علل تصادفات موتور سیکلت

عوامل تاثیر گذار بر تصادفات موتورسیکلت ها و راهکارهای کاهش آن

در برخی از کشورهای
دنیا ، از جمله ایران موتور سیکلتها جزئی از جریان ترافیک هستند و باید
همانگونه که به ایمنی سایر استفاده کنندگان از راه توجه می شود ، ایمنی
موتور سیکلت سواران نیز مورد توجه قرار گیرد . 

به گزارش پایگاه
اطلاع رسانی پلیس ، حتی به دلیل آسیب پذیری بیشتر سرنشینان موتور سیکلت
نسبت به سرنشینان اتومبیل، این گروه نیازمند توجه بیشتر می باشند با وجود
این تاکنون نیازها و مشکلات خاص موتورسیکلتها چنان که باید و شاید توسط
مسئولین طراحی راه ومدیریت و مهندسی ترافیک مود توجه قرار نگرفته است .

در دهه های اخیر
استفاده از این وسیله به طور فرآینده ای رشد یافته و همچنان در حال گسترش
است ، به تبع افزایش روز افزون استفاده از این وسیله ، میزان تولید آن نیز
مخصوص در سالهای اخیر ، روند چشمگیری داشته است ، به گونه ای که براساس
برآورد وزارت صنایع و معادن میزان تولید سالیانه موتورسیکلت در سال ۸۵ با
رشد ۵/۱۲% نسبت به سال قبل (۸۴) رسیده است . همچنین براساس این آمار تولید
تجمعی این وسیله از سال ۷۷ تا ۸۵ به بیش از ۸ میلیون دستگاه رسیده است .
متاسفانه به موازات این تولید انبوه ، میزان تصادفات موتوری نیز بالا رفته
است .

 بنا به اظهار
فرماندهی پلیس راه کشور ، ۵۰% راکبان موتورسیکلت در تصادفات فوتی و جرحی
مقصر بوده اند. براساس اعلان پلیس راه کشور عوامل موثر در بروز تصادفات
موتور سیکلت ها و عدم رعایت حق تقدم و تغییر مسیر ناگهاتی ، انحراف به چپ ،
عدم توجه به جلو و رعیت نکردن فاصله طولی و تخطی از سرعت مطمئنه و عدم
توانائی در کنترل وسیله نقلیه بوده است , همچنین بررسیها نشان داده است که
عدم استفاده از کلاه ایمنی مهمترین علت مرگ موتور سواران و راکبان آنها
بوده است.

علیرغم وجود قوانین
کافی و جامع در کشور متاسفانه به دلیل عدم رعایت آنها از سوی راکبان
موتورسیکلت همه ساله شاهد افزایش تصادفات و بروز خسارتهای جانبی و مالی می
باشیم . کلاه ایمنی یکی از وسایل و تجهیزات ایمنی مهم و مورد نیاز موتور
سیکلت سواران است که در چند سال اخیر در کشور ما نیز از سوی مسئولان ذیربط
تاکید و پیگیری می شود .

متاسفانه باید گفت
که موتورسیکلت سواران در جامعه ما چندان اهمیتی به این موضوع نداده و با
عدم رعایت این موضوع روزانه با مرگ و میر موتورسیکلت سوارانی مواجهند که
اکثرا” در گروه سنی جوانان و نوجوانان می باشند . بخش عمده ای از راکبین هم
برای گریز از پلیس به استفاده از کلاه ایمنی غیر استاندارد و پلاستیکی
مبادرت می ورزند . بنا بر آمار برگرفته از مجله نگاه ، در کشور ما ۳۴% ،
تلفات جانبی تصادفات کشور را موتور سواران تشکیل می دهند و ۵۹% این افراد
در اثر ضربه به سر جان خود را از دست می دهند که اگر در این موارد از کلاه
ایمنی استفاده شود ، میزان تلفات در این حوزه به ۲۲% از کل تلفات کاهش
خواهد یافت . 

عدم اجبار داشتن
گواهینامه موتورسیکلت و عدم ارائه اموزشهای لازم به موتور سواران از جمله
مواردی است که احتمال وقوع تصادف را در این گروه از وسائل نقلیه زیاد می
کند چرا که راکبین موتور شاید فرصت برای کسب تجربه در خصوص چگونگی کنترل
وسیله در شرایط حاد را دیگر نخواهند داشت . 

