طرز تهیه شله زرد برای 20 نفر

thumbnail

طرز تهیه ی شله زرد برای 20 نفر

شله زرد نوعی غذای ایرانی به صورت شله ای که با برنج ، شکر، گلاب و زعفران تهیه می شود و آن را با خلال پسته و بادام و دارچین تزیین می کنند. در این مطلب شما را با طرز تهیه کردن شله زرد ایرانی خوشمزه آشنا می کنیم و همچنین اطلاعاتی درباره ی این آش خوشمزه به شما خواهیم داد از فواید و ضرر هایی که شاید کمی ناشناخته باشند .

مواد لازم برای تهیه و پخت شله زرد :
• برنج نیم کوب: 1 پیمانه
• خلال بادام:نصف پیمانه
• خلال پسته : به میزان لازم
• گلاب:یک سوم پیمانه
• پودرهل، پودر دارچین: به میزان لازم
•  شکر قهوه ای : 2 پیمانه
• زعفران آب شده: به میزان لازم
• روغن: 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه ی شله زرد

روش تهیه:
برنج را از شب قبل خیس کرده سپس با مقدار آب لازم به مدت 2 ساعت می پزیم. زمانی که برنج کاملاً پخته شد شکر را به همراه خلال بادام به آن اضافه می کنیم. پس از 30 دقیقه شکر کمی آب می اندازد زمانی که غلظت و شیرینی شکر با برنج مشخص شد، زعفران و روغن را اضافه می کنیم. وقتی برنج کاملاً لعاب داد، گلاب یا هل را اضافه کرده و شعله گاز را خاموش می کنیم و درب ظرف را می گذاریم.

شله زرد ashpazi.org ایرانی خوشمزه

در پخت شله زرد به نکات زیر توجه داشه باشیم :

١)زعفران رو هیچوقت مستقیماً در شله زرد نریزید،مقدار مورد نظرتون از زعفران رو در آب جوش حل کنید و به موادتون اضافه کنید.

٢)دقت کنید حتماً باید محلول زعفران رو قبل از اضافه کردن شکر به برنجتون اضافه کنید،دیدید بعضی شله زردها بعضی دونه برنجهاشون سفیده،به خاطر اینه که اول شکر رو ریختن و بعد زعفران،لعابی که شکر میندازه باعث میشه همه دونه های برنج به طور یکنواخت رنگ نگیرن.

٣)گفتم برنج یادم اومد اینو نگفتم که:هر چی دونه های برنجتون ریزتر باشه بهتره.حتی می توانید برنج خیس خورده تون رو قبل از پخت بین دو کف دست به هم بسابونید تا خورد بشه.(البته وقتی که مقدار برنجتون کمه)

۴)برای اینکه شله زردتون قوام داشته باشه و آب نندازه،بعد از کامل شدن مواد می توانید یک شعله پخش کن بزارید زیر دیگ و بزارید نیم ساعت روی شعله ملایم بمونه تا تمام آبش کشیده بشه.

اگر شله زرد به مقدار کم درست میکنید می توانید شله زردتون رو توی ظرف پیرکس بکشید و برای چند دقیقه توی فر بزارید تا آبش کشیده بشه.

۵)برای اینکه پودر هل سیاهه و رنگ شله زردتون رو تغییر میده بهتره پودر هل رو مستقیماً توی شله زرد نریزید و به جای اون از روش زیر استفاده کنید:

پودر هل رو تو یه دستمال می ریزیم و گره میزنیم و توی یه لیوان میزاریم  و  آب جوش روش میریزیم. بعد از دو ساعت در میاریم فشار میدیم و میذاریم که ته نشین بشه.وقت اضافه کردن هل که رسید،فقط آب روی هل های ته نشین شده رو به شله زرد اضافه میکنیم.

یه روش دیگه هم اینه که:مقدار لازم هل با پوست رو برمیداریم و پوستش رو چاک میدیم و تو یه ظرف میزاریم و روش آب جوش میزاریم و در ظرف رو هم میبندیم.بعد ظرف رو به روش بن ماری حرارت میدیم به مدت نیم ساعت تا اسانس هل خارج بشه.وقت اضافه کردن هل که رسید،هل ها رو از آب خارج میکنیم و فقط آب رو به شله زرد یا فرنی یا….اضافه میکنیم.

