شرایط صدور مجوز آژانس مسافرتی

به سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی خوش آمدید.

خواهشمند است قبل از ثبت اطلاعات به نکات زیر توجه فرمایید.

به اطلاع کلیه دفاتر و آژانس های خدمات
مسافرتی که هم اکنون دارای مجوز بند (ب) می باشند می رساند که می بایست با
مراجعه به بخش خود اظهاری نسبت به ثبت اطلاعات دفاتر در این سامانه اقدام
نمایند. جهت ثبت اطلاعات روی گزینه “ثبت اطلاعات آژانس” کلیک نمایید.

همچنین کلیه متقاضیان مجوز بند (ب) با مراجعه به بخش “ارائه درخواست مجوز بند ب” نسبت به ثبت درخواست، پیگیری و تکمیل مراحل اقدام نمایند.

ضمنا به اطلاع کلیه کاربرانی که قبل از
تاریخ 1391/07/28 درخواست مجوز بند (ب) از طریق سامانه الکترونیک را ارائه
نموده اند، می رساند نام کاربری و رمز عبور دریافت شده قبلی معتبر نخواهد
بود و می بایست به منظور تکمیل مدارک، درخواست خود را مجدد ارائه نمایند.
پس از گذر از  مرحله سوم، نام کاربری و رمز عبور جدید از طریق SMS و ایمیل
در اختیار قرار خواهد گرفت.

جهت ارائه درخواست صدور پروانه بهره
برداری مجوز بند «ب» حتما به نکات ذیل توجه داشته باشید تا در فرآیند ارائه
درخواست دچار مشکل نشوید.


قبل از اقدام به ارائه درخواست : 

  • تصویر مدارک ذیل جهت ارائه درخواست الزامی می باشد : 

    • عکس پرسنلی
    • تصویر کارت ملی
    • تصویر صفحه اول شناسنامه
    • تصویر صفحه وسط شناسنامه
    • تصویر صفحه آخر شناسنامه
    • تصویر کارت پایان خدمت برای آقایان
    • تصویر آخرین مدرک تحصیلی

      توجه: در صورت عدم ثبت مدارک شما در سیستم، ثبت نام ناقص تلقی می گردد و ترتیب اثر داده نخواهد شد.

در زمان ثبت درخواست : 

  • در مرحله سوم ایمیل و شماره همراه خود
    را صحیح وارد نمایید تا سیستم بتواند پس از تکمیل مرحله سوم، نام کاربری و
    رمز عبور شما را به صورت ایمیل و SMS برای شما ارسال نماید. ممکن از ایمیل
    و SMS مذکور در برخی از اوقات و به دلیل ترافیک بالا کمی با تاخیر به دست
    شما برسد. 
  • در صورتیکه به هر دلیل رمز عبور را
    دریافت نکردید، می توانید از بخش ارتباط با مدیریت سایت، مشکل خود را مطرح
    نمایید تا توسط کاشناسان مشکل شما بررسی گردد. خواهشمند است در زمان ثبت
    مشکل خود حتما کد ملی را وارد نمایید تا کارشناسان بتوانند سریعتر به مشکل
    شما رسیدگی نمایند.
  • در صورتی که در زمان ارائه درخواست از مرحله سوم رد نشدید و ثبت نام ناقص بماند، سامانه هیچ اطلاعاتی را ثبت ننموده و شما بایستی درخواست خود را مجددا از ابتدا ثبت کنید.
  • در صورتی که در زمان ارائه درخواست
    مرحله سوم را گذرانده و وارد مرحله چهارم شدید و به هر دلیل ثبت نام ناقص
    بماند. می توانید با استفاده از کد ملی و رمز عبوری که از طریق ایمیل و SMS
    دریاقت نموده اید وارد سایت شده و ثبت نام خود را تکمیل نمایید. جهت ورود
    به سامانه بایستی از لینک “ورود به سامانه” (سمت چپ بالای صفحه) استفاده کنید. 

