نحوه نگهداری خرگوش در منزل: مزایا و معایب نگهداری از خرگوش

thumbnail

با اینکه خرگوش حیوان خانگی دوست داشتنی و نازی هست، در حقش ظلم و اجهاف شده. نگهداری خرگوش خانگی در ایران به درستی انجام نمیشه و خیلی از این کوچولوها به همین دلیل تلف میشن. در این مقاله با خرگوش بیشتر آشنا شده و مطمئن میشیم که بلدیم نگهداری خرگوش رو درست و اصولی انجام بدیم.

نگهداری خرگوش
خرگوش‌ها حیواناتی شاد و اجتماعی هستند که به راحتی می‌توانند در منزل شما اسکان داشته باشند و حیوان خانگی محبوبی باشند. بهترین سن نگهداری از یک خرگوش سن ۶ تا ۸ سالگی است.

در این سن خرگوش از مادرش به طور کامل جدا می‌شود و استقلال پیدا می‌کند. به طور عادی خرگوش‌ها می‌توانند ۸ الی ۱۲ سال زندگی کنند. فراموش نکنید که خرگوش‌ها زمان زیادی نمی‌توانند تنها زندگی کنند.

 

نحوه نگهداری از خرگوش در منزل
خرگوش‌ را می‌توان‌ در داخل‌ منزل‌ (بعنوان‌ مثال‌ در حیاط) نگهداری‌ نمود. حداقل‌ سطح‌ مورد نیاز برای‌خرگوش‌ با وزن‌ kg 2 حدود ۰/۳ متر مربع‌ است‌.

برای‌ خرگوشهای‌ با وزن‌ بیش‌ از kg 2 به‌ ازاء هر کیلوگرم‌ وزن‌ اضافه‌سطح‌ لانه‌ باید حدود ۰/۲ – ۰/۱ متر مربع‌ افزایش‌ یابد و در صورتیکه‌ چند خرگوش‌ با هم‌ نگهداری‌ شوند باید به‌ ازاءهر خرگوش‌ اضافی‌ ۰/۲ متر مربع‌ به‌ سطح‌ لانه‌ افزوده‌ گردد.

ارتقاع‌ لانه‌ باید در حدی‌ باشد که‌ حیوان‌ بتواند بطور کامل‌ بر روی‌ پاهای‌ خود بلند شود که‌ بسته‌ به‌ جثه‌ حیوان‌می‌تواند حدود ۴۵-۹۰ سانتیمتر در نظر گرفته‌ شود.

در صورتیکه‌ خرگوش‌ در فضای‌ خارج‌ منزل‌ نگهداری‌ می‌شودکف‌ لانه‌ باید در مقابل‌ نفوذ رطوبت‌ عایق‌ شود و در صورتیکه‌ نگهداری‌ در داخل‌ منزل‌ صورت‌ می‌گیرد کف‌ لانه‌می‌تواند مشبک‌ و یا توری‌ باشد که‌ بدین‌ ترتیب‌ ادرار و رطوبت‌ ناشی‌ از آن‌ در کف‌ قفس‌ باقی‌ نمی‌ماند و این‌ مسئله‌ اجازه‌ می‌دهد تا تمیز کردن‌ لانه‌ در فواصل‌ طولانی‌تری‌ انجام‌ گیرد.

 

نگهداری از خرگوش نوزاد و شیرخوار
خرگوش تازه به دنیا آمده تا ۳۰ روز به شیر مادرش «نیاز» داره و نباید به هیچ وجه از مادر جداش کرد. هرچند تا سن ۸ هفتگی هم باید پیش مادرش باشه و بعد از این مدت می‌تونه از مادر جدا بشه. بنابراین از خرید خرگوش‌ نوزاد و زیر ۲ ماه اکیدا خودداری کنید.

نکته دیگه اینکه اگه یه موقع تو طبیعت بچه خرگوش دیدید برش ندارید!