در کشور ما، اکثر
جمعیت موتورسواران در جاده ها مربوط به قشر کشاورز می باشد که متاسفانه
بدلیل بی سوادی یا کم سوادی یا بالا بودن سن ، اغلب فاقد گواهینامه رانندگی
موتور سیکلت می باشند . فرسودگی و نامناسب بودن موتورهای در حال تردد در
سطح جاده ها ، عدم کارکرد مناسب سیستم روشنایی و ترمز آنها فقر مالی
استفاده کنندگان برای رسیدگی به موتور سیکلت خود ، تکنولوژی بسیار پایین در
ساخت و مونتاژ سیستم های موتور سیکلت از عمده مشکلات موتور سیکلت و راکبین
درکشور به شمار   می رود. 

همانطور که می دانیم
یکی از ابزارهای اصلی برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز به منظور بررسی علل
و عوامل موثر در بروز تصادفات موتور سیکلت استفاده از کروکی های تصادفات(
معروف به فرم های کام۱۱۴) است , که توسط افسران دارای رتبه حداقل کارشناس
فنی و بر اساس مشخصات وسایل درگیر در تصادفات , وضعیت هوا , راننده , جاده و
طرح هندسی راه تکمیل می گردند. در حال حاظر تنها مرجع موجود در کشور در
خصوص آمار و مشخصات تصادفات همین فرم های کام۱۱۴ می باشد.

اهداف مورد نظر تحقیق 

هدف اصلی این تحقیق
بررسی علل موثر در تصادفات موتو سیکلت در جاده های برون شهری      می باشد .
سایر اهداف زیر مجموعه هدف اصلی به شرح ذیل می باشند : 

۱- بررسی وضعیت تصادفات موتور سیکلت در مقایسه با سایر وسایل نقلیه 

۲- شناسایی عوامل مربوط به زمان حادثه در بروز تصادفات جاده ای موتور سیکلت 

۳- شناسایی عوامل مربوط به موقعیت مکانی در بروز تصادفات جاده ای موتور سیکلت 

۴- شناسایی عوامل مربوط به رانندگان موتور سیکلت در بروز تصادفات جاده ای 

۵- شناسایی عوامل مربوط به وضعیت هوا , جاده و طرح هندسی راه در بروز تصادفات جاده ای 

۶- شناسایی عوامل مربوط به وسیله نقلیه موثر در بروز تصادفات جاده ای


تاریخچه موتور سیکلت و ویژگیهای آن: 

روزی که انسان خود
را شناخت و در راه تلاش و تکاپوی بسط و توسعه محیط زندگی خود ، به راه
اختراعات و ابداعات قام نهاد ، همیشه در این اندیشه بوده و هست که شرایط
کار و زندگی را آسانتر و بازدهی کار را بیشتر سازد . نگاهی به تاریخچه
ابدعات و اختراعات بشر از ابتدا تا کنون موید این ادعاست .

اختراع چرخ مسیر
بزرگی را برای ترقیات فنی گشود در سال ۱۸۱۷ درآلمان شخصی به نام « سائوئر
بورن »دو عدد چرخ یک وسیله نقلیه را به در مقابل یکدیگر قرار داد . با
اختراع زنجیر که می توانست حرکت رکابها را به محور چرخ منتقل کند ، شکل
دوچرخه ها تغییر کرد . در اوایل رکابها به وسیله زنجیر به چرخ جلو متصل می
شدند و بعدها به علت اشکالی که این امر در تغییر دادن فرمان دوچرخه ایجاد
می کرد ، زنجیر را به چرخ عقب وصل کردند . « رایملری در سالهای حدود ۱۸۳۵
موتوری ساخت که از نقطه نظر تکنیکی نسبت به ماشینهای بخار خیلی کاملتر و
بهتر بود .