مهم : درخواست هایی که از مرحله سوم گذشته  و ناقص مانده باشند، حداکثر ظرف مدت 48 ساعت
بایستی تکمیل شوند. در غیر اینصورت اطلاعات درخواست شما بصورت اتوماتیک از
سامانه حذف شده و باید از ابتدا درخواست خود را ارائه دهید.

پس از ثبت درخواست : 

پس از تکمیل تمامی مراحل
درخواست شما به کارتابل استان مربوطه ارجاع خواهد شد. تایید ارسال به
کارتابل استان بلافاصله پس از تکمیل مراحل ثبت درخواست، از طریق ایمیل و
SMS به شما اطلاع رسانی می شود.

جهت پیگیری درخواست منتظر سایر اطلاع رسانی های سیستم باشید.



آئين نامه نظارت بر تاسيس و فعاليت دفترهاي خدمات مسافرتي ، سياحتي – جهانگردي و زيارتي

هيات وزيران در جلسه مورخ 27/3/1380 بنا به پيشنهاد
شماره 1621/10/10807/1 مورخ 21/4/1379 وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي و به
استناد تبصره (6) ماده (7) اصلاحي قانون توسعه صنعت ايرانگردي و جهانگردي –
مصوب 1375 – آئين نامه نظارت بر تاسيس و فعاليت دفترهاي خدمات مسافرتي ،
سياحتي ، جهانگردي و زيارتي را بشرح زير تصويب نمود:

فصل اول – كليات
ماده 1- دفترهاي خدمات موضوع اين آئين نامه عبارتند از:
الف – دفتر خدمات مسافرتي كه در زمينه تنظيم برنامه هاي مسافرتي ، فروش
بليط مسافرت ، ذخيره مكان و هرگونه اقدام ديگر مربوط به خدمات ترابري مسافر
به طور مستقيم يا غير مستقيم با رعايت قوانين و مقررات راه و ترابري
فعاليت مي نمايد.
ب – دفتر خدمات سياحتي – جهانگردي كه در زمينه اخذ رواديد، تنظيم و انجام
مسافرت گروهي داخلي و خارجي ، ذخيره مكان و هرگونه خدمات ايرانگردي و
جهانگردي با رعايت قوانين و مقررات ايرانگردي و جهانگردي فعاليت مي كند.
پ – دفتر خدمات زيارتي كه در زمينه ثبت نام ، تنظيم و انجام خدمات موضوع
بند (الف) ماده يك اين آئين نامه بپردازد بايد مجوز مربوط را از وزارت راه و
ترابري اخذ نمايد و هر شخص حقيقي يا حقوقي كه قصد انجام خدمات موضوع
بندهاي (ب) و (پ) ماده يك اين آئين نامه را دارد بايد مجوز لازم را از
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كسب نمايد.
تبصره – صدور كليه مجوزهاي موضوع اين ماده براي يك شخص نيز بلامانع است.
ماده 3- كليه اشخاص حقيقي و حقوقي كه اقدام به فعاليتهاي
مسافرتي، سياحتي – جهانگردي و زيارتي مي نمايند موظفند حسب مورد مجوزهاي
لازم را مطابق مواد اين آئين نامه از مرجع مربوط اخذ نمايند، در غير اين
صورت نيروي انتظامي با معرفي مرجع مربوط از فعاليت آنان ممانعت به عمل
آورده و متخلفان را به محاكم دادگستري دلالت مي نمايد.
فصل دوم – شرايط صدور مجوز
ماده 4- مجوز تاسيس دفترهاي خدمات مسافرتي، سياحتي –
جهانگردي و زيارتي مي نمايند موظفند حسب مورد مجوزهاي لازم را مطابق مواد
اين آئين نامه از مرجع مربوط از اخذ نمايند، در غير اين صورت نيروي انتظامي
با معرفي مرجع مربوط از فعاليت آنان ممانعت به عمل آورده و متخلفان را به
محاكم دادگستري دلالت مي نمايد.

