مهندس ها بخوانند/ شرايط ورود به سازمان نظام مهندسي
شاید سازمان نظام مهندسی را بتوان بزرگترین نهاد غیر دولتی و NGO در كشور
دانست. طبق آمارهای تقریبی ، سازمان نظام پزشكی حدود ۲۰۰ هزار عضو دارد كه
شامل پزشكان، داروسازان، دندانپزشكان و… می باشد. این در حالی است كه
سازمان نظام مهندسی ساختمان به تنهایی چیزی حدود ۵۰ هزار عضو در سراسر كشور
دارد ؛ به گونه ای كه چندین سازمان نظام مهندسی متناسب با رشته های مختلف
در كشور فعالیت می كند.
شاید اولین و مهمترین مسئله برای فارغ
التحصیلان رشته هایی از قبیل عمران، معماری، شهرسازی و… عضویت در این
سازمان و دریافت پروانه اشتغال به كار از سازمان نظام مهندسی استان ساكن در
آن باشد . لذا در این گزارش سعی داریم با توجه به جمعیت ۵۰ هزار نفری
عضواین سازمان كه روز به روز نیز بر تعداد آنها افزوده می شود به مراحل اخذ
پروانه اشتغال به كار و چگونگی تمدید و ارتقاء آن بپردازیم.
چه
زمانی می توان در آزمون شركت كرد؟ همه فارغ التحصیلان این رشته ها بعد از
گذشت ۳ سال از مدرك كارشناسی یا ۲ سال از مدرك كارشناسی ارشد و یا ۱ سال از
مدرك دكترای خود می توانند در آزمون نظام مهندسی شركت كنند و در صورت
پذیرفته شدن در این آزمون كه عموما به صورت open book برگزار شده و در كلیه
رشته ها حدنصاب قبولی ۵۰ درصد كل نمره می باشد اشتغال به كار پایه ۳
دریافت كنند. البته در رشته هایی مانند مهندسی عمران پروانه اشتغال به كار
در سه بخش اجرا، محاسبات و نظارت وجود دارد كه برای هر كدام از آنها آزمونی
جداگانه گرفته می شود و هر كدام از مهندسین با قبولی در هر یك از این
آزمونها پروانه اشتغال به كار پایه ۳ در آن بخش را دریافت می كنند.
به
گزارش تراز ، یكی از مزیت های داشتن این پروانه وجود یك شماره خاص در نظام
مهندسی هر استان به هر شخص است كه تقریبا مشابه همان شماره نظام پزشكی می
باشد و افراد دارای پروانه اشتغال می توانند برای تاسیس شركت، دفاتر مهندسی
و… اقدام كنند و یا حتی امتیاز سهمیه خود را به شركت های قانونی شاغل در
صنعت ساختمان واگذار كنند.
برای ارتقاء پایه چه باید كرد؟ در
سازمان نظام مهندسی، پایین ترین درجه پروانه اشتغال به كار پایه ۳ می باشد
كه مهندسانی كه دارای این پروانه باشند طبق ماده ۱۱ قانون نظام مهندسی پس
از گذشت ۴ سال می توانند از پایه ۳ به ۲ و پس از گذشت ۵ سال دیگر از پایه ۲
به ۱ ارتقاء پیدا كنند . شایان ذكر است كه هیچ مهندسی با هر میزان تحصیلات
و سابقه كار به هیچ عنوان نمی تواند از پایه ۳ یكباره به پایه ۱ ارتقا
پیدا كند و گذشت زمان و كسب تجربه برای ارتقاء پایه امری الزامی است. طریقه
ارتقای پایه در پروانه اشتغال به این صورت است كه افراد دارای پروانه
اشتغال پایه ۳ در یك سری كلاس ها و دوره ها شركت كرده و در یك آزمون داخلی
امتحان می دهند كه به شرط قبولی در آن آزمون، حضور در كلاس ها و گذشت زمان
كافی می توانند ارتقاء پایه داشته باشند به نحوی كه اگركسی در سال ۸۷ از
دانشگاه در مقطع كارشناسی فارغ التحصیل شده باشد و به طور مرتب در حرفه
مهندسی فعالیت داشته باشد به شرط قبولی در آزمون ها در سال ۹۰ پایه ۳، در
سال ۹۴ پایه ۲ و در سال۹۹ می تواند پروانه اشتغال به كار پایه یك را كسب
كند. ضمن اینكه ارتقاء پایه ها در سازمان نظام مهندسی به میزان تحصیلات و
مدرك تحصیلی ارتباطی ندارد بلكه یك فرد با مدرك كارشناسی می تواند دارای
پایه یك باشد در حالی كه شخص دیگری با مدرك دكترا پروانه اشتغال به كار
نداشته باشد یا دارای پروانه پایه ۳ باشد.
