ماشین های پایه گاز سوز

thumbnail

خودرو با موتور پایه گاز سوز بخرم یا بنزینی؟

خودرو های پایه گاز سوز به خودرو هایی گویند که سوخت اول آنها گاز وسوخت دوم، بنزین است.

9-1_mehr.jpg

 بطورکلی موتورهای گازسوز کارخانه ای اصطلاحاً به موتورهایی
گفته می شود که بصورت اولیه و پایه گازسوز در کارخانه تولید وتمامی قطعات
موتور جهت این نوع سوخت طراحی شده است، به این معنی که تغییراتی مانند،
تغییر نسبت تراکم، مقاوم سازی بلوک سیلندر، سرسیلندر، تغییر در ساختار
سیستم سوخت رسانی، سیستم جرقه، میل بادامک، سیستم خنک کاری، روغن کاری،
جانمایی موتور، مخازن، کیت گازسوز و … به صورت اولیه و اصلی در هنگام
تولید درکارخانه طراحی شده است. در این نوع موتورها به دلیل تولید اولیه به
صورت گازسوز مشکلاتی ازقبیل ، افت توان، گشتاور، آلایندگی بالا، مشکل خنک
کاری موتور برطرف شده است.

در حال حاضر دو خودرو سمند EF7 و206 صندوقدارمدل V2 مجهز به
موتور پایه گاز سوزهستند .دارندگان این دو خودرو بر اساس تجربیات خویش بر
این عقیده اند که هزینه سوخت آنها در هفته نسبت به خودرو های با موتور
بنزینی بسیار کم است و قابل قیاس نیست . دارندگان خودرو سمند پایه گاز سوز
یا همان سمند EF7  می گویند که با پرکردن یک باک گاز می توانند 250 کیلومتر
پیمایش داشته باشند که هزینه این سفر حدود پنج هزار و500 تومان است واما
دارندگان سمند بنزینی هزینه سفر خویش را در همین پیمایش یعنی 250 کیلومتر
حدود 16 هزار تومان به طور متوسط اعلام می کنند . یعنی هزینه یک سفر درون
شهری با سمند بنزینی در مقایسه با سمند موتور پایه گاز سوز بیش از دو برابر
است و اگر در هفته با یک سمند پایه گاز سوز 500 کیلومتر پیمایش داشته
باشیم در یک سال یک میلیون و100هزار تومان در اقتصاد خانواده صرفه جویی شده
است.

همچنین دارندگان خودرو 206 صندوقدار پایه گاز سوز می گویند با
هرباک گاز می توانند 210 کیلومتر پیمایش داشته باشند وهزینه این 210
کیلومتر حدود پنج هزار تومان است و اما دارندگان 206 صندوقدار های بنزینی
در یک سفر درون شهری در 210 کیلومتر پیمایش حدود 12 هزار تومان پول باید
بابت هزینه سوخت پرداخت کنند. بنابراین هزینه 206 صندوقدار های بنزینی نسبت
به نوع مشابه خویش که پایه گاز سوز است حدود 2 برابر است. حال اگر در هفته
500 کیلومترپیمایش با 206 صندوقدار با موتورپایه گاز سوز داشته باشیم.  در
یک سال به طور متوسط حدود 850 هزار تومان در اقتصاد خانواده نسبت به خودرو
بنزینی صرفه جویی شده است. 



امدادگر ایران خودرو: شماهم گول کم مصرف بودنش را خوردید؟

این شهروند که تجربه شخصی خود را از داشتن خودروی سمند نوشته است به عدم
هماهنگی در تعمیرگاه های مجاز ایران خودرو پس از خرابی اتومبیل اشاره می
کند و اینکه سرگردانی او را آزرده خاطر کرده است.