فصل دوم – شرايط صدور مجوز
ماده 4- مجوز تاسيس دفترهاي خدمات مسافرتي ،سياحتي –
جهانگردي و زيارتي – كه از اين پس دفتر ناميده مي شود- با شرايط زير به
تشخيص مرحجع صدور مجوز براي متقاضيان حقيقي يا حقوقي صادر مي شود
الف – ضوابط كلي:
1- ارائه محل مناسب براي دفتركار
2- معرفي مدير فني.
3- ارائه نام و نشان دفتر
4- سپردن تضمين
ب – شرايط اشخاص حقوقي :
1- تابعيت ايران
2- متدين به دين اسلام يا ساير اديان به رسميت شناخته شده در قانون اساسي.
3-  عدم اعتياد به مواد مخدر بنا به تائيد مراجع ذيصلاح
4- ارائه گواهي عدم سوء پيشينه كيفري.
5- داشتن كارت پايان خدمت نظام وظيفه يا معافيت از آن براي متقاضيان مرد.
6- داشتن حداقل مدرك تحصيلي كارشناسي.
7- نداشتن اشتغال ديگر كه مانع فعاليت مورد نظر باشد.
8-  داشتن حداقل 25 سال سن 0
9- داشتن حداقل 3 سال سابقه كار مفيد مرتبط با فعاليت مورد نظر و صلاحيت شغلي.
تبصره – مجوز تاسيس و فعالتي دفتر براي اتباع بيگانه فقط در قالب اشخاص حقوقي و با رعايت قوانين و مقررات مربوط صادر مي شود

ماده 5- وزارتخانه هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي و راه و ترابري حسب مورد نظر مراجع ذيصلاح را درخصوص صلاحيت داوطلبان كسب مي نمايند.
تبصره – دستگاه هاي مورد استعلام موظفند پاسخ نظرخواهي موضوع اين ماده را
حداكثر تا پانزده روز اعلام نمايند و عدم پاسخگويي در مدت ياد شده به عنوان
موافقت آن دستگاه تلقي مي شود.
ماده 6- جانبازان بيش از 25 % با داشتن توانايي جسمي و
آزادگان و رزمندگان جنگ تحميلي با بيش از دو سال سابقه حضور داوطلبانه در
جبهه و خانواده هاي شاهد با معرفي مرجع مربوط و داوطلبان بومي و فارغ
التحصيلان دانشكده هاي ايرانگردي و جهانگردي ورشته هاي مرتبط با داشتن
شرايط كامل اين آیین نامه از نظر نوبت اعطاي مجوز تاسيس دفتر اولويت دارند.

