تخلفات خدمات پس از فروش

نحوه رسیدگی به تخلفات خدمات پس از فروش خودرو

مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نحوه رسیدگی
به شکایت‌های مشتریان از خدمات پس از فروش خودرو را بیان کرد.

محسن سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مشتریان در صورت
هرگونه نارضایتی از خدمات نمایندگی‌های شرکتهای خودروساز و واردکننده
خودرو، می‌توانند ابتدا به واحد بازرسی و شکایات آن شرکت خدمات پس از فروش
مراجعه کنند.

وی با بیان این که در صورت عدم رسیدگی مشتریان باید شکایت خود را به وزارت
صنعت، معدن و تجارت ارائه کنند، خاطرنشان کرد:‌ این وزارتخانه شکایت مربوطه
را رسیدگی کرده و در صورت درست بودن شکایت، شرکت خدمات پس از فروش را ملزم
به ایفای حقوق مشتری خواهد کرد.

مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: نکته
مهم آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت از قدرت اجرایی بالایی برخوردار
بوده و شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش وابسته به خودروسازان و
همچنین وارد کنندگان خودرو به هیچ وجه نمی‌توانند در برابر نظرات کارشناسی
این وزارتخانه برای ایفای حقوق مشتریان مقاومت کنند.

وی افزود: با توجه به گذشت چند سال از تدوین دستورالعمل خدمات پس از فروش
خودرو و در راستای ارتقای سطح خدمات و کسب رضایت مشتریان، دستورالعمل جدید
با اصلاحاتی به شرکتها ابلاغ شده است.

سلیمی با بیان این که در دستورالعمل جدید تغییراتی در نحوه بررسی مدیریت
شرکتهای خدمات پس از فروش عملکرد نمایندگی‌های مجاز، نظرسنجی از مشتریان و
نظرسنجی از مدیران نمایندگی‌های مجاز صورت گر فته است، خاطرنشان کرد:
مجموعه این تغییرات به سختگیرانه‌تر شدن بازرسی از عملکرد شرکتهای خدمات پس
از فروش منجر شده است.

وی ادامه داد: در دستورالعمل جدید سطوح رتبه‌بندی نمایندگی‌های خدمات پس از
فروش سختگیرانه‌تر شده و ضریبی به نام ضریب خدمت به شاخص‌های مورد بررسی
اضافه شده که بیانگر میزان مراجعه مشتریان به نمایندگی‌های مجاز بعد از
دوره گارانتی است.

مدیر مهندسی بازرسی خدمات شر کت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران افزود: در
دستورالعمل جدید رتبه‌بندی نمایندگی‌های مجاز سختگیرانه‌تر شده و سطح ممتاز
به سطوح قبلی اضافه شده است. همچنین پرسش‌های نظرسنجی از مشتریان بر اساس
نیازهای جدید به روز شده است.

وی با بیان این که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان مسوول
بازرسی از شرکتهای خدمات پس از فروش خودروسازان و وارد کنندگان خودرو در
حال عملیاتی کردن دستورالعمل جدید است، تصریح کرد: از ابتدای تیر ماه
دستورالعمل جدید خدمات پس از فروش خودرو به طور کامل اجرایی شده و مطمئنا
افزایش نظارت‌ها و در نتیجه بهبود میزان رضایت مشتریان از این خدمات را به
دنبال خواهد داشت.



اصلاحيه قانون حقوق مصرف‌كنندگان خودرو به هيات دولت رفت

اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو براي
تصويب نهايي به هيات دولت ارسال شد. به گزارش ايسنا، اصلاح آيين‌نامه
اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو از چند سال پيش در وزارت
صنعت، معدن و تجارت آغاز شد. اين اصلاحيه سرانجام در اواخر سال گذشته به
تصويب وزير صنعت، معدن و تجارت رسيد و براساس جديدترين اخبار به دست آمده،
براي تصويب نهايي به هيات دولت ارسال شده است. در اصلاحيه آيين‌نامه
اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو، برخي كاستي‌ها و ابهامات
آيين‌نامه پيشين برطرف شده است به‌گونه‌اي كه در آيين‌نامه جديد زمان‌بندي و
ضوابط فروش و پيش‌فروش خودرو در كشور تعيين شده است. بنابراين با اجرايي
شدن آيين‌نامه جديد، عرضه‌كنندگان خودرو در كشور در صورت وجود تاخير در
تحويل خودروهاي فروخته شده ملزم به پرداخت جريمه تاخير به مشتريان خواهند
بود. همچنين واردكنندگان و توليدكنندگان خودرو اجازه نخواهند داشت بيشتر
از موجودي خود در گمرك يا ظرفيت توليد فعال خود، خودرو پيش‌فروش كنند و
فروش فوري نيز منوط به وجود خودروي آماده تحويل خواهد بود. پس از تاييد
هيات دولت، اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان
خودرو به تمام واردكنندگان و توليدكنندگان خودرو ابلاغ و اجرايي خواهد شد.
دستورالعمل جديد خدمات پس از فروش خودرو ابلاغ شد دبير انجمن صنفي خدمات
پس از فروش خودرو از ابلاغ دستورالعمل جديد شرايء ضوابط و ارزيابي خدمات پس
از فروش صنعت خودرو خبر داد. عباسعلي غياثي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار
كرد: اين دستورالعمل جديد، ويرايش چهارم دستورالعمل خدمات پس از فروش صنعت
خودرو است. وي با بيان اين‌كه در اين دستورالعمل ضوابط ارزيابي سطح كيفي
خدمات پس از فروش صنعت خودرو سخت‌گيرانه‌تر شده است، خاطرنشان كرد: با
اجرايي شدن اين دستورالعمل شاهد افزايش سطح كيفي نمايندگي‌هاي خدمات پس از
فروش خودرو خواهيم بود. دبير انجمن صنفي خدمات پس از فروش خودرو ادامه
داد: تمركز دستورالعمل جديد بر جلب رضايت مشتريان است به همين دليل علاوه
بر رده‌بندي‌هاي پيشين مبني بر وجود نمايندگي‌هاي سطح يك، دو و سه ايجاد
نمايندگي‌هاي ممتاز نيز در آن پيش‌بيني شده است. وي افزود: نمايندگي‌هاي
ممتاز كه ايجاد خواهند شد، خدماتي فراتر از ساير نمايندگي‌هاي خدمات پس از
فروش ارائه داده و تجهيزات كامل‌تر و خاص‌تري خواهند داشت. غياثي با
بيان اين‌كه اين دستورالعمل در ابتداي سال جديد به تمام شركت‌هاي خدمات پس
از فروش خودروسازان ابلاغ شده است، تصريح كرد:‌ با اجراي اين دستورالعمل
نمايندگي‌هايي كه كيفيت خدمات پس از فروش خود را ارتقا دهند تشويق شده و با
نمايندگي‌هاي كم كار برخورد خواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top