کارشناسی جامع امام حسین

معرفی دانشگاه

امام خمینی (رحمة الله علیه):
« مقدرات هر كشوری  به دست دانشگاه و آنهایی كه از دانشگاه بیرون می آیند
هست بنا براین دانشگاه بزرگترین مؤسسه مؤثر است در كشور و بزرگترین
مسئولیتها را هم دانشگاه دارد»    (صحیفه نور، ج ۷ ص ۸۱ تاریخ ۲۱/۳/۱۳۵۸)
سپاس خداوندی را كه حیات ما را قرین حیات طیبه آن رهبر الهی قرار داد تا از
پرتو نور وجودش مسیر زندگی خویش را منور سازیم. بی تردید هدایت والای آن
عزیز بود كه در عرصه های گوناگون، راه چگونه زیستن را به ما آموخت و امروز
رهنمودهای سازنده آن بزرگوار در باره دانشگاه، چراغی است فرا راه دست
اندكاران كه اگر با نور آن حركت كنند هرگز به كجراهه نخواهند رفت. گویی
هنوز آوای جانبخش او به گوش می رسد كه : « ما دانشگاهی می خواهیم كه ما را
مستقل كند، تمام كشور ما را مستقل كند و از وابستگی ها خارج كند».
كلام طیبه آن عزیز عینیت یافت و دانشگاه امام حسین (ع) بوجود آمد. جوانان
مخلص و متعهد جذب شدند و این مركز علم همراه با تربیت اسلامی روز به روز
گسترش یافت. با رهنمودهای امام گونه مقام معظم رهبری حضرت آیت ا… خامنه
ای نیز در فضایل آن افزوده شد، تا به امروز كه با مجموعه ای از دانشكده ها و
پژوهشكده های، جوانان این مملكت اسلامی علم و ایمان را بهم می آمیزند و
توشه راه سعادت كشور و ملت خویش می سازند. باشد كه این آرزوی بزرگ حضرت
امام خمینی (رحمه ا… علیه) را تحقق بخشیم كه فرمودند: دانشگاه اگر یك
دانشگاه صحیح مستقلی كه ما می خواهیم باشد از این دانشگاه رجال بزرگ بیرون
می آید، از اینها رجال بیرون می آید كه بعد در مقابل آنهایی كه می خواهند
تعدی به مملكت ما بكنند و همه مخازن ما را بیرون ببرند، در مقابل آنها
می ایستند»
     مركز آموزش عالی امام حسین (ع) با هدف آموزش عالی و تربیت نیروی
انسانی متخصص، انجام پژوهشهای علمی مورد نیاز سپاه و كشور و هدایت علمی
دانشگاههای علوم و فنون نیروهای پنجگانه سپاه در سال ۱۳۶۵ ه .ش در تهران
توسط شورای گسترش وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت مورد تأیید و تصویب قرار
گرفت . این مركز در سال ۱۳۶۶ بعنوان یك دانشگاه جامع متشكل از
دانشكده های علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم پزشكی و علوم انسانی در سیستم آموزش عالی كشور به رسمیت شناخته شد.
     در سال ۱۳۶۹ همچنین دانشكده ای با عنوان « دانشكده علوم پایه نظامی »
با توجه به نیازهای آموزشی در قانون مقررات استخدامی سپاه پیش بینی شد كه
پس از تصویب، این دانشكده نیز به مجموعه دانشگاه امام حسین (ع) رسماً اضافه
