خورش بادمجان مجلسی

thumbnail

خورش بادمجان، طرز تهیه خورش بادمجان مجلسی

در این بخش از سایت  طرز تهیه خورش بادمجان را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

خورش بادمجان,خورش بادمجان با مرغ,خورش بادمجان بدون گوشت

خورش بادمجان,خورش بادمجان با مرغ,خورش بادمجان بدون گوشت,خورش بادمجان با گوشت چرخ کرده,خورش بادمجان با غوره,خورش بادمجان خوشمزه,خورش بادمجان با گوشت قلقلی

خورش بادمجان با گوشت قلقلی

مواد لازم خورش بادمجان برای 4 نفر :

مواد لازم اندازه مقدار / کالری
بادمجان قلمی 6-8 عدد متوسط 100 گرم / 17 کالری
گوشت بی استخوان 500 گرم 100 گرم / 200 کالری
گوجه 2 عدد متوسط 100 گرم / 15 کالری
پیاز 1 عدد متوسط 100 گرم / 5 کالری
فلفل سبز قلمی 3-4 عدد ( به دلخواه ) 100 گرم / 22 کالری
آبغوره 1 استکان 100 گرم / 20 کالری
غوره نصف استکان 100 گرم / 30 کالری
زعفران دم کرده نصف استکان 100 گرم / 310 کالری
نمک، زردچوبه، فلفل به مقدار لازم 100 گرم / 0 کالری

روش تهیه خورش بادمجان :

*. آکاایران : بادمجانها را پوست بگیرید و با نوک چاقو چند شکاف روی سطح شان ایجاد کنید . آنها را به مدت دو ساعت در مخلوط آب و نمک غلیظ بخوابانید تا تلخی آنها گرفته شود بعد بشوئید، خشک کنید و در مقداری روغن تمام سطح آنها را سرخ کنید .

*. پیاز را خرد کنید و در مقداری روغن و زردچوبه تفت دهید تا سبک شود، گوشت خرد شده را به پیاز اضافه کنید و سرخ کنید تا رنگ آن تغییر کند، سپس 8-10 لیوان آب روی گوشت بریزید و حرارت را بالا ببرید تا آب بجوشد بعد حرارت را ملایم کنید.

*. بگذارید گوشت به مدت دو ساعت بپزد. دقت کنید که گوشت در انتها حداقل 5 لیوان آب داشته باشد. تابه مناسبی انتخاب کنید که وقتی بادمجانها را داخل آن می چینید، به اندازه تمام آنها جا داشته باشد که ظاهر خورش حفظ شود . بادمجانها را داخل تابه بچینید.

*. وقتی گوشت پخت آب گوشت را از صافی رد کنید و  آب گوشت صاف شده را داخل تابه بادمجانها بریزید. گوشت ها را نیز در وسط تابه قرار دهید و یک استکان آبغوره را همراه با غوره داخل خورش بریزید، فلفل سبز را نیز روی بادمجانها قرار دهید.

*. حرارت را کمی بالا ببرید تا آب خورش بجوشد، وقتی آب خورش جوشید نیمی از زعفران دم کرده را روی خورش بریزید، درب تابه را ببنید و حرارت را روی شعله ملایم تنظیم کنید تا خورش جا بیفتد.در 10 دقیقه آخر طبخ، گوجه را به دونیم برش بزنید و در مقداری روغن سرخ کنید تا نرم شوند.

*. بعد گوجه ها را روی بادمجانها بچینید و باقیمانده زعفران را روی خورش بریزید . درب تابه را مجددا ببندید و حرارت را کمی بالا ببرید تا داخل تابه بخار کند و بعد از 10 دقیقه نمک و فلفل خورش را اندازه کنید و خورش را در ظرف مورد نظر سرو کنید .

نکات مهم :

*. مهمترین نکته در تهیه خورش بادمجان انتخاب صحیح بادمجان و بعد نحوه سرو آن است . هنگام خرید بادمجان توجه کنید که بادمجان شیرین معمولا رنگ پوست آن کاملا تیره است و کلاهک بادمجان هرچه کشیده تر باشد نشان از شیرین بودن آن است . توجه کنید بادمجانهایی که پوست آسیب دیده و خراشیده دارند ممکن است.

*. در اثر ورود میکروب مسموم شده باشند پس از خرید آنها صرفنظر کنید.بهتر است بادمجانها را به صورت درسته و کامل برای خورش آماده کنید که ظاهر خورش زیبا تر باشد در نتیجه بادمجانی را انتخاب کنید که سایز مناسبی داشته باشد.

