نگاهی به فورد موستانگ کانورتیبل
اگر شما ستاره هالیوود باشید و نخواهید که زیاد به چشم بیایید، بهتر است
یک فورد موستانگ کانورتیبل بخرید. ما نیز برای تست این موستانگ کانورتیبل
سقف پارچه ای به هالیوود رفتیم. بسیاری دیگر از مردم که موستانگ دارند نیز
در این مکان خودروهای خود را تست میکنند. با اینکه این خودرو زرد رنگ بود
ولی بسیار معمولی به نظر میآمد و نظر کسی را به خود جلب نمیکرد. مثل کسی
که لباسهای جک کنجشکه (فیلم دزدان دریایی کاراییب) را پوشیده و ادای او را
در میآورد و برای هیچکس جذابیتی ندارد. با وجود نمادهای “5.0”، GT در
پشت ماشین و تفاوت رنگ میان بدنه و لولههای اگزوز، ما در میان دهها فورد
موستانگ اجارهای غیر GT گم شده بودیم.
2015 Ford Mustang GT convertible
البته از لحاظ صوتی تفاوتهایی وجود دارد. صدای غرش موستانگ دلیل خوبی برای
پرداخت پول بیشتر در ازای مدلهای 6 سیلندر یا اکوبوست میباشد. همچنین از
لحاظ عملکردی هم تفاوتهایی را میتوان مشاهده کرد. دلیل ما هم برای
انتخاب خودرویی با چنین خصوصیاتی همین بود. لاغر ولی سریع.
2015 Ford Mustang GT convertible
بیایید مستقیم برویم سر اصل مطلب: اعداد و ارقام. آرون رابینسون، راننده
آزمایش این خودرو میگوید بهترین عملکرد این خودرو زمانی است که در دور
موتور 3900 دنده را تغییر دهید. (دور موتور از طریق سیستم کنترل حرکت قابل
تنظیم میباشد.) انتظار تیک آف را هم باید داشته باشید. و کلی سر و صدا…
2015 Ford Mustang GT convertible
این ماشین در عرض 4.7 ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت میرسد. 13.2 ثانیه طول
میکشد تا مسیر 402 متری را با سرعت 177 کیلومتر بر ساعت طی کند. نسخه تحت
آزمایش ما دارای محور عقب 3.55:1 بود که کمی هم سریعتر میباشد. اگرچه
مصرف سوخت مطمئناً بیشتر از 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد شد.
با وزن 1.79 تن، نسخه کانورتیبل 62.5 کیلوگرم از آخرین نسخه تست شده
موستانگ سنگینتر است. اما با در نظر گرفتن این که 53% وزن کانورتیبل روی
چرخهای جلو قرار دارد، توزیع وزن خودرو به شیوه جادویی 50/50 نزدیکتر
میشود. در نسخه کوپه 54% وزن روی چرخهای جلو قرار میگیرد. هنوز هم
میتوانید از رینگهای 20 اینچی همانند نسخه کوپه استفاده کنید. در کل
میتوان گفت در مسیر مستقیم، نسخه کانورتیبل بهتر از کوپه عمل میکند. در
جادههای پر پیچ و خم نیز رانندگی با این خودرو دلچسب است. این مهم به لطف
فرمانپذیری دقیق و قابلیت داخلی فرمانپذیری عقب محقق شده است. گیربکس دستی
این ماشین یک نقطه قوت محسوب میشود. ترمزهای قدرتمندی برای این خودرو در
نظر گرفته شدهاند که با طی مسیر 47.8 متر از سرعت 112 کیلومتر بر ساعت به
ایست کامل میرسد. تنها نقطه ضعف این خودرو پدال کلاچ سفت آن است که در
ترافیک لسآنجلس خستهکننده خواهد بود.
2015 Ford Mustang GT convertible
بهتر است با این خودرو در سرعتهای ملایم و متعادل رانندگی کنید تا بیشترین
لذت را از آن ببرید. سیستم صوتی 12 باند این خودرو حتی در سرعتهای بالا
هم کیفیت خوبی دارد. (هزینه این آپشن 1795 دلار است) فضای داخلی جذاب مدل
2015 اکنون با نسخه کانورتیبل همخوانی خوبی دارد. نور آفتاب جنوب کالیفرنیا
روی داشبورد آلومینیومی برق میزند. صندلیهای جلو حتی برای مسافتهای
طولانی هم مناسباند. صندلیهای عقب هم به خوبی طراحی و ساخته شدهاند. اما
فضای پا در صندلیهای عقب خیلی کم است.
