کارشناسی ارشد بازرگانی بازاریابی

معرفی مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی

هدف از این رشته عبارت است از: آشنایی دقیق با وظایف اساسی
سازمانهای بازرگانی خصوصا واحدهای مرتبط با بازار مصرف، افزایش مهارت و
توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت و بازار، جمع آوری و
تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به مشکلات بازارشناسی، توسعه بازار، …،
ارزیابی راه حلهای مختف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصممیمات
اتخاذ شده. افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع و
احوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی که بازار را تحت تاثیر
قرار می دهند و تطبیق برنامه های سازمان با شرایط جدید و ایجاد زمینه لازم و
تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه ای.

واحدهای درسی در دانشگاه:

  • مدیریت منابع انسانی پیشرفته
  • تئوریهای مدیریت پیشرفته
  • تحلیل آماری
  • مدیریت استراتژیک پیشرفته
  • بازارشناسی و مسائل بازاریابی
  • مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
  • حسابداری مدیریت
  • تحقیق در عملیات پیشرفته
  • اقتصاد مدیریت
  • سیستمهای اطلاعات مدیریت پیشرفته
  • تحقیقات بازاریاب
  • بازاریابی صنعتی
  • رفتار مصرف کننده
  • سمینار در مسائل بازاریابی

آینده شغلی:

فارغ التحصیلان این رشته با اطلاعات وسیعی که در زمینه های مختلف
بازارگانی و بازاریابی، روابط انسانی و امور مالی و اقتصادی پیدا می کنند،
به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و
دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند.
انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند
مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. علاوه بر این،
فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقات بازار که
امروز برای موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. اما از
این نکته نبایستی غافل شد که تنوع دروس ارائه شده و فاصله آن تا مباحث
عملی و کاربردی، آینده را برای فارغ التحصیلانی که قصد دارند مستقیما وارد
حوزه بازاریابی و فروش شوند، دشوار می سازد. بنابراین این وظیفه به عهده
خود دانش آموختگان می باشد که در کنار ارتقاء سطح علمی خود، نگاه ویژه ای
به محیط کسب و کار داشته باشد. البته پاپیروس به این دانشجویان توصیه می
کند، در دوره دانشجویی حتما دانشجویان بازاریابی را حتی به صورت مقطعی، در
عمل بچشند و به قول بازاریابان کهنه کار ” طعم نه شنیدن و روشهای مقابله با
آن ” را بیاموزند. چیزی که فقط و فقط از طریق کسب تجربه عملی امکانپذیر
است.

برای تحصیل در این رشته چه چیزهایی مورد نیاز است؟

  • علاقه مندی به علوم مدیریت و بازاریابی (بسیار مهم)
  • قدرت و توان ادراک، تجزیه و تحلیل و نهایتا حل مشکلات مدیریتی
  • توان تجزیه و تحلیل محیط بازار و داشتن روحیه بالا در شناسایی و نفوذ در آن
  • کسب مهارتهای عمومی و تخصصی (زبان، ICDL، تجربه عملی و … )
  • روابط عمومی بسیار بالا، روحیه شکست ناپذیر، ذهنی خلاق و مشتری مدار (بسیار مهم)
  • کسب تجربه عملی فروش (ترجیحا توصیه می شود)



گرایش های کارشناسی ارشد رشته مدیریت

گرایش های کارشناسی ارشد رشته مدیریت

مجموعه مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های مختلفی
است که دروس مختلف در هر یک از این گرایش ها متفاوت بوده و حتی این دروس در
گرایشات مختلف، ضرایب مختلفی نیز دارند. گرایش های اصلی این مجموعه
عبارتند از:

مدیریت بازرگانی و منابع انسانی، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی و
تکنولوژی، مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت کارآفرینی، مدیریت مالی،  که
ذیلا به بررسی و تشریح هر یک از این گرایش ها می پردازیم:

 

