طرز تهیه دو نوع کله جوش بدون گوشت و با گوشت خوشمزه و سنتی

thumbnail

کله جوش یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که با مواد غذایی متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه یکی از ساده ترین غذاها در گذشته محسوب می شده است، البته این غذا امروزه به صورت مجلسی تر با موادی مانند مغز گردو تهیه می شود، برای مشاهده آموزش آشپزی قدیمی و مرحله به مرحله طرز تهیه کله جوش در ادامه با ما همراه باشید.

 

طرز تهیه کله جوش

 

مواد لازم کله جوش قزوینی
کشک 100 گرم
گوشت چرخکرده 300 گرم
مغز گردو خرد شده 2 قاشق غذاخوری
پیاز سرخ شده 2 قاشق غذاخوری
پیاز 1 عدد
سبزی(نعناع،مرزه و ترخان) 1 الی 2 قاشق غذاخوری
زردچوبه، فلفل و نمک به میزان لازم

طرز تهیه کله جوش قزوینی

مرحله اول

ابتدا پیاز خام را پوست گرفته و رنده کنید و به خوبی آب آن را بگیرید و سپس آن را با گوشت چرخکرده، زردچوبه، فلفل و نمک ترکیب کرده و با دست به خوبی ورز می دهیم و به صورت کوفته قلقلی در آورده و کنار می گذاریم.

 

مرحله دوم

تابه ای را روی شعله ملایم قرار داده و مقداری روغن سرخ کردنی اضافه می کنیم منتظر می مانیم تا روغن داغ شود و سپس گوشت های گلوله ای که درست کرده ایم را اضافه می کنیم تا به خوبی سرخ شود.

 

مرحله سوم

در این مرحله پیاز سرخ شده را اضافه کرده و سپس سبزی های خشک را اضافه میکنیم و 2 پیمانه آب اضافه کرده تا بجوشد و وقتی آب جوشید و نصف آن بخار شد نوبت اضافه کردن کشک و گردو می باشد .

 

مرحله چهارم

بعد از اضافه کردن گردو مقداری کله جوش قزوینی را هم بزنید و سپس آن را از روی شعله برداشته و نوش جان کنید.

 

طرز تهیه کله جوش با گوشت و بدون گوشت - مجله آسان طب

 

طرز تهیه کله جوش اصفهانی

 

مواد لازم برای ۴ نفر
کشک رقیق ۲ لیوان
گردوی خرد شده ۱ لیوان
پیاز ۱ عدد
سیر ۳ حبه
نعنا و پونه خشک ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه کله جوش

مرحله اول
برای تهیه کله جوش خوشمزه، ابتدا پوست پیاز را جدا می کنیم و می شوییم، سپس به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه تابه مورد نظر را روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس به آن مقداری روغن اضافه می کنیم.

 

مرحله دوم
حالا پیاز را به تابه اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود. در ادامه پوست سیر را جدا می کنیم، سپس رنده کرده و به تابه اضافه می کنیم، به تفت دادن ادامه می دهیم تا رنگ سیر تغییر کند.

 

مرحله سوم
در این مرحله مغز گردو را به صورت ریز خرد می کنیم، سپس به همراه نعنا، پونه خشک، فلفل سیاه و زردچوبه به ترکیب پیاز داغ و سیر داغ اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا خامی گردو و ادویه ها گرفته شده و عطرشان آزاد شود.

 

مرحله چهارم
حالا ۱ تا ۲ لیوان آب به مواد حاوی تابه اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۱۰ دقیقه با حرارت ملایم جوش بزند. در این حین کشک را درون یک کاسه می ریزیم، سپس به آن ۱ لیوان آب اضافه می کنیم تا رقیق شود.

 

مرحله پنجم
در این مرحله اگر کشک رقیق شده، کم نمک بود، می توانید به مقدار دلخواه به آن نمک اضافه کنید. در ادامه کشک رقیق شده را به ترکیب سیر داغ و پیاز داغ اضافه کرده و مخلوط می کنیم، سپس حرارت زیر تابه را ملایمتر می کنیم.

 

مرحله ششم
وقتی کناره های تابه ریز جوش زد، تابه را از روی حرارت بر میداریم و اجازه نمی دهیم کشک بجوش آید. کله جوش به صورت تلیت شده میل می شود. در ادامه کله جوش را درون ظرف مورد نظر بریزد و به همراه نان خشک سرو کنید. نوش جان.

 

نکات تکمیلی در مورد کله جوش

1. زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 2دقیقه

2. زمان پخت و انتظار آن در حدود 40دقیقه میباشد .

3. کله جوش را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .

4. برای خوشمزه تر شدن کله جوش می توانید در کنار پیاز داغ از مقداری سیر داغ نیز استفاده کنید.

5. در بعضی از مناطق در تهیه کله جوش از برنج و لپه نیز استفاده می کنند.

ویدیو : طرز تهیه دو نوع کله جوش بدون گوشت و با گوشت خوشمزه و سنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top
free html hit counter