متن کامل نوشته این شهروند به شرح زیر است:

با سلام واحترام

اینجانب
رضا حسینی جبلی دارنده خودروملی سمند LXEF7 پایه گاز سوز به شماره
بدنهCF063281 ودارای کارت طلایی 3 ستاره ،مطلبی را به استحضار می رسانم
وامیدوارم با استعانت از خداوند متعال واخلاق حرفه ای نمایندگی مجلس،
وزارت، استادی دانشگاه ونیزخبرنگاری خودحتی المقدور نسبت به انتشار وانعکاس
وپیگیری آن اقدام بفرمایید شایدموجب شود مصیبتی که برسربنده آمد
برسردیگران نیاید. 

1-درروزپنج شنبه تاریخ21/2/91همراه با همسرم که
به تازگی از بستر بیماری(سکته مغزی منجر به فلج شدن مقطعی سمت چپ بدن)
برخواسته وفرزندم به وسیله خودرواشاره شده که تاریخ تحویل آن10/11/90 می
باشد وفقط5607کیلومتر کارکرد داردازحومه شهر دماوند عازم مسافرت به اصفهان
شدیم. (راه مرا خوانده بود) 

2-ساعت 20/14 دربزرگراه بسیج ابتدای
ائمه اطهار(ع) خودرو دچار لرزش های غیرعادی شدکه خوشبختانه درکنار بزرگراه
،محلی برای پارک بودبه ناچار خودرو رادرکنار اتوبان پارک کرده وبا امداد
خودرو تماس گرفتم. 

3- پس از مدتی امدادگربربالین خودرو ملی حاضر
شدواولین جمله ایشان بعد از سلام این بود”شماهم گول کم مصرف بودنش را
خوردید؟” وبعد با تست نقاط مختلف وآزمون وخطاهای متعدد اعلام کردمیل سوپاپ
خودرو مشکل دارد وباید تماس بگیرید خودروبر بیاید وخودرورا به تعمیرگاه
منتقل نماید. بنده پرسیدم شما نمی توانیدهماهنگ کنیدکه زوتربیایند؟ایشان
فرمودند ما وظیفه نداریم شماباید مجدداً با امداد خودرو تماس
بگیریدودرخواست خودرا مطرح نمایید. 

4- بنده که چاره ای جز اطاعت نداشتم مجدداً با امدادتماس گرفته ودرخواست کمک کردم. 

5-
بعداز مدتی خودروبر(که انسان بسیار شریفی بودند) تشریف آوردند وفرمودندشما
باید همسر وفرزندت را با خودرویی دیگربفرستی بروندتامن بتوانم خودرو
شماراببرم چون ما اجازه نداریم خودرو دارای سرنشین را حمل کنیم. 

6-
بنده برای بار چندم با امداد تماس گرفتم ودرخواست همکاری نمودم که جواب
منفی بود ودر پاسخ به اینجانب که گفتم کارت طلایی3ستاره چه معنی دارد؟
گفتند: “آقا شما چقدر پرتوقع هستید ماوظیفه نداریم برای شما ماشین بگیریم
فقط می توانیم خودرو را حمل کنیم”. 

7- دراین حالت بنده که
دچارسردرد شدیدبه واسطه بیماری فشار خون واز اوضاع پدید آمده بسیار عصبی
شده بودم اعتراض های ناروایی کردم که مفید واقع نشد وبرای بار دوم تسلیم
نظرتولیدکننده خودرو ملی شدم. پس از گرفتن تاکسی ون، خانواده و وسایل
مسافرت را سوار برتاکسی وخود نیز سوار برنیسان خودروبر شدم وقرار شدتاکسی
هم به دنبال ماحرکت کند. 

8- درحال حرکت از راننده پرسیدم از کدام
تعمیرگاه پذیرش گرفتید؟ گفتند از1038 وساعت32/16بودکه به نمایندگی
1038رسیدیم. پس از اینکه خودروبر زنگ تعمیرگاه را زد فردی در تعمیرگاه را
بازکردوگفت هیچ هماهنگی با ما نشده ونمی توانیم خودرو را پذیرش کنیم. 