ماده 7- متقاضيان تاسيس دفتر بايد محلي را با شرايط زير جهت انجام فعاليت خود به تشخيص مرجع صدور مجوز دارا باشند:
الف – مساحت دفتر 40 الي 70 مترمربع (با توجه به ميزان تقاضا و موقعيت به تشخيص مرجع صدور مجوز)
ب – كاربري تجاري يا اداري محل دفتر
پ – ارائه مدرك معبتر رسمي مبني بر تصرف مالكانه يا استيجاري محل دفتر
ماده 8- متقاضيان تاسيس دفتر بايد يك نفر را به عنوان
مدير فني به مراجع مربوط حسب مورد معرفي نمايند، مدير فني ضمن دارا بودن
شرايط بند(پ) ماده (4) اين آئين نامه بايد داراي شرايط زير باشد:
1- آشنايي كامل به يكي از بانهاي خارجي ترجيحا” انگليسي و در مورد متقاضيان بند(پ) ماده يك ترجيحا” عربي.
2-ارائه گواهينامه فارغ التحصيلي از آموزشگاهها و مراكز آموزش عالي و مدارس
حرفه اي خدمات مسافرتي و سياحتي – جهانگردي يا مراكز آموزشي وزارتخانه هاي
مرتبط
تبصره – فعاليت اتباع خارجي در سمت مديرفني منوط به دارا بودن پروانه معتبر
اشتغال و تاييد صلاحيت فني آنها به وسيله مرجع صادر كننده مجوز است .
ماده 9- دارندگان محوز يا مديران عامل اشخاص حقوقي در
صورت دارا بودن شرايط ماده (8) اين آئين نامه مي توانند به عنوان مدير فني
همان دفتر تعيين شوند.
تبصره – مدير فني در هر حال نمي تواند مدير فني بيش از يك دفتر باشد و موظف است تمام وقت در محل دفتر حاضر باشد.
ماده 10- متقاضيان مجوز تاسيس دفتر مكلف است تضمين معتبر
به ميزان حداقل پنجاه ميليون ريال براي هر مجوز به مرجع صدور مجوز به عنوان
حسن انجام كار و تضمين تعهد تسليم نمايد.
تبصره – مبلغ تضمين هر دو سال يك بار با توجه به شاخص تورم اعلام شده از بانك مركزي ايران توسط مرجع صدور مجوز قابل افزايش است .
ماده 11- تضمين سپرده شده در صورت عدم ايفاي تعهدات به
تشخيص مرجع صدور مجوز قابل استيفا مي باشد، در صورتي كه تمام يا قسمتي از
تضمين، مورد استفاده قرار گيرد مرجع مربوط مراتب رابه وسيله نامه بنشاني
دارنده مجوز اعلام مي كند و دارنده مجوز مكلف است حداكثر تا يك ماه از
تاريخ اعلام تضمين را به ميزان مقرر تكميل نمايد.
تبصره – عدم اجراي دستور تكميل تضمين بدون عذر موجه بنا به تشخيص مرجع صدور مجوز، منجر به تعليق مجوز فعاليت دفتر مي شود.
ماده 12- در صورتي كه صاحب مجوز انصراف خود را از ادامه
فعاليت به وسيله نامه سفارشي يا ثبت در دبيرخانه مرجع صادركننده مجوز يا
اظهارنامه رسمي اعلام كند وتسويه حسابهاي لازم انجام پذيرد يا فعاليت ياد
شده تعطيل شده باشد، تضمین سپرده شده آزاد مي شود.
ماده 13- متقاضي بايد نام و نشان دفتر خود را به مرجع
صدور مجوز اعلام كند تا پس از تاييد مورد استفاده قرار دهد. تغيير نام و
نشان بدون تائيد مرجع صدورمجوز ممنوع است .
تبصره – نام و نشان بايد داراي مفهوم متناسب با فعاليت دفتر بوده و از نامهاي غير فارسي و غير متعارف نباشد.
ماده 14- پس از صدور موافقت اوليه مجوز دفتر توسط مرجع
ديربط و احراز شرايط بندهاي (الف)و(ب) ماده (4) اين آئين نامه و ابلاغ آن ،
متقاضی موظف است طي سه ماه نسبت به معرفي مكان ، نام ، نشان مدير فني
داراي شرايط و ارائه تضمين به مرجع ياد شده اقدام نمايد، در غير اين صورت
موافقت صادر شده بي اثر است .
ماده 15- وزارتخانه هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي و راه و
ترابري موظفند پس از دريافت مدارك مندرج در ماده (4) حداكثر تا يك ماه
نتيجه بررسي خود را به متقاضي اعلام نمايند.

