۸ توصیه‌ی تغذیه‌ای در دوران بارداری

۸ توصیه‌ی تغذیه‌ای در دوران بارداری

مادرانی که به
اندازه کافی انرژی دریافت نمی‌کنند در معرض خطر زایمان نوزادان کم‌وزن و
کوتاه‌قد قرار دارند و موفقیت آن‌ها در تداوم شیردهی کمتر است. همچنین اگر
مادران در دوران بارداری افزایش وزن مناسبی نداشته باشند، رابطه عاطفی بین
مادر و شیرخوار در بدو تولد و ۲ سال اول زندگی با اشکال و به سختی برقرار
می‌شود.

 

۲- استفاده از منابع دارای روی، (گروه گوشت) باعث افزایش وزن زمان تولد نوزاد می‌شود.

 

۳-
اجرای یک برنامه غذایی متعادل و متنوع با استفاده از گروه‌های مختلف
غذایی، می‌تواند تمام نیازهای تغذیه‌ای مادر و جنین را تأمین کند.

 

۴- بارداری‌های مکرر به خصوص با فواصل کم و در سنین پایین ذخایر آهن
بدن مادر را کاهش می‌دهد. زنان بارداری که سابقه کم‌خونی فقر آهن ندارند،
می‌توانند از زمان شروع بارداری، حتی از ۲ تا ۳ ماه قبل از باردار شدن،
روزانه ۱ قرص اسیدفولیک و از پایان ماه چهارم تا ۴ ماه پس از زایمان روزانه
۱ عدد قرص آهن مصرف کنند تا از بروز عوارض ذکرشده پیشگیری شود. برای کاهش
عوارض احتمالی ناشی از مصرف قرص آهن مانند یبوست، اسهال، درد شکم و تهوع
توصیه می‌شود آن را پس از غذا یا شب قبل از خواب میل کنند.

 

۵- استفاده از نمک یددار به میزان لازم در دوران بارداری، احتمال سقط خود به خود را کاهش می‌دهد و در هوش، شنوایی و بینایی نوزاد تأثیرگذار خواهد بود.

 

۶- استفاده از ویتامین D برای
جذب کلسیم از روده‌ها ضروری است که در دوران بارداری با مصرف مکمل‌های
حاوی این ویتامین یا در معرض نور خورشید قرار گرفتن تأمین می‌شود. بهتر است
هر روز و اگر هر روز امکان نداشته باشد، چند بار در هفته، هر بار ۱۰ تا ۳۰
دقیقه در زمانی که اشعه آفتاب مستقیم نباشد پوست در معرض نور خورشید قرار
بگیرد. هرچه آلودگی هوا بیشتر و رنگ پوست تیره‌تر باشد میزان جذب ویتامین D
کمتر است.

محققان دریافتند هر چه مصرف سبزیجات سبز یا زرد رنگ، مرکبات یا بتاکاروتن در

دوره بارداری افزایش یابد، خطر ابتلای کودکان به اگزما کاهش می‌یابد

۷-
مصرف آنتی اکسیدان در دوران بارداری از چاقی نوزاد پیشگیری می‌کند. رژیم
غذایی حاوی چربی و کربوهیدرات منجر به شکل گیری رادیکال‌های آزاد بیشتر در
دوران بارداری شده و نوزاد را در معرض چاقی و دیابت قرار می‌دهند. متخصصان
با انجام آزمایشاتی بر موش‌ها به این نتیجه رسیدند: علیرغم داشتن چنین رژیم
غذایی، با برخورداری از مواد آنتی اکسیدانی می‌توان از بروز چاقی در نوزاد
پیشگیری کرد.

به نظر می‌رسد نتایج این بررسی قابلیت اعمال در خصوص انسان را
دارا می‌باشد، اما تا زمانی که نتایج این تحقیق طی پژوهش‌های دیگری تایید
نشده، زنان باردار نباید خود را مکلف به مصرف آنتی اکسیدان بیشتر در دوران
بارداری بدانند.

 

۸-
مادران باردار میوه و سبزی بخورند. مصرف میوه و سبزیجات طی دوره بارداری،
خطر ابتلای نوزادان به برخی از آلرژی‌های خاص را کاهش می‌دهد. هر چه مادران
در دوره بارداری خود مصرف سبزیجات و مرکبات سرشار از بتا کاروتن را
افزایش دهند، خطر ابتلای فرزندان به اگزما کاهش می‌یابد. به علاوه مصرف
سبزیجات غنی از ویتامین E طی دوران بارداری، بهبود وضعیت تنفسی نوزادان را
به همراه دارد.

در مطالعه جدید، محققان به بررسی رژیم غذایی و
سوابق ۷۶۳ زن باردار که فرزندانشان به اگزما یا آلرژی‌های تنفسی ابتلا
داشتند، پرداختند.

میانگین سنی مادران حدود ۳۰ سال بود و از هفته
هفدهم بارداری سوابق پزشکی و اطلاعات شخصی خود را در اختیار محققان قرار
دادند همچنین در فاصله ۱۶ الی ۲۴ ماهگی اطلاعات مربوط به زایمان اطفال،
مواجهه با دود سیگار، تعداد برادران یا خواهران و مصرف یا عدم مصرف شیر
مادر جمع‌آوری گردید.

استفاده
از نمک یددار به میزان لازم در دوران بارداری، احتمال سقط خود به خود را
کاهش می‌دهد و در هوش، شنوایی و بینایی نوزاد تأثیرگذار خواهد بود محققان
دریافتند؛ در ۲۱ درصد از کودکان هنگام تنفس صدای خس خس شنیده می‌شد یا طی
۱۲ ماه گذشته نفس کشیدن همراه با شنیدن صدای سوت در سینه کودکان بود و حدود
۱۹ درصد از کودکان به اگزما ابتلا داشتند.

بر اساس گزارش رویترز؛ بر پایه این اطلاعات محققان دریافتند هر
چه مصرف سبزیجات سبز یا زرد رنگ، مرکبات یا بتاکاروتن در دوره بارداری
افزایش یابد، خطر ابتلای کودکان به اگزما کاهش می‌یابد.

به طور مشابه مادرانی که در دوره بارداری خود ویتامین E مصرف می‌کردند، شاهد مشکلات تنفسی کمتری در میان فرزندان خود بودند.




    ویدیو : ۸ توصیه‌ی تغذیه‌ای در دوران بارداری
این مطلب را به اشتراک بگذارید :

a b