یوگا چیست و 11 فایده مهم یوگا برای سلامتی جسم و ذهن

thumbnail

یوگا از جمله ورزش‌‌های پرطرفدار امروزی است که تاثیرات به سزایی در سلامت جسم و روح دارد. در بسیاری از موارد افراد مختلف برای کسب آرامش سراغ این ورزش روحی و جسمانی می‌روند.

 

یوگا چیست؟

یوگا تمرین حرکتی ذهنی بدن می باشد. حرکات این ورزش هر دو عامل جنبش و کنترل تنفس و تمرکز را در بر دارد. بسیاری از فواید یوگا شبیه به تای چی و یا هنرهای رزمی است، بسیاری از مربیان در طول زمان، این ورزش را شکل داده اند. به طوری که حتی بسیاری از مدارس ، یوگا منحصر به فرد خود را تعلیم می دهند.

این علم قدمت بسیار زیادی دارد و در طی این مدت دستخوش تغییرات زیادی قرار گرفته است و با اطمینان می‌توان گفت که در طول گذر زمان به تکامل رسیده است به گونه‌ای که از آن به عنوان یک علم حیرت انگیز می‌توان یاد کرد.

 

یوگا و فواید آن برای سلامت بدن و درمان بیماری ها
در چند دهه اخیر یک صعود و افزایش ناگهانی در جامعه یوگا اتفاق افتاده است. نه فقط به این دلیل که تحقیقات مزایای یوگا را بهبود بخشیده باشد بلکه پزشکی حرفه ای و افراد معروف نیز این ورزش هیجان انگیز را پیشنهاد میدهند و پذیرفته اند. درحالیکه برخی از آنها از یوگا به عنوان مد استفاده میکنند و آن را با عرفان عصر جدید مرتبط میدانند، اما برخی دیگر تضمین میکنند که این ورزش واقعا باورنکردنی است. چیزی که آنها درک نمیکنند، این است که آنچه آنها به عنوان ورزش دیگری مورد توجه قرار میدهند به گونه ای به آنها منفعت خواهد رساند که هرگز تصور آن را در جهان یوگا را نخواهند کرد.

 

تاریخچه یوگا :
یوگا حدود ۵۰۰۰ هزار سال پیش در شمال هندوستان پدید آمد. این دانش اسرارآمیز و شگفت‌انگیز که از راهبان کهن هندی برای ما به جا مانده، فقط یک ورزش نیست! بلکه فقط بخشی از آن تمرینات جسمی است. راهبان هندی در اواخر دهه ۱۸۹۰ دانش خود از یوگا را به جهان غرب گسترش دادند. تعالیم مدرن یوگا از دهه ۱۹۷۰ در کشورهای غربی محبوبیت زیادی پیدا کرد.

یوگا به‌عنوان یک مکتب فلسفی اهداف معنوی و عرفانی زیادی دارد و یکی از اصلی‌ترین اهداف آن، اتحاد روح انسان با روح الهی بود. همان‌طورکه از اسم آن برمی‌آید. اسم این ورزش به زبان‌های مختلف به این‌صورت است: سانسکریت योग ، انگلیسی “yoke” و فارسی هم “یوج” است. این واژه به معنای اتصال، یکی شدن، یگانگی و پیوستن است.

یوگ هـا طی هزاره هـا این رشته را به دانش آموزان خود منتقل کردند و بسیاری از مدارس مختلف آموزش یـوگـا گسترش یافتند.

اولین اثر ضبط شده حرکات یـوگـا و یکی از قدیمـی ترین متون موجود، به طور کلی تصور مـی شود که توسط پاتـانجـالی، مریم یوجی هند که در حدود ۲۰۰۰ تـا ۲۵۰۰ سال پیش زندگی کرده بود، نوشته شده اســت.

پاتـانجی بـا نوشتن سوتـاتـای یـوگـا ( sutra به معنای «موضوع» در سانسکریت) اســت که اصول، فلسـفـه و شیوه آموزش یـوگـا هستند که هنوز هم دنبـال مـی شوند.

 

یوگا (بانوان) | باشگاه ورزشی | مجموعه ورزشی رشد

فواید یوگا برای بدن

یوگا برای کمک برای رسیدن به وزن ایده آل:
با افزایش متابولیسم باقاعده و تمرینات منظم، یک عضله قوی خواهید ساخت.یوگا بطور خیلی جالب برای کاهش و حتی افزایش و رسیدن به وزن ایده آل کار میکند.

 

روماتیسم مفصلی
شرکت در دوره‌های ورزش یوگا می‌تواند علائم و دردهای جسمی و روانی در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید بهبود بخشد و همچنین التهاب را کاهش دهد. تحقیقات اولیه برای نقش یوگا در بهبود کیفیت زندگی در بسیاری از شرایط امیدوار کننده است. با این حال، اگر شما در دوره درمان بیماری خاصی هستید، بهتر است پیش از شروع ورزش، با پزشکتان مشورت کنید.

