اطلاعات فنی

هوش کامپیوتر چه زمانی به انسان‌ می‌رسد؟

در تاریخ پیشرفت‌های
بشری لحظه‌هایی هست که از یادها نمی‌رود.  یکی از آن لحظات
این جمله است: “بیا این‌جا جناب واتسن. کارت دارم”. جمله‌ معروفی
که الکساندر گراهام بل سال 1876 به زبان راند، در اولین مکالمه
تلفنی تاریخ.

  
یکی دیگر از این لحظات تاریخی روزی بود که کامپیوتر (Deep Blue)
ساخته شرکت آی.بی.ام، گری کاسپاروف، قهرمان وقت شطرنج جهان، را در
سال 1997 برد.
چهارده سال بعد، سال 2011، باز هم یک کامپیوتر شرکت آی.بی‌.ام – که
به یاد توماس واتسون، بنیان‌گذار شرکت، نامش را واتسون گذاشته
بودند – در یک مسابقه تلویزیونی به نام “محک” آدم‌ها را شکست داد.
خیلی‌ها این دو نمونه اخیر را نشانه پیشرفت اساسی در هوش مصنوعی
می‌دانند.
البته برای کسانی که بیرون آمریکا زندگی می‌کنند و با مسابقه “محک”
(Jeopardy) آشنا نیستند، این داستان معنای چندانی ندارد، چون تصوری
از این مسابقه و این‌که پیروزی در آن چقدر هوش می‌خواهد ندارند.
این دسته مخاطبان باید به همین واقعیت کفایت کنند که ماجرای
مسابقه، کسانی را که در حوزه فن‌آوری کار می‌کردند به وجد آورد.
احساس می‌کردند آن لحظه تاریخی که آلن تورینگ، نابغه بریتانیایی،
پیش‌بینی کرده بود، فرا رسیده.
پیش‌بینی تورینگ این بود که یک روز ماشین‌ها به جایی می‌رسند که
آدم صرفا با گفتگو از پشت صفحه نمایش‌گر نمی‌تواند بفهمد با ماشین
طرف است یا یک آدم دیگر.
این همه پیشرفت در حوزه کامپیوتر از یک جهت قابل درک است و آن چیزی
است که در قانون مور – به نام گوردون مور،‌ از بنیان‌گذاران شرکت
اینتل – هم مستتر است.
مور حدود چهل سال پیش گفته بود توان یک تراشه کامپیوتری حدود هر دو
سال یک‌بار دو برابر می‌شود. البته این حرف بیش از آن‌که قانون
باشد، نقشه راهی است برای صنعت کامپیوتر. چنین پیشرفتی، که همچنان
هم ادامه دارد، به این معناست که پردازش داده در کامپیوترها هم با
همین نرخ رشد می‌کند.
آن کامپیوتر آی.بی‌ام که سال 1959 (تحت نظارت آرتور ساموئلز) با
آدم چکرز بازی می‌کرد، نه توان پردازش کامپیوتر (Deep Blue) را
داشت، نه اساسا به چنان توانی که بازی شطرنج می‌طلبید نیاز داشت.
صفحه بازی چکرز مثل صفحه شطرنج است، اما خود بازی به مراتب آسان‌تر
است، چرا که تعداد حرکات ممکن آن به مراتب کمتر از شطرنج است. اما
سال 1959 کامپیوترها هم بسیار ضعیف‌تر بودند.
اما آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، بازی “محک” اساسا بحث دیگری است
– یعنی فراتر از پیچیدگی است. پرسش‌هایی که در آن طرح می‌شود
بی‌قاعده و گمراه‌کننده است. از همین رو پیروزی “آبی بزرگ” (Big
Blue) در این مسابقه برای کسانی که در حوزه هوش مصنوعی کار
می‌کنند، نقطه عطفی بود.
اما آیا این توان پردازش بالا، این توان محاسبه فوق‌العاده
کامپیوترهای امروزی، هوش حقیقی است، یا هوش مصنوعی شبیه‌سازی شده.