نام گرایش

دروس و ضرایب

مدیریت بازرگانی

زبان عمومی و تخصصی ضریب3، تئوری مدیریت ضریب3، اقتصاد خرد و کلان
ضریب2، ریاضی و آمار ضریب 2، پژوهش عملیاتی ضریب2، مدیریت اسلامی ضریب 2،
مدیریت بازاریابی ضریب 4

مدیریت منابع انسانی

زبان عمومی و تخصصی ضریب3، تئوری مدیریت ضریب3، اقتصاد خرد و کلان
ضریب2، ریاضی و آمار ضریب 2، مدیریت اسلامی ضریب 2، منابع انسانی ضریب 4،
مدیریت بازاریابی ضریب 2

مدیریت دولتی

زبان عمومی و تخصصی ضریب3، تئوری مدیریت ضریب3، منابع انسانی ضریب 3،
مالیه عمومی و بودجه ضریب 3، مدیریت اسلامی ضریب 2،اقتصاد خرد و کلان
ضریب2، ریاضی و آمار ضریب 2

مدیریت صنعتی

زبان عمومی و تخصصی ضریب3، تئوری مدیریت ضریب3، ریاضی و آمار ضریب 3،
پژوهش عملیاتی ضریب3، مدیریت تولید ضریب 3، مدیریت اسلامی ضریب 2، اقتصاد
خرد و کلان ضریب2

مدیریت تکنولوژی

زبان عمومی و تخصصی ضریب3، تئوری مدیریت ضریب3، ریاضی و آمار ضریب 2،
پژوهش عملیاتی ضریب2، مدیریت تولید ضریب 2، مدیریت اسلامی ضریب 2، اقتصاد
خرد و کلان ضریب2

مدیریت فناوری اطلاعات

زبان عمومی و تخصصی ضریب3، تئوری مدیریت ضریب3، اقتصاد خرد و کلان
ضریب2، ریاضی و آمار ضریب 2، مدیریت اسلامی ضریب 2، پژوهش عملیاتی ضریب2،
مدیریت تولید ضریب 2، مدیریت بازاریابی ضریب 2

مدیریت کارآفرینی

زبان عمومی و تخصصی ضریب3، تئوری مدیریت ضریب2، اقتصاد خرد و کلان
ضریب2، ریاضی و آمار ضریب 3، مدیریت اسلامی ضریب 2، مبانی کارآفرینی ضریب
3، مدیریت بازاریابی ضریب 2

مدیریت مالی

زبان عمومی و تخصصی ضریب2، مدیریت اسلامی ضریب 2، تئوری مدیریت ضریب2
، اقتصاد خرد و کلان ضریب3، ریاضی و آمار ضریب 3، حسابداری مالی و صنعتی
ضریب4، مدیریت ریسک ضریب4، مدیریت مالی ضریب4

کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و منابع انسانی

رشته مديريت بازرگاني در مفهوم عام آن شامل طيف وسيعي از
سازمان ها مي‌شود زيرا بيشتر سازمان هاي تجاري، صنعتي و خدماتي مانند بانك
ها، شركت‌هاي بيمه و کارخانه های صنعتي به دنبال کسب سود هستند و موسسه
بازرگاني و انتفاعی محسوب مي‌شوند. در کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی به
بررسي اصول، روشها و مهارت هايي پرداخته  می شود كه مدیران سازمانهاي
تولیدی، اقتصادي، خدماتي و بازرگاني بايد از آن مطلع باشند؛ بعنوان مثال
نحوه تصميم‌گيري در مورد روشهاي برنامه ریزی توليد، کانال های توزیع و
فروش، چگونگی سرمايه‌گذاري، روش های بازاريابی، برنامه های افرایش وفاداری
مشتریان، جذب نيروي انساني و …. كه در هر سازمانی براي يك مدير مطرح
مي‌گردد، در اين گرايش آموزش داده مي‌شود.