9-مجدداً
با امداد خودرو تماس گرفته شد،که ظاهراً تعمیرگاه1133 را معرفی کردندکه به
اتفاق به آن تعمیرگاه مراجعه کردیم وآنجاهم گفتند هیچ هماهنگی با ما نشده
ونمی توانیم پذیرش کنیم.(وضعیت مارامجسم کنید، ما سرگردان خیابان های شلوغ
تهران وخانواده ام با آن وضعیت بیماری درون تاکسی ون به دنبال ما). 

10-
من که دستم ازچاره کوتاه وتماس های مکررم با امداد خودروهم بی نتیجه
بودمجدداً به تعمیرگاه1038 مراجعه والتماس کردم که خودرو را بدون داشتن
مسئولیت وحتی بدون قبض رسیدفقط اجازه بدهند موقتاًخودرو درون تعمیرگاه
باشدتاشنبه بیایم وتعیین تکلیف کنم که متاسفانه باز هم قبول نکردند. 

11-
بنده که از ناحیه سرگردانی خانواده وشرمندگی از خودروبروسردرد شدیدبه
واسطه فشارخون بالاتحت فشار روحی بودم ازخودروبر خواستم خودرورادرخیابان
بگذاردوبرود.خودوخانواده ام نیز که دیگر رمق ادامه سرگردانی نداشتیم خودرو
راجلو تعمیرگاه 1038 قفل کرده ومحل را به مقصددماوند ترک کردیم.حالا چه
سرنوشتی راباید دنبال کنم بماند برای مقال ومجال بعدی. 

این فقط
داستان 5یا6ساعته من با ایران خودرو بود که قطعاً با این شیوه مدیریت ،ما
درابتدای راه هستیم وباید منتظر مصائبی بالاتر ازناحیه این شرکت
خودروسازملی باشم، که موارد بعدی رانیز سلسله وار خواهم نوشت.
با توجه به آنچه که به استحضاررسیدقضاوت ونگرشی منصفانه راجع به موارد زیر مورد استدعا است: 

1-
آیادر سالی که به تدبیر مقام معظم رهبری سال تولید ملی وحمایت
ازکاروسرمایه ایرانی نام گرفت خودرو سمند شایستگی نام خودروملی را دارد؟
2-
کدام صنعت خودروسازی درجهان سراغ دارید که با این همه حمایت دولت وملت
تولیدی داشته باشد که درکیلومتر5000 دچار اشکال فنی اساسی شود؟
3- این نوع رفتار با مشتری باکدام شرع وآیین وقانون سنخیت دارد؟
4- مشتری درکدام حداسفل وادنی ازسازمان عریض وطویل ایران خودروقراردارد؟
5- وزارت صنعت معدن وتجارت نظارت عالیه خود راچگونه اعمال می کند؟
6- نمایندگان ما درمجلس شورای اسلامی چگونه ازحق موکلین خوددفاع می کنند؟
7- با وضعیتی که عرض کردم تکلیف فردی همچون من اگر توان هزینه گزاف پرداخت کرایه تاکسی باآن زمان ومکان طولانی رانداشته باشد چیست؟
8-
مگر نه این است که خودرو راباقیمت گران می خریم که برایمان آسایش به همراه
داشته باشد؟ بنظر شما این خودرو بجز فرسودگی جسم وروح ثمر دیگری هم دارد؟
9- چرابایدتاوان سوءمدیریت وعدم هماهنگی در ایران خودرورا مردم با روح وروان خودبدهند؟
10- خسارت های معنوی ومادی که در این راستا متوجه مشتریان است چگونه جبران می شود؟
11- تاکی بایددر کشورما سوءمدیریت وبی لیاقتی مورد حمایت ما واقع شود واز جیب ملت تاوان آن پرداخت شود.
12- عزیزان ایران خودرو که در شهر وآنهم پایتخت با مشتری چنین رفتاری دارند، توخودحدیث مفصل بخوان که درجاده ها چگونه رفتاری دارند.


ویدیو : ماشین های پایه گاز سوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
free html hit counter