فصل سوم – تكاليف دارنده مجوز
ماده 16- تغيير محل دفتر بدون موافقت مرجع صادر كننده
مجوز ممنوع است و تخلف از اين ماده موجب تعطيل دفتر جديد و تعليق مجوز تا
كسب موافقت از مجرع ياد شده مي شود.
ماده 17- دفتر مجاز نيست به فعاليتي كه مغاير با موضوع فعاليتش بوده يا سنخيتي با آن نداشته باشد بپردازد.
ماده 18- در مواردي كه پروانه لغو شود دارنده پروانه بايد
ظرف ده روز از تاريخ ابلاغ تصميم قطعي لغو اصلي مجوز را به وسيله پست
سفارشي ياحضور به مرجع صدور مجوز مسترد نمايد.
ماده 19- دفتر موظف است در زمان تعليق از قبول تعهدهاي
جديد خودداري نمايد و طبق دستورالعمل هاي مراجع ذيربط به تعهدات قبلي عمل
نمايد، در صورت عدم رعايت مراتب بالا، مجوز دفتر به تشخيص مرجع صدور مجوز
برساند در غير اين صورت مجوز فعاليت او به تشخيص مرجع صادر كننده از يك ماه
تا سه ماه معلق مي شود.
ب – حضور مدير فني در دفتر الزامي است و در غياب مدير فني در موارد ضروري
دارنده مجوز يا مديرعامل شخص حقوقي مكلف به حضور در دفتر است .
پ – هر گاه دفتر پس از اخذ مجوز بيش از شش ماه بدون عذر موجه شروع به كار
ننمايد يا سه ماه بدون داشن عذر قابل قبول ، تعطيل باشد يا به مدت يك سال
هيچگونه فعاليتي نداشته باشد به تشخيص مرجع صادر كننده ، مجوز فعاليتش لغو
مي شود.
ت – دفتر موظف است اطلاعات مورد درخواست و گزارش عملكرد فعاليت خود را در
مدتي كه مراجع مربوط تعيين ميكنند ارائه دهد، در غير اينصورت به تشخيص مرجع
صدور مجوز براي مرتبه اول مجوز دفتر تا سه ماه تعليق و چنانچه پس از پايان
مدت تعليق مدارك ياد شده را ارائه ننمايد مجوز دفتر لغو مي شود.
ث – دفتر موظف است نام ، نشان ، نشاني كامل ، شماره هاي تلفن و نمابر و نوع
فعاليت خود را در سربرگ نامه ها به زبان فارسي و يكي از زبانهاي انگليسي
يا فرانسه يا عربي درج نمايد، همچنين در صورت ارائه شماره مجوز از سوي مرجع
صدور مجوز موظف به درج آن در تابلو، سربرگ و مكاتبات خود است .
ج – مديرعامل اشخاص حقوقي و دارنده مجوز در مورد اشخاص حقيقي پاسخگوي مرجع صدور مجوز و مسئول رعايت قوانين و مقررات مرتبط هستند.
ماده 21- انتقال مجوز دفتر پس از موافقت مرجع صدور مجوز و احراز شرايط و رعايت قوانين و مقررات مربوط امكان پذير است .
ماده 22 – در صورتي كه شخص حقيقي صاحب مجوز تمام يا يكي
از شرايط مقر در اين آئين مامه را بنا به تشخيص مرجع صدور از دست بدهد مجوز
وي تا 6ماه معلق مي شود و اگر در مدت ياد شده شرايط موردنظر را فراهم
ننمايد مجوز لغو مي شود.
ماده 23- در صورتي كه شخص حقيقي صاحب مجوز فوت نمايد يا
محجور شود ورثه متوفي يا قيم شخص مخجور بايدحداثكر تا 6 ماه شخص داراي
شرايطي را معرفي كنند، در غير اين صورت مجوز دفتر لغو مي شود. در اين مدت
مدير فني مسئوليت دارنده مجوز را بر عهده دارد.
ماده 24- انحلال قهري يا ارادي يا بطلان شخص حقوقي دارنده
مجوز موجب لغو مجوزفعاليت مي شود) مگر اينكه تا 6 ماه با رعايت شرايط مقر
قانوني نسبت به انتقال به شخص جدید اقدام و موافقت مرجع صدور را اخذ نمايد.