البته من پودر هلم رو چندین بار آسیاب کرده و از صافی رد کردم واین کار رو بارها و بارها تکرار کردم(البته در اصل مامان گلم زحمتش رو کشیدن)و در آخر یه لایه پودر مخملی مانند تقریباً بیرنگ ازش به دست اومد که اونو برای فرنی و شله زرد و…گذاشتم و پودر تیره تر رو برای بقیه موارد استفاده گذاشتم.

۶)می توانید بادامی رو که میخواین به شله زرد اضافه کنید،از قبل تو گلابی که برای شله زردتون نیاز دارید بخیسونید و وقت اضافه کردن گلاب که رسید با هم اضافشون کنید،توصیه میکنم اینکار رو حتما امتحان کنید،چون هم خلال باداماتون نرم میشه و هم مثل بادامهای شله زردهایی که تا حالا خوردید بی مزه نمیشه.

٧)یه نکته مهم راجع به زمان اضافه کردن شکر ذائقه بصری شماست:بعضیا دوست دارن دونه های برنج تو شله زرد تا حدی مشخص باشه،و بعضیا دوست دارن که برنج کاملاً له بشه.در هر صورت دقت کنید فقط وقتی که برنج به اون حالتی که دلخواه شماست رسید می توانید شکر رو اضافه کنید،چون بعد از اضافه کردن شکر درسته که شله زرد کمی لعاب میندازه،اما برنجتون به هیچ وجه بیشتر از زمان اضافه شدن شکر نمیپزه.

8)برای اینکه شله زردتون ته نگیره بعد از اضافه کردن شکر باید دائماً شله زرد رو هم بزنید

9)یه نکته خیلی مهم هم اینه که هر چقدر میخواید شله زردتون قوام داشته باشه باید بزارید اول برنجتون به حالتی غلیظتر از اونچیزی که میخواید شله زردتون باشه برسه،و بعد شکر رو اضافه کنید،چون بعد از اضافه کردن شکر شله زرد یکمی شلتر از حالتی که برنج خالیتون داشته میشه

آموزش پخت و تهیه شله زرد

باور غلط درباره ی شله زرد : پس از چند ساعت از پخت شله زرد و نگهداری در یخچال این ماده غذایی آب می‌اندازد و برخی آن را نشانه فاسد شدن شله‌زرد می‌دانند در حالی که به دلیل وجود شکر این ماده غذایی 2 تا 5روز پس از پخت به راحتی قابل استفاده است.

برای مصرف شله زرد به این نکات توجه شود : شکر یکی از مواد اصلی موجود در شله‌زرد است که معمولاً خانواده‌ها به مقدار زیادی از آن در شله‌زرد می‌ریزند در حالی که به ازای هر یک گرم شکر چهارکیلو کالری باید در نظر گرفت و خوردن زیاد شله‌زرد را به افراد دیابتی و آنهایی که تنگی عروق قلب دارند توصیه نمی‌کنیم.

به دلیل عطر و بوی کره حیوانی معمولاً افراد ترجیح می‌دهند تا به مقدار زیادی از این ماده در شله‌زرد استفاده کنند در حالی که کره حاوی میزان بالایی کلسترول بوده و برای مبتلایان به چربی خون اصلا مناسب نیست ولی در عین حال حاوی ویتامین A و D است.

*************************************

آموزش پختن شله زرد

 

مواد لازم :

برنج خوب 1 كیلوگرم
شكر 2 كیلوگرم
روغن ذوب شده 1 پیمانه
زعفران ساییده شده 1.5 مثقال
گلاب 1 پیمانه
خلال بادام 150 گرم
خلال پسته 50 گرم
دارچین برای تزیین 2 قاشق سوپخوری

طرز تهیه :

برنج را پیمانه میكنیم و میشوییم و 6 تا 7 برابر آن ٬ آب در نظر میگیریم(مقدار آب شله زرد به نوع برنج مربوط میشود چون بعضی برنجها برای پختن به آب بیشتر نیاز دارند و بعضی كمتر) آب را روی برنج ریخته و میگذاریم روی آتش تا جوش بیاید و مرتبآ كف روی آب را جمع اوری میكنیم. وقتی مغز برنج نرم شد شكر را اضافه كرده و بهم میزنیم تا شله زرد كاملا جا بیفتد.در صورتیكه كه سفت شده بود یك تا دو پیمانه آب ولرم اضافه میكنیم تا به قوام مورد نظر برسد.بعد زعفران را در آب جوش حل مینماییم و داخل شله زرد میریزیم.سپس روغن را داغ و صاف كرده به شله زرد اضافه میكنیم. كمی از بادام را برای تزیین كنار گذاشته و بقیه بادامها را شسته و داخل شله زرد میریزیم و گلاب را نیز اضافه میكنیم و شله زرد را بهم میزنیم تا مواد خوب با هم مخلوط شوند.بعد درب ظرف را میبندیم و اگر بخواهیم شله زرد كاملا جابیفتد آنرابمدت نیم ساعت در كف فر با حرارت ملایم قرار میدهیم.پس از اینمدت ظرف را خارج كرده خوب بهم میزنیم و در ظرف میكشیم و روی آنرا با دارچین و خلال پسته و بادام تزیین میكنیم.