 رایملر نواقص فنی
موتوری که « اتو » ساخته بود را از بین برد و توانست یک نوع موتور انفجاری
بسازد که در آن پیستونها به صورت چهار هنگامی حرکت می کردند . از اآنجا که
موتور گازی ساخت اوتو محتاج یک مخزن گاز بسیار بزرگ بوده به مرحله عمل
درآوردن این تئوری کار بسیار مشکلی بود « رایملر » پس از دوسال کوشش شبانه
روز درسال ۱۸۳۳ میلادی موفق شد موتوری بسازد که سوخت ان از راه مخلوط شدن
ذرات نفت با هوا تامین شود . ساختمان این موتور با آنچه او قبلا” ساخته بود
، فرق فراوان داشت . موتور قبلی در مقابل تولید یک اسب بخار نیرو ،
۷۳۰کیلوگرم وزن داشت ، در حالی که موتور جدید برای تولید همین مقدار نیرو
فقط ۴۴ کیلوگرم وزن پیدا می کرد ، این موتور داای ۱۸۰ دور در دقیقه بود .

 با استفاده از این
موتور ساخت وسیله نقلیه ای که بتواند خود به طور مستقیم نیروی حرکت خود را
تامین کند ، ممکن گردید « دایملر » یک روز موتوری را که ساخته بود ، بر روز
یک دوچرخه نصب کرد و به این ترتیب اولین موتور سیکلت را در جهان ساخت
.متاسفانه این موتور سیکلت در آن سال مورد توجه مردم قرار نگرفت ۱۲سال بعد ،
موتورسیکلت که در کشورهای دیگر کامل گردیده بود . از خارج وارد آلمان شد و
اتفاقا” بازار خوبی برای فروش پیدا کرد ، در موتوری که « رایملر » طراحی
کرده بود ، موتوری به قدرت نیم اسب بخار زیر آن قرار داده شد بود . برای
بکار انداختن موتور لازم بود که هندل زده شود . این کار فقط یک دقیقه وقت
لازم داشت و موتور به سرعت روشن می شد . این موتور در شهر کانستات در دهم
نوامبر ۱۸۸۶ با موفقیت تمام آزمایش شد . شکلهای زیر در موتورسیکلتهای اولیه
را نشان می دهد . 

موتور سیکلت وسیله
نقلیه ای است که برای تک سرنشین یا حداکثر ۲ نفر با توجه به نوع وسیله
نقلیه طراحی شده است.امروزه استفاده از آن در جامعه رواج بیشتری یافته است.
این استقبال ناشی از ارزان بودن،جابجائی راحتتر نسبت به خودرو ها ،سوخت
ارزان و نیز هزینه تعمیر و نگهداری کمتر آن در مقایسه با سایر وسایل نقلیه
است. 

از این وسیله عموما”
برای سفرهای کوتاه استفاده می شود ( معمولا” سفرهای خانه تا محل کار
کشاورزان ) به همین دلیل بیشتر تصادفات این وسیله نیز معمولا” در ساعات
کاری کشاورزان و نیز در نزدیکی مبادی ورودی و خروجی شهرها رخ می دهد از
دیگر ویژگیهای بارز این وسیله که می توان آنرا در قالب معایب موتورسیکلت
بیان نمود پایین بودن ضریب امنیت و ریسک بالای آسیب پذیری راکبان و ترک
نشینان آن است .

 چرا که به لحاظ
فیزیکی این وسیله به خودی خود فاقد هر گونه بدنه محافظ موتور سوار می باشد و
لذا ضربه حاصل از تصادف ، مسقیما” به جسم موتور سوار یا ترک سرنشین برخورد
نمود و موجب نقص عضو و احینا” مرگ موتور سوار خواهد شد . راهکار مناسب در
این خصوص استفاده از تجهیزات ایمنی و حفاظتی استاندارد مناسب همچون کلاه
ایمنی ، دستکش محافظ ، چکمه مخصوص موتور سوار است که می تواند تا حدود
زیادی ایمنی راکبان موتورسیکلت را تامین نماید . از میان این تجهیزات
حفاظتی کلاه ایمنی ، بدلیل حفاظت از مهمترین و حساسترین عضو بدن ( سرانسان )
نقش فوق العاده ای در جذب انرژی تصادف و جلوگیری از مرگ موتور سوار دارد
به گونه ای که براساس گزارشات تصادف عدم استفاده از کلاه ایمنی مهمترین علت
مرگ موتور سواران شناخته شده است . 