تبصره – در مدت انحلال قهري يا اردادي اشخاص حقوقي صاحب مجوز مدير تصفيه
موظف است تا شش ماه نسبت به انتقال مجوزبه شخص حقوقي مديرعامل يا مدير فني
فوت نمايد يا تغيير كند يا محجور شود يا هر يك از شرايط مندرج در اين آئين
نامه را از دست بدهد به تشخيص مرجع صدور مجوز دارنده مجوز در شخص حقيقي و
هيات مديره در شخص حقوقي موظف است مراتب را تا ده روز به صورت كتبي به مرجع
صدور مجوز اعلام نمايد و تا سه ماه شخص ديگري را كه داراي شرايط مقر در
اين آئين نامه باشد به جاي مدير سابق تعيين و به مرجع صدور مجوز معرفي
نمايد، درغير اين صورت مجوز دفتر لغو مي شود.
ماده 26- هر يك از دفترهايي كه اركان تشكيلات و مجوز آنها
با اين آئين نامه مطابقت ندارد موظفند حداكثر تا شش ماه از تاريخ لازم
الاجرا شدن اين آئين نامه وضعيت خود را با مفاد آن تطبيق دهند.
ماده 27- دفتر نبايد از عنواني غير از عنوان دفترخدمات مسافرتي ، سياحتي – جهانگردي و زيارتي مانند آژانس و بنگاه استفاده نمايد.
ماده 28- اعتبار مجوز صادر شده يك سال است و دارنده موظف است يك ماه قبل از انقضاي مدت نسبت به تمديد آن اقدام نمايد.
ماده 29- ايجاد نمايندگي يا شعبه توسط شخص حقوقي دارنده مجوز با رعايت اين آئين نامه و توصيه مرجع صدور مجوز بلامانع است .
ماده 30- كليه دفترها موظف به رعايت مقررات و دستورالعمل ها و خط مشي هاي ابلاغ شده توسط مراجع صدور مجوز هستند.

فصل چهارم – نظارت بر فعاليت دفتر
ماده 31- نظارت بر فعاليت دفتر از جهت كيفيت، سطح كارآئي و
رعايت مقرارت حسب مورد بر عهده وزارتخانه هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي و راه و
ترابري است و در صورت مشاهده تخلف از مفاد اين آئين نامه و ساير مقررات
مربوط مرجع صدور مجوز حسب مورد علاوه بر اعمال مجازاتهاي مقرر در اين آئين
نامه به شرح زير عمل مي كند:
الف – تذكر كتبي.
ب – اخطار كتبي با تعيين مهلت مناسب جهت رفع اشكال
پ – تعليق موقت از يك ماه تا سه ماه
تبصره 1- مرجع صدور مجوزدر صورت صلاحديد جهت اداي توضيح از دارنده مجوز يا
مديرعامل يا مدير فني يا كارشناسان صلاحيت دار دعوت مي كند و اتخاذ تصميم
در مورد تخلفات با مرجع ياد شده است
تبصره 2- تعليق يا لغو مجوز دفتر در يكي از روزنامه هاي كثير الانتشار درج ميشود.
تبصره 3- در صورتي كه تخلف دفتر واجد وصف محرمانه باشد پرونده جهت رسيدگي به مراجع قضايي صالح ارسال مي شود.
تبصره 4- در صورتي كه در خصوص نحوه فعاليت دفتر شكايت يا علام تخلفي از سوي
اشخاص ذيربط با دلايل متسدل ارائه شود مرجع صادركننده مجوز موظف است مورد
را بررسي و تصميم متقضي اتخاذ نمايد.
ماده 32– نيروي انتظامي و ساير مراجع قانوني ذيربط مكلفند
به تقاضاي مرجع صدور مجوز از ادامه فعاليت دفترهايي كه متخلف شناخته شده و
به تعليق يا لغو محكوم شده اند جلوگيري به عمل آورد
ماده 33- مراجع صدور مجوز بابت صدور يا تمديد مجوزهاي
موضوع اين آئین نامه وجوهي را كه مطابق تبصره (4) ماده (7) اصلاحي قانون
توسعه صنعت ايرانگردي و جهانگردي – مصوب 1375- توسط شوراي عالي ايرانگردي و
جهانگردي معين مي شود دريافت و مطابق تبصره 5 ماده ياد شده عمل مي نمايند.

ماده 34- وزارتخانه هاي راه وترابري و فرهنگ و ارشاد اسلامي موظفند پس از صدور مجوز يا تعليق يا لغو آن موضوع را به اطلاع يكديگر برسانند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top