دروس کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و منابع انسانی

 از دروسی که دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در
مقطع ارشد می گذرانند می توان به: مدیریت  منابع انسانی پیشرفته، سیستم های
اطلاعاتی پیشرفته مدیریت، تحلیل آماری، حسابداری مدیریت، تحقیق در عملیات
پیشرفته، اقتصاد مدیریت و …  اشاره نمود. البته دروس تخصصی با توجه به
زیر گرایش تعیین می شود. دروسی مانند: تحقیقات بازاریابی، رفتار مصرف
کننده، سازمانهای پولی و مالی ، مدیریت صادرات و واردات و …..

بازار کار کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و منابع انسانی:

يک فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مديريت بازرگانی می بایست به
سنجش تقاضای موجود در بازار و چگونگی برآورده کردن و رفع این نیازها
بپردازد و گاهی پا را از این نیز فراتر گذاشته و در بازار به نیاز سازی می
پردازد و با استمداد از تفکر خلاق، در ايجاد بازار جديد و ارائه خدمات
متنوع و تازه، ابداع روشهاي جديد در عرضه و توزيع و بازاریابی، به عنوان یک
کارآفرين به ایفای نقش می پردازد.

ادامه تحصیل در گرایش مدیریت بازرگانی و منابع انسانی:

زیر گرایش های کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی عبارتند از:
مدیریت بازاریابی، بازاریابی بین الملل، مدیریت منابع انسانی، مدیریت تحول،
مدیریت مالی، مدیریت بیمه، بازرگانی بین الملل و ….

مدیریت بازرگانی و منابع انسانی در سطح دکترای تخصصی نیز
دارای گرایش های مختلفی مانند مدیریت منابع انسانی، مدیریت رفتار سازمانی،
مدیریت مالی، مدیریت سیاستگذاری بازرگانی، مدیریت بازاریابی و مدیریت
بازرگانی بین الملل اشاره نمود.

کارشناسی ارشد مدیریت دولتی

این گرایش نخستین بار در سال 1333 تحت عنوان علوم اداری در
موسسه علوم اداری زیر نظر دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه
کالیفرنیای جنوبی برگزار شد. هدف کارشناسی ارشد مديريت دولتي، تربيت مديران
شايسته‌اي است كه بتوانند وظايف پنجگانه مدیران را به نحو احسن در
سازمانها انجام دهند.

نکته مهم این است که در گرایش
مدیریت دولتی، با رویکرد کلان به مباحث مرتبط با مدیریت پرداخته می شود چرا
که در اینجا ذی نفع سازمان خاصی نیست بلکه طیف وسیعی از افراد جامعه و
البته سازمان ها، تحت تاثیر تصمیمات مدیران دولتی قرار می گیرند.

دروس کارشناسی ارشد مدیریت دولتی

از جمله دروسی که دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت دولتی
مطالعه خواهند نمود عبارتند از: مدیریت منابع انسانی،  سیستم های اطلاعاتی
پیشرفته مدیریت، تحلیل آماری، فرایند خط مشی گذاری، نظام های اداری تطبیقی و
…  اشاره نمود. البته دروس تخصصی با توجه به زیر گرایش تعیین می شود.
دروسی مانند: نظریات و فرایند ارتباطات سازمانی، سمینار در مسائل رفتاری،
مدیریت بهره وری نیروی انسانی و برنامه ریزی استراتژیک نیروی انسانی و…

بازار کار کارشناسی ارشد مدیریت دولتی

فارغ‌التحصيلان کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، مي‌توانند مشاغلي
از قبيل: كارشناس اداري، کارشناس امور كاركنان، کارشناس اموزش، کارشناس
تشكيلات و روشها، طبقه‌بندي مشاغل ، مدیریت سیستم حقوق و دستمزد،
برنامه‌ريزي نیروی انسانی و …  را در سطوح مياني و سرپرستي واحدهاي اداري
و خدماتي وزارت‌خانه‌ها، سازمانهاي دولتي و  خصوصی و شهرداري ها را
عهده‌دار شوند.