نگاهی به مهمترین قوانین مربوط به موتور سیکلت


 ۱- تجهیزات اختصاصی موتور سیکلت 

طبق ماده (۷۵) آئین
نامه راهنمایی رانندگی موتورسیکلت باید دارای دو نوع ترمز باشد که یکی از
آنها حداقل روی چرخ عقب و یا همه چرخها و دیگری روی چرخ جلو ویا همه چرخها
عمل نماید . این ترمزها قادر باشند ، سرعت موتورسیکلت را به صورتی که دارای
سرنشین می باشد در هر شیبی کاهش داده و آنرا سریعا” و به طور موثر و با
ایمنی متوقف سازد، همچنین طبق ماده ۷۶ با همین آئین نامه موتورسیکلتها باید
حداقل دارای یک چراغ با نور سفید در جلو ، یک چراغ قرمز عقب همراه با چراغ
قرمز ترمز ، دو چراغ راهنما در جلو و دو چراغ راهنما در عقب و یک نورتاب
قرمز در عقب باشند .


 ۲- مقررات اختصاصی موتورسیکلت : 

مطابق ماده ۱۶۴
قانون صدرالاشاره رانندگان و سرنشینان هر نوع موتور سیکلت و دوچرخه موتور
دار باید به کلاه ایمنی مجهز باشند و در طول حرکت از آن استفاده نمایند و
طبق ماده ۱۶۶ رانندگان موتور سیکلت باید هنگام رانندگی تنها روی زین
موتورسیکلت بنشینند و حق ندارند شخص دیگری را بر ترک سوار کنند مگر آنکه در
ترک نیز زین کامل برابر استاندارد در موتورسیلکت نصب شده یا موتورسیکلت
دارای یدک پهلو ( ساید کار ) باشد . 

در خصوص نحوه
رانندگی با موتورسیکلت در این قانون درماده ۱۶۵ اشاره شده است که رانندگان
موتورسیکلت نباید در یک خط عبور به موازات و در کنار خو دروها حرکت کنند . 

مطابق ماده ۱۶۸
موتورسیکلت سواران و دوچرخه سواران حق ندارند ، هنگام رانندگی بار نامتعارف
و اشیای دیگرحمل کنند یا حرکت نمایشی یا اعمالی انجام دهند که نیازمند
برداشتن دستهای آنها از روی فرمان باشد . 

ماده ۱۶۹ نیز به ممنوعیت راندن موتورسیکلت ، موتور گازی و دوچرخه هنگام لغزنده بودن راهها اشاره داشته است .


 نتیجه گیری : 

در بخش قبلی تصادفات
جاده ای موتورسیکلت را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهیم . اگر بخواهیم
به عنوان نتیجه گیری تحقیق ، این عوامل را در چند خط خلاصه کنیم ، می
توانیم بگوئیم که : 

۱٫شدت تصادفات در موتور سیکلت بیشتر از سایر وسایل بوده و احتمال فوت یا جرح راکبین در آن بیشتر است . 

۲٫ کشاورزان و
کارگران روستاهای اطراف و همچنین مسافرین ماههای اطراف شهرها در ایام تعطیل
بیشترین استفاده کنندگان و تصادف کنندگان با موتور سیکلت می باشند . 

۳٫ عامل انسانی به
عنوان مهمترین عامل دخیل در تصادفات موتورسیکلت نسبت به سه عامل دیگر عینا”
وسیله ، جاده ، شرایط جغرافیایی و اقلیمی می باشد . 

۴٫ عدم رعایت قوانین
و عدم آشنایی با مقررات رانندگی حرفه ای موتورسیکلت از جمله عوامل تاثیر
گذار استانی در بروز تصادفات موتور سیکلت می باشد . 

۵٫ جادهای دارای روستای تصادف و یا راهنمای دسترسی زیاد دارای تصادفات موتور سیکلت بیشتری می باشند . 

۶٫ باند اصلی جاده
بویژه در تقاطع ها و مکانهالیی که جاده با دید می شود و شیب ها نقاط به
پتانسیل بالای تصادفات موتور سیکلت می باشند . 

۷٫ خرابی روشنایی موتورسیکلت و حمل بار و سرنشین اضافی از عوامل موثر در تصادفات می باشد . 

۸٫ فصل برداشت محصول
و زمان بازگشت کشاورزان و کارگران به روستائیان خود (ساعت ۱۸ تا ۲۰ )
بحرانی ترین زمان وقوع تصادفات موتور سیکلت می باشد . 