نظارت بر ساختوساز ساختمانها ملی میشود
ه گزارش تراز به
نقل از ایسنا، سعید غفرانی گفت: به تازگی تفاهمنامهای میان سازمان نظام
مهندسی تهران و پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و سازمان زمینشناسی و
اکتشافات معدن به منظور ارتقاء دانش تخصصی و افزایش مهارت نیروی انسانی و
ارتقاء سطح کیفی ساختوساز در صنعت ساختمان منعقد شد.
وی با اشاره به
ماده ۳۳ قانون گفت: این ادعا وجود دارد پس از اجرای قانون نظام مهندسی
کلیهی ابنیه در سطح شهر از سطح کیفیت لازم برخوردار شود.
به گفته رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران امکان تحقق این هدف بدون همگرایی در بخشهای مختلف ساختمان امکانپذیر نیست.
همکاری شهرداری تهران و همچنین شورای اسلامی شهر نیز می تواند در این امر موثر باشد.
غفرانی
با اشاره به نظارتهای صورت گرفته توسط چهار ناظر بر ساخت و سازهای بالای
۳۰۰۰ متر گفت: درحال حاضر ساختمانها بالای ۱۵۰۰متر نیز نظارت میشوند وبه
زودی این نظارتها به ساختمانهای با متراژ ۵۰۰ متر میرسد.
رییس
سازمان نظام مهندسی استان تهران تاکید کرد: نظارت بر ساختوسازها و کیفیت
ساختمان با همکاری این سازمان به دلیل بروز مشکلاتی همچون گازگرفتگی و
برقگرفتگی و فقدان ایمنی لازم در ساختمانهای ساخته شده است و این امر
موجب شد تا سازمان نظام مهندسی نسبت به امنیت ساختوساز تلاش بیشتری کند.
وی
با اشاره به گسلهای شهر تهران گفت: تلاش میشود ساختوسازها و نظارت بر
آنها با دقت ویژه انجام شود که سازمان نظام مهندسی امیدوار است به زودی با
ارائهی این خدمات بتواند ابنیه شهر را سالم ببیند.
غفرانی
با بیان اینکه به وجود متخصصان در این امر نیاز است، گفت: سازمان نظام
مهندسی با تجمیع خدمات فنی مهندسی و حضور کارفرما و ناظران این مسوولیت را
برعهده گرفته است و تا زمانی که قانون برای مهندسان چارچوب تعیین کرده است
آنها بر سرکار حاضر میشوند.
رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران تاکید کرد: امیدواریم این طرح آزمایشی در سطح ملی اجرا شود.
وی
در ادامه از تفکیک صدور پایان کار ساختمانها میان شهرداری و سازمان نظام
مهندسی خبر داد و گفت: تفکیک آپارتمانها و صدور پایان کار به سازمان نظام
مهندسی سپرده شده و مقرر شده نقشه تفکیکی مبنای صدور پایان کار در شهرداری و
اداره ثبت باشد.
غفرانی افزود: در حال حاضر این طرح در منطقه هشت تهران در حال اجرا است
رییس
سازمان نظام مهندسی استان تهران در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر ساخت
ساختمانها با کیفیت بیشتر و نظارت توسط پژوهشگاه زلزلهشناسی افزایشی در
هزینهی تمامشده واحدهای ساختهشده دارد، گفت: این هزینهها به عهده
سازمان نظام مهندسی است و در قیمت تمامشده است و بر قیمت تمامشده یک
ساختمان مسکونی تاثیری ندارد.
رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران
در پاسخ به پرسشی مبنی بر توجه سازمان بر بافت فرسوده شهر تهران اظهار کرد:
در استان تهران در مناطقی همچون جنوب شهر که در برخی موارد شمال شهر
لکههایی از بافت فرسوده دیده میشود که به دلیل زلزلهخیز بودن تهران
باید هرچه سریعتر نسبت به احیای آنها اقدام کرد.
غفرانی تاکید کرد: برای اجرای این طرح ابتدا باید بافتهای در معرض ریزش و با مشکلات حاد آغاز شوند.
وی
افزود: این بافتها از سوی شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفته و باید دقت
شود به جای بافت فرسوده بافتی نوساز و با استحکام پایدار و توسط مهندسان
ذیصلاح ساخته شود نه اینکه دوباره به جای بافت فرسوده بافت دیگری در همان
سطح ساخته شود.
رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به
اینکه در مدت نظارت سازمان بر ساختوسازها هنوز برخی مناطق دچار گودبرداری
و ریزش ساختمان میشوند، بیان کرد: سازمان نظام مهندسی مسوولیت نظارت فنی
بر ساختوسازها را ندارد، اما طی مدت اخیر بازرسی و نظارت این امور از
جمله امور فنی و امنیتی را به عهده گرفته و این را از جالب مسوولیت قانونی و
مدنی خود میداند.
غفرانی معتقد است: بروز چنین مشکلاتی در
ساختوساز شهری ناشی از خلأ سازنده و پس از آن ناظر است که به نظر میرسد
سازندگان خوب باید معرفی و در کار بهره گرفته شود. اگر نظارتها در مدت
اخیر صورت نمیگرفت، شاید آمار منتشر شده از ریزش ساختمانها بیش از آمار
فعلی بود.
رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران دربارهی فعالیت
کاردانهای فنی در ساختوساز گفت: این کاردانها ادعا دارند که میتوانند
در موازات مهندسان فعالیت کنند که سازمان نظام مهندسی این را قبول ندارد،
اما در صورت ایجاد فضای مناسب کار حتما از این کاردانها استفاده میشود.
وی افزود: کاردانهای فنی ادبیات مهندسی را میشناسند، بنابراین در صورت ایجاد محیط مناسب برای کار از آنها بهره گرفته میشود.
معاون
فنی و عمران سازمان نظام مهندسی استان تهران هم گفت: تاکنون ۹۰۰۰ پروژه
ساختمانی توسط سازمان نظام مهندسی به نظارت عالیه معرفی شده است.
رضا حیدریون افزود: از میان ۸۰۰۰ بازدید شبانه و روزانه مهندسان سازمان از گودبرداریهای شهر تهران هیچ ریزشی گزارش نشده است.
وی
افزود: از ابتدای تیرماه طرح کنترل سازه بر اسکلت ساختمانها آغاز شد که
این طرح به عنوان یکی از دغدغههای این سازمان عنوان میشد. هم چنین از اول
شهریورماه امسال نظارت بر جوش اسکلت ساختمانها نیز آغاز شد.
به گفته حیدریون اجرای این طرحها بر ساختوساز میتواند تضمینی بر کیفیت ساختوساز شهری شود.
معاون
فنی و عمرانی سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به حضور ناظران در
اجرای طرحهای نظارت بر ساختمانهای در حال ساخت گفت: افزایش ۶۰ درصدی حضور
مهندسان ناظر بر سر ساختمانها موجب شده تا پروسهی یکساله حضور مهندسان و
صاحب صلاحیت بررسی شود.
وی افزود: در حال حاضر ساختمانهای ۵۰۰ تا
۱۰۰۰ متر نیز در دستور کار نظارت توسط سازمان هستند که با اجرای قانون نظام
مهندسی و اجرای ماده ۳۳ آن این نظارتها نیز به متراژهای کمتر میرسد.