فارغ از مسائل عملکرد جاده ای، در مورد سقف تاشو میتوانم بگویم که در
زمانی کوتاه و در سکوت کامل بسته و باز میشود. زمان باز و بسته شدن آن از
مدت زمان یک چراغ قرمز در بلوار هالیوود کمتر است و میتوانید پشت
چراغقرمز بدون نگرانی آن را بسته یا باز کنید.
حال میتوان فهمید که چرا خیلیها عاشق موستانگ کانورتیبل هستند. ظاهر امریکایی زیبا و عملکرد قوی. دیگر چه میخواهید؟
البته این ویژگیهای خوب ارزان نخواهند بود. حداقل در مورد نسخه GT اینطور
نیست. نسخه تحت آزمایش ما قیمتی بالغ بر 48890 دلار داشت. تقریباً پنجاه
هزار دلار برای یک موستانگ گران بهحساب میآید. اما در مقایسه با
کانورتیبل های موجود، زیاد غیرمنطقی نیست.
ماشین تراش
قسمتهای مختلف یک ماشین تراش عبارتند از:
1- میز ماشین
2- میله پیچ بری
3- سینی
4- بست نگهدارنده سینی
5- پایه ماشین
6- مخزن مایع خنک کننده
7- جعبه دنده اصلی
8- اهرم تعیین تعداد دور
9- اهرم انتقال حرکت میله کشش به میله پیچ بری و بلعکس
10- سوپرت عرضی
11- گردگیر میز
12- دستگاه مرغک
13- دستگاه حامل سوپرت اصلی
14- درب محفظه (پایه سمت چپ)
15- مفصل تنظیم چراغ
16- چراغ
17- کلید اصلی برق ماشین
18- ردب قسمت مدار فرمان
19- شستی روشن کردن موتور
20- شستی خاموش کردن موتور
21- لامپ سیگنال (لامپ خبر)
جعبه دنده اصلی
با وجود این جعبه دنده محور اصلی ماشین تراش میتواند تعداد
دورهای مختلفی داشته باشد. نوعی از جعبه دنده دو محورهای وجود دارد که آن
به کمک اهرم و جابجایی کوپلینگ روی محور به طور کشویی صورت میگیرد.
در نمونه کاملتر جعبه دنده اصلی ماشین به کمک اهرمها و جابجایی و چرخندهها و کشوییها و تنظیم آنها میتوان دورهای بیشتر بدست آورد.
محور اصلی
عبارت است از یک محور فولادی توخالی که در قسمت داخلی جعبه
دنده اصلی یاتاقان بندی شده است. قسمت سر محور که از جعبه دنده اصلی بیرون
است، برایسوار کردن سه نظام، چهار نظام، صفحه نظام و مرغک ثابت مورد
استفاده قرار میگیرد.
جعبه دنده پیشروی
این جعبه دنده در زیر جعبه دنده اصلی ماشین قرار گرفته. وظیفه
آن انتقال دور ازجعبه دنده اصلی به قسمت سوپرت است. برای این منظور
ازجعبه دندههای مختلفی استفاده میکنند که یکی ازآنها جعبه نورتن است.
درون این جعبه دنده یکسری چرخ دنده تعبیه شده که به کمک
اهرمهایی میتوان براساس جدول ماشین، مقدار پیشروی را به میله هادی یا میله
کشش منتقل نمود و تنظیم مدقار پیشروی قلم با استفاده از این دستگاه انجام
میگیرد.
میز ماشین
یکی از قسمتهای اساسی ماشین تراش میز یا بستر ماشنی است که
ساختمانی دقیق و محکم دارد .این قسمت روی پایههای چدنی قرار گرفته و از دو
دیوار T شکل و اتصالاتی پره مانند چدنی با روش ریخته گری ساخته شده است.
معمولاض مقطع راهنماهایی که روی میز تعبیه شده به شکل ذوزنقه یا مثلثی است. و بر سطوح آنها آبکاری و سنگکاری صورت گرفته است.
برای دقت هر چه بیشتر سطح آن و حفظ روغنکاری لازم سطح سنگکاری شده آنرا شابر میزنند.
معمولاً میز ماشین تراش مرغک دار را در قسمت زیر سه نظام دو
تکه میسازند. چون ممکن است کارهایی با قطر بیشتر از دو برابر شعاع کارگیر
نیاز به تراشکاری داشته باشد.
در آن صورت میتوان آن قسمت میز را از پایه باز کرده امکان تراشکاری با قطر زیاد و طول کم را فراهم کرد.