۹٫ آزاد راههای استان میزان تعداد زیادی موتورسیکلت می باشد که اصولا” تردد اینگونه وسایل در آنها ممنوع می باشند . 

۱۰٫ موتورسیکلت و خطاهای رانندگان آنها باعث اختلال در نظم ترافیک شده و پتانسیل تصادفات را در سایر وسایل بالا می برد 

۱۱٫آب و هوا و اقلیم و شرایط سطح معبر تاثیر چندانی به تصادفات موتورسیکلت ندارد .


 پیشنهادات : 

۱- بحث آموزش رانندگان موتورسیکلت به طور جدی پیگیری شده و طرح اجبار داشتن گواهینامه در همه جای کشور مسئولین پیگیری شود . 

۲- کنترل های ویژه ای توسط پلیس راه بر روی موتورسیکلتها ، نحوه رانندگی و رعایت قوانین اعمال شود . 

۳- در قوانین
راهنمایی و رانندگی کشور بازنگری و آن سختگیری بیشتری بر روی وسایل نقلیه
موتور سیکلت اعمال شود این کنترل بویژه در فصل برداشت محصول و ساعات پیک
تصادفات و در نقاط بحرانی مثل تقاطع ها بیشتر شود . 

۴- در کارخانجات
موتورسیکلت کشور ، موتورهای ویژه حمل ونقل برون شهری طراحی و عرضه گردد و
از تردد موتورسیکلت شهری در جاده ها خودداری گردد . 

۵- استفاده الزامی
از لوازم ایمنی مثل کلاه ایمنی ، زانو بند ، میله حافظ زانوی راننده
موتورسیکلت به صورت دقیق توسط پلیس راه کنترل شود . 

۶- اخذ معاینه فنی برای موتورسیکلتها الزامی شود . 

۷- گسترش حمل ونقل جاده ای تمایل استفاده از موتورسیکلت بعنوان وسیله حمل ونقل جاده ای به حداقل برسد .



عوامل تاثیر گذار در بروز تصادفات موتورسیکلت

مقدمه:

امروزه نقش مهم وسيله نقليه و بهره برداري
از آن، به منظور استفاده حداكثر از زمان و صرفه جويي در توان ، وقت و
سرمايه هاي مادي و معنوي انسان ها، بر هيچ كس پوشيده نيست.  جوامع بشري
محكوم به قبول تبعات و آثار جانبي مخرب وسيله نقليه در پديده ترافيك نيز
هستند،در اين ميان موتور سواري از عوامل مهم تصادفات راهنمايي و رانندگي و
بالطبع خسارات وارده بر زندگي مي باشد. در عين حال موتور سواران از گروه
هاي آسيب پذير حوادث جاده اي محسوب مي شوند،با توجه به خطر پذير بودن تردد
موتور سيکلت ها،در خيابان،معابر شهري و جاده ها،در اين مقاله سعي شده به
بررسي و جايگاه نقش موتورسيکلت در حمل و نقل شهري پرداخته شود. شواهد و
يافته هاي پژوهشي در ارتباط با بررسي چگونگي رشد فزاينده تصادفات
موتورسيکلت نسبت به تصادفات اتومبيل،ضرورت انجام مطالعه و تحقيق را در
ارتباط با نقش و جايگاه موتورسيکلت ايجاب مي نمايد. شواهد بيانگر آن است که
افزايش تعداد وسايل نقليه،تسهيل روز افزون روش هاي فروش موتورسيکلت،جوان
بودن جمعيت و جذابيت هاي ويژه موتورسيکلت طي دهه گذشته،توليد و فروش و
استفاده از موتورسيکلت در سطح کشور سير صعودي داشته و متعاقب آن تعداد
تصادفات فوتي، جرحي و خسارتي که در آنها رانندگان موتورسيکلت ها مقصر بوده
اند، نسبت به کل تصادف هاي وسيله نقليه، رشد صعودي قابل ملاحظه اي را نشان
مي دهد(1).عوامل موثر در افزايش تعداد موتورسيکلت در سطح کشور: با توجه به
اطلاعات، آمار و ارقام منتشر شده در سايت هاي مختلف و بررسي مقالات گوناگون
در ارتباط با استفاده از موتور سيکلت،مي توان افزايش تعداد موتورسيکلت در
سطح کشور را ناشي از موارد زير دانست:

1- ثابت بودن قيمت فروش اتومبيل و کاهش قيمت فروش موتورسيکلت.

