معماری کشتی

رشته مهندسی معماری كشتی


کشتي سازي در گذشته علم يا هنر بوده است، اما امروزه به
شاخه‌اي از مهندسي گفته مي‌شود که در زمينه‌اي بسيار وسيعتر کار مي‌کند.
زمينه‌اي شامل تحقيق، طراحي، ساخت و تعمير هر سيستم مهندسي‌اي که در سطح
دريا حرکت مي‌کنند، مانند کشتي‌هاي تجاري، خدماتي، ماهيگيري، جنگي، تفريحي
يا کشتي‌هايي که به منظور اهداف خاص (سرعت بيشتر) طراحي مي‌شوند مانند
هاورکرافت، هيدورفويل يا کشتي‌هاي داراي چند بدنه مانند زيردريايي‌ها يا
سيستم‌هاي کنترل از راه دور مانند اژدر و در نهايت سازه‌هاي دريايي از قبيل
سکوهاي متحرک اکتشاف و استخراج نفت و اسکله‌ها.

رشته کشتي‌سازي، يک رشته بين رشته‌اي است زيرا در ساخت يک کشتي، تخصص‌هاي
متعددي مورد نياز است، مانند برق، مکانيک، عمران و متالوژي. وظيفه مهندس
كشتي‌ساز اين است كه ضمن طراحي و محاسبات مربوط به بدنه كشتي، ارتباط
دهندة تخصصهاي ذكر شده باشد. به همین سبب این رشته اکثراً توسط فارغ
التحصیلان رشته های مذکور به عنوان رشته امتحانی دوم مورد انتخاب واقع می
شود.

مجموعه مهندسي معماري كشتي که دفترچه راهنمای آزمون سراسری با کد1256 مشخص
شده است، دارای دو گرایش 1 .سازه‌‌كشتي 2. ‌هيدرومكانيك‌‌كشتي است.

دروس امتحانی و ضرایب در آزمون کارشناسی ارشد:

الف) سازه‌ كشتي‌

1.زبان عمومي و تخصصي ‌(با ضریب2)
2.رياضيات (با ضریب2)
3.مكانيك‌ سيالات (با ضریب3)
‌4.مكانيك‌ جامدات‌ و تحليل‌ سازه‌ها (با ضریب2)
5. آرشيتكت‌ كشتی‌(هيدرواستاتيك‌) (با ضریب2)
6.آرشيتكت‌كشتي‌ (هيدروديناميك‌) (با ضریب3)
7.ساختمان كشتي‌ (با ضریب2)
ب) هيدرومكانيك‌كشتي

1.زبان عمومي و تخصصي ‌(با ضریب2)
2.رياضيات (با ضریب2)
3.مكانيك‌ سيالات (با ضریب2)
‌4.مكانيك‌ جامدات‌ و تحليل‌ سازه‌ها (با ضریب2)
5. آرشيتكت‌ كشتي (هيدرواستاتيك‌) (با ضریب3)
6.آرشيتكت‌كشتي‌ (هيدروديناميك‌) (با ضریب3)
7.ساختمان كشتي‌ (با ضریب2)

توانایی های مورد نیاز فارغ التحصیلان:

كشتي، يك سيستم پيچيده مهندسي است كه از سيستم‌هاي كوچكتري كه آنها نيز تا
حد زيادي پيچيده‌اند، تشكيل شده است. طراحي يك كشتي از نظر فني، روشهاي
مختلفي دارد و نرم افزارهاي فراوان و در عين حال گرانقيمتي نيز در اين
زمينه وجود دارد. به‌طور كلي در تمام زمينه‌هاي مهندسي دريا و كشتي‌سازي،
به‌ دليل پيچيده و طولاني بودن محاسبات و حساسيت نتايج به دست آمده، از
امكانات كامپيوتري در سطح وسيعي استفاده مي‌شود. به همین دلیل علاوه بر
این که يک دانشجوي رشته کشتي‌سازي بايد در درس‌هاي رياضي و فيزيک و مكانيك
بسيار قوي باشد، دانش برنامه‌نويسي کامپيوتر برای دانشجویان این رشته
بسيار راهگشاست.