ادامه تحصیل در گرایش مدیریت دولتی

زیر گرایش های رشته مدیریت دولتی عبارتند از: ساختار و
تشکیلات و روش‌ها، مدیریت منابع انسانی، سیستم های اطلاعاتی مدیریت، تحول
سازمانی و مدیریت مالی دولتی گرایش‌های مذکور در 20 واحد درسی مشترک بوده و
تفاوت آنها در 8 واحد درسی است.

مدیریت دولتی در سطح دکترای تخصصی نیز دارای سه گرایش سیاستگذاری (خط‌مشی گذاری)، رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی می‌باشد.

کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی و تکنولوژی

قرن حاضر، قرن رقابت سرعت، کیفیت و بهره‌وري است و لازمه
ادامه حیات سازمان در عصر حاضر، درك زمان و شرايط و برنامه‌ريزي براي
استفاده از اين تحولات و همگام شدن با آنهاست به این معنی که امروزه
نمي‌توان يك واحد تولیدی یا صنعتي پيشرفته و بزرگ را  با تكيه بر مديريت
سنتي اداره كرد؛ بلكه بايد با استفاده از مديران كارآمدو اثربخش در بخش‌هاي
مختلف يك سازمان، مانند بخش توليد و يا بخش نيروي انساني، راه رسيدن به
اهداف سازمانی را هموار نمود.  يكي از علل عدم موفقيت در بسیاری از صنايع
اين است كه بسیاری از مدیران این سازمانها فارغ التصیل و دانش آموخته
مدیریت صنعتی نیستند.

دروس کارشناسی ارشد مديريت صنعتي

از جمله دروسی که دانشجویان مدیریت صنعتی در مقطع ارشد می
گذرانند می توان به: بررسی مسائل انسانی در صنعت، تحلیل آماری، مدیریت
استراتژیک صنعتی، حسابداری مدیریت و …  اشاره نمود. البته دروس تخصصی با
توجه به زیر گرایش تعیین می شود. دروسی مانند: سیستم های صف، اصوصل شبیه
سازی، مدیریت کیفیت و بهره وری، برنامه ریزی و کنترل موجودی ها و ….

بازار کار کارشناسی ارشد مديريت صنعتي

 کارشناسی ارشد مديريت صنعتي داراي سه بعد اصلي فني و تكنيكي ،
بعد مالي و بعد رفتاري و اجتماعي مي باشد كه بعد فني و تكنيكي در دروس
تحقيق در عمليات و كنترل پروژه ، بعد مالي در درسهايي مانند حسابداري صنعتي
و بعد رفتاري و اجتماعي در دروس رفتار سازماني، مديريت منابع انساني و
تئوريهاي مديريت مورد توجه قرار می گیرد؛ البته برخی از دروس اين گرايش
مانند مديريت توليد و عمليات به هر سه اين ابعاد مي‌پردازد. فارغ التحصیلان
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی در بازار کار دارای رقابتی محسوس با فارغ
التحصیلان مهندسی صنابع هستند و می توانند در قسمتهای مدیریت تولید، اداره
حفاظت فنی و قسمت کنترل کیفیت کالا مشغول بکار شوند. این مدیران آموزش دیده
توانایی فعالیت در امور مربوط به مدیریت و کنترل پروژه را دارند و با تسلط
بر نرم افزار های این رشته می توانند بازار کار بسیار جذابی داشته باشند.

ادامه تحصیل در گرایش مدیریت صنعتی

 کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دارای دو زیر گرایش است: مدیریت
تولید و تحقیق در عملیات که گرایش تحقیق در عملیات از جمله گرایش هایی است
که در بسیاری از دانشگاههای امریکا و کانادا در دانشکده های مدیریت ارائه
می شود. دانشجویان گرایش مدیریت تولید نیز می توانند آینده آکادمیک روشنی
داشته باشند.

کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی- انتقال تکنولوژی

 این گرایش به دنبال پرورش کادر متخصص در یکپارچه سازی علوم
پایه و مهندسی و دانش و روشهای مدیریت است. این گرایش، یک تخصص بین رشته ای
می باشد که میان علوم مختلف از جمله علوم طبیعی ، اجتماعی ، تجزیه صنعتی،
تئوری کسب و کار و مهندسی ارتباط برقرار می نماید.

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

با گسترش جهاني شدن و بالتبع افزايش استفاده از فناوري
اطلاعات در سازمان ها، بسياري از سازمان ها با حجم انبوهي از داده ها در
سازمان مواجه مي شوند كه از یک سو برای استفاده از آنها به فیلتری صحیح
نیارمندند تا بمباران اطلاعاتی نشوند و بتوانند از اطلاعات مربوط استفاده
نمایند و از سوی دیگر سهل انگاری و غفلت از داده های موجود مي تواند به عدم
كارايي سازمان منجر شود، لذا در ساده ترين تعريف مديريت فناوري اطلاعات
عبارتست از استفاده از داده هاي موجود در سازمان جهت تصميم گيري صحیح و
بموقع.

دروس کارشناسی ارشد مديريت فناوری اطلاعات

دروسی که در کارشناسی ارشد مديريت فناوري اطلاعات غالبا ارائه
می شود عبارتند از: امنیت اطلاعات، امنیت داده، داده کاوی، مدیریت زنجیره
تامین؛ تجارت الکترونیک، مدیریت سیستم، مدیریت چرخه‌عمر محصول، مديريت دانش
و …

بازار کار کارشناسی ارشد مديريت فناوری اطلاعات

 فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات با تسلط به
مباحث تئوری مدیریت و منابع انسانی، همچنین با فراگیری مباحث تخصصی و
آشنایی با دروس کامپیوتر و IT ، امکان برقراری
ارتباط با سطوح عملیاتی و هدایت موسسات تولید کننده نرم افزار یا واحدهای
نرم افزاری از سازمانهای بزرگ را خواهند داشت. البته بازار کار این  دانش
اموختگان گاهی با مهندسین فن آوری اطلاعات هم پوشانی دارد.

ادامه تحصیل در گرایش مديريت فناوری اطلاعات

 زیر گرایش های این رشته عبارتند از: نظام کیفیت فراگیر،
مدیریت منابع اطلاعاتی و  سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته. در خارج از ایران
رشته مديريت فناوری اطلاعات ممکن است در دانشکده های فنی و مهندسی که مربوط
به مهندسی کامپیوتر هستند ارائه شود و یا دانشگده جداگانه ای با عنوان MIS داشته باشند.

کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی

 مدیریت کارآفرینی عبارت است از هشیار بودن و گوش بزنگ بودن
افراد برای شکار فرصت هایی که ممکن است کمتر کسی به آن فکر کند. هدف از
اجرای دوره کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی تأمین نیروی انسانی متخصص مورد
نیاز مدیریت فعالیتهای کارآفرینانه در بخش خصوصی و بخش عمومی است. چنانچه
داوطلبان کارشناسی ارشد کارآفرینی دارای تجربه کار عملی در یکی از بخشهای
خصوصی، عمومی و دولتی باشند دروس برایشان بسیار جذاب تر و عملی تر خواهد
بود.

دروس کارشناسی ارشد مديريت کارآفرینی

این رشته دارای 18 واحد درس اصلی است و دروس تخصصی با توجه به
گرایش تعیین می شود. از جمله دروسی که دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت
کارافرینی خواهند گذراند عبارتند از: مدیریت استراتژیک کارافرینی، طراحی و
تدوین طرح کسب و کار، مدیریت نواوری و تکنولوژی سازمانی، حسابداری صنعتی و
…  اشاره نمود. البته دروس تخصصی با توجه به زیر گرایش تعیین می شود.