گردید. از سال ۶۵ تا ۸۵ براساس نیازهای اعلام شده از سوی سپاه پاسداران و
گسترش آموزش در دانشگاه، دانشكده هایی در دانشگاه ایجاد گردید كه با روند
اصلاحی و تكمیلی كه وجود داشت متناسب با نیازهای سازمانی تغییراتی نیز در
ساختار دانشگاه به عمل آمد. در حال حاضر دانشگاه جامع امام حسین (ع) دارای
هشت دانشكده و پژوهشكده بشرح ذیل می باشد:
– دانشكده و پژوهشكده فنی و مهندسی
– دانشكده و پژوهشكده فناوری اطلاعات و ارتباطات
– دانشكده و پژوهشكده علوم پایه
– دانشكده و پژوهشكده علوم اجتماعی و فرهنگی
– دانشكده و پژوهشكده مدیریت
– دانشكده و پژوهشكده اطلاعات و امنیت
– دانشكده و پژوهشكده علوم دفاعی (دافوس)
– دانشكده و پژوهشكده پدافند غیر عامل
دانشگاه امام حسین (ع) هم اكنون دارای ۳۳ رشته در مقطع كارشناسی ارشد مصوب
وزارت علوم بوده و ۹ رشته در مقطع دكتری سراسری می¬باشد كه عناوین رشته ها
بشرح زیر می¬باشد:
۱- آماد
۲- اطلاعات استراتژیك
۳- مطالعات دفاعی استراتژیك
۴- جغرافیای نظامی
۵- زیست شناسی گرایش علوم سلولی مولكولی
۶- شیمی آلی
۷- شیمی تجزیه
۸- شیمی فیزیك
۹- شیمی معدنی
۱۰- فیزیك گرایش هسته¬ای
۱۱- مهندسی برق – گرایش الكترونیك  
۱۲- مهندسی سیستم های مكانیك – گرایش طراحی كاربردی   
۱۳- مهندسی مخابرات – گرایش رمز  
 ۱۴- مهندسی مكانیك – گرایش طراحی كاربردی    
۱۵- مهندسی هوافضا – گرایش آئرودینامیك  
۱۶- مهندسی هوافضا – گرایش سازه¬های هوایی    
۱۷- پیشرانه گرایش پیشرانه های مایع  
۱۸- پیشرانه گرایش پیشرانه های جامد     
۱۹- علوم سیستمها      
۲۰ – فیزیك گرایش اتمی – ملكولی
۲۱- مدیریت بحران
۲۲- مدیریت امور دفاعی گرایش پشتیبانی خدمات رزمی – امور آموزشی
۲۳- مدیریت  امور دفاعی – گرایش پشتیبانی خدمات رزمی- امور نیروی انسانی
۲۴- مدیریت امور دفاعی – پشتیبانی خدمات رزم – امور لجستیكی و بازرگانی
۲۵- مدیریت امور دفاعی – پشتیبانی خدمات رزم – امور مالی و حسابداری
۲۶- مدیریت  امور دفاعی – گرایش دریایی
۲۷- مدیریت  امور دفاعی – گرایش زمینی
۲۸- مدیریت  امور دفاعی – گرایش عملیات ویژه
۲۹- مدیریت  امور دفاعی – گرایش مقاومت بسیج
۳۰- مدیریت امور دفاعی – گرایش هوایی
۳۱- پدافند غیر عامل گرایش طراحی    
۳۲- پدافند غیر عامل گرایش سازه های هوایی  
۳۳- پدافند غیر عامل گرایش C.C.D (آفا)
دكتری
۱- مهندسی مكانیك گرایش هوا و فضا
۲- مهندسی صنایع – تحقیق در عملیات و مهندسی سیستم
۳- فناوری زیستی (بیوتكنولوژی مولكولی)
۴- فیزیك لیزر
۵- ریاضی كاربردی گرایش رمز
۶- سنجش افكار
۷- مدیریت عالی بحران
۸- اطلاعات استراتژیك گرایش نظامی
۹- اطلاعات استراتژیك گرایش امنیتی