*************************************************

● مواد لازم

▪ گوشت قیمه ای، ۳۰۰ گرم

▪ لپه، ۲ پیمانه

▪ زعفران ساییده شده، یک قاشق چای خوری سرخالی

▪ روغن مایع، به مقدار لازم

▪ رب گوجه فرنگی، یک قاشق سوپ خوری سرپر

▪ پودر دارچین، یک قاشق چای خوری سرخالی

▪ زردچوبه، یک قاشق چای خوری

▪ نمک به مقدار لازم

▪ سیب زمینی متوسط، ۴ عدد

● طرز تهیه

۱) ابتدا لپه را در کاسه ای ریخته و خوب بشویید، سپس آن را در سبدی آبکشی کنید. گوشت را نیز بشویید و در سبدی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. پس از آن، پیاز را پوست کنده و به صورت خلالی خرد کنید.

۲) داخل قابلمه ای مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود. حالا پیاز خردشده را در روغن به اندازه ای تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود. در حین سرخ شدن پیاز، یک قاشق چای خوری زردچوبه را اضافه کنید و هم بزنید.

۳) تکه های گوشت را به پیازداغ اضافه کنید و روی حرارت مرتب هم بزنید تا گوشت تفت داده شود، سپس لپه را اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید. در این زمان مقداری نمک هم اضافه کنید.

▪ نکته: علت تفت دادن لپه این است که پس از اضافه کردن آب برای پخت خورش، لپه وا نرفته و له نشود.

۴) بعد از حدود ۳ تا ۴ دقیقه، از تفت دادن گوشت و پیاز و لپه، حدود ۲ پیمانه آب جوشیده به مخلوط اضافه کنید و بگذارید روی حرارت کم اجاق گاز بپزد. بعد از اینکه مواد چند جوش زد، پودر زعفران که قبلا در مقداری آب جوش حل کرده بودید را به مواد اضافه کنید.

▪ نکته: برای اینکه لپه و گوشت خوشرنگ تر شوند، همان زمانی که لپه را به گوشت و پیازداغ اضافه کردید، محلول زعفرانی را نیز می توانید بیفزایید.

۵) در فاصله پخت گوشت و لپه، لیمو عمانی ها را شسته و در کاسه ای حاوی آب جوش کمی خیس کنید.سپس به وسیله چنگال چند سوراخ داخل آنها ایجاد کنید و در خورش بریزید. حالا حدود ۲ ساعت صبر کنید تا خورش روی حرارت ملایم اجاق گاز جا بیفتد. در این فاصله، سیب زمینی ها را هم پوست کنده و پس از خلالی کردن در روغن سرخ کنید.

۶) در یک ظرف فلزی جداگانه، رب را در کمی روغن تفت داده، سپس به غذا اضافه کنید. به این صورت رب، رنگ بهتری در غذا ایجاد می کند. بعد از حدود یک ربع، پودر دارچین را بیفزایید. حالا خورش را در ظرف موردنظر بریزید و با سیب زمینی سرخ کرده تزئین کنید.

▪ نکته ۱: باتوجه به اینکه رب گوجه فرنگی، پخت لپه و گوشت را به تاخیر می اندازد، آن را در مراحل آخر اضافه کنید.

▪ نکته ۲: دارچین را نیز در مراحل پایانی پخت خورش اضافه کنید زیرا افزودن آن در مرحله اول پخت، باعث تیره شدن رنگ خورش می شود.

▪ نکته ۳: به جای سیب زمینی سرخ کرده، از چیپس خلالی نیز می توانید استفاده کنید.

 

ویدیو : طرز تهیه شله زرد برای 20 نفر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
free html hit counter