ممکنه به نظرتون یه خرگوش نوزاد رها شده و بی مادر باشه و به کمک شما نیاز داشته باشه. اما این طور نیست! در ۹۹% موارد حتما مادرش برای پیدا کردن غذا و … جایی رفته و برمی‌گرده.

حالا اگه به هردلیلی یه خرگوش نوزاد دارید و باید ازش مراقبت کنید آستینا رو بالا بزنید؛ چون کار سختی در پیش دارید. البته قبل از همه خرگوش رو پیش دامپزشک ببرید تا معاینه‌ش کنه و در مورد تغذیه و مراقبت‌های لازم حتما با دامپزشک مشورت کنید.

 

نگهداری خرگوش | آموزش نحوه مراقبت و نگهداری خرگوش در خانه

 

ارتباط برقرار کردن با خرگوش
بعد از آوردن خرگوش به خانه به دقت به او نگاه کنید :نگاه کنید که خرگوش شما با اولین ورود به منزل کجا می رود. چگونه با انسان های دیگر ارتباط برقرار می کند و به اسباب بازی ها چه واکنشی نشان می دهد. به اتاقی که درون آن قرار می گیرد ، چه واکنشی دارد.

اگر در وهله اول به یک گوشه اتاق رفت ، همان جا غذایش را خورد و خوابید نگران نباشید. او را آشفته نکنید و اجازه دهید که خودش را با محیط جدید وفق بدهد و در روزهای اول او را در قفس نگه دارید و هر روز زمانی را اختصاص دهید و کنار او بنشینید و با صدای آرام و کلمات شمرده و مهربانانه با او صحبت کنید.

هرگز برای “تنبیه کردن ” و یا “نظم و انضباط دادن ” به یک خرگوش تلاش نکنید. بکار گرفتن این روش اغلب ترس را در خرگوش ایجاد می‌کند و می‌پندارد که با او وارد جنگ شده‌اید، حالت دفاعی به خود گرفته و شروع به گاز گرفتن می‌کند.

اگر هویج یا هر سبزیجاتی نزدیک شما بود و خرگوش از آمدن به سمت ان اجتناب می کرد ، خوراکی را همان جا بگذارید و خودتان آن جا را ترک کنید و به اتاق بروید. زمانی که همان تکه را خورد، به او یک خوراکی دیگر را پیشنهاد دهید. اگر دیدید که برای خوردن به سمت شما آمد، یعنی دیگر با شما ارتباط برقرار کرده است. در غیر این صورت او را مجبور نکنید و به آرامی با او صحبت کنید. سپس خوراکی را روی زمیین گذاشته و بروید.

 

مراقبت از سلامت و امنیت خرگوش
1. حتما یک دامپزشک خوب برای خرگوش خود انتخاب کنید تا مشکلاتش را با او در میان بگذارید :در وهله اول که خرگوش را خریدید ، سریعا او را به دامپزشک معرفی کنید. او را به چکاپ های منظم ببرید تا از مشکلات بعدی اش جلوگیری کنید.

2. خرگوش را به درستی دست بگیرید :به همه اعضای خانواده طرز صحیح دست گرفتن خرگوش را آموزش دهید. یک دست خود را زیر پای خرگوش و دست دیگر در پشت گوش های خرگوش قرار دهید و به آرامی او را بلند کنید. اگر خرگوش شما ترسو است ، بیش از حد در برابر او مقاومت نکنید و اجازه دهید که کم کم بر ترسش غلبه کند که اگر او را مجبور به شجاعت کنید ، ممکن است که به خودش آسیبی وارد کند.

 

مزایا و معایب نگهداری خرگوش در خانه چیست؟
مزیت های نگهداری خرگوش عبارتند از: خرگوش ها مطیع هستند و زندگی با آنها آسان است. نژادهای زیبا و متنوع. اطاعت و پاکیزگی. اما معایب نگهداری خرگوش مثل مخرب و بی نظم بودنشان است. نیاز به هزینه، فضا و زمان دارد. و با سگ و گربه ها هم دوست نیستند.

ویدیو : نحوه نگهداری خرگوش در منزل: مزایا و معایب نگهداری از خرگوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
free html hit counter