجربه های مختلف به دست می آید.

نوع بازی :

* یک اسباب بازی کوکی را که آهنگ می زند بردارید و جایی دور از چشم کودکتان بگذارید.

* سپس آن را کوک کنید و از کودکتان بپرسید : ” صدا از کجا می آید؟”

* وقتی که کودکتان رویش را به جهت صدا برمی گرداند،او را حسابی تشویق کنید.

* این بازی را در نقاط مختلف اتاق تکرار کنید.

* اگر کودکتان سینه خیز می رود می توانید اسباب بازیی را زیر بالش یا جای دیگری پنهان کنید تا او با شنیدن صدا خودش را به آن برساند.

بازی هجدهم : کوچولوی من چه کار می کنه ؟

تحقیقات نشان می دهد : صحبت کردن با کودکان از سن خیلی کم به انها کمک می کند سریع تر شروع به حرف زدن کنند.

– تمام بازی های فکری که تا حالا انجام داده ایم در این شعر یکجا جمع شده است .

نوع بازی :

* جمله های زیر را برای کودکتان بخوانید و حرکت های گفته شده را انجام دهید :

” کوچولوی من چه کار می کنه؟

کوچولو خودشو تکون می ده.(کودکتان را تکان بدهید.)

کوچولوی من چه کار می کنه ؟

کوچولو توی تختش می خوابه.(کودکتان را به پشت بخوابانید.)

کوچولوی من چه کار می کنه؟

واسه ی بابا لبخند می زنه.(صورت تان را به صورت کودکتان نزدیک کنید و به او لبخند بزنید.)

کوچولوی من چه کار می کنه ؟

کوچولو سرشو تکون می ده.(سر کودکتان را بگیرید و به آرامی به این طرف و آن طرف تکان بدهید.)

کوچولوی من چه کار می کنه ؟

قایم باشک بازی می کنه.( دست هایتان را روی چشم هایتان بگذارید.)

کوچولو ،حالا چه کار کنیم؟

کوچولو بیا نگاه کنیم.(دست هایتان را از روی چشم هایتان بردارید.)

کوچولو،بگو چی می بینی؟

کوچولو، بگو کی می بینی؟ (صورتتان را نزدیک صورت کودکتان بیاورید.)

من برگشتم پیش کوچولو

آره بابا جون،آره بابا جون. (کودکتان را با محبت در اغوش بگیرید.)



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top