انقلاب اسلامی و تهدید و فرصتی به نام سنتهای الهی

 انقلاب اسلامی و تهدید و فرصتی به نام سنتهای الهی
آنچه
امام خمینی رحمه الله علیه به عنوان بنیانگذار بی بدیل انقلاب به دنبال
تحقق آن بودند نه انقلاب سیاسی بود که تنها یک جابه جایی قدرت صورت گیرد و
حکومت از دست عده ای به دست عده ای دیگر بیفتد و نه انقلابی صنعتی که در
قواعد و قوانین تولید و توزیع و … دچار تحول و دگرگونی شود. ایشان حتی به
یک انقلاب صرفا اسلامی نیز راضی نبودند و تمام هم خویش را برای تأسیس
حکومتی زمینه ساز میذول داشته بودند:


از خداوند تعالى مسألت مى‏کنم که ظهور ولى عصر- سلام اللَّه علیه- را
نزدیک فرماید و چشمهاى ما را به جمال مقدسش روشن. ما همه انتظار فرج داریم،
و باید در این انتظار خدمت بکنیم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است، و
ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا بکند، و مقدمات ظهور ان
شاء اللَّه تهیه بشود.


البته آن پر کردن دنیا را از عدالت، آن را ما نمى‏توانیم [پر] بکنیم. اگر
مى‏توانستیم، مى‏کردیم، اما چون نمى‏توانیم بکنیم ایشان باید بیایند. الآن
عالم پر از ظلم است. شما یک نقطه هستید در عالم. عالم پر از ظلم است. ما
بتوانیم جلوى ظلم را بگیریم، باید بگیریم؛ تکلیفمان است. ضرورت اسلام و
قرآن [است،] تکلیف ما کرده است که باید برویم همه کار را بکنیم. اما
نمى‏توانیم بکنیم؛ چون نمى‏توانیم بکنیم، باید او بیاید تا بکند. اما ما
باید فراهم کنیم کار را. فراهم کردن اسباب این است که کار را نزدیک بکنیم،
کار را همچو بکنیم که مهیا بشود عالم براى آمدن حضرت- سلام اللَّه علیه- در
هر صورت، این مصیبتهایى که هست که به مسلمانها وارد شده است و سیاستهاى
خارجى دامن بهش زده‏اند، براى چاپیدن اینها و براى از بین بردن عزت مسلمین
[است‏]. و باورشان هم آمده است خیلیها. شاید الآن هم بسیارى باور بکنند که
نه، حکومت نباید باشد، زمان حضرت صاحب باید بیاید حکومت. و هر حکومتى در
غیر زمان حضرت صاحب، باطل است؛ یعنى، هرج و مرج بشود، عالم به هم بخورد تا
حضرت بیاید درستش کند! ما درستش مى‏کنیم تا حضرت بیاید.


امیدواریم که این انقلاب یک انقلاب جهانى بشود، و مقدمه براى ظهور حضرت
بقیة اللَّه- ارواحنا له الفداء- باشد. من تبریک مى‏گویم بر همه مؤمنین، بر
همه مستضعفین جهان، بر همه مسلمین جهان و از همه مسلمین مى‏خواهم که با
قدرت و قوّت در راه اسلام قدم بردارند، و اسلام را پشتیبانى کنند تا اینکه
ان شاء اللَّه دشمنان اسلام، آنهایى که نمى‏توانند اسلام را ببینند مقصور
بشوند و منزوى.


امید است که این انقلاب جرقه و بارقه‏اى الهى باشد که انفجارى عظیم در
توده‏هاى زیر ستم ایجاد نماید و به طلوع فجر انقلاب مبارک حضرت بقیة
اللَّه- ارواحنا لمقدمه الفداء- منتهى شود. و باید ملت شریف که چنین
انقلابى بزرگ را نموده است در ادامه آن هر چه بیشتر کوشا باشد و حضور خود
را هر چه والاتر در صحنه اقامه عدل الهى به ثبت رساند. عزیزان من، باید
بدانید که ارزش انقلاب هر چه بیشتر باشد فداکارى در راه تحقق آن ارزشمندتر و
لازمتر است.


مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم
ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمدارى حضرت حجت- ارواحنا
فداه- است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را
در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادى و مادى اگر لحظه‏اى مسئولین را از
وظیفه‏اى که بر عهده دارند منصرف کند، خطرى بزرگ و خیانتى سهمگین را به
دنبال دارد. باید دولت جمهورى اسلامى تمامى سعى و توان خود را در اداره هر
چه بهتر مردم بنماید، ولى این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم
انقلاب که ایجاد حکومت جهانى اسلام است منصرف کند.