کامپیوترها در مسند قدرت
شرکت‌های ریز و درشت بسیاری در جستجوی این دُر گران‌بهای هوش
مصنوعی‌اند، در پی ساختن ماشینی که فکر کند. بیشترشان
فعالیت‌هایشان را مخفی نگه می‌دارند. اما آی‌بی‌ام این‌طور نیست.
آی‌بی‌ام می‌خواهد واتسون را به‌عنوان ابزاری در اختیار عموم
بگذارد که امتحانش کنند. در نیویورک، نزدیک خیابان معروف سیلیکون
الی، ساختمان بزرگی است که واتسون را در آن به نمایش گذاشته‌اند تا
برای هوشش کاربردی پیدا کنند.
نیویورک آرام آرام مرکز متخصصان هوش مصنوعی می‌شود. بعضی‌ها،
جوان‌های الگوریتم‌کاری هستند که در بخش مالی کار می‌کرده‌اند و
بعد از بحران چند سال پیش وارد این حوزه شده‌اند.
بعضی دیگر از آن سوی رودخانه، از آزمایشگاه‌های معروف بل در
نیوجرسی که مال شرکت ای‌تی اند تی است، آمده‌اند – جایی که سال
1947 اولین ترانزیستور ساخته شد. آزمایشگاه بل در زمینه تشخیص کلام
برای شبکه‌های تلفن هم تحقیقات مفصلی انجام داده – حوزه‌ای که
یافته‌هایش آشکارا با تلاش برای دست‌یابی به هوش مصنوعی هم‌راستا
است.
نیویورک که بودم،‌ سری زدم به بیمارستان مموریل اسلون کترینگ.
می‌خواستم با یک متخصص سرطان دیدار کنم که از مهارت واتسون در
جمع‌آوری داده برای گسترش اطلاعات خودش استفاده می‌کند. در واقع
واتسون اخبار تازه‌ترین تحولات حوزه کاری او را با توجه به
نشانه‌هایی که برایش تعریف می‌شود، در می‌آورد.
بعضی از متخصصانی که اخیرا دیده‌ام می‌گویند به زودی وارد دورانی
می‌شویم که تشخیص پزشکی کامپیوترها آن‌قدر از تشخیص انسان‌ها بهتر
می‌شود که علم پزشکی به سرعت به سمت دنیای هوش مصنوعی می‌رود. از
جمله کسانی که این حرف را می‌زد، وینود کهوسلا، سرمایه‌دار
هندی‌تبار مقیم کالیفرینا، بود که پارسال دیدمش.
اما متخصصی که در نیویورک دیدم معتقد بود پزشک همچنان مهم‌ترین بخش
پزشکی خواهد بود. می‌گفت از واتسون برای گسترش اطلاعاتش استفاده
می‌کند، اما نه برای این‌که تشخیص بیماری بدهد.
این‌که ماشین‌ها بالاخره چه موقع در تفکر از انسان پیشی می‌گیرند،
پرسشی است که زیاد شنیده می‌شود. کسانی که در این حوزه کار می‌کنند
نگران حرف کسانی هستند – مثل ری کورزوایل، سرپرست تیم مهندسان گوگل
– که می‌گوید در آینده نزدیک بشر زیر سایه ماشین‌های هوشمند
می‌رود.
آقای کورزوایل مدت‌هاست به این نتیجه رسیده که روزی (احتمالا سال
2050) هوش کامپیوترها به ما انسان‌ها می‌رسد. دو سال بعد از آن
تاریخ – طبق نظریه معروف مور – هوش‌شان دو برابر ما خواهد بود.
بدیهی است که آن روز منطق حکم می‌کند همه چیز را به ماشین‌ها
بسپاریم، چون بهتر از ما می‌دانند، و می‌توانند وضع همه چیز را
بهتر کنند.
اما بیشتر متخصصانی که من دیده‌ام، به مفهومی که آقای کورزوایل
تعریف کرده، یعنی نقطه‌ای که ماشین‌ها به جای انسان‌ها بر مسند
قدرت تکیه می‌زنند، معتقد نیستند، و می‌گویند هوش مصنوعی یک آستانه
مشخص در سیر تحول قدرت کامپیوترها نیست، بلکه بازتابی است توان رو
به رشد کامپیوترها – چه برای جستجو، چه برای یافتن روندها در انبوه
داده‌هایی که روز به روز هم بیشتر می‌شوند.
هر گامی که در این راستا برداشته می‌شود، هر خبری که از پیروزی
کامپیوتر بر انسان – در شطرنج یا مسابقه تلویزیونی – منتشر می‌شود،
گویی یک گام به لحظه موعود نزدیک می‌شویم. لحظه‌ای که ماشین‌ها از
هر جهت به اندازه بشر فانی هوشمندند.
اما موضوع این است که پردازش اطلاعات و یادگرفتن از این فرایند،
صرفا یکی از مهارت‌هایی است که بشر کسب کرده – تا حدی مشخص البته.
از نگاه خیلی از ما، مهارت کامپیوترها در پردازش حجم عظیم اطلاعات
تحسین‌برانگیز است، اما هوش انسان نمی‌شود. ممکن است این فرایند
مدت‌ها ادامه پیدا کند. هر روز خبرهایی تازه‌ از دستاوردهای
حیرت‌انگیز کامپیوترهایی مثل واتسون بشنویم. خبرهایی که نشانه
پیشرفت به سوی هوش مصنوعی است، اما نه دست‌یابی به هوش مصنوعی
حقیقی.
مثال می‌خواهید؟ همین تبلتی که رویش می‌نویسم – و در هر جمله که
می‌نویسم کلمه‌ای را به تشخیص خودش “درست” می‌کند.
 