*. هنگام سرو نیز بادمجانها، گوشت، فلفل و گوجه را طوری بچینید که به راحتی قابل جابجایی و انتخاب باشند و هنگام برداشتن آنها از ظرف مجبور به هم زدن ظرف سرو نباشید . هنگام خرد کردن گوشت بهتر است قطعات گوشت را کمی درشت تر از حد معمول خرد کنید.

*. معمولا چاشنی خورش بادمجان غوره و آبغوره است که مقدار آن به ذائقه خانواده بستگی دارد . این مقدار چاشنی یاد شده طعمی نسبتا متعادل دارد . در صورتیکه خواستید طعم خورش خیلی هم ترش نباشد می توانید  غوره را از ترکیب مواد حذف کنید.

*. یا در صورت تمایل به ترش تر شدن خورش مقدار آبغوره را افزایش دهید . به دلیل اینکه از آبغوره در این خورش استفاده می شود بهتر است در اواخر طبخ نمک غذا را اندازه کنید. چون معمولا آبغوره دارای مقداری نمک است و ممکن است باعث شور شدن خورش شود .

*.  به دلخواه می توانید از مقداری قارچ تفت داده شده در کره و آبلیمو هم در خورش استفاده کنید . اگر به بوی سیر حساسیت ندارید، هنگام سرو مقداری پودر سیر روی خورش بپاشید . نتیجه بسیار جالب خواهد بود.امیدواریم با تهیه این غذای خوشمزه، لذت کافی را برده و لحظات خوشی را در کنار خانواده سپری کنید.

خواص بادمجان :

*. علاوه بر ویتامین ها و املاح یاد شده، بادمجان دارای فیتونوترینت هایی است که خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده ای دارند. فیتونوترینت های موجود در بادمجان شامل اجزای فنولیکی مانند کافئیک و کلوروژنیک اسید و فلاوونوئیدها مانند ناسونین می باشند. اجزای فنولیکی دارای خاصیت ضد سرطانی، ضدکلسترول بد خون و ضد ویروسی می باشد.

*. بادمجان را با پوست بپزید تا از یک آنتی اکسیدان بسیار قوی به نام «ناسونین» بهره مند شوید. محققان روی رشد سلول های سرطانی حیوانات آزمایشگاهی و همچنین انسان مطالعاتی انجام دادند و متوجه شدند آنتی اکسیدان ناسونین اجازه نمی دهد رگ های خونی جدیدی تشکیل شود و تومورهای خوش خیم را به تومورهای بدخیم تبدیل کند.

*************************************

فوت و فن های پخت خورش بادمجان

خورش بادمجان غذای مورد علاقه بیشتر مردم در همه سنین است. خورش بادمجان را هم با مرغ و هم با گوشت می‌توانید تهیه کنید. بادمجان آن هم می‌تواند فریزری باشد ولی بهتر است امتحان کنید این خورش با بادمجان تازه چقدر خوشمزه‌تر است.

البته در صورت تمایل می‌توانید از کدو خورشی هم استفاده کنید. کدو را هم می‌توانید با پوست سرخ‌کرده یا پوست بکنید و بعد از سرخ‌کردن داخل خورش بریزید در صورتی که غذاهای سرخ‌کردنی برای سلامت شما مضر است بهتر است کدوها را سرخ نکرده داخل غذا بریزید. بعضی از خانم‌ها درون خورش بادمجان، بامیه خورشی هم می‌ریزند؛ این مخلوط هم خوشمزه است. برای طبخ خورش بادمجان اول باید پیاز سرخ کنید. معمولا یک عدد پیاز را خلالی کرده و سرخ می‌کنند ولی بهتر است بنابر تعداد افرادی که می‌خواهند این غذا را میل کنند، تعداد بیشتری پیاز سرخ کنید. پیاز داغ بیشتر باعث خوشمزه‌ترشدن غذا می‌شود. البته سعی کنید پیازها را با روغن مخصوص سرخ‌کردن و به میزان کم سرخ کنید. بعد نوبت ریختن گوجه‌فرنگی است. اگر در خانه گوجه‌فرنگی ندارید می‌توانید از رب گوجه‌فرنگی استفاده کنید. رب را تفت دهید تا قرمز خوشرنگ شود. ولی اگر گوجه‌فرنگی در خانه دارید، بهتر است چند عدد گوجه را یا رنده درشت کرده یا تکه‌های کوچک و درون پیازها تفت دهید. وقتی که آب گوجه‌فرنگی‌ها کشیده شد، مقدار کمی رب هم اضافه کنید و تفت دهید. زردچوبه را هم فراموش نکنید که هم باعث خوشرنگ‌ترشدن غذا می‌شود و هم عطر و طعم خوبی به غذای شما می‌دهد.