– ….
معنای
عبارات فوق که وفور در آثار حضرت امام و به خصوص صحیفه ایشان یافت می شود
حاکی از آن است که هرنوع قدم و اقدام یا حتی سیاستگزاری که در راستای تحقق
هدف زمینه سازی برای ظهور نباشد خیانتی عظیم به اسلام و انقلاب و امام است.

سنتهای الهی و نسبت آن با انقلاب اسلامی
در
نظام خلقت خداوند نه تنها بنا نیست همه امور با استفاده از قواعد و قوانین
آسمانی محقق شود که تا اسباب زمینی کارگشا باشند نوبت به اسباب آسمانی نمی
رسد. جهان آفرینش که بر پایة نظام احسن شکل گرفته ، بر سنت ها و
قانونمندی های ثابت و تغییر ناپذیر استوار است . این قانونمندی ها بر
کلیة فعل و انفعال ها و تغییر و تحوّل هایی که در جهان طبیعت رخ می
دهد، اعم از تغییرات و فرایندهای شیمیایی ، فیزیکی ، زیست محیطی ،
نجومی و…، حاکم بوده و هیچ رویداد طبیعی خارج از چارچوب آنها واقع
نمی شود. از همین روست که بشر در پی این برآمده که با ایجاد شاخه
های مختلف علوم طبیعی ، قانونمندی ها و نظام های حاکم بر جهان طبیعت
را کشف و شناسایی کند، تا با شناخت این قانونمندی ها و نظام ها بتواند
کلیة تغییر و تحولات عالم ماده را در اختیار خود گیرد و وقوع برخی
از آنها را پیش بینی ، از وقوع برخی از آنها جلوگیری و یا وقوع برخی
از آنها را تسریع کند و در یک کلمه آنها را در جهت منافع خود مهار
نماید.

همچنانکه
تغییر و تحولات عالم طبیعت براساس قانونمندی های ثابت و
تغییرناپذیر صورت می گیرد، تغییر و تحولات اجتماعی نیز قانونمندی های
خاص خود دارد و کلیه فراز و فرودهایی که در جوامع بشری رخ می دهد بر
اساس همین قانونمندی هاست .استادشهید مرتضی مطهری در همین زمینه می
نویسد:

قرآن
کریم این گمان را که اراده ای گزافکار و مشیتی بی قاعده و بی
حساب سرنوشت های تاریخی را دگرگون می سازد به شدت نفی می کند و
تصریح می نماید که قاعده ای ثابت و تغییرناپذیر بر سرنوشت های اقوام
حاکم است .

قرآن
کریم از قانونمندی های حاکم بر تغییرات اجتماعی ، به عنوان «سنت
خدا» تعبیر کرده و در موارد متعددی ضمن تأکید بر تغییر ناپذیری سنت های
الهی به برخی از این سنت ها اشاره کرده است . قرآن کریم تأکید
فراوانی بر تغییر ناپذیری سنت های الهی داشته و در آیات متعددی ضمن
اشاره به برخی از رویدادهایی که در امت ها و اقوام گذشته و یا در
زمان پیامبر اکرم (ص ) رخ داده آنها را از مصادیق سنت های تغییرناپذیر
خداوند دانسته است .

برخی از سنتهای الهی که در اینجا باید به طور جدی مدنظر داشته باشیم از این قرار است:

1.1. سنت اختیار در تغییر:
خداوند
متعال به علتهای مختلف ممکن است افرادی را متنعم به نعمت یا مبتلا به
عذابی کند؛ اما در هرحال تغیی این وضعیت به دست خود افراد است. به تعبیر
قرآن کریم:

وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی‏ لَشَدیدٌ
و
آنگاه که پروردگارتان اعلام کرد که اگر واقعاً سپاسگزارى کنید، [نعمت‏]
شما را افزون خواهم کرد، و اگر ناسپاسى نمایید، قطعاً عذاب من سخت خواهد
بود.»

