برنج کامفیروزی شیراز

thumbnail
برنج کامفیروز

برنج کامفیروزی چیست ؟

 

برنج کامفیروزی نوعی برنج است که در استان فارس کشت می‌شود به خاطر عطر و طعم خوشش معروف است.

بخش کامفیروز در ۸۰ کیلومتری شهر شیراز و در شهرستان مرودشت قرار دارد، جمعیت این منطقه ۲۵۰۰۰ هزار نفر و شغل اصلی آنها نیز تولید برنج است.

 

آموزش طرز پخت برنج كامفيروز

 

روش پخت آبکش

1 – ابتدا برنج را با آب ولرم چند دفعه بدون اينکه زياد چنگ بزنيم ميشوئيم تا آب برنج زلال شود و آنگاه آب برنج را کاملاً خالي مي کنيم .

2 – برنج را به مدت 2 الي 3 ساعت در آب و نمک خيس مي دهيم بطوري که سطح آب تقريبا چهار سانتيمتر بالا تر از سطح برنج قرار بگيرد و مقدار نمک آن به نسبت هر پيمانه برنج نصف قاشق غذاخوري نمک مي باشد.

3 – قابلمه مناسبي را آب کرده مي گذاريم جوش بيايد سپس آب نمک برنج را خالي کرده و برنج را در آب جوش مي ريزيم و مي گذاريم برنج جوش بيايد ، آنگاه يکي دوبار آهسته بهم مي زنيم و چند لحظه منتظر مي شويم تا مغز برنج کمي نرم شود بطوريکه وقتي دانه برنج را در دست له کرديم مغز آن زبر و خشک نباشد و بعد برنج را در آبکش مي ريزيم تا آب آن خارج شود بعد به نسبت 2 پيمانه برنج 2 قاشق غذاخوري ماست و يک قاشق غذاخوري روغن مايع ته قابلمه مي ريزيم و هم مي زنيم و بعد برنج را از آبکش داخل قابلمه مي ريزيم و اطرافش را بصورت مخروط بالا مي آوريم .

4 – درب قابلمه را با يک پارچه نخي و يا حوله تميز پيچيده و روي قابلمه مي گذاريم و بعد قابلمه را روي اجاق با شعله کم به مدت 25 دقيقه براي دو تا چهار پيمانه و مدت 40 دقيقه براي چهار تا ده پيمانه برنج، قرار مي دهيم تا دم بکشد.

 

خواص برنج

۱. تأمین انرژی

۲. جلوگیری از چاقی

۳. کنترل فشار خون

۴. جلوگیری از سرطان

۵. مراقبت از پوست

۶. جلوگیری از آلزایمر

۷. خواص دیورتیک (ادرارآور) و گوارشی برنج

۸. بهبود متابولیسم

۹. تقویت سلامت قلب و عروق

۱۰. از بین بردن IBS (سندروم روده تحریک‌پذیر)

 

قیمت برنج کامفیروز شیراز

قیمت برنج کامفیروز اصل در هنگام درج این مطلب به ازای هر کیلو 12 تا 17 هزار تومان

 

ویدیو : برنج کامفیروزی شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
free html hit counter