بازار کار کارشناسی ارشد مديريت کارآفرینی

 دانش آموختگان کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی بعنوان مدرس،
مدیران سازمان ها، پژوهشگران و متخصصین مدیریت کارآفرینی با دانش و مهارت و
نگرش کارآفرینی وارد عرصه های اقتصادی – اجتماعی کشور شده و به تسریع روند
توسعه پایدار ملی کمک نمایند. البته با توجه به جدید بودن این گرایش در
مقایسه با سایر گرایش ها، فارغ التحصیلان این گرایش آینده آکادمیک خوبی نیز
خواهند داشت و می توانند در این حوزه به تدریس به عنوان استاد دانشگاه،
تدوین مقاله و تالیف کتاب بپردازند.

ادامه تحصیل در گرایش مديريت کارآفرینی

 گرایش های کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی عبارتند از
گردشگری، کسب و کارجدید، کسب و کار الکترونیکی، فناوری اطلاعات، بین الملل ،
توسعه و گرایش سازمانی.

کارشناسی ارشد مدیریت مالی

کارشناسی ارشد مدیریت مالی قبل از سال 1388به عنوان یکی از
گرایشهای مدیریت بازرگانی محسوب می شد و برای کنکور نیز دروس یکسان با
ضرایب یکسان داشتند؛ اما به لحاظ اهمیت جریانهای مالی سازمانها و تاثیر این
جریانها بر موفقیت و سود آوری سازمانها و مباحث جدید سرمایه گذاری از سال
1388 به یکی از گرایشات مستقل کارشناسی ارشد مدیریت تبدیل شد. دروس تخصصی
جدیدی که پس از تفکیک، برای قبولی در کنکور این گرایش معرفی شد عبارتند از
مدیریت ریسک و حسابداری مالی و صنعتی که فارغ التحصیلان حسابداری با این
دروس آشنا بوده و در مباحث حسابداری تسلط بیشتری نسبت به مدیریتی ها دارند،
بنابراین حسابداری ها آمار قبولی خوبی در رشته مدیریت مالی دارند.

دروس کارشناسی ارشد مدیریت مالی

از جمله دروسی که دانشجویان مدیریت مالی در مقطع ارشد می
گذرانند می توان به تجزیه و تحلیل صورت های مالی،مدیریت مالی پیشرفته،
سازمانهای پولی و مالی، بازار پول و سرمایه و …  اشاره نمود.

بازار کار کارشناسی ارشد مدیریت مالی

 فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت مالی
در حوزه های مختلفی همچون سرمایه گذاری و بانکداری، بیمه و مدیریت ریسک و
مهندسی مالی(ارایه روشهای نوین مالی) تامین مالی و اعتباری و … می توانند
در مشاغل مرتبط سازمانی از جمله معاونت مالی (در مفهوم جدید آن ) و معاونت
سرمایه گذاری و تامین مالی اعتبارات مالی در بانکها و ارزیابی اقتصادی
پروژه ها و شرکتهای سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادار و غیره مشغول بکار
شوند. این رشته در حال حاضر دارای آینده شغلی بسیار مناسبی می باشد و اقبال
زیادی به این رشته وجود داشته است.

ادامه تحصیل در گرایش مدیریت مالی

با توجه به دروس گرایش مدیریت مالی، انتخاب این گرایش برای
ادامه تحصیل به افرادی پیشنهاد می‌شود که اولاً دارای پایه محاسباتی و
تحلیلی قوی بوده و ثانیاً رشته مقطع کارشناسی آن‌ها مدیریت مالی، مدیریت
صنعتی، مدیریت بازرگانی یا حسابداری باشد، چرا که احتمال موفقیت این دسته
از افرد در این رشته بیشتر است. امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع
دکترا هم در ایران و هم در خارج از کشور وجود دارد و در حال حاضر در ایران
دوره های دکتری مدیریت مالی با گرایش های مهندسی مالی، بانکداری، بیمه و
حقوق مالی است.