یا در جایی دیگر به صراحت آمده:
لَهُ
مُعَقِّباتٌ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ یَحْفَظُونَهُ مِنْ
أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا
ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ
لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ

براى
او فرشتگانى است که پى در پى او را به فرمان خدا از پیش رو و از پشت سرش
پاسدارى مى‏کنند. در حقیقت، خدا حال قومى را تغییر نمى‏دهد تا آنان حال خود
را تغییر دهند. و چون خدا براى قومى آسیبى بخواهد، هیچ برگشتى براى آن
نیست، و غیر از او حمایتگرى براى آنان نخواهد بود.

1.2. سنت جایگزینی:
این
سنت را باید حالتی خاص از مورد قبل بدانیم. خداوند متعال گاه به برخی
اقوام و ملل مأموریتهایی می دهد تا برای تحقق اهداف الهی بدان دست یازند.
اگر آنان از انجام این مأموریت به خوبی برنیایند خداوند عده دیگری را برای
این امر برمی گزیند:

یا
أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ
یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى
الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ
وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ
یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیم‏

اى
کسانى که ایمان آورده‏اید، هر کس از شما از دین خود برگردد، به زودى خدا
گروهى [دیگر] را مى‏آورد که آنان را دوست مى‏دارد و آنان [نیز] او را دوست
دارند. [اینان‏] با مؤمنان، فروتن، [و] بر کافران سرفرازند. در راه خدا
جهاد مى‏کنند و از سرزنش هیچ ملامتگرى نمى‏ترسند. این فضل خداست. آن را به
هر که بخواهد مى‏دهد، و خدا گشایشگر داناست.

1.3. سنت رابطه متقابل تقوا و معیشت دنیا
بر
اساس این سنت، افرادی که اهل تقوا شوند برکات و عنایات الهی در امور مادی و
معنوی، از آسمان و زمین به سمت ایشان روانه می شود و در مقابل آنها که از
یاد خدا غافل شوند حقیقت زندگی آنها دچار تنگی و سختی خواهد شد:


وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا
عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا
فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ

و
اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند، قطعاً برکاتى از
آسمان و زمین برایشان مى‏گشودیم، ولى تکذیب کردند؛ پس به [کیفر] دستاوردشان
[گریبان‏] آنان را گرفتیم.

– وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمى ‏
و هر کس از یاد من دل بگرداند، در حقیقت، زندگىِ تنگ [و سختى‏] خواهد داشت، و روز رستاخیز او را نابینا محشور مى‏کنیم.»
با
مراجعه به منابع روایی و تفاسیر می بینیم این آیه تهدیدی است برای اعراب
که اگر شما در امر ترویج اسلام و نام و مقام اهل بیت علیهم السلام کوتاهی
بورزید ایرانیانی جانشین شما در انجام این مإموریت خواهند شد که هم آنان
خداوند را دوست دارند و هم خداوند ایشان را. در شرایط کنونی و دوره ای که
در آن زندگی می کنیم انقلابی به نام خدا و برای زمینه سازی حکومت عدل مهدوی
برپا شده است اگر این هدف را فراموش نکنیم و تمام مناسبات و معادلات فردی و
اجتماعی خود را بر اساس آن تعریف کنیم می توانیم از امدادهای الهی بهره
ببریم و هم در تعجیل ظهور و تحقق و استقرار حکومت جهانی موعود سهیم باشیم و
هم در دوره پیش از ظهور از برکات و عنایات و الطاف الهی متنعم گردیم. در
مقابل به همان آسانی که توفیق تبلیغ اسلام از دست اعراب خارج شد و به
ایرانیان واگذار گردید این احتمال به طور جدی وجود دارد که اگر ما در انجام
ماموریت تاریخی خویش کوتاهی بورزیم هیچ بعید نیست که این توفیق از دست ما
نیز خارج شده و به دیگر اقوام و ملل یا حتی نسلهای بعدی سپرده شود که در هر
دو حالت برای ما ثمری جز سرافکندگی و شرمندگی نخواهد داشت. امید که در
پیشگاه امام زمان خویش علیه السلام سربلند باشیم و در تمام زندگی بر اساس
خواسته های ایشان قدم برداریم. انشاءالله



ویدیو : کارشناسی جامع امام حسین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top
free html hit counter