 

مزایای ارتباط بدن، مغز:
هنگامی که شما با حرکات خود ارتباط برقرار میکنید، ذهن شما آرام میشود.در مورد چشم انداز مثبت زندگی با تمرین منظم، هورمون های زیادی در سیستم عصبی تثبیت میشوند و این باعث میشود با نگاهی تازه به زندگی نگاه کنید.

 

انعطاف پذیری و تعادل
بعضی افراد فقط با هدف انعطاف‌ پذیری بدن سراغ این ورزش می‌آیند. چون انعطاف‌پذیری، یکی از اولین و بارزترین فواید یوگاست. احتمالا در جلسه اول قادر به لمس انگشتان پاهایتان نخواهید بود؛ اما ناامید نشوید، جلسه به جلسه پیشرفت چشمگیری خواهید داشت.

آساناها اغلب تمرینات آرام، تمرکزی و به‌خصوص کششی هستند. چنین تمریناتی اگر به طور منظم ادامه داشته باشد، انعطاف‌پذیریِ عضلات و دامنه حرکتی مفاصل را تا حد زیادی بهبود می‌بخشند. فقط روزی بیست دقیقه تمرینات ورزش یوگا برای افراد شرکت‌کننده در پژوهش ژورنال NCBI کافی بود تا پس از ۳ ماه تغییرات قابل توجهی در انعطاف‌پذیری و همچنین تعادلشان مشاهده شود. جالب این که افراد حاضر در این پژوهش افراد مسن بودند. چنین تاثیراتی به خصوص برای افراد مسن بسیار مهم‌تر و ضروری‌تر است.

 

کاهش استرس با یوگا :
هنگامی که شما روی مت هستید، تمام توجهتان را به موضوع دستتان متمرکز میکنید و ذهن شما به آرامی استرس و مشکلاتی که آن را تحریک میکند ازبین میبرد.هنگامی که شما یوگا تمرین میکنید استرس و اضطراب روانی و سطح احساسات سرکوبگر را مدیریت میکنید درحالیکه ممکن است غمگین باشید، امابا انرژی منفی افسردگی مبارزه میکند.

 

یوگا برای بهبود حافظه:
با افزایش گردش خون در مغز استرس کاهش میابد و حافظه شما گسترش میابد و بهبود خواهد یافت.

 

بهبود تنفس
به تمرینات تنفسی که در ورزش یوگا انجام می‌دهید، پرایاناما گفته می‌شود؛ اجرایی نمودن این تمرینات تنفسی، به مرور زمان باعث می‌شود تا کیفیت تنفس شما بهتر شده و در نتیجه ظرفیت شش‌هایتان را افزایش خواهد داد. این افزایش حجم شش‌ها بر اثر انجام تمرینات یوگا باعث می‌شود تا هوای ورودی به شش‌ها بیشتر شده و در نتیجه اکسیژن بیشتری به مغز و باف‌های بدنتان برسد.

 

یوگا رسیدن به آرامش:
آرامش و مدیتیشن به شما کمک میکند از افکار خود خلاص شوید و آرام بمانید. باتمرین، شما یاد خواهید گرفت که آرامش، بخش مهمی از زندگی شماست.

 

سلامت قلب
از دیگر فواید ورزش یبه بهبود سلامت قلب کمک خواهد کرد؛ شاید این پرسش پیش بیاید که چگونه چنین چیزی امکان پذیر است؟ انجام ورزش یوگا، استرس را کاهش داده و با پایین آوردن فشار خون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کم می‌کند؛ بنابراین اگر می‌خواهید قلبی سالم داشته و به بیماری‌های قلبی و عروقی دچار نشوید، باید در هفته، حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش کنید.

 

یوگا برای بهبود عملکرد غدد درون ریز:
آنطور که در ورزش و تناسب اندام نمناک میخوانید هنگامی که شما یوگا تمرین میکنید، سیستم غدد افزایش میابد ،هورمون ها کنترل و تنظیم میشوند و به سلامت فیزیکی و احساسی کمک میکند.

 

بهبود افسردگی
طبق آمارهای جهانی درصد بالایی از مردم کشورمان از افسردگی رنج می برند. اگرچه دارو و جلسات مشاوره، از روشهای رایج درمان افسردگی است، اما برای درمان کافی نیست. یوگا به عنوان یک درمانِ مکمل، نتایج امیدوار کننده‌ای دارد.

پژوهش‌ها نشان می دهد اضافه کردن تمرینات منظم یوگا به روتین زندگی افراد می تواند افسردگی را واقعا کاهش دهد. حتی در مواردی که داروهای ضدافسردگی تاثیری روی حال افراد ندارد، یوگا با کاهش علائم و رنج‌های افسردگی به کمک افراد می‌آید چراکه روشی راحت و ارزان برای تأمین آرامش است.

ویدیو : یوگا چیست و 11 فایده مهم یوگا برای سلامتی جسم و ذهن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top
free html hit counter