پورشه کاین (6 سیلندر)

مشخصات تولید کننده

کارخانه تولید کننده پورشه
کشور تولید کننده آلمان
نام و مدل اتومبیل پورشه کاین (6 سیلندر)
شرکت گارانتی/خدمات دهنده معین موتور

مشخصات فنی بدنه

کلاس بدنه شاسی بلند
کلاس اتومبیل J Segment
ابعاد
وزن 2105 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان 5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 255/55 R 18
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 255/55 R 18

مشخصات فنی موتور

حجم موتور 3598 cc
نوع موتور بنزین سوز
تعداد سیلندرها 6
تعداد سوپاپ ها 24
آرایش قرار گیری سیلندرها خورجینی V شکل
محل قرار گیری موتور موتور جلو
سیستم سوخت رسانی انژکتوری تزریق مستقیم
ظرفیت باک 85 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 300 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 400 نیوتون متر در 3000 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 83.3 اسب بخار بر لیتر

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

نوع جعبه دنده جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو) 8
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو چهار چرخ محرک

سیستم ترمزها

نوع سیستم ترمز دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی خنک شونده با هوا

سیستم تعلیق و فرمان

نوع سیستم تعلیق سیستم تعلیق پیشرفته مستقل
تعلیق جلو جناغی دوبل
تعلیق عقب اتصال چندگانه ( مولتی لینک )
کمک فنرهای جلو کمک فنرهای گازی به همراه سیستم تنظیم ارتفاع
کمک فنرهای عقب کمک فنرهای گازی به همراه سیستم تنظیم ارتفاع
نوع سیستم فرمان قدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت

عملکرد اتومبیل

حداکثر سرعت 230 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 8 ثانیه
مصرف سوخت شهری 13.2
مصرف سوخت جاده ایی 8 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت 9.9 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو 5
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP 5

محدوده گارانتی

محدوده گارانتی 24 با کارکرد نامحدود

حدود قیمت

قیمت بازار 600,000,000 تومان

امکانات رفاهی و آپشن ها

کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) 6 عدد کیسه هوای ایمنی که شامل :جلو ، جانبی ، زانویی
سیستم های پایداری و کمک راننده ABS , EBD , TRC , VSC , HAC , PSM
سیستم های امنیتی و حفاظتی قفل مرکزی ، ریموت کنترل اخطار دهنده ، سیستم کلید ضد سرقت ، سیستم قفل و باز کردن درب ها و روشن شدن خودرو بدون کلید
سیستم فرمان و هدایت پذیری قدرت کمکی هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت ، دارای تنظیم برقی
نوع غربیلک 4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی در 4 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان ، دارای روکش چرمی
سیستمهای تهویه مطبوع دارای سیستم تهویه
مطبوع کنترل اتوماتیک جلو و عقب مجزا ، کانالهای تهویه هوا بر روی کنسول
میانی ، دارای سیستم خروجی مجزا برای سرنشینان عقب ، دارای سیستم کنترل
کیفیت هوا
سیستم صوتی و تصویری سیستم صوتی حرفه ای با قابلیت پخش CD , DVD به همراه چنجر ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable و بلندگو ، دارای هدفونهای بیسیم
سیستمهای مولتی مدیا دارای نمایشگر چند
منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده ، دارای نمایشگر برای
سرنشینان عقب سفارشی ، بلوتوث ، دارای پسیستم مانیتور رنگی به همراه مکان
یاب جهانی GPS ، دارای سیستم آمپر دیجیتال
سیستم صندلیهای جلو دارای سیستم هوشمند
پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده
دارای تنظیم دستی ، دارای تنظیم تمام برقی ، سیستم سرد کن
سیستم صندلیهای عقب دارای روکش چرمی ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای قابلیت تا شوندگی ، دارای تنظیم برقی ، سیستم سرد کن سفارشی
سیستم آیینه ها تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن ، آیینه وسط با قابلیت الکترو کرومیک ، آیینه های جانبی با قابلیت تا شوندگی
سیستم شیشه ها تنظیم برقی تمام پنجره ها ، شیشه های سولار
سیستم های سقف سیستم سانروف
سیستم روشنایی جلو چراغهای جلو زنون ، قابلیت تنظیم نور چراغها ، روشن و خاموش شدن خودکار ، دارای مه شکن LED و شیشه شور چراغهای جلو
سیستم روشنایی عقب چراغهای LED طیفی ، همراه مه شکن
سنسورهای پیش فعال سنسور باران ، تنظیم ارتفاع هوشمند نسبت به سطوح ، تنظیم سیستم حرکت با توجه به شیب جاده
سیستم های کمک رانندگی مجهز به سنسور پارک ، سیستم کروز کنترل ، یخچال ، دوربین دید عقب ، گرمکن خودرو در حال پارک ، سیستم کمکی پارک ، درب برقی عقب

جستجو

files_options_100225Sedan-off[586ffef851f877ec7720a98b8ad055e9].gif

files_options_910753Coupe-off[586ffef851f877ec7720a98b8ad055e9].gif

files_options_525501HatchBack-off[586ffef851f877ec7720a98b8ad055e9].gif

files_options_430343liftback-off[586ffef851f877ec7720a98b8ad055e9].gif

files_options_374163Convertible-off[586ffef851f877ec7720a98b8ad055e9].gif

files_options_348045Suv-Off[586ffef851f877ec7720a98b8ad055e9].gif

files_options_60249mpv-off[586ffef851f877ec7720a98b8ad055e9].gif

files_options_379718Van-off[586ffef851f877ec7720a98b8ad055e9].gif

files_options_269737pickUp-off[586ffef851f877ec7720a98b8ad055e9].gif



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top