بادمجان از خرید تا خوراک

حالا نوبت بادمجان است. موقع خرید دقت کنید که رنگ بادمجان باید به سیاهی بزند و همچنین خیلی بزرگ نباشد. بعضی از خانم‌ها از بادمجان دلمه‌ای برای طبخ خورش بادمجان استفاده می‌کنند. بادمجان‌های دلمه‌ای بزرگ بوده و باید بعد از پوست کندن و گرفتن تلخی، آنها را باریک برش دهید و سرخ کنید. ولی بادمجان معمولی بهتر است. بادمجان‌ها را بعد از شستن، پوست کنده و یک ساعتی داخل آب نمک غلیظ بگذارید. چون بادمجان سبک است و روی آب می‌ماند یک جسم سنگین روی آن بگذارید تا بادمجان‌ها در آب نمک غوطه‌ور شود. به این روش تلخاب بادمجان گرفته می‌شود. بعد آنها را بیرون آورده و بگذارید تا آبش گرفته شود. بادمجان‌ها را می‌توانید درسته سرخ کنید ولی اگر بادمجان‌ها بزرگ است آن را به دو نیم کرده یا به‌صورت ورقه‌هایی با ضخامت یک سانتی‌متر ببرید و سرخ کنید.

برای سرخ کردن بادمجان شعله را زیاد نکنید زیرا بادمجان زود می‌سوزد و تلخ می‌شود. سعی کنید بادمجان‌ها را با روغن کم سرخ کنید. برای این کار بادمجان‌‌ها را شسته و آنها را با پوست به سیخ بکشید و روی حرارت ملایم نگهدارید، مراقب باشید که حرارت کم باشد زیرا شما بادمجان کبابی نمی‌خواهید و فقط وقتی که پوست ‌آن کمی جمع شد، کافیست. حالا بادمجان‌ها را از روی حرارت برداشته و بعد از خنک‌شدن پوست آن​را به آرامی بکنید. سپس در ظرفی کمی روغن بریزید و بادمجان‌ها را با حرارت کم درون آن سرخ کنید. با این روش بادمجان‌ها نیاز به روغن کمتری دارند. اگر می‌خواهید بادمجان را درون فریزر نگهداری کنید حتما اول آنها را سرخ کرده و بعد فریزری کنید. در نیم ساعت آخر پخت خورش باید بادمجان‌ها را درون خورش بگذارید تا آرام بپزد؛ ولی مراقب باشید اگر از بادمجان فریزری استفاده می‌کنید موقع کشیدن خورش، بادمجان زود له می‌شود.

ترشی و تزئین خورش

اگر هنگام پخت، غوره در خورش می‌ریزید دیگر نیازی به ریختن ترشی ندارید در غیر این صورت می‌توانید از آبلیمو، آبغوره یا آب نارنج استفاده کنید.

می‌توانید در 20 دقیقه آخر طبخ غذا چند عدد گوجه‌فرنگی را به دو نیم کرده و روی خورش بگذارید و موقع سرو کردن آنها را دور ظرف بچینید و خورش را وسط آنها بریزید. بعضی از خانم‌ها پیاز و گوشت و گوجه را جدا می‌پزند و بادمجان‌ها را با تعدادی گوجه‌فرنگی نصف شده در ظرفی جدا پخته و سرو می‌کنند.

با بادمجان غذاهای زیادی می‌توانید تهیه و طبخ کنید که یکی از خوشمزه‌ترین آنها خورش قیمه بادمجان است. برای تهیه خورش قیمه بادمجان ​ابتدا مثل خورش بادمجان عمل کنید، یعنی پیاز داغ و گوجه و رب سرخ شده را آماده کنید، سپس لپه را بریزید و گوشت را ریز خرد کرده و بگذارید تا بپزد و در آخر بادمجان‌های سرخ‌شده را اضافه کنید و غذا را نوش جان کنید.

ویدیو : خورش بادمجان مجلسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
free html hit counter