2- عدم رشد متناسب کمي و کيفي وسايل نقليه عمومي متناسب با افزايش سطح توقعات و درآمدهاي عمومي شهروندان قم.

3- استفاده از موتورسيکلت به عنوان وسيله انجام کار.

4- محدوديت ها و معايب و تجهيزات موتورسيکلت نسبت به اتومبيل .

5- عدم اقدامات لازم جهت ارتقاي ايمني سفر
با موتورسيکلت و استفاده از تجهيزات ايمني شامل کلاه
ايمني،لباس،کفش،دستکش،عينک و زانوبند موتورسواري.عوامل تاثير گذار در بروز
تصادفات موتورسيکلت

عوامل تاثير گذار متعددي در بروز تصادفات موتورسيکلت در سطح شهر وجود دارند که در ذيل به مهم ترين عوامل اشاره مي شود.1-محيط راه

محيط راه به عنوان يکي از مولفه هاي تأثير گذار بر ايمني از اهميت و نقش غيرقابل انکاري در تصادفات برخوردار است.

اقدامات پيشگيرانه و ايمن سازي معابر سهم بسيار زيادي در جلوگيري از تصادفات و کاهش تلفات دارند.

اهميت محيط راه تا زماني که به عنوان يکي
از کاراترين ابزار پيشگيري از بروز تصادفات شناخته نشود، مزاياي کاربرد اين
تکنيک بالاخص براي موتورسيکلت بخوبي قابل درک نخواهد بود و برخي از
اقدامات طراحي و ساخت و نگه داري مي تواند تأثير منفي بر ايمني موتورسيکلت
بگذارد.

وظيفه اوليه يک راه فراهم آوردن مسيري مطمئن و ايمن براي جابجايي افراد و کالا ها توسط وسيله نقليه يا به صورت پياده است.

ارائه خدمات در راه و امکان پارک وسايل نقليه در آن به عنوان وظايف مکمل،موضوعي پذيرفته شده است.

محيط راه ايمن محيطي است که به استفاده
کنندگان اين امکان را مي دهد تا بدون بروز خطر جراحت يا خسارت از وظيفه
اوليه راه يعني جابجايي بهره مند شود .

استفاده کنندگان نيز براي جابجايي ايمن مي
بايست از يک سو خود را با محيط راه تطبيق دهند و از سوي ديگر از اخلال
تزاحم و برخورد با ساير استفاده کنندگان اجتناب نمايند که محقق شدن اين هدف
، مستلزم رعايت موارد زير است:

الف) مشاهده و پردازش اطلاعات

ب ) تصميم گيري

ج ) عکس العمل در زمان مناسب

د ) هر گونه وضعيت و شرايط پايين تر از حد استاندارد و غير معمول را به راننده اعلام کند.

2- زير ساخت هاي راه

طراحي هندسي و نگه داري راه معمولا با
توجه به نيازهاي وسايل نقليه اي نظير اتومبيل و کاميون ها انجام مي شود در
حالي که نيازهاي موتورسيکلت اغلب ناديده گرفته مي شود. يکي از دلايل امر مي
تواند عدم تجربه يا آگاهي مهندسان و ادارات ذيربط در امور راه باشد.

در زمينه بهبود ويژگي راه که بر ايمني موتورسيکلت مؤثر است عبارتند از:

1) ساخت راه 2 ) نگهداري راه 3) تابلوهاي ويژه اعلام خطر به موتورسيکلت رانان

3- بازرسي ايمني راه

بازرسي ايمني راه اهداف مختلف کوتاه مدت و
بلند مدتي را دنبال مي نمايد . مزاياي انجام بازرسي ايمني طيف وسيعي را در
بر مي گيرد که از کاهش هاي مربوط به هزينه هاي تصادفات تا بهبود در خط مشي
سياست گذاري و طراحي را شامل مي شود . برخي از اين فوايد عبارتند از:

· ايجاد راه هاي امن تر از طريق جلوگيري از تصادفات و کاستن از شدت تصادفات

· پيشرفت و توسعه مهندسي ايمني راه ها

· کاهش نياز به تغيير طرح هاي جديد پس از ساخت

· بهبود استانداردها و روش طراحي و اجرا در آينده

· توجه دقيق تر به نيازهاي ايمني راه ها درخصوص استفاده کنندگان آسيب پذير

· کاهش هزينه چرخه عمر و هزينه هاي بلند مدت پروژه هاي راه با کاهش هزينه تصادفات آن

· شناسايي و گزارش مشکلات ايمني يک پروژه راه.