بازار کار:

وظيفه مهندسان كشتي‌سازي، در دو زمينه مطرح است:
اول، امور مربوط به طرح كلي و همياري كشتي كه بايد برآورنده خواسته‌هاي
صاحب طرح از نقطه نظر كارايي، قابليت اعتماد و مسايل اقتصادي باشد، البته
با در نظر گرفتن محدوديتهاي مربوط به امنيت و سلامت كشتي، قوانين و مقررات
و استانداردهاي مربوط و برنامه زمان بندي تحويل كشتي يا سازه دريايي.
وظيفه دوم، امور ويژه در مهندسي كشتي، شامل طراحي بدنه و سازه است، به
گونه‌اي كه بر‌آورنده نيازهاي شناوري، معادل، هيدروديناميك، حركت در امواج
دريا و استحكام كشتي، و همچنين سيستم‌هايي نظير تخليه بار، لوله كشي، محل
اسكان خدمه، طراحي پروانه، سكان و. . . باشد.
موضوع اصلي فرا روي يك كشتي‌ساز، طراحي يك كشتي به نحوي است كه توانائي
حمل مقدار معيني بار و مقاومت و حركت در درياي متلاطم را داشته باشد و با
سرعت معيني حركت كند.
به ميدان آمدن كشتيهاي تندرو و با بدنه‌هاي جديد و روشهاي جذب انرژي حاصل
از جزر و مد امواج آب، افقهاي جديدي را در اين زمينه گشوده است.
يك مهندس كشتي‌سازي مي‌تواند به عنوان كارشناس در دفاتر و شركتهاي طراحي و
مشاوره و در كارگاهها و كارخانه‌هاي ساخت و تعمير شناورها و سازه‌هاي
دريايي مشغول بكار شود. كارگاهها و كارخانه‌هاي كشتي‌سازي كشورمان بيشتر در
جنوب و در بندرعباس و بوشهر مستقر هستند. البته در كنار درياي خزر و در
شهر نكا نيز يك كارخانه كشتي‌سازي وجود دارد. علاوه بر اينها، در ديگر
شهرهاي ساحلي شمالي و جنوبي ايران نيز كارگاههاي كوچكتري مستقرند.
فارغ‌التحصيلان رشته مهندسي كشتي‌سازي مي‌توانند در ارگانهايي كه به ساخت
سكوها و يا اسكله‌ها مي‌پردازند، مشغول به كار شوند . همچنين
فارغ‌التحصيلان مي‌توانند در كارخانه‌هاي خصوصي و يا دولتي كه كشتي‌هاي
كوچك و قايق‌هاي موتوري را مي‌سازند و بخصوص در زمينه تعمير كشتي فعال
هستند، مشغول به كار گردند.

پذیرش در دانشگاه ها:

در بین دانشگاه های دولتی در گرایش سازه كشتي، دانشگاه صنعتي اميركبير و
دانشگاه صنعتي شريف و در گرایش هيدرومكانيك كشتي، تنها دانشگاه صنعتي شريف
اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد می کنند.دانشگاه صنعتی مالک
اشتر نیز که متعلق به وزارت دفاع است دانشجوی کارشناسی کشتی سازی را
پذیرش میکند.


کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات IT (کد 1276)

امروزه در تمام کشورهای دنیا فناوری اطلاعات
با سرعت روز افزونی در حال پیشرفت است، به طوری که در خارج از کشور جزء
پردرآمدترین رشته‌ها به شمار می‌آید. درآمد متوسط ماهانه 10.000 دلار موید
این مطلب است. فناوری اطلاعات به اختصار «
IT» که مخفف عبارت (Information Technology)
است، رشته‌ای است که اکثر دروس آن با کامپیوتر یکی است، اطلاعات اندکی از
الکترونیک و مخابرات و اطلاعات کافی از مهندسی نرم‌افزار می‌تواند برای یک
مهندس
IT سکوی پرتاب در بازار کار باشد. در رشته‌ی IT، اطلاعات دسته‌بندی، جمع‌آوری، پردازش و در صورت نیاز از آن‌ها تحت شبکه و یا به صورت فردی، استفاده می‌شود.

اطلاعات عمومی در زمینه‌ی مدیریت برای یک مهندس IT لازم است. در نهایت بازار کار خوبی برای این رشته وجود دارد به طوری که اگر تمام مهندسین IT
در حال حاضر وارد بازار کار شوند، بیکار نمی‌مانند. با نگاهی به مراکز
خرید و فروش، مترو، تجارت‌های الکترونیک و حتی سازمان‌های کوچک و بزرگ
می‌توان به این نتیجه رسید که بازار کار در آینده برای این رشته بسیار روشن
است. البته کشور ما چون در حال توسعه است، فناوری اطلاعات به طور ناقص در
اکثر قسمت‌ها اجرا می‌شود ولی در نهایت این شرایط تغییر می‌کند.

 


ویدیو : معماری کشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
free html hit counter