دوره/گرايش

بازرگاني

منابع انسانی

دولتي

صنعتي

تکنولوژی

IT

کارآفرینی

مالي

روزانه

498

47

108

232

34

108

214

85

نوبت دوم

172

18

68

86

22

44

134

33

غیر انتفاعی

1750

30

850

         –

80

210

پیام نور

344

23

268

107

46

مجازی دولتی

85

80

85

80

120

165

180

40

نیمه   حضوری

12

10

پردیس خودگردان

206

25

97

93

31

36

81

57

مجازی غیر انتفاعی

100

مجازی پیام نور

40

جمع کل

3067

193

666

1341

207

680

655

425

تغيير رشته – تغيير گرايش در آزمون کارشناسی ارشد مدیریت:

تغيير رشته:

کارشناسی ارشد مدیریت از آن دسته رشته هايي است كه در آن طيف
وسيعي از داوطلبان از رشته هاي گوناگون شركت   مي نمايند و درصد زيادي از
داوطلبان شركت كننده تغيير رشته اي مي باشند كه عمده آن ها از رشته هاي
مرتبط نظير مهندسي صنايع مي باشد لذا داوطلبان تغيير رشته اي را مي توان به
3 دسته اساسي تقسيم نمود:

1-     داوطلبان با رشته كارشناسي مرتبط نظير مهندسي صنايع

اين افراد در رشته هاي صنعتي، تكنولوژي و مديريت فناوري
اطلاعات مي توانند به خوبي نتيجه بگيرند و درصد زيادي از رتبه هاي برتر اين
گرايش ها از رشته مهندسي صنايع تغيير رشته داده اند. نقطه ضعف اين دسته از
داوطلبان دروس تئوري هاي مديريت، مديريت مالي و بازاريابي است.

 در مورد تفاوت دو رشته مديرت صنعتي و مهندسي صنايع باید گفت
که رشته مهندسي صنايع بيشتر به مطالعه بعد فني و تكنيكي صنايع مي‌پردازد
اما رشته مديريت صنعتي به دو بعد مالي و رفتاري صنايع تاكيد بيشتري دارد؛
براي مثال در يك كارخانه روش توليد يك محصول و بررسي جزئيات آن بر عهده
مهندس صنايع مي‌باشد و اداره نيروي كارخانه مورد نظر و ارتباط واحد صنعتي
فوق با محيط اطرافش بر عهده مديريت صنعتي است. قابل ذکر است که در بازار
کار معمولا مهندسین صنایع شناخته شده تر از مدیران صنعتی هستند!

2-     داوطلبان با رشته كارشناسي فني مهندسي

عموما اين دسته از داوطلبان در دروس محاسباتي پيشينه قوي
دارند و به خوبي با دروس رياضي، آمار و تحقيق در عمليات ارتباط برقرار مي
نمايند اما در دروس مديريت مالي و بازاريابي و تئوري هاي مديريت ضعف دارند .

3-     داوطلباني كه در دو دسته فوق جاي نمي گيرند. اين دسته
از داوطلبان در دروس محاسباتي مشكل دارند البته شدت آن به اندازه  داوطلبان
مديريت نيست و نقطه قوت آن ها درس اقتصاد است و لذا اين دسته از داوطلبان
نسبت به ساير داوطلبان (حتي داوطلباني كه كارشناسي آن ها مديريت بوده) بايد
تلاش بيشتري نمايند تا بتوانند به موفقيت موردنظر دست يابند.

تغيير گرايش در کارشناسی ارشد مدیریت:

عمده تغيير گرايش ها به صورت زير است.

تغيير گرايش از ساير گرايش ها به مديريت مالي:

افرادي كه به گرايش مالي تغيير گرايش مي دهند بايستي درنظر
داشته باشند كه اين كار ريسك بسيار بالايي دارد و دروس تخصصي اين رشته
سنگین مي باشد.

تغيير گرايش از ساير گرايش ها به مديريت بازرگاني:

بیشترین تعداد تغییر رشته ای ها در این دسته می گنجند و درست
به همین دلیل تعداد متقاضیان این گرایش بیشتر از سایر گرایش های مجموعه
مدیریت است.

تغيير گرايش از ساير گرايش ها به مديريت صنعتي و مديريت فناوري اطلاعات:

افراد گرايش هاي مختلف درين تغيير گرايش نسبتا هم سطح هستند
اما بايد توجه داشته باشند كه درس مديريت توليد مي تواند براي آن ها مسئله
ساز باشد.

گام اول را مقتدرانه بردارید

مشاوره رایگان تیم سه گام برای انتخاب گرایش در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت

همیشه و در موقعیت های مختلف شنیده ایم که اولین قدم، سخت
ترین قدم است. در آزمون کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت هم این گفته صادق هست
اما نه به این دلیل که آزمون کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت آزمون بسیار
بسیار سختیه که داوطلب رو برای برداشتن اولین قدم دچار تردید میکنه، بلکه
سخت بودن برای برداشتن اولین قدم در اینجا معنی دیگه ای پیدا می کنه.

باید خدمتتون عرض کنیم که آزمون کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت
جز آزمون هایی است که بسیاری از داوطلبان اون، تغییر رشته ای هستند و از
طیف بسیار متفاوتی از رشته ها ( از رشته های مختلف فنی و مهندسی گرفته تا
علوم پایه و علوم انسانی) اون رو برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند و هر
کدوم هم برای کارشون دلایل موجهی دارند( از عدم علاقه به رشته تحصیلی
کارشناسی گرفته تا امید به داشتن بازار کار بهتر). اما بعد از تصمیم برای
تغییر رشته که کار ساده ای هم نبوده، نوبت به انتخاب گرایش می رسه. با توجه
به اینکه در آزمون کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت گرایشهای بسیار متنوعی
وجود داره (حدود 10 گرایش مختلف) انتخاب گرایشی که بتونه هم علایق اونها رو
پوشش بده، هم احتمال موفقیت افراد با توجه به توانمندی هاشون بالا باشه و
هم آینده شغلی خوب و جذابی براشون رقم بزنه، یکی از مهم ترین، حساس ترین و
استراتژیک ترین تصمیمات هست؛ البته ازین نکته نباید غافل شد که تصمیم به
تغییر گرایش در آزمون کارشناسی ارشد مدیریت، برای داوطلبانی هم که رشته
کارشناسی اونها مدیریت بوده، اتفاقی شایع هست.

بنابراین بیش از نیمی از داوطلبان کارشناسی ارشد مجموعه
مدیریت، در مورد انتخاب گرایش مردد هستند ( البته با اغماض در مورد کسانی
که فقط بنا به جو حاکم و یا استناد به گفته عده ای معدود و بدون توجه به
علاقه و توانمندی و امکاناتشون، گرایش موردنظرشون رو انتخاب می کنند).

به علت وجود نیاز مبرم داوطلبان به اطلاعات در مورد گرایش های
مختلف آزمون کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت، تیم سه گام در این تصمیم گیری
مهم و حساس کنار شما خواهد بود تا بتونید با انتخاب گرایش صحیح، موفقیت و
اینده شغلی و تحصیلی سرشار از توانگری رو برای خودتون رقم بزنید.

به این منظور تیم سه گام، در زمینه مشاوره انتخاب گرایش آزمون
کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت، اطلاعات بسیار مفید و ارزنده ای رو در
اختیار شما دوستان و راهجویان عزیز قرار خواهد داد تا نخستین قدم رو محکم
بردارید و در راهی که برای رسیدن به موفقیت خواهید پیمود، هرگز شک و تردید
رو به خودتون راه ندید.



ویدیو : کارشناسی ارشد بازرگانی بازاریابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top
free html hit counter