· افزايش سطح آگاهي افراد دخيل در برنامه ريزي ، طراحي ، ساخت و نگهداري راه ها، نسبت به کارآمدي طراحي ايمن(3و4).

4- نيازهاي ايمني موتورسيکلت رانان

ايمني موتورسيکلت رانان و اجزاي موجود در
محيط بسته به 5 اصل کلي مي باشد و درجه ايمني آنها با ميزان توجه به اين
اصول در طراحي ، ساخت ، نگه داري و مديريت راه ارتباط مستقيم دارد.

اين 5 اصل مربوط به نيازهاي ايمني موتورسيکلت رانان عبارتند از :

1)سرپا نگهداشتن و کنترل وسيله نقليه

2) پيمودن مسير و باقي ماندن در راه

3) اجتناب از برخورد با ساير استفاده کنندگان از راه

4) اجتناب از برخورد با اجسام موجود در حريم راه

5) کاهش خطر و جراحت در صورت سقوط از موتورسيکلت(4,5).نتيجه گيري:

به طور کلي مي توان در جهت ارتقاي ايمني
موتورسيکلت به تشکيل يک گروه جهت بررسي مطالب مطرح شده در اين مقاله
بپردازند و گروهي ديگر ضمن فرهنگ سازي و اصلاح رفتار رانندگي، به بررسي
ابعاد مختلف در سوانح رانندگي که به مواردي که در ذيل اشاره مي گردد،
بپردازند :

1. بررسي نقش مدارس و معلمين در کاهش حوادث رانندگي

2. بررسي الگوي رفتاري موتورسيکلت رانان در سوانح رانندگي

3. بررسي و تعيين دلايل حوادث رانندگي در موتورسيکلت رانان

4. بررسي نقش طراحي و رنگ لباس در ايمني موتورسيکلت رانان

5. بررسي علت عدم استفاده از کلاه ايمني در موتورسيکلت رانان

6. بررسي تاثير برنامه هاي مختلف آموزشي راهنمايي و رانندگي و ديگر نهادها و سازمانها برکاهش سوانح ترافيکي بر موتورسيکلت رانان

7. بررسي رفتارهاي خطرزا و پرخطر موتورسيکلت رانان و تعيين درک خطر در آنها

8. بررسي نقش رسانه ها(راديو،تلويزيون و روز نامه هاو…)در کاهش حوادث ترافيکي بر موتورسيکلت رانان

9. بررسي نقش شغل هاي کاذب خياباني در افزايش سوانح ترافيکي توسط موتورسيکلت رانان

10. بررسي نحوه و تاثير آموزش خانواده در
فرهنگ محلي مناطق مختلف کشور با توجه به نقش عوامل اقتصادي، اجتماعي و
فرهنگي و … در تصادفات موتورسيکلت

11. بررسي نقش استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومي در کاهش تصادفات موتورسيکلت

12. بررسي نقش استفاده از کارشناسان مختلف و متخصصين ترافيک در کاهش سوانح و تصادفات موتورسيکلت

13. بررسي ميزان آگاهي موتورسيکلت رانان
از قوانين راهنمايي و رانندگي و علل فرار از رعايت قوانين راهنمايي و
رانندگي توسط موتورسيکلت رانان توسط متخصصين جامعه شناسي و روان شناختي

14. بررسي محدوديت ها و معايب فني موتورسيکلت و تجهيزات موتورسيکلت راني

15. بررسي سيستم آموزش و صدور گواهينامه براي استفاده از موتور سيکلت

16. بررسي نقش وجود يک پايگاه آماري ثبت شده در خصوص تصادفات جهت برنامه ريزي در کاهش تصادفات.



ویدیو : علل تصادفات